"Måste man ha kissepeng
med sig till biblioteket?"
Nu kostar det att gå på toan på Stadsbiblioteket.
– Skitdåligt, tycker en läsare som hörde av sig till Stadslivsredaktionen.
Relaterat
På Stadsbiblioteket har man nu infört mynttoaletter. Det har fått en läsare att reagera.
– Det är ju inte klokt. Ska barnen ha med sig en kissepeng om de går till biblioteket med dagis? Det här är ju en offentlig lokal och nog borde våra
skattepengar räcka till att ha gratis toaletter, menar han.
Men bibliotekschefen Christer Klingberg påpekar att det inte handlar om att tjäna pengar på toanödiga boklånare utan det är ett sätt att stävja skadegörelsen.
– Det har varit så nergrisat på toaletterna att man undrar hur folk kan vara funtade. Nu har vi satt dit myntautomater som ett sätt att få bort skadegörelsen.
Men hur ska skolklasser göra som är på besök?
– På barnavdelningen finns det polletter som man kan få låna gratis. Barnen ska inte behöva betala, säger Christer Klingberg.
Det går inte att ha en nyckel som alla kan få låna i receptionen?
– Nej, det innebär merarbete och det klarar vi inte.


2 m/s







Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 16 feb 2012 14:51 Leo (Ej registrerad)
Otroligt dåligt! Örebro måste vara Sveriges snålaste och mest inkompetenta kommun.
Skrivet 16 feb 2012 15:15 skitprat (Ej registrerad)
Leo (Ej registrerad) skrev:
Otroligt dåligt! Örebro måste vara Sveriges snålaste och mest inkompetenta kommun.
nej örebroarna är sveriges gnälligaste lataste och snålaste invånare!
Skrivet 16 feb 2012 15:21 Delta (Ej registrerad)
Intressant. Så 5 kronor innebär att man förhindrar skadegörelsen.
Skrivet 16 feb 2012 15:23 Blondie (Ej registrerad)
Bättre att sätta upp en kamera och polisanmäla all skadegörelse på toan istället.
Skrivet 16 feb 2012 15:25 Glenn (Ej registrerad)
Leo (Ej registrerad) skrev:
Otroligt dåligt! Örebro måste vara Sveriges snålaste och mest inkompetenta kommun.
Skyll på idioterna som grisat ner istället!
Skrivet 16 feb 2012 15:30 M (Ej registrerad)
Helt rätt av Biblioteket. Det är nog inte kommunen det är fel på utan de örebroare som är så snåla att man måste förstöra och stjäla toapapper på toaletterna.
Skrivet 16 feb 2012 15:36 David (Ej registrerad)
Leo (Ej registrerad) skrev:
Otroligt dåligt! Örebro måste vara Sveriges snålaste och mest inkompetenta kommun.
Leo bor du nära biblioteket? Folk kanske kan komma hem till dig och kissa istället?
Skrivet 16 feb 2012 15:42 Mary (Ej registrerad)
Det har vi haft här i Göteborg i många år.
Skrivet 16 feb 2012 15:45 Stig Lövborg
Men Leo, är det inte besökarna som grisar ner som är otroligt dåliga, inte kommunen.
Skrivet 16 feb 2012 15:47 Petrus Mothugg (Ej registrerad)
Leo (Ej registrerad) skrev:
Otroligt dåligt! Örebro måste vara Sveriges snålaste och mest inkompetenta kommun.
Det handlar inte så mycket om snålhet. Om vissa idioter som tydligen inte ens fått grundläggande potträning, lärde sig att inte grisa ner skulle inte detta vara nödvändigt. Så skyll inte på kommunen utan rikta ilskan åt rätt håll.
Skrivet 16 feb 2012 15:55 CS (Ej registrerad)
Tycker det är dåligt. Var där igår och då funkade inte någon av toaletterna. Fick springa till Krämaren.
Skrivet 16 feb 2012 16:00 Molly (Ej registrerad)
är man verkligen nödig så betalar man nog ynka några kronor och får en ren och snygg toalett, håller helt med föregående talare...rikta ilskan åt rätt håll!! Är nog inte så kul för lokalvårdaren heller som får städa efter er som grisar ner!
Skrivet 16 feb 2012 16:00 Övervakaren (Ej registrerad)
Blondie (Ej registrerad) skrev:
Bättre att sätta upp en kamera och polisanmäla all skadegörelse på toan istället.
Skulle du vilja bli filmad på toaletten?
Skrivet 16 feb 2012 16:06 skitprat (Ej registrerad)
Blondie (Ej registrerad) skrev:
Bättre att sätta upp en kamera och polisanmäla all skadegörelse på toan istället.
vill du skita o bli filmad samtidigt? eller tror du att folk skiter med dörren öppen?
Skrivet 16 feb 2012 16:24 Funderare (Ej registrerad)
Innan biblioteket ändrade till avgift för att gå på toa, så var jag där och skulle besöka toan. Det satt 2 personer och väntade för att få gå in, båda toaletterna var upptagna. Jag frågade har ni väntat länge efter 10 minuter. De svarade ja.
Sen kom en man ut från första, och gick. Sen efter 10 minuter kom den andra och såg fördjävlig ut. han hade suttit i toan och supit över 30 minuter. Han tog inte hänsyn att folk ville gå in och göra sina behov.
Det var en farbror som sa att det händer här ofta, att de siotter där inne och super.
Ska biblioteket ha toan för att folk ska få sitta där och supa??
Något var de tvungna att göra för att det ska fungera korrekt.
Skrivet 16 feb 2012 17:17 TicTac (Ej registrerad)
Nu var det länge sedan jag var på biblioteket i Örebro. Men jag vet att det då fanns ett café där. Lär väll inte vara så svårt att använda deras toa? Café o restauranger måste nämligen tillhanda hålla toa om man är där som gäst. Om mig veteligen är det väll samma toa?
Skrivet 16 feb 2012 17:41 e.s (Ej registrerad)
sjukt att man måste betala för att kunna gå på TOA!
Skrivet 16 feb 2012 18:07 Kunder behöver toa och parkering. Vissa butiker fattar det. (Ej registrerad)
Det här handlar om mer än toaletter och 5 kronor.
I förlängningen handlar det om centrums attraktionskraft i tävlingen mot köpcentrumens lockande koncept.
En barnfamilj (+mormor) vill handla och kanske fika. Lite obestämt utan att ha bara ett mål och vill gå runt några timmar.
Vi antar att de inte bor jättecentralt och behöver bilen.
Först parkering 50kr (utan att för den skull kunna flytta bilen från en ände av stan till en annan på samma biljett utan tvingas då betala på nytt).
Sedan gå på toa med och/eller utan barn. Alla blir inte nödiga samtidigt och ibland flera ggr under de timmarna. 20-40kr.
Leta toa när behov uppstår. Inte helt enkelt. Irritation kan lätt uppstå.
Åka till köpcentret:
Bensin 15-30 kr.
Inga avgifter för parkering. Lätt att förflytta både sig själva och bilen till de butiker man önskar komma nära.
Gratis och lätthittade och rymliga toaletter som sällan har köer.
Om centrum vill ha liv och handel bör de samarbeta om just toaletter och parkering
Skrivet 16 feb 2012 18:36 Skitnödig (Ej registrerad)
Ja, varför inte? Jag kan tänka mig att bli filmad när jag går på toaletten för jag har ingenting att dölja, inga planer på att sabbotera toaletten eller supa. Vad är problemet? Jag kan förstå att sabbotörer vägra låta bibblan sätta dit en kamera för att brottet kan leda till er? ;)
Nu blev man skitnödig!
Skrivet 16 feb 2012 18:53 Daniela (Ej registrerad)
Jag betalar gärna några kronor, OM dom kunde ta ett vanligt maestrokort... VEM har mynt med sig nu förtiden? Inte jag iaf, en helt vanlig småbarnsmamma, jag storhandlar en gång/vecka och betalar då med kort. VART ska jag få mynten ifrån?? (Likadant med parkeringsautomater, det funkar inte med vanliga maestrokort...)
Skrivet 16 feb 2012 19:14 Petrov (Ej registrerad)
Varit såhär i Västerås sedan jag flyttade hit för 7 månader sen..
Skrivet 16 feb 2012 21:28 allavi (Ej registrerad)
Kissepeng i stan.Annat på vivalla bibliotek.Barntillåteten förbjudet för vuxna.
Skrivet 16 feb 2012 21:57 Walle (Ej registrerad)
Men vad är det att bråka om 5 spänn? Hellre pröjsa och ha en fräsch toalett än stå och vänta på a-lagare som sitter där inne och super. Irriterande att man måste ha kontanter dock, borde vara kombinerat med smsfunktion.
Skrivet 16 feb 2012 22:19 Anten (Ej registrerad)
Kunder behöver toa och parkering. Vissa butiker fattar det. (Ej registrerad) skrev:
Det här handlar om mer än toaletter och 5 kronor.
I förlängningen handlar det om centrums attraktionskraft i tävlingen mot köpcentrumens lockande koncept.
En barnfamilj (+mormor) vill handla och kanske fika. Lite obestämt utan att ha bara ett mål och vill gå runt några timmar.
Vi antar att de inte bor jättecentralt och behöver bilen.
Först parkering 50kr (utan att för den skull kunna flytta bilen från en ände av stan till en annan på samma biljett utan tvingas då betala på nytt).
Sedan gå på toa med och/eller utan barn. Alla blir inte nödiga samtidigt och ibland flera ggr under de timmarna. 20-40kr.
Leta toa när behov uppstår. Inte helt enkelt. Irritation kan lätt uppstå.
Åka till köpcentret:
Bensin 15-30 kr.
Inga avgifter för parkering. Lätt att förflytta både sig själva och bilen till de butiker man önskar komma nära.
Gratis och lätthittade och rymliga toaletter som sällan har köer.
Om centrum vill ha liv och handel bör de samarbeta om just toaletter och parkering
Håller med!
Snålhet bedrar vishet
Fortsätt bygga igen hela city utan parkeringar så att den blir oåtkomligt och Staden dör. Dags att börja bygga bostäder runt Marieberg så får city bli öde o och utan liv.
Dags att bygga bra billiga bostäder i billiga områden nära köpcentrum som kan utvecklas mer med boende i närheten och bojkotta upp haussade priser i city där ingen kan vara snart.
Skrivet 16 feb 2012 22:31 Johan (Ej registrerad)
Lyssna nu! Vad säger ni när ni kommer in på en toa som är nedpissad, nedskiten och söndersparkad?? "Huuur kan detta få pågåå."
Då vill ni att det ska kosta för att slippa fyllon och idioter.
När ni själva har väldigt nödiga behov men ingen femma, då är kommunen grisar!??
Gå på toa hemma innan ni går på stan.
Jag betalar GLADELIGEN för att få en fräschare toa. Jag kan tänka mig att betala 100kr/mån till nån fond där ni gnälliga örebroare kan plocka ut femmor ur, bara jag slipper höra er.
Skrivet 16 feb 2012 22:36 Besviken boklånare (Ej registrerad)
Kan någon förklra för mig sambandet mellan avgift och skadegörelse ? Sen när ska skötsamma människor straffas för de som inte kan sköta sig?
Skrivet 16 feb 2012 22:36 Sandra Hellstenius (Ej registrerad)
Det är otroligt tråkigt att det nu införts myntautomater på Stadsbiblioteket, men ärligt talat - ni som klagar på Örebro kommun, har ni varit på dessa toaletter de senaste månaderna? Det har varit otroligt grisigt, rent av äckligt. Och om man väl vågar sig in på en toalett så är det inte sällan att A. det ligger öl/ciderburkar härochdär vilket gör att det stinker sprit, eller B. man hör några som har sex i toaletten bredvid...
Tyvärr är placeringen utav toaletterna helt enkelt totalt fel - ingen personal kan ha naturlig överblick över vad som försiggår. Hade det bara varit fri sikt från där bibliotekspersonalen står, så hade denna skadegörelse aldrig ägt rum!
Skrivet 16 feb 2012 22:53 m (Ej registrerad)
handlar inte om att örebro är snåla, jävla idioter som kissar ner hela toaletterna:S stackars städare som får göra rent efter de.
Skrivet 16 feb 2012 23:12 Loppan (Ej registrerad)
Kunder behöver toa och parkering. Vissa butiker fattar det. (Ej registrerad) skrev:
Det här handlar om mer än toaletter och 5 kronor.
I förlängningen handlar det om centrums attraktionskraft i tävlingen mot köpcentrumens lockande koncept.
En barnfamilj (+mormor) vill handla och kanske fika. Lite obestämt utan att ha bara ett mål och vill gå runt några timmar.
Vi antar att de inte bor jättecentralt och behöver bilen.
Först parkering 50kr (utan att för den skull kunna flytta bilen från en ände av stan till en annan på samma biljett utan tvingas då betala på nytt).
Sedan gå på toa med och/eller utan barn. Alla blir inte nödiga samtidigt och ibland flera ggr under de timmarna. 20-40kr.
Leta toa när behov uppstår. Inte helt enkelt. Irritation kan lätt uppstå.
Åka till köpcentret:
Bensin 15-30 kr.
Inga avgifter för parkering. Lätt att förflytta både sig själva och bilen till de butiker man önskar komma nära.
Gratis och lätthittade och rymliga toaletter som sällan har köer.
Om centrum vill ha liv och handel bör de samarbeta om just toaletter och parkering
Annars kan man ju välja att göra nåt meningsfullt med sina barn, som att gå i skogen eller spela spel, och låta dem slippa springa runt i affärer. Tror mormor skulle föredra det också faktiskt:)
Skrivet 17 feb 2012 00:37 Herr Kanin (Ej registrerad)
Alla ni som gnäller om att det kostar 5 kronor att gå på toan på statsbiblioteket vill jag säga en sak till. Det kostar även pengar att gå på toaletten vid Burger King, Mc Donalds och Krämaren..så varför ska inte stadsbiblioteket sätta upp mynttoaletter för att stävja skadegörelsen. Jag förstår varför de gör det. Ibland när jagvarit på bibliotekets toaletter har jag sett tomma ölburkar till exempel..och det har varit nerkissade golv osv vilket inte är roligt. Jag betalar mer än gärna 5 kronor för att ha snygga toaletter. Var inte så himla snåla och gnälliga.
Mvh En arbetssökande örebroare.
Skrivet 17 feb 2012 08:33 Spjuvern (Ej registrerad)
OK ! efter att ha läst kommentarerna här så är det ganska tydligt att många helt uppenbart inte har fattat varför denna avgift har kommit till.
Är en flitig besökare på Biblioteket och ser därför också vilka besökare som vistas där särskilt vintertid, knarkare, uteliggare osv 5 Kr för dessa är en oerhörd kostnad så för dom flesta utav dessa så har möjligheten försvunnit att svina ner på toaletterna.
Sedan finns det ju helt vanliga Svenssons som lever efter principen att andra har betalt för att ta reda på deras skit så dom uppträder likt svin och dom kommer troligen att fortsätta med det.
Detta går till viss del att lösa på annat vis med vakter tex som på USÖ där åker dom ut innan dom ens har hunnit in men detta kostar stora summor och då är nog detta billigare.
Sen till alla som gnäller ni hittar inte särskilt många gratis toa på stan överhuvudtaget just pga denna anledning som jag har skrivit.
Sorgligt nog så är det så att vissa förstör för dom som sköter sig det får vi leva med
Skrivet 17 feb 2012 08:33 Tursan (Ej registrerad)
Helt rätt att ta betalt, 5 kr är det väl värd att få komma in på toa och göra sina behov....har man inte råd med det kan man väl hålla sig hemma vid sin egen toa.....fast ni tänker inte på att du betalar för att gå på toa hemma oxå, genom hyra för vattnet.....
Skrivet 17 feb 2012 11:40 Morsan (Ej registrerad)
sätt upp en pissoar på torget,som finns i många andra städer,åt gubbarna då.
var ska man kissa det är problemet när man står med benen i kors och letar efter småpengar.
Jag har en strategi numera, ser till jag har småpengar i en ficka och så vet jag var alla toa är i stan.
Skrivet 17 feb 2012 16:49 stellan (Ej registrerad)
Skulle det inte var bäst att använda lånekorte för att öppna toallet med
För de har väll de flesta som går på biblan med sig
Skrivet 17 feb 2012 23:09 En tjej med Crohns (Ej registrerad)
För min del så tycker jag det är dåligt att det kostar pengar för att få gå på toaletten. För jag och som säkert många andra med mycket svåra magproblem tycker det är riktigt jobbigt att man hela tiden ska behöva tänka på att ha en 5 på sig när man akut måste springa på toaletten. Det räcker att det är lite kö så får man panik.
Det här gör att man rubbas otroligt mycket psykiskt.
Jag själv får otroligt svåra magkniper och blir helt hysterisk om jag då måste stå i kö eller behöva försöka fixa fram en 5:a för att få gå på toa blir det kaos. Det sätter sig på psyket nått enormt.
Men vad ska man göra om det är så att man inte har en 5 på sig då?
Fast jag tycker det är dåligast att de tar betalt för toabesök på matställen där man då har lagt ut pengar på maten.
Och sen är det självklart skittråkigt att vissa människor inte kan ta sitt ansvar o hålla sig ifrån att förstöra en massa.
Så det är både på för- o nackdelar :(
Hoppas ni förstår mej :)
Skrivet 18 feb 2012 11:04 Imri (Ej registrerad)
I Stockholm har det kostat på bibblan hur länge som helst. Åhlens tar 10 kr om man utnyttjar deras toa. Uselt.
Skrivet 18 feb 2012 13:42 Tonåring (Ej registrerad)
Vad händer då om man inte har dom där 5 kronorna på sig!?
man bor inte i stan, och man har en lång bussresa hem,
Man har slutat skolan och väntar på bussen, och man är JÄTTE kissnödig!
HUR ska man göra då!? De finns ju INGET ställe där de är gratis...
Nä! jag vart riktigt sur när jag såg de där :(