Hård kritik mot Järntorget
”Tråkigt och trist.” ”En cementplatta där det i bästa fall sprutar lite vatten.” ”Är det ett skämt, eller vad?” Insändarna om nya Järntorget har inte varit nådiga. Många tycker att det varit bortkastade pengar på en trasig fontän. Men är alla lika kritiska? NA gick ut och kollade stämningen bland handlare kring torget och semesterlediga örebroare.
Relaterat
Ser framåt. Jo, Manjit Gill tror torget blir fint till slut, bara fontänen fungerar.
Lång väntan. Peter Dahlén är trött på hela diskussionen kring Järntorget. Nu vill han bara att allt ska fungera som det ska.
Tomt. När p-platserna försvann försvann också kunderna. Azim Toukhi, som äger Turbolaget, tycker att det rör sig för lite folk kring Järntorget. Ann-Louise Lindholm är anställd i butiken.
Drygt ett år tog det att bygga om Järntorget. Notan slutade på 23 miljoner, men då fick man också ett soldäck och ny gatsten på Storgatan i priset. Fontänen, som på vintern ska fungera som en skridskobana, är den stora satsningen men sedan invigningen i början av juni har den bara fungerat korta stunder. Först var det ett kretskort som gick sönder, sedan var det löv och papper som gjorde att det blev stopp i systemet och till sist sprack ett filter.
Enstaka besökare
Den senaste tiden har torget sett tomt och öde ut och bara konstverken från Open art har lockat dit några enstaka besökare.
– Jag säger bara, det är inte bra. Tänk så mycket pengar och inget folk som kommer till torget. Det var bättre när det var parkering här, påpekar Rekear Maher som sedan tio år tillbaka driver restaurangen Grill corner i hörnet av torget.
Azim Toukhi, som i november tog över spelbutiken Turbolaget, håller med:
– Det är väldigt lite folk som rör sig här, säger han och förklarar att det beror på parkeringsplatserna som tagits bort.
Men det finns ju några nya p-platser längs med torget mot Olaigatan, räcker inte de?
– Nej, det är butiksägare runt omkring som ställer sina bilar där och sen får de stå där hela dagen. Det blir som en privat parkering och inget som kunderna kan använda.
Inne på klädaffären Ingmars står ägaren Peter Dahlén och suckar över hela Järntorgsdiskussionen.
– Det är så uttjatat, så tröttsamt. Tänk att man inte kan få ordning på fontänen, och p-platserna här utanför räcker inte till. Alla vi handlare häromkring känner oss uppgivna.
Men han vill inte heller verka för pessimistisk.
– Förhoppningen är trots allt att det ska bli bra. Det blir nog det till slut men det går så långsamt.
Även Manjit Gill som säljer kläder på Järntorget har en förhoppning om att det blir bra till sist.
– Om allt fungerar så är det bra. Jag har stått på Teaterplan under ombyggnationen och nu
flyttat tillbaka. Det fungerar bra och går faktiskt bättre än tidigare.


2 m/s











Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 28 jul 2011 09:56 Ingrid (Ej registrerad)
Järntorget är mycket bättre nu än tidigare när bilarna fullständigt förstörde det. Fontänerna skulle fungera om inte folk var så vårdslösa, skräp förstör mycket. Man kan undra dock varför dessa torghandlare tillåts stå där, munkförsäjaren kan väl gå an men de övriga två, klädes och väskförsäljaren borde flyttas till annan plats.
Det är underligt hur mycket det gnälls över den försköning som sta´n genomgått. Gammalt är inte alltid bäst.
Skrivet 28 jul 2011 09:59 medborgaren (Ej registrerad)
iden var god. Öppen atomosfär,mindre trafik och en lekplats för barn och vuxna: Liknande torg med liknande utsikter och möjligheter finns i många städer, ute i världen. Så det är inget fel på själva iden. Däremot verkar det vara något allvarligt fel på Politikerna och verkställande personal i Örebro . Först blir det välbeskrivna beslut med färgrika kartor och ord. Resultatet blir helt tvärtom. Det värsta är att pengarna behövs någon annansastans än just det ställe som man har investerat pengarna i. Tybble bron är en kämt i folkmun än idag, å nu järntorget som liknar ett sementgolv ,kall och utan estetiska utsikter,. det finns många exemplar på politikernas oförmåga här i stan.Det är inte heller konstigt för våra poltiker här i stan har mer administrativa tankar än politiska. Mitt råd är att våra förtroende valda tar å plugga lite politik på universitetet, lite sociologi, lite retorik. å lite mer om vad demokrati och medborgarskap betyder.De flesa av våra politiker är faktiskt analfabet
Skrivet 28 jul 2011 10:04 populus pizza (Ej registrerad)
Det är nog närmare fiasko än triumf, det blev en platt blåsig yta, istället för ett mjukt modernt torg. Iofs har den misslyckade trafikplaneringen inte hjälpt till heller med busstrafik som först blockerar trafiken(!) och sedan flyttas så långt bort att inte ens trafikdirektörens mamma kan älska honom.Alla kosmetiska förändringar för att rätta till problemen är enbart bekräftelser på att det var feltänkt från början.Klantigt alltså.
Skrivet 28 jul 2011 10:09 Mr Wolf (Ej registrerad)
Har de gamla fula trista Öststatstorgen få stå förebild för Örebros nya torg?
Skrivet 28 jul 2011 10:19 JEO
Frågan är väl bara vad folk hade förväntat sig annars. Ett torg är ett torg är ett torg. En ombyggnad innebär inte att mänskligheten fräls med evig lycka.
Det vore naturligtvis trevligt om de fick fontäneländet att fungera någon gång, men inte ens det kommer att flytta några berg. För tusan, vi som bor i stan lär ju inte springa där stup i kvarten bara för att det sprutar vatten. Man vänjer sig både vid fina och fula saker. Antingen har man ett ärende till den delen av stan eller också har man det inte.
Skrivet 28 jul 2011 10:22 Fontän? Var? (Ej registrerad)
Jag förstår inte "designen" av fontänen. Varför är den högre i mitten än mot kanterna? Det vatten som varit i den ligger ut mot kanterna och man kan gå rakt "igenom" fontänen. Kanterna är för övrigt typ 3 cm höga. Så om man fyller fontänen med vatten blir det ett par cm djupt och inte tillräckligt för att ens hela fontänen ska vara vattenfylld. Hur tänkte man?
Skrivet 28 jul 2011 10:23 Jeppe (Ej registrerad)
"NA gick ut och kollade stämningen bland handlare kring torget och semesterlediga örebroare."
Så hur var stämningen hos dem "semesterlediga örebroarna" då? Ser inga kommentarer i artikeln från någon sådan, utan endast från handlare.
Antar att det pekar på att det faktiskt har försvunnit folk från Järntorget.
Min egen åsikt om torget.. Inte vackert, inte vackert nånstans dessvärre.
Skrivet 28 jul 2011 10:30 förändra mer (Ej registrerad)
Jag kan inte förstå varför Örebroare har så negativ syn på allt som förändras i stan. Jag tycker det är häftigt, jag gillar inte allt men det är inte ett måste.Örebrorarens mest använda ord är "det vá bättre förr". Vad händer i Örebro i sommar? Inte mycket om man jämför med närliggande små kommuner ex Nora, Karlskoga och Lindesberg. Örebroare, idag är det bra väder! Eller?
Skrivet 28 jul 2011 10:40 shong li (Ej registrerad)
"Cementplattan" är som att just den delen består av ett vacuum man inte vill befinna sig vid. Ett ingenting som man passerar eller rör sig runt och förbi, fast man aldrig ser eller tittar.
Skrivet 28 jul 2011 11:00 Rörmokar'n (Ej registrerad)
Typiskt ÖREBRO!
FONTÄN: Mariebergs Centrum hade en fontän, den fungerade aldrig!
OCH den stod inomhus!!!
Jag har själv jobbat med fontäner och vattenrening, bla Marieberg och "vattenfallet på väggen" inne på hotell Clarion (SAS).
Ingen av dessa finns kvar idag!
Kontentan av detta är, en fontän kräver daglig tillsyn och dyra filter!
Tack för den nya toaletten, spola fontänen....
Skrivet 28 jul 2011 11:04 OlleT. (Ej registrerad)
Det kunde ju varit bra om kommunansvariga sett till att gynna butiksägarna i det hela.
Kanske ni kan göra något åt saken NU istället.
På med trafiken och låt affärsidkarna få till sig kunder så de kan betala sin skatt för alla som går och driver.
Borde ligga i kommunens intresse.
ELLER HUUUUR.
Skrivet 28 jul 2011 11:07 OlleT. (Ej registrerad)
Ingrid (Ej registrerad) skrev:
Järntorget är mycket bättre nu än tidigare när bilarna fullständigt förstörde det. Fontänerna skulle fungera om inte folk var så vårdslösa, skräp förstör mycket. Man kan undra dock varför dessa torghandlare tillåts stå där, munkförsäjaren kan väl gå an men de övriga två, klädes och väskförsäljaren borde flyttas till annan plats.
Det är underligt hur mycket det gnälls över den försköning som sta´n genomgått. Gammalt är inte alltid bäst.
Instämmer till viss del med dig.
Munkförsäljningen och klädförsäljningen passar absolut inte in.
Skrivet 28 jul 2011 11:28 Karin (Ej registrerad)
Om man köper en vara som inte håller torde man få rabatt, leverantören (-erna) av fontänen har gjort ett fantastiskt dåligt jobb och uppenbarligen levererat skräp som inte är funktionellt i denna omgivning. Såvida de inte har förvarnat kommunen om alla dessa potentiella problem bör man återbetala en del - använd dessa pengar till ett trevligt jippo på Järntorget som drar dit lite folk. Behöver inte vara så avancerat - bjud på fika/glass eller något. Lite kompensation till Örebroarna!!
Vad gäller parkeringsplatser är det ett herrans väsen om ingenting - 100 m från Järntorget finns ett parkeringshus som aldrig är fullt.
Om handlarna runt Järntorget tycker att det är svårt att parkera får de väl själva sluta att använda platserna precis utanför butikerna och be sina kompisar sluta ställa sig där för att sedan stå och snacka skit utanför butiken - eller åtminstone börja ställa sig på en plats istället för två... Då får kunderna också plats!!
Skrivet 28 jul 2011 11:28 Martin (Ej registrerad)
Jag brukar sätta stolthet i att vara öppen för nya saker och se positivt på förändringar. Men även jag måste tillstå att jag känner viss besvikelse över hur Järntorget blev till slut. Speciellt fontänen ser jag som ett misslyckande. Jag förstår vad man har haft som förebild för fontänen, de finns runt om i Europa på olika ställen. En sådan typ av fontän kräver att underlaget är jämt så att man får en heltäckande, mycket grund, vattenspegel. Eftersom man inte lyckats få fontänen slät och vågrät i det här fallet så blir det fläckvis väta som ser halvdant ut. Det kan säkert bli mysigt med skridskobana i vinter, men i dess nuvarande skick så ger den mer intryck av att vara en kvarleva från förr som man gett upp.
Soldäcket och området kring strömmen är däremot mycket lyckad. Det skall ni ha all heder för.
Skrivet 28 jul 2011 11:33 Karin (Ej registrerad)
Fontän? Var? (Ej registrerad) skrev:
Jag förstår inte "designen" av fontänen. Varför är den högre i mitten än mot kanterna? Det vatten som varit i den ligger ut mot kanterna och man kan gå rakt "igenom" fontänen. Kanterna är för övrigt typ 3 cm höga. Så om man fyller fontänen med vatten blir det ett par cm djupt och inte tillräckligt för att ens hela fontänen ska vara vattenfylld. Hur tänkte man?
För att det var tanken - man ska kunna gå igenom den, så det har man faktiskt lyckats med!! Den ska inte vara vattenfylld, vilket i mina ögon faktiskt gör den lite roligare!
Skrivet 28 jul 2011 11:39 Tezz (Ej registrerad)
Soldäcket ser trevligt ut i ärlighetens namn, det har jag inget emot.
Men "fontänen"... När man bygger en fontän på ett litet torg som är omgivet av lövträd kan det inte komma som en överraskning att det kommer komma löv i fontänen. Det är oundvikligt, ofrånkomligt, det är självklart! Ska man inte då tänka till lite innan man satsar flera miljoner och satsa på nått som klarar löv istället?
Dessutom, vem har ställt de fruktansvärt osmakliga statyerna i fontänen? Barn utan huvuden och snögubbeliknande varelser med saker inkörda i sina huvuden.. Osmakliga och äckliga, fick mig att gå därifrån snabbare än kvickt. (och nej, jag är inte gammal och lättstött utan ung med känslig mage)
Skrivet 28 jul 2011 11:48 Gör om fontänen, tack! (Ej registrerad)
I det stora hela så är Järntorget bättre nu än förut MEN fontänen är en katastrof och enorm besvikelse att man slösar bort skattepengar så lättvindligt på en sån usel fontän. Arkitekten borde ha gjort om den så att det blir en mer anständig fontän när det är inte en isbana där.
Skrivet 28 jul 2011 11:49 FULASTE JAG SETT (Ej registrerad)
FONTÄNEN ÄR DEN FULASTE "FONTÄNEN" JAG SETT! Den är knappt värdig att kallas "fontän".
En jättestor runt yta därpå några ynkliga få vattenstrålar som skvätter litegrann på ena sidan - och på andra sidan är det något mer strukturerade vattenstrålar som ändå knappt orkar skjutas upp. Och sedan denna OTROLIGA MITTEN på "fontänen", HEEEELT TORR. Jajjamen, här går alla som vill ta en snabb genväg som inte orkar ta sig runt "fontänen". Den har ingen som helst sammanhållning. Den ena sidan hänger ju inte ett dugg ihop med den andra. fyyyyyyyy vad FUL.
Alla dessa miljoner o detta blir resultatet.
Skrivet 28 jul 2011 11:56 Mejto (Ej registrerad)
Handelsmeckat Marieberg löser alla dina problem...
Skrivet 28 jul 2011 12:13 Vet (Ej registrerad)
Fontänen är ett tråkigt och fantasilöst vidunder. Designern borde skämmas ögonen ur sig. Samt alla som satt på mötet där den presenterades och sa "ja det ser ju bra ut".
Ska man göra nått i den skalan så kan man väll för fasen lägga ner lite tanke bakom designen. Utan tvekan den fulaste fontänen av den storleken i landet. Förmodligen alla närliggande länder också.
Å andra sidan så tvättas det sånna löjliga summor pengar i vissa lokala offentliga kretsar, så det skulle inte förvåna om bara hälften av pengarna faktist gick till bygget.
Skrivet 28 jul 2011 12:25 mattias (Ej registrerad)
Slöseri med skattepengar! Både det omgjorda järntorget som open art. Ännu mer gatsten och färre parkeringsplatser- inte bra. Politikerna kan skapa fler jobb istället för mer gatsten, omgjorda torg, konstig konst m.m. onödigt.
Skrivet 28 jul 2011 12:38 Karin (Ej registrerad)
Fontän? Var? (Ej registrerad) skrev:
Jag förstår inte "designen" av fontänen. Varför är den högre i mitten än mot kanterna? Det vatten som varit i den ligger ut mot kanterna och man kan gå rakt "igenom" fontänen. Kanterna är för övrigt typ 3 cm höga. Så om man fyller fontänen med vatten blir det ett par cm djupt och inte tillräckligt för att ens hela fontänen ska vara vattenfylld. Hur tänkte man?
För att det var tanken - man ska kunna gå igenom den, så det har man faktiskt lyckats med!! Den ska inte vara vattenfylld, vilket i mina ögon faktiskt gör den lite roligare!
Skrivet 28 jul 2011 12:41 Johanna (Ej registrerad)
"Notan slutade på 23 miljoner, men då fick man också ett soldäck och ny gatsten på Storgatan i priset. "
Men vem ville ha gatstenar på Storgatan? Inte kan det väl vara alla cyklister som cyklar där varje dag året runt??
Skrivet 28 jul 2011 12:51 Karolina
Ser folktomt ut på bilden..måste nog åka ner till centrum och se med egna ögon vad som händer och sker. Järntorget bör vara en livlig plats att mötas och bara sitta och vila efter shoppandet i närliggande butiker. En liten uteservering kanske hade varit bra. Plasket från en fontän är rogivande men skridskobana vete sjutton om det är lämpligt för vem åker runt på den där lilla platsen som det verkar vara..ja kanske några dagisbarn förstås..nä får ta mig en koll..när jag får lust för det var längesen jag åkte ner till centrum i och med busskrånglet och ändrade tider och nummer och betalningssätt. Marieberg har blivit än mer åtråvärt sedan dess.
Skrivet 28 jul 2011 13:01 LOU (Ej registrerad)
Det är ingen som vet att Järntorget existerar! Vad finns det på järntorget idag? Hotell och några halvbra restauranger, inget man måste besöka helt enkelt... Öppna upp en galleria med flera populära butiker som drar folk. Marknadsför sedan ordentligt så ska ni se att det kommer dit folk. Man måste våga satsa på rätt saker! Öppna en glassbar mitt på torget, använd samma för skridskouthyrning på vintern. Kom igen nu! Det finns bra idéer! Det snackades om en saluhall - vad hände med den?
Det är så sorgligt när bra butiker som väljer att flytta från centrum och placera sig kring Järntorget och Storgatan, måste klappa igen strax därefter pga att ingen rör sig däromkring.
VILL SE EN STORSATSNING NU!!!
Skrivet 28 jul 2011 13:08 Jojjo (Ej registrerad)
Viljan är god men tyvärr har enteprenören misslyckats. Man skyller på inkörningsperiod och barnsjukdomar men det är ju inte den första fontänen som byggs och det måste finnas massor av erfarenhet att tillgå när man bygger en. Jag tycker också att torget, även utan fontän, är bättre än parkeringsplatsen som var tidigare. Helhetsbilden av Henry Allards park, området längs Storgatan, soldäcket och Järntorget är fint men det hade varit ännu finare med en vattenspegel i fontänen. Ett glasskafé hade onekligen varit roligare än klädförsäljningen.
Skrivet 28 jul 2011 13:08 as (Ej registrerad)
23miljoner. Behöver man ens skriva något mer?
flopp, skit, trist, munkar?!?,
23miljoner, idioter
Skrivet 28 jul 2011 13:12 EF (Ej registrerad)
Jag tycker tanken var god med en fontän som går att använda som skridskobana mm.
Men det blir inte alltid som man har tänkt sig.
Såg järntorget för fösta gången igår efter ombyggnaden. Det vart hemskt. ett betongplatta som folk bara går rakt över. & i ena änden står det statyer utan huvud & dom som har ett huvud har en mini gubbe intryckt i öran. fattar inte det allt & framför allt är det inte vackert.
Skrivet 28 jul 2011 13:32 Birgitta (Ej registrerad)
Riktigt ful cementplatta. Den borde vara heltäckt av vatten för att ge en känsla av färdig damm. Och när man traskar fram till de obegripliga statyerna närmast toaletterna, fylls man av en skrämmande känsla av skräck och avsky. Hjälp! Ta mig härifrån! är min första tanke. Anskrämligt och vämjeligt är det alltihopa. Sorgligt. Totalt misslyckande för stadsplaneraren.
Skrivet 28 jul 2011 13:47 Bilägaren (Ej registrerad)
Det är nog bra det där med bilfritt det drar säkert folk.
Se bara på Maribergs köpcentrum. Det är tiotals människor varje dag som tar sig dit utan bil. Om man gör om parkeringarna där till fontäner kommer det säkert att komma ofantligt med folk till köpcentret.
Skrivet 28 jul 2011 14:22 Ödmjuk igen
Det är inte kommunen som öppnar galleria, glassbar eller allt ni tjatar om. Det är driftiga medborgare som inte gnäller som gör det. Saknar ni något så starta en sådan verksamhet själva istället för att gnälla.
Skrivet 28 jul 2011 14:24 Karin (Ej registrerad)
Fontän? Var? (Ej registrerad) skrev:
Jag förstår inte "designen" av fontänen. Varför är den högre i mitten än mot kanterna? Det vatten som varit i den ligger ut mot kanterna och man kan gå rakt "igenom" fontänen. Kanterna är för övrigt typ 3 cm höga. Så om man fyller fontänen med vatten blir det ett par cm djupt och inte tillräckligt för att ens hela fontänen ska vara vattenfylld. Hur tänkte man?
För att det var tanken - man ska kunna gå igenom den, så det har man faktiskt lyckats med!! Den ska inte vara vattenfylld, vilket i mina ögon faktiskt gör den lite roligare!
Skrivet 28 jul 2011 14:29 Höst = löv (Ej registrerad)
Ingrid (Ej registrerad) skrev:
Järntorget är mycket bättre nu än tidigare när bilarna fullständigt förstörde det. Fontänerna skulle fungera om inte folk var så vårdslösa, skräp förstör mycket. Man kan undra dock varför dessa torghandlare tillåts stå där, munkförsäjaren kan väl gå an men de övriga två, klädes och väskförsäljaren borde flyttas till annan plats.
Det är underligt hur mycket det gnälls över den försköning som sta´n genomgått. Gammalt är inte alltid bäst.
Nu är det ju inte skräp som gör att den inte fungerar, utan LÖV... helt oväntat kommer det löv i fontänen. Mycket märkligt när hela torget är omgärdat av träd. Oj då!
Skrivet 28 jul 2011 14:33 Ful som stryk (Ej registrerad)
Fontän? Var? (Ej registrerad) skrev:
Jag förstår inte "designen" av fontänen. Varför är den högre i mitten än mot kanterna? Det vatten som varit i den ligger ut mot kanterna och man kan gå rakt "igenom" fontänen. Kanterna är för övrigt typ 3 cm höga. Så om man fyller fontänen med vatten blir det ett par cm djupt och inte tillräckligt för att ens hela fontänen ska vara vattenfylld. Hur tänkte man?
Karin (Ej registrerad) skrev:
För att det var tanken - man ska kunna gå igenom den, så det har man faktiskt lyckats med!! Den ska inte vara vattenfylld, vilket i mina ögon faktiskt gör den lite roligare!
Snarare bidrar det till att den blir så ful som alla tycker. Hade det verkligen varit vatten i hela fontänten så hade det spelat mindre roll om den vissa dagar inte sprutade vatten, för det hade fortfarande varit vatten i den.
Skrivet 28 jul 2011 14:36 Is (Ej registrerad)
EF (Ej registrerad) skrev:
Jag tycker tanken var god med en fontän som går att använda som skridskobana mm.
Men det blir inte alltid som man har tänkt sig.
Såg järntorget för fösta gången igår efter ombyggnaden. Det vart hemskt. ett betongplatta som folk bara går rakt över. & i ena änden står det statyer utan huvud & dom som har ett huvud har en mini gubbe intryckt i öran. fattar inte det allt & framför allt är det inte vackert.
Det komiska är väl att den knappt gick att få till som isbana heller eftersom den lutar så konstigt med upphöjning i mitten.
Skrivet 28 jul 2011 15:08 kolibri (Ej registrerad)
Ett problem som inte påpekats är parkeringsplatserna på Olaigatan-sidan. Meningen är att man ska parkera i linje med färdriktningen, mellan träden. På samma vis som man parkerar på alla gator. Men just här är det väldigt många som kör och ställer sig på snedden, mellan träden, så att halva bilen hamnar på gångvägen. Gångvägen blir smalare, det blir en fara för fotgängare som går när när en bil kör rakt in, och de som är funktionshindrade lär också påverkas av att gångvgen helt plötsligt blockeras av bilar.
Skrivet 28 jul 2011 15:50 SE (Ej registrerad)
En katastrof är det. Tyvärr. Inte mycket annat att tillägga än att efterlysa en intervju med ansvariga politiker och tjänstemän. Vore kul att läsa om de är nöjda.
Skrivet 28 jul 2011 15:52 Karin (Ej registrerad)
Fontän? Var? (Ej registrerad) skrev:
Jag förstår inte "designen" av fontänen. Varför är den högre i mitten än mot kanterna? Det vatten som varit i den ligger ut mot kanterna och man kan gå rakt "igenom" fontänen. Kanterna är för övrigt typ 3 cm höga. Så om man fyller fontänen med vatten blir det ett par cm djupt och inte tillräckligt för att ens hela fontänen ska vara vattenfylld. Hur tänkte man?
För att det var tanken - man ska kunna gå igenom den, så det har man faktiskt lyckats med!! Den ska inte vara vattenfylld, vilket i mina ögon faktiskt gör den lite roligare!
Skrivet 28 jul 2011 16:10 Peter (Ej registrerad)
Ta fram upphandlingsunderlaget, där fick alla entreprenörer själva presentera en lösning utifrån kommunens krav. Det är ju uppenbart att den utsedda entreprenören inte klarat att leverera utifrån de kraven. Då är det väl upp till entreprenören att åtgärda problemen?!
Skrivet 28 jul 2011 17:42 jk++ (Ej registrerad)
okej, här är problemen som jag ser det.
1) fontänen blev, låt oss vara ärliga, inte lyckad. och funkar inte speciellt bra som skridskobana pga designen.
2) om de förlorade parkeringsplatserna har ersatts så har informationen om var de finns inte nått fram.
3) framsidan av torget, mot storgatan, är kal och tråkig. och eftersom den kladdas ner med nån slags marknadsknallar så går folk omvägar runt den.
lösningar?
1) bygg om fontänen till plaskdamm med renat vatten, då kanske den åtminstone besöks av barnfamiljer och kommer dessutom att fungera som skridskobana.
2) ingen aning. men rent generellt tycker jag att gratis tretimmars parkering med p-skiva borde gälla i hela örebro city på helgerna.
3) bort med knallarna eller samla dem på stortorget. bygg fler sittytor och låt eventuellt någon bedriva uteservering (sommartid) på den del av torget som faktiskt har sol större delen av dagen
Skrivet 28 jul 2011 18:21 Åååh!!! (Ej registrerad)
Fontän? Var? (Ej registrerad) skrev:
Jag förstår inte "designen" av fontänen. Varför är den högre i mitten än mot kanterna? Det vatten som varit i den ligger ut mot kanterna och man kan gå rakt "igenom" fontänen. Kanterna är för övrigt typ 3 cm höga. Så om man fyller fontänen med vatten blir det ett par cm djupt och inte tillräckligt för att ens hela fontänen ska vara vattenfylld. Hur tänkte man?
Karin (Ej registrerad) skrev:
För att det var tanken - man ska kunna gå igenom den, så det har man faktiskt lyckats med!! Den ska inte vara vattenfylld, vilket i mina ögon faktiskt gör den lite roligare!
VARFÖR BYGGER MAN EN STOOOOOR FONTÄN NÄR MENINGEN ÄR ATT DEN SKA VARA TORR I MITTEN?! då äre väl tamejf-n snyggare med TVÅ mindre fontäner som åtminstånde har en SAMMANHÅLLNING!!
Och ja, man ska kunna åka skridskor där på vintern.. DÄRFÖR BORDE DOM BYGGT EN STÅTLIG SNYGG FONTÄN ISTÄLLET som faktiskt ÄR vattenfylld.
Skrivet 28 jul 2011 18:44 Hugo05 (Ej registrerad)
Inget annat än en fullständig skandal.
Skrivet 28 jul 2011 19:09 Synd att inte något kan fungera (Ej registrerad)
Nu är vi inne i semestertider för alla örebroare, vi har ett tillflöde av turism i stan, vi har en kommande Örebrofest, vi har Open art samt mycket mer i vår fina stad.
Samtidigt har vi en ny fontän som inte ger ifrån sig något vatten, när alla vi Örebroare och tillkomna turister finns i stan. Det borde väl ändå var ett av de högre priona att ha igång denna under sommartid då staden sjuder av liv. Såg att någon skrev att det inte är konstigt att den inte fungerar då vi själva förstör den med skit och dylikt. Visst är det säkert så redan första veckan var tillräckligt med skräp och skit i den. Men vad har man väntat sig från kommunen? Bygger man en fontän där folk ska gå runt i den så blir ju också följderna detta och då måste man också vara beredd att ta hand om detta under veckorna. Järntorget är också ett torg där våra ungdomar uppehåller sig under kvällar, kanske än mer nu när soldäcket har kommit till.
Så kära kommun ta lite ansvar så vi slipper se en ny Almybro mitt stan.
Skrivet 28 jul 2011 21:22 Siwan (Ej registrerad)
Ingrid (Ej registrerad) skrev:
Järntorget är mycket bättre nu än tidigare när bilarna fullständigt förstörde det. Fontänerna skulle fungera om inte folk var så vårdslösa, skräp förstör mycket. Man kan undra dock varför dessa torghandlare tillåts stå där, munkförsäjaren kan väl gå an men de övriga två, klädes och väskförsäljaren borde flyttas till annan plats.
Det är underligt hur mycket det gnälls över den försköning som sta´n genomgått. Gammalt är inte alltid bäst.
Instämmer med Ingrid. Förstår inte varför det MÅSTE gnällas. Gnälliga örebroare förskönar knappast sta'n.
Nej "va nöjd me allt som livet ger, med allting du omkring dig ser" för att citera Baloo. Fram för mental försköning och besinna att vi har inget att klaga på- Örebro är en vacker stad!
Skrivet 28 jul 2011 22:03 Lasse 48 (Ej registrerad)
Att spendera 23 miljoner och få så lite i utdelning är ju närmast en katastrof. Ansvarige Arkitekten "fån Dufva" var ju nöjd men det är nog snarare en indikation på kompetensnivån hos beslutsfattarna i kommun än vad folk i gemen tycker. Förskräckligt sa BULL !!
Ordna snarast "på- och avkörningsramper" så att torget kan användas som parkering igen, borde gå att fixa på några veckor med lite god vilja.
Skrivet 28 jul 2011 23:21 Tuffa Uffe (Ej registrerad)
Ren skandal!
Bort med skiten som inte fungerar utan återställ till ursprungligt skick!
Skrivet 28 jul 2011 23:29 Bojkott av svartaxi! (Ej registrerad)
Fördelen är att dom har tagit bort örebro svart taxi mecka.
Det hänger alltid skumma personer där som försöker locka genom erbjuda fastpris. Målgruppen är berusade som festat på krogen.
Det är bra tycker jag!
Skrivet 28 jul 2011 23:38 Nanna (Ej registrerad)
Jag tycker det är synd att örebroare aldrig någonsin verkar se någonting positivt i nåt. Är det så att man alltid måste ha något att gnälla på? Personligen tycker jag att Järntorget är hundra gånger bättre nu än vad det var förut, sen kanske det är synd att fontänen inte funkar som den ska, men seriöst! SLUTA GNÄLLA!
Skrivet 29 jul 2011 00:24 LAK (Ej registrerad)
Bra att bilarna försvann . Men utsendet lite av en steril stenöken .
Kunde vara grönare och lummigare med växter . Och några
uteserveringar . Skridskobana på vintern är bra . Skulle finnas
någon aktivitet på sommaren också .
Skrivet 29 jul 2011 02:50 gc
Ni har missuppfattat det hela! Det är ingen fontän. Det är en yta för lastbilstvätt med oljeavskiljare och allt.