Öbo får gärna måla om
- men inte i den färgen!
Jenny Fjeldstad på Granrisvägen i Brickebacken höll på att gå i taket i går. Utanför entrén till hennes lägenhet höll en målare på med att måla om. Så långt allt väl. Men kulören ...
Relaterat
– Orange! Av alla färger blev det orange, säger Jenny, häpet.
Saken är den att Öbo just nu snyggar till i området. Ny färg ska det bli runt entréer, nya postlådor och sittbänkar i matchande färger. Färgvalet är olika på olika gårdar. Det har ingen något emot. Det var just kulören på Granrisvägen de boende reagerade mot.
Vid 14-tiden kom Öbos representant till Granrisvägen, samt de som representerade entreprenören.
En stor skara människor hade mött upp, alla lika förvånade över att bristen på information. Några i skaran hade sett informationslappar och inbjudan till möten, men få hade besökt dessa.
– Uppslutningen har väl inte varit den bästa, sa Öbos Kent Lindblad, som också utgick från att Hyresgästföreningen skulle informerat mer.
Efter en stund förklarade Öbo att tisdagens ommålning på Granrisvägen skulle ses som en – provmålning.
Hur som helst, i dag onsdag ska den orangea kulören målas över där Jenny Fjeldstad bor.
– Det blir en ljusgrå nyans, och det blir säkert fräscht, kommenterar Jenny.


7 m/s





Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 11 maj 2011 11:08 Magnus (Ej registrerad)
ja går man inte på möten så kan man inte klaga så då är det bara att rätta in sig in ledet thats it .
Skrivet 11 maj 2011 11:14 Herr Per Lundbladh (Ej registrerad)
Köp ert boende så kan ni själva bestämma kulör. Här är det ÖBO som äger fastigheterna och kan därför välja vilka kulörer som helst helt fritt.
Trivs ni inte så kan ni alltid flytta.
Skrivet 11 maj 2011 11:14 ÖBO-hyresgäst (Ej registrerad)
Typiskt ÖBO! När en hyresgäst vill göra förändringar på egen hand gäller hårda restriktioner, men ÖBO själva får göra lite som de vill. Har sett de mest hiskeliga färgkombinationer på ÖBO-hus. Har man inte nån för ändamålet utbildad tjänsteman som bestämmer färgsättning eller får bo-värdarna välja efter vilket humör de är på för dagen...?
Skrivet 11 maj 2011 11:38 Pelle (Ej registrerad)
Det kanske är dags at upplysa ÖBOs hyrsegäster att de inte äger de lägenheter de bor i. Om de vill bestämma helt själva är det bara egen villa som gäller.
Skrivet 11 maj 2011 12:01 tidig protestant (Ej registrerad)
Inte ett dugg förvånad över all kritik.
ÖBO har haft två informationskvällar + nu senaste lappen när dom skulle börja.
I ett kvarter på 160 lägenheter var det bara 7 stycken som deltog på informationskvällarna.
Som vanligt kommer kritiken när arbetet har börjat, det skulle ju vara bättre om hyresgästerna tog vara på chansen att påverka innan hantverkarna kommer.
En gård gick snabbt ut med en protestlista, de övriga gårdarna har inte brytt sig och skulle egentligen få skylla sig själva.
Skrivet 11 maj 2011 12:26 tant gredelin (Ej registrerad)
Tur för de boende att ÖBO är så tillmötesgående!
Det är deras fastigheter som de fräschar till, jag hade INTE målat om i en annan kulör som hyresvärd när inte mötena används av de boende innan..
Så dags och komma och klaga när arbetet är påbörjat, ska ni betala högre hyra nu för att bekosta extraarbetet och inköpt färg, det kostar inte gratis..
Skrivet 11 maj 2011 12:30 MKA (Ej registrerad)
vi hade möten i Vivalla och det var många som kom. tyvärr var allt ju redan färdigplanerat så vad hyresgästerna sa brydde sig inte "konsulten" eller ÖBO om. Jo, nu ska jag inte ljuga. Öbo antecknade allt vi sa och satte upp en bibba papper på i "redovisningstältet"....synd. Mötet borde ha kommit först och sedan kunde konsulenten och ÖBO planera upprustningen utifrån detta.
Skrivet 11 maj 2011 12:30 mia (Ej registrerad)
Men orange är ju fint! Tycker det är trevligt att se lite färg till skillnad mot allt grått o beige. Vi behöver mer färg i sverige, vad är vi så rädda för?!?
Skrivet 11 maj 2011 12:30 Ingemar (Ej registrerad)
Haha det finns så mycket viktigare saker Jenny bör bry sig om än vilken kulör det är på ett hus hon inte ens äger.
Samtidigt finns det så mycket viktigare saker na kan skriva om istället för sånt här trams.
Skrivet 11 maj 2011 12:41 A (Ej registrerad)
Märkligt att kläcka ur sig - köp eget om ni inte gillar läget ! Med dagens sätt att låna för att köpa lägenhet eller hus så är det svårt för många att köpa. Så då är det inte så enkelt att bara säga - köp eget....
Tycker dock att Öbo kan upplysa om färgval och dylikt och förstår inte varför de ska välja färger som dock är svåra för många. För att slippa klagomål och tjafs så borde de hålla sig någorlunda neutrala.
Skrivet 11 maj 2011 12:46 Henrik (Ej registrerad)
hyffsat ilands problem
Skrivet 11 maj 2011 12:50 Obö (Ej registrerad)
Vad är det för människor som har mage på att klaga över detta?
Har den där Jenny Fjeldstad papper på att hon äger fastigheten? Nej. Men vem har det då? Jo, Öbo. Därför har dom rätt att göra vad och hur dom vill. Tycker dom att huset ska vara i lila så är det dom bestämmer.
Precis som folk har postat här så gillar du inte färgen så kan du allt flytta. Finns alltid folk som vill flytta in så tro inte att du har någon makt mot fastighetsägaren.
ÖBO-hyresgäst
Vem är det som äger din lägenhetsfastighet? Du eller ÖBO? Såklart ÖBO. Vill du göra förändringar på ditt boende så får du väl köpa bostadsrätt alternativ hus. -_-
Skrivet 11 maj 2011 12:56 Mmm (Ej registrerad)
Typiskt ÖBO säljer av en massa hus o sen börjar renovera sina "delar" av området, medan dom som blev sålda inte får utbytt såna saker som dom hade rätt till innan p.g.a. ålder osv... utan att det ska bli tillägg på hyran hos den nye hyresvärden. Skulle då inte ÖBO ha bytt t.ex. en spis som redan var flera år för gammal innan försäljningen. Men tydligen har borgarna tagit ett steg tillbaka nu o fattar att det inte var rätt gjort, men för sent skall syndarn vakna... Hoppas ni som ska rösta på söndag tänker på det.
Skrivet 11 maj 2011 13:08 Tomten (Ej registrerad)
Bor man i en hyresrätt och väljer att inte gå på informationsmöten så får man faktiskt skylla sig själv!
Skrivet 11 maj 2011 13:09 Hallå (Ej registrerad)
Tungt nyhetsvärde på den artikeln.
Skrivet 11 maj 2011 13:14 lola (Ej registrerad)
då måla jag om som jag vill ha för färg
Skrivet 11 maj 2011 13:45 Trams (Ej registrerad)
Bor man i en hyresrätt så får man "stå ut" med vad hyresvärden bestämmer. Vill man kunna bestämma själv får man väl köpa sig en villa, det är inte svårare än så. Sluta gnäll och vad glad för att det målas om och snyggas till istället.
Skrivet 11 maj 2011 14:03 Tomas T (Ej registrerad)
Grått blir säkert jättebra. Spännande... Verkligen!
Skrivet 11 maj 2011 14:05 h, (Ej registrerad)
ÖBO-hyresgäst (Ej registrerad) skrev:
Typiskt ÖBO! När en hyresgäst vill göra förändringar på egen hand gäller hårda restriktioner, men ÖBO själva får göra lite som de vill. Har sett de mest hiskeliga färgkombinationer på ÖBO-hus. Har man inte nån för ändamålet utbildad tjänsteman som bestämmer färgsättning eller får bo-värdarna välja efter vilket humör de är på för dagen...?
Ja, det är ju så att ÖBO äger fastigheten där du bor. Du hyr av en fastighetsägare.
Om jag hyr din bil, så misstänker jag att du inte vill att jag får för mig att måla om den.
Vill du däremot måla om din egna bil så är det väl helt upp till dig?
Efter att du målat om din bil så har jag dock möjligheten att hyra en annan bil om inte jag trivs med färgen på din bil. Eller kanske överväga att köpa mig en egen bil och därigenom kunna bestämma helt själv om vilken färg jag önskar.
ps. Jag hyr också av ÖBO!
Skrivet 11 maj 2011 14:39 cyklisten (Ej registrerad)
får cykla ner å kolla....kanske riktigt snyggt där
Skrivet 11 maj 2011 14:59 cobra
typiskt ledande frågor i enkäten - jag röstade utan tvekan på "svart" för övriga färger kan väl vara ok tycker jag - men kallar man grönt för "snorgrönt" så är det klart att många reagerar negativt o klickar i den cirkeln - vad är snorgrönt?
Nämn fäärgerna vid deras rätta namn
Färgval är annars oftast en fråga om tycke o smak så öbo kan nog inte vara alla till lags vilken färg de än använder
Snart ska det målas om även på min öbo-fastighet och jag ger katten i vilken färg det blir på entrédörrarna - bara det går hyfsat snabbt o smidigt så man slipper hantverkare väsnandes i huset alltför länge
Skrivet 11 maj 2011 15:02 Monotyp (Ej registrerad)
Jag bor i ett orangefärgat ÖBO-hus, det går bra! :)
Men samtidigt är det så att ÖBO har blivit allt sämre på att kommunicera med sina hyresgäster under åren. Uppenbarligen är det inte många som har tid med att gå på informationsmöten, alltså bör ÖBO inse att det är en väldigt dålig form av kommunkation. Bättre då att informera genom att t ex sätta upp lappar i trapphus etc.
Så skärp er ÖBO, bara för att ni har all makt innebär det inte att ni bör beter hur som helst!
Skrivet 11 maj 2011 15:43 IngerRozén (Ej registrerad)
Då har ni väl inte sett husen i Huddinge utanför Stockholm.LILA!Gud så gräsligt!
Skrivet 11 maj 2011 15:43 Kenny Nilsson (Ej registrerad)
Underligt alla dessa "äger du det inte får du skylla det själv" tänker inte på det enkla sambandet att en hyresgäst KÖPER en tjänst av en TJÄNSTEFÖRMEDLARE. Dvs boende. Föreställ er följande, du hyr en bil som du gillar med precis den färg, inredning och standard du önskar. Sedan får bilägaren för sig att ändra färg, standard och inredning utan att först ha hört med dig. När du blir förbannad och säger att det får vara nog så står någon på andra sida gatan och gapar "skyll dig själv, du äger ju inte bilen så du ska inte få ha ngt att säga till om"...
Skrivet 11 maj 2011 15:45 Kenny Nilsson (Ej registrerad)
För alla er som missade svenska A, B eller allmän vett i skolan så kan vi ta det en gång till: Hyresgästen XXX har skrivet under ett kontrakt med en hyresvärd ZZZ om en viss tjänst i form av upplåtandet av en bostad med en viss standard etc etc... Det betyder att kontraktsinnehavaren XXX har besittningsrätt över bostaden i just den kvaliteten som man kom överens om. Om hyresvärden inte uppfyller kontraktet så är det väl klart att hyresgästen blir upprörd. Detta gäller även när de får för sig att sälja kontraktet (dvs bostaden) till ngn annan hyresvärd då man själv valde vem man ingick det ursprungliga kontraktet med.
Tänk på det när ni glider runt i era leasade bilar hem och från era intecknade belånade hus, det är NI som inte äger ngt för det gör BANKEN.
Skrivet 11 maj 2011 16:13 förundrad (Ej registrerad)
Eget boende, annars gå på möten det bjuds in till.
En hyresvärd kan inte göra mer. Hade de inte målat om eller tvingat er på mötet hade ni knappast blivit gladare.
Undrar hur hon tycker ÖBO skulle gjort?
Skrivet 11 maj 2011 17:40 markus (Ej registrerad)
IngerRozén (Ej registrerad) skrev:
Då har ni väl inte sett husen i Huddinge utanför Stockholm.LILA!Gud så gräsligt!
Senast jag var i huddinge (förra veckan) så var inte alla hus lila , säkert bara en eller två fastigheter du pratar om.... så bättre att vara tyst då kanske
Skrivet 11 maj 2011 17:58 ÖBOBO (Ej registrerad)
Himla bra idé med lite olika färg på husen, då tar man vara på byggnadsstilen men förnyar sig lite lagom. Och 70tal, med sitt bruna och orange som är trendigt nu borde ju vara riktigt uppskattat. Och hade ÖBO kommit till mig och sagt (ja,jag hade försökt få information) att de tänkte måla min ingång orange så skulle jag blivit glad! Grått - kommunalgrått - vad är det fräscha i det???
Dock är det enligt ÖBOs upplevda policy så är informationsmöten just till för att ÖBO ska kunna säga "vi har informerat". Dock handlar det definitivt inte om tvåvägskommunikation.
Skrivet 11 maj 2011 18:04 ÖBOBO (Ej registrerad)
MKA (Ej registrerad) skrev:
vi hade möten i Vivalla och det var många som kom. tyvärr var allt ju redan färdigplanerat så vad hyresgästerna sa brydde sig inte "konsulten" eller ÖBO om. Jo, nu ska jag inte ljuga. Öbo antecknade allt vi sa och satte upp en bibba papper på i "redovisningstältet"....synd. Mötet borde ha kommit först och sedan kunde konsulenten och ÖBO planera upprustningen utifrån detta.
Ja, nu håller ÖBO på att riva bort all uppvuxen grönska för att det ska bli enhetligt och strikt! Vad de boende än säger så ska det göras som en konsult har bestämt!!
Och gå inte på tanken med det "Gröna ÖBO", för det är snarare ett lockande namn men utan innehåll av växter. Växter och träd som är 30 år! tas inte vara på utan det ska bli konsultstrikt!
Skrivet 11 maj 2011 18:59 Brickebacken bo (Ej registrerad)
Nu e det ju som så att Öbo inte ens la lappar till alla hyresgäster om detta sk färgmöte!!!!!! Och jag råkar veta att det är ALLA hyresgäster på den berörda gården som protesterade, inte enbart personen i artikeln. Sen tycker jag att den där röda färgen ine är röd som lovat från början.... Att personer från alla gårdana efter kommer och tittar och oxå börjar protestera säger ju ganska mycket. Nej lite bättre komunikation mellan öbo och hyresgästerna skulle uppskattas.....
Skrivet 11 maj 2011 19:28 mammaia (Ej registrerad)
Var glada att ni har ett sånt bra fastighetsbolag som Öbo. Jag lovar att det kan vara värre! Vi blev uppköpta.... Vi hade varit glada om vi hade fått ngn respons eller renoverat, men ta tex en vattenläcka som tar 4 månader för dem att ta tag i. Vi som inte fick ha kvar Öbo önskar oss tillbaka. Så vad är det att klaga på att de vill sätta färg på området?
Skrivet 11 maj 2011 20:23 Många I-lands problem (Ej registrerad)
Gör allt neutralt så slipper alla klaga... Man får inte välja vilka tapetfärger man vill så då borde dom kulörerna finnas att välja på när dom ska måla hus osv.... Men som sagt de är en hyresrätt så då ska man vara glad bara man får välja färger på tapeterna :) Nu är de sommar så ut och njut av solen istället för att sitta inne ;)
Skrivet 11 maj 2011 21:18 MKA (Ej registrerad)
det är väl trevligt att ÖBO rustar upp men den färgen är inte så kul! Kanske är det bättre att köra på ursprungsfärgen som arkitekten hade tänkt från början! Tyvärr får konsulterna lite mycket att säga till om. Vi fick en massa olika ljusinstallationer i Vivalla bla två PINNAR med en julljusslinga i rött. Den en ljusslingan är borta och jag tror att jag sett PINNEN lysa en gång! Det var slöseri med pengar! Håller med tidigare skribent att det mest fruktansvärda är slakten av växter. Bulldozer rakt över och växterna på tippen! Så nu ser vi ut som en tråkig stockholmsförort! Gräsmatta och staket och inga växter, träd eller buskar på tomterna. Det nya buskarna utanför tomterna är billigt krafs. ÖBO kunde väl ha gjort i ordning de gamla buskarna och återanvänt eller erbjudit hyresgästerna att hämta för plantering på "nya" tomten. Hyresgästen kunde ha fått välja plats för plantering eller endast gräsmatta. Ironiskt att man utlyser en tävling för finaste uteplats-alla ser ju lika ut ha ha ha
Skrivet 12 maj 2011 08:11 h, (Ej registrerad)
Kenny Nilsson (Ej registrerad) skrev:
Underligt alla dessa "äger du det inte får du skylla det själv" tänker inte på det enkla sambandet att en hyresgäst KÖPER en tjänst av en TJÄNSTEFÖRMEDLARE. Dvs boende. Föreställ er följande, du hyr en bil som du gillar med precis den färg, inredning och standard du önskar. Sedan får bilägaren för sig att ändra färg, standard och inredning utan att först ha hört med dig. När du blir förbannad och säger att det får vara nog så står någon på andra sida gatan och gapar "skyll dig själv, du äger ju inte bilen så du ska inte få ha ngt att säga till om"...
Du har ju fortfarande valet att hyra av någon annan om inte den bilen passar dig längre!
Skrivet 12 maj 2011 08:35 Benjamin (Ej registrerad)
Områdeschefen i Brickebacken verkar inte bry sig om boinflytande och allt vad det innebär.
Trivseln försvann när Per Å. slutade.
Vi som bor i ÖBO i Brickebacken, kommer att få lära oss att dom gör som dom vill och vi har ingen talan.
Sen att det finns massor med människor som är engagerade som tvättstugevärdar, soprumsvärdar, gårdspysslare osv. alla de som vill ha ett fint och trivsamt område. Många engagerar sig men lite har dom att säga till om.
Dags att Hyresgästföreningen växer sig stark i området och gör sin röst hörd, innan allt barkar åt skogen.
Skrivet 12 maj 2011 08:42 Karin (Ej registrerad)
Brickebacken bo (Ej registrerad) skrev:
Nu e det ju som så att Öbo inte ens la lappar till alla hyresgäster om detta sk färgmöte!!!!!! Och jag råkar veta att det är ALLA hyresgäster på den berörda gården som protesterade, inte enbart personen i artikeln. Sen tycker jag att den där röda färgen ine är röd som lovat från början.... Att personer från alla gårdana efter kommer och tittar och oxå börjar protestera säger ju ganska mycket. Nej lite bättre komunikation mellan öbo och hyresgästerna skulle uppskattas.....
Tror absolut att ÖBO la lappar i alla brevlådor, ni har bara inte brytt er om att läsa den inbjudan som ni fick. EN person från den aktuella gården var på mötet, resten av er brydde sig inte.
Ni klagar nu när hantverkarna väl är där.
Läs informationen som kommer i brevlådorna hädanefter.
Skrivet 12 maj 2011 08:54 Granrisvägs boende (Ej registrerad)
Vadå "stå ut" och "vem äger fastigheten ÖBO eller Jenny"? Varför tror ni att det finns något som heter Hyresgästföreningen? Som hyresgäst har du rätt att säga vad du tycker och det var precis vad vi gjorde. Det såkallade Mötet som vi fick information om var om Garage, Föråd och Fasad.....det fram gick inte att det var om våran alltan eller balkong. Då är det ju Öbo som inte informerat ordentligt och då är ju risken att det blir problem när dom sedan kommer och målar. Allt har löst sig till det bättre och det är vi väldigt glada för=) Om du inte gillar något som din hyresvärd gör, så får du skylla dig själv om du inte ifrågasätter...
Skrivet 12 maj 2011 08:58 Granrisvägs boende (Ej registrerad)
Brickebacken bo (Ej registrerad) skrev:
Nu e det ju som så att Öbo inte ens la lappar till alla hyresgäster om detta sk färgmöte!!!!!! Och jag råkar veta att det är ALLA hyresgäster på den berörda gården som protesterade, inte enbart personen i artikeln. Sen tycker jag att den där röda färgen ine är röd som lovat från början.... Att personer från alla gårdana efter kommer och tittar och oxå börjar protestera säger ju ganska mycket. Nej lite bättre komunikation mellan öbo och hyresgästerna skulle uppskattas.....
Karin (Ej registrerad) skrev:
Tror absolut att ÖBO la lappar i alla brevlådor, ni har bara inte brytt er om att läsa den inbjudan som ni fick. EN person från den aktuella gården var på mötet, resten av er brydde sig inte.
Ni klagar nu när hantverkarna väl är där.
Läs informationen som kommer i brevlådorna hädanefter.
Det stog inget om att det handlade om våran altan, du kanske skulle läsa lite bättre. Ta reda på facta innan du yttrar dig.
Skrivet 12 maj 2011 09:28 ÖBOBO (Ej registrerad)
MKA (Ej registrerad) skrev:
det är väl trevligt att ÖBO rustar upp men den färgen är inte så kul! Kanske är det bättre att köra på ursprungsfärgen som arkitekten hade tänkt från början! Tyvärr får konsulterna lite mycket att säga till om. Vi fick en massa olika ljusinstallationer i Vivalla bla två PINNAR med en julljusslinga i rött. Den en ljusslingan är borta och jag tror att jag sett PINNEN lysa en gång! Det var slöseri med pengar! Håller med tidigare skribent att det mest fruktansvärda är slakten av växter. Bulldozer rakt över och växterna på tippen! Så nu ser vi ut som en tråkig stockholmsförort! Gräsmatta och staket och inga växter, träd eller buskar på tomterna. Det nya buskarna utanför tomterna är billigt krafs. ÖBO kunde väl ha gjort i ordning de gamla buskarna och återanvänt eller erbjudit hyresgästerna att hämta för plantering på "nya" tomten. Hyresgästen kunde ha fått välja plats för plantering eller endast gräsmatta. Ironiskt att man utlyser en tävling för finaste uteplats-alla ser ju lika ut ha ha ha
Jag hoppas verkligen att Media plockar upp ÖBOs skövling av Vivalla, kan vi samlas ett gäng och vara "växtkramare"?
Skrivet 12 maj 2011 09:33 Bojkotten (Ej registrerad)
Som någon skriver så finns det nog viktigare problem!
Men ska jag ha en åsikt i frågan, så tror jag nog inte på orange färg i en stadsdel som Brickebacken. Det kommer bara göra att området ser ännu mer slitet ut. Och är en kvarleva från 1970-talet.
Skrivet 12 maj 2011 12:35 Tok Tore
Grönt vore passande, Då skulle inte majoriteten klaga
Skrivet 12 maj 2011 13:44 rolle (Ej registrerad)
Det märks att flertalet (särskilt Kenny Nilsson) som bor i hyresrätt är bittra och avundsjuka på oss andra som äger vårt boende. Prova att vara glada ibland så blir livet lättare.
Skrivet 13 maj 2011 14:04 Färgstark kvinna! (Ej registrerad)
Varför denna rädsla för färg?! Nä var grå och trist!