"Sju högar skit på 200 meter" Klagomål när hästarna gör sitt kring Karlsdals ridskola
Att det blir hästskit runt en ridskola är inget nytt.
Men i och med den nya vägen utanför Karlsdals ridskola så har problemen tagit ny fart.
Relaterat
Vägen delar nämligen ridskolans marker i två delar, på den ena finns ridanläggningen och den andra ridhuset. För att ta sig mellan måste ryttarna och hästarna gå en bit på en asfalterad cykelväg och sedan i en tunnel under vägen.
Bo Pettersson bor i närheten och brukar jogga längs med cykelvägen.
– En kväll räknade jag till sju högar på 200 meter, berättar han. Hundägarna måste ju ta upp hundbajset, därför borde ridskolan borsta bort hästskiten.
Bo berättar att det är fler som tycker som han. Grannarna är irriterade på högarna med avföring och har även försökt berätta det för ridskolans ägare.
– Men jag tycker inte vi möts av förståelse, säger han. De påpekar bara att de får rida där.
Bo Pettersson, som själv är gammal lärare, tycker också att det här är en uppfostringsfråga.
– Jag tycker man ska lära de unga vad som är rätt och fel. Det är inte bara att rida ut utan då ska man också ta upp efter sig. Jag tycker det är både fräckt och nonchalant att de gör på det här viset.
Marie Nordqvist äger tillsammans med sin man Karlsdals ridskola. Hon håller med om att problemet blivit värre i och med den nya vägen. Tidigare red de direkt i skogsområden och där blev hästskiten inte lika påtaglig.
– Vi hade många samråd med kommunen innan nya vägen byggdes och det blev bestämt att vi skulle få rida på cykelbanan och att det dessutom skulle göras en grussträng bredvid där vi fick ha våra hästar.
– Men, suckar hon, den där strängen blev för smal och dessutom satte de belysningen på fel sida så hästarna måste kryssa mellan lamporna. Det gör att hästarna kommer ut på cykelbana och då händer det också att de bajsar där.
Men tanken är att ni ska sopa upp efter hästarna?
– Ja, vi har en sopmaskin för det, men det är fullständigt orimligt att hinna få undan allt efter ridskolelektionerna. Vi kan inte köra i samma utsträckning som hästarna bajsar, då skulle det vara ett heltidsjobb för oss.
Men vad säger man på kommunen om problemet?
– De är väl medvetna om att det blev galet med nya vägen men annars säger de inte så mycket.
Marie Nordkvist fortsätter:
– Jag har respekt för att folk har olika åsikter men det måste finns nån rimlig nivå på det hela. Det kommer alltid finnas spår av hästarna hur mycket vi än sopar och vi måste ju fortsätta med vår verksamhet. Man måste se nyttan med vår ungdomsverksamhet också.
På Örebro kommun är man medveten om problemet men har för närvarande ingen plan för hur man ska ta itu med det.
– Jag har hört att det är mycket hästskit där, det var faktiskt vår egen personal som tog upp problemet, och det är givetvis väldigt otrevligt. Men det är ridskolan som har ansvaret för att det tas bort. Just nu har vi själva väldigt mycket att göra, men om det fortsätter får vi ta tag i den här diskussionen, påpekar Jonas Harrysson, gruppchef för park och gata.
Det konkreta som just nu görs är att det kommer upp en skylt som berättar att både cyklister och ryttare får samsas på vägen, men det löser inte problemet med bajset.


8 m/s





Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 29 apr 2011 01:41 m (Ej registrerad)
Det stämmer att det är för mycket häst och hund skit över alt på vägarna.
Skrivet 29 apr 2011 03:09 Gillar rena vägar. (Ej registrerad)
Om hundägare ska plocka upp efter hundens avföring är det väl skälvklart att det borde gälla det samma för hästar när de är utanför deras inhängnade område.
Skrivet 29 apr 2011 03:35 saleson (Ej registrerad)
va är de som är farligt med lite häst skit?
lukten är en av naturens dofter...
just nu luktar de gödsel i centrale örebro.
Skrivet 29 apr 2011 04:53 Johan (Ej registrerad)
Ja vad förväntar man sig .... det finns ju några hästar där, tycker att det är ganska ointressant att skriva om hästbajs
Skrivet 29 apr 2011 05:40 Bjöje (Ej registrerad)
Det är dags att hästarna får blöja nu.
Skrivet 29 apr 2011 06:15 Sjökvisten (Ej registrerad)
Det är bara för sk skitryttarare att ha med en plastpåse och plocka upp skiten i
Rid för F.. i skogen och inte på gångvägar samt motionsspår .
Skrivet 29 apr 2011 06:29 MAJA (Ej registrerad)
Ja det är väldigt konstigt att hästskit accepteras men inte hundskit
Skrivet 29 apr 2011 06:43 Maizan (Ej registrerad)
Jag brukar räkna cigarettfimpar...många blir det på 200 m!! De försvinner dessutom inte lika fort!
Skrivet 29 apr 2011 06:47 berry rides again (Ej registrerad)
vid allsidig löpträning,,så är inte häcklöpning och hoppträning till nån större nackdel....
å lite hästgräs är väl inget att utropa katastroflarm för..
kolla istället vad som ligger vid vägkanterna på våra bilvägar,,säkert 200 skräp var 7de meter....
Skrivet 29 apr 2011 07:02 denhaltefan (Ej registrerad)
Höga knän kan man köra där så man inte snubblar!!
Skrivet 29 apr 2011 07:26 Micke (Ej registrerad)
Jag plockar upp efter mina hundar, vad är skillnaden. Stanna hästen sparka bort det från vägen.
Skrivet 29 apr 2011 07:45 MKA (Ej registrerad)
anställ en person som plockar upp och sedan säljer till privatpersoner som vill ha till sina trädgårdar och land- gnället slut och inkomst till den personens lön säkrad
Skrivet 29 apr 2011 07:46 Poms matte (Ej registrerad)
Det är hög tid att man tagit upp detta problem stora höga hästskit finns snart överallt där man är ute och promenerar !
Jag är ute flera gånger per dag med mina hundar och har haft hund i över 30 år har plockat upp varenda bajs efter mina hundar men hästägare har
haft någon gräddfil att slippa ta efter sina djur hoppas verkligen att det blir ändring på detta.
Hundägare Örebro
Skrivet 29 apr 2011 07:48 Hästskiten ligger till den vittrar sönder (Ej registrerad)
Trots att vi cyklister, gångare, joggare flera gånger i veckan passerar Karlsdals hästskitar - i mitten på våra cykelbanor - så har vi aldrig sett den sopmaskin som karlsdals ägare säger att de använder. Istället har vi bevittnat hur hästskit ständigt ligger där tills den vittrar sönder. Finns det en sådan maskin? Upp till bevis Karlsdal.
Skrivet 29 apr 2011 08:12 Hundägare (Ej registrerad)
Dom klagar på oss hundägare men hästar är värre miljöbovar än hundar.
Skrivet 29 apr 2011 08:39 Kent (Ej registrerad)
SHIT HAPPENS ;)
Skrivet 29 apr 2011 08:56 Madeleine (Ej registrerad)
Karlsdals Ridskola låg där innan den nya vägen byggdes. Det blev ju inte till ridskolans fördel direkt när vägen och cykel/gångvägen byggdes. Det finns inget annat sätt för ryttarna att ta sig till ridhuset. Detta problem kände Örebro Kommun till innan vägen byggdes. Tycker faktiskt inte att det ridskolans problem i det här fallet.
Skrivet 29 apr 2011 09:03 Björn (Ej registrerad)
Det är ju tur att man bor i Sverige, för då kan man bekymmra sig
över lite hästskit.
Skrivet 29 apr 2011 09:26 Anna (Ej registrerad)
Det handlar om en kort sträcka där det samlas hästskit. Hundägare, rökare och andra som skräpar ner gör så över hela staden. Dessutom ser man hästskiten redan på avstånd, dvs inte särskilt stor risk att trampa i det utan det går utmärkt att kryssa mellan högarna (jmf m hundskit). Så ohyggligt gnälligt och ogint att klaga över en kort, "problemdrabbad", sträcka. ’Rid i skogen’ skriver Sjökvisten. Det skulle säkert ryttarna gärna gjort, men nu har ju kommunen dragit en väg mellan skog och stall. Gnällfisar som inte kan stå ut med att kryssa mellan hästskit en kort sträcka, kan väl ta en annan väg då. Stan är ju full av vägar och cykelbanor.
Skrivet 29 apr 2011 09:31 Lisa (Ej registrerad)
Jämför med Hästhagens fina naturområde. Stallet i Karlslund och de fina omgivningarna. Där tycks i varje fall inte bilisterna bry sig om varken hästar, hästskit eller promenerande personer. Trots förbudsskyltar om att bilar och andra motorfordon ej får köra i parken är bilisternas framfart en fara för bl.a hästarna. Hästskit finns det på vägarna runt omkring men då klagar inte bilisterna. Huvudsaken de får sitta i sina bilar och skrämma både hästar och människor. Hänsyn måste ta´s till alla.
Skrivet 29 apr 2011 09:36 Julia (Ej registrerad)
Flyttar man till en område där det är hästar i närheten så är det väl bara att räkna med att det dyker upp hästar och hästskit.
Det är väl bara att se efter vart man sätter fötterna eller be dem på ridskolan att rida på kanten.
Angående detta med hundbajs vs hästbajs, så är det många hundägare som INTE plockar upp efter sig och de högarna ligger överallt inte bara på vissa vägar och hundbajs som ligger kvar tar längre tid att torka än hästbajs.
När jag själv har ridit på cykelvägar har jag möts mer av folk som tycker det är trevligt att möta hästar på vägen :)
Skrivet 29 apr 2011 09:39 vinter (Ej registrerad)
Men sluta nu! Det är inte farligt med lite hästbajs. Den kan Du ju se och springa runt om. Värre i så fall med det Du drar ner i lungorna vid varje andetag, mkt farligare och osynligt. Dessutom är det inte Karlsdal som gör intrång på stadens invånare utan staden som breder ut sig. Sluta gnäll och fokusera på väsentligheter i stället, se vad som nyss hände i USA, Japan, Nya Zeeland osv! Distant TACK!!
Skrivet 29 apr 2011 09:55 M.P for ever (Ej registrerad)
Lite hästgödsel är inget att bråka om, det är bara ett naturligt inslag i miljön, då är bilarnas avgaser betydligt värre. Själv brukar jag plocka upp lite hästlortar för att berika mina komposter med, lite hästlort efter vägen är bara trevligt.
Skrivet 29 apr 2011 09:56 led (Ej registrerad)
Människor och djur måste samsas. Min personliga uppfattning är att hundskit är värre än hästskit. Du kan och ska ta upp efter hunden, men Du kan inte begära att ryttarna skall ta upp efter hästen. Hundskit är animalisk medan hästskiten saknar sådant innehåll. Det ger väl förresten bättre löpträning, att springa eller hoppa och skutta, än att springa rakt fram utan några hinder alls. Hmmmm.....
Skrivet 29 apr 2011 10:02 Bella (Ej registrerad)
Hur lätt är det att vara ute med ridskolebarn, kanske 4-5 hästar, kanske mer och kliva av hästarna för att plocka upp skit, då hinner man inte längre än 200m på en ridlektion och inte kan man ha full uppsikt över eleverna. Skärp till er nu! Lite skit har aldrig skadat någon. Ha i tanken det är inte ridskolan som kommit till stan, utan stan som etablerat sig vid ridskolan. Låt hästarna leva ett hästliv!
Skrivet 29 apr 2011 10:41 zeta (Ej registrerad)
Så ett frö i skiten, så blir det vackert efter vägarna
Skrivet 29 apr 2011 10:54 hästvän (Ej registrerad)
Ja vem var där först? cykelbanan eller hästarna? Drar man en cykelväg och bilväg rakt över ridvägen så får man väl stå ut med det som finns där eller använda den väg man tidigare använde.
Skrivet 29 apr 2011 11:00 Monica (Ej registrerad)
Kan väl inte vara något problem att gå eller springa runt högarna. Var tacksam att någon orkar driva en ridskola.
Skrivet 29 apr 2011 11:38 Henrik (Ej registrerad)
Madeleine (Ej registrerad) skrev: Karlsdals Ridskola låg där innan den nya vägen byggdes. Det blev ju inte till ridskolans fördel direkt när vägen och cykel/gångvägen byggdes. Det finns inget annat sätt för ryttarna att ta sig till ridhuset. Detta problem kände Örebro Kommun till innan vägen byggdes. Tycker faktiskt inte att det ridskolans problem i det här fallet.
nej det är inte ridskolans problem utan ryttarens skyldighet att se till att hästskiten försvinner från gång och cykelvägar.
skriver som en del tidigare har gjort att jag har också hund o där blir det liv om man inte tar rätt efter sin hund så jag anser
att det är inte mer än rätt att ryttaren tar rätt efter sin häst
Skrivet 29 apr 2011 11:40 Tobi (Ej registrerad)
Äsch klaga hit och klaga dit, fasen naturliga hinder att prova spänsten på =) Sju högar på 200 meter, bara att hoppa över eller runda.
Skrivet 29 apr 2011 12:00 Elisabeth (Ej registrerad)
Jag är själv hundägare och anser inte att mitt ansvar för hundbajset ens är jämförbart med ryttarens. För mig är det inga svårigheter att ta med en liten påse, böja mig ner och plocka upp. Att rida omkring med spade och sopsäck är både opraktiskt och direkt farligt. Att varje gång hoppa av hästen innebär en risk. Min hund är inte svår att kontrollera samtidigt som jag plockar upp lite bajs.
Hundbajs är även animaliskt och förmultnar inte lika snabbt som vegetabiliskt hästbajs. Småsinta gnällspikar är vad folk är om man ser detta som ett problem.
Skrivet 29 apr 2011 12:13 "Det är synd om människorna", som han sa. (Ej registrerad)
Det är väl hyffsat stor skillnad på hund- och hästskit då det senare mest är gräs. Ridskolan och hästar har funnits i området väldigt länge och är både värdefullt för ungdomar och ett trevligt inslag i miljön. Att det ligger så centralt är helt fantastiskt, jag går ofta den vägen och har aldrig stört mig på lite hästskit. De som klagar borde kunna ha lite överseende eller helt enkelt springa någon annanstans.
Vad är det med folk?
Skrivet 29 apr 2011 12:26 Enrico (Ej registrerad)
Folk borde istället oro sig för den skit som orsakas av det andra som trafikerar denna väg. Vägen som sådan är väl bra kan jag konstera med visst vemod. Jag tycker det är synd att den var tvungen att gå rakt igenom denna lilla idylliska oas, nästan mitt i Örebro.
Övriga kommentarer vittnar tyvärr om att människors allmänna medvetenhet sträcker sig ungefär lika långt som deras näsor.
Skrivet 29 apr 2011 12:59 !!!! (Ej registrerad)
VILKET JÄVLA GNÄLL!!! Det är STOR skillnad mellan hästskit och hundskit!!! Ridskolan låg där innan vägen kom till...bara för ÖrebroKommun att hjälpa till med uppplockningen som stör vissa gnälliga löpare. Vem bryr sig???!!!! Och det där med att det är ryttarens ansvar....ryttarna betalar för att ta lektioner på ridskolan INTE plocka upp hästskit efter ridskolans hästar!!! SLUTA GNÄLL!!!
Skrivet 29 apr 2011 13:20 Madeleine (Ej registrerad)
Ryttare i det här fallet = mestadels barn från 6 år och uppåt... Inte kan vi lägga över det här på dom???
Skrivet 29 apr 2011 13:25 Bajs utanför din dörr? (Ej registrerad)
Jag stör mig inte så på hästbajs då det oftast inte är i dem centrala delarna utav staden. Skäms man inte när hunden bajsar i mitten av cykelbanorna och inte plockar upp det. Där mitt barn går som inte har förståelse för att akta sig för bajshögar, Nästa gång jag ser det skall jag följa efter denne och bajsa i dennes trädgård lr utanför dennes dörr. Struntar dock fullständigt i om bajset är ute på landet i diken, bara det inte ligger i centrum mitt på cykelbanan lr i gräset där folk solar och leker med sina barn!!!
Skrivet 29 apr 2011 13:50 bengan (Ej registrerad)
Gnällbältet slår till igen, håller med alla föregående talare om att ridskolan låg där först, nu valde man att bygga vägar i området.. ja då blir det såhär. Har folk inte vettigare saker för sig än att klaga på hästskit på vägen?
Bor själv ute i det här området och lite hästskit på dem nya vägarna har iallafall inte stört mig, har viktigare saker att koncentrera mig på.
Gnällspikar...
Skrivet 29 apr 2011 15:45 TC (Ej registrerad)
Jag har bott i Adolfsberg i några år och detta är inget nytt problem. Hästskiten har förekommit under en längre tid, även innan den sk. grussträngen fixades till. Men om man rider hästar i ett bostadsområde så tycker jag att man ska ta rätt efter sig. Jag har småbarn och det är inte speicellt trevligt att inte kunna släppa ner sitt barn på marken bara för att de barn/ungdomar som rider sina hästar på cykel- och gångbanor inte kan städa efter sig!
Varför inte rida genom de hagar som finns och göra en ny öppning mot skogen istället för att behövar rida på cykelbanorna? Det borde inte vara ett så stort problem tycker jag.
Skrivet 29 apr 2011 16:26 Lars Johansson (Ej registrerad)
Besynnerlig frågeställning! Hundar finns över hela staden medan hästar sällan ses på Järntorget. Men nu till det viktiga. Tack vare hästar på Karlsdal och i Karlslund har många av stadens ungdomar, flest flickor, en fostrande och meningsfull fritid. Den friskvård och livskvalitet som detta ger väger otroligt tyngre än det lilla besvär hästarnas avföring skapar. Utan hästar förvinner även biologisk mångfald. Så om hästskiten stör - jogga i Oset och Stadsparken i stället.
Skrivet 29 apr 2011 16:39 I-landsproblem! (Ej registrerad)
Hundägare (Ej registrerad) skrev:
Dom klagar på oss hundägare men hästar är värre miljöbovar än hundar.
Utveckla gärna. Ska bli intressant att höra ditt resonemang smartskaft.
Skrivet 29 apr 2011 17:08 Dessa bönder (Ej registrerad)
I en bondhåla är det fullt naturligt med diverse spillning, inget att gnälla över. Flytta till en riktig stad istället.
Skrivet 29 apr 2011 18:21 Anna-Stina Eriksson (Ej registrerad)
Man blir ju nästan mörkrädd när man ser hur många trångsynta männsikor det finns i vårt sammhälle. Som tur är så verkar det finnas fler öppensinnade än trångsynta människor i denna följetång. Jag håller fullständigt med föregående talare vad gäller tidsbegrepp. Karlsdal har funnits där bra mycket längre än vad vägen har. Innan vägen fanns kunde man rida direkt till skogen utan att behöva rida under en riskfylld väg och då var det ingen som klagade om hästbajs på cykelvägarna vad jag vet. Jag anser att om man tycker att det är så jobbigt att springa runt hästbajshögar så kanske man ska återgå till den löprunda man hade tidigare, innan vägen fanns alltså, för då dög ju tydligen den. Inte sant? Det är ingen som har bett om att ni ska springa eller gå där så då är det väl upp till er i vilken miljö ni vill vistas i?
Skrivet 29 apr 2011 18:41 Marie (Ej registrerad)
Jag har gått, joggat och cyklat runt Gustavsvik och förbi Karlsdal sedan 1992 då vi flyttade till Ladugådsängen. Hästskiten har aldrig varit något problem tidigare, det kan ha varit någon enstaka hög någonstans men inget besvärande. Men någon felplanering måste ha skett vid nyvägsbyggandet för nu har jag faktiskt vara livrädd för att halka i, cykla omkull, så jag tar en annan väg. Det är ju främst på kvällar när det blir mörkt då det är svårt att hinna se högarna.Alla kan ju inte välja en annan väg utan de kanske måste passera där. Senaste dagarna har problemet minskat har jag sett från bilfönstret, så: Bra jobbat Karlsdal. Och visst gör Karlsdal ett bra jobb för ungdomarna det vet jag själv efter att ha varit där en dag iveckan när jag gick i skolan.
Skrivet 29 apr 2011 23:26 Skit eller klass (Ej registrerad)
Det syns att det föreligger en klasskillnad mellan dem som tycker att det är helt ok med ett egenmäktikgt förfarande dvs. skit mitt på VÅRA cykelbanor. Och dem som anser att man tar reda på det som man skräpar ned. Märkligt att driva en "pedagogisk" verksamhet för barn, utan att ta reda på sakerna efter sig. Vill de föräldrar som lämnar sina barn till denna verksamhet att barnen lärs att det bara är att rida på utan att ta något ansvar för det man sprider omkring sig. Råder samma mentalitet hemma hos dessa föräldrar ... eller är det bara bekvämt eller rent av äckligt att ta sitt ansvar. Hänsynslöst låta skiten ligga kvar. Föresten vad finns det för mentalitet bakom att mena att personer ska behöva åka tilll andra sidan stan för att jogga, pga. avföring på vägarna. Alla har rätt att vistas på våra allmänna områden utan att bli hänvisade till andra områden därför att Karlsdal skiter i att ta ansvar
Skrivet 30 apr 2011 10:38 Flisa (Ej registrerad)
Hästskit! Den skulle jag vilja ha till mitt land.Skitbra för då växer det så det knakar.Tyvärr har jag ingen bil att hämta det. Att jämföra häst/hundskit så föredrar jag hästskit.För den ser man bra. Hundskiten ser man INTE alltid.Särskilt när man har små barn som vill leka och rulla runt på gräsmattor.Fy så äckligt när kläderna är fulla av hundskit.
Skrivet 30 apr 2011 15:12 Anna (Ej registrerad)
Skit eller klass (Ej registrerad) skrev: Det syns att det föreligger en klasskillnad mellan dem som tycker att det är helt ok med ett egenmäktikgt förfarande dvs. skit mitt på VÅRA cykelbanor. Och dem som anser att man tar reda på det som man skräpar ned. Märkligt att driva en "pedagogisk" verksamhet för barn, utan att ta reda på sakerna efter sig. Vill de föräldrar som lämnar sina barn till denna verksamhet att barnen lärs att det bara är att rida på utan att ta något ansvar för det man sprider omkring sig. Råder samma mentalitet hemma hos dessa föräldrar ... eller är det bara bekvämt eller rent av äckligt att ta sitt ansvar. Hänsynslöst låta skiten ligga kvar. Föresten vad finns det för mentalitet bakom att mena att personer ska behöva åka tilll andra sidan stan för att jogga, pga. avföring på vägarna. Alla har rätt att vistas på våra allmänna områden utan att bli hänvisade till andra områden därför att Karlsdal skiter i att ta ansvar
Intressant inlägg. Vill du vänligen definiera var klassbegreppet kommer in och hur du definierar detta i sammanhanget? På vilket sätt kopplar du samman klass och inställning till hästbajs? Att bara slänga ur sig påståenden, utan att vidareutveckla dem lämnar ju oss andra med frågetecken. Du kanske kan ge ett helt nytt perspektiv på det här med hästbajs!
Skrivet 30 apr 2011 23:41 Klass är att bry sig (Ej registrerad)
Frågan om klasskillnad är enkel - men svårförstålig för den som saknar det perspektivet. Att ha klass menas i detta sammanhang vara att bry sig om andra dvs. att ej egenmäktigt negligera att andra far illa av ens egocentriska framfart i livets olika sammanhang. Att sakna klass innebär att ej kunna se, sakna förmåga eller medkänsla (sympati) för att skapa obehag för andra människor. Även om tydligheten i förfarandet är påtagligt.
Skrivet 1 maj 2011 10:17 Cyklist (Ej registrerad)
Jag cyklar förbi ridskolan varje dag och måste nog hålla med dem som är emot hästbajset att det inte är speciellt trevligt när det ligger mitt på cykelbanan. De högar som ligger vid sidan av cykelbanan på "grussträngen" stör jag mig inte alls på, det kan för min del ligga kvar där tills regnet tar bort det. Men om man märker att hästen man riden på lägger en hög mitt på cykelbanan tycker jag dock att man efter sitt ridpass kan ta städmaskinen och städa upp efter sig. Det är väl inte för mycket begärt, eller? Jag tycker även att de ungdomar som rider ska lära sig att ta ansvar för att hålla det snyggt och rent på våra vägar och cykelbanor.
Det finns, precis som andra redan har skrivit, många andra viktigare saker att ägna sin tanke åt. Men det betyder ju inte att man ska sluta bry sig om småsaker som man tycker förstör eller försämrar.