NA-tv: Butiksägare i protest
mot försenad ombyggnation
Ombyggnationen av Järntorget är en flopp. Under den parollen deltog i dag ett antal av butiksinnehavarna runt torget i en manifestation.
Relaterat
– Vår försäljning har minskat med uppskattningsvis 20 till 30 procent. Det är ju ingen, varken örebroare eller turist, som tycker att det är trevligt att promenera runt Järntorget när det ser ut så här.
Det säger Peter Dahlén, butiksägare på klädbutiken Ingmars. Han tycker att arbetet borde ha gått att genomföra mycket snabbare.
Arbetet står stilla
– Först prioriterades Kungsgatan och sedan kungajubileet. Det har gjort att arbetet på Järntorget stått stilla under långa perioder.
Vid 11-tiden på fredagsförmiddagen genomförde ett antal butiksinnehavare en ironisk manifestation på Järntorget.
För att få lite klarhet i kommunens tidsplan skickades ett mejl till Alexander Dufva, biträdande stadsarkitekt. Här är hans svar:
– Vi diskuterar vårens tidplan med NCC just nu. Entreprenören meddelar att det återstår nio veckors arbete innan ALLT är klart.
– Kommunen tycker att marknadsafton 9 juni är ett bra datum att sikta på. Då kommer näringslivet att vilja ta ytorna i anspråk.
Markskikt
– Mycket av byggandet berör markskikt och fundament till belysning med mera. I princip kan inget göras (utom snickra på trädäcket) förrän tjälen gått ur marken helt. Går man på för tidigt är risken att man senare får sättningar och att det blir snett och vint och måste justeras. Det har vi inte råd med, utan vi måste göra rätt från början.
– Lite bläddrande i almanackan ger att om vi ska hinna nio veckors jobb före 9 juni, men efter tjällossning så behöver vi lite bra vårväder nu.
– Skulle vi inte hinna alla de nio veckorna till 9 juni, ska vi åtminstone se till att alla markskikt ligger klara så att ytorna kan nyttjas ordentligt, säger Alexander Dufva.


2 m/s







Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Vad tycker du om arbetet på Järntorget?
Senaste kommentarerna:
Skrivet 1 apr 2011 12:47 albert (Ej registrerad)
Oacceptabellt både ang försening men även resultat.
Hur många var intresserade av skridskobanan i vinter nu?
Såg ett enstaka barn åka vid 2 tillfällen
Förstår ej hur detta ska föreställa fontän på sommaren?
Dålig arkitektur! Ingen trivsel
Ej genomfört för medborgarnas bästa eller efter våra önskemål.
Gissar att är som med den spanska gatstenen som lades på o förstörde storgatan för dyra pengar för ngr år sen
VEM FRÅGAR OSS SOM BETALAR
Skrivet 1 apr 2011 12:52 john john (Ej registrerad)
Åker förbi där varje dag , inte ser man nån jobba.
Ser för jävligt ut , en bassäng och en multifärgad toalett.
Dom kunde ju ha kommit på nått bättre för och locka folk till norr.
Skrivet 1 apr 2011 13:06 Norr City (Ej registrerad)
Ja, det är ju verkligen illa. Inte bara estetiskt katastrofalt utan också helt opraktiskt!
Skrivet 1 apr 2011 13:09 JEO
Det som butiksägarna där inte har förstått är att staden inte är till dem eller för oss som bor i den. Förr i tiden var städer till för sina invånare, men numera är de monument över beslutsfattarna. De ska erbjuda nöjen, sevärdheter och skrytbyggen för alla som tillfälligtvis besöker staden.
Enkla, välplanerade och funktionella stadskärnor är som samhällsidé helt passé. Bara bakåtsträvare tänker sig städer som en lagom blandning av bostäder, arbetsplatser och butikslokaler. Istället ska det vara konstfullt lagda stenplattor och trädäck som kommer att kräva avancerat underhåll. Städer ska ha "finrum"!
Att finrummen tar flera år att bygga, är dyra och resulterar i pajaserier som den nya busskuren – det är helt enkelt något som vi stadsbor förväntas vara glada och tacksamma för. Turister och företagsetableringar kommer ju att strömma till Örebro bara för att man snart kan åka skridskor på Järntorget.
Skrivet 1 apr 2011 13:19 Hoppe (Ej registrerad)
Järntorget gjorde mer nytta förr som parkeringsplats. Nu gör den ingen nytta alls. Jag håller med butiksägarna om att detta har handlagts rent skamligt.
Skrivet 1 apr 2011 13:36 Micke (Ej registrerad)
Låt det ta den tid det tar, först ska bussarna få namn, sen efter semestern så kan dom göra klart järntorget så det e fint där i höst.
Skrivet 1 apr 2011 13:39 Lasse (Ej registrerad)
En skridskobana i stället för en parkering för kunder till butikerna är väl vad de flesta örebroare önskar eller har de beslutande fel....som vanligt. *L*
Skrivet 1 apr 2011 13:44 Håkan (Ej registrerad)
Vad gör dom som står på trottoaren? Väntar på bussen?
Skrivet 1 apr 2011 13:45 led (Ej registrerad)
Jag har full förståelse för butiksägarnas manifestation - det som sker i Örebro med ombyggnationer upplever jag som att politikerna skapar ett monument för sin tid i kommunen. Förhoppningsvis blir Järntorget den mötesplats man kan hoppas. Inte tyckte jag att det var speciellt mycket skridskoåkare som utnyttjade banan under säsongen som varit. Kan man hoppas på att det kan bli badgäster där till sommaren.....
Den nya byggnationen framför slottet är jag rädd kommer att likna en sopsorteringsstation efter en helg. Den som lever får se vad det kan bli - men kanske man kan säga, att det blev som det blev eftersom det inte blev som det skulle.
Skrivet 1 apr 2011 14:06 mullis
politikerna gör vad dom kan för att alla ska åka till Marieberg
Skrivet 1 apr 2011 14:20 ss (Ej registrerad)
Järntorget är som en soptipp nu, skulle ställa dit tillfälliga papperskorgar, blev 1 på östra delen, där det mittemot står 2-3 förut, den som bestämde plats tänkte nog inte till.
Vill att det ska bli klart snart, blir nog fint.
Skrivet 1 apr 2011 14:36 Fröken Larsson (Ej registrerad)
Jag tycker att det är och blir mycket bättre än vad det var tidigare. När jag flyttade till stan förra våren reagerade jag på hur dåligt gatan och trottoarerna fungerade vid järntorget. Och soldäcket som byggs är hur bra som helst, det kommer bli en klockren plats att hänga på, vilket säkert kommer göra att handlarna runtomkring kommer att tjäna på det när det blir klart.
Skrivet 1 apr 2011 14:56 Lotta (Ej registrerad)
Jag arbetar i en av affärerna runt Järntorget. Vi tappade cirka 30% av våra kunder när Järntorget började byggas om och har inte fått tillbaka dem. Det är väldigt synd att alla parkeringsplatser på torget är borta. Saknar också torghandeln som gav liv och rörelse till hela torget. Vi påverkas också negativt av att få bussar numera trafikerar Järntorget. Skulle tro att busskaoset på Olaigatan också påverkar negativt. Bussar som står i flera minuter för förarbyte och blockerar gatan helt under den tiden. Vore det inte bättre att ta tillbaka alla bussar till Järntorget som förut? På Storgatan vid torget är det gott om plats för bussar. Det finns också större möjligheter att ordna bra vind/regnskydd där. På hållplatserna vid Olaigatan finns inget sådant och knappast plats för det heller. Inte kul att stå där och vänta på försenade bussar när det är snöstorm eller ösregn! Risk för nedrasande istappar också vintertid på norra sidan av gatan.
Skrivet 1 apr 2011 15:07 OlleT. (Ej registrerad)
Man blir glad av att se att affärsidkarna gör sig sedda och hörda om denna galenskap som Järntorget utsatts för.
HUR kan det bara vara tillåtet att FÖRSTÖRA en stad på det här sättet.
Det borde vara straffbart.
Har allt skett i myg eftersom ingen verkar reagera förrän nu.
Se till att affärsidkarna kan leva och överleva. Sluta sätt krokben för folk som betalar skatt och arbetsgivaravgifter.
Skrivet 1 apr 2011 15:10 Kojjan (Ej registrerad)
Tycker örebroare är ett väldigt gnälligt släkte som inte tycker om förändringar. Ha lite tålamod, det kommer säkert bli jättefint när allt är klart!
Skrivet 1 apr 2011 16:02 Räven (Ej registrerad)
Jo vad ska man säga om koalitionen som har styrt Örebro. De har slagit sig för bröstet hur mycket de har satsat på kollektivtrafiken. Speciellt en viss Persson från Miljöpartiet. Fast vad händer när man bygger om den centrala platsen järntorget för miljoner. Jo de stora busslinjerna 1 och 3 saknar helt vind och regnskydd vid järntorget.
Samtidigt som det för de andra busslinjerna bara finns ett fungerande regn och vindskydd i en riktining. Det andra fungerar bara som utsmyckning.
Skrivet 1 apr 2011 16:55 R.C
Med de få och dyra parkeringsplatser som ev finns är det inte underligt att kunderna uteblir, lättare att handla i Marieberg
Skrivet 1 apr 2011 18:01 Lina (Ej registrerad)
Kan vi inte göra om hela järntorget till ett jätteuteservering, då lockar vi tillbaka örebroarna dit!
Skrivet 1 apr 2011 19:10 lelass (Ej registrerad)
Ombyggnationen av Järntorget med omkringliggande område visar på ett utomordentligt sätt hur såväl kommunanställda som kommunalpolitiker är i total avsaknad av kunskap vad som gäller för att bedriva konkurrensutsatt verksamhet. För dem tycks varken tid eller rymd ha någon betydelse, medan vi, som skall leva av vår verksamhet, mer än väl vet, att även små negativa inverkningar kan ha den största betydelse. Länge har jag tänkt att vi må förlåta dem deras okunnighet. Men nu får det vara nog. Som affärsmän är vi inte betjänta av varken det ena eller det andra kommunalrådet. Vi är inte bara med om att betala deras löner utan är i likhet med övriga kommunmedborgare tvingade att inte se det minsta resultat av deras arbete. Jag vill verkligen ha en debatt om vad alla dessa skattebetalda kommunalråd gör. Inte har då jag sett den minsta effekt av deras arbete. Och flera av dem är ju dessutom direkt fientliga mot oss näringsidakare. Jag har mer att säga men NA VILL INTE HÖRA MER
Skrivet 1 apr 2011 19:59 Sjökvisten (Ej registrerad)
Stina Storm vad säger du inför framtiden och lyssnar du på folks samt butiksägares önskan om hur ett city skall se ut
Har även funderingar på det nya "superdyra" soldäcket fin relaxingplats för dom som provar öl och brännvin hela dagarna
Lycka till NYA Örebro
Skrivet 1 apr 2011 20:07 Micke (Ej registrerad)
Både Järntorget och Stortorget ser ut som hej kom och hjälp mig. Jag tycker att den som har ritat om dom borde skämmas, inte få någon lön utan snarare inbetalningskort och framför allt ställa skiten till rätta efter sig igen. SJÄLV.
Skrivet 1 apr 2011 20:22 allavi (Ej registrerad)
TUSEN TACK ni butiksägare som protesterar mot järntorget och hur det skötts och blivit,Ni butiksägare skall ha betalt av kommunen för att ni blivit väldigt dåligt behandlade.Dufva ,med högfärdsstavning verkar vara en riktig pajas .Hade han varit i produktionen hade han fått sparken för längesedan.Kvasten behöver gå rejält vid omvalet som kommer snart .Växling vid makten,och med det sparka många inkompetenta personer som jobbar åt alliansen.Butiksägarna vid järntorget skall man inte förstöra för ,de skall få ha sina affärer utan att odugliga politiker och deras anställda förstör för dem.Ett levande järntorg skall det vara,allt skall inte till marieberg.
Skrivet 1 apr 2011 21:09 MA (Ej registrerad)
Vi är fööööööööööööör tåliga, ej gnäääääääääääliga:) Inget jobb sker, står totalt still, går förbi varje vecka...papper o skräp sveper runt, annars inget liv, borta är trevlig torghandel mm. Kommer det åter tro? Fint!
Skrivet 1 apr 2011 21:25 Heddalotta (Ej registrerad)
Jag har bott i närheten av Järntorget, jag tyckte det var en jättebra ide med skridskobanan. Den känns tyvärr för stor - ursprungsplanen var väl att man ska kunna ha ute serveringar på torget under det varma halvåret?
Det är synd att det inte blev så, utan att järntorget blev så uppätet, men annars blir det jättefint så småingon. Dock håller jag med om att det är dumt att sälja ut kundunderlaget gratis till Marieberg, då bussarna inte trafikeras lika mycket på järntorget. Detta är mycket tråkigt, jag har bott där och ser hur stadslivet där minskar från år till år. Jättetråkigt, när det är där Örebros paradgata borde ligga. de finaste husen ligger där, de finaste skyltfönstrena i gammal stil finns. det är synd att "lyxgatan" hamnade på kunsggatan, det passar bättre där men då hade vi inte haft den underbara butiken Ali Baba på gatan!
Hoppas bussarna flyttar tillbaka, det enda kloka, man kan ju inte kräva turisterna gå till USÖ från centralen!
Skrivet 1 apr 2011 22:33 Gustav (Ej registrerad)
När ni ser hur vårt Örebro har föränrats och butiker flyttar till Marieberg pga att centrum ej är tillgänligt.
Om man ser på hur vår stad har bytt ansikte under den borgliga styrets tid, så blir man rädd, vad ska nästa bli? Spåren som är lämnade vittnar om maktgalna ogenomtänkta, politiker som vi har och haft.
Tänkt till två gånger innan ni som ska göra ett nytt val nu i maj.
Skrivet 1 apr 2011 23:57 Globetrotter (Ej registrerad)
Kojjan (Ej registrerad) skrev: Tycker örebroare är ett väldigt gnälligt släkte som inte tycker om förändringar. Ha lite tålamod, det kommer säkert bli jättefint när allt är klart!
Örebroarna är inte gnälliga! Är själv från Norrland och nu bott i Örebro i 3 år och maken till en kommun som förändrar till det sämre har jag då aldrig bott i!!! Det är inte bara Järntorget som blivit en katastrof. Stortorget har inte blivit till det bättre, stadsbussarna har blivit en klar försämring, den nya "bryggan" vid slottet är att slösa med pengarna då den närliggande parken är bra mycket mysigare! Det värsta är kommunens förmåga att göra livet surt för staden krögare och deras uteplatser. Vem av våra förtoendevalda måste visa sin makt genom att vägra vår vackra stad trevliga och inbjudande uteserveringar?!?! Nä du Kojjan, du vet inte vad du pratar om! Åk till en angränsande stad och jämför hur det är i Örebro så fattar du nog!
Skrivet 2 apr 2011 06:45 Saknar gamla tiden
Vad skulle vi Örebroare inte göra för att det ska bli som det var förut ?!
- Busslinjen
- Torget, där det nu är en is bana istället
- Parkeringen
Oh den gamla goda tiden, tyvär måste jag säga att Örebro är förlorad.
Skrivet 2 apr 2011 09:59 Lotta (Ej registrerad)
Vem ska en stad vara tillför?
Tillgänglighet för stadens funktioner är ganska väsentligt!
Det verkar som beslutsfattare och tjänstemän får fundera på vem de finns tillför?
Självklart måste de som driver näring bli lyssnade på....
+
Skrivet 2 apr 2011 10:58 HA (Ej registrerad)
Jag har slutat åka in till stadskärnan för att handla för många år sen. Det finns ingenting som lockar där. Allt finns i Marieberg. Jag antar att stadsplanerarna faktiskt tror att de sitter och förbättrar staden när allt de gör är att förstöra och irritera invånarna. Företagare i Norrcity, gör er själva en tjänst och flytta...
Skrivet 2 apr 2011 13:28 Egen företagare med månantliga räkningar (Ej registrerad)
Den bistra sanningen är att vi butiksägare varje månad får räkningar som ska betalas oavsett vad och omsättningar HAR sjunkit, väldigt mycket. Att bussarna inte trafikerar Storgatan längre märks. Kunder har svårt att komma fram till våra butiker. När antalet parkeringar inte ersattas med samma antal som fanns på Järntorget så parkeras bilar huller om buller på gator OCH trottoar, även mot färdriktningen, handgemäng förare emellan har inträffat. För att butiker ska kunna finnas på Norrcity måste kunderna kunna nå våra butiker samt att de bilburna ha någonstans att parkera bilen. Flytta t ex cykelparkering från Fredsgatan till trottoar på Storgatan för att få loss fler p-platser. Ombyggnaden av Järntorget till lekplats är just det, en dålig lek med oss som jobbar här.
Skrivet 2 apr 2011 15:31 Tyrone Waerner
Det här är åt skogen, här märker man att politiker inte har något förstånd eller förståelse för ekonomi. Jag beklagare verkligen dessa företagare som måste ha stått i princip att jobba gratis under denna ombyggnad. Kommunen borde gå in med en ersättning, det är inte för mycket begärt. Sedan tycker jag att det är åt skogen att ta bort parkeringsplatser, hur tror ni politiker att det gynnar de som har rörelser runt torget. Nej, det är nog så att Marieberg är City of Örebro. Politiker tänk om innan det är försent.
Skrivet 2 apr 2011 17:37 "Stensättare" (Ej registrerad)
Eftersom en del av jobbet som gjorts måste göras om ifall det ska bli bra så lär tidsplanen för detta inte hålla( En hel del marksten är ju redan skev och vind)
Skrivet 2 apr 2011 19:17 svorskan (Ej registrerad)
Så här får man när man röstar blått. Rätt åt er
Skrivet 2 apr 2011 23:08 BmL (Ej registrerad)
Cylar från Söder till jobbet på Norr varje dag och undrar oxå vad som händer (inte händer), cyklar också Kungsgatan hem ibland och undrar när det skall bli klart för cyklister som skall åka över Rudbecksgatan. På Söder är det som vanligt dvs gropiga gator, dålig belysning mm. Men de gamla arbetarkvarteren skall kanske ha sin "charm"!? Blir man aldrig färdig med all ombyggnad? BmL.
Skrivet 3 apr 2011 08:13 UTNYTTJAD EGENFÖRETAGARE! (Ej registrerad)
Katastrofen i järntorget, busshållsplatsen på olaigatan är ju så vidrigt placerad att man blir mörkrädd. Jag själv är näringsidkare på den gatan och ser dagligen hur opraktiskt placerad den är. Totalkaos konstant, livsfarligt för folk som går av bussen. Istid med risk för istappar. Har redan bevittnat en person som råkat illa ut. Av allt att döma så undrar jag nästan när någon ska dö innan man förstår allvaret. Får hoppas att nästa person som blir påkörd i kaoset är dem som planerat och inte vill göra om och gör bättre. KATASTROF ren o skär idioti.
Satt på ett möte med Norrköpingspolitiker om deras framtid, då jag allvarligt funderar på att flytta härifrån pga idiotstyre. Då säger en ledande figur att vi i norrköping inte tror att bilen kommer och ersättas utan man kommer och ersätta drivmedlet. Därav alla parkeringar kvar i deras CITY. WOW finns politiker som fattar...
Skrivet 3 apr 2011 09:07 Böna (Ej registrerad)
Haha...så typiskt svenskt att "protestera" genom att stå och småsnacka tillsammans över en kopp kaffe. Måste ha en oerhörd genomslagskraft hos de ansvariga... " Oh nej, nu dricker dom kaffe tillsammans igen, och en av dom såg faktiskt irriterad ut!".
Skrivet 3 apr 2011 09:10 DJ (Ej registrerad)
Man förstår att det skapats problem för butiksägarna. De borde ha medalj för sin ihärdighet. Att konsekvent skapa en innerstad som vi "utsocknes" inte har direkt tillgång till är vansinne. Man kan inte plocka bort alla möjligheter till bilparkering bara för någonn fontän/skridskobana...
Nej, åter med ett aktivt torgliv och tillgänglighet i stadskärnan även för bilburna. Detta skulle gynna den lilla handel som orkar kämpa kvar! Heder åt den handeln!!
Skrivet 3 apr 2011 10:33 lissen pizza (Ej registrerad)
Jag har också kunnat följa arbetet från första parkett och tycker nog att det har blivit ett riktigt ljust och stort område av torget.Det tycks bli mer kontinental piazza över det hela med ljuspunkter som mera belyser de omgivande husens fasad samt träden som kajorna tycker om att sitta i,än där man förmodas sätta fötterna.Vi som någon gång begått misstaget att ställa en cykel i cykelställen under träden har gjort en dyrköpt läxa, men nu ska väl cykelställen,om det nu ska finnas sådana, placeras i anslutning till den extremt breda trottoar som finns på den södra sida?Vid en hastig blick så tycks det som att trottoaren är bredare än bilvägen?Nog är Örebroarna kända för att vara utåtriktade och kontaktsökande innevånare med en obetvinglig lust att fly sina mörka bostäder för att frottera sig med de tusentals turister som varje år letar efter samvaro,men samlas dessa nattflyn vid Järntorget?Vad finns här?Affärsidkarnas kunder nekas parkeringar,restaurangerna,suck...kulturen är en staty...
Skrivet 3 apr 2011 12:10 Owe Nordström (Ej registrerad)
Vore intressant att få reda på VEM som kom med idéen och beslutet att bygga om Järntorget och Stortorget och hur såg den ekonomiska kalkylen ut och hur ser den slutgiltiga notan ut?
Att Fredrik Persson (MP) såg till att Köpmangatans beläggning ändrades två gånger pga slarvig kommunikation med sina tjänstemän kostade oss skattebetalare onödiga utgifter. Hur mycket, någon som vet?
Alla dessa "statushöjningar" av torg och väger var säkert inget som kom från Örebroarna. Vem/vilka trodde att dessa hutlösa miljoner skulle öka antalet jobb i Örebro? Nej, miljonerna skulle ha gjort bättre nytta i våra skolor! Belöna de rektorer och lärare som gör att ALLA BARN/UNGDOMAR når godkänt och får behörighet att söka till gymnasiet!! Där behövs investeringar!
25% av eleverna i åk 9 når inte godkänt i alla ämnen och som gör att de inte har behörighet till gymnasiet. Det är 300 elever eller 12 klasser med 25 elever! Så kan vi inte ha det i Örebro, eller hur?
Skrivet 3 apr 2011 13:52 Valtips (Ej registrerad)
Varför måste busshållplatserna flyttas till Olaigatan? Jo, därför att skridskoåkande barn skall ha fri sikt mot Slottet. Slottssiluetten får ej skymmas av lila bussar. Dufas argument! Se hur tokigt det har blivit!
Olaigatan är trång och trafikfarlig, utan väderskydd om man inte tar sin
tillflykt till trapphusen i Centralpapatset. Området utanför Pressbyrån har blivit Örebros eget Himmelska Fridens Torg. Stort, trist och folktomt! Skolan och omsorgen får spara pengar, men Dufa får spendera hur mycket som helst verkar det som. Som skattebetalare vill jag ha en redovisning av kostanderna för hela ombyggnads-
projektet. Det parti/block som återinför samtrafiken och flyttar tillbaka hållplatserna från Olaigatan till Storgatan vinner valet. Örebroare, förenen Eder!