Fensby lämnar i protest Så svarar Örebroporten på kritiken
(UPPDATERAD 20.30) Örebro Hockeys klubbdirektör Anders Fensby lämnar klubben.
I protest mot arenabygget som sköts av Örebroporten och att han inte längre känner sig önskvärd i styrelsen.
– Situationen är ohållbar. Det går inte att bli behandlad så här ovärdigt, säger han till NA.
Relaterat
På tisdagsförmiddagen samlade Örebros klubbdirektör laget för en informationsträff. Då släppte han bomben: den förre hotelldirektören lämnar sitt uppdrag som klubbdirektör hos den allsvenska serieledaren.
Orsakerna till det plötsliga avhoppet är främst två. För NA berättar han varför:
Därför lämnar han
– Dels har inte Behrn arena och bygget blivit som vi hade hoppats på. Örebroporten sa en sak i våras men nu har det blivit något helt annat – och mycket dyrare. Det spelar ingen roll vad jag har sagt, Örebroporten har ändå inte lyssnat på önskemålen och jag har blivit åsidosatt.
– Dessutom känner jag mig inte önskvärd av delar av styrelsen. Då finns det ingen anledning att lägga ner all den här kraften för hockeyns bästa. Det är bara att hoppas att styrelsen tar ett stort ansvar nu när någon annan ska ta över, säger Fensby.
Cardesjö kontrar
Örebroportens vd Per Cardesjö håller inte med om kritiken mot arenabygget. I stället kontrar han:
– Vi är stolta över bygget, säger han och fortsätter:
– Vi följer tidsplanen och tycker att det har fungerat bra hittills. Man får ju tänka också att det är ett jättestort projekt.
Läs mycket mer om avhoppet i onsdagens NA, papperstidningen!


3 m/s




















Tyck till om Fensbys avhopp!
Senaste kommentarerna:
Skrivet 13 dec 2011 16:31 Kent Ivarsson (Ej registrerad)
Bra att han avgår! resultaten har uteblivit! Hallen har fensby inte heller ordnat bra!
Skrivet 13 dec 2011 16:35 Jonny Holmberg (Ej registrerad)
Heder åt Fensby märkligt att han överhuvudtaget tog över, Förmodligen tänkte han ävenfå med Benny Frengen men han genomskådade Fahalander ö Örebro porten Inte fasen går det att jobba tillsammans med oseriösa aktörer. Vänta bara snart kommer nästa bomb finna inga pengar starta insamlingar
Skrivet 13 dec 2011 16:35 Lassemaja (Ej registrerad)
Något är sjukt i Öhk.Kan det vara "starke mannen" som gjort bort sig igen.....?
Skrivet 13 dec 2011 16:45 Krabbklo (Ej registrerad)
Inte direkt samma som står på Örebro Hockeys hemsida....hmmmm
Skrivet 13 dec 2011 17:00 Challe B. (Ej registrerad)
Äntligen! det var på tiden. dags att släppa fram lite yngre trevligare krafter, det är ÖHK verkligen värda
Skrivet 13 dec 2011 17:26 Morgan (Ej registrerad)
Grattis Mikael Fahalander Örebros penning starke man nu är du återigen herre på täppan. Lider inte du av mindervärdes komplex
Oavsett vad jag läser dryg o krävande så har han pondus o pengar och ville att Örebro skulle bli ett lag som ger Örebro reklam
Skrivet 13 dec 2011 17:32 Hasse (Ej registrerad)
2 ordförande på 1 år. Vem som styr klubben är ju tydligt . Hoppas NA reder ut detta.
Skrivet 13 dec 2011 17:36 Väduren (Ej registrerad)
Jag kan bara säga att många känner att de inte blivit bra emottagen av Fensby, han har liksom alltid varit en stöddig stropp. Tror att det blir bättre med en annan ordförande. Kämpa på ÖHK.
Skrivet 13 dec 2011 17:37 jihhha (Ej registrerad)
Bra! Fensby kunde ändå inte sköta skeppet genom att inte ha kontroll över sponsorintäkter m.m
Ser nu fram emot att åter sponsra ÖHK!
Skrivet 13 dec 2011 17:50 Laban (Ej registrerad)
Det bästa beslut Örebro Hockey någonsin kunnat ta!
Vi har ett lag på absolut toppnivå i Sverige. Då krävs en modern, professionell ledare som kan lyfta organisationen, motivera ideella och anställd personal. All cred till styrelsen som agerar. Nu kan ni ta nästa kliv och bli en förening med samma harmoni som laget!
Skrivet 13 dec 2011 17:56 Lasse (Ej registrerad)
Challe B. (Ej registrerad) skrev:
Äntligen! det var på tiden. dags att släppa fram lite yngre trevligare krafter, det är ÖHK verkligen värda
Instämmer!
Skrivet 13 dec 2011 18:00 Stammis (Ej registrerad)
Trist! När skutan äntligen var på rätt väg.. Hoppas styrelsen nu ser det som en utmaning att bevisa att de klarar jobbet utan Fensby!? Sportsligt går det ju grymt bra!!! Kom igen nu!
Skrivet 13 dec 2011 18:07 Realisten (Ej registrerad)
ÖÖÖöörebrooooo (Ej registrerad) skrev:
Konstigt att han själv känner sig illa behandlad när han samtidigt under lång tid behandlat klubbens ideella arbetande publikvärdar etc som om dom inte har nåt värde genom att vara oförskämd, krävande och jävligt dryg. Folk står ute och visiterar för att hålla säkerheten på topp..... i privata kläder och tunna sommarjackor. Skäms vuxna karl!
Ja inte ska man väl vara krävande när en förening var påväg att gå under? Vad jag har läst så var väl Örebro Hockey en klubb som gick på knäna när Fensby kom in i bilden? De sökte någon med järnhand och det brukar vara obekvämt men väldigt nyttigt för att komma på fötter.... Kläddelen behöver jag väl inte kommentera? Skäms för ditt pinsamma inlägg!
Skrivet 13 dec 2011 18:24 Färjestad (Ej registrerad)
Håller med behövs nån yngre kraft med mycket hocky kunnande och kan driva en förening framåt mot elitserien. Bör vara nån som suttit i en större förening i elitserien som vet hur det funkar!!!
Skrivet 13 dec 2011 18:33 Tompa (Ej registrerad)
Storartat av han att gå ut i tidningen och gråta ut.
Hans avhopp blir kanon för Örebro Hockey.
Skrivet 13 dec 2011 18:35 Bra! (Ej registrerad)
Bra! Han har mest verkat trött Och sedan allt skit med hallen! Är ju inte hans fel men bra att någon annan tar över!
Skrivet 13 dec 2011 18:45 Hockeyälskare (Ej registrerad)
Laban, Challe & Kent,
Ni borde skämmas ! Ni har tydligen inte fattat, att Fensby har medverkat till att föreningen ligger i topp. Äntligen fick klubben en klubbdirektör som kan både ekonomi och sport. Att han nu avgår är ett bevis hur sjuk hela föreningen är. Lägg ner hela skiten !
Skrivet 13 dec 2011 18:46 Linda (Ej registrerad)
Tack du gode för detta. Det var på tiden, förstår inte vad han skulle in och blanda sig i från början. Och alla ideella personer som verkligen arbetar hårt för Örebro hockey ska ha beröm, inte nedlåtande och oförskämda attityder och kommentarer. Fensby har väl aldrig varit en god man åt de som inte är "lika fina" som honom själv.
Skrivet 13 dec 2011 18:58 lma (Ej registrerad)
Bra att göra sig av med denna osympatiska man.
Skrivet 13 dec 2011 18:58 Viktor Konovalenko (Ej registrerad)
Jonny Holmberg (Ej registrerad) skrev:
Heder åt Fensby märkligt att han överhuvudtaget tog över, Förmodligen tänkte han ävenfå med Benny Frengen men han genomskådade Fahalander ö Örebro porten Inte fasen går det att jobba tillsammans med oseriösa aktörer. Vänta bara snart kommer nästa bomb finna inga pengar starta insamlingar
Att stå och falla med en bindgalen mecenat kan inte annat än sluta illa. Ishockey idag handlar bara om pengar tyvärr.
Skrivet 13 dec 2011 19:05 Senior (Ej registrerad)
Vad är det för pajaser i styrelsen som får Fensby att lämna? Oroande!
Skrivet 13 dec 2011 19:10 sponsor (Ej registrerad)
Synd! Men om man inte klarar av att låta en proffesionell företagsledare styra klubben kanske man ska hitta en mysfarbror i bingohallen? Nu har klubben provat båda varianterna. Jag lägger inte en slant i föreningen igen!
Skrivet 13 dec 2011 19:17 lops (Ej registrerad)
synd bara att ingen bryr sig. 1400 åskådare för serieledarna.
Skrivet 13 dec 2011 19:32 Snart föredetta hockey fantast (Ej registrerad)
Detta är Örebro hockeys undergång. Nu får Herr Fahalander pumpa upp mer pengar om de skall överleva. För nu kommer halva näringslivet i Örebro ge upp. Ingen annan hade klarat det Anders Fensby klarat. Att få Örebro Hockey på fötter. De andra i styrelsen är bara spelkort utan betydelse. Ett gäng svaga personer utan känsla för hockeyn. Synd om spelare som gör ett fantastiskt jobb men nu sitter det bara jultomtar kavar i styrelsen och när det inte finns en stark ledare som kan styra upp kommer det stupa brant utför igen.
Skrivet 13 dec 2011 19:40 En som ser skillnad vad som är rätt o fel. (Ej registrerad)
Det är konstigt att få skit när man klarat av att lyfta en förening som var på väg att gå under. Det är alltid obekvämt att ta beslut som påverkar personer. Detta glöms bort när folk inte har tillräckligt insikt i ledarskap.
Anders Fensby har säkert gjort ett fenomenalt arbete. Men det luktar skumt lång väg när det ständigt är problem i klubben. Vi är många som förstår Anders Fesnby helt. Örebro porten borde skämmas som inte kan se till att hallen blivit klar. Man undrar om Kalle Anka varit med o styrt.
Den mest seriösa här är nog Anders Fensby själv. Örebro hockey närmar sig undergång. Synd om så duktiga spelare.
Skrivet 13 dec 2011 19:41 lacke (Ej registrerad)
jaha så var cirkusen igång igen ,detgick bara ett par år .nytt ÖIK på väg.han väl trampat på fel tå ,som inte är van att bli trampad
Skrivet 13 dec 2011 19:42 Nisse B (Ej registrerad)
Ja ja jäsp! Fensby har varit ganska inpopulär var han än rört sig i för kretsar så gapa inte för mycket ni som är förvånade! Han vill gärna slå sig för bröstet i de fina kretsarna och detta gick inte här, så jag ser inget konstigt i detta avhopp. In med en hockey- och sponsorkunnig VD och ingen räkmacka!
Skrivet 13 dec 2011 20:00 Ej insatt (Ej registrerad)
Lämnar när dom står på topp! Vill slå sig på bröstet ifall dom inte lyckas? Dagen före derbyt...hmm. Önskar bara en bra fortsättning till vårat hockylag!
Skrivet 13 dec 2011 20:02 Hasse (Ej registrerad)
Ni skriver att han är dryg? Han var den som raggat sponsorer bra sista året. Dryg är väl starkeman, det är inte bra. Vad jag har var han väldigt populär bland spelarna. Han har ju själv avgått
Skrivet 13 dec 2011 20:21 Anten (Ej registrerad)
Vad kommer detta innebära sportsligt?
Kommer spelare o tränare kunna prestera, det vore starkt om de klara det med förändringar i ledningen.
Skrivet 13 dec 2011 20:25 SvenE (Ej registrerad)
Äntligen, tack Fensby för att du har avgått
Skrivet 13 dec 2011 20:51 Management by fear (Ej registrerad)
Management by fear är ett uråldrigt sätt att leda och styra människor, funkade hyggligt under 60-70 talet men inte i ett modernt företagsklimat där öppenhet och feedback är en framgångsfaktor.
Dags att Fensby går i pension tillsammans med Management by fear modellen.
Skrivet 13 dec 2011 20:56 Hckey (Ej registrerad)
Tragiskt! Tagit dem till toppen och sett till att kungen Strömberg blev kvar! Svårt att slå det...
Skrivet 13 dec 2011 20:57 AD (Ej registrerad)
Hur kan ÖP vara stolta över bygget?
På tre månader har de inte lyckats färdigställa en enda toalett!!
Skrivet 13 dec 2011 21:05 mot elitserien (Ej registrerad)
Alla som tror att "starkeman" bestämmer allt tror fel. En styrelse funktion är att ta strategiska beslut som sedan ska verkställas. Klart att det är politik inblandat och en styrelse kan bli påverkad. Men det är inte en mans verk att detta händer, det är en lång rad olika faktorer. Nu är ÖHK på banan och det som Fensby togs in för har uppnåts, nu måste en moderna ledning in och utveckla klubben vidare. Mot Elitserien!
Skrivet 13 dec 2011 21:08 hockeyfrilla (Ej registrerad)
Dax för Bosse Ahlén att göra "comeback"! Ett affärsgeni som verkligen KAN hockey!
Skrivet 13 dec 2011 21:14 Dir (Ej registrerad)
Morgan (Ej registrerad) skrev:
Grattis Mikael Fahalander Örebros penning starke man nu är du återigen herre på täppan. Lider inte du av mindervärdes komplex
Oavsett vad jag läser dryg o krävande så har han pondus o pengar och ville att Örebro skulle bli ett lag som ger Örebro reklam
Morsning! Vad har det med saken på om Fensby lever på avgångsvederlag
från Scandic eller ej. Klubben har en styrelse och vad som klubbas där är det som styr föreningen. Avskyr den svenska avundsjukan du personifierar. Det är många som vill den här klubben väl och inte minst MF. Ska han och alla andra bespottas för hjärtat som finns för klubben?
Skrivet 13 dec 2011 21:18 christian (Ej registrerad)
Varför skall alla vara så negativa hela i den här delen av landet.
Skrivet 13 dec 2011 21:24 PJ (Ej registrerad)
Hockeyälskare (Ej registrerad) skrev:
Laban, Challe & Kent,
Ni borde skämmas ! Ni har tydligen inte fattat, att Fensby har medverkat till att föreningen ligger i topp. Äntligen fick klubben en klubbdirektör som kan både ekonomi och sport. Att han nu avgår är ett bevis hur sjuk hela föreningen är. Lägg ner hela skiten !
Anders kan ekonomi punkt. Utöver det finns det mycket att önska.
Och så mycket kan jag säga, för jag antar att du avser sportsligt, så har Anders absolut ingenting med den saken att göra. OM du avser andra delar där Örebro ligger i topp så skulle jag vilja påstå att så inte är fallet. Och det är en av anledningarna till att han får gå.
Vet du någon som överhuvudtaget trivts ocg haft ett givande, utveklande samarbete med Anders Fensby? Möjligen hans lille lakej den gamle löjtnanten eller vad han nu var på I3 som drar runt som en nickedocka efter Anders. Borde bort han med för den delen.
Skrivet 13 dec 2011 21:29 Erik (Ej registrerad)
Snart föredetta hockey fantast (Ej registrerad) skrev:
Detta är Örebro hockeys undergång. Nu får Herr Fahalander pumpa upp mer pengar om de skall överleva. För nu kommer halva näringslivet i Örebro ge upp. Ingen annan hade klarat det Anders Fensby klarat. Att få Örebro Hockey på fötter. De andra i styrelsen är bara spelkort utan betydelse. Ett gäng svaga personer utan känsla för hockeyn. Synd om spelare som gör ett fantastiskt jobb men nu sitter det bara jultomtar kavar i styrelsen och när det inte finns en stark ledare som kan styra upp kommer det stupa brant utför igen.
Det är gott om starka och personer i styrelsen varför man fattade ett korrekt förankrat beslut. Tjipp!
Skrivet 13 dec 2011 21:34 Anders (Ej registrerad)
En som ser skillnad vad som är rätt o fel. (Ej registrerad) skrev:
Det är konstigt att få skit när man klarat av att lyfta en förening som var på väg att gå under. Det är alltid obekvämt att ta beslut som påverkar personer. Detta glöms bort när folk inte har tillräckligt insikt i ledarskap.
Anders Fensby har säkert gjort ett fenomenalt arbete. Men det luktar skumt lång väg när det ständigt är problem i klubben. Vi är många som förstår Anders Fesnby helt. Örebro porten borde skämmas som inte kan se till att hallen blivit klar. Man undrar om Kalle Anka varit med o styrt.
Den mest seriösa här är nog Anders Fensby själv. Örebro hockey närmar sig undergång. Synd om så duktiga spelare.
Nej, det är nu lyftet kan komma efter ett drygt halvår motvals.
Klubben är på helt rätt väg!
Skrivet 13 dec 2011 21:50 Jan-Erik (Ej registrerad)
Hasse (Ej registrerad) skrev:
2 ordförande på 1 år. Vem som styr klubben är ju tydligt . Hoppas NA reder ut detta.
Nu var ju inte Anders Fensby ordförande förvisso.....
Skrivet 13 dec 2011 21:52 Grr (Ej registrerad)
Senior (Ej registrerad) skrev:
Vad är det för pajaser i styrelsen som får Fensby att lämna? Oroande!
För först gången på länge har vi till stora delar en kompetent styrelse och det är dom vi får tacka för beslutet. Det kallas lyhördhet!
Skrivet 13 dec 2011 22:20 Mattias (Ej registrerad)
Hallbygget har tagit alldeles för lång tid om man jämför med liknande hallprojekt tidigare t ex i Karlstad, Leksand, Gävle och i Jönköping. Kritiken mot Örebroporten är befogad- hallen är inte klar fast de började för tre år sedan och fast det blivit bättre än förut i "bunkern" (som höll div2 standard) så skulle det behövas större läktare, restauranger, pub för allmänheten, fler toaletter m.m. för att få fullgod standard av ishallen. Det är bara att jämföra hur det ser ut i andra elitserie- allsvenskahallar i Sverige.
Skrivet 13 dec 2011 22:46 ÖiK (Ej registrerad)
Tack för din tid! Otacksamt att få städa upp och sedan inte få den uppskattning du förtjänar. Jag har själv jobbat ideellt under dig och för klubben och tycker bara att du fått många av oss att vakna och förstå klubbens bästa. Inte alltid bekvämt men med det ÖIK hjärta jag har så hoppas jag nu att allting inte raseras igen :(
Skrivet 13 dec 2011 23:18 Tursan (Ej registrerad)
Anders kan nog vara dryg av sig, men ekonomi kan han nog, annars skulle han inte driva ett hotell i så många år som han gjorde.
Det var väl ekonomin som gjorde att det knaka för ÖIK, så det var väl det han skulle få ordning på, var väl ingen tränare han skulle vara.....
Men det förvånar mig att NA tar in alla inläggerna här, eftersom dom har en speciell regel att gå efter, som t.ex att man får inte skriva illa om nån eller antyda till det....och detta handlar om en enkel man som inte gjort nån illa....
Skrivet 14 dec 2011 04:46 Melgar (Ej registrerad)
Ja arenan är inte mycket att hänga i granen! Ska man bygga så gör det ordentligt. Nu pratar vi inte kolosala arenor men känner inte det är någon större skillnad. Ja den tar in fler och högre och luftigare. Mer är det inte!
Skrivet 14 dec 2011 05:30 byggledare (Ej registrerad)
Mattias (Ej registrerad) skrev:
Hallbygget har tagit alldeles för lång tid om man jämför med liknande hallprojekt tidigare t ex i Karlstad, Leksand, Gävle och i Jönköping. Kritiken mot Örebroporten är befogad- hallen är inte klar fast de började för tre år sedan och fast det blivit bättre än förut i "bunkern" (som höll div2 standard) så skulle det behövas större läktare, restauranger, pub för allmänheten, fler toaletter m.m. för att få fullgod standard av ishallen. Det är bara att jämföra hur det ser ut i andra elitserie- allsvenskahallar i Sverige.
För tre år sedan så gjordes ett underhåll i ishallen. Man bytte sarg och uppgraderade belysningen. Sedan byggde man en bandyhall och gjorde inget i ishallen. Tidsplanen många skriver om är sammanställd av fritidsnämnden och ö.hockey, och där följer man tidsplanen.
Den östra läktaren är beställd i Augusti och kan inte bli klar förren till augusti p.g.a. att tv står och filmar. TV skulle stå på andra sidan och filma men ÖHK ville ha reklamen ligga som den gör på isen och då blir konsekvensen detta. Logerna var beställda i Juni och ska vara klara till årsskiftet. Angåedne karlstads bygge så skedde det i samma takt som Örebro, jag vet jag var där och arbetade i flera år. Det fanns samma akustikproblem där som i örebro och eftersom man vill in på isen och uppehållet är kort så finns det inte tid att få dit flera tusen kvm akustikplattor. Bara det arbetet tar en hel sommarperiod. Vi från bygget har haft en bra dialog med Fensby, om man läser NA så får man en annan bild.
Skrivet 14 dec 2011 07:26 Hckey (Ej registrerad)
Tragiskt! Tagit dem till toppen och sett till att kungen Strömberg blev kvar! Svårt att slå det...
Skrivet 14 dec 2011 07:51 D (Ej registrerad)
Hckey (Ej registrerad) skrev:
Tragiskt! Tagit dem till toppen och sett till att kungen Strömberg blev kvar! Svårt att slå det...
Du vet för lite och till någon topp kan inte tillgodoräknas Fensbys förtjänster!