Polisen har fått nog
Efter nya bråk mellan fotbollssupportrar finns en stark irritation inom polisledningen i Örebro.
– Vi har annat att göra än att springa omkring på gator och torg och vara barnvakt åt omogna vuxna, säger polisens informationschef Torbjörn Carlson.
Relaterat
Det var oroligt i centrala Örebro före lördagens match mellan ÖSK och Helsingborg. På natten utbröt slagsmål i Slottsparken mellan ett 30-tal personer. En örebroare och en person från Helsingborg greps.
– Det är uppgjorda slagsmål som visar på ett ytterst omoget beteende. En samling bråkmakare som tydligen inte hittar någon annan identitet i tillvaron än att slåss. Att ställa till obehag genom våld verkar vara ett nöje för dem.
Vad tänker polisledningen göra?
– Vi har olika saker på gång. Vad de innebär kan jag inte avslöja. Men vi har diskuterat med ÖSK-ledningen och med nye ordföranden för supporterklubben Kubanerna och alla är vi överens om att vi vill skapa lugn och ro. Länspolismästare Kalle Wallin är mycket angelägen om att hitta lösningar.
Torbjörn Carlson säger att polisen också tänker göra allt för att identifiera de inblandade i lördagens oroligheter.
– Precis som vi gör efter bråket på Stortorget sjunde augusti.
– Det finns olika möjligheter att ta beslut om tillträdesförbud till arenan för den här kategorin. Vi vet att personer som varit inblandade i bråken också funnits på läktaren.
Tillträdesförbud kan åklagaren besluta om då ett brott är begånget.
– Det finns också möjlighet för idrottsklubbar att agera och förbjuda tillträde för vissa. Vi har haft ett möte och diskuterat och alla parter är överens om att det måste bli ett slut.


5 m/s

















Senaste kommentarerna:
Skrivet 30 aug 2010 16:39 Garde? (Ej registrerad)
Sluta ljug! Det var inte alls uppgjort! Om ni i polisen tar hand om Helsingborgare eller andra våldsverkare som kommer hit så slipper vi Örebroare göra det!!!
Skrivet 30 aug 2010 16:40 Hotrod (Ej registrerad)
Skriv din kommentar här
Skrivet 30 aug 2010 16:42 garde? (Ej registrerad)
Sen kan man ju fråga sig vad ni har för annat att göra? Ni griper ju inte våldtäktsmän iallafall, vad gör ni egentligen? Ni i polisen kommer driva detta till oanade nivåer är jag rädd!
Skrivet 30 aug 2010 16:50 J (Ej registrerad)
Haha, härligt kommenterat Torbjörn Carlson! Förstår att Polisen är trött på dessa idioter. Otroligt onödigt och dumt.
Skrivet 30 aug 2010 16:55 Erik Bengtsson
" Vi har annat att göra än att springa omkring på gator och torg ",
säger polisen.
Vad ska ni göra då ?
Skrivet 30 aug 2010 16:56 Jon (Ej registrerad)
Bra! Vi är många, ja troligen alla "normala" supportar, som tröttnat på bråkandet.
Skrivet 30 aug 2010 16:57 Debbie (Ej registrerad)
Självklart Torbjörn Carlson att ni har inte tid med sånt när ni måste trafikövervaka eller kontrollera om cyklister har fungerande ringklockor.
Skrivet 30 aug 2010 16:58 Daggan (Ej registrerad)
Bravo polisen. Håller helt med.
Skrivet 30 aug 2010 16:59 Anders (Ej registrerad)
Bråk mellan fotbollssupportrar har förekommit, mer eller mindre, i alla tider. Om Torbjörn kan få ett slut på detta så väntar Nobels fredspris. Minst.
Skrivet 30 aug 2010 16:59 Jag har fått nog (Ej registrerad)
Haha som vad? Det enda man ser polisen göra i Örebro är trakassera oskyldiga människor. Jag har aldrig hört någon säga någonting positivt om poliskåren. Totalt odugliga är vad ni är, så om ni nu kanske lyckas med att vara s.k barnvakter, så var det! Då duger ni i alla fall till en sak.
Skrivet 30 aug 2010 17:05 Less.. (Ej registrerad)
Förstärk bevakningen, ta in kravallpolis och låt fotbollen betala. Jag är less på skiten och har tänker bojkotta fotbollen tills de tar sitt ansvar.
Skrivet 30 aug 2010 17:09 Bauer
Men börja då för tusan att se detta som det faktiskt är VÅLD VÅLD VÅLD om jag och tjugo andra börjar attackera oskyldig människor på stan en vanlig dag. Tror ni då polisen står och bakom hörnet och pillar sig i näsan? jag skulle knappast tro det. Men så jävla fort man snackar om "fotbollsvåld" då agerar polisen som om det är gud själv som finns på stan.
Polisen vet ju vilka som är bråkstakar dom vet vilka som är "ledare" och vilka som gärna muckar gräl. Hur svårt kan det vara att ingripa och gripa dessa personer. Sedan är det dags att klubbarna får stå för polisbevakningen och får hårdare straff.
Skrivet 30 aug 2010 17:11 Lotta (Ej registrerad)
Jag förstår att polisen fått nog. Jag som skattebetalare har också fått nog. Varför inte sätta stopp för all fotbollsverksamhet för de lag som har supportrar som ställer till det på gator och torg?
Låt klubbarna betala flera tusentals kronor vid varje fotbollsmatch för polisens insatser. Jag vill nämligen inte vara med och betala genom skatt som idag.
Snälla ÖBO sluta sponsra ÖSK med mina hyrespengar. Vill inte vara med om det när folk inte kan uppföra sig.
Skrivet 30 aug 2010 17:20 V (Ej registrerad)
Sluta skriva "fotbollssupportrar", det är hulliganer som slåss, inte fotbollssupportrar. Jag är supporter och vill inte förknippas med de här idioterna.
Man kan inte kalla en socialdemokrat för moderat bara för att båda är politiker.
Skrivet 30 aug 2010 17:25 Anten (Ej registrerad)
Tillträde? det är ett straff men de personerna kanske då känner sig ännu mer utanför samhället och slåss utanför arenan ändå.
Tvinga de som gör sig skyldig till brott i samband med match att göra sämhällstjänst under matchdagarna. Lite slavarbete kan ju ej skada de som skadar andra.
Vill man slåss så finns det kampsportsklubbar där man kan slåss under kontrollerade former.
Obs! dock får det ej gå på indicer utan dömda fall!
Skrivet 30 aug 2010 17:26 G B (Ej registrerad)
Vad säjer man om polisen, citerar Torbjörn Carlson *vi vet att personer som varit inblandade i bråk finns på läktaren * då undrar jag varför ingriper ni inte då ni vet villka det är.
Skrivet 30 aug 2010 17:28 fotbollsprofessorn
& jag tröttnade på polisen & poliser för LÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄNGE sen.
arrogantare maktutövande personer finns inte.
(sen tycker inte jag heller att skattepengar ska gå till att ta hand om aggressiva barnrumpor)
men en annan attityd från polisen, på alla punkter, vore önskvärd.
+ bättre effektivitet (våldtäktsfallen etc etc) för alla skattepengar NI (polisen) kostar.
Skrivet 30 aug 2010 17:29 Kling & Klang (Ej registrerad)
Jag tycker att detta är ett väldigt konstigt och omoget uttalande av en informationschef hos polisen, men han kanske helt enkelt har valt fel jobb! inte konstigt att vanliga människor tappar förtroendet för polisen, speciellt i Örebro. PS jag är ingen Kuban eller anhängare av fotboll ens.
Skrivet 30 aug 2010 17:29 ArneL (Ej registrerad)
Jag håller med Torbjörn Carlsson om att tiden skall ägnas åt annat än
fotbollshuliganer. Är det detta de har under pannbenet så är det bara
att beklaga, då skall de ej ha med fotbollsaktiviteter att göra. Stanna
hemma under matcherna, det är den bästa reklamen ni kan göra för
ÖSK.
Skrivet 30 aug 2010 17:48 Direktör i Nöd (Ej registrerad)
Ennu en gång....
Vad har Örebro SK med detta att göra? kan någon vara så snäll och svara!? Om någon som röstar på Moderaterna dödar någon? är det moderaternas fel då? är det dem man ska skylla på?
Någon av dessa bråkmakare kanske är kristen, ska svenska kyrkan betala detta?!
Jag tycker vissa människor borde tänka efter innan man kommenterar här, hade det varit en diskution ansikte mot ansikte hade man ju blivit utskrattad.. sluta förlöjliga er själva och gå ut och gå eller något..
För det andra: Vad gör polisen annars på en lördagkväll? jag tycker självklart man ska finnas på stan och ta hand om det som följer med en alkoholberusad befolkning dvs Bråk..
Som nån skrev, det är klart ni (polisen) aldrig lyckats med något, ni jagar moppar, stoppar bilar och försöker förhindra allmän urinering..
Skrivet 30 aug 2010 17:56 M (Ej registrerad)
Örebropolisen är världens bästa polis !
Jag uppmanar alla i Helsinborg, som gillar att knuffas och vara dumma mot snälla Närkingar, att äta många pepparkakor....
Skrivet 30 aug 2010 18:00 Jur. Kand (Ej registrerad)
Det framkommer ju med all tydlighet att många avde som tar alla möjligheter till att smutskasta polisen och spy galla över ingripanden, prioriteringar mm inte helt oväntat är de som i störst mån saknar kunskap i grundläggande straff och processrätt, ordningslagen, polisförordningen och förundersökningskungörelsen.
Ungefär som att sitta och se på.. ja exempelvis fotboll och undrar varför man bara får sparka bollen, att spelarna inte får göra som de vill på planen och att det finns en domare som bedömer om reglerna följs..
Ni dumförklarar bara er själva med när Ni skriker ut Er okunnighet. Utbildning är gratis i Sverige.. synd att inte fler personer utnyttjar det.
Skrivet 30 aug 2010 18:04 Parkas (Ej registrerad)
Det är väl det som just är polisens jobb, att hålla reda på omogna vuxna. Fanns det inga "omogna vuxna" skulle hela poliskåren bli arbetslös för då skulle det inte finnas några brott att bekämpa. Så var glada att folk inte kan bete sig, annars får ni snart smaka på arbetslinjens hårda bestraffning.
Skrivet 30 aug 2010 18:06 Matti (Ej registrerad)
Om polisen är trött på att hålla ordning och reda i samhället så tycker jag att att den eller de poliserna snarast ska byta yrke!
Skrivet 30 aug 2010 18:11 PUTTE (Ej registrerad)
NÄÄÄ UT Å JAGA MOPEDER Å FOLK UTAN LAMPOR PÅ CYKELN....Å AGERA LAPPLISOR.......
Skrivet 30 aug 2010 18:12 sluta larva er (Ej registrerad)
det är väldigt många hela tiden som säger att huliganer ska gå med i kampsportsklubbar och slåss, "då slåss de under kontrollerade former" vad tror ni att de uppstyrda bråken är då?? jämna antal, inte sparkar på liggande och inga vapen, alla är med på det så det hålls "fair play", sällan någon får mer än en blåtira under dessa fighter.
du som oskyldig kommer inte till skada när det styrs upp och att säga att det är jobbigt psykist om du skulle råka gå förbi och se det så är det också en massa skitsnack, det är mkt mer våld på tv/filmer.
Skrivet 30 aug 2010 18:12 e.s (Ej registrerad)
varför inte ställa in alla matcher för orebro? rätt åt er som har omogna supportrar. tydligen den enda lösninen, stackars ösk spelare som har så omogna supportar.
Skrivet 30 aug 2010 18:15 Anne Mayah (Ej registrerad)
"Skrivet 30 aug 2010 16:50 J (Ej registrerad)
Haha, härligt kommenterat Torbjörn Carlson! Förstår att Polisen är trött på dessa idioter. Otroligt onödigt och dumt".
Kan bara hålla med J! KLOCKRENT!
Skrivet 30 aug 2010 18:30 H.L. (Ej registrerad)
Vi har annat att göra än att springa omkring på gator och torg och vara barnvakt åt omogna vuxna, säger polisens informationschef Torbjörn Carlson. Gäller det bara hulliganer/supportrar eller är ni även trött på de som bråkar på stan varje fredag-lördag kväll? Eller ingår även omogna vuxna som bråkar i hemmen?
Skrivet 30 aug 2010 18:38 Mattias (Ej registrerad)
Hur svårt ska det vara. Ring över till England och ställ frågan hur dom löste sitt problem med huliganer.
Skrivet 30 aug 2010 18:46 Robban (Ej registrerad)
Hmmm bara en fråga.
Alla pratar om polisen, borde inte fokusen ligga någonannanstans ?
Men det är kul läsning.
Så många experter under samma sida, otroligt.
Jag har då aldrig sett så många duktiga polischefer, och så många politiker. För att inte tala om alla dessa kritiker som verkligen har underlag för sina uttalanden.
Jag kan känna mig trygg i framtiden.
Skrivet 30 aug 2010 18:55 mickael diamantis (Ej registrerad)
polisen säger att omogna vuxna beter sig dåligt. det betyder att polisen som är så smarta klarar inte de omogna vuxna) vad betyder det?
Skrivet 30 aug 2010 18:59 Kära Örebroare. (Ej registrerad)
Örebropolisen. Se hit! Redan innan match kommenterade vakthavande befäl Anders Wallin att Helsingborgarna gett sig på vanligt folk. (http://na.se/sporten/fotboll/inspark/1.933706-hif-fans-gav-sig-pa-folk)
Varför omhändertogs inte dessa personer och skickades med en buss/tåg hem till skåne på en gång? Det är i alla fall så det fungerar i övriga städer vid liknande situationer.
Örebropolisen, är ni förvånade att dessa människor, höga på kokain, hamnar i bråk med örebroare i en park följande kväll? Vad trodde ni skulle hända? Att HIFarna snällt skulle gå och lägga sig på hotellet och vakna rödrosiga om kinderna nästkommande morgon?
Någon form av slutledningsförmåga har ni, det är jag helt säker på, men det känns väldigt bra att skylla ifrån sin inkompetens på "fotbollssupportrar" kan jag tänka mig?
De här killarna är inga supportrar, tror ni det tipsar jag om läsning på följande: http://sv.wikipedia.org/wiki/Supporter.
Skrivet 30 aug 2010 19:05 Tivedarn (Ej registrerad)
Eftersom lagidrotter på den manliga sidan verkar trigga igång bråk mellan huliganer så är enda lösningen att förbjuda alla manliga lagsporter.
Vilket parti tar med det i sina vallöften? Jag röstar på det partiet, lätt.
Skrivet 30 aug 2010 19:08 Dude (Ej registrerad)
Dags att ta sig ut ur Örebro bubblan va?! Detta är inte ett lokalt fenomen och det är högst troligt att de som är inblandade i dessa fighter skulle hitta en annan täckmantel. Gå in på youtube och sök på Bajens Yngsta VS VYC Hooligans. En obehaglig fight som de inblandade i är överförtjusta över och det här är mellan Västerås och Hammarby fans mitt i vinter. Så sluta skriv massa skit om ÖSK i samband med detta, de är inga suportrar de uttnyttjar bara fotbollen Ni ger ÖSK dåligt rykte helt oförtjänt. ÖSK tar avstånd från allt detta.
Sen angående Kalle Wallin vs Kubanerna kan jag väl kanske tycka att polisen själva inte städar i sina egna led utan rättslig prövning varför ska kubanerna göra det. Polisen var förvaranad om Malmös attack och som polisen själva erkände hade de inte kontroll på situationen, men det kravet ska ställas på en liten förrening på knappt 150 medlemmar och jag tror att fd kubanordförande kände sig "på hoppad" även om han fatalt misslyckades att kommunicera detta
Skrivet 30 aug 2010 19:24 Huliganer? (Ej registrerad)
England har inte löst sina huligan problem.... bara på läktaren där man höjt biljettpriserna till så höga nivåer att arbetarklassen (där de flesta huliganerna finns) inte har råd att gå dit längre. Efter och runt engelska matcher existerar huliganismen i storskala med mord och utbrända barer som resultat. Vilka tror ni det är våra mjukis huliganer ser upp till? Sök på youtube eller kolla på Football factory så hittar ni deras inspirations källor.
Skrivet 30 aug 2010 19:26 Spanaren
Det är mycket enkelt att få bukt med problemet. Det är bara för lagstiftaren att bestämma om höga böter i 100000-krklassen eller mycket långvariga fängelsestraff och sedan sy in och lagföra ett antal huliganer. Som det nu är fjäskas det för dessa i stället och man ger sig på klubbarna som är maktlösa mot detta. Men det är väl enklare, bekvämare och mindre riskfritt för lagstiftarna dvs politikerna.
Skrivet 30 aug 2010 19:34 Mooh (Ej registrerad)
Det är inte fotbollssupporters som slåss, utan fotbollshulliganer. Tvärt om vad man kan tro är de inte ens alltid speciellt intresserade av sporten i sig utan åker på matcherna för att få en anledning att slåss. Vad fan ska fotbollen straffas för det för? I så fall ska sveriges rallyföreningar betala böter för fortkörning och streetrace från och med nu. De måste ju ändå vara deras fel, eller?
Skrivet 30 aug 2010 19:35 västra stå, MDMF (Ej registrerad)
Tyvärr så kommer nog polisen aldrig lyckas. Det är bara att kolla på stockholm & göteborg tex, det spelar ingen roll hur mycket poliserna kämpar & sliter med att bekämpa huliganismen, det blir ändå bara värre.
Skrivet 30 aug 2010 19:40 Västerort (Ej registrerad)
Bra polisen !
Det bara fortsätter osa konspiration från eran sida.
Ni visste som sagt redan innan matchen att det var mycket privatresande Helsingborgare som skulle komma men gång på gång misslyckas ni ingripa när ni ska och skyller alla fel på omvärlden och börjar gråta som små jävla barn...
Jag vill ha svar från polismyndigheten i Örebro varför Malmö MEDVETET blev hänvisade att promenera över stortorget istället för att enkelt slussa dom via drottninggatan och sedan rudbecksgatan !?
Hur tänker ni egentligen ?
Näää nu får ni fan ta och vässa till er och börja gripa folk som faktiskt begår allvarliga brott istället för att sparka bakut mot fotbollssupportrar.
Finns ju massvis med problem i Örebro ni skulle kunna ta itu med istället för att böla till NA varje gång ni misslyckas med erat jobb...
Örebros poliskår, NEJ TACK !
Skrivet 30 aug 2010 19:47 stefan! (Ej registrerad)
Nej det är klart polisen inte orkar! stackare! Gör något lättare att ta en kopp kaffe eller ta fast en liten fartsyndare! Det är viktigare! Stackars poliser!
Skrivet 30 aug 2010 19:52 F (Ej registrerad)
Matti (Ej registrerad) skrev: Om polisen är trött på att hålla ordning och reda i samhället så tycker jag att att den eller de poliserna snarast ska byta yrke!
Kunde inte sagt det bättre själv.
Skrivet 30 aug 2010 19:53 Jonas (Ej registrerad)
Ska ni bojkotta fotbollen för att det finns folk utanför arenan som slåss?
Det inträffar ju inte direkt några bråk inne på arenan där fotbollen spelas och oftast inte heller direkt utanför????
Bojkottar ni är ni ju inte heller några supportrar...
Vad ska ni annars göra än att springa på gator och torg och hålla koll? Ge en cyklist 1 500 i böter för att han inte har några lysen???
Pinsamt!
Skrivet 30 aug 2010 20:17 Anten (Ej registrerad)
Tivedarn (Ej registrerad) skrev: Eftersom lagidrotter på den manliga sidan verkar trigga igång bråk mellan huliganer så är enda lösningen att förbjuda alla manliga lagsporter.
Vilket parti tar med det i sina vallöften? Jag röstar på det partiet, lätt.
Inskränkt tänkande anser jag, ska 10 000personer lida för 15personer så kan vi stänga hela samhället och låta alla sitta hemma utan social kontakt om det är mot ett sådant samhälle som önskas.
Skrivet 30 aug 2010 21:18 jim-b (Ej registrerad)
Polisen bör ta tag med hårdhanskarna mot dessa sk: fotbollshulliganer.
Sluta och fjanta och gnäll...se till att fotbollshulliganerna hammnar bakom lås och bom.
Då bör också ÖSK hjälpa till så dom kan spela fotboll i lugn och ro.
Hjälper inte det så stäng ner skiten.
Skrivet 30 aug 2010 21:29 Kommisarie Larsen (Ej registrerad)
" - Vi har annat att göra än att springa omkring på gator och torg och vara barnvakt åt omogna vuxna, säger polisens informationschef Torbjörn Carlson."
Om jag var i dina skor, Herr Carlsson, skulle jag verkligen fundera över mitt yrkesval. Är det inte en av polisens huvuduppgifter att springa runt i samhället och aktivt verka för att inga lagöverträdelser sker. Inte bara passivt vänta på att brott begås och sedan i efterhand försöka utreda vad som skett.
Sen spelar det väl ingen roll om brott begås av mogna eller omogna människor. Brott är brott, varken mer eller mindre. Örebropolisen har en del att jobba på verkar det...
Skrivet 30 aug 2010 21:52 F (Ej registrerad)
Känner med polisen!
Skrivet 30 aug 2010 21:56 WMCJ (Ej registrerad)
Om inte Polisen var tvungen att springa på stan och ta reda på bråkiga, unga vuxna som slåss i fotbollens namn kanske de skulle ha möjlighet att lägga ner mer tid på allvarligare brottslighet som t.ex. våldtäkt och grov organiserad brottslighet. Nu går mycket av deras tid och resurser till just fotbollsbevakning. Polisen i Örebro gör ett mycket bra jobb och jag önskar att ni som klagar och gnäller över Polisens arbete inser detta också. Nu är det ju så att Polisen är tvungen att beskydda alla människor så därför tillåts inte huliganerna utöva någon sorts "självsanerande verksamhet" ej heller den organiserade brottsligheten. Vi i den s.k. allmänheten måste skyddas mot dessa och de måste även skyddas från deras egna led. Det krävs också att Polisen håller reda på oss som cyklar utan lyse ibland, för att det i långa loppet skyddar oss cykeltrafikanter och biltrafikanter. När Polisen tar fartsyndare passar de även på att ta drogade eller fulla bilförare. Polisen, fortsätt göra ert jobb bra
Skrivet 30 aug 2010 21:59 Älskar min stad, låt den leva (Ej registrerad)
Härligt POLISEN ge dom vad dom tål, ta i med det som behövs för att få bort skiten från matcherna och utanför.
Att det sedan fins trattkantareller som alltid är bittra och ska klaga hör tydligen till.
Skulle vilja se hur dom reagerar när busett ringer på deras dörr eller pissar på deras gräsmatta.
Då kommer dom ringa polisen och be om hjälp.. sluta gnäll se till att få ett tryggare Örebro och låt polisen göra det dom ska. Lag & Ordning
Skrivet 30 aug 2010 22:02 Göran Lindberg (Ej registrerad)
haha örebropolisen är ett skämt ne men de är säkert bara i örebro vi har huliganer och de är säkert de värsta i hela sverige hålla på å böla i na varje gång ni misslyckas. Malmö de var ju erat fel att låta dom gå på stortorget var säkert ända vägen till arenan... Låt huliganerna slåss varför bry er om dom slåss mot varanda avskilt det är ju ingen utomstående som kommer till skada! Ut och jaga cyklister och folk som pissar i buskar tyngre brott än så klarar ni ju inte av!