Supportrar drabbade samman i Örebro
Lördagens möte mellan ÖSK och Helsingborg fick ett tråkigt efterspel under natten mot söndagen:
Ett 30-tal personer drabbade samman i ett slagsmål i Slottsparken.
I samband med händelsen omhändertog polisen en person från Helsingborg och en från Örebro.
Relaterat
- Larmet om händelsen kom strax efter klockan två på natten. När patrullen kom fram till Slottsparken var det ett 30-tal personer på platsen, berättar polisens vakthavande befäl Thomas Ginghagen.
Enligt uppgifter till NA tvingades polisen inledningsvis freda sig med batonger och pepparspray. Till slut lyckades polisen skingra grupperna från varandra.
Två personer omhändertogs för berusning.
Några anmälningar om misshandel finns emellertid inte.
- Det är ytterst sällan någon vill anmäla någon annan för misshandel i samband med de här bråken, oavsett hur mycket de slåss, konstaterar polisens presstalesman Torbjörn Carlson.
Redan innan matchen mellan ÖSK och Helsingborg var det oroligheter på stan. Supportrar till gästerna från Skåne attackerade enligt polisen vanligt folk på gatan, på väg till Behrn arena.
146 personer ingick i HIF-klacken under matchen. I den organiserade bussresan till Örebro deltog dock bara ett 50-tal.
- Vi visste att det var ett gäng helsingborgare som stannade kvar i stan och övernattade på ett hotell. Det är en rimlig gissning att det var den gruppen som var inblandad i Slottsparken, säger Ronny Wiking, säkerhetsansvarig hos Örebro SK.
Vilka örebroare som var inblandade i storbråket i Slottsparken vet inte Ronny Wiking.
- Det finns en klick som ställer upp om det vankas bråk. Jag skulle inte säga att de ingår i vår supporterklack Kubanerna, men de står ju på läktarna när det är matcher.


2 m/s

















Senaste kommentarerna:
Skrivet 29 aug 2010 14:49 Fia (Ej registrerad)
Är det ens säkert att det är fotbollssupportrar som slagits?
Verkar er vara sånna som gillar våld..
Skrivet 29 aug 2010 14:56 Anten (Ej registrerad)
Ska vi hänga ut alla som håller på Helsingborg nu?
Alla rakt av är ju det som det brukar bli.
Men vilka fegisar till folk som ger sig på folk på vägen till arenan. Vilken skam för hela Helsingborg att dessa ärthjärnor åker på deras bortamatcher och bråkar med allt folk de ser!! Skandal!
Skrivet 29 aug 2010 14:57 rollern (Ej registrerad)
Måste "någon" anmäla misshandelsbrott?
Trodde det faller under "allmänt åtal"
Rätta mig om jag har fel!
Skrivet 29 aug 2010 15:16 Forza (Ej registrerad)
Hoppas Örebroarna gick segrande!
Skrivet 29 aug 2010 15:42 lägg pengar på annat nödvändigt istället för fotboll (Ej registrerad)
Löjligt!
Enkelt åtgärdat, inga åskådare på följande 5 matcher
för de lag som har supportrar som inte kan hålla fingrar i styr.
Resultat, sämre ekonomi för laget, samt mindre matcher för
idiotsupporters vilket bör leda till att de en dag lär sig.
Skrivet 29 aug 2010 15:50 Boll (Ej registrerad)
JAAAAA!
Bra jobbat grabbar. Ni förstår nu skillnaden mellan Kalle batongs uttalanden och Kubanerna.
Skrivet 29 aug 2010 15:51 Stan (Ej registrerad)
Förbjud fotboll!!
Skrivet 29 aug 2010 16:56 Mr Casual (Ej registrerad)
Kubanerna har ju ingen "ledning" längre. Så det är klart att det blir lite bus på stan då! Herr batong får lite mer jobb bara. Men det är han nog bara glad över. Då får de ju mera resurser... Ligger man på topp 3 i tabellen så får man också vara med i "den andra ligan".
Skrivet 29 aug 2010 17:29 örebrotjejen (Ej registrerad)
var där inatt och som tur var så upptäckte jag att det var nåt på g och saktade av på steget.. För helt plötsligt så börjar alla slås ca fem meter framför mig och poliser rusar fram på direkten.. Det var riktigt läskigt att vara så nära. Förstår inte vad det är för hemska människor som måste stämma träff långt senare bara för att slåss och få oss andra att rädda traska vidare hemåt... Räcker det inte med att det härjar minst en våldtäktsman i stan??? Nä lär er uppskatta fotboll istället för att se till att smutskasta den för alla oss andra. För INTE är detta några fotbollssupportrar....
Skrivet 29 aug 2010 17:45 sunt förnuft (Ej registrerad)
Idag har jag varit och handlat några tidningar och sedan suttit i soffan och löst korsord/sudoku samt kollat på TV i lugn och ro.
Tack och lov att man inte är på samma låga nivå som dessa bråkmakare som jämt skall ut och slåss, utan att man istället kan få en lugn och skön hemmakväll utan något bråk.
Vilka idioter det finns !!!
Skrivet 29 aug 2010 17:48 Pellets (Ej registrerad)
lägg pengar på annat nödvändigt istället för fotboll (Ej registrerad) skrev: Löjligt!
Enkelt åtgärdat, inga åskådare på följande 5 matcher
för de lag som har supportrar som inte kan hålla fingrar i styr.
Resultat, sämre ekonomi för laget, samt mindre matcher för
idiotsupporters vilket bör leda till att de en dag lär sig.
Märkligt, varför ska ÖSK som förening blandas in i det här?
Det är ju ändå ÖREBROARE som slogs mot HELSINGBORGARE och inte ÖSK mot HIF. Enligt din logik kan vi väl stänga ner hela Örebro i 5 dagar och inga affärer får vara öppna och inga människor får gå utomhus.
Blanda INTE in Örebro fotboll i detta tack!
Skrivet 29 aug 2010 18:24 Robban (Ej registrerad)
Fotboll.. Innebär inte det att man skall sparka på en boll på planen, och inte på varandras bollar.
Vore intressant bara att höra en supporters egna ord om hur han tolkar ordet supporter.
Sorgligt betende.
Om ni är så bra på att fajtas så åk in till en faighterklubb och visa dina talanger.
Skrivet 29 aug 2010 19:04 Robban (Ej registrerad)
Skrivet 29 aug 2010 17:48 Pellets (Ej registrerad)
lägg pengar på annat nödvändigt istället för fotboll (Ej registrerad) skrev: Löjligt!
Enkelt åtgärdat, inga åskådare på följande 5 matcher
för de lag som har supportrar som inte kan hålla fingrar i styr.
Resultat, sämre ekonomi för laget, samt mindre matcher för
idiotsupporters vilket bör leda till att de en dag lär sig.
Märkligt, varför ska ÖSK som förening blandas in i det här?
Det är ju ändå ÖREBROARE som slogs mot HELSINGBORGARE och inte ÖSK mot HIF. Enligt din logik kan vi väl stänga ner hela Örebro i 5 dagar och inga affärer får vara öppna och inga människor får gå utomhus.
Blanda INTE in Örebro fotboll i detta tack!
-----------------------
Vilka skall man titta på annars ???
Örebro bridklubb eller ??
Skrivet 29 aug 2010 20:08 Robert (Ej registrerad)
Ingen örebroare ska behöva ta ansvar!!!
Dessa huliganer har varken fäder eller mödrar, vi bor i världens modernaste land där föräldrarna känner knappt sina barn eller styv barn.
Vad sägs om att medborgare vars barn är mellan 18 och 30 tar sitt ansvar och går på matcher och finns tillgängliga för sina barn och barns kompisar.
Ja just det, många huliganer är över 18 och därmed VUXNA. Deras föräldrar har INGET ansvar, det är dagiset, eller fritids som har gjort fel från början och uppfostrat fel, inte föräldrarna.
Skrivet 29 aug 2010 20:38 Lloyd (Ej registrerad)
Såna här uppgjorda fighter är ok. Inte när tex Malmö och Helsingborg ger sig på ''julgranar'' utanför läktaren. Hoppas Örebro spöade upp Helsingborgs grabbar i duktiga tag :)!
Skrivet 29 aug 2010 20:52 henry (Ej registrerad)
Hörde att Örebroarna fick Helsingborgarna på språng i alla fall. Skönt att några försvarar staden när idioter från andra orter kommer hit och håller låda.
Skrivet 29 aug 2010 21:16 Miller (Ej registrerad)
Håller med har ni behov av att slåss så gå till en kamsportsklubb så får ni lära er lite vett också..Ja i bästa fall iaf. Sen tycker ja ni kan hålla er till mer avskilda ställen där det inte rör sig oskyldigt folk.
Skrivet 29 aug 2010 21:46 Paul (Ej registrerad)
Helsingborgarna började redan innan matchen med att attackera folk och ska enligt uppgifter ha varit stökiga och hetsat på krogarna på kvällen. Att folk tröttnar och ger dem en läxa tycker jag bara är bra. Enligt uppgifter var Örebroarna numret för stort och dom kaxiga Helsingborgarna fick åka hem med svansen mellan benen. Som sagt bara bra att någon visar att en hel dags hets inte i våran stad inte är okej. Bra jobbat grabbar!
Skrivet 29 aug 2010 21:57 V (Ej registrerad)
Sluta skriv "supportrar" varje gång det är hulliganer som slåss. Hur svårt ska det vara att förstå? Man tycker ju att journalister generellt åtminstonde borde ligga strax över snittet i allmänbildning. Att skilja på supportrar som är några som hejar på sitt lag och hulliganer är de som slåss, det borde inte vara så svårt. Jag tar det igen så att alla förstår.
Supporter = hejar. Hulligan = slåss.
Jag är supporter men jag har aldrig varit och skulle heller aldrig vilja vara i ett slagsmål och jag vill inte förväxlas med en hulligan.
Skrivet 29 aug 2010 22:11 punkt (Ej registrerad)
Cred till örebros grabbar.
Skrivet 29 aug 2010 22:39 IzzoR (Ej registrerad)
Vad äre för fel på skåningar!
och varför ska man dra in fotbollslagen i skiten ? de är väll för f*n inte deras fel? eller? Nordin kanske hoppade på Edman efter matchen? eller så kanske inte!
Skrivet 29 aug 2010 22:42 Jay (Ej registrerad)
Har faktiskt inget som helst problem med att sådana här slagsmål äger rum. Vill idioterna slå på varandra, låt dem göra det då.
Att HIF-fans, ursäkta, helsingborgare, ger sig på helt vanliga människor på stan är däremot förkastligt.
Sen tycker jag NA bara häller mer bensin på elden till alla fotbollshatar när man skriver "Supportrar".
Skrivet 29 aug 2010 22:53 Mas i topp (Ej registrerad)
Jag har ingen aning om vilka som slogs i Stadsparken - men jag kan konstera att utanför "nya" läktaren - innan matchen c:a 15.45!
- kom ett välorganiserat gäng - med typisk skånsk sång - på cirka 25 personer.
Dom vek inte undan för någon - utan gick bara rakt fram - kunde själv konstatera att utanför ingången till 4:e våníngen - "körde man över" en person som fick sina glasögon avslagna.
Jag kunde också konstare att en minut senare kommer två poliser springande efter "klacken".
Min undran är: Hur lång väg har dom kunnat vandra genom stan utan att våra "bevakande" styrkor uppfattat supportrarnas proviserande "vandring"?
Skrivet 29 aug 2010 23:08 Stan (Ej registrerad)
För den oinvigde kan jag berätta att på kampsportsklubbar slåss man inte med full kraft så där har dom inget att göra om dom vill slåss på riktigt. Men kampsport vill politikerna förbjuda för det kan va farligt... Ställ skadestatistiken i fotboll vs. kampsport mot varandra så är snart varenda fotbollsplan uppgrävd.. Och då är inte ens de onödiga "supporter" våldet inräknat! Sen att detta verkar vara uppgjort innan så kan det va ok för då har jag förstått att dom håller sig till vissa regler att inte sparka folk som ligger tex. klart det finns dom som går över gränsen då med e det värsta. hellre uppgjort än att attakera oskyldiga på stan som oxå tydligen hände...
Skrivet 29 aug 2010 23:15 Tobbe (Ej registrerad)
Angående att Kubanerna Örebro inte skulle ha någon ledning så kan jag direkt dementera det. Kubanerna har fortfarande en fullt fungerande styrelse med orförande, kassör, sekreterare och ett antal ledamöter. Arbetet med kubanerna kommer självklart att fortsätta. Inget annat är aktuellt. Punkt slut.
www.kubanerna.se
Skrivet 29 aug 2010 23:27 H I F (Ej registrerad)
Kan bara säga att jag är från Helsingborg! Står själv i klacken och stöttar mitt lag i med och motgång! MEN! Allt det där med och hata???(OBS! GÄLLER ALLA LAG) Visa vilket lag du älskar och håller på istället! Det är så laget får styrka! Skillnaden på människor kan vara kön, hudfärg, kläder m.m. men NOG FAN ska vi kunna prata med varandra, oavsett! Detta är en skam hos ALLA som älskar sporten FOTBOLL! ÄLSKAR H I F!!!
Skrivet 30 aug 2010 08:04 mattias f (Ej registrerad)
o så påstod rdföranden att kubanerna inte slåss eller e inblandade i fotbollsbråk haha än en gång bevisat motsatsen. nä förbjud snarae kubanrena samt gästande förenings suportarar på arenan istället. samt symboler för dennavåldsamma klubb. jämför med ha o bandidos därdet inte e ok för allmänheten att dom visar symbolerna.
Skrivet 30 aug 2010 09:02 Epo (Ej registrerad)
Ja är det inte det som kallas bollidiot? Har själv varit på stora evenemang med hundratusentals åskådare och det har aldrig varit bråk.
Nej andra klassens människor är det som apar sig såhär.
Skrivet 30 aug 2010 09:10 vanlig svensk
Människan är ett våldsamt släkte...tänk om de kunde lägga ner all den enrgin och kraften på att rädda, djur, barn som far illa, naturen etc etc etc....
Skrivet 30 aug 2010 09:16 Pyttsan (Ej registrerad)
mattias f (Ej registrerad) skrev: o så påstod rdföranden att kubanerna inte slåss eller e inblandade i fotbollsbråk haha än en gång bevisat motsatsen. nä förbjud snarae kubanrena samt gästande förenings suportarar på arenan istället. samt symboler för dennavåldsamma klubb. jämför med ha o bandidos därdet inte e ok för allmänheten att dom visar symbolerna.
Du har ju uppenbarligen ingen som helst känsla för sanningen. Vart någonstans i texten inbillar du dig att du läser kubanerna?
För att underlätta dina uppenbara hallucinationer kan jag berätta att kubanerna inte ens omnämns i texten ovan, och de har heller inte ett dyft att göra med detta slagsmål.
Snälla, skaffa ögon.
Skrivet 30 aug 2010 09:19 Miller (Ej registrerad)
Min tanke ang träna kampsport var att dom dels kanske får lära sig lite vett och sen vet ja med att man inte tränar med full kraft*S* Däremot får dom banka skiten ur varandra på matcher. Ang skadestatestik så har du helt rätt Stan. Visste inte om att dom håller sig till vissa regler det låter ju sjyst:) Men tycker dom kan hålla sig på platser där dom inte är i närheten av oskyldigt folk iaf och absolut inte ger sig på vem som helst på stan kanske såna som aldrig slagits i hela sitt liv det är riktigt fegt:( Fegisar!!
Skrivet 30 aug 2010 09:21 Tobias (Ej registrerad)
mattias f (Ej registrerad) skrev: o så påstod rdföranden att kubanerna inte slåss eller e inblandade i fotbollsbråk haha än en gång bevisat motsatsen. nä förbjud snarae kubanrena samt gästande förenings suportarar på arenan istället. samt symboler för dennavåldsamma klubb. jämför med ha o bandidos därdet inte e ok för allmänheten att dom visar symbolerna.
Än en gång bevisar någon sin dumhet och blottar sin okunskap. Vad är det som skulle vara bevisat menar tex Mattias?? Dessutom jämföra Kubanerna, som han påstår är en våldsam klubb, med HA eller Bandidos är ju näst intill intelligensbefriat. Tragiskt att det faktiskt är så många som saknar förmågan att bilda sig en egen uppfattning eller ha egna åsikter.
Hoppas ni får ett lyckligt liv som marionett!
Skrivet 30 aug 2010 11:20 Papalagi
Tidningen kanske nonchalera dem - skriv inte! Ge dem inte den reklam och uppmärksamhet de vill ha! Det är ju samma visa varje gång - precis som i tevetablåerna.
Skrivet 31 aug 2010 14:10 Fredrik Gustafsson (Ej registrerad)
Tycker att det ar bra att det uppmarksammas att andra Svenska lags supportrar utanfor Sthlm slass och harjar lika mycket dom med. Det ar tyvarr vanligen sa att fort det ar nagon supporter fran Sthlm staller till det da skriks det om krigsratt, boter, avstangning pa livstid etc etc i media och i Svenska stugor.