Kränkt på min arbetsplats
Relaterat
Cirka 3 000 personer utsätts för kränkande särbehandling, vuxenmobbning, blir utfrysta på sina arbetsplatser varje år. Cirka 300 av dem tar sitt liv.
Efter att ha lyssnat på Ring P1 med Fredrik Reinfeldt vad han skulle göra åt vuxenmobbningen på våra arbetsplatser svarade han att det finns lagar som ska skydda arbetstagarna. Något mer hade han inte att komma med.
Vi måste få ett stopp på detta som händer i dag, i morgon och i en framtid. Utstötningen sker på alla arbetsplatser, och den som råkar illa ut kan komma från vilken socialgrupp som helst.
Jag har själv fått uppleva detta på min arbetsplats där jag arbetat under trettio år tills vi bytte rektor och chefen ganska omgående började kränkningen mot mig, tills jag inte orkade längre utan blev sjukskriven, med påföljd att jag aldrig fick komma in i arbete igen. Jag tycker att det är särskilt alarmerande att det är så många lärare som blir mobbade av kollegor, rektorer och personalchefer. Dessa människor som har ett pedagogiskt ansvar för barnen, och som ska förhindra mobbning mellan barnen, kan vara de värsta mobbarna själva.
Vi måste lagstifta om att även göra vuxenmobbningen straffbar. Som det är nu lever vi i ett rättsosäkert system för den utsatte, ett system som skyddar mobbaren.
Genom att ansöka om arbetsskada, vilket är det enda sättet för att få mobbningen prövad rättsligt, får du försäkringskassan mot dig, och hela ditt liv smulas sönder ytterligare, genom att försäkringskassan i nio fall av tio hittar felet hos dig.
Om du på grund av den kränkning du blivit utsatt för varit tvungen att söka psykologhjälp, så skriver försäkringskassan att du har psykiska besvär och naturligtvis har arbetsgivaren sett detta, och naturligtvis kan de inte ta in dig i arbete igen.
Nej, man behandlas som den brottsling man inte är. Det är upp till dig själv att försöka rentvå dig. I mitt fall har jag lagt 150 000 kronor på egen advokat! Utan framgång.
Nu gäller inte kampen mitt eget ärende längre, för det kan det aldrig bli någon upprättelse i. Nu gäller kampen alla andra som just nu befinner sig i en omöjlig arbetssituation och alla andra som kommer att komma efter.
”En gång glad
och samhällsnyttig”
Örebro


5 m/s



Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 27 aug 2010 07:54 olleolle (Ej registrerad)
Mobbning förekommer nog överallt, på vissa ställen (där det är lågutbildade människor) är det vanligare, på andra ställen mindre vanliga.
Själv har man blivit kallad både det ena o det andra.
Min chef har kallat mig "jävla kuk".
Min bror fick sparken från samma företag. Han blev dessutom mordhotad av en sk kollega. Chefen försökte få det till att det inte var så farligt, men förstod problemet efter lite "övertalning"
Det var 4-5 stycken som gick ihop och baktalade och härjade med min bror o mig o en kille till.
Tydligen så var det enklare att ge min bror sparken än att försöka reda upp situationen. Folk som kom in senare fick stanna, min bror fick gå. Den andra killen blev sjukskriven och sa senare upp sig.
Så nog är det ett stort problem i samhället.
Skrivet 27 aug 2010 13:23 MKA (Ej registrerad)
Tyvärr är det bara bita ihop och jobba på. Har upplevt det själv men det finns inget att göra. Attityden vi har mot varandra måste ändras men ibland verkar det som att vi människor måste ha någon att mobba kanske för att hålla ihop den övriga gruppen. Tyvärr håller försäkringskassan och andra instanser med mobbarna då de ju är i majoritet och med synen "blir han/hon mobbad måste det ju vara något fel annars blir man inte mobbad".
Skrivet 27 aug 2010 14:36 frozen (Ej registrerad)
Tänk att jag är en av de 3000 drabbade och var nära att bli en av de 300 som tar sitt liv pga inkompetent chef med "småbasar" runt sig som inte klarade av sina arbeten. Jag var bara 18 år och blev utsatt för utfrysning och hade en wannabe bas som stalka mig på arbetstid och med telefonterror hem till bostaden. Grejen var att jag stod inte med i telefon katalogen utan numret fanns bara på arbetsplatsen. Hade denna bas detta som sin arbetsuppgift att stalka mig och få betalt? Fy fan vad glad jag är idag att jag inte gjorde slut på mitt liv pga denna miserabla typ/er, men så gjorde han/de mitt liv till ett helvete i två år innan jag sade upp mig. Hur mogen är en vuxen som gör detta mot en 18 åring som nyss kommit ut i arbetslivet?
Skrivet 27 aug 2010 14:46 Selitarie (Ej registrerad)
Som blivande injengör så studerar vi socialpsykologi i grupper där vi läser om orsaker till att individer blir utfrysta. Kort och gott så brukar det oftast vara en instabilitet i gruppen som gör att en blir utfryst för att antingen få skulden för hela gruppens ineffektivitet eller dylikt. Det som behövs är specialutbildade psykologer som kan studera grupperna och sedan ta upp probelemet, för oftast är inte individerna medvetna vad som egentligen har orsakat situationen.
Skrivet 27 aug 2010 15:59 Bratwurst (Ej registrerad)
Reinfeldt och hans anhang gör ju allt de kan för att ta bort skydden som finns för arbetarna samt luckra upp de lagar som finns för arbetarens trygghet på sin arbetsplats.
Vill man ha tryggare och säkrare arbeten så ska man hålla sig långt från herr Reinfeldt & co ... men om det enda man bryr sig om är sänkt skatt, höjda fackavgifter och försämrade trygghetssystem för just arbetarna så är ju alliansen rätt val.
Det är val i september... ett mycket viktigt val då makten på arbetsmarknaden antingen kommer hamna hos arbetsgivaren (allians) eller arbetstagaren (rödgrönt).. bara att välja.
Skrivet 27 aug 2010 19:43 LÖWE (Ej registrerad)
Hej!
Det finns en mycket, mycket bra bok i ämnet som Lasse Eriksson har skrivit tillsammans med en kollega om just mobbning på arbetsplatser. Ämnet är inte tabu längre och alltmer finns att läsa om dessa monster till "arbetskamrater" och chefer som finns omkring oss och som i sin egen härlighet förstör livet för andra.
Skrivet 27 aug 2010 19:47 ARTIG (Ej registrerad)
Det är något som har gått riktigt snett i samhället när pojkar ska leka med dockor och flickor ska leka med bilar,mödrar kan inte lära sina döttrar att laga riktig hemlagad mat, och det ska vara parader för den ena livsstilen efter den andra ,någonstans på den vägen har respekten för att visa varandra hänsyn och respekt gått förlorad .om inte lärarna får ge olydiga elever en örfil om dom har betett sig riktigt illa, och om inte lag och ordning börjar att gälla på gator och torg så är det inte så konstigt att det ser ut som det gör i samhället. jag kommer i håg från den gamla goda tiden då män höll upp dörren för kvinnor och man bockade och hälsade ordentligt på sina arbetskamrater och flickorna neg och man duade inte okända hur som helst, då förekom inte mobbing och annan ohövlighet
Skrivet 27 aug 2010 20:05 allavi (Ej registrerad)
Borglig politik det är mera till dem som har mycket och mindre till de som har lite.Ekonomisk klasspolitik ,som är välkänt sedan länge.Sedan har vi det otäcka utröstnings och mobbningssamhället som borgarna står för.De vill tillbaks som det var förr,att vanligt folk skall stå med mössan i hand när den borgliga överklassen kommer.Förstår om många känner sig mobbade och mår dåligt i borgarsamhället.De sjuka skall bli friska bara för att de varit sjuka länge,borgligt skitsnack.De arbetslösa skall bli världsmästare i att skriva cv,och i många fall få en skitersättning som praktikant.En ersättning som för vuxna människor är som att de behövde bo hemma mamma och pappa.Tänk vad borgarna lovade jobb i förra valet,och 1000 kronor mer till alla .De ljög så att de trodde sig själva.
Skrivet 27 aug 2010 20:11 allavi (Ej registrerad)
Reinfeldt SKALL INTE TALA OM MOBBNING ,SÅ SOM HAN OCH HANS ARBETSFÖRNEDRINGSREGERING MOBBAT PENSIONÄRER,ARBETSLÖSA OCH SJUKA.VAD TRÖTT MAN ÄR PÅ BORGARNAS MOBBNINGS OCH UTRÖSTNINGSSAMHÄLLE.....TÄNK OM BORGARNA SKULLE FÅ LIKA LITE I ERSÄTTNING SOM ALLA DE MOBBAR--DÅ TOGE DET HUS I HELSIKE.-------------BORT MED BORGARNA DE SKOJARNA.
Skrivet 27 aug 2010 20:23 Maja (Ej registrerad)
Det är ingen som helst skillnad i de har frågorna nu och i jämförelse med när Sossarna hade makten. Det är bara larvig valpropaganda från din sida bratwurst.
Problemet ligger inte hos politikerna utan i arbetslivet. Vuxna är inte bättre än ungar när det kommer till att stå upp för varandra på arbetsplatsen. Arbetsgivaren har ett socialt ansvar att jobba med sånt här, men i grund och botten är det ett kollegialt och medmänskligt ansvar. Se varandra och våga fråga hur din kollega mår inland.
Skrivet 27 aug 2010 20:36 lars (Ej registrerad)
Alliansen och deras politik är det bästa som hänt landet på många många år. Äntligen här vi en regering som faktiskt tar ansvar för landet och inte bara försöket leva upp till förlegade dogmer. Men det är klart att det är orättvist med en regering som ser till majoritetens och landets behov framför enskilda gruppers bekvämtlighet och krav att få mer pengar av de som arbeta in skattpengarna. De jag kan känna sympati med är dock pensionärerna, de förtjänar en skattesänkning.
Skrivet 27 aug 2010 23:53 Bratwurst (Ej registrerad)
Maja (Ej registrerad) skrev: Det är ingen som helst skillnad i de har frågorna nu och i jämförelse med när Sossarna hade makten. Det är bara larvig valpropaganda från din sida bratwurst.
Problemet ligger inte hos politikerna utan i arbetslivet. Vuxna är inte bättre än ungar när det kommer till att stå upp för varandra på arbetsplatsen. Arbetsgivaren har ett socialt ansvar att jobba med sånt här, men i grund och botten är det ett kollegialt och medmänskligt ansvar. Se varandra och våga fråga hur din kollega mår inland.
Så du menar att borttagandet av Las som borgarna vill kommer göra saker bättre för arbetaren?
Du tror att arbetsmiljön kommer bli bättre när låglönemarknaden borgarna vill starta med ungdomar kommer igång, som i kombination med svag eller ingen las kommer kosta många människor sina jobb eller en fin bit av lönen?
Du tror att en total avsaknad av satsningar på jobb och arbetsmiljö som alliansen nu gör, kommer göra saker bättre?
Ja, det är ytterst arbetarens ansvar att inte mobba sina kolleger.. det är arbetsledarens ansvar att se till att det inte sker dessutom... varför sköter de inte sina jobb tror du?
Kan det vara för hög arbetsbelastning, att de ser ner på kollegan som mobbas tex pga sjukdom, eller helt enkelt att någon har något otalt med honom som gör att han hetsar alla mot en kille/tjej?
Politikerna har redan ordnat en arbetsmiljölag, där allt inklusive mobbing finns uppstyrt, varför efterföljs inte den och varför följer inte politikerna upp dess effekter?
Skrivet 28 aug 2010 07:14 Ödmjuk igen
Facket är rätt bra på att mobba de som inte är anslutna eller röstar på "rätt" parti.
Skrivet 28 aug 2010 11:17 PTB (Ej registrerad)
Reinfeldt och hans hökar är mobbare nummer 1 i sverige, alla arbetslösa och sjuka kallar han för"de som inte jobbar" med tydlig förakt. Det finns personer som har begått självmord pga. hans mobbningspolitik det talas det tyst om, får alliansen fortsätta kommer mobbningen orättvisorna och självmorden att öka i sverige
Skrivet 28 aug 2010 13:17 Semper (Ej registrerad)
Alla människor blir mobbade förr eller senare så det är inget nytt förekommande, människor är rätt och slätt avundsjuka, det kan bero på utseende deras sociala liv fjäsk m m det börjar ju redan på dagis.jag har mest blivit mobbad på grund av mitt vackra utseende.
Skrivet 28 aug 2010 15:03 Linda (Ej registrerad)
Senaste nytt: Alla människor kommer inte överens med alla människor. Det var bättre förr, då kom alla överens. Alltid. Förr, då mobbades inga barn och alla vuxna på bondgården hjälptes sjungades åt utan obehag. Förr, då sken solen hela sommaren och gräset var grönare. Vad hände med vår tid, vår värld. När började barnen mobba varandra och växte upp till vuxenmobbare? Var det 1970? 1950? Eller var det redan år 1900? Vi vet i alla fall att "förr", då fanns inte mobbing. Riktigt när "förr" är, det vet vi dock inte. Men vi längtar tillbaka.
Skrivet 28 aug 2010 18:41 Eric
Jag känner all sympati för skribenten.
När folk är otrygga i grupper får de en benägenhet att ty sig till de som verkar starka, detta för att man tror att de starka är de som är bäst att hålla sig till. Man är rädd för att bli utstött, så man hittar någon svagare att stöta ut, som när man byter från ett obehagligt samtalsämne till något helt ovidkommande, men istället för att byta samtals ämne försöker man att få mobben att inte rikta fokus på sig själv utan en annan individ.
Sedan kan ju mobbning också bero på att man har olika åsikt om saker och ting, och då är det lättare att ta till härskartekniker om man är i grupp. Jag minns själv samhällskunskapslektionerna i gymnasiet när moderatgänget kallade mig kommunistsvin så fort jag skulle uttala mig. De drev sin mobbning till den grad att jag aldrig vågade säga att jag inte var kommunist utan stod för en demokratisk vänsterpolitik. De behövde aldrig argumentera ty jag var redan tystad.
Skrivet 28 aug 2010 19:12 allavi (Ej registrerad)
PTB (Ej registrerad) skrev: Reinfeldt och hans hökar är mobbare nummer 1 i sverige, alla arbetslösa och sjuka kallar han för"de som inte jobbar" med tydlig förakt. Det finns personer som har begått självmord pga. hans mobbningspolitik det talas det tyst om, får alliansen fortsätta kommer mobbningen orättvisorna och självmorden att öka i sverige
Tusen tack PTB för din kommentar som jag håller med om i allt.Vi har ett riktigt pack som styr vårt land ,sedan har vi också dumsnutar som inte förstår sitt eget bästa som håller med dem.
Skrivet 28 aug 2010 19:32 Facket är dom störst mobbarna... (Ej registrerad)
Om man vill uppleva mobbing ska man jobba på ett ställe där det finns en facklig organisation som man väljer att inte vara med i eftersom det är en skitförening. Facket har kostat mig en j***a massa pengar för dom ljög mig rakt upp i ansiktet och sa att det var omöjligt att gå med i a-kassan om man inte även var med i facket (vilket visade sig vara bullshit, man vad hjälper det nu)...
Vad som är en mer oförklarligt är att alla som är med i facket är det "bara för att" som sitt bästa argument men vad dom inte fattar är att när det blir varsel bryr dom sig inte ett dugg om vad man kan eller inte och hugger gärna sina medlemmar i ryggen.
Som ung kan jag verkligen AVRÅDA ALLA unga att vara med i facket eftersom dom garanterat får foten först alla fall tack vare LAS (latas anställnings skydd?) vilket betyder att ju längre man jobbat desto mer värd är man oavsett kunskap. Bye bye ungdomar, tack för ni betala räkorna på smörgåstårtan vi åt när ni jobbade är fackets måtto...
Skrivet 28 aug 2010 21:05 allavi (Ej registrerad)
Det var bättre förr med facket ,på Stig Malms tid.Sedan har det gått utför hela tiden tyvärr.Facket skall vara stort och starkt och ta riktig kamp för sina medlemmar.Det blir bättre om vi får ett starkt fack ,som tar tillbaks mycket av allt som förlorats i många år nu.Det akälldes över Stig Malm ,men tänk då på vad vi har nu istället.En riktig nolla ,bort med henne.Fram med en person som bryr sig om medlemmarna och inte är mest för personlig vinning.Facket är till för medlemmarna ,nollan som är ledare nu skämmer ut facket och skrämer bort medlemmarna.Leve ett starkt LO ,med en ldare som bryr sig och tar strid för medlemmarna.
Skrivet 28 aug 2010 22:43 Kvinnor som mobbar Kvinnor (Ej registrerad)
Det är en viss typ av personer som mobbar och trackasserar som antagligen gjorde det som barn också. Inom vården finns det sjuksköterskor och undersköterskor som mobbar och chefer inom Örebro läns landsting. Personer från Facket hjälper dem också tydligen. Får du rätt så får de här mobbarna iallafall inte stå till svars vad de sagt eller gjort. En del kvinnor inom vården är duktiga inom området mobbning, de vet precis hur de skall mobba. Problemet är att man inte tar in Psykologer och/eller Beteendevetare för att granska de här kvinnorna som mobbar och facket hjälper dem. Jag har egen erfarenhet. Tystnaden, orden och makten är de här kvinnornas redskap och de arbetar inom vården. Ta gärna livet av dej för ingen bryr sej. Det är ditt eget fel att man blir mobbad av de här sköterskorna. Låt dem hållas på. De är värre än barnen som mobbar och trackasserar för de har ju tränat i åratal och de är ju så populära och egenkära. De andra kvinnorna står vid sidan om och låter dem hållas på.
Skrivet 29 aug 2010 08:57 Ödmjuk igen
allavi:
"Facket skall vara stort och starkt och ta riktig kamp för sina medlemmar."
Den som inte är med i facket eller röstar på "felparti" blir fruktansvärt mobbad av facket. De händer, tyvärr allt för ofta, att dessa personer blir hotade. Vid uppsägningar brukar facket föreslå de som inte är medlemmar oavsett hur länge de jobbat eller hur duktiga de är. LAS gäller alltså bara i princip de som är med i facket och röstar "rätt". Demokratiprincipen har vänsterfacken inte så mycket till övers för. De vill ha lydiga fackavgift betalande medlemmar så de kan sitta kvar i toppen och leva gott och gå på porrklubb för medlemmarnas pengar. De ser också till att medlemmarnas pengar stödjer SAP. På så sätt sitter de ännu säkrare på sitt fläsk. Det är nya tider nu. Om inte facket förändrar sig och blir mer politiskt neutrala, så har de ingen framtid. 70% röstar trots allt inte på SAP.
Skrivet 29 aug 2010 12:36 Eric
Jag tror att fackföreningar är nödvändiga för att stärka de anställdas ställning på arbetsmarknaden, men jag tror också att det är en absolut nödvändighet att medlemmarna i fackföreningarna vrider makten ur händerna på fackpamparna som skott sig lite väl länge på medlemmarnas passivitet.
Fackföreningar ska inte bara vara organisationer som är förutsättningar för anställningstrygghet och A-kassa, deras viktigaste uppgift är att stärka arbetarnas inflytande över sina arbetsliv.
Det är dock oroväckande och tragiskt att högern med Centern i spetsen driver denna kampanj mot fackföreningen och indirekt arbetstagarna.
Skrivet 29 aug 2010 15:40 Johan (Ej registrerad)
Maja (Ej registrerad) skrev: Det är ingen som helst skillnad i de har frågorna nu och i jämförelse med när Sossarna hade makten. Det är bara larvig valpropaganda från din sida bratwurst.
Problemet ligger inte hos politikerna utan i arbetslivet. Vuxna är inte bättre än ungar när det kommer till att stå upp för varandra på arbetsplatsen. Arbetsgivaren har ett socialt ansvar att jobba med sånt här, men i grund och botten är det ett kollegialt och medmänskligt ansvar. Se varandra och våga fråga hur din kollega mår inland.
Bratwurst (Ej registrerad) skrev: Så du menar att borttagandet av Las som borgarna vill kommer göra saker bättre för arbetaren?
Du tror att arbetsmiljön kommer bli bättre när låglönemarknaden borgarna vill starta med ungdomar kommer igång, som i kombination med svag eller ingen las kommer kosta många människor sina jobb eller en fin bit av lönen?
Du tror att en total avsaknad av satsningar på jobb och arbetsmiljö som alliansen nu gör, kommer göra saker bättre?
Ja, det är ytterst arbetarens ansvar att inte mobba sina kolleger.. det är arbetsledarens ansvar att se till att det inte sker dessutom... varför sköter de inte sina jobb tror du?
Kan det vara för hög arbetsbelastning, att de ser ner på kollegan som mobbas tex pga sjukdom, eller helt enkelt att någon har något otalt med honom som gör att han hetsar alla mot en kille/tjej?
Politikerna har redan ordnat en arbetsmiljölag, där allt inklusive mobbing finns uppstyrt, varför efterföljs inte den och varför följer inte politikerna upp dess effekter?
Att du talar om LAS som något positivt för unga tydliggör din totala avsaknad av verklighetsuppfattning, systemet är ren och skär idioti!
Jag är ung och utan jobb tack vare den skiten, utan jobb pga att facket ser en gammal arbetare som mer värd än mig oavsett att jag gjorde ett bättre jobb och var engagerad och inte bara satt och gnällde över att fikarasterna var en halvtimme för korta.
Det är väll helt solklart att det är MYCKET bättre att man kan komma in på en lägre lön än att man vägras ge chansen över huvud taget för att ge förtur till nån arbetsskygg latrygg som ska in bara för att han ska in.
Tala om EN positiv sak med LAS för en ung människa, det finns absolut inte ett dugg som är bra med det systemet!
Jag avråder SAMTLIGA ungdomar att hålla sig borta från facket och motarbeta LAS (var bara med i a-kassan), facket har EN uppgift och det är att lura av dig pengar, inget annat...