Min dotter hoppar av lärarjobbet
Relaterat
Jag förstår att ytterst få vill bli grundskollärare i dag (det gäller säkert även andra lärargrupper).
Efter att i tre års tid följt min dotters kamp för att få ett drägligt arbetsklimat, förstår jag varför hon nu ger upp och söker andra arbeten. Jag vet att hon är omtyckt som lärare men det hjälper inte. Jag tror det är ytterst få som skulle acceptera en sådan arbetsmiljö som lärare har i dag. Stora klasser med ungar där hälften är föremål för utredning, barn som inte kan sitta still utan far runt, en ljudnivå som gör att läraren är orolig för sin hörsel. Det finns emellertid barn som sköter sig och vill jobba på och lära sig, det måste sägas. Men som dottern säger: ”Dessa har jag bara inte tid med för jag vet att de trots allt klarar sig.”
Lärarjobbet består i dag av i huvudsak konflikthantering och pappersarbete, för allt ska dokumenteras. Det minsta en lärare ägnar sig åt i dag är kunskapsförmedling, vilket de flesta lärare upplever som ytterst frustrerande. En lärare är i dag i huvudsak socialarbetare och uppfostrare. Många föräldrar anser att det är skolans sak att få pli på deras ungar och lyckas man inte är det skolans (lärarens) fel.
Lärare blir i dag utskällda av föräldrar för att de tar kontakt och vill ha hjälp med att få ordning på deras barn, så att de i längden ska kunna lära sig något. Unga ambitiösa lärare ger upp. Många äldre lärare tror jag blir kvar för att det är svårt att få andra arbeten eller så har de förmågan att slå dövörat till.
När min dotter läste till lärare var de fyra stycken som pluggade ihop, tre tjejer och en kille. Av dessa har en tjej och killen redan gått till andra jobb och som sagt min dotter slutar nu efter denna termin. Det är 75 procent som hoppat av och det beror inte på den urusla lönen utan på arbetsförhållandena. Dottern säger att hon trots allt skulle kunna tänka sig att vara kvar om hon fick en lärare till i klassen men så ser det inte ut framöver. I den kommun hon jobbar drar man i stället in 10 procent av de fast anställda lärarna till nästa termin.
Skäms politiker som kan fattar sådana beslut. Vi kommer att få betala dyrt framöver.
”Mor till en lärare”
Örebro


3 m/s



Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 15 mar 2010 07:19 Lärare i 20 år (Ej registrerad)
Jag förstår din dotter helt!Tyvärr binder vi ris åt vår egen rygg när vi springer fortare för vi vill inte att barnen skall drabbas eller att någon ska tro att vi är "dåliga" lärare.Hon gör helt rätt men det är sorgligt att inte lärarkåren går ihop och säger ifrån någon gång.
Hur ska det sluta?Jobbet är omänskligt.
Skrivet 15 mar 2010 07:26 Arg och utsliten lärare (Ej registrerad)
Tack för en bra insändare! Är själv lärare sedan många år som känner igen det du skriver. Har nu fått nog, framför allt av Örebro kommuns besparingar som har hållit på år efter år, och letar aktivt efter nytt jobb. Jag vet dessutom att minst tre av mina kollegor har gett upp och tappat gnistan pga av arbetsbördan, de letar också jobb. Örebro kommun vill ha en bra skola men den får inte kosta i form av resurser och mer personal. Lönerna är ett skämt för allt det arbete som man gör. Jag och mina kollegor jobbar på kvällar och helger för att hinna med allt som skall göras. Det enda som gör att man överhuvudtaget håller näsan över vattenytan är alla goa ungar och de uppmuntrande ord man får från många föräldrar. De är guld värda!
Skrivet 15 mar 2010 07:33 Bratwurst (Ej registrerad)
Glöm inte att det är alliansen som styr idag .. det enda de ser är en lön mindre att betala, dvs en besparing ... inte konsekvenserna det får för barnen eftersom de anser att barn värda att satsa på hade gått i dyra friskolor ändå.
Något överdrivet håller jag med om, men fasligt nära sanningen om man tittar på vad de gör med skolorna bara här i länet.
Skrivet 15 mar 2010 07:50 Colle Jockgård (Ej registrerad)
Mycket välformulerat. På pricken. Håller själv på att fasa mig ut ur yrket via annat arbete. Saknar det pedagogiska enormt i mitt arbete - min energi går åt till allt annat än det rent pedagogiska idag!
Slå ihop lärarfacken.
Strejk med fokus på proffessionalism (pedagogik inte administration) och högre lön.
Skrivet 15 mar 2010 07:52 linn (Ej registrerad)
Bra insändare .Det är många yrkesgrupper som knappt hinner med sina jobb ,inte bara lärare .Det borde uppmärksammas mer ,likaså sjukvården där det faktiskt kan leda till någons död när personal är stressad och inte hinner med.Allt handlar om att spara ,jag personligen betalar gärna lite extra i skatt för att sjukvård o skola ska kunna fungera.
Skrivet 15 mar 2010 07:53 Lilja (Ej registrerad)
Bratwurst (Ej registrerad) skrev: Glöm inte att det är alliansen som styr idag .. det enda de ser är en lön mindre att betala, dvs en besparing ... inte konsekvenserna det får för barnen eftersom de anser att barn värda att satsa på hade gått i dyra friskolor ändå.
Något överdrivet håller jag med om, men fasligt nära sanningen om man tittar på vad de gör med skolorna bara här i länet.
Mycket bra skrivet!
Skrivet 15 mar 2010 08:07 Herregudoprofetenmohammed
Hoppar då och då in som lärarvikarie vid sjukdom.
Och en sak som är helt säker.
Man är ju mest ordningsvakt.
Skrivet 15 mar 2010 09:13 K J Senior (Ej registrerad)
Jag är helt överens med skribentens dotter som hoppar av läraryrket. Det är helt enkelt en omänsklig situation man har i sin lärarvardag. Det är framför allt socialdemokratisk skolpolitik sedan 1980-talet som har nedvärderat lärarnas roll i den svenska skolan. Kommunalisering och lärarutbildningsreformer som tonat ned lärarens kunskapsförmedlande roll är resultatet av denna politik. När sedan kommunalrådet Ilmar Repaluu (s) i Malmö inför att dessa många gånger ohyfsade och ouppfostrade elever skall ges möjligheten att sätta betyg på lärarna är måttet rågat. Under rådande förhållanden i den svenska ungdomsskolan borde yrkesvägledare avråda svenska studenter från att bli lärare.
Skrivet 15 mar 2010 10:12 semper (Ej registrerad)
Finns det någon riktig lösning på skolans problem?? så som betygsättning disciplin m m jag tror inte det ,Politiker tycker ju att Skolan fungerar ju rätt bra i sin helhet så kontentan för Lärarna som inte klarar av trycket att ha tio olika yrken så är det ju bara att kasta in handuken eller använda alla lov till att vårdas på Psyket, heja Sverige till världens bästa skola jo jo.
Skrivet 15 mar 2010 11:36 Bratwurst (Ej registrerad)
semper
(Ej registrerad) skrev: Finns det någon riktig lösning på skolans problem?? så som betygsättning disciplin m m jag tror inte det ,Politiker tycker ju att Skolan fungerar ju rätt bra i sin helhet så kontentan för Lärarna som inte klarar av trycket att ha tio olika yrken så är det ju bara att kasta in handuken eller använda alla lov till att vårdas på Psyket, heja Sverige till världens bästa skola jo jo.
Klart det gör ... skolan behöver omorganiseras så det blir mindre klasser och lättare att fånga upp elever som har problem med assistenter, special-lärare mm..
Sen behöver skolan mycket större resurser för att höja lärarnas löner så att fler vill ta skiten med ungdomarna/barnen så vi har nog med lärare för att inte ha klasser med mer än 15 elever i.
Dessutom kan man då hålla skolmaterialet aktuellt och lärarna kanske får ett intresse av att undervisa istället för att tappa all passion för yrket inom 6-12 månader efter examen från universitetet.
Det skulle med stor sannolikhet fixa de flesta problemen, och kommer aldrig hända för det är skattemedel som behövs och det är ju just det som Sverige inte har.
Skrivet 15 mar 2010 12:05 Nybliven lärare (Ej registrerad)
Det ligger tyvärr mycket sanning i artikeln om dagens lärar/elevsituation, som den framställs av föräldern till en lärare.
Skrivet 15 mar 2010 12:48 vårfåglarna (Ej registrerad)
Bra artikel!
Men så oerhört tråkigt att det faktiskt verkar vara på det viset ni berättar om... många vi känner som arbetar i skolan berättar om detta.. ofta !! Man undrar, vem vill och orkar vara lärare i Sverige idag?
Det kanske är dags för föräldrautbildning innan barnen börjar skolan!
Skrivet 15 mar 2010 14:23 Stig Lövborg
Jag hoppas verkligen att alla åsikterna här inte stannar som insändare. Skicka texten till ministern. Jag tror inte han läser insändarna i NA
Skrivet 15 mar 2010 14:24 peterman (Ej registrerad)
förr hade man ju skolmognadstest för barnen innan dom fick börja.
man kanske skulle ha skolmognadstest för föräldrarna istället.
Skrivet 15 mar 2010 14:39 Jofa (Ej registrerad)
Är själv grundskollärare sedan 12 år tillbaka och kan bara hålla med om allt ovanstående. Har många oerhört duktiga kollegor som tröttnat på alla neddragningar och besparingar och bytt yrke. Det är väl tyvärr så att man får de resultat man betalar för.....
Mycket dålig löneutveckling, ständiga besparingar och en mycket dålig arbetsmiljö gör att många (och även jag) funderar på byte av karriär.
Skrivet 15 mar 2010 15:39 Magister´n (Ej registrerad)
Jag är lärare sedan drygt 20 år tillbaka och jag känner inte alls igen mig i din beskrivning. Tvärtom ser jag det som en förmån att få arbeta med barn och ungdomar och det blir bara roligare och mer spännande för vart år som går. Det gäller att se jobbet som en helhet och inte uppdelat i "undervisning/kunskapsförmedling" och annat. Allt sker ju för barnens bästa och alla moment krävs för att skolan ska fullgöra sitt ansvar. Visst kräver dokumentation och annat administratvit arbete sin del av arbetstiden, men om igen - det är ju för barnens skull och för att garantera att de får sina rättigheter tillgodosedda. Jag skulle själv inte vilja attt mina barn kom till en lärare som suckade över arbetsbelastningen och uppgivet konstaterade att "vi har för lite resurser". Skolan har de resurser som den tilldelas, och vi får inte glömma att just VI lärare är en viktig del av de resurserna. Det vore intressant att höra vad ni som "ger upp" egentligen har för bild av det uppdrag som vi lärare har.
Skrivet 15 mar 2010 15:40 länsbo
Men vad gör egentligen skolpolitikerna?
Ett förövrigt mycket bra inlägg, men tyvärr verkar debatten komma minst tjugo år för sent. Varför har lärarna tigit så länge om de faktiska förhållandena som råder, vilka en del kan betraktas som ren miserabla situationer. Alltså en del kommuner har helt misslyckats med sitt uppdrag, och vilka situationer är lika hemska för barnen, som direkt drabbats.
Och hur många barn har inte fått se hela sin skoltid, och sin utbildning bli förstört genom andras tillkortakommanden, och under hela sin uppväxt, som den övriga dåliga skolmiljön även direkt drabbat deras framtid lika negativt. Märkligt är att de s k skolpolitikerna helt kan strunta i sina uppdrag, och där de även kan välja att göra sig helt otillgängliga för drabbade elver, och deras föräldrar när någon situation händer!
Ett flertal kommuner i länet är under all kritik!!!
Skrivet 15 mar 2010 16:29 Gymnasielärare (Ej registrerad)
Någon här ovan kritiserade Alliansen, men de är inte skyldiga. Boven är den kommunaliserade skolan. När kommunerna kämpar med ständigt sjunkande resurser kläms personalen - f.ö. inte bara i skolan! - mellan de uppsatta målen och de allt mindre medel som står till förfogande. De trängda kommunerna har idag otillräckliga medel att skjuta till skolan, och därför är skolan stadd i ständig nedförsbacke.
Arbete med människor går inte att effektivisera och rationalisera som vanligt tillverkningsarbete. Människor - både elever och lärare - har inte obegränsade kapacitet. Det går inte fortare idag att lära olika färdigheter än vad det gjorde för hundra eller tusen år sedan, oavsett hur gärna vi vill det.
Sedan finns det en sida till. Skolans innehåll är kanske alltför mycket präglat av politiska visioner som är både orealistiska och motsägelsefulla. Lärare och elever får tillsammans hantera den saken så gott det går, men det är inte möjligt att lyckas fullt med de givna resurserna.
Skrivet 15 mar 2010 17:29 Pål
Skolan ser ju inte ut idag som den gjorde för 20 år sedan. Vi har klasser bestående av elever från en mängd olika kulturer och att alla skulle finna sig tillrätta utan problem det trodde väl ingen utom de som är ansvariga för massinvandringen. Att lärarna går på knäna är lika tråkigt som väntat. Ingen är idag beredd att sätta tummen på det verkliga problemet och då finns heller ingen lösning i sikte.
Skrivet 15 mar 2010 17:30 Håkan Lewin (Ej registrerad)
Jag är väldigt tacksam att jag valde en annan akademisk utbildning i stället för att läsa till lärare som jag funderade på. Jag känner dock en del lärare.
Det jag undrar över är hur länge de fortsätter att vara lärare? Fortsätter det som nu i skolorna, så har vi snart ingen som vill bli lärare.
Det begriper dock inte de skämt som vi har till så kallade politiker. Där krävs det ju inga kunskaper, utan bara en partibok. Vilket är hur skrämmande som helst att personer som inte har någon kunskap inom det de ska fatta belut om, sitter och är med och bestämmer. Snacka om att vara borta från verkligheten.
Skrivet 15 mar 2010 18:04 chester
Jag tycker verkligen synd om lärarna idag som måste ta emot och försöka få lite vett i skallen på de missfoster som föräldrarna skickar till skolan. För det är där det hela grundläggs, i hemmet. I stället för att hålla ungarna hemma och umgås med dem, hjälpa dem med läxorna mm. så skall det vara aktiviteter på bygden som föräldrarna anser sig vara skyldiga att skjutsa dem till och hämta dem från. När man ser och hör hur föräldrarna agerar vid knattelagsporter, speciellt papporna, så börjar man fundera på hur det är ställt på vissa håll. Om vi skall få någon ordning på skolan så måste vi börja med föräldrarna. Det är där felet ligger för det mesta, det visste man redan på 1950-talet, men det verkar det vara tabu att tala om.
Skrivet 15 mar 2010 18:21 Stefan, Örebro (Ej registrerad)
Ett mycket välformulerat inlägg. Sanningen skall fram. Vad vi sett i flera år är ett förfall av skolan som inga politiker haft intresse av att rikta sin uppmärksamhet på. Istället har man lagt kraft på att kommunalisera skolan, tack för det Göran Persson, och tillåta friskolor på bekostnad av de kommunala samt reformerat och omreformerat betygssystem och annat. Föräldrar skall socialisera sina barn så att de förstår att man skall vara i skolan för att lära sig bli vuxen. Att en del har kommit längre i sin socialisering än andra vid ett givet tillfälle skall inte vara en nackdel för den som råkar vara mer ansvarstagande.
En lärare skall inte behöva ha en skolklass som är större än vad som kan hanteras och inte agera mamma eller pappa till ett vilset barn som aldrig fått lära sig vad som är rätt eller fel.
Skrivet 15 mar 2010 18:25 lelass (Ej registrerad)
Sveriges kommuner har med få undantag visat, att de ej är mogna att hantera en så viktig fråga som skolan. Vi var många, som hyste stora tvivel, när Göran Persson i egenskap av skolminister tvingade igenom kommunaliseringen mot ett i stort sett enigt lärarfack och en majoritet av förädrarna. Vi har sedan länge varit medvetna om hur det har gått.
Den viktigaste investering vi kan ge våra barn - en utbildning värd namnet - har kortsiktigt använts i budgetregelrande syfte. Självklart måste även kommunerna rätta munnen efter matsäcken (tyvärr gör de inte det ändå) men det betyder inte, att man skall skära i de viktigaste investeringskostnaderna utan i mer eller mindre oprioriterade löpande kostnader för byråkrati och administratation samt skära bort hela verksamhetsområden, som inte är angelägen kommunal verksamhet. Om vi satsar helhjärtat på vård, skola och omsorg i verkligheten och inte bara som ett mantra, torde de väl tilltagna kommunal- och landstingsskatterna räcka till mer än väl.
Skrivet 15 mar 2010 18:57 En annan Magister (Ej registrerad)
Tyvärr känner man igen sig i din beskrivning, men detta till trots så älskar jag mitt jobb med barn & ungdomar. Jag tror att man gör det för lätt för sig om man enbart tror att skolsituationen beror på vilket politiskt parti som är i regeringsställning.
I dag ska kvinnorna tvingas ut på arbetsmarknaden för att göra karriär i stället för att ta hand om sina barn, likaså nedmonterar vi äktenskapet mellan man & Kvinna vilket gör barnen vilsna, förvirrade.
Likaså har vi det för bra ,så allt vad tacksamhet, respekt för andra försvinner hos barnen.
Sedan finns det ju barn som faktiskt har diagnoser och ska inte vara i en vanlig grundskola, utan behöver annan typ av undervisning.
Vidare är det som du beskriver att mycket av läraryrket går ut på att gå på möten och behandla papper,skriva åtgärdsprogram m.m minsta tiden har man för undervisning.
Men jag tycker att det vore intressant att veta på vilken skola " Magistern" jobbade på som inte kände igen sig i beskrivningen.
Skrivet 15 mar 2010 20:27 Karin (Ej registrerad)
Jag trivs faktiskt väldigt bra med mitt arbete som lärare på en hittills välfungerande kommunal gymnasieskola. Trots detta funderar jag dagligen på hur jag ska kunna gå vidare i arbetslivet, utvecklas och på något vis få en vettig lön.
Karriärvägarna för lärare är dessvärre väldigt begränsade. Något som egentligen är märkligt. Jag och mina kollegor är oerhört välutbildade i våra ämnen, allmänbildade,kreativa, fantastiska på att organisera och planera, se helheter och detaljer, arbeta med samspel, gruppdynamik etc. Men vi själva och våra svaga fackförbund lyckas av någon anledning inte visa på vår enorma kompetens. Jag är stolt över att vara lärare men kan i dagsläget inte rekommendera yrket. Det är många års studier för en ynklig lön, slitiga arbetsförhållanden och minimal uppskattning från arbetsgivarhåll, tyvärr kan nog inte glädjen att arbeta med unga människor kompensera alla de bristerna i längden.
Skrivet 15 mar 2010 20:32 Maktlös mamma (Ej registrerad)
Tack för en fantastiskt bra insändare, som sätter fokus på något oerhört viktigt - barnens framtid i skolan. Men finns den? Jag känner igen vartenda ord i din insändare. Är själv mamma till en dotter som efter 10 år i skolans värld känner att hon bara inte orkar längre. Hon vill byta yrke så fort det bara går, trots att hon älskar sina elever. Jag tror inte någon annan yrkesgrupp skulle acceptera att leva i den arbetsmiljö, som är vardag för många av våra lärare. Tyvärr är det de unga, ambitiösa och engagerade lärarna som hoppar av läraryrket. Var finns då återväxten? Politiker och föräldrar -VAKNA!! Det är oerhört viktigt att föräldraransvaret ökar, skolan kan inte lösa allt.
Skrivet 15 mar 2010 21:38 symbolen
Hej!
Det finns få yrken som fler har åsikter om än lärarens. Jag har jobbat som lärare i många år, både kommunalt och på friskola, och menar att det inte primärt är mängden pengar som avgör hur man tivs i lärarrollen. Det är, tror jag, hur man hanterar sina elever. Om man kan skapa ett klimat i klassen där respekt och tydlighehet är viktigt samtidigt som man visar eleverna att man är engagerad och gärna lite rolig så menar jag att lärarjobbet är världens bästa. Visserligen inte direkt högavlönat men som ger väldigt mycket tillbaka från elever och föräldrar
Skrivet 15 mar 2010 22:15 Yngvar (Ej registrerad)
Bratwurst (Ej registrerad) skrev: Glöm inte att det är alliansen som styr idag .. det enda de ser är en lön mindre att betala, dvs en besparing ... inte konsekvenserna det får för barnen eftersom de anser att barn värda att satsa på hade gått i dyra friskolor ändå.
Något överdrivet håller jag med om, men fasligt nära sanningen om man tittar på vad de gör med skolorna bara här i länet.
Det var sossarna som började nedrustsa skolan. Kunskapsnivåerna började sjunka i och med kommunaliseringen. Den var det inte alliansen som genomförde.
Skrivet 15 mar 2010 22:17 Yngvar (Ej registrerad)
Colle Jockgård (Ej registrerad) skrev: Mycket välformulerat. På pricken. Håller själv på att fasa mig ut ur yrket via annat arbete. Saknar det pedagogiska enormt i mitt arbete - min energi går åt till allt annat än det rent pedagogiska idag!
Slå ihop lärarfacken.
Strejk med fokus på proffessionalism (pedagogik inte administration) och högre lön.
Aldrdig i livet! Jag är med i LR, som tillhör SACO och är opolitiskt. Det är inte Lärarförbundet.
Skrivet 15 mar 2010 22:42 Erfaren och oroad. (Ej registrerad)
Jag förstår till fullo insändarskribentens dotters situation och vill med kraft instämma med slutorden att de styrande borde skämmas, men det har de förmodligen ej förstånd till i sin förträfflighet.
I stället för att skjuta till mer resurser till skola och omsorg skall pengar slösas på kungafirande, kosmetiska ombyggnader av torg och gator i centralorten, det är så att man vill kräkas.
Lärare och barnomsorgspersonal har en omänsklig arb.situation som äventyrar deras hälsa för att inte tala om konsekvenserna för barnen/eleverna. Detta kommer surt och dyrt "bakefter".
Nu skall det sättas till särskilda resurser med personal från olika områden som socialen, polis m.fl. för att "fånga" upp barn och ungdomar som verkar vara på fel väg. Gott så, men se också till att minimera antal barn som råkar illa ut genom förebyggande åtgärder i stället för att bara försöka göra något när det redan "gått åt helvete".
Skrivet 16 mar 2010 00:45 Drabbat
Enda chansen att få en mera varaktig förändring är att ta upp de problem som råder, samt ställa krav på rektor, skolchef, med flera, samt ytterst kommunen.
Det råder helt hemska och oacceptabla situationer i den svenska skolan, vilket förfall pågått genom decennier, och genom märkliga sparbeting, som andra ändringar till det sämre, och på barnens - och lärarnas bekostnad.
Lärarna måste även de bli bättre på att säga ifrån när förändringar sker till det sämre!
Skrivet 16 mar 2010 09:31 Bratwurst (Ej registrerad)
Bratwurst (Ej registrerad) skrev: Glöm inte att det är alliansen som styr idag .. det enda de ser är en lön mindre att betala, dvs en besparing ... inte konsekvenserna det får för barnen eftersom de anser att barn värda att satsa på hade gått i dyra friskolor ändå.
Något överdrivet håller jag med om, men fasligt nära sanningen om man tittar på vad de gör med skolorna bara här i länet.
Yngvar
(Ej registrerad) skrev: Det var sossarna som började nedrustsa skolan. Kunskapsnivåerna började sjunka i och med kommunaliseringen. Den var det inte alliansen som genomförde.
Än sen? alliansen sitter i maktposition .. de kan ändra saker om de bara vill .. så just nu är det alliansens fel eftersom de ingenting gör.
Men det är ju som det alltid är, det är viktigare att de som redan har får mer, än att säkra barns framtid.
Skrivet 16 mar 2010 09:56 Utflyttade skattebetalare
Kommunerna är varken kapabla att driva skolor, och eller andra företag och verksamheter, vilket ideligen bekräftas genom deras olika misslyckade projekt, ibland rena katastrof för alla parter.
Hällefors är ett skräckexempel på hur ett fåtal personer kan driva en hel kommun på ruinens brant, där det ena misslyckanden avlöst det andra genom ett stort antal år, och på invånarna, och ytterst skattebetalarnas bekostnad.
Skrivet 16 mar 2010 12:53 Liselotte (Ej registrerad)
Kunskapsskolan öppnar i Örebro nästa år. Tipsa din dotter om det, om konceptet passar henne har det alla förutsättningar att bli en jobb hon kan trivas med.
Skrivet 16 mar 2010 16:12 Peter Andersson (Ej registrerad)
Kunskapsskolan öppnar hösten 2010.
Jag är själv högstadielärare men just nu utan jobb och jag skulle ALDRIG byta jobb för att jag får mer administration. Vem drabbas av att man byter yrke? Jo, eleverna. Jag är i skolan för elevernas skull, inte lönen (även om den är bisarrt låg)...
Skrivet 16 mar 2010 22:04 Stinsen
Förhoppningsvis läser någon politiker alla dessa mycket bra insändare?
Så kanske dom ser vad vi som lever i samhället upplever av deras påhitt!
Skrivet 18 mar 2010 14:10 tobias (Ej registrerad)
jag har länge ansätt att de politiker som beslutar i skolfrågor inte har någon verklighetsanknytning över huvudtaget. jag anser att lärarna borde gå samman och tvinga politikena u på skolorna. låt politikerna ta över lärarjobbet i en vecka.
måste vi ta till fackor, hotelser och strejk innan politikerna fattar att situationen som lärarna har idag är ohållbar.¨
Snälla rara politiker ÖPPNA ÖGONEN ERA TOKSTOLLAR