Dags att höja dragspelets status
Relaterat
Att dragspel och dragspelsmusik alltid varit i strykklass är väl ingen överdrift, sällan eller aldrig förekommer någon recensionsliknande artikel i NA. Nämns dragspel så är det i något hurtfriskt reportage från en dragspelsstämma, där mesta texten går åt till lite smått förlöjligande av utövarna som varande ”dragspelskungar” och ”dragspelsprinsessor”. När såg och hörde man en pianokung? Eller kyrkorgelkung? Varför har det blivit så här?
Trots den torftiga synen på dragspel, finns ljusglimtar, det fick jag bekräftat här om dagen i ett evenemang av yppersta klass. Tommy Nilsson etablerad dragspelare presenterade ett program med ett urval låtar, dels för solodragspel, dels beledsagande (Tommy kompar fint) av dottern Thea, som studerar och spelar violin. Hon sjöng även några sånger som lät mycket bra. Tommy har ett trevligt sätt att presentera inslagen. Det hörs att han är van att undervisa, (pedagog som han är). Han lägger in lite historik här och där.
”Koppången”, som dottern framförde på violin tillsammans med sin far, är alltså namnet på en myr i ett stycke Finnmark utanför Orsa. Ett vackert musikaliskt motiv. Melodin har sina rötter i spelmansfamiljen Moraeus. Tommy spelade ett antal klassiker, dock inte de uttjatade, tack och lov!
Jag önskar att fler människor – även dragspelets belackare — kunde lyssna till god dragspelsmusik liknande den vid det här evenemanget. Tommy Nilsson spelar med stort engagemang och musikaliskt kunnande och undviker effektsökeri.
Det är dags att ge dragspelet den värdighet det förtjänar. Bort med ”tjosan-stämpeln”.
Ruben Kullh
Örebro


3 m/s



Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 4 mar 2010 09:29 JEO
Jag betvivlar att dragspel har några "belackare" eller att musikerna som sådana förlöjligas. Det som kanske fått en åldrad stämpel på sig är väl i så fall det musikutbud som brukar framföras på dragspelsstämmor, etc.
Problemet med dragspel som musikinstrument är ju att det är så nära knutet till den konservativa hembygdsrörelsen, där all form av förnyelse är förbjudet. Det ska liksom vara "tjosan" annars platsar det inte. På sin höjd tolererar man Benny Anderssons Orkesters vackra och kommersiellt framgångsrika försök att vitalisera genren, men inget annat.
Själv ryser jag fortfarande av vällust när jag hör ackompanjemanget i exempelvis Grace Jones version av "Libertango", och från Öst- och Centraleuropa kommer massor av fräsch folkmusik med exotiska dragspelstoner. Men på de svenska dragspelsstämmorna där drar man oförtrutet "Johan på snippen", och får därför räkna med att utomstående skrockar litegrann.
Skrivet 4 mar 2010 09:51 led
Dragspel i all ära. Det kan trakteras på olika sätt och därmed gillar vi det eller inte. Idag förekommer dragspel i många sammanhang och är helt perfekt i kombination med andra instrument. T ex när BAO och Orsa spelmän framför sin musik då passar det ju alldeles utmärkt med dragspel. Däremot tycker jag att det är svårare med klassiskt drag-spel.
Skrivet 4 mar 2010 10:46 Usken (Ej registrerad)
Håller med JEO i just detta med ett måste kring förnyelse inom denna grupp av föråldrade "spelmän" och deras musik
Är ingen vän av dragspel utan håller med den eminenta musikproffesorn STEN BROMAN att detta Djävulska instrument borde förbjudas
Vidare att tillägga så bodde jag granne med en sådan "spelman" och att höra detta spelande mer eller mindre varje dag var ju en plåga för både kropp och själ.
Skrivet 4 mar 2010 10:49 led
Dragspel i all ära. Naturligtvis är det så med dragspel att, det kan låta olika om dem och det är avgörande för vad vi tycker. Dragspel som t ex BAO och Orsa Spelmän använder dem är fullt acceptabelt och är nästan nödvändigt för musikens skull. Ale Möller använder också instru-mentet så att det blir en del av det hela. Däremot kan jag tycka att, ett klassiskt stycke med dragspel blir lite för mycket. Men jag beundrar dem som trakterar instrumentet i klassiskt sammanhang. Vissa av våra gamla valser etc blir ju nödvändigt att framföra med dragspel för att de skall kännas igen. Dragspel i all ära som sagt, det kan spelas och det kan slitas i precis som vissa andra instrument. Trumma kan spelas och det kan slås på och det är ju upp till lyssnaren att avgöra vad som låter bra. Men jag håller med om att dragspel är inget som förekommer i rubrikerna vad gäller recensioner och det beror väl på att det inte finns så många förespråkare för ordet "dragspel".
Skrivet 4 mar 2010 11:53 Resta Rikard (Ej registrerad)
Klart att det ska vara mera dragspel. Det finns väldigt många som gillar "tjosan" o Johan på "snibben" och såklart skall de också få plats. Även de som inte gillar dragspel. Det är en hel kultur runt detta. Det finns mängder av utövare och lika många smaktyckare. Problemet är att det inte hörs eller syns i radio eller tv och att det måste alltid klassas i det ena eller andra. Jag håller med insänderaren i det som skrivs. Dock så är det väldigt stor repertoar som är skrivet redan för dragspel och som många tycker om att framföra fortfarande. Precis som med den klassiska musiken, det blir sk. "Covers". Det finns såklart nyskriven musik, kanske inte så enkel för de flesta. Dragspel är livet :-D
Skrivet 4 mar 2010 12:07 collibri (Ej registrerad)
Jag gillar tonen och karaktären i en och tvåradiga durspel. Ställer krav på utövaren. Och lite snabbare låtar framförda på dessa instrument får det verkligen att svänga. Även de mest inbitna dragspelshatarna tvingas röra på en fot eller två.
Skrivet 4 mar 2010 15:08 semper (Ej registrerad)
Dragspel är bra endast då man dansar Tango, det sägs om man kör ner foten i ett handklaveret så håll foten kvar där för det låter lika djävligt när man drar upp den , men att lyssna på fler dragspel samtidigt är ingen fröjd inte det blir lite för mycket musik..tex Fiol var ju av Kyrkan förbjudet att spela på det var ju djävulens instrument..
Skrivet 4 mar 2010 16:39 Arien (Ej registrerad)
Tommy är en fantastisk pedagog och musiker. Han borde få något slags kulturpris, det är han väl värd. Med honom som lärare har barnen fått spela många olika sorters musik på dragspel, mycket mer än man kanske tror. Idag finns elektriska dragspel, som mer liknar moderna synthar än gammeldags dragspel och de som tycker dragspel är töntigt idag, visar bara att de inte har uppdaterat sin kunskap inom detta område!
Skrivet 4 mar 2010 17:00 urskogstammefan
Sony hade ett bra aprillskämt för många år sedan.
Man gjorde reklam att deras reciver hade dragspelsfilter.
På kunder ville ha det så.
Med Sten Broman i spetsen.
Vore faktiskt inte så dumt ;0)
Skrivet 4 mar 2010 19:12 gullegum (Ej registrerad)
Kan man vika ihop en bilkarta så kan man också lära sig spela dragspel! Häpp !!!
Skrivet 4 mar 2010 20:23 SPz (Ej registrerad)
"Hur har ni det i underklassen, har ni piano?" Nej, det hade de inte, men med Magdeburgspelet flyttade musiken in i drängkammaren, den första "synthesizern" med knappar och bälg, med vilken musik kunde skapas med färdiga toner och harmonier. Skillingtryckens visor fick ackompanjemang och ledning. Kalle Jularbo, Erik Frank, Bengan Jansson, Järp-Erik är några som satt färg på svensk dragspelsmusik och Ale Møller, Magnus Bäckström med flera musikarrangörer deltar på stämmor och musikarrangemang med dragspel som fullvärdigt instrument år efter år. Själv har jag bevistat över fyrtio Bingsjöstämmor och ett otal andra genom åren och tror mig inte ha hört "Johan på snippen" en enda gång. Ransätersstämman är till en del en renodlad dragspelsstämma men i övrigt finner man dragspel på snart sagt varje stämma runt hela vårt land, måhända med tyngdpunkt i Norrland och grannlandet Finland. Om Sten Broman någonsin lyssnat till argentinaren Astor Piazzolla hade han kanske ändrat uppfattning.
Skrivet 6 mar 2010 00:15 allavi (Ej registrerad)
Vi skall vara rädda om den svenska kulturen ,och dit hör dragspel.Jag kommer ihåg och kände LEIF pepparn PETTERSSON.Han var duktig och en trevlig man.Tyvärr dog han alldeles för tidigt.Dragspel skall vi vara rädda om ,och det skall vi ha mera av.Svensk kultur är bland annat dragspel,och detta skall vi vårda ömt.VI behöver ha flera som PEPPARN som spelar dragspel.
Skrivet 6 mar 2010 13:42 Resta Rikard (Ej registrerad)
Det finns ande/själ i all musik. De flesta av "tyckarna" lägger sitt eget tycke, vilket är är med rätta men tycks ha all rätt att stämpla dragspelets utövare o lyssnare på vad som skall utföras eller hur. Att föra en debatt på dragspel eller ej är svårt. Någon blandar in hembygdsrörelse, någon annan Sten Broman. Det Sten med andra kritiserade var alla försök att spela annat än den just klassiska dragspelsmusiken med ursprunget ur just dur-spel. När det gäller ex. Benny A så sade han i ett TV-program för länge sedan att hans favorit bland musiker var Carl J. Tommy N. m.fl bevisar att dragspelet utvecklats som vilket annat instrument som helst, det hänger på utövaren. Dock finns det många som älskar just den traditionella dragspelet. Och just i Sverige är detta hett jämt o ständigt. Denna typ av debatt finns inte någon annanstans. Där man stolt över "sin" musik och gläds år vår. Frågan är om det finns mer plats i etern för dragspelsmusik och annan svensk musik, vart har det tagit vägen?