En huvudstad för teckenspråk
Relaterat
Att Örebro kommun vill bli Europas huvudstad för teckenspråk är ju utmärkt. Att vara en huvudstad för ett språk bör väl också innebära att man är en huvudstad för gruppen döva? Det låter sig inte göras i en handvändning.
”Vi vill arbeta för att er vardag ska bli en enklare vardag”, säger Staffan Werme. Det krävs enorma insatser för att förverkliga det. För trots att det i många år har varit ett centrum för döva, finns inte mycket service på dövas villkor. Läkarbesök, konsumentvägledningen, försäkringskassan – jag vet att kassan inte är kommunal – men samarbete vore inte fel. All denna service borde ske med teckenspråkig personal. Det kostar pengar, men om nu kommunen sticker ut hakan antar jag att kommunen också är beredd att satsa de medel som krävs.
Jag har arbetat i 27 år på arbetsförmedlingen med att bland annat skapa arbetstillfällen för gruppen döva i Örebro. Just på arbetsmarknaden, kommunen, myndigheterna och den privata bör det i Europas dövas huvudstad, bli mycket enklare att få praktik- och arbetsplats. På grund av att Örebro är ett centrum – Sveriges enda gymnasium för döva finns ju i Örebro – så stannar många här ända fram till ålderdomen.
Den teckenspråkiga äldrevård de äldre behöver finns inte. Nu menar jag inte hörande som kan teckna. Jag menar döva inom vården. Hemtjänsten likaså.
Även döva kan må dåligt av olika orsaker. En kurator hade inte varit fel, men det finns inte. Visst har vi en väl fungerande tolkcentral men i arbetet med människor är ögonkontakten avgörande. Med tolk försvinner den kontakten.
Erbjud de affärer, bilverkstäder och restauranger med mera som vill ha teckenspråkiga anställda att få teckenspråkskurser.
Listan kan göras lång. Märk att hörande kan vända sig till sitt personliga nätverk. Dövas nätverk är oftast döva. Glöm inte heller de dövblinda.
Övriga myndigheter, exempelvis försäkringskassan och landstinget, bör ingå i samarbetet.
Stig Lövborg
Örebro














Senaste kommentarerna:
Skrivet 5 feb 2010 11:35 Lola (Ej registrerad)
det håller jag med om och det skulle vore jätte bra för oss döva
Skrivet 5 feb 2010 12:00 2010 = tillgänglighet (Ej registrerad)
Instämmer fullt! Örebro är helt klart SÄMST av landets "Dövstäder" när det service till döva. I Malmö, Stockholm, Göteborg, tex finns både s.k Dövteam, dit döva kan komma med allehanda frågor och få stöd samt hemtjänst för döva mm. Alla försök hittils i Örebro att få till samhällstöd på Teckenspråk har runnit ut i sanden. Kommunen ser gärna att alla döva läser på Riksgymnasiet (bra med pengar) men efter gymnasiet är det kalla handen. Det är flera tusen döva som bor i Örebro och behoven ser ut som för hörande. Tex fanns en teckenspråkig socialarbetare på UBB som kunde möta döva med missbruk men hon fick gå. Nu finns ingen. På Medborgarkontoret erbjuder man information på flera språk men inte teckenspråk. Kom igen nu Örebro kommun - ta ert ansvar! Det kommer se illa ut annars.
Skrivet 5 feb 2010 13:06 Kycklingmannen
Självklart syns det ju att vi döva är mera begränsade än vad hörande är i affärer.. Det är som du säger, det är personal i affärer som inte kan teckenspråk och det är ju mkt synd.
Jag delar din tanke att erbjuda all personal på ALLA affärer att lära sig teckenspråk och på så sätt få mer kontakt med fler kunder, som är döva. Kan de lite teckenspråk och har viljan att lära sig, så kan man ju alltid fråga oss döva hur man tecknar det och det..
Örebro är/ska bli dövas huvudstad, här ser man döva varje dag ute på stan på eftermiddagarna..
Döva ska ha mindre begränsningar och mer kontakt med affärerna och tvärtom!!
Skrivet 5 feb 2010 13:22 Vulture
När man själv inte är döv eller har döva i sin närhet så tänker man inte särskilt på deras hanikapp, eller hur svår vardagen kan vara.
Låter som en god idé att ta tillvara på Örebros kompetens i detta område. Ser bara positivt i allt som det skulle ge i form av människor, jobb och utveckling.
Skrivet 5 feb 2010 15:27 CODAbarn (Ej registrerad)
Fantastiskt! Örebro är faktiskt den FÖRSTA kommunen i Sverige som avser att göra något konkret av Språklagen genom att främja och utveckla användningen av svenskt teckenspråk i sin kommun. Under tidigare styren har dessa frågor bara utretts och utretts. Nu ska det handlas! Även ledningen på RGD/RGH bör rannsaka sig och följa dessa avsikter på allvar.
Hurra för (tecken)språkliga Örebro
Skrivet 5 feb 2010 18:34 Stig Lövborg
Ja Vulture. Ddet är nog bristen på kompetensen jag reagerar på. Örebro har, i måna år, haft både grundskola och gymnasium men kommunen i övrigt har inte presenterat någon nämnvärd service. Att man utifrån de bristerna utropar sig själv till huvudstad stör mig en smula. Det kommer att kosta mycket att lyfta sig till den nivå som behövs. Men jobb, för döva, kommer det att bli om kommunen lyckas. Jag hoppas verkligen inte att det blir hörande som skall ge döva servicen utan välutbildade döva.
Skrivet 5 feb 2010 20:09 Stig Lövborg
Du CODAbarn. Du har inte läst inlägget från 2010 = tillgänglighet. Gör det. Örebro ligger efter ett antal andra städer. Nu är det inte heller språklagen det handlar om utan dövas totala situation, och DEN är inte rolig. Att utveckla teckenspråket var en av uppgifterna för Teckenspråkscentrum, som kursade för några år sedan, men det är således inte det det handlar om.
Skrivet 5 feb 2010 20:42 Stig Lövborg
Du CODAbarn. Du har inte läst inlägget från 2010 = tillgänglighet. Gör det. Örebro ligger efter ett antal andra städer. Nu är det inte heller språklagen det handlar om utan dövas totala situation, och DEN är inte rolig. Att utveckla teckenspråket var en av uppgifterna för Teckenspråkscentrum, som kursade för några år sedan, men det är således inte det det handlar om.
Skrivet 5 feb 2010 22:14 Maria H:son (Ej registrerad)
Tack Stig för ditt inlägg.
Örebro - Europas teckenspråkiga huvudstad?! Ett skämt trodde jag först men sen tänkte jag att JAHA NU FÅR ÖREBRO LEVA UPP TILL DET!
För att nå betyget godkänt måste självklart tolkservicen fungera - det gör den inte idag! Som döv har jag knappt möjlighet att delta i samhällets utbud - få tolk till något som hör till fritiden, kursverksamhet eller de aktiviteter som man kan läsa under "Örebro idag" är nästan omöjligt! Vill man gå Itrims viktminskningskurs eller lära sig meditera eller annat på någon kurs då får man nästan aldrig tolk. Endast drygt 20 % av de uppdragen genomförs. Så "fungrande tolkcentral" det stämmer inte! Tolkcentralen gör vad de kan efter de resurser de får Men de räcker inte på långa vägar om "teckenspråksbehövande" ska få en meningsfull fritid.
Att som döv bli gammal och kanske behöva vård är skrämmande - hur ska man kunna få den på teckenspråk? Var finsn äldreomsorgen för döva? På teckenspråk!? Finns teckenspråksmiljöer här i stan?
Skrivet 5 feb 2010 23:32 allavi
Utmärkt att göra Örebro till europas huvudstad när det gäller teckenspråk,vi behöver också se till att bli detsamma när det gäller de döva.Dem måste vi satsa mycket på ,mera samlingsplatser,och fram för allt mera arbeten till unga som gamla döva.Hört att både muslimer och bögar vill ha Örebro som sin huvudstad.Verkar bli en riktig mångfald i stan,som grädde på moset vill också Bandidos ha en plats på kartan här.Bra med mera innevånare ,vi behöver ha hit mera arbetstillfällen.
Skrivet 5 feb 2010 23:36 Runar Trattskalle
VA??
Skrivet 5 feb 2010 23:57 Stinsen
PÅ TIDEN!
Örebro Kommun har ställt upp för de döva sedan 1970.
Eget dagis (kattungen) egna skolor (Birgitta / Almby) eget "ungdoms hotell" egen ungdoms gård (Vasagården) teckenspråkig konstskola mm.
Som skattebetalare i Örebro känns det helt rätt att få denna utmärkelse i gengäld.
Skrivet 6 feb 2010 08:24 Maria H:son (Ej registrerad)
Ja nu får Örebro KOMMUN och LANDSTING visa oss en programförklaring - exakt vilka åtgärder som behövs för att göra staden TILLGÄNGLIG för teckenspråkiga. Än är det mycket långt kvar dit. Se också till att ha med representanter som KAN dövområdet - dit hör endast döva själva och CODA! Werme - ge oss en programförklaring och lista gärna det kunnande som finns i olika arbetsgrupper. Det är LÅNGT kvar innan Örebro kan enses vara teckenspråkig! Och framför allt tillgänglig. Ett exempel är att döva inte kan välja utbildning....man får inte tolk till privata utbildningar och inte alltid heller till statliga och kommunala utbildningar.... Kalla INTE Örebro för tillgängligt! Men sträva dit - jag längtar efter den dagen! Så jag säger ändå: Heja Örebro!
Skrivet 6 feb 2010 11:28 Stig Lövborg
Du Maria H:sson. Jag reviderar gärna bilden av Tolkcentralen. Jag vet att det närstan är omöjligt att gå t ex en kurs. Så, ja kommunen har troligen tagit sig på sig något de kommer att ha svårt att förverkliga.
Skrivet 6 feb 2010 12:33 Stig Lövborg
Du Maria H:sson. Jag reviderar gärna bilden av Tolkcentralen. Jag vet att det närstan är omöjligt att gå t ex en kurs. Så, ja kommunen har troligen tagit sig på sig något de kommer att ha svårt att förverkliga.
Skrivet 6 feb 2010 15:36 Stockholmare (Ej registrerad)
Eget ålderhem för teckenspråkiga folket saknas. Se hit, Örerbros politiker! Var unika och vågade i er kommun! Ta lärdom av Holländska kommunen som ger god tillgänglighet och service till teckenspråkiga folket på ålderhemmet. Ni vinner på folkets uppskattning.
Skrivet 6 feb 2010 17:36 Dövas Förening i Örebro län och kommun (Ej registrerad)
Att Örebro vill leva upp till en huvudstad för teckenspråkiga vore helt fantastiskt!
Allmänt behöver teckenspråkstäta Örebro fungerande råd, stöd, samhällsvägledning och äldreomsorg på svenskt teckenspråk.
Det finns inte idag trots flera års påtryckningar från Dövas Förening i Örebro län och kommun.
Det finns även många teckenspråkiga föräldrar som är i behov av att få föräldrastöd på svenskt teckenspråk med en samordnare som har bikulturell kompetens. Det behövs också ökad kompetens i bemötande och om flerspråkighet hos pedagoger m fl, som möter hörande barn till teckenspråkiga döva och hörselskadade föräldrar.
Skrivet 6 feb 2010 17:39 Dövas Förening i Örebro län och kommun (Ej registrerad)
Dövas Förening i Örebro län / kommun har spetskompetensen men inte resurser att erbjuda Örebro Kommun och landsting m fl kunskaper om teckenspråkiga döva och hörselskadades behov av ett tillgängligt samhälle på teckenspråk.
Föreningarna måste få ekonomiskt stöd från kommun och landsting för att kunna hjälpa till med delaktighetsarbetet. FN-konventionen om mänskliga rättigheter för personer med funktionsnedsättning gäller fr o m år 2009 - i Sverige, men också i Örebro. En av de 50 artiklarna säger att samhället måste ge "handikappföreningar" resurser för att kunna medverka i det viktiga arbetet. Språklagen är ett annat dokument, som säger att det allmänna har ansvar för att skydda och främja det svenska teckenspråket. Genom skyddet för det svenska teckenspråket finns det även ett förbud mot påtvingad assimilering.
Skrivet 6 feb 2010 17:41 Dövas Förening i Örebro län och kommun (Ej registrerad)
Dövas Förening i Örebro län och kommun ser verkligen framemot att samverka för en teckenspråkshuvudstad. Här krävs det väldigt stora insatser från Örebro Kommun och landsting för att kunna uppnå en full tillgänglighet genom svenskt teckenspråk för teckenspråkiga medborgare i Örebro län.
Dövas Förening i Örebro län
Dövas Förening i Örebro Kommun
Skrivet 6 feb 2010 20:21 Elin Z:-) (Ej registrerad)
Jag som är en stolt döv och ser gärna att det är en teckenspråkig stad som anses av europa! Wow!
Ja jag håller med Maria H:son och de andra att vi behöver verkligen ha en eget ålderdomshem för oss döva som kommer ju bli gamla så vi behöver ju då kunna kommunicera på vårt språk TECKENSPRÅK!
SE HIT,POLITIKERNA,ATT VI DÖVA SÄGER ATT VI BEHÖVER EN STÄLLE FÖR OSS DÖVA SOM BLIR GAMLA!
Jag är snart 27 år och känner inte mig trygg inför ålderns höst:-( som kommer i framtiden!
Skrivet 6 feb 2010 22:21 Stig Lövborg
Låt oss nu hoppas att Örebro kommuns politiker har förstått vad de har startat. Något de borde ha tänkt på för länge sedan - när gymnasiet kom till - men inte brytt sig om, men, som någon kommenterat, fått mycket pengar genom gymnasiet. Satsa nu pengar på all tänkbar samhällsservice. Den service vi hörande ser som självklar men döva inte alls får.
Skrivet 7 feb 2010 12:47 vanlig svensk
Jobbar inom affär och gjort det i herrans många år, alltid har jag tyckt att döva är otrevliga och tycker fortfarande.De tittar inte på en, ingen blick, inte ett tyst hej, ingen nick fast man försöker få ögonkontakt, de gör inget tecken på att de är döva utan går runt i affären.Man ser ju inte att de är döva.Så hur svårt kan det vara i bemötande syfte att ge ett tecken en signal att man är döv..hur svårt kan det vara...för mig ör dövhet inget speciellt handikapp, ser dom som vem som helst fast dock otrevliga.
Skrivet 7 feb 2010 15:47 Förälder (Ej registrerad)
Hur kan man påstå sig ta hänsyn till dom döva, då kommunen, i förra veckan, drog in taxiresor till fritis, och jämförde med hörande skolor! Är man döv funger inte alltid cykel och passage över stora vägar! Som förälder har jag också konstaterat att Örebro är betydligt sämre än en del andra kommuner att erbjuda anhöriga hjälp! Mycket svagt! Dessa båda erfarenheter klingar dåligt med påstående att ta hand om döva!!
Skrivet 7 feb 2010 18:53 Malin (Ej registrerad)
Till Vanlig Svensk:
Jag själv är döv, men jag håller helt med dig. Jag tror att många inte tänker på det, att ögonkontakt och ett hej räcker långt. Jag brukar visa att jag inte hör när jag går in i en affär, om personalen vill prata med mig eller liknande. Du har en poäng i ditt inlägg, trots att det finns många brister i samhället som behöver förbättras så måste döva även veta hur man ska bete sig i samhället. Det är helt enkelt bara att inse, vi lever i ett hörande samhälle och alla måste anpassa sig efter varandra. Inte bara hörande för oss döva och teckenspråkiga, ellerhur alla döva? Ett hej, ögonkontakt, leende och ett tack - då kommer man långt plus samhället blir så mycket trevligare! :-)
/Malin
Skrivet 7 feb 2010 19:06 Tommy Fransson (Ej registrerad)
Till och börja med kan Landstingspolitiker samköra sin handikapppolitiska programemd den priortieringslista som Tolkcentralen måste rätta sig efter. Sedan kan politiker och sjukvård läsa FN konventioner om funktionshindrade; som säger att att som föds har rätt att leva som de är. Alltså, låt döva vara döva och låt dem få sitt teckensrpåk oavsett om de är CI eller inte. Sen tycker jag att Kommunen ska kolla vad Socialtjänstlagen säger om medborgares rätt till delaktighet i samhället. Sedan tycker jag att NA och Tvärsnytt ska omedelbart börja ha lokala nyheter på teckenspråk på sina hemsidor. Tekniken finns, vad väntar ni på? Var modiga och bli först. Fattar ni inte viken credd ni skulle få! Och vilket genomslag ni skulle få i mediabranchen??!!!! O helga natt tolkades på TV4:s websida samtidigt som det sändes i tvpå julafton. Fler arrangemang borde man kunna göra lika med! Men vem har modet??? att bryta isen? Alla offentliga arrangemang ska automatiskt vara 2språkiga!
Skrivet 7 feb 2010 19:44 IB (Ej registrerad)
du vanlig svensk, du har säkert också träffat många trevliga döva inkl mig som säkert varit i affären där du jobbar, som du inte vetat är döv/hsk heller. Jag har inte haft problem med bemötande. Du säger själv att du inte ser att vi är döva. Jag känner många med mig som ofta ger en nick. Då och då händer det att man märker att expediten tittar och då förstår att denne har tilltalat till mig och då blir det ja... trevlig ögonkontakt sen :-)
Skrivet 7 feb 2010 21:13 luttrad själ (Ej registrerad)
Jag skäms när en kommun och stad utropar sig till en huvudstad för döva när man inte ens tar hand om sina medborgare i staden. Som vi har vetat om länge, så finns inte teckenspråkig döv tjänsteman på FK, Medborgarkontoret, CSN, AF, Dövteam och andra platser/myndigheter som har daglig kontakt med döva i olika ärende. Det ska vara en rättighet, att få samtala med någon på mitt första språk, utan att behöva förklara vad jag menar.
Skrivet 7 feb 2010 21:49 inga fördomar här inte (Ej registrerad)
Till vanlig svensk
Du skriver att man inte kan se om någon är döv eller inte. Men ändå kan du påstå att döva beter sig otrevligt. Det måste betyda då att alla som är otrevliga är döva enligt ditt sätt att tänka. Också ett lustigt sätt att sortera människor, hmh.
Skrivet 8 feb 2010 09:07 Nyansen (Ej registrerad)
Citat:
"PÅ TIDEN!
Örebro Kommun har ställt upp för de döva sedan 1970.
Eget dagis (kattungen) egna skolor (Birgitta / Almby) eget "ungdoms hotell" egen ungdoms gård (Vasagården) teckenspråkig konstskola mm.
Som skattebetalare i Örebro känns det helt rätt att få denna utmärkelse i gengäld."
Det har inte enbart gått på Örebroarnars skattemedel! En stor del är statsbidrag. Verksamheter för teckenspråkiga döva och hörselskadade har genererat ökade kommunala intäkter. Skulle vara intressant att få en statistik på hur många det är som arbetar för teckenspråkiga döva och hörselskadade. Bara det ger kommunenstora skatteintäkter!
Skrivet 8 feb 2010 10:48 gruppbostad,servicebostad (Ej registrerad)
hej min namn andre lockner bo sundsvall jag född döva använda teckenspråk med familj jag bo op en bostad namn servicebostad som ligger bergvägen där finns 2 oersonal jobba och jag min kompis bor där finns fint 1 rum vardrum köket dör finns inte personal på nätt finns som behöver kommer hemtjänst på bredand som finns gruppbostad där ligger tallvägen med personal jobba från morgon tll nätt finns 5 st bor där.