Vet politikerna vad Kumlas invånarne vill ha?
Relaterat
Som invånare och skattebetalare i Kumla kommun är det nog många med mig som undrar vad som håller på att hända i kommunen. Här ska byggas badhus, här ska anläggas vattenpark, här ska vi bli 25000 invånare, här ska satsas för framtiden!
Vet Kumlas politiker vad kommuninvånarna vill ha? Många trivs och flyttar till Kumla för att det är en lagom liten naturnära kommun med låg skatt och ett rikt föreningsliv.
Skolan i Kumla går på knäna men här läggs inga pengar, de lägger politikerna på ett badhus… Som invånare i Kumla kommun skäms jag av den politik som förs och av jämförelsen av en arvoderad politiker och att vara vd i ett företag. Förhoppningsvis har en vd lite högre utbildning än Katarina Hansson som är barnskötare.
Vi har idag en skola i kommunen som tillhör bottenskrapet om vi tittar ur ett Sverigeperspektiv (bland de tio sämsta) i de mätningar som SKL (Sveriges kommun och landsting) görs på årsbasis per kommun på ett antal parametrar finns det ingenting som höjer resultatet utan här hittar vi låg lärartäthet, låga lärarlöner, låga betyg, dålig kompetensuppföljning osv. men det kanske är så resultatet blir om man låter en barnskötare ta ansvar för skolpolitiken?
2010 är det valår och jag hoppas att Katarina Hansson inte får förnyat förtroende att sköta barn och utbildningsfrågor framöver.
”Mamma”


2 m/s



Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 2 feb 2010 06:33 Nästa val, borgligt (Ej registrerad)
Väldigt vad sent innevånarna i Kumla kommun har vaknat upp. Eller är det så att man vågar säga/tycka mer nu när Moberg är borta. Det är sorgligt att nästan dagligen få läsa om kommunen i negativ anda, utan att inget konkret sker. De personer som poserar med barn i reklamsyfte "att man trivs att bo i Kumla", är de avlönade eller tycker de verkligen det? Inflyttning vill man ha, men bara dit kommunen vill att de ska flytta, deras egna utvidgade områden. Vi som redan bor här då?
Skrivet 2 feb 2010 08:35 Göran
Det är bra att den här debatten äntligen kommer fram.
Jag är förvånad att de inkompetenta sossarna har fått medborgarnas röster trots många års vanstyre.
Ett exempel på deras inkompetens är deras reklamblad som ibland delas ut i kommunen. Där kallade man regeringen för "Inflationsregeringen" trots att inflationen är den lägsta på 50 år! Vad gäller Katarina Hanssson håller jag helt med om att hon inte har hamnat på rätt plats.
Medborgare i Kumla: Rösta bort sossarna i höst!
Skrivet 2 feb 2010 08:48 Maria Haglund (M) (Ej registrerad)
Jag tror att Kumla behöver politiker som vågar sätta mål, lita på proffessionen i varje verksamheten och sedan följa upp dessa mål. I skolan måste Kumla fokusera på kunskap och till det ska vi tillsätta resurser. Vi måste vara tydliga mot barn, föräldrar och personal att i skolan ska varje barn lära sig saker. Varje barn ska i skolan mötas av höga förväntningar och arbetsmiljön ska präglas av lugn, ordning och reda.
Skrivet 2 feb 2010 09:04 Trött på allt närkegnäll (Ej registrerad)
Det är väl inget fel i att satsa på framtiden och för att göra Kumla mer lockande, så att man får dit fler människor som betalar skatt. Vilket medför att man får mer pengar att satsa på skolor och annan omsorg.
Är skolan så dålig så förstår jag inte varför inte ni föräldrar i Kumla reagerat för länge sen, eller är det så att nu när det är valår då ska det det klagas på allting.
Rösta ni borgerligt.....ni som vågar, sen blir det väl som här i Örebro där dom lägger ner skola efter skola till förmån för privata skolor.
Skrivet 2 feb 2010 09:31 mannen med fru
Äntligen en mycket bra insändare. Dock spelar det ingen roll hur många insändare man skriver, hur många gånger man ringer till kommunen eller hur många gånger det skrivs om det i tidningarna. Absolut ingenting kommer o hända ändå. Vad blev resultatet av all det skrivande om mobbning ? INGET !!! Lärarna och rektorerna säger att det inte finns problem och då kan man ju inte lösa några problem om man vägrar o se de. Insändaren har rätt. Kumla skolorna är en av de sämsta, men vad spelar det för råll när lärarna hävdar bestämt att det inte stämmer o vägrar o förändra något. Och vad spelar det för råll att vi säger i från ? Det enda som händer är att de förädrarna som vågar o säga i från blir dummförklarade o svartlistade. Inte konstigt då att fler föräldrar inte vågar säga i från.
Vi har skolplikt i Sverige så det betyder att vi är tvungna o skicka våra barn till skolan. Vi gör våran del. Dock glömmer kommunen bort att även de har sin del av lagen som de måste följa.
Skrivet 2 feb 2010 10:40 Bratwurst (Ej registrerad)
Om Kumla nu är så vanstyrt och hemskt, varför bor ni kvar?
Skrivet 2 feb 2010 10:50 Sluta gnäll eller stick härifrån! (Ej registrerad)
Kumla är en arbetarkommun och har ett socialdemokratiskt styre och utvecklingen har varit helt fantastisk genom åren och ingen kan säga annat(att försöka smutskasta i en stor lågkonjunktur är bara patetiskt som det mesta som har med M att göra).Jag vet att jag vill ha ett nytt badhus och jag vill ha en vattenpark för det gynnar oss som bor här och det gynnar dom som vill flytta hit.Har själv 4 barn i skolåldern och det funkar klockrent med skolgången hur det är på andra skolor vet jag däremot inte men kanke det kan vara ide att granska ledningen för de skolorna då istället för att skylla på kommunledningen?Hur många som bor här bryr jag mig inte om men trivs som fisken i vattnet gör jag.Förresten du kan väl flytta härifrån det är ingen som hindrar dig.
Skrivet 2 feb 2010 10:52 CL (Ej registrerad)
Jag kan inte annat än att hålla med dig. Det går inte att lägga resurser på att bygga oändligt många hus som man sedan vill att barnfamiljer skall flytta in i. Om det inte byggs fler skolor kommer skolklasserna att bara bli större och större. Det handlar om prioriteringar och uppenbarligen klarar inte den socialdemokratiska ledning att hantera de skatteintäkter som kommunen har. Man satsar inte för framtiden genom att bygga allt annat utom att satsa pengar på bl.a. skolan och vården. Det kanske är dags att Kumlas invånare börjar tänka till lite extra och byta ut den socialdemokratiska ledningen i höst?
Skrivet 2 feb 2010 11:52 mannen med fru
Till Sluta gnäll eller stick härifrån och Bratwurst : Det är konstigt att man över huvud taget inte kan kritisera Kumla kommun. Jag brur mig absolut inte vilken parti som styr kommunen. Jag vill bara ha en bra skola för våra barn. Och att skylla på den nyvarande regeringen är fegt för Kumlas skolor hade gått under redan länge innan denna regering kom till makt.
Är det då så fel o vilja ha en trygg o bra arbetsmiljö för våra barn ?
Om allt är blommor o bin varför är det då så många barn som far illa i Kumla skolor som man har fått läsa i tidningsartiklarna och varför är det då så många som blir underkända redan i nian ?
Skrivet 2 feb 2010 12:06 Bratwurst (Ej registrerad)
mannen med fru skrev: Till Sluta gnäll eller stick härifrån och Bratwurst : Det är konstigt att man över huvud taget inte kan kritisera Kumla kommun. Jag brur mig absolut inte vilken parti som styr kommunen. Jag vill bara ha en bra skola för våra barn. Och att skylla på den nyvarande regeringen är fegt för Kumlas skolor hade gått under redan länge innan denna regering kom till makt.
Är det då så fel o vilja ha en trygg o bra arbetsmiljö för våra barn ?
Om allt är blommor o bin varför är det då så många barn som far illa i Kumla skolor som man har fått läsa i tidningsartiklarna och varför är det då så många som blir underkända redan i nian ?
Klart man kan kritisera ... men kritik utan handling är värdelöst och fruktlöst.
De sakerna du efterlyser lyser med sin frånvaro i hela Sverige, så där är du nog rätt körd var du än bor.
Resurserna minskar för alla offentliga institutioner och de minskar snabbt, och skattesänkningar hjälper ju inte direkt när det är resursbrist som är det största problemet... för arbetskraft och utbildningsplatser finns ju.
Skrivet 2 feb 2010 12:07 alicca (Ej registrerad)
Kumla är en bra kommun passar det inte så finns det ett val.Man kan faktiskt flytta.När det gäller skolor så har jag sett insändare om mobbing exempelvis skogstorpsskolan har nämnts .Vi har våra barn på den skolan ,har det varir nåt har dom tagit tag i det omgående .Sen när det gäller barn så har föräldrar ett huvudansvar när det gäller vad ens barn gör .Om man för en bra fostran och håller koll på sina barn så skulle mobbingen minska drastiskt men ofta så skiter föräldrarna va ungarna hålls med .Tror dom skolan ska ta ansvar för sånt också.Det skylls mycket på lärare men föräldrarna har ett jätteansvar .Glöm aldrig det .Skogstorpsskolan har vi upplevt som en jätte bra skola med förstående och duktiga lärare.
Skrivet 2 feb 2010 12:14 Bratwurst (Ej registrerad)
mannen med fru skrev: Till Sluta gnäll eller stick härifrån och Bratwurst : Det är konstigt att man över huvud taget inte kan kritisera Kumla kommun. Jag brur mig absolut inte vilken parti som styr kommunen. Jag vill bara ha en bra skola för våra barn. Och att skylla på den nyvarande regeringen är fegt för Kumlas skolor hade gått under redan länge innan denna regering kom till makt.
Är det då så fel o vilja ha en trygg o bra arbetsmiljö för våra barn ?
Om allt är blommor o bin varför är det då så många barn som far illa i Kumla skolor som man har fått läsa i tidningsartiklarna och varför är det då så många som blir underkända redan i nian ?
Men det är också riktigt kul att se att en del som vill kritisera inte vill handla själva eller ta kritik själva för att de just inte gör det som de borde göra om de är missnöjda.
Det är en helt annan sak om ekonomi eller sjukdom tvingar en att bo på en specifik plats, men det borde ju å andra sidan inte heller vara i Kumla.
Skrivet 2 feb 2010 12:16 gea (Ej registrerad)
Mannen med fru.Lilla du tror du att det finns en sån kommun som det bara är blommor och bin??? Klart det inte finns .Vem har skyllt på den nuvarande regeringen??? det kommer alltid finnas barn som far illa tyvärr är det så och det pågår nog inte bara i kumla kommun om du inbillar dej det .Men ett bra tips är att flytta till en kommun utan mobbing och där alla elever är godkända.. Lycka till
Skrivet 2 feb 2010 12:45 Lillstrumpa (Ej registrerad)
Instämmer helt i insändaren! Av erfarenhet vet jag att skolan är det man MINST satsar ork och pengar. Precis som en av de andra som kommenterat så blir man i princip KRÄNKT om man försöker hjälpa sitt, och även andras barn om de mobbas och kränks i skolan. Rektor verkar inte särskilt svårt att bli i denna "trivsamma Kommun". Slår ifrån sig med armar och ben och ge föräldrarna skuldkänslor och ångest. Visst man KAN flytta och man KAN även flytta sitt barn till en annan skola. Men då får man ligga i. Och man får byta skola " i mån av plats". Vad ALLA verkar glömma är: DET ÄR VÅRA BARN SOM SKA STYRA OCH STÄLLA EFTER OSS! Vad ger detta för signaler till våra barn? BARN gör INTE som vi säger. DE gör som vi gör!
Skrivet 2 feb 2010 13:16 mannen med fru
Det är precis som Lillstumpan sa det är inte så lätt o flytta och ta bort sina barn från skolan o vänner. '
Det är inte bara ekonomi det handlar om. Det viktigaste är kunskap o viljan och förändra och det är där det hela spricer. Det saknas en bra ledare .Jag kan säga från mitt eget erfarenhet att det är stor skillnad mellan Kumlas skolorna . Det är lärarnas engagemang och vilja att ytvecklas som gör skillnad. I ena skolan är det 2 pedagoger på 14 barn utan att ha ordning i klassrummen . I andra skolan är det 1 ensam lärare på 22 barn som har full koll på gruppen. Och vad gäller att uppfostra sina barn och föräldraansvar kan du uppfostra dina barn hur mycket du vill, men gör inte andra det då står ditt barn där ensam och blir mobbningsoffer och säger barnet inte ifrån är det konstigt för visst slår man tillbaka tycker lärarna.
En rektor i Kumla sa till mig att om någon slår dig ska du förlåta och titta framåt. Man behöver inte utreda problemen , man ska bara titta framåt.
Skrivet 2 feb 2010 13:18 Sluta gnäll eller stick härifrån! (Ej registrerad)
Är inte Skogstorp nybyggt? Är inte Matildelund nybyggt? Är inte Kumlaby nyrenoverad? Tycker synd om dig som legat nedsövd så länge men du bör ta reda på fakta innan du skriver.Som gea skrev så lycka till att hitta en mobbningsfri skola med bara godkända elever.
Skrivet 2 feb 2010 13:38 alicca (Ej registrerad)
vilken rektor sa det?? du skriver att det inte är lätt att flytta sina barn från skolan.Men det borde man ju göra om den är så dålig som du påstår .Om man tänker på sitt barns bästa.Just det jag menade om alla föräldrar fostrar barnen ,skulle problemet vara mycket mindre.Möjligt det är stor skillnad på skolorna.Vi har våra på skogstorp på olika enheter och lärarna där sköter sitt jobb mycket bra .Våran äldsta dotter är godkänd i alla ämnen.Mycket handlar också om föräldrars stöd hemifrån att man även hjälper till som föräldrar.Men det kan jag säga dej att skulle jag anse som du gör om skolorna skulle jag aldrig låta mitt barn gå kvar då skolan är jätteviktig .Tror ni att fler elever blir godkända och mindre mobbade för moderater sitter i styret ??? skulle inte tro det.Finns alltid problem i alla kommuner och dom är till för att lösas ,då är det bra att föräldrar driver på och tar sitt ansvar också .När jag pratat med lärarna så har jag alltid fått gehör och hjälp.
Skrivet 2 feb 2010 13:51 Barn på Vialundskolan (Ej registrerad)
Vi föräldrar får gå på skolan hårdare och ställa mera krav.
Vart i kontakt med både lärare och rektorn. Lärarna ber om hjälp med att rapportera till rektorn och rektorn skyller på politikerna.
Det är för mycket lärarlösa timmar för barna , istället för vikarier så driver barna runt i eller utan för skolan. ÄR VÄL SKOLANS ANSVAR UNDER SKOLTID ATT DE BEFINNER SIG DÄR? Föräldrar har ju ingen aning förens efteråt att de inte haft lektion, så dåligt. detta skapar en dålig stämning inför nästa lektion och oro.
Är så trött på att alla skyller i från sig. Om man har en god ledare så kan man orka bra mycket mera.Så fungerar det ute på andra arbetsplatser bl.a privat ägda, här jobbar man i team och gnäller inte på politikerna, fungerar hur bra som hellst man hjälps åt, det borde skolan oxå kunna göra? Heja ni gamla lärare som törs säga ifrån till ungarna önskar att ni var flera i skolan.
Skrivet 2 feb 2010 14:27 Sluta gnäll eller stick härifrån! (Ej registrerad)
Falsk statistik försöker du framföra också.Kumlas skolor ligger inte bland dom "10 sämsta i bottenskrapet" som du skrev utan plats 240/290 och som jämförelse Örebro 218/290 kanske du blandade ihop med Hallsberg som hamnade på 281/290? Men vad vet jag som gick grundskolan i Kumla jag måste ju vara dyslektiker ; ) http://www.dagenssamhalle.se/zino.aspx?articleID=15620
Skrivet 2 feb 2010 15:44 Mannen med fru (Ej registrerad)
Det är inte en mobbningsfri skola jag pratar om för det vet jag mycket väl att det kommer aldrig o hända. vad jag pratar om är att man måste få hjälp o stöd när ens barn far illa och det är där det brister.
Men om du köper vårat hus för de pengarna vi har lagt ner då flyttar vi gäran.
Skrivet 2 feb 2010 16:25 alec (Ej registrerad)
vi har haft ett barn som varit mobbat. Sköttes jättebra av skolan.Nu trivs han jättebra.Och du Mannen med fru.Kolla upp innan du köper hus ,för du kan väl inte på fullaste allvar mena att du tycker dom som säger att du har ett alternativ att flytta ,att dom ska köpa ditt hus .Ha ha ha. Va är detta ?? nu håller du sandlådenivå.
Skrivet 2 feb 2010 16:32 blankröst i valet (Ej registrerad)
flyttade till kumla för att få en lugnare uppväxt för mina barn. det som händer nu är att det skärs ner på dagis och skola. för vad? en sjöpark jag aldrig kommer att använda, ett nytt och flashigt badhus, är det inte bättre att renovera det gamla?.
Använd pengarna till att bygga nya dagis till de barn som flyttar in till kumla.
men att bygga såna är inte lika häftigt i de styrandes ögon, eller?
det är dax att våra politiker inser att de sitter för att de tillhör "rätt" parti, dvs de som vann senaste valet, inte för att de är de mest kompetenta för uppgiften!
Skrivet 2 feb 2010 19:23 alicca (Ej registrerad)
varför ska någon köpa ditt hus för?? Mannen med fru. Kolla innan du köper ett hus .Bo i lägenhet se om det funkar först.Det finns väldigt många barn som fått hjälp dom behövt av skolan också.Du skriver att det brister .Men av egen erfarenhet så har jag sett att dom gjort ett jättebra jobb lärarna .Så säg inte att det brister .För då talar du för alla och det stämmer inte alls,i vissa fall kanske det är möjligt ,men att skriva som du gör då låter det som att det brister i varenda fall.Det är fel.
Skrivet 2 feb 2010 19:47 Taxen (Ej registrerad)
Kumla ÄR en bra kommun att bo i. Naturligtvis finns det problem här som på andra ställen. Jag tror dock inte att man förenkla världsbilden så mycket och säga att problemen i Kumlas skolor beror på EN politiker. Många av de mobbingproblem som finns i Kumla har funnits mycket länge. Det finns inpyrt i väggarna på skolorna. Jag tycker det är modigt av Katarina Hansson att faktiskt ställa upp o jobba som politiker, oavsett vilka tidigare yrkesval hon gjort i livet. Hon kommer inte ensam kunna förändra alla problem som finns, det måste ske gemensamt mellan politiker, lärare, föräldrar och elever. Ingen kan göra allt men alla kan göra något! Jag tänker inte sitta o rulla tummarna o gnälla, det är bättre att faktiskt engagera sig. Det finns politik, idrottsliv, föreningar mm. Ut o jobba istället o dra stråt till stacken.
Skrivet 2 feb 2010 20:06 Jocke (Ej registrerad)
Jag håller helt med vad "mamma" i kumla har för åsikter om politikerna i kumla . Ni vill satsa för framtiden och göra kumla till en störe kommun, är inte dom som går i skolan framtiden kanske.En vattenpark för ca. 40 milijoner det är helt vansinne när skolorna ser ut som dom gör. Skönt att det är val år. Jocke
Skrivet 2 feb 2010 22:06 Gustaf (Ej registrerad)
I villkoren till den här kommentaren får man inte utöva personangrepp på siten. Konsigt då att 'Mamma' tillåts att angripa inte bara Katarina Hansson som person, utan också beskriva att det beror på att hon är en lågutbildad förskollärare. Dåligt Allehanda! Jag är också frustrerad över att Kumlas skolor ligger dåligt till i rankingen. Jag har också barn där som jag vill att det ska gå bra för. Det är bra att vara kritisk, och man skall vara det kring upplevda missförhållanden. Skyldigheten är dock att vara saklig, ta kontakt -kanske inte bara via media - och ta diskussionen öppet och ärligt. Påhopp kan aldrig vara konstruktivt.
Klart att politiker och tjänstemän skall ställas tillsvars för vad man uträttar. Vi måste ställa frågor, men de måste också få chansen att svara på vår kritik. Det finns brister inom skolan i Kumla. Vart gör det inte det? Engagera dig som förälder! Tyck till! Utnyttja Föräldraforum och Föräldraråd som är utmärkta kontaktvägar in till maktens centrum.
Skrivet 2 feb 2010 22:12 Landsbygdsbo, Kumla
Bra skrivet 'Mamma'!
I Kumla ger man kompetenta tjänstemän som Leif Lindström sparken, för att själva köra allt i putten. Det skall se snyggt ut, men några 25000 lär det aldrig bli, för man skrämmer iväg lika många som kommer flytta in.
I valet i höst har vi chansen - en nytändning för Kumla med borgerlig majoritet!
Skrivet 2 feb 2010 22:33 kumlabo? (Ej registrerad)
Jag vill inte heller ha någon sjöpark!!!! Jag vill ha resurser till barn som behöver det, vikarier (till iallafall Vialundskolan), så barnen inte behöver gå och dra på stan..... Jag vill att barnen skall komma upp i riksgenomsnittet på nationella proven! Är det för mycket begärt? Någonstans måste någon finnas som kan sätta ihop 1+1=2, för det verkar inte de politiker som styr Kumla nu kunna göra. MAN SATSAR INTE SÅ MÅNGA MILJONER PÅ BADHUS OCH SJÖPARK, när annat inte fungerar. VAR FINNS DE POLITIKER SOM SER SOM JAG, ATT DET ÄR BARNEN OCH VÅRDEN SOM ÄR ABSOLUT DET VIKTIGASTE ATT SATSA PENGAR PÅ?
Skrivet 3 feb 2010 02:06 Tyrone Waerner
Under sossarnar makt har skolan försämrats på det grövsta, det erkände ju tom. Mona Sahlin sedan de förlorat valet. Det gäller hela Sverige. När det gäller skolor i Örebro var det just sossarna som startade nedläggningen. När det gäller skolan så är det absolut det sista de ansvariga inom våra kommuner satsar på, den skall helst vara gratis. Fråga våra lärare vad de tycker, de har i alla fall fått det sämre och sämre. Barnomsorgen den får kosta ,ett barn kostar mellan 150-200000 per år, det är sjukt. Vårdnadsbidraget kostar 36 000 kronor, här finns det absolut inget vett och reson i hanteringen.Vad pengar kommunen skulle spara på att föräldrarna själva tog hand om sina barn,och man lade dessa resurser på skolan. Då kanske vi skulle få en skola som kunde komma i nivå med övriga Europa. Kolla gärna upp vad en skolelev kostar. Tar du och jämför med vad en intagen på Kumla-fängelset kostar det ligger på över miljonen. Det är bara att konstatera att dagens skola går i en strykklass.
Skrivet 3 feb 2010 07:37 Bratwurst (Ej registrerad)
kumlabo?
(Ej registrerad) skrev: Jag vill inte heller ha någon sjöpark!!!! Jag vill ha resurser till barn som behöver det, vikarier (till iallafall Vialundskolan), så barnen inte behöver gå och dra på stan..... Jag vill att barnen skall komma upp i riksgenomsnittet på nationella proven! Är det för mycket begärt? Någonstans måste någon finnas som kan sätta ihop 1+1=2, för det verkar inte de politiker som styr Kumla nu kunna göra. MAN SATSAR INTE SÅ MÅNGA MILJONER PÅ BADHUS OCH SJÖPARK, när annat inte fungerar. VAR FINNS DE POLITIKER SOM SER SOM JAG, ATT DET ÄR BARNEN OCH VÅRDEN SOM ÄR ABSOLUT DET VIKTIGASTE ATT SATSA PENGAR PÅ?
De politikerna finns inte eftersom :
1 : Alliansens huvudmål är att utradera alla former av välfärd och skolning som betalas med skattemedel, därför kan de aldrig stödja en skola eller vårdinrättning fullt ut. (Läs Reinfeldts bok får du se).
2 : De rödgröna är mer intresserade av vård och miljö än skolan och kommer därför aldrig stödja den fullt ut.
Har man tur så får man dock med vården .. däremot krockar ofta personlig girighet med partiernas mål här.
(något alliansen inte behöver oroa sig för eftersom man förväntar sig att de är pengakåta girigbukar)
Så ... välj det som passar dig bäst.