Moderaten som försvarar skatter
NA:s politiske redaktör har intervjuat statsminister Fredrik Reinfeldt.
Genom att just accepterar skatter har det varit möjligt att genomföra sänkningarna, enligt moderatledaren.
Fredrik Reinfeldt tänker inte ta någon debatt med Sverigedemokraterna inför valet.
Jag vill inte ge dem det reklamutrymmet, motiverar han.
Relaterat
Skattetrycket var tidigare över 50 procent av BNP. Men nu får även skattetrötta moderater lära sig att tänka om, säger statsminister Fredrik Reinfeldt.
– Jag brukar fråga om de vet vad skattetrycket är. Det har de naturligtvis ingen aning om, bara att det är jättehögt. Så nu får jag säga då att vi just har klippt ner det till under 46 procent. Nu är skatterna väsentligt nertagna.
Jag träffar Fredrik Reinfeldt tillsammans andra liberala skribenter. Han är avspänd. Visserligen polemiserar han gärna mot Mona Sahlin och oppositionen. Men han släpper aldrig sin resonerande stil.
Hur det går i valet återstår att se. Men oavsett hur det går, så har de nya Moderaterna ritat om den politiska kartan. De gamla Moderaterna framstod som sura höginkomsttagare som alltid gnällde över höga skatter. De nya Moderaterna började resonera om att sjukvård faktiskt är viktigt, att det inte går att sänka skatterna hur mycket som helst. Och om skatterna skulle sänkas, så skulle sänkningarna riktas till låg- och medelinkomsttagare. De nya Moderaterna kunde börja tala med metallarbetare, sjukvårdsbiträden och barnskötare.
Det låter möjligen motsägelsefullt. Men det var genom att släppa kraven på kraftiga skattesänkningar, som det blev möjligt att sänka skatterna. En miljoninkomsttagare som får sänkt skatt sätter sannolikt in pengarna på fondkonto. Ett sjukvårdsbiträde som får en tusenlapp mer i månaden kommer sannolikt att förbruka pengarna – det ger stimulans till ekonomin.
– Vi har kanske de högsta tillväxtsiffrorna i Europa, säger Fredrik Reinfeldt.
– Mycket av tillväxten är driven av inhemsk konsumtion.
– Det är som att komma till en annan värld att möta inrikespolitiken i länder som Grekland, Spanien, Tyskland och Storbritannien. Där talar de om neddragningar, stängningar av sjukhus, lönesänkningar och skattehöjningar.
– Vi får fler arbetade timmar. Ohälsotalen sjunker. Det påverkar statens finanser.
Fredrik Reinfeldt tänker tala om Sverige som ett bra land att leva i inför valrörelsen. En statsminister som säger att vi ska ha en skattefinansierad välfärd, men gärna lite lägra skatter, kan säga så. Men inte en ”gammelmoderat” som anser att skatterna är det enda stora problemet för Sverige.
Fredrik Reinfeldt gör en realistisk och jordnära beskrivning av hur väljarna kommer att göra sitt val i september. De kommer att fråga sig om regeringen har förmåga att bära regeringsmakten på ett bra sätt – eller om det är dags att byta ut den.
– Det är mycket mindre förekommande att väljarna säger att ”vilken häftig opposition vi har i det här landet”, säger Fredrik Reinfeldt.’
– Jag hörde att Mona Sahlin fick frågan vad vi har gjort bra. Jag inser att det är svårt att svara på den frågan i hennes roll. Att man kan köpa tuggummi på Statoil, var hennes sammanfattning. Det köper nog inte hela befolkningen.
– Man får vara aktsam med hur mycket man tar i. Väljarna har en balanserad syn på politiska uttalanden.
Med en valrörelse som kommer att handla om välfärden, jobben och statens finanser, minskar utrymmet för Sverigedemokraterna, konstaterar statsministern. Men alltför ofta använder de etablerade partierna Sverigedemokraterna som slagträ mot varandra. Jag frågar Fredrik Reinfeldt om inte det är att göra precis vad Sverigedemokraterna vill.
– Absolut. Hoppas du har noterat att jag inte gör det. Jag tänker inte vara i deras reklambransch. De behöver synas. Det är deras överlevnadsmöjlighet. Och ju mer de syns på temat att de bara nämns, utan granskning, desto bättre.
Han själv tänker inte ställa upp på någon debatt med Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson, i varje fall inte som läget är just nu.
– Jag önskar att jag kunde säga att samhällsdebatt alltid vinner, att det bästa som skulle kunna hända är om jag och Jimmie Åkesson möts i Aktuellt och har 30 minuters debatt där jag på punkt efter punkt försöker kämpa ner honom med goda argument.
– Det är bara det att jag inte kan vinna den debatten – om han inte kommer full och börjar slåss i studion. Så länge som han säger någonting som är begripligt, har han ju överraskat. Håller bara tre procent av befolkningen med honom och 97 procent med mig så är det ändå ett dåligt resultat.
– Jag har kommit fram till att åtminstone inte jag ska ge honom det reklamutrymmet.
– Det behöver inte innebär att mina moderater lokalt och i andra sammanhang inte tar debatten med Sverigedemokraterna. Det tycker jag de ska göra.
– Nu är det ju ofta så att Sverigedemokraterna är undflyende i de kommunala församlingarna, att de inte finns där och lägger inga förslag.
En av de frågor som Moderaterna tänker driva är kampen mot våld och droger.
– Det är en genuin frihetsfråga, säger Fredrik Reinfeldt.
Det är utomordentligt. Men kommer Moderaterna att klara det? Partiet har många medlemmar som inte gillar Systembolagets monopol, som skulle uppskatta om spriten släpps så fri som möjligt. Och det är just alkoholen som är orsaken till en stor del av våldet. Men klarar Fredrik Reinfeldt att driva den frågan konsekvent, så har han gjort ytterligare en insats för Moderaternas förnyelse.













Senaste kommentarerna:
Skrivet 28 feb 2010 17:07 Pål
Reinfeldt är en feg inställsam typ. Att flirta med muslimer och uppmuntra halalslakt det går bra, men att ta en debatt med SD om den viktigaste valfrågan det vågar han inte ! Hoppas han får flytta ur Sagerska tillbaka till Täby - bara inte Sahlin flyttar in istället !
Skrivet 28 feb 2010 18:51 allavi (Ej registrerad)
Statsministern vill inte ta nån debatt med SD för att i mångt och mycket står de för samma politik.De är inte lika som blåbär men ändå lika.Eliten enligt dem själva skall styra.Det skallsparkas och slås på vanligt folk ,vita som svarta .Överklass mot vanligt folk.Moderaterna ochSD är några som det gäller för S,VP och MP att hårt bekämpa.Borglig politik kryddad med rasism leder bara till besvär.Nej i höstens val skall borgarna och Sd ha svar på tal.Nu skall det vara slut på de rikas skattesänkningar på vanligt folks bekostnad.De nya moderaterna är sämre än gamla högern ,de är likt SD inte rumsrena.
Skrivet 28 feb 2010 19:16 Ärligt erkännande (Ej registrerad)
Vilken klarsynt statsminister vi har!
Han vet tydligen mycket väl att han bara klarar av att debattera mot SD:s företrädare om denne inte skulle vara nykter.
I alla andra fall skulle han förlora.
Självinsikten är det inget fel på.
Han vet alltså vad folk tycker men vill inte ta i frågan eller nämna den i en valrörelse.
Det stämmer antagligen väldigt väl och detsamma gäller opinionsledaren även om hon inte skulle erkänna det.
Båda blockföreträdarna är enade.
Frågan tystas därför. Censureras.
Det är synd för censur hör inte hemma i en demokrati.
Tydligt visas det genom att ingen kommer att ta någon debatt.
Väljarna skulle kunna gå till SD än snabbare än nu.
Det kommer inte att fungera.
Censur straffas snabbt av väljarna i ett upplyst land.
SD kommer att växa snabbt.
Tack Fredrik och Mona.
Skrivet 28 feb 2010 21:55 chester
Eftersom opinionen blir alltmer rödgrön måste Reinfeldt anpassa sig till att bli mer skattevänlig. Men jag tror inte att han kan desinformera oss i samma utsträckning som han gjorde till valet 2006. Väljarna är mer medvetna i år än vad de var då, har jag en stark känsla av. Dessutom känner jag att vänstern mobiliserar på ett kraftfullare sätt den här gången. "Inte fyra år till med Alliansen" är mottot.
Skrivet 1 mar 2010 18:29 Erland (Ej registrerad)
Reinfeldt vill inte att invandringspolitiken ska diskuteras på ett demokratiskt sätt. Istället vill han på alla sätt bevara status quo De sju riksdagspartierna driver gemensam invandringspolitik och medierna mörkar invandringens sociala och ekonomiska konsekvenser. Så ser den svenska modellen ut och SD ska på inga sätt tillåtas utmana denna tysta överenskommelse. Vad folket tycker i denna fråga är helt likgiltigt för Reinfeldt.
Skrivet 1 mar 2010 19:11 Mitten (Ej registrerad)
Reinfeldt vågar inte debattera med Åkesson heller. Det säger ju allt!
SD har väldigt rätt trots allt ändå alltså.
Skrivet 1 mar 2010 19:28 Olle (Ej registrerad)
Visst vore det ett präktigt självmål om någon partiledare påbörjade ett slagsmål inför rullande kameror, men varför drar Reinfelt upp denna oerhört märkliga hypotes? Är det ett förfluget önsketänkande som slipper över hans läppar?
Lika märkligt är det att han kategoriskt vägrar debattera med den partiledare som troligen kommer att representera gott och väl 400 000 av Sveriges medborgare. Tror han inte att väljarna är intresserade av just den debatten, eller känner han att dessa svenskars representant inte ska uppta statsministerns tid under valrörelsen?
Uttalandet känns både pinsamt och trängt.
Skrivet 1 mar 2010 19:52 Egon Kramp (Ej registrerad)
Det ska ju vara så lätt att skjuta SDs argument i sank sägs det, men om nu Reinfeldt inte vågar ta debatten med Åkesson 'för att han inte kan vinna' får vi anta att SD faktiskt har rätt i delar av sina påståenden...
Vem är då odemokratisk...
Skrivet 1 mar 2010 20:04 MJ (Ej registrerad)
Reinfeldt säger angående om att debattera mot SD:
"- Det är bara det att jag inte kan vinna den debatten"
Nej, just det. Det beror på att SD har rätt och vågar belysa frågor som du blundar för.
Så länge du och dina kamrater i de 6 andra riksdagspartierna har skygglapparna på och inte ser verkligheten kommer Sverige fortsätta utför.
Skrivet 1 mar 2010 20:18 \Svea (Ej registrerad)
Ska ta kampen mot våld & droger?
Då har snart målat in sig i ett hörn för det är ju just det Jimmie Åkesson ska göra .
Fast skillnaden där är att Jimmie klampar inte i klaveret när han kommer till roten på det onda!
\Svea
Skrivet 1 mar 2010 20:31 Bo (Ej registrerad)
Märklig kommentar om Åkesson. Förövrigt är det otroligt att Sveriges statsminister inte tycker att demokrati är så intressant. Jag kommer att rösta på SD dels pga invandrarfrågan men framförallt i protest emot politiker som anser sig stå över demokrati och rätten till en egen åsikt.
Skrivet 1 mar 2010 20:41 Lottis (Ej registrerad)
Moderaterna är skräckslagna inför scenariot med en deabtt med SD.
De är livrädda. De lovade en debatt inför EU valet men gömde sig i sina kanslier. Vi vet varför de är rädda, de skulle förlora varje argument och varje debatt, så enkelt är det. Se debatte mellan Sahlin och Åkesson från 2006 på youtube, hon skakar av skräck, det gör Moderaterna nu.
Skrivet 1 mar 2010 21:24 MartinA (Ej registrerad)
Jag tycker att Reinfeldt hänger sig åt låg och tarvlig retorik mot Åkesson här. Troligtvis för att han inte har några argument att komma med? Jamenar, snacka går ju men jag tror inte han skulle vinna en debatt mot Åkesson förrän han bevisar det.
Skrivet 1 mar 2010 21:36 jannejakan (Ej registrerad)
Vi vet ju vad statsministern tycker om oss svenskar. Med orden "det enda riktigt svenska är barbariet" har han satt agendan.
Skrivet 2 mar 2010 00:46 SD 2010 (Ej registrerad)
Jag skäms över att ha röstat på Reinfeldt och hans moderater efter det här uttalandet. Demokrati är alltså inget för Reinfeldt när han inser att hans argument inte håller för en debatt. Ännu smutsigare är uttalandet om fylla och slagsmål. Fredrik du har just förlorat en röst, hoppas fler följer och röstar på det partiet som ingen vågar möta nämligen Sverigedemokraterna.
Skrivet 2 mar 2010 07:13 suka (Ej registrerad)
Men vänta nu...erkänner Reinfeldt att han inte har argument mot Jimmie Åkesson och hans påståenden om invandringspolitiken?
Ungefär som när den socialdemokratiske finansministern som skrev "Löntagarfonder är ett jävla skit, men nu har vi baxat dem hit"
Oj, att nån äntligen vågar erkänna att man är rädd för sanningen. Det är stort och ödmjukt av dig Fredrik. Nästan som man skulle rösta på en sån ärlig man.
Skrivet 2 mar 2010 07:29 Petrus (Ej registrerad)
Det var i sanning en egendomlig inställning. Jag har inget till övers för SD, men de får nog min röst ändå i årets val. Det verkar inte som Reinfelt tilltror mig förmågan att själv värdera argument i en öppen debatt. Alltså skall debatten inte föras. Den väljarsynen är både underskattande och arrogant och jag gillar det inte.
Skrivet 2 mar 2010 07:36 Gruvmor (Ej registrerad)
Ja du Reinfeldt, och andra som tycker SD-representanter kan vara "undflyende" i lokala debatter, se i Youtube exempelvis William Petzäll i Borås kommunfullmäktige. Även om man skulle tycka tvärtemot i frågor som han, måste alla ändå erkänna att han är bra på att debattera, knappast "undflyende". Vår statsminister är rädd för en demokratisk debatt!
Skrivet 2 mar 2010 08:19 Henrik Sjöstig (Ej registrerad)
Vilken inställning har man egentligen till demokratins principer om man inte kan acceptera ens ett stöd på 3% för en motståndares åsikter? När man betraktar det som en förlust om motståndaren "säger någonting begripligt", respektive en vinst om motståndaren är full och inte får fram ett knyst?
Tydligare kan man knappast uttrycka att man inte vill att en motståndare ska få framföra sin politik och låta väljarna ta ställning för eller emot.
Skrivet 2 mar 2010 11:12 Rimmaren (Ej registrerad)
Nä du Fredrik Reinfeldt! Min röst får du inte i år!
Det blir till Jimmy Åkesson som den går!
Skrivet 2 mar 2010 11:15 Björn (Ej registrerad)
Helt otroligt detta. Nu när det är valår är det ju livsviktigt att väljarna får ta ställning för & emot ett parti genom öppna debatter. Ska vi inte ens få chansen att lyssna på ett parti som har över 5% i oponionsmätningarna? Isåfall väljer jag att rösta på dem utan debattinformation. Hellre det än att främja ett så odemokratiskt tänkande som Reinfeldt visar upp här. Tack för mig.
Skrivet 2 mar 2010 12:11 Rider (Ej registrerad)
Två saker:
1:a Jag röstade på dig Fredrik förra valet, den röd gröna röran fanns inte som ett alternativ. Jag trodde i min enfald att du var en bra förebild för andra politiker och för vanliga svennar. Du var en bra ledare som skulle representera Sverige så fel jag hade.
2:a Jag kommer inte att rösta på ditt parti, och inte heller något av den rödgröna verklighetsfrånvända röran. För det är ingen skillnad på din politik om man ser till dessa. Och att du nu inte kan ta en debatt i ett, som jag trodde demokratiskt land som jag bor i nu, med SD.
Ja, jag finner inte ord, du som ledare för sverige kan inte ta en debatt med lilla partiet SD och ska ändå leda Sverige, VA?? är det sant??. Dags för dig att leta nytt jobb, kanske klimatforskare på IPCC. Jag tror de behöver nytt folk, och de är heller inte så pratglada idag. Nä, nu provar jag att rösta på ett annat parti....
Skrivet 2 mar 2010 13:24 Stig (Ej registrerad)
På ett sätt förvånar Reinfeldts resonemang mig en hel del - om hans parti nu står på så stabil grund, och de har så tunga argument - vad har man att förlora mot de "hemska" och "okunniga" Sverigedemokraterna?
Å andra sidan är min gissning att SD lyckats med det M har offrat - att plocka upp väljare från hela fältet med en konservativ värdegrund.
Jag var själv aktiv inom MUF under större delen av 70-talet och en bit in på 80-talet. Det M jag kände då, särskilt på 70-talet, hade mkt gemensamt med dagens SD, sånär som på SD:s hjärtefråga, den havererade integrationspolitiken. Rejält högervridna, benhårda antikommunister, Israelvänliga o.s.v.
När M nu strävar efter att bli det nya arbetarpartiet är det alltså inte konstigt att en del gamla "högerväljare" kikar på SD...
Skrivet 2 mar 2010 16:07 m (Ej registrerad)
Lösning på debattproblemet: Vi röstar in SD i riksdagen, så blir Reinfeldt tvungen att ta debatten, vare sig han vill eller inte.
Skrivet 2 mar 2010 18:35 Okahandja (Ej registrerad)
"om han inte kommer full och börjar slåss i studion. Så länge som han säger någonting som är begripligt" sa Statsministern om Jimmie Akesson. Intressant! Skulle Statsministern tanka sej att tala i samma termer om andra partiledare, exempelvis Mona Sahlin eller han Ohly eller na'n i alliansen? Eller ar sprakbruket bara okay om det handlar om den demokratiskt valde partiledaren for SD, Jimmie Akesson? Kanske infor nasta debatt hors Reinfeldt yttra " om hon inte kommer full och börjar slåss i studion. Så länge som hon säger någonting som är begripligt" om Sahlinskan? Nej, trodde inte det heller...
Skrivet 2 mar 2010 19:42 Okahandja (Ej registrerad)
"om han inte kommer full och börjar slåss i studion. Så länge som han säger någonting som är begripligt" sa Statsministern om Jimmie Akesson. Intressant! Skulle Statsministern tanka sej att tala i samma termer om andra partiledare, exempelvis Mona Sahlin eller han Ohly eller na'n i alliansen? Eller ar sprakbruket bara okay om det handlar om den demokratiskt valde partiledaren for SD, Jimmie Akesson? Kanske infor nasta debatt hors Reinfeldt yttra " om hon inte kommer full och börjar slåss i studion. Så länge som hon säger någonting som är begripligt" om Sahlinskan? Nej, trodde inte det heller...
Skrivet 4 mar 2010 01:33 Björne N. (Ej registrerad)
First they ignore you.
Then they laugh at you.
Then they fight you.
Then you win.
- Mahatma Ghandi
SD 2010!
Skrivet 4 mar 2010 06:34 Stig Lövborg
Ja, inte skall man tiga ihjäl SD som tydligen Reinfeldt menar. Det är dock lika korkat att av den orsaken lägga rösten på SD. Dom får ju inte någon bättre politik för det. Vilken vettig politik har dom om skolan, vården, vägarna, jordbruket, riksbanken eller miljön för att ta några.