Kommission om romer
En sanningskommission om hur romer har behandlats i Sverige de senaste 100 åren. Förslaget väcktes av regeringens delegation för romska frågor i somras.
Relaterat
Och nu framförs kravet på en sanningskommission även av de båda folkpartisterna Cecilia Wikström och Maria Weimers.
Ja, det skulle behövas en sanningskommission.
Det finns knappast någon grupp, som under så många år har varit utsatt för så systematisk diskriminering som romerna.
Om någon i ett sällskap skulle säga att judar är en sämre sorts människor, att mörkhyade är dumma eller att finnar skulle ha en särskild benägenhet att vara tjuvaktiga, så skulle det väcka motreaktioner. De flesta människor skulle känna ett djupt obehag inför sådana påståenden.
Men det är fortfarande fullt okej i vissa sällskap att komma med rent rasistiska kommentarer om romer. Och det finns en långvarig tradition därvidlag. Rasism mot romer har varit statsideologi.
Vid en riksdag i Örebro år 1617 fattades beslut om att alla romer skulle utvisas. Enligt en förordning från 1637 skulle romska män som påträffades i Sverige avrättas, enbart för att de råkade vistas i landet.
Och diskrimineringen av romer har fortsatt långt in i vår egen tid. Fram till 1959 var det förbjudet för romska barn att gå i skola. Långt efter att lagen hade ändrats, förhindrades romska barn av svenska myndigheter att gå i skola.
Så sent som i år utvisade den svenska polisen ett 50-tal romer, på minst sagt tveksamma grunder. Men beslutet om utvisningarna stöddes av migrationsminister Tobias Billström.
Om nu riksdagen ska tillsätta en sanningskommission är det viktigt att den får ge en heltäckande bild av diskrimineringen av romer fram till våra dagar. Sådant kan bli politiskt känsligt. Personer som medverkat till diskriminering av romer under 60- och 70-talen kan bli hudflängda. Och personer som fortfarande är politiskt aktiva kan råka ut för obehaglig uppmärksamhet.
Men det måste de vara beredda att ta.
Det är så lätt att tillsätta en sanningskommission som ska granska sådant som har hänt för 50, 60 eller 100 år sedan. Då går det alltid att antyda att vi i dag är mer upplysta. Men polisens utvisning av romer i somras och de lama reaktionerna på den franske presidentens åtgärder mot romer tyder på att det är si och så med det.


4 m/s




Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 9 sep 2010 06:41 Stig Lövborg
Det är väl inte några problem att stödja den kommissionen. För bortsett från Alliansen är väl Sverige ett humant land, eller?
Skrivet 9 sep 2010 07:22 utflyttat från Hällefors pga av maktmissbruk inom kommunen (Ej registrerad)
Diskrimineringen i Sverige är grym, och inte bara mot romer och eller andra uttalade grupper, utan pågår här och nu, och kan slå lika hårt på vem som helst, där även NA diskriminerar och censurerar bort inlägg rörande olika former för olik behandling, bland inom otillräcklig myndighetsutövning som pågår i nutid, där vem som helst kan drabbas. Och min fråga är om det är mera acceptabelt av en tidning att diskriminera och censurera bort människor som behandlats illa i samhället, än om diskrimineringen pågår på andra ställen i samhället, och behöver man verkligen tillhöra en grupp, och eller ett etniskt folk för att uppleva sig diskriminerat i det svenska samhället när olik behandling och utfrysning pågår?
Skrivet 9 sep 2010 08:03 (s) har förlorat min röst (Ej registrerad)
Mobbing, diskriminering och annan form för utfrysning av människor och etniska folkgrupper kan endast fortgå med omgivningens legitimation av det samma, och blir således ytterst en politisk frågeställning.
Skrivet 9 sep 2010 09:30 PTB (Ej registrerad)
Det vore en sak om dessa romer ansökte om tillstånd hos myndigheterna att sätta upp en lägerplats och sedan skrev sig in i arbetsförmedlingen som arbetssökande, kanske så småningom fick fast jobb och bostad.
Men varför är det inte så utan orsakar alla möjliga problem för samhället som berörs.
Låter det rasistiskt eller sanningsenligt ?
Skrivet 9 sep 2010 09:34 Bernt (Ej registrerad)
Karl-Olov Arnstberg: Svenskar och zigenare, är en bok som säkerligen är bättre än vad den där utredningen kommer att bli. Det var flera år sedan den kom ut, konstigt att åtm. jag inte sett någon enda referens till den nu. Mycket intressant och lättläst vill jag minnas.
Skrivet 9 sep 2010 09:43 Pål (Ej registrerad)
Romerna har inte ett oförtjänt dåligt rykte, tvärtom har man gjort sitt bästa för att förstärka den bild som en majoritet av svenskarna har. Fråga handlare, campingvärdar, polis, vägverket etc. Bilden är entydig. Detta faktum kan Maria Leissner inte bortförklara och jag anser att både Frankrike och Italien gör rätt som utvisar dessa människor till sina respektive hemländer. Romer missbrukar den fria rörligheten inom EU.
Skrivet 9 sep 2010 10:28 Farväl
Ska kommissionen även utreda om det ligger någon sanning i "fördomarna" mot zigenare?
Skrivet 9 sep 2010 10:43 Henrik, liberal (Ej registrerad)
En sanningskommission som levererar en riktig rapport i ämnet önskas.
Skrivet 9 sep 2010 10:52 urskogstammefan
Naturligtvis ska vi lyfta fram den felaktiga behandling mäniskor av romskt ursprung blivit utsatta för.
Självklart ska dessa mäniskor ges den respekt de ger oss.
Och naturligtvis ska samma krav ställas på oss som vi ställer på dem. och omvänt.
Skrivet 9 sep 2010 12:35 collibri (Ej registrerad)
Nu borde vi alla skämmas lite.
Skrivet 9 sep 2010 15:18 JEO
Så kallade sanningskommissioner är ett väldigt praktiskt sätt för politikerna att kunna säga: "Dessa problem finns inte längre. Det var förr allt ont hände och ansvaret är några andras, absolut inte vårt. Nu tvår vi våra händer genom att sätta oss ner och peka finger."
Diskrimineringen av romer ingår i ett mycket större mönster av rasism och främlingsfientlighet. Behandlingen av romska barn för 50 år sedan är inte väsentligt annorlunda än dagens förtryck av exempelvis papperslösa flyktingar. Resonemangen är ständigt desamma: de som samhället inte anser platsa ska jagas, straffas och överges. "Statsideologin" har egentligen inte rubbats en millimeter.
Det har givetvis aldrig varit Leissner & Co:s uppdrag att se på den romska frågan som något annat än en enskild företeelse. De har rätt men ändå fel, när de föreslår en speciell kommission. Vi behöver lära oss att se helheten i de etniska förtryckarmekanismerna, inte sortera upp dem i behändiga historiebokskapitel.
Skrivet 9 sep 2010 19:27 RN (Ej registrerad)
Att tillsätta en kommitté som i det här fallet skulle kallas "sanningskommission" är ett sätt att slippa ansvar. Som Sven Hedin en gång i tiden sa: "Kommittéer har ingen kropp som man kan slå på och ingen själ som fan kan ta".
Skrivet 9 sep 2010 19:30 Ödmjuk igen
JEO:
"papperslösa flyktingar."
Ett märkligt begrepp som inte existerar i verkligheten. Det finns inga "papperslösa flyktingar" i den bemärkelsen. Det är asylsökanden som inte fått uppehållstillstånd. Det har dessutom även prövats i domstol och de befinner sig i Sverige illegalt. Asylsökande som får stanna men inte har några "papper" får det av migrationsverket. FN flyktingar får alltid uppehållstillstånd och "papper".
Skrivet 9 sep 2010 22:13 Evita (Ej registrerad)
Ödmjuk igen skrev: JEO:
"papperslösa flyktingar."
Ett märkligt begrepp som inte existerar i verkligheten. Det finns inga "papperslösa flyktingar" i den bemärkelsen. Det är asylsökanden som inte fått uppehållstillstånd. Det har dessutom även prövats i domstol och de befinner sig i Sverige illegalt. Asylsökande som får stanna men inte har några "papper" får det av migrationsverket. FN flyktingar får alltid uppehållstillstånd och "papper".
Du har helt rätt. Det som förvånar mej är att så få personer inte har kännedom om det. Alla borde läsa Merit Wagers blogg.
Skrivet 9 sep 2010 23:40 Evita (Ej registrerad)
Ödmjuk igen skrev: JEO:
"papperslösa flyktingar."
Ett märkligt begrepp som inte existerar i verkligheten. Det finns inga "papperslösa flyktingar" i den bemärkelsen. Det är asylsökanden som inte fått uppehållstillstånd. Det har dessutom även prövats i domstol och de befinner sig i Sverige illegalt. Asylsökande som får stanna men inte har några "papper" får det av migrationsverket. FN flyktingar får alltid uppehållstillstånd och "papper".
Evita (Ej registrerad) skrev: Du har helt rätt. Det som förvånar mej är att så få personer inte har kännedom om det. Alla borde läsa Merit Wagers blogg.
Rättelse: Det ska naturligtvis vara " att så få personer har kännedom om det"