Meningslösa sprutor
I höst startar Stockholm ett försök med sprututbyte för injektionsmissbrukare. Syftet med sprututbyte är att minska spridningen av framför allt hiv. Men de allra flesta landsting i Sverige är avvaktande – eller negativa till ett sprututbyte.
Relaterat
I sak finns det ingen anledning att dela ut rena sprutor till narkomaner. I Skåne har utdelning av sprutor tillämpats i 23 år. Om nu utdelning av sprutor vore avgörande för injektionsmissbrukarnas överlevnad, så märks det inte på statistiken över dödsfall. Skåne toppar statistiken över narkotikadödlighet – 6,54 dödsfall per 100 000 invånare. I Örebro län – som inte har något sprututbytesprogram – var det 3,25 dödsfall per 100 000 invånare. Även storstadsregioner som Stockholm och Västra Götaland har lägre narkotikarelaterad dödlighet än Skåne.
Sven Britton, infektionsläkare och professor vid Karolinska institutet skriver i ett debattinlägg i tidningen Dagen att bevisen för att sprututbyte skulle minska antalet hiv-fall är ”minst sagt osäkra”. Han bygger sitt antagande på en undersökning bland 720 injektionsmissbrukare i Stockholm.
Han skriver också att det inte finns några belägg för att ett sprututbyte skulle ha någon effekt på rekryteringen av injektionsmissbrukare.
Alltså: Vi kan på goda grunder anta att utdelning av sprutor inte har någon effekt på spridningen av hiv bland missbrukare. Å andra sidan får inte heller utdelning av sprutor någon skadlig effekt. Det är inte så att haschmissbrukare eller alkoholister ställer sig i kö för att spruta sig heroin, för att ett landsting delar ut sprutor. Utdelning av sprutor är knappast den stora katastrofen för den restriktiva svenska narkotikapolitiken.
Sven Britton förespråkar sprututbyte, eftersom många missbrukare gärna vill ha det. Men det är knappast något bra argument. Ska ett landsting lägga ner tid och pengar på en verksamhet som inte har någon effekt?
I förlängningen finns en risk att missbruket reduceras till en medicinsk fråga. Det finns de som hoppas att läkare med vita rockar ska ”bota” missbrukare med en tablett eller en spruta.
Men det krävs mer än så för att bli av med ett beroende, vare sig det handlar om alkohol eller narkotika. Det krävs kvalificerad behandling under lång tid.
Utdelning av en ren spruta är möjligen inte så skadligt. Men det är inte heller lösningen på problemet.


4 m/s




Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 22 jul 2010 12:33 jfk (Ej registrerad)
det kan knappast vara negativt att ge narkomaner chansen att minska spridningen av hiv och hepatit. de kommer inte knarka mer eller mindre - men de kan åtminstone få knarka renare. det tjänar i förlängningen även den stora narkotikafria - men fortfarande sjukdomsmottagliga - gruppen på.
Skrivet 22 jul 2010 13:03 Tanten (Ej registrerad)
Löjligt att ens debatta!
Skrivet 22 jul 2010 14:22 Sabotaz
När ska de börja med fritt groggvirke till alkoholisterna ? Eller utdelning av monoton techno till de som tar extacy ?..Jag säger såhär,Uppenbarligen är det knarkare som kommer och hämtar sprutorna.När någon kommer och vill ha sprutor plockar man in dom och sätter dom på hem eller i fängelse.
Skrivet 22 jul 2010 14:58 Christer B Johansson (Ej registrerad)
Smittspridningen av HIV har varit obetydlig på senasre år, med eller utan sprutbytesprogram. Möjligen kan man minska hepatitepidemin men samtidigt uppmuntrar då staten injektionsmissbruk. Det FINNS faktiskt andra sätt att få i sig drogerna - och också sätt att sluta för den som vill.
Skrivet 22 jul 2010 15:57 Liselott Rehnman ordf. FMN Örebro (Ej registrerad)
Det är ANSVARSLÖST att börja med sprututbyte för missbrukare. Det är bara ytterligare ett steg mot legalisering. Är nästa steg sprutrum där man får hjälp att ta sitt heroin? Allt detta talar bara om hur OKUNNIGA våra folkvalda är. Det vi ska lägga pengar på är bättre missbruksvård med framför allt motivationsarbete och eftervård.
Skrivet 23 jul 2010 00:38 Tobias Petersson (Ej registrerad)
Liselott Rehnman ordf. FMN Örebro (Ej registrerad) skrev: Det är ANSVARSLÖST att börja med sprututbyte för missbrukare. Det är bara ytterligare ett steg mot legalisering. Är nästa steg sprutrum där man får hjälp att ta sitt heroin? Allt detta talar bara om hur OKUNNIGA våra folkvalda är. Det vi ska lägga pengar på är bättre missbruksvård med framför allt motivationsarbete och eftervård.
Jag tycker däremot att du har helt fel.
Även om ajg tycker att droger borde avkriminaliseras, i alla fall i små mängder.
Att sprutmissbrukare får gratis sprutor tycker jag enbart är bra. Visst, dom missbrukar, men har dom inte chansen att få göra det så säkert som möjligt?
Sen håller jag med dig att vi borde lägga pengar på bättre missbruksvård men då ska man också själv söka den vården, istället för att bli tvingad till vård som inte ens är värd att lägga pengar på då patienten (missbrukaren) inte vill sluta med droger.
Skrivet 23 jul 2010 15:37 Dava
Eftersom förbudet mot narkotika inte fungerar i praktiken, så är det väl rimligt att försöka minska de skador som missbruket ger. Hela frågan är politisk, men kanske borde det vara en fråga för läkare istället.
Skrivet 23 jul 2010 19:03 Liselott Rehnman (Ej registrerad)
Liselott Rehnman ordf. FMN Örebro (Ej registrerad) skrev: Det är ANSVARSLÖST att börja med sprututbyte för missbrukare. Det är bara ytterligare ett steg mot legalisering. Är nästa steg sprutrum där man får hjälp att ta sitt heroin? Allt detta talar bara om hur OKUNNIGA våra folkvalda är. Det vi ska lägga pengar på är bättre missbruksvård med framför allt motivationsarbete och eftervård.
Tobias Petersson (Ej registrerad) skrev: Jag tycker däremot att du har helt fel.
Även om ajg tycker att droger borde avkriminaliseras, i alla fall i små mängder.
Att sprutmissbrukare får gratis sprutor tycker jag enbart är bra. Visst, dom missbrukar, men har dom inte chansen att få göra det så säkert som möjligt?
Sen håller jag med dig att vi borde lägga pengar på bättre missbruksvård men då ska man också själv söka den vården, istället för att bli tvingad till vård som inte ens är värd att lägga pengar på då patienten (missbrukaren) inte vill sluta med droger.
Det finns idag inte en enda studie som visar att man minskar HIv och hepatit med fria sprutor. Tvångsvård behövs då man ofta är en fara både för sig själv och andra. Men det skulle behövas i mindre utsträckning om motivationsarbete fanns. Idag är det inte många som vet hur sånt ska bedrivas. Droger ska absolut inte avkriminaliseras.
Skrivet 24 jul 2010 00:55 IDF (Ej registrerad)
När vi ändå är igång och har spenderbyxorna på oss, varför inte ge alkisarna rena glas att dricka ur eller runkomaner hudlotion?
Nej, sjukvården skall definitivt inte underlätta ett missbruk. Sprutnarkomanerna får helt enkelt acceptera att smittorisken är en bieffekt och konsekvens av deras missbruk, första steget till att lära sig ta ansvar.
Skrivet 25 jul 2010 17:22 Dava
Vore det inte bättre om de som håller på, slapp själa eller hora i hop pengar till sitt missbruk?. Det finns väl metadon och andra substitut som kunde ges av utbildad personal. Är inte politiken sedan 90-talet att knarkarna ska självdö, helst av hepatit eller överdos?