"Väpnad konflikt" i Afghanistan?
Två svenska soldater och en afghansk tolk blev ihjälskjutna i Afghanistan på söndagen.
Relaterat
Det var inte första gången som de svenska soldaterna i området utsattes för attacker.
För bara en vecka sedan gjorde Migrationsverket en ny bedömning av läget i Afghanistan. Verkets bedömning är att det inte råder någon ”inre väpnad konflikt” i just den provins där de tre personerna blev ihjälskjutna. Inte heller råder det ”andra svåra motsättningar” i området. Det är bara i tio av Afghanistans 34 provinser som det råder väpnad konflikt, enligt Migrationsverket.
Migrationsverket bygger i sin tur sin bedömning på definitioner som fastställts av Migrationsöverdomstolen.
Om det råder en ”inre väpnad konflikt” ökar möjligheterna för asylsökande att få stanna i Sverige. En av definitionerna på ”inre väpnad konflikt” är att civilpersoner genom sin blotta närvaro riskerar att råka illa ut. Då minskar kraven på att den asylsökande ska visa att just han eller hon är utsatt för förföljelse.
Det finns en logik i det i och för sig. Och den definition av ”inre väpnad konflikt” som gäller i dag är något bredare än tidigare.
Men det finns ändå en allvarlig klyfta mellan Migrationsverkets definition och den definition som vi andra använder. Det finns, enligt Migrationsverkets bedömning, bara tre väpnade konflikter i världen: delar av Afghanistan, delar av Kongo och delar av Somalia. I övrigt råder slags världsfred. Alla vi andra vet att det inte är på det sättet. Det pågår till exempel ett lågskaligt inbördeskrig i Darfur i Sudan.
Att dela upp Afghanistan i en ”fredlig” del och en ”krigsdrabbad” del blir också problematiskt. Under en utfrågning i riksdagen i förra veckan sade Liv Feijen från FN:s flyktingkommissariat att hela landet måste betraktas som ett konfliktområde.
Vi måste nog acceptera att det finns en klyfta mellan juridiken och oss andra. Men ibland är det uppenbart att klyftan blir för stor. Ett exempel på det är när Migrationsverket påstår att det i stort sett råder fred i Afghanistan, samtidigt som svenska soldater stupar.
Den svenska insatsen i Afghanistan måste fortsätta. Låt det inte råda någon tvekan om det. Och den måste fortsätta för att hela Afghanistan är ett område som präglas ”inre väpnad konflikt”. Sedan får juristerna på Migrationsverket säga vad de vill.


2 m/s




Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 9 feb 2010 10:35 Dava
Den som lever av svärd skall dö av svärd". Jag tycker också att flickorna borde få gå i skolan, men vi kan inte bekämpa andras krig utan att få egna förluster. Vad försöker Sverige göra? skapa en edens lustgård. Är det inte bättre att ta hit 1000 pojkar och tusen flickor. Ge dem utbildning och ge dem humana värderingar. Sedan kanske det finns två tusen kloka unga Afganer som kan göra en förändring och somkan förändra landet med kunskap istället för med gevär.
Skrivet 9 feb 2010 14:46 ivarbertil
Man förundras ibland över den tågordning som tycks råda, planerad eller inte, inom det som kallas för regeringsmakt ock därtill hörande rättigheter och skyldigheter.
Alliansens migrationsminister är således bunden, inte av vad som beslutats i regering och riksdag, utan av den "praxis" som helt andra organ fastställt.
Surt sa räven!
Skrivet 9 feb 2010 16:36 Ödmjuk igen
Dava:
"Är det inte bättre att ta hit 1000 pojkar och tusen flickor."
Det gör vi också. Det ena behöver inte utesluta det andra.
Skrivet 9 feb 2010 16:42 cobra
Instämmer till fullo med Dava (9 feb 2010 10:35 Dava)
Om Sverige ska kunna göra en positiv insats för Afghanistan så krävs helt andra tillvägagångssätt än militärt våld! Med militärmakt har ju varken Ryssland eller USA lyckats kuva afghanerna, och utgången av ett långvarigt krig är väl tämligen osäker, så lägg ner den vägen!
Det leder bara till lidande och död för både afghaner och utländska soldater.
Isolera talibaner och andra extremister i området och satsa på iutbildning och stöd till de demokratiska krafter som finns där, det måste vara enda vägen!
Detta borde väl för övrigt Barack Obama insett och påbörjat INNAN han fick fredspriset!
Våld som konfliktlösning borde väl inte berättiga till fredspris?
Skrivet 9 feb 2010 22:31 puttlabo
Skall vi nu tjafsa om hur migrationsverket vill benämna läget i Afganistan?
Är det så att de och vi skjuter på varandra så heter det väl "krig" eller nått i den stilen.
Att vi är så urbota dumma och ställer upp på USA-s egna lilla krig för att jaga terrorister får vi nog skylla oss själva.
För inte kan vi med något förstånd göra gällande att detta är fredsbevarande.
Detta blir alldrig verklighet om du kommer med vapen i hand, säg var detta skett?
Det handlar nog mera om att militären vill prova sina "bössor" och annan utrustning för att gödsla vapenindustrin.
Att det går några mannar till spillo är underordnat intresse.
Skrivet 10 feb 2010 15:23 Tjat (Ej registrerad)
Håller med vänstern! dra tillbaka våra killar och tjejer från afganistan, låt talibanerna ta över å kuva sitt folk, avrätta oliktänkande mäniskor offentligt på nån idrottsarena , låsa in kvinnorna i hemmen , klä dom i burka , stänga alla flickskolor dom är ju ingenting värda i talibanernas värld!!....
Skrivet 10 feb 2010 20:13 allavi
Afganerna som kmmit till sverige har anpassat sig bra här.Ett bra folk.Vi får inte glömma att det var usa själva som bildade al -qaida och startade kriget mot musslimerna.Cowboy-takterna sitter i.Nuvarande afganistanpolitik leder till fiasko.USA kommer att falla ,kommer att inom en snar framtid bli kina som blir nr 1 i världen.Alla som är dumma åt det afganska folket skall veta ,frukta kobrans gift,tigerns tänder ,och afganens hämnd.Dax att politikerna nyktrar till, FN skall ha fredstrupper.Leve det afganska folket,ut med usa och de muslimska extremisterna.