Nej, nej, nej och nej KD!
Relaterat
Nej, nej nej och åter nej kristdemokrater! Det funkar inte! Ni kommer inte att kunna hålla er kvar i riksdagen genom att fortsätta göra livet surt för personer som har en, enligt er uppfattning, avvikande sexuell läggning. Men visst, vill ni fortsätta er marsch ut ur riksdagen, så är det bara att fortsätta i samma spår.
Trots att det finns en bred majoritet i riksdagen att avskaffa kravet på sterilisering av personer som byter kön, så håller Kristdemokraterna fast vid det.
Formellt heter det nu att frågan ska utredas vidare. Kristdemokraterna har övertalat de andra partierna i Alliansen att vänta ett tag till.
Europarådets kommissionär för mänskliga rättigheter, Thomas Hammarberg, har kommit fram till att kravet strider mot Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna. Det är möjligt att det blir lite lugnare för Göran Hägglund om frågan göms i en utredning något år till.
Men utgången av striden är oundviklig. Det finns en massiv majoritet i riksdagen. Och efter nästa val är det inte säkert att Kristdemokraterna ens finns kvar som möjlig regeringspartner.
Visst finns det frågor där Kristdemokraterna skulle kunna profilera sig som parti, utan att göra avkall på sina ideologiska rötter. En sådan fråga är toleransen mot invandrare. Ett exempel är Lennart Bondeson, kristdemokratiskt kommunalråd i Örebro. Han tog strid för den dödssjuka flickan Rim och hennes familj och för den i Pakistan fängslade Mehdi Ghezali, trots att det innebar att Bondeson hamnade på kollissionskurs med andra politiker från Alliansen.
En annan fråga som KD skulle kunna driva är kampen mot alkohol och narkotika. Där har KD drivit en restriktiv linje sedan partiet bildades. Stödet för den restriktiva alkoholpolitiken verkar ha ökat på senare år.
Men vilken väljare röstar på KD för att partiet vill genomföra tvångssteriliseringar, i strid mot Europakonventionen om mänskliga rättigheter? Lägg ner det där, Göran Hägglund!


8 m/s




Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 13 jan 2012 06:33 Ödmjuk igen
"En sådan fråga är toleransen mot invandrare."
Nja.. den frågan är ju inte unik bland Sveriges partier. T.o.m SD är ju toleranta mot invandrare. De vill ju bara sänka invandringen till Danmarks nivå som trots allt är relativt hög om man jämför med andra länder ute i världen. Islam är heller inte lika med invandring, så om man är kritisk till Islams allt större utbredning och makt behöver man inte vara emot invandringen. Tror KD skulle vinna på att dra sig ännumer åt det kristna hållet. Själv är jag emot i princip allt religiöst så jag skulle aldrig rösta på KD någonsin. Men alla partier i riksdagen kan inte sitta och ropa halleluja åt alla förslag. Det finns trots allt många kristna, kanske framför allt bland invandrarna (många är kristna) som är emot homosexulla giftemål, aborter, könsbyten m.m. m.m.. Tror det skulle bli en sundare debatt i riksdagen om partierna hade lite mer "profil" och inte var så förbaskat lika. Alla måste få sin röst hörd annars "jäser det i stugorna".
Skrivet 13 jan 2012 06:55 Karin Ranieli (Ej registrerad)
Nej, nej, nej och nej NA!
Det är orimligt att både vilja äta kakan och ha den kvar! En man som vill bli kvinna, fär ta konsekvenserna av denna önskan och det gäller också en kvinna, som vill bli man! Det är helt galet att vilja förvandla sig till man och ändå vilja ha kvar möjligheten att bli gravid och föda barn. Hoppas att KD visar sig ha råg i ryggen och står på sig!
Skrivet 13 jan 2012 07:31 JEO
Fast mest grunnar man ju över varför de tre andra allianspartierna gick med på detta. Det finns två möjliga tolkningar:
1. Att M, C och FP är väldigt angelägna om att rädda Hägglund som partiledare för KD. Kanske stod det klart att han inte skulle kunna överleva ännu ett nederlag för partiet i en tydligt värdekonservativ fråga.
2. Att Hägglund faktiskt hotade med att spräcka alliansen om inte partiet fick sin vilja igenom i just detta fall.
Om alternativ två är aktuellt infinner sig flera intressanta följdfrågor. Har något parti, i synnerhet KD, spelat ut det kortet en eller flera gånger förut? I så fall, borde inte det maktmedlet vara uttömt vid det här laget? Om en samarbetspartner ständigt tvingas hota sig fram genom alla meningsskiljaktigheter är det inte längre ett samarbete. Då har det blivit något annat.
Skrivet 13 jan 2012 08:59 T.V (Ej registrerad)
(KD) lever i dåtid! Jakten på homosexuella, bi och transexuella, olika sexuella utryck, kvinnor som gör aborter, yrkeskvinnor som vill göra karriär eller bara ha ett helt vanligt jobb utanför hemmets hushållsysslor och samtidigt ha barn. Inte något som borde finnas i vår moderna tidsålder. (KD) röstar med moderaterna i varenda fråga t.ex sänka restaurangmomsen så att folk ska gå ut på restaurang och underlätta att dricka mer alkohol, borgliga förslaget att alkohol ska levereras hem till dörren i svenska hem direkt från systembolaget så alkoholdryckerna lättare ska finnas i vartenda hem...m.m. Nej. (KD) det är emot mina kristna värderingar att rösta på ett parti som fördömer annorlunda människor å ena sidan och å andra sidan hjälper till att ödelägga så många barns liv. För alkoholen ställer till så mycket helvete på jorden. Särskilt för barnen.
Skrivet 13 jan 2012 09:39 Lars Ströman (Ej registrerad)
Till Ödmjuk igen:
Nej, Sverigedemokraterna vill helst att Sverige ska vara helt fritt från invandrare. Det bekräftade SD:s chefsideolog när jag intervjuade honom i november.
Utdrag ur intervjun.
Är ert idealsamhälle fortfarande ett
samhälle där det bara bor svenskar
i Sverige?
- Ja, vi tror att det är gynnsamt
för samhällsklimatet om så många
som möjligt känner gemenskap
med varandra.
Skrivet 13 jan 2012 09:53 David (Ej registrerad)
Bra att KD står på sig..nej nej nej NA ni har fel!
Skrivet 13 jan 2012 10:13 Nelson (Ej registrerad)
Karin Ranieli, bara för att du tycker att det är galet att en transsexuell man vill behålla sin livmoder osv för att kunna bli gravid betyder det inte att det är det. Han är inte mindre man för att han vill behålla sin förmåga att skaffa barn. Att tvinga transpersoner att avsäga sig sin fortplantningsförmåga för att kunna fullfölja sin könskorrigering är att säga åt dem att de är andra klassens människor, att de inte är lämpliga som föräldrar. Varför? De är som vem som helst, förutom att de haft olyckan att födas i fel kropp.
Transsexualism är för övrigt inte en sexuell läggning.
Skrivet 14 jan 2012 08:52 Hällfôrsar´n
Just nu, är detta den minst viktiga frågan för "AlliansModeraterna", alltså har de råd att slänga ut ett köttben till KD.
Och i takt med att S väljarstöd minskar, blir också KD en allt mindre viktig allianspartner.
Man räknar nog helt kallt med att KD i kommande val hamnar under 4%spärren och såvida inte Vänsterpartiet lyckas fördubbla sina siffror, är detta inget hot mot regeringsmakten.
Inte ens ett uteblivet 5:e jobbskatteavdrag har upprört särskilt många..