FP: Så kan valsystemet
bli mer rättssäkert
Det svenska valsystemet är inte rättssäkert, anser Folkpartiet.
Med anledning av bland annat omvalet i Örebro presenterar partiet i 15 punkter som ska förbättra valsystemet.
Relaterat
Folkpartiets starke man i Örebro, Staffan Werme, presenterade sju egna punkter på DN Debatt i går.
I dag presenterar Folkpartiet rapporten ”Demokrati har begärts och ska verkställas”.
Här är partiets 15 punkter för ett säkrare valsystem.
1. Värna människors rätt att rösta – inför ”Lex Halmstad”. När medborgare har
röstat i laga ordning och i föreskriven tid bör huvudalternativet enligt lagen vara att
deras röster alltid ska räknas. Myndigheters misstag i hanteringen ska normalt inte
kunna hindra en röst från att räknas, så länge valhemligheten kan garanteras.
2. Skärp förbudet mot kampanjaktiviteter i anslutning till röstningslokaler.
Partiaktivister ska inte kunna följa enskilda väljare fram till valbåset och förse dem
med röstsedlar för att få dem att rösta ”rätt”. Vallokalen och dess närmaste omgivning
ska vara en zon som är fredad från propaganda.
3. Att ta emot röster är inget ensamjobb. Förtidsröstning ska inte få ske i lokaler som
bara bemannas av en enda person. Det är en rättssäkerhetsfråga att all röstmottagning
ska ske i andras åsyn.
4. Förbättra röstsäkerheten. Ställ tydligare krav på att såväl ordinarie vallokaler som
förtidsröstningslokaler är rätt bemannade och att personalen har adekvat utbildning.
5. Se över straffbestämmelserna om röstfusk. Brottsbalkens straffregler om otillbörligt
verkande vid röstning, tagande av otillbörlig belöning vid röstning och brott mot
rösthemlighet behöver utvärderas. Skillnaden i straffskalorna för de olika brotten bör
prövas särskilt.
6. Höj kraven vid budröstning. Att nästan 6 procent av budrösterna i Göteborgs
kommun visade sig vara felaktigt godkända tyder på ett systemfel. Reglerna om
budröstning behöver förtydligas och utbildningen till röstmottagare förbättras.
Överväg möjligheten till auktorisationskrav på den som tjänstgör som bud för någon
utanför den egna familjen.
7. Ändra Valprövningsnämndens sammansättning. Riksdagsledamöter ska inte pröva
frågor om omval. Valprövningsnämnden bör helt bestå av lagfarna domare.
8. Felsäkra röstlängderna. Ge Valmyndigheten i uppdrag att se över utformningen av
röstlängder, så att risken för felaktiga markeringar minimeras. I det uppdraget bör
också ingå att överväga papperslösa alternativ.
9. Förtydliga kravet på identifiering. Ge Valmyndigheten i uppdrag att förtydliga med
vilka metoder, förutom giltiga legitimationer, som en individs identitet ska anses styrkt
i valsammanhang. Det skulle kunna främja en mer likartad bedömning i enskilda fall
och stärka den enskildes möjlighet att rösta genom att ange ett antal gångbara metoder.
10. Fler valsedlar i vallokalen. Reglerna för valsedlar bör moderniseras. Valnämnden
bör ansvara för att valsedlar för fler registrerade partier än i dag finns tillgängliga i
vallokalerna.
11. Lägg ut personvalsedlar. Om partiet bara anmält en kandidatlista i valkretsen bör
valnämnden också vara skyldig att tillhandahålla valsedlar med kandidatlistan, inte
bara en tom valsedel där bara partinamnet står.
12. Ge plats för partisymboler på valsedlarna. Ett förekommande problem är att
aktivister medvetet blandar in sitt partis valsedlar bland valsedlar som tillhör ett större
parti med liknande namn. För att göra det lättare för väljaren att skilja på valsedlarna
bör partierna ha rätt att förse sina valsedlar med partiets logotyp intill partinamnet.
13. Lär av andra länders erfarenheter med en enda valsedel. I många länder används
en enda valsedel där väljaren markerar sitt val bland samtliga registrerade
partibeteckningar. För- och nackdelarna med ett sådant system bör analyseras.
14. Valhemligheten ska gälla också för synskadade. Gör en försöksverksamhet för att
ge personer med funktionsnedsättning, som t.ex. synskadade, större möjlighet att
personrösta med bibehållen valhemlighet.
15. Förbättra proportionaliteten i kommunval. Slopa kravet på att kommuner ska vara
indelade i valkretsar, alternativt reservera detta krav för de allra största kommunerna.
I kommuner med flera valkretsar ska det införas utjämningsmandat för att göra
mandatfördelningen mer proportionell. Då får ett marginellt utslag i en valkrets inte
samma betydelse för den totala mandatfördelningen.


1 m/s



































Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 10 feb 2011 12:25 Daytona (Ej registrerad)
Vilket bra förslag från Folkpartiet. Det visar ju tydligt hur rätt Staffan Werme hade i sin debattartikel i DN igår.
Skrivet 10 feb 2011 13:25 Jan Banan
Det parti som bjuder på kaffe och bulle
utanför röstlokalen brukar jag rösta på.
Skrivet 10 feb 2011 13:36 Ändra men ändra rätt (Ej registrerad)
Valhemligheten för alla (inte bara synskadade) kan jag inte se att FP är intresserade av.
De nämner inte ens problemet med att alla som vill lätt ser eller inte ens kan undvika att se vilka valsedlar du tar innan du går till röstbåset.
Många ogillar det. Inte FP.
Hur kan ett politiskt parti som tydligen nu har en hel katalog av åtgärder missa något så viktigt?
Gynnar det det egna partiet att behålla dagens system där det är helt öppet vika sedlar de röstande tar?
Ett märkligt förslag är att trycka partisymbolen. Verkar inte så genomtänkt. Det ger klart större chans till misstag eftersom snart alla partier har en blomma eller blomliknande växt som symbol.
Skillnaderna där är små och ibland byts eller omformas partisymbolen.
Namnet i klartext byts inte.
Om de som ser dåligt eller inte kan läsa ska välja en av ett antal snarlika symboler ligger felprocenten snart högre än idag.
Det försämrar istället.
Tänka klart kanske man ska göra innan man publicerar 15 punkter.
Skrivet 10 feb 2011 14:15 swede (Ej registrerad)
Varför ska det inte gå att rösta på nätet??
Man kan göra allting annat där med sitt bank id.
Skrivet 10 feb 2011 16:35 Mia (Ej registrerad)
Äntligen någon som vågar kämpa för demokrati! Vad håller alla andra partier på med? Jo, röstfiske och maktmissbruk. Tack Staffan för att du orkar.
Skrivet 10 feb 2011 16:42 vARGtassen (Ej registrerad)
Äntligen! Håller med om de flesta förslagen. Alla röster är tydligen inte lika värda i sossarna värld. Varför skulle sossarna bestämt förstöra valet 2010? Är ideologin verkligen så svag att man måste fuska? Skäms på er sossar för att ni har satt Örebroarna i en sån här situation.
Skrivet 10 feb 2011 17:53 Bara du själv gynnas så...... (Ej registrerad)
Uppenbart inser inte FP det problem som många länge irriterat sig på.
Alla i kön och andra som vistas utanför själva vallokalen i hallen eller korridoren utanför där man plockar till sig valsedlarna ser tydligt och kan knappast undgå att se vilken valsedel folk tar med sig in för att rösta.
Alltså ingen verklig eller högst begränsad valhemlighet gäller redan för alla.
Partisymboler tryckta på valsedlarna försvårar mer än underlättar.
De flesta partier har en snarlik blomma eller liknande växt som symbol. De moderniseras och förändras ibland av någon anledning.
Ska de som inte kan läsa eller ser dåligt gå efter symbolerna är det bara att försvåra och skapa missförstånd och chans till felröstning.
Partinamnen i klartext utan snarlika symboler ger sällan anledning till misstag.
FP centralt har tänkt till och skrivit en hel rapport utan att inse de uppenbara bristerna i valhemligheten och i symbolmärkningen.
Nu hoppas kanske FP få röster som skulle gå till andra blompartier?
Skrivet 10 feb 2011 17:59 RN (Ej registrerad)
I och för sig bra förslag. Men det räcker inte.
Valsystemet med lösa lappar bibehålls ju.
Det enda rätta är ju att göra som man gör i andra länder.
Att alla partier som som ställer upp i valet är listade på en och samma valsedel och där man sätter ett kryss för det parti och den kandidat som man föredrar.
Det nuvarande svenska valsystemet är som gjort för valfusk.
Det hör hemma i en tid då man inte behövde låsa dörren eller cykeln som man ställde ifrån sig.
Skrivet 10 feb 2011 19:40 Lotta (Ej registrerad)
Jättebra av Folkpartiet! Bara hoppas att de andra partierna tar sitt ansvar för demokratin och hänger på. Skandal att ett land som Sverige inte kan ha rättssäkra val!
Skrivet 10 feb 2011 22:07 gubben (Ej registrerad)
Bittert att det blev så historiskt jämnt den här gången! Skippa Allehandas valbevakning som gynnar Alliansen! Som största och liberala tidning i Örebro så vinklas rapportering till Wermes fördel! Det ena förtar inte det andra!
Skrivet 10 feb 2011 22:52 Vagabond (Ej registrerad)
Bra!!
Skrivet 10 feb 2011 23:03 Iget nytt (Ej registrerad)
Så tråkigt politiker inte tar upp såna här problem innan dom missgynnas av dem. Det känns allt för ofta att de prioriterar sin egen position före rationalitet och folkets vilja. Detta gäller alla partier.
Problemen fanns faktiskt för fyra år sen men då satt ju Werme vid makten så då fanns det ju ingen orsak att klaga.
Skrivet 11 feb 2011 03:22 Trötter (Ej registrerad)
Jag bryr mig inte vilket av de etablerade partierna som styr kommunen för i de flesta frågor så tycker de ganska lika och kommunpolitiker har ändå begränsad "makt", men om det är sant att politiker var i valbåsen och hejade på väljare, så är det åt helvete.
Ett problem som inte Staffan tog upp är att valsedlarna inte finns inne i valbåsen utan ofta vid ingången till vallokalen. Enda sättet att hålla sitt val hemligt är om man tar med sig egna valsedlar eller slösar papper och plockar åt sig ett exemplar av varje sedel och hur bra är det ur miljösynpunkt?
Det är så lätt att flytta in valsedlarna till båsen men istället väljer de ansvariga att slå sig för bröstet och tycka att Sverige är definitionen på det perfekta landet där inget behöver ändras.
Skrivet 11 feb 2011 10:33 Kerstin (Ej registrerad)
Självklart ska vi ha rättsäkra val.
Vi borde helt enkelt skrota det nuvarande systemet och införa elektronisk röstning.
Då slipper vi bl.a hopblandade valsedlar, post som kommer bort, felräkningar osv. osv. Dessutom torde kostnaderna för valen bli billigare.
Skrivet 11 feb 2011 10:37 Karin (Ej registrerad)
vARGtassen (Ej registrerad) skrev: Äntligen! Håller med om de flesta förslagen. Alla röster är tydligen inte lika värda i sossarna värld. Varför skulle sossarna bestämt förstöra valet 2010? Är ideologin verkligen så svag att man måste fuska? Skäms på er sossar för att ni har satt Örebroarna i en sån här situation.
Tror inte ett ögonblick på att någon sosse medvetet fuskat eller saboterat valet.
Däremot är det en hel del valarbetare i röstlokalerna som inte vet vad som gäller och som borde ha fått en bättre utbildning.
Däremot finns det en viss folkpartist som surnat till och inte vill godta att partiet var en av valets förlorare.
Skrivet 11 feb 2011 10:41 Socialbyråkraten (Ej registrerad)
Till revisionisten, här betecknad som vargtassen.
Det var folkpartiet själva som satte Örebro i den sits som kommunen nu befinner sig i, det var en folkpartist som överklagade, inte någon socialdemokrat. Anklagelserna om valfusk finns dessutom från båda sidor.
Sen kan jag hålla med om att valsystemet behöver göras om är väl självklart. De förändringar som "folkpartiet" här lägger fram är alldelles för ytliga. En röst ska väga lika tungt oavsett var ägaren är bosatt.
Skrivet 11 feb 2011 11:38 Mihkel (Ej registrerad)
På tiden att valsystemet ändras. Det är vansinne med alla dessa valsedlar som trycks ca 100 st per valberättigad och val. Sätt alla partier på en valsedel och ge ett unikt nummer för var kandidat då skapas rättvisa både för liten som stor. Tyvärr har det tidigare stora partiet ansett att de ska gynnas, både med valkretsar och att kommunens personal ser till att några partiers valsedlar alltid finns.
Skrivet 11 feb 2011 12:35 david (Ej registrerad)
Äntligen någon som orkar kämpa för vår viktiga demokrati, trots alla ständiga personangrepp på NA:s kommentarsida. Stort Tack för det, från en av oss som tror att ärlighet varar längst.