Hundratals nattvandrade
i protest mot överfallen
När krogarna stängde natten till lördagen samlades ungdomar, vuxna och krogpersonal för att tillsammans nattvandra och manifestera mot våldtäkter och överfall.
Relaterat
Fredagens krogkväll börjar ta slut. Temperaturen har krupit ner mot noll-sträcket och får många i tunnare festkläder att huttra, andra är mer påpälsade. På det stora hela är stämningen god och många skrattar och samtalar glatt.
– Det känns otroligt roligt att så många har kommit hit fast det är så kallt, dessutom stänger krogen strax, då kommer krogpersonal och de som har varit ute i kväll att ansluta, säger Linn Svansbo som är initiativtagare till manifestationen.
Tidigare på kvällen vid elva anordnades en första lite mindre manifestation för de som inte orkade vara vakna senare på kvällen och nu är det dags för den stora manifestationen.
Hela veckan och framförallt fredagskvällen har hon hållit på att organisera manifestationen. Hon har haft kontakt med polisen för tillstånd, blivit intervjuad av media, fixat kartor och på andra sätt försökt sprida budskapet med manifestationen.
– Jag kände att det måste bli ett slut på alla de här våldtäkterna, säger Linn som startade allt genom att annonsera den kombinerad manifestation och nattvandring på Facebook, på internet. Snabbt anmälde sig över tre tusen att delta i manifestationen.
Och de flesta av de över hundra församlade är ungdomar som har läst om nattvandringen på Facebook.
– Jag tycker det här är ett jättebra initiativ och då måste man ju komma för att stödja när någon gör en sån här bra sak, dessutom är det häftigt att se hur man kan sprida ett budskap över internet och att så många dyker upp, säger Rebecka Onerup och får medhåll av sina vänner.
Gör det någon skillnad?
– Vi gör inte det här för att på något sätt leta upp och straffa människor och vill påpeka att det inte går att bekämpa våld mot våld. I kväll hoppas jag att det blir säkrare men det finns ju många kvällar och därför gör vi det här inte bara som en nattvandring utan också som en manifestation för att visa att det inte är okej med det här våldet, säger initiativtagaren Linn Svansbo.
Många av de församlade håller med, de ser inte det här som en slutgiltig lösning utan mer som att visa att de fått nog.
– Det är inte okej med allt det här och vi måste visa att vi inte tänker ha det så här, kanske det sätter press på polisen att göra ännu mer. Men jag tror inte att de kommer hända något i kväll, med så här mycket folk som är ute och nattvandrar så lär ju våldtäktsmännen inte gå ut och göra något, säger Charlotta Jörgensen som snart ska ge sig av ut i mörkret för att nattvandra på söder.


1 m/s





















































Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 16 okt 2010 20:13 Maggie May
Om jag hade vågat gå ut så skulle jag också varit med...
Skrivet 16 okt 2010 21:13 Dianbobo (Ej registrerad)
Och likt förbannat händer en våldtäkt på stan. Vad är det som händer, jävla dår stad =(
Skrivet 16 okt 2010 21:27 orm (Ej registrerad)
det gick ju bra...
Skrivet 16 okt 2010 21:28 L.L.E (Ej registrerad)
Var fanns alla nattvandrare när detta hände. Inte på gamla gatan. Det får inte hända mer nu. Alla måste kunna röra sig i stan utan att vara rädda.
Skrivet 16 okt 2010 21:29 vad är det som händer??? (Ej registrerad)
Samma stund som det va protest så blev en kvinna våldtagen igen ??? HELT OTROLIGT
Skrivet 16 okt 2010 21:30 Mike (Ej registrerad)
Och ändå sker ännu en en våldtäkt... Samtidigt...
Skrivet 16 okt 2010 21:32 Maggie May
jag säger bara detta: kameror,kameror, kameror.......
Skrivet 16 okt 2010 21:36 Emma (Ej registrerad)
tanken är bra, men ändå händer det som inte ska hända ...
Skrivet 16 okt 2010 21:53 Sem (Ej registrerad)
detta lyckades ni ju inte med !!
Skrivet 16 okt 2010 21:56 Fd nattvandrare (Ej registrerad)
De som var ute och nattvandrade gjorde en jätteinsats. Att sedan det inträffade ytterligare en våldtäkt är ju otroligt tragiskt men det kan väl ändå inte dessa nattvandrare lastas för (tycker att en del av tidigare kommentarer gör antydningar åt det hållet).
Däremot kan jag känna att denna manifestation är lite "hjälplös" - en natt går ni ut, alla andra nätter då? De nätter då "vanliga" nattvandrare är ute. Stötta upp dessa också, de är ett fåtal som kämpar med att få tiden och folket att räcka till. Jag nattvandrade själv för ett par år sedan (nu kan jag det inte längre) och vi var ett fåtal, ingen annan som ville, kunde eller orkade...
Skrivet 16 okt 2010 22:04 Cajsa (Ej registrerad)
Frågan är ju om man vågar flytta tillbaka hem till Örebro när detta sker även om folk har gått ut offentligt ang. nattvandringen. Saknar Örebro som var en så mysigare stad förut.
Skrivet 16 okt 2010 22:08 Rune (Ej registrerad)
Maggie May skrev: jag säger bara detta: kameror,kameror, kameror.......
Jag säger bara nej nej nej.
Massövervakning av befolkningen är inte okej på grund av att det finns några våldtäktsmän i staden.
Ska JAG helt plötsligt bli övervakad fast jag inte har gjort något, det är helt befängt.
Lösningen måste vara en annan, låt poliserna istället arbeta lite övertid och få fast de/den som utför denna handlingar.
Skrivet 16 okt 2010 22:13 GG (Ej registrerad)
100-tals???? Hörde att ca 3000 anmält sig? Vart tog alla dom vägen? Alltid lätt att lova, men svårt att hålla. Själv är jag kvinna och bor ett par mil utanför sta´n, varken vågade eller kunde vara med, men tyckte det lät SÅ jäkla bra ....
Skrivet 16 okt 2010 22:19 Jösses (Ej registrerad)
Nattvandringen drog till sig alla poliser så att det var fritt fram för våldtäcksmannen?
Bra att polisen lägger massa resurser på att bevaka detta istället för att bevaka de oskyddade gatorna där samtidigt en flicka vart våldtagen...
Skrivet 16 okt 2010 22:29 lite klokare! (Ej registrerad)
som att protestera skulle råda bot på våldtäktsmän hahaha.......
Skrivet 16 okt 2010 22:32 orolig (Ej registrerad)
KAMEROR! kan lika gärna vara en våldtäkts man som nattvandrar förfan! KAMEROR NU!
Skrivet 16 okt 2010 22:40 Ragger (Ej registrerad)
Som alltid.. ge inte uppmärksamhet och publik åt tokjävlar... för då får dom krut till nya dåd.. Utan snygg och observera och slå till när de behövs, och det rejält, tveka inte utan ta handling.
Skrivet 16 okt 2010 22:40 Malin (Ej registrerad)
Tanken med detta var ju att ha en manifestation mot våldet mot kvinnor och den lyckades dom väldigt bra med! Det är inte deras uppgift att se till att ingen blir våldtagen, dom vill bara visa sitt ställningstagande. Att det sedan händer en våldtäkt ungefär samtidigt är extremt tragiskt. Kanske är det någon som tycket det var upphetsande med tanke på just detta. Hoppas polisen kan få tag i dessa idioter och göra stan säkrare!
Skrivet 16 okt 2010 23:25 Dräparn (Ej registrerad)
Vafan är det för IQ-befriade jävla dårar som sitter och gnäller på dom som vandrade?? De gjorde ju iallafall något och det är ju mer än dom flesta i det här fega jävla kräklandet tål att göra.
Det har skett en våldtäckt och den har begåtts av en sjuk jävla dåre och det är ingen annans fel än den sjuka jäveln som gjorde det.
DÖDSSTRAFF!! ALT.TORTYR!
Att ni som gnäller ens har samvete att skriva här är otrolig, dra åt helvete fega jävlar!
Skrivet 16 okt 2010 23:35 Ida (Ej registrerad)
Uppenbarligen misslyckades manifestationen/nattvandringen å det grövsta med tanke på att en kvinna blev våldtagen PÅ EN GATA SOM LIGGER PRECIS VID JÄRNTORGET!
Skrivet 16 okt 2010 23:40 Danne (Ej registrerad)
Att lyckas genomföra en våldtäkt på Gamla Gatan när det kryllar av nattvandrare och annat folk efter stängning och inga vittnen..Det låter lite skumt...
Skrivet 17 okt 2010 00:06 Sabotaz
Maggie May skrev: jag säger bara detta: kameror,kameror, kameror.......
Nej det går inte,Någon kan få sin integritet kränkt.
Skrivet 17 okt 2010 00:10 Trött på Idioti (Ej registrerad)
Kan alla idioter som trackar ner på manifestationen bara hålla käften! Det är en bra tanke och mycket hellre det än att sätta upp kameror och ha ett bevakningssamhälle!
Var försiktiga där ute!
Skrivet 17 okt 2010 00:31 Jocklas (Ej registrerad)
Tycker det är jävligt dålig stil att klaga på dom ideella personer som som verkligen försöker skapa en tryggare stad. Dom som gav sig ut i fredags ska ha en eloge för att dom bryr sig och försöker göra skillnad.
Att vissa störda personer verkar triggas av all skriverier senaste tiden är tragiskt. Men för det kan man inte tiga ihjäl problemet. Det gäller bara för polisen att jobba vidare. För eller senare åker våldtäktsmännen fast.
Det är sorgligt att behöva säga det, men man bör försöka undvika mindre bakgator och mörka parker i den mån det är möjligt tills våldtäktsmännen sitter inlåsta.
Skrivet 17 okt 2010 00:42 amnevbr (Ej registrerad)
tanken var bra och sånt men ni lyckades inte...
kanske nästa gång !:)
Skrivet 17 okt 2010 00:53 zoot (Ej registrerad)
Bra initiativ. Det visar kanske också lite hur svårt det är att vara precis där det händer, jag tänker på hur det klagas på polisen.
Skrivet 17 okt 2010 00:55 Tomtefar (Ej registrerad)
Jag blir så förbannad på alla som skriver typ "detta lyckades ni ju inte med !!","Var fanns alla nattvandrare när detta hände. Inte på gamla gatan" eller "det gick ju bra..."
Om alla i Örebro var ute på stan istället för att sitta hemma och klanka ner på de som faktiskt gör nåt åt saken så skulle detta aldrig hända då alla örebroare skulle kunna täcka upp HELA stan.
Gör nåt åt situationen själva eller håll inne med era spydiga kommentarer!!
Skrivet 17 okt 2010 03:17 Anna (Ej registrerad)
Sjukt tråkigt med folk som kommenterar om nattvandringens obetydelse när det var så sjukt få som dök upp till sist..
Visar på hur (o)viktigt detta blir i slutändan..
Skrivet 17 okt 2010 07:43 Louise (Ej registrerad)
Den som sätter sig emot kameror har alltid nåt att dölja, så enkelt är det! Nån skrev "Varför ska JAG blir övervakad?". Men hallå! Har du inte gjort nåt spelar det väl för fan ingen roll! Det är väl bättre att man har en chans att få tag på de idioter som HAR gjort nåt! Du kanske inte är så oskyldig själv eller vad är du så rädd för?
Skrivet 17 okt 2010 07:56 Karolina
Maggie May skrev: jag säger bara detta: kameror,kameror, kameror.......
Rune (Ej registrerad) skrev: Jag säger bara nej nej nej.
Massövervakning av befolkningen är inte okej på grund av att det finns några våldtäktsmän i staden.
Ska JAG helt plötsligt bli övervakad fast jag inte har gjort något, det är helt befängt.
Lösningen måste vara en annan, låt poliserna istället arbeta lite övertid och få fast de/den som utför denna handlingar.
Men Rune då! Vad har du för dig som är så rädd för kameror i centrum? Hur ofta är du där? Varje natt? OM du inte har något att dölja så varför inte sätta upp kameror på offentliga platser, i trånga gränder och gator? Det kan rädda många kvinnor att få skador för livet så jag förstår inte att du är så emot det. Då nu vissa män beter sig så här djävligt mot kvinnor och överfaller dem, slår ner dem och våldtar dem så är det faktiskt mycket lättare att haffa en sådan skitstövel om det finns övervakningskameror som hjälp till polisen att identifiera honom och få honom inom lås och bom! Tydligen finns det många här i Örebro med snedvriden och sjuklig läggning beträffande synen på kvinnor som bör sitta på en låst avdelning någonstans - för gott!
Jo det är bra att manifestera o protestera mot övergrepp - sen är det bra om folk bildar små grupper och sprider ut sig under nattvandring - men gå aldrig ensam!! Till slut åker de fast för någon ser dem!
Skrivet 17 okt 2010 08:00 kloker (Ej registrerad)
Danne (Ej registrerad) skrev: Att lyckas genomföra en våldtäkt på Gamla Gatan när det kryllar av nattvandrare och annat folk efter stängning och inga vittnen..Det låter lite skumt...
Håller med dig Danne till 100% mycket märkligt!
Skrivet 17 okt 2010 09:46 sur (Ej registrerad)
kul att folk vill gå men varför ens gå när dom skriver ut exakt vilken gata dom ska gå på och vart och vilken tid det kommer ta klart alla vidriga våldtcktsmän passsar på när varenda kotte är nån annanstans och går då...
Skrivet 17 okt 2010 10:03 Carina Väster Örebro (Ej registrerad)
Underbart att folk går ut även om inte så många infann sig så är det bra!
Polisen som uttalade sig att våldsmannen skall hängas ut på torget offentligt måste väl ändå få en "VARNING" låter högst olämpligt!
Hoppas man griper dom andra våldsmännen med så vi kan gå trygga på gator o torg.
Skrivet 17 okt 2010 10:05 furir (Ej registrerad)
Maggie May skrev: jag säger bara detta: kameror,kameror, kameror.......
Sabotaz skrev: Nej det går inte,Någon kan få sin integritet kränkt.
Har man rent mjöl i påsen varför ska man bli kränkt då? Upp med kameror säger jag bara.
Skrivet 17 okt 2010 10:11 Robert (Ej registrerad)
Hit med kamerorna skriver några, dit med poliserna skriver andra.
Det är många som är sjuka i detta samhället, 40% av alla hushåll är ensamhushåll i riket. Det är så lite kontakt folk emellan. Alla är så uptagna, många gånger man vet inte ens vad grannen heter (fast man vet vatt grannen skaffade minsan en ny gräsklippare förra året.)
Hallå svensson upp med hakan, det som behövs är SOCIALVÄLFÄRD, inte enligt sossarnas politik att man kan tigga pengar från staten utan att folk börjar prata och umgås med varandra.
Världens modernaste land var 6 st. avsnitt som gick på SvT och hade statistik att svenskarna mådde fysiskt bäst % i hela världen, men mådde psykiskt sämst % i hela världen.
Skrivet 17 okt 2010 10:52 af (Ej registrerad)
TACK ALLA NATTVANDRARE för er insats fantastiskt initiativ. tyvärr var jag inte med själv.
Skrivet 17 okt 2010 10:55 Robban (Ej registrerad)
Jösses (Ej registrerad) skrev: Nattvandringen drog till sig alla poliser så att det var fritt fram för våldtäcksmannen?
Bra att polisen lägger massa resurser på att bevaka detta istället för att bevaka de oskyddade gatorna där samtidigt en flicka vart våldtagen...
Menar du på fullt allvar.
Att polisen skall ställa resurser på alla de plattser där våldtäckter, eller andra brott för den delen kan ske ?
Polisen har inte obegränsat med resurser, samtidigt så finns det andra verksamheter dom måste bevaka.
Som du säker förstår så sker det inte bara ett brott i stan.
Och all den publicitet som ges dessa kriminella personer sporrar dem säkert bara mer.
Låt polisen göra sitt. Du borde kanske själv vart ute och nattvandrat ? och vart på den där gatan så du kunnat ringa polisen.
Skrivet 17 okt 2010 11:17 abda (Ej registrerad)
Asså det e helt sjukt. Folk våldtar och sedan får dem knappt ngt straff för det. Tyvker att dem här ska få minst 10 års... hade detta hänt i ett USA eller mellanöstern så hade nog våldtäktsmannen aldrig gjort detta pga han vet vad straffet innebär!Skäms på svenska lagen. Vill åka ttebax till hemlandet.
Skrivet 17 okt 2010 12:21 förbannad tjej. (Ej registrerad)
Maggie May skrev: jag säger bara detta: kameror,kameror, kameror.......
Rune (Ej registrerad) skrev: Jag säger bara nej nej nej.
Massövervakning av befolkningen är inte okej på grund av att det finns några våldtäktsmän i staden.
Ska JAG helt plötsligt bli övervakad fast jag inte har gjort något, det är helt befängt.
Lösningen måste vara en annan, låt poliserna istället arbeta lite övertid och få fast de/den som utför denna handlingar.
DU ska inte behöva bli övervakad för att DU inte gjort något.
men ska JAG som är en ung tjej i örebro behöva bli våldtagen för att jag är tjej? jag har ju inte gjort något?!?!
du borde skämmas! snälla förklara för mig varför det skulle vara så förfärligt att finnas med på film när du promenerar till ica? du verkar inte alls förstå hur det känns att behöva vara livrädd när man befinner sig utomhus i örebro.
Skrivet 17 okt 2010 12:25 Janne (Ej registrerad)
Så effektivt var det !!!
Skrivet 17 okt 2010 13:27 jockeplayer (Ej registrerad)
ett hundratal var ute och nattvandrade och tyvärr skedde ytterligare en våldtäkt samtidigt hmm kanske var den eventuelle våldtäktsmannen bland de som nattvandrade? vem vet men inte helt omöjligt eller kan jag ha så fel?
Skrivet 17 okt 2010 15:10 Kula (Ej registrerad)
zoot (Ej registrerad) skrev: Bra initiativ. Det visar kanske också lite hur svårt det är att vara precis där det händer, jag tänker på hur det klagas på polisen.
Det är ganska så töntigt att klaga så mycket på polisen.
Tänt att Örebro har har tex. 6000 olika gator i city, finns det verkligen någon som tycker att Örebro ska betala vad det kostar att 6000 st poliser ska bevaka varje gata ?
Det finns helt enkelt inte resurser för att bevaka ALLA gator i hela Örebro.
Skrivet 17 okt 2010 15:42 JP (Ej registrerad)
Sitter och funderar på hur folk kan klaga på dom som nattvandrade. Verkar vara folk som inte rör sig utomhus på kvälls tid.
Tycker att alla som nattvandrar gör det bra. Visar att man bryr sig.
Men tycker lagen är för klen. Så konstigt att det är så lågt straff när DEN/DOM förstör en mäniskas liv.
Borde ju vara högre. Döds straff kanske kan införas för speciella brott. För ingen vill väl ha ut den/dom på gatan igen. SJUK el inte SJUK. Funderar ju på om detta rätts system fungerar som det ska.
Polisen gör ett bra jobb. Och en kille är fast.
Nu ska vi bara hjälpas åt och få alla att hjälpas åt. Så ska vi nog kunna få fast den/dom som förstör tryggheten för alla på stan.
Skrivet 17 okt 2010 15:45 Sabotaz
Hur ska vi kunna få mer poliser eller poliser som jobbar över ?
Fackförbunden förbjuder övertid och spaningar måste avbrytas i förtid så att inte poliserna i frågan överträder sin arbetstid.
Facksverige bakbinder inte bara företagen och tillväxten,De bakbinder även lagens långa arm.
Skrivet 17 okt 2010 16:00 Trött på gråsossar (Ej registrerad)
RUNE: Givetvis ska vi ha övervakning på offentliga platser. Varför skulle det spela någon roll om du blir filmad i parken om du inte gör något brottsligt? Är du rädd att någon övervakare ska se dig peta dig i näsan eller klia dig där bak? Pajas.
Skrivet 17 okt 2010 16:02 Josephin (Ej registrerad)
Maggie May skrev: jag säger bara detta: kameror,kameror, kameror.......
Rune (Ej registrerad) skrev: Jag säger bara nej nej nej.
Massövervakning av befolkningen är inte okej på grund av att det finns några våldtäktsmän i staden.
Ska JAG helt plötsligt bli övervakad fast jag inte har gjort något, det är helt befängt.
Lösningen måste vara en annan, låt poliserna istället arbeta lite övertid och få fast de/den som utför denna handlingar.
förbannad tjej. (Ej registrerad) skrev: DU ska inte behöva bli övervakad för att DU inte gjort något.
men ska JAG som är en ung tjej i örebro behöva bli våldtagen för att jag är tjej? jag har ju inte gjort något?!?!
du borde skämmas! snälla förklara för mig varför det skulle vara så förfärligt att finnas med på film när du promenerar till ica? du verkar inte alls förstå hur det känns att behöva vara livrädd när man befinner sig utomhus i örebro.
Håller fullständigt med! Vad spelar det för roll om man sätter upp övervakningskameror om det kan hindra att tjejer får sina liv förstörda?! Så länge du inte har något att dölja spelar det väl ingen roll att du blir filmad när du är ute på promenad. Filmerna används bara i dessa syften. Detta löjliga snack om integritet, slappna av lite!
Skrivet 17 okt 2010 16:09 G.O.1984 (Ej registrerad)
Maggie May skrev: jag säger bara detta: kameror,kameror, kameror.......
Nej tack, det vill vi inte ha det räcker gott o väl med att staten redan har tillgång till ens telefonsamtal,sms,internettrafik osv.
Skrivet 17 okt 2010 16:52 Rune (Ej registrerad)
Maggie May skrev: jag säger bara detta: kameror,kameror, kameror.......
Rune (Ej registrerad) skrev: Jag säger bara nej nej nej.
Massövervakning av befolkningen är inte okej på grund av att det finns några våldtäktsmän i staden.
Ska JAG helt plötsligt bli övervakad fast jag inte har gjort något, det är helt befängt.
Lösningen måste vara en annan, låt poliserna istället arbeta lite övertid och få fast de/den som utför denna handlingar.
förbannad tjej. (Ej registrerad) skrev: DU ska inte behöva bli övervakad för att DU inte gjort något.
men ska JAG som är en ung tjej i örebro behöva bli våldtagen för att jag är tjej? jag har ju inte gjort något?!?!
du borde skämmas! snälla förklara för mig varför det skulle vara så förfärligt att finnas med på film när du promenerar till ica? du verkar inte alls förstå hur det känns att behöva vara livrädd när man befinner sig utomhus i örebro.
Josephin (Ej registrerad) skrev: Håller fullständigt med! Vad spelar det för roll om man sätter upp övervakningskameror om det kan hindra att tjejer får sina liv förstörda?! Så länge du inte har något att dölja spelar det väl ingen roll att du blir filmad när du är ute på promenad. Filmerna används bara i dessa syften. Detta löjliga snack om integritet, slappna av lite!
Du har själv skrivit svaret på din frågra, ska alla andra som inte blir våldtagna få sina liv förstörda och registrerade ?
Jag har inget att dölja och kanske inte du heller, men skickar du tex. all information via vykort eller använder du kuvert som du förseglar ?
Du har väl inget att dölja ?
Låser du dörren hemma?, du har väl inget att dölja ?
Riktigt skitargument du har.
Som tur är så tänker de flesta som jag gör annars så skulle medborgargarna inte ha något privatliv kvar.
Visst är våldtäkt ett grovt brott men det är egentligen inte ett stort problem. Titta i tex. Afrika, där blir tusentals kvinnor våldtagna varje dag i små byar.
Skrivet 17 okt 2010 17:17 Sredna (Ej registrerad)
Läste i en kommentar att någon såg 10 polisbilar på 30 minuter, där har vi väl en del av felet, låt poliserna fotpatrullera. Skicka ut ett antal av våra kvinnliga poliser utklädda och väl beväpnade på mörka gator, de kan ju i allafall försvara sej om de blir attackerade. Vidare, släpp alla signalement/fantombilder nu!
Skrivet 17 okt 2010 18:55 Annie (Ej registrerad)
Rune. Du blir filmad på banken och du blir filmad i affärer...du förstår säkert varför. Varför vore det så hemskt att bli filmad på gatan också, av samma anledning? Det måste väl vara viktigare att din fru/dotter/syster/väninna inte blir överfallen och våldtagen än att du känner att din integritet inte blir kränkt av en övervakningskamera? Din liknelse med att låsa dörren är förövrigt inte hållbar- du kan inte jämföra äpplen och bananer. Man låser för att känna sig trygg och för att ingen ska kunna komma in. Samma med övervakningskameror på stan- för att man ska känna sig trygg och förhindra/försvåra brott. Och när det händer blir det lättare att identifiera gärningsmannen. Kameror skulle göra stan tryggare för alla- ung som gammal, man som kvinna.