Nytt våldtäktsförsök i Örebro
Ytterligare ett våldtäktsförsök har inträffat i Örebro. Det är en kvinna i 20-årsåldern som utsatts.
Relaterat
Artikelserie
- Överfallsvåldtäkterna i Örebro
- Ökad försäljning av larm och sprejer 2010-10-11
- Polisen arbetar fram en fantombild på mannen 2010-10-11
- Tre våldtäktsöverfall på mindre än ett dygn 2010-10-11
- Ännu ett kvinnoöverfall 2010-10-10
- Två nya kvinnoöverfall 2010-10-10
- Äldre kvinna våldtagen 2010-10-10
- Därför cirklade polisen över stan 2010-10-01
- Polisen: Samma man överföll fyra kvinnor 2010-09-15
- Rikskrim fortsätter utreda serievåldtäkterna i Örebro 2010-09-14
- Nytt våldtäktsförsök utreds av polisen 2010-09-03
- Fyra månader sedan senaste våldtäkten 2010-08-24
- Robins DNA hjälp i Örebropolisens jakt 2010-08-04
- Rykten kring våldtäkterna dementeras 2010-07-23
- Söker vittnen efter ny våldtäktsanmälan 2010-07-21
Hon hittades liggande nära korsningen Fredsgatan Alnängsgatan i centrala Örebro.
Våldtäktsförsöket inträffade vid 02 00-tiden natten mot tisdagen men har enligt polisen anmälts i efterhand.
Kvinnan överfölls av en man som tog tag i henne och höll fast samtidigt som han påbörjade våldtäktsförsöket.
-Men hon lyckades sparka och slå omkring sig så att hon blev fri och mannen flydde då därifrån. I vilken riktning är oklart, säger Örebropolisens informationschef Torbjörn Carlson. En närstående till kvinnan sökte efter henne eftersom de skulle träffas nära platsen där hon utsattes.
Då han fann kvinnan vid Fredsgatan Alnängsgatan stod en stor silverfärgad, eller ljust grönmetallicfärgad, bil där.
-Intill bilen fanns en man som undrade om den som kom till platsen var bekant med kvinnan. Då han svarade ja förklarade bilägaren att han hade stannat och skulle larma polisen men eftersom kvinnan nu fått hjälp tänkte han åka därifrån.
-Den mannen vill vi mycket gärna komma i kontakt med. Han kan ha sett saker som är av stort värde i utredningen. Vi hoppas han tar kontakt med oss snarast, säger Torbjörn Carlson.
Det går att ringa polisens utredare på telefon 019-156160 eller 070-6880152.
Polisen har nu ytterligare ett fall i utredningen om sju tidigare våldtäktsförsök och fyra våldtäkter sedan september förra året.
Örebropolisen och Rikskriminalen arbetar tillsammans i utredningen där mera än 400 män i 20-30 årsåldern topsats i försöken att få fram ett dna som stämmer in på gärningsmannen.
När det gäller senaste våldtäktsförsöket har polisen valt att inte gå ut med signalement på gärningsmannen.
Varför?
-Vi har av olika skäl gjort det valet, säger Torbjörn Carlson.


1 m/s


















































Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 30 sep 2010 14:32 Karin (Ej registrerad)
Nej, nu får det vara nog! Hur många tjejer ska tvingas stanna inne varenda jäkla kväll innan Polisen får tag på nån?
Och hur ska nån nånsin kunna hjälpa till med tips om man inte vet hur personen såg ut, inte ens om den var mörk/ljushårig, färg på kläder mm.
Som det känns nu så kan det vara vilken kille/man som helst i hela Sverige som är skyldig!!
Skrivet 30 sep 2010 15:00 Daniel (Ej registrerad)
Varför har polisen valt att inte gå ut med signalement?
"-Vi har av olika skäl gjort det valet, säger Torbjörn Carlson."
- Vad är det för svar? olika skäl? vad betyder det egentligen?
Om de hade kunnat gå ut med ett signalement hade det säkert inte sprungit runt lika mycket våldtäktsmän.
Det är nog många som undrar och misstänker vad polisen är rädd för.....
Skrivet 30 sep 2010 15:12 Peter (Ej registrerad)
"och mannen flydde då därifrån. I vilken riktning är oklart, säger Örebropolisens informationschef Torbjörn Carlson"
Jag har en ganska så god gissning på åt vilket håll förövaren flydde.
Skrivet 30 sep 2010 15:36 strid (Ej registrerad)
Vad spelar det för roll hur personen såg ut? Vad ska man göra åt det? Om nu personen var blond, 1.83cm lång och bar en röd tröja vid tillfället vad ska man göra med den informationen? Vid en ev vittneskonfrontation så kan offret förhoppningsvis peka ut den skyldige, men varför skulle nån annan ha nytta av ett signalement? Kan nån svara på det? Känner man sig tryggare av att veta att gärningsmannen ser ut på ett visst sätt? Tänk om det finns flera gärningsmän? Kommer man att hoppa på alla som stämmer in på signalementet? Kan någon svara vad ni ska göra med informationen?
Skrivet 30 sep 2010 15:38 E (Ej registrerad)
Om ni tror att ni kan lösa detta så mycket bättre än Polisen, varför gör ni det då inte?
Jag tror Polisen gör allt de kan för att lösa dessa fall. Det är nog ingen som vill att fler ska utsättas för våldtäcktsförsök?!
Sluta gnäll på att de inte gör något, de gör allt de kan!
Vill du hjälpa till, gå ut på stan på kvällarna så att det finns folk i rörelse istället för att sitta vid datorn och gnälla.
Skrivet 30 sep 2010 15:40 Matte71 (Ej registrerad)
Jag vet att kommentarer som att "polisen borde göra annat än bara syssla med trafikövervakning" är lika sliten som fel. Ändå måste jag medge att jag börjat tvivla på hur man prioriterar. Arbogavägen igår; fartkontroll med målade bilar, motorcyklar och civilbilar. Söderleden idag; nykterhetskontroll med ett stort antal målade och civila bilar. Samtidigt vet jag att min fru (och säkert många till) är vettskrämda när de går från och till USÖ:s personalparkering (där flera överfall skett) kvälls- och nattetid. Men där lyser man med sin frånvaro... Jag vet att polisen inte kan vara överallt, men en tillfällig omprioritering skulle väl kunna vara befogad i dagsläget? För övrigt efterlyser även jag någon form av signalement. Det kan väl i alla fall inte minska chansen att få tag i den/de skyldiga.
Skrivet 30 sep 2010 15:42 Bert Ljung (Ej registrerad)
Poliserna har inte tid, dem leker antingen krig på CV området eller tar folk utan cykellyse.. Prioriteringar
Skrivet 30 sep 2010 15:49 Rebecca (Ej registrerad)
helt sjukt jag har varit rädd för den här killen länge nu kan inte ens ta mina morgonpromenader ifred innan jobbet utan att behöva vara rädd och få hjärtklappning så fort man hör något bakom sig!
händer det inte något nu så bär jag fan kniv och det kan inte vara olagligt!
UT MED HUR HAN SER UT VAD ÄR PROBLEMET!!!
Skrivet 30 sep 2010 16:08 Sivan (Ej registrerad)
vad har allmänheten för nytta av ett signalementet? så skriver Strid, man kan nästan ana att du jobbar inom polisen det verkar så, alla i staden Örebro har nytta av det, att få ett slut på dessa vidriga våldtäkter på ung som gammal och många törs knappt åka hem från sitt arbete sent på kvällen, någon, några kanske var ute så sent ex buss taxichaufför som har sett nånting och kan hjälpa, ena stunden vill polisen ha tips i nästa andetag så har vi inte med det att göra, men det HAR VI ALLA som bor i denna stad, tror bara det är i Örebro man kör med detta resonemang.
Skrivet 30 sep 2010 16:12 Pelle (Ej registrerad)
nu får det vara nog....polisen klarar tydligen inte av att hålla gatorna rena från "konstiga" människor. Blir att åka röra på sig var kväll som går & jag kommer inte "leka bror duktig å ringa 112" när jag hittar rätt person.
Skrivet 30 sep 2010 16:17 Marre (Ej registrerad)
Hua, den dag trafikpolisen börjar utreda överfall. Som i de flesta yrken finns väl olika kompetenser, eller?
Skrivet 30 sep 2010 16:27 Lotta (Ej registrerad)
Har någon sett en man runt det stället där överfallet skett och runt den tidpunkten bör alla höra av sej till polisen med uppgifterna för ALLA de personerna bör kollas upp !
Det är inte bra att låsa fast sej vid något signalement.
Skrivet 30 sep 2010 16:32 Mamman (Ej registrerad)
Jag tror att alla vill få fast den/dom skyldiga och polisen gör nog så mycket dom kan med sina resurser.
Se till att polisen får större resurser så får vi nog se större resultat också.
Att polisen har tex trafikkontroller behöver ju inte utesluta något annat då man de tex kan hålla platser, byggnader eller personer under bevakning "under tiden".
Hoppas att det snart kan bli ett slut på dessa överfall!
Skrivet 30 sep 2010 16:33 Stefan (Ej registrerad)
Jag förstår inte varför polisen inte tar prover på samtliga i hela Örebro för att få fram rätt DNA. Jag kan mycket väl gå och lämna ett DNA prov, det gör mig ingenting.
Det som dock är viktigt är väl att provet i såna fall bara ska användas i denna utredning kring våldtäkterna och inte användas i andra sammanhang.
Skrivet 30 sep 2010 16:42 Micke (Ej registrerad)
Julklappstips 2010, Försvarsspray som färgar förövaren röd i ansiktet. Mycket svårborttagen färg. Märk gärningsmannen så polis och folk runt omkring kan se att denne har blivit sprayad.
Skrivet 30 sep 2010 17:01 En kvinna (Ej registrerad)
Hände ett till överfall för en vecka sedan, som Polisen/media ej gått ut med trots vittne och att förövaren var känd av Polisen. Jag begriper inte varför! Gör mig så oerhört ledsen, beklämd och upprörd. Här kunde ju mannen iaf gripas....men han gick fri....för att "målsägande saknas" (dvs kvinnan). Om någon känner kvinnan som angreps för precis en vecka sedan - be henne anmälda för det har betydelse!!! Vi måste ju hjälpas åt att stoppa den här onda spiralen.
Skrivet 30 sep 2010 17:04 Kg (Ej registrerad)
Vad jag har hört så ska polisen ha ett bra signalementet på GM! o nej jag har inte hört det på facebook,kafferep,bingo eller gymet utan från en som är på sätt och vis insatt i de hela
Skrivet 30 sep 2010 17:16 Magnus Achmed (Ej registrerad)
Stefan (Ej registrerad) skrev: Jag förstår inte varför polisen inte tar prover på samtliga i hela Örebro för att få fram rätt DNA. Jag kan mycket väl gå och lämna ett DNA prov, det gör mig ingenting.
Det som dock är viktigt är väl att provet i såna fall bara ska användas i denna utredning kring våldtäkterna och inte användas i andra sammanhang.
Ja du Stefan. Gillar du att få post i stängda kuvert, eller ska vi skanna alla dina brev och lägga ut på internet?
Ska vi installera en kamera på ditt skithus och lägga ut på utube??
Jag menar det skickas ju brevbomber och det begås brott i folks badrum.
Folk som du har en konstig öststadsinställning.
Jag gissar att du inte ens jobbar och betalar skatt.
Skrivet 30 sep 2010 17:17 G (Ej registrerad)
På sommarlovet slutade överfallen, är det en student måntro?
Skrivet 30 sep 2010 17:19 Lars (Ej registrerad)
Rebecca (Ej registrerad) skrev: helt sjukt jag har varit rädd för den här killen länge nu kan inte ens ta mina morgonpromenader ifred innan jobbet utan att behöva vara rädd och få hjärtklappning så fort man hör något bakom sig!
händer det inte något nu så bär jag fan kniv och det kan inte vara olagligt!
UT MED HUR HAN SER UT VAD ÄR PROBLEMET!!!
Hur vet du att det bara är en kille som springer runt & våldtar? Det är garanterat flera olika. Mvh
Skrivet 30 sep 2010 17:20 Strid (Ej registrerad)
Peter (Ej registrerad) skrev: "och mannen flydde då därifrån. I vilken riktning är oklart, säger Örebropolisens informationschef Torbjörn Carlson"
Jag har en ganska så god gissning på åt vilket håll förövaren flydde.
Och vilket håll flydde han och hur kan du vara så säker på det?
Kan du utveckla ditt resonemang?
Eller vet du nått som inte polisen vet?
Skrivet 30 sep 2010 17:24 benton
Låt alla som bor o födds i sverige att lämna ett dna prov så vi alla är med i ett register, så det blir lätt att kolla upp den skyldiga. O sätt upp övervakningskameror på lämpliga ställen i städerna. O alla som säger att detta inte respekterar er personliga integritet. Vad har ni gjort???
Skrivet 30 sep 2010 17:45 KS (Ej registrerad)
I Stockholm finns NATTKNAPPEN. Ett nummer dit man kan ringa o tala med någon under vägen hem, någon som kan larma polisen om det behövs. Varför finns inte detta i Örebro efter så många händelser?
Skrivet 30 sep 2010 17:46 Anna Lisa (Ej registrerad)
DET ÄR INGET ANNAT ÄN EN STOR SKAM,AV POLIS,TIDNING ATT TYSTNADEN ÄR TOTAL,SKANDAL .TAPPAR FÖRTROENDET FÖR VÅR ALLAS POLIS,NA KAN JU INTE ENS ÅTERGE EN POLISRAPPORT UTAN GLÖMMA FAKTA ,tänker på MISSHANDEL VID TRÄNGEN.
Skrivet 30 sep 2010 17:55 Lotta (Ej registrerad)
benton skrev: Låt alla som bor o födds i sverige att lämna ett dna prov så vi alla är med i ett register, så det blir lätt att kolla upp den skyldiga. O sätt upp övervakningskameror på lämpliga ställen i städerna. O alla som säger att detta inte respekterar er personliga integritet. Vad har ni gjort???
Var persons integritet är hans/hennes egen och bör så förbli.
Det handlar inte om att man har gjort något det handlar om att man är individ och har integritet.
Våldsmän/kvinnor som åkt fast och är dömda bör man däremot ha ett register på - beroende på vad personen gjort alltså - det är min åsikt.
Skrivet 30 sep 2010 17:59 Rebecca (Ej registrerad)
Rebecca (Ej registrerad) skrev: helt sjukt jag har varit rädd för den här killen länge nu kan inte ens ta mina morgonpromenader ifred innan jobbet utan att behöva vara rädd och få hjärtklappning så fort man hör något bakom sig!
händer det inte något nu så bär jag fan kniv och det kan inte vara olagligt!
UT MED HUR HAN SER UT VAD ÄR PROBLEMET!!!
Hur vet du att det bara är en kille som springer runt & våldtar? Det är garanterat flera olika. M
Allvarligt du som skrev den korkade kommentaren om att det är flera, spelar det någon roll om det är en eller flera, jag är lika rädd för det när jag är ute, jag menade såklart bara att jag var rädd när jag är ute och går, sen spelar det väl ingen roll om det är 100 våldtäktsmän eller inte, det kommer ju alltid att finnas idioter iallafall, men nu är det en serievåldtäktsman som är ute enligt säkra DNA, sen finns kommer det alltid copycats av sånt här men för mig spelar det igen större roll det är otäckt som fan att vara ute!
Skrivet 30 sep 2010 18:15 NoFear (Ej registrerad)
Tycker det är ganska självklart att alla människor i Sverige ska ingå i ett DNA- register.
Varför tycker jag det?
Därför att jag vill leva i en normal värld bland normala människor.
Sjuka människor låser man in och är det riktigt illa så kan man väl ta bort dom.
Skrivet 30 sep 2010 18:40 Felix
Jag håller med flera av insändarskribenterna; något måste hända NU! Innan någon dödas, det är bara ett faktum, det är tidsfråga! Det kan vara din dotter, min dotter, sambo, fru, mamma. Ja, något måste ske! Vad gör polisen? Visst, man kan inte begära att polisen är precis överallt, det är omöjligt. Kanske kan man dock tycka att viss omprioritering kan behöva göras?? Återigen; varför går man inte ut med signalementet? Har inte det visat sig att det inte fungerar att "mörka" det? Om det nu är så bra att mörka, varför har ingen gärningsman gripits?
Har sagt det tidigare; varför inte kameraövervakning? De enda som kan känna sig "hotade" av det är väl dom som inte har rent mjöl i påsen??
Skrivet 30 sep 2010 18:50 Rosa (Ej registrerad)
Som förälder ,hämta alltid ditt barn oavsett hur sent det än blir.
Och som tjej eller kille GÅ ALDRIG SJÄLVA så jäkla dumt.
Tro aldrig att det händer inte mig.
Skaffa larm.
Eller gå inte ut om du inte är tvungen
Skrivet 30 sep 2010 19:06 Micke (Ej registrerad)
KS (Ej registrerad) skrev: I Stockholm finns NATTKNAPPEN. Ett nummer dit man kan ringa o tala med någon under vägen hem, någon som kan larma polisen om det behövs. Varför finns inte detta i Örebro efter så många händelser?
Telefonen kan i bästa fall resultera i ett avbrutet överfall, en stor del av skadan, åtminstone psykiskt är redan gjord då.
Jag skulle vilja att någon tog tag i Non Fighting Generation igen. Många människor har via facebook grupper och även i kommentarer här uttryckt vilja att hjälpa till. Om bara hälften av dessa människor faktiskt ställer upp så kommer föreningen bli manstark och kunna erbjuda ett utökat skydd i staden med sin blotta närvaro, speciellt då ordningsvakter nu går omkring lite varstans.
Handgripligt agerande tror jag är bäst, speciellt då NFG är en förening som många av oss som närmar oss 30 säkert har sett och hört talas om.
Skrivet 30 sep 2010 19:13 Micke SD Örebro (Ej registrerad)
Lägg ner polisen i Örebro. Bättre att skaffa ett Nationalgarde nu. Trött på allt snack, nu gäller handling.
Skrivet 30 sep 2010 19:15 lisa v (Ej registrerad)
Jag var inne på förhör hos polisen efter att jag hade blivit förföljd vid centralparken en kväll i somras.
Polisen förklarade att dom skulle mejla mig och berätta det som hade sagts, samt att jag skulle få komma in och kolla på foton för att kunna peka ut någon.
Månaderna går, och ingen polis hör av sig.
Det skulle va uppskattat med ett mejl där det kanske stod att informationen inte var till någon hjälp, eller någon slags respons.
Kan herr polisen svara på sitt arbete gentemot det?
Skrivet 30 sep 2010 19:20 Lotta (Ej registrerad)
Felix skrev: Jag håller med flera av insändarskribenterna; något måste hända NU! Innan någon dödas, det är bara ett faktum, det är tidsfråga! Det kan vara din dotter, min dotter, sambo, fru, mamma. Ja, något måste ske! Vad gör polisen? Visst, man kan inte begära att polisen är precis överallt, det är omöjligt. Kanske kan man dock tycka att viss omprioritering kan behöva göras?? Återigen; varför går man inte ut med signalementet? Har inte det visat sig att det inte fungerar att "mörka" det? Om det nu är så bra att mörka, varför har ingen gärningsman gripits?
Har sagt det tidigare; varför inte kameraövervakning? De enda som kan känna sig "hotade" av det är väl dom som inte har rent mjöl i påsen??
Nu är det ju så att signalement har talats om tidigare och det enda det gett är en massa rasistiska kommentarer.
OM signalement ska talas om så bör det vara något så specifikt att det inte kan misstolkas och vara 5000 andra personer.
Skrivet 30 sep 2010 19:42 M.B (Ej registrerad)
..."sent om sider" kommer det fram ytterlligare ett överfall ! Varför inte meddela alla direkt , så vi har en möjlighet att "dra oss till minnes" om det var något märkligt vi sett !
Insändaren tidigare om en "nattknapp", för att ha någon att tala med på väg hem, som kan larma, var en utmärkt idé !
Skrivet 30 sep 2010 19:53 Linda (Ej registrerad)
Det är billigare att utrusta alla män med en fotboja med GPS, än att DNA-testa alla män. Om alla män får en fotboja med GPS så kan man med en knapptryckning se vem som var närmast platsen för våldtäkten.
Tekniken finns redan och är beprövad i stor skala med kriminalvårdens IÖV-program.Allt som behövs är att köpa fler fotbojor och ringmärka alla män. Då blir vi av med problemet.
Jag föreslår att vi börjar med politiker och poliser, för vi har ju sett att grova våldtäktsmän som Göran Lindberg kan klara sig undan rättvisan i många år genom att gömma sig som polis, och politiker ska vara mogna nog att leda med gott exempel.
För att det ska bli jämlikt så kan kvinnor ha fotboja med GPS på också, fast vi vet att kvinnor aldrig skulle våldta någon. Men vi kan ställa upp för jämlikhetens skull så männen inte klagar på orättvisa.
Vad väntar vi på? Ta på dig fotbojan! Du har väl ingenting att dölja.
Skrivet 30 sep 2010 20:05 tripple nipple! (Ej registrerad)
det är ju en snut som är våldtäktsmannen annars hade dom slängt på oss signalament!
Skrivet 30 sep 2010 20:15 Micke (Ej registrerad)
Jag försöker få igång NFG Jouren igen. Och med tanke på hur folk numera reagerar på alla överfallen så hoppas jag att om jag får igång föreningen igen kan få många medlemmar som vill följa med ut och hjälpa till.
Tillräckligt många medlemmar där skulle innebära ett större verkningsområde. Förhoppningsvis med samma utrustning som NFG hade förr (Radio med direktkommunikation med SOS).
Skrivet 30 sep 2010 20:27 Bauer (Ej registrerad)
Varför skriver ni inte som det är. Att det från polisens sida mörkas att en våldtäkt till har hänt samt 2-3 våldtäkts försök har gjorts.
Skrivet 30 sep 2010 20:37 steffe (Ej registrerad)
Jag har en hustru som jobbar på USÖ och jag kan säga att jag mår riktigt dåligt varje gång hon ska till jobbet eller jag vet att hon slutar på kvällen. Hon jobbar numera natt och måste ner och parkera bilen i mörkret på parkeringen. Jag tror nog att polisen gör allt de kan men jag skulle önska att vi som känner oss oroliga över våra sambos. hustrur. flickvänner att vi skulle kunna gå ihop och ev dela upp oss olika kvällar och gå runt och patrullera området mellan 20 och 24 då kanske vi skulle avskräcka det här missfostret till människa som ger sig på våra nära och kära.
Skrivet 30 sep 2010 20:43 Strid (Ej registrerad)
Linda (Ej registrerad) skrev: Det är billigare att utrusta alla män med en fotboja med GPS, än att DNA-testa alla män. Om alla män får en fotboja med GPS så kan man med en knapptryckning se vem som var närmast platsen för våldtäkten.
Tekniken finns redan och är beprövad i stor skala med kriminalvårdens IÖV-program.Allt som behövs är att köpa fler fotbojor och ringmärka alla män. Då blir vi av med problemet.
Jag föreslår att vi börjar med politiker och poliser, för vi har ju sett att grova våldtäktsmän som Göran Lindberg kan klara sig undan rättvisan i många år genom att gömma sig som polis, och politiker ska vara mogna nog att leda med gott exempel.
För att det ska bli jämlikt så kan kvinnor ha fotboja med GPS på också, fast vi vet att kvinnor aldrig skulle våldta någon. Men vi kan ställa upp för jämlikhetens skull så männen inte klagar på orättvisa.
Vad väntar vi på? Ta på dig fotbojan! Du har väl ingenting att dölja.
Kvinnor våldtar med.
Skrivet 30 sep 2010 20:43 Masspsykos (Ej registrerad)
Felix skrev: Jag håller med flera av insändarskribenterna; något måste hända NU! Innan någon dödas, det är bara ett faktum, det är tidsfråga! Det kan vara din dotter, min dotter, sambo, fru, mamma. Ja, något måste ske! Vad gör polisen? Visst, man kan inte begära att polisen är precis överallt, det är omöjligt. Kanske kan man dock tycka att viss omprioritering kan behöva göras?? Återigen; varför går man inte ut med signalementet? Har inte det visat sig att det inte fungerar att "mörka" det? Om det nu är så bra att mörka, varför har ingen gärningsman gripits?
Har sagt det tidigare; varför inte kameraövervakning? De enda som kan känna sig "hotade" av det är väl dom som inte har rent mjöl i påsen??
Lotta (Ej registrerad) skrev: Nu är det ju så att signalement har talats om tidigare och det enda det gett är en massa rasistiska kommentarer.
OM signalement ska talas om så bör det vara något så specifikt att det inte kan misstolkas och vara 5000 andra personer.
Well, ut med en fantombild! Var är fantombilden? Om detta är samma gärningsman så är han ju snart i klass med den ökände hagamannen. Varför försvarar det svenska samhället, inklusive invånarna, så ofta våldsmän? Jag kallar det masspsykos. Folket lider av en sjuk masspsykos.
Skrivet 30 sep 2010 20:46 Micke (Ej registrerad)
Linda (Ej registrerad) skrev: Det är billigare att utrusta alla män med en fotboja med GPS, än att DNA-testa alla män. Om alla män får en fotboja med GPS så kan man med en knapptryckning se vem som var närmast platsen för våldtäkten.
Tekniken finns redan och är beprövad i stor skala med kriminalvårdens IÖV-program.Allt som behövs är att köpa fler fotbojor och ringmärka alla män. Då blir vi av med problemet.
Jag föreslår att vi börjar med politiker och poliser, för vi har ju sett att grova våldtäktsmän som Göran Lindberg kan klara sig undan rättvisan i många år genom att gömma sig som polis, och politiker ska vara mogna nog att leda med gott exempel.
För att det ska bli jämlikt så kan kvinnor ha fotboja med GPS på också, fast vi vet att kvinnor aldrig skulle våldta någon. Men vi kan ställa upp för jämlikhetens skull så männen inte klagar på orättvisa.
Vad väntar vi på? Ta på dig fotbojan! Du har väl ingenting att dölja.
Jättebra lösning om det inte vore för att den inte är det minsta genomtänkt. Strider mot grundlagen och diverse andra lika fjuttiga anledningar.
Sluta vara skrivbordspoliser och ut och gör något. Finns föreningar och privata grupper som är ute och rör sig. Ju fler som vandrar runt på kvällarna och nätterna fram till på morgonen desto större chans att få tag i gärningsmannen/gärningsmännen.
Skrivet 30 sep 2010 20:50 mamma (Ej registrerad)
ipple nipple, ja man vet ju inte tänk på Lindberg ,vem kunde ana.
Så alla , någon gång har ni blivirt rädda eller någon varit obehaglig,anmäl allt.
så polisen var ska vi anmäla på nätet,kan man vara anonym, för det är ju så att förövaren alltid får reda på anmälaren, där för är alla rädda idag
Skrivet 30 sep 2010 21:13 Oscar (Ej registrerad)
Om alla männ i denna diskution går ut och "patrullerar" istället för att gnälla på lokala tidningens server så har vi kommit ett steg närmare!
Polisen har ej lyckats. Då våldtäcksmännen fortfarande är aktiva. Då får vi vanliga Svenssons rycka in. Eller ska vi fortsätta diskutera polis-strategier?
Polisen har inte kommit ett steg närmare gärningsmannen som det verkar. Inte som vi fått veta iaf. Hade de vetat något som gjort våra kvinnor tryggare så hade de sagt något. Eller gömmer det sig en till våldtäcksman inom poliskåren?
Skrivet 30 sep 2010 21:19 Felix
Felix skrev: Jag håller med flera av insändarskribenterna; något måste hända NU! Innan någon dödas, det är bara ett faktum, det är tidsfråga! Det kan vara din dotter, min dotter, sambo, fru, mamma. Ja, något måste ske! Vad gör polisen? Visst, man kan inte begära att polisen är precis överallt, det är omöjligt. Kanske kan man dock tycka att viss omprioritering kan behöva göras?? Återigen; varför går man inte ut med signalementet? Har inte det visat sig att det inte fungerar att "mörka" det? Om det nu är så bra att mörka, varför har ingen gärningsman gripits?
Har sagt det tidigare; varför inte kameraövervakning? De enda som kan känna sig "hotade" av det är väl dom som inte har rent mjöl i påsen??
Lotta (Ej registrerad) skrev: Nu är det ju så att signalement har talats om tidigare och det enda det gett är en massa rasistiska kommentarer.
OM signalement ska talas om så bör det vara något så specifikt att det inte kan misstolkas och vara 5000 andra personer.
Hej Lotta!
Nu tror jag att du missförstod mig, min fråga om varför polisen inte går ut med signalement har INTE ETT DUGG att göra med varifrån personen ifråga kommer ifrån. Det är bara ett mer allmänt konstaterande att polisen vid upprepade tillfällen valt att mörka och inte gått ut med signalement, ibland inte ens en gång att det har hänt! Man har vid flera tillfällen valt att vänta flera dagar! Det är det jag vänder mig emot, vittnesuppgifter är "färskvara", i alla fall i mina ögon. Oavsett om gärningsmannen är vit, svart, röd, gredelin eller vad du nu vill. Det är helt ointressant, att övergreppen forsätter är högst påtagligt och ger det högsta prioritet!
Skrivet 30 sep 2010 21:25 Jenny - Moderat (Ej registrerad)
Rebecca (Ej registrerad) skrev: helt sjukt jag har varit rädd för den här killen länge nu kan inte ens ta mina morgonpromenader ifred innan jobbet utan att behöva vara rädd och få hjärtklappning så fort man hör något bakom sig!
händer det inte något nu så bär jag fan kniv och det kan inte vara olagligt!
UT MED HUR HAN SER UT VAD ÄR PROBLEMET!!!
Sluta vara så löjligt. Rädd för att gå ut ?
Själv är jag inte alls rädd för att gå ut varken på dagarna eller på kvällen.
Ger han sig på mig så kommer han få stryk, våga slå tillbaka istället för att stanna hemma.
Skrivet 30 sep 2010 21:29 Jenny - Moderat (Ej registrerad)
Micke SD Örebro (Ej registrerad) skrev: Lägg ner polisen i Örebro. Bättre att skaffa ett Nationalgarde nu. Trött på allt snack, nu gäller handling.
Exakt, alltför många människor sitter bara hemma och gnäller.
Skrivet 30 sep 2010 21:52 Matte71 (Ej registrerad)
Hagamannen har tyvärr blivit en bra jämförelse. Desperationen som framgår i alla dessa kommentarer är densamma som rådde i Umeå för några år sedan. Och jag sållar mig till mängden. Många verkar tro att polisen gör sitt yttersta, och det tvivlar jag inte en sekund på. Att de gör rätt är jag däremot inte helt övertygad om. Jag kan ärligt talat inte begripa varför man inte släpper signalementet. De som är övertygade om att avslöjandet skulle kunna ge upphov till rasistiska kommentarer måste vara de äkta rasisterna. Vi är många som rör oss på olika platser i Örebro på nätterna. Men vad ska vi reagera på? En rödhårig man i 20-års åldern, ca 1,60, kraftigt överviktig. Eller en man i 60-åldern med svart hår, ca 2,10, normalt byggd...? Det luktar skunk med allt hemlighetsmakeri...
Skrivet 30 sep 2010 22:10 Sluta vålta (Ej registrerad)
Linda (Ej registrerad) skrev: Det är billigare att utrusta alla män med en fotboja med GPS, än att DNA-testa alla män. Om alla män får en fotboja med GPS så kan man med en knapptryckning se vem som var närmast platsen för våldtäkten.
Tekniken finns redan och är beprövad i stor skala med kriminalvårdens IÖV-program.Allt som behövs är att köpa fler fotbojor och ringmärka alla män. Då blir vi av med problemet.
Jag föreslår att vi börjar med politiker och poliser, för vi har ju sett att grova våldtäktsmän som Göran Lindberg kan klara sig undan rättvisan i många år genom att gömma sig som polis, och politiker ska vara mogna nog att leda med gott exempel.
För att det ska bli jämlikt så kan kvinnor ha fotboja med GPS på också, fast vi vet att kvinnor aldrig skulle våldta någon. Men vi kan ställa upp för jämlikhetens skull så männen inte klagar på orättvisa.
Vad väntar vi på? Ta på dig fotbojan! Du har väl ingenting att dölja.
Jättebra förslag. Jag tycker ALLA män ska ringmärkas med fotboja med GPS. ALL brottslighet i landet skulle sjunka till ett minimum. Det är flest män som gör brott.
Skrivet 30 sep 2010 22:12 Ingo22 (Ej registrerad)
Sätt ut en belöning på 100.000:- till den som kan ge tips som leder till att våldtäcksmannen kan gripas.
Då är säkert hela historien löst ganska snabbt. "Förhoppningsvis".