Fria skolvalet segregerar grundskolorna Rektorer i Örebro slår larm
Segregering. Rektorerna på flera grundskolor i Örebro är bestämda. Det fria skolvalet, elevernas och familjernas rätt att fritt välja mellan grundskolorna, har orsakat stora förändringar på flera skolor.
Relaterat
Fakta
Skolornas koll
På skolorna ser man ofta på hur många elever det är som har rätt till modersmålsundervisning, när man vill veta hur många elever det är som har annan bakgrund än svensk.
Den som själv är född i ett annat land, eller där en eller båda föräldrarna talar ett annat språk, har rätt till modersmålsundervisning.
Vivallaskolan
För tio år sedan hade 54 procent av eleverna på Vivallaskolan rätt till modersmålsundervisning.
I år har 88 procent av eleverna rätt till modersmålsundervisning.
Brickebackens skola
Efter att skolvalet infördes har barnen från villaområden nära Brickebacken nästan försvunnit från skolan.
I år finns bara en eller ett par elever från villaområdena, i varje klass.
För tio år sedan hade 40 procent av eleverna på högstadiet rätt till modersmålsundervisning. Förra året var det 83 procent. I år är det 86 procent.
Mikaelskolan
På Mikaelskolan ser rektorn hur förändringen kommer nerifrån, i de yngre åldrarna.
Av förskolebarnen har 83 procent i år rätt till modersmålsundervisning. Utvecklingen kommer troligen att hålla i upp genom skolåren, eftersom färre barn med svensk bakgrund börjar på skolan i fjärde klass.
På högstadiet har 60 procent av eleverna rätt till modersmålsundervisning. Så har skolan sett ut i flera år.
Mellringeskolan
Även på Mellringeskolan har andelen elever som har rätt till modersmålsundervisning ökat.
För tio år sedan hade 26 procent av eleverna rätt till modersmålsundervisning.
I år har 37 procent av eleverna på skolan rätt till modersmålsundervisning.
– Det är helt klart att skolvalet segregerar väldigt mycket, säger Elisabeth Brynje Starfelt, rektor på Mikaelskolan i Örebro.
– Elever med helsvensk bakgrund försvinner från Mikaelskolan, och andelen elever med invandrarbakgrund ökar kraftigt. Samtidigt minskar antalet elever från villakvarteren, fortsätter hon.
– Utvecklingen är inte bra. Det borde vara i allas intresse att skolorna är blandade. Vi lever i ett samhälle med flera kulturer och vi behöver få mångkompetens. Då är det bra för både skolan och Sverige om skolorna är blandade.
Men Elisabeth Brynje Starfelt tror inte klockan kan vridas tillbaka. Och hon vill att skolvalet ska finnas.
– Det enda vi kan göra är att visa att vi är engagerade lärare som får eleverna att nå målen. Jag tror knappt att vi kan få tillbaka familjerna med svensk bakgrund. Men vår skola ska ha hög kvalitet ändå och arbeta för att inte tappa de invandrarelever som är studiemotiverade, säger hon.
Menar du att du medvetet tänker att skolan blir en invandrarskolan?
– Ja – men det viktiga är att vi har både studiemotiverade elever och elever som har det svårare, svarar Elisabeth Brynje Starfelt.
NA har pratat med rektorer på flera skolor om följderna av det fria skolvalet, och det är tydligt att det är vissa skolor i Örebro som påverkas.
Först var det Vivallaskolan. För några år sedan Brickebackens skola. Och nu Mikaelskolan.
– Våra skolor ligger i eller intill de stora bostadsområdena. Familjerna med helsvensk bakgrund väljer av någon anledning bort våra skolor, säger Elisabeth Brynje Starfelt.
På Mikaelskolan börjar förändringen nerifrån, i de yngsta åldrarna. Där är det fler barn som har invandrarbakgrund.
Nästan samtliga av de yngre eleverna bor i Baronbackarna, en del bor i Vivalla.
Samtidigt tappar Mikaelskolan nästan alla elever från Tegnérskolans område. Det gör att skolan inte får de ”gammalsvenska” elever som brukar komma i fyran.
– Om det här fortsätter förändras hela skolan upp genom skolåren.
– Det här är relativt nytt för oss, det började för ett par år sedan. Jag tror inte föräldrarna riktigt har tagit reda på vad det är de väljer bort när de inte vill att barnen ska gå i Mikaelskolan. Jag tror de följer med varandra i en stor grupp.
Elisabeth Brynje Starfelt berättar om möten där föräldrar visar en oro och ställer frågor som hon inte tycker stämmer med skolan.
– De frågar om barnen kan vara trygga på Mikaelskolan. Då hälsar jag dem välkomna att se hur lugnt det är. För flera år sedan hade vi ett par allvarliga händelser, men så är det inte nu.
– Det går snabbt att rasera ett gott rykte – men det tar lång tid att bygga upp det.
– Bara denna artikel kan orsaka att ännu fler väljer bort skolan. Men jag vill inte att ni låter bli att skriva om utvecklingen, det här är viktigt.
En klass på Mikaelskolan är ”Klass 9A” i den kommande tv-serien. Tror du att tv-serien kan påverka?
– Ja, det primära är att våra lärare ska bli skickliga så att alla elever når målen. Men jag har också en förhoppning att skolan får positiv reklam, säger Elisabeth Brynje Starfelt.


7 m/s





































Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 15 sep 2010 06:18 Sabotaz
Det blir inte politisk korrekt om man får välja..Rösta mot den fria viljan att bestämma över sitt eget liv den 19 september.
Skrivet 15 sep 2010 06:49 Här hymlas det inte. (Ej registrerad)
"Familjerna med helsvensk bakgrund väljer av någon anledning bort våra skolor" -- Kan det vara den där anledningen man inte får prata om kanske?
Skrivet 15 sep 2010 07:26 Robert en människa, inte maskin (Ej registrerad)
"Familjerna med helsvensk bakgrund väljer av någon anledning bort våra" skriver en kommentator.
Alla elever som går engelska skolan, waldorfskolan, musik inriktad skola osv. segregerar samhället för att föräldrarna är engagerade i barnens intressen.
Vi behöver att Staten Den Allsmäktige ska ta över ännu mer av ansvaret för våra liv. Vi medborgare, föräldrar, släktingar ska BARA FÖRLITA OSS PÅ INSTUTITIONER, vi ska inte engagera oss alls i barnens liv och framtid.
En "normal svensk" ska ha varit gift 1 gång, 2 föredetta sambo, 1 ex. särbo och nu "lever" ensam. Varje barn ska ha i genomsnitt 2 halvsyskon och Helst inga helsyskon. Man får inte dricka mer än 214 CL mjölk per dag.
Stalin kom till oss, vi behöver dig för att styra, det är för mycket frihet i Sverige !!!!!!!!!!!!
Skrivet 15 sep 2010 07:44 Adjö väster (Ej registrerad)
Kan inte påstå att jag är direkt förvånad ,har länge vetat att det går åt detta håll.
Jag bor själv på Väster & har så gjort sedan 80 talet ,när Mariakyrkan byggdes så flyttade många syrianer in för att få närhet till kyrkan.
Man kan även se liknande i Vivalla där majoritetet av de boende har muslimsk härkomst .
I nya hjärsta & Mellringe området flyttar oftast personer med syriansk bakgrund in & de svenska lämnar (vi är det sistnämnda & kan inte bo med störande grannar som spelar hög musik i tid & otid) denna utveckling som blivit sa vi skulle komma.
Politiker VAKNA Örebro kommer att bli en segrierad stad där svenskarna bor för sig & invandrarna för sig.
De med utlänsk bakgrund som var först in i villa områden där det bodde svenskar (för att komma in i samhället & lära sig språket snabbare) får numera se att det de flyttade från kommer tillbaka till dem.
I nybygda området Nyponlunden kommer majoriteten av befolkningen ha invandrar bakgrund.
Vakna politiker
Skrivet 15 sep 2010 07:51 Johan (Ej registrerad)
Den som är förvånad, räcker upp en hand...
Det kan aldrig komma något gott ur att de kristna går i en egen kristen skola, muslimer i en muslimsk skola, svenskar i en ren svensk skola, invandrare i en invandrarskola,,, ska jag fortsätta??? Människor utveckas när de möter människor ! Jag tycker synd om alla barn som präglas genom föräldrarnas val och inte kan bli egna individer, med egna erfarenheter och möten,, sorgligt...
Skrivet 15 sep 2010 07:52 Sanna (Ej registrerad)
När politikerna inte prioriterar skolorna så är det väl självklart att man som förälder vill hitta den bästa skolan för sitt barn. Satsade man pengar istället för att dra ner skulle nog våra skolor vara mer lika än idag.
Skrivet 15 sep 2010 07:54 Jan-Erik (Ej registrerad)
Många sammankopplar oroligheter, bråk, låg skoldiciplin och låg respekt för lärare samt sämre språkutveckling med den invandrartäta skolan. Det är inte den enskilde invandrarens ursprung, hudfärg eller religion i sig självt utan den höga koncentrationen av invandrare från skiftande bakgrunder på samma plats som föräldrar tror leder till problem. Delvis kan jag själv bekräfta den bilden från Oxhagen tidigare.
Vi bor i ett segrerat samhälle då är det inte så förvånande att skolan också är det. Misstaget svenska politiker gjort är att inte använda omvärldens misstag till att inte göra samma här. Den svenska integrationspolitiken är till stora delar misslyckad ändå förändrar man inte den. Ett krav tycker jag är att EU måste ta ett mycket större gemensamt ansvar. Sverige tar emot ett mycket stort antal invandrare sett till sin storlek och budget medan andra länder tar förhållandevis väldigt få. Kanske är det bättre att ta färre som får det bättre än fler som man inte klarar av?
Skrivet 15 sep 2010 08:01 irre (Ej registrerad)
Har jag missuppfattat något i detta.....är det bara barn med helsvensk bakgrund som har rätt att välja skola. Jag förmodar att det gäller alla.
Skrivet 15 sep 2010 08:16 Jonte (Ej registrerad)
Vilken "tur" att politerna då lägger ner skolor med stor andel "svenskar"! (notera ironin).
Denna trend underblåses av de sittande politikerna. Om de hade lyssnat till oss som bor ute i kommunen istället för att föra egna kampanjer och följa egna agendor så hade mycket av denna trend motverkats.
Glöm inte vad de nu sittande gjort för våra skolor - på söndag går vi till val!!
Skrivet 15 sep 2010 08:21 David (Ej registrerad)
Det fria skolvalet måste vara kvar, det måste ju vara så i ett upplyst samhälle att man låter föräldrarna gör valen för sina barn. Om dom kommunala skolorna segregeras så kanske det ytterst beror på den oro och röra som flera kommunala skolor visat upp dom senaste 10 åren! Ta ansvar rektorerna för era skolor, många föräldrar efterfrågar studiero, arbetsmoral. I Örebro skulle man kunna se det som en protest mot socialiströran som vill att man ska leka i skolan..det leder inte till några jobb. Sedan tror jag det är en kulturell sak, elever från en annan kultur måste anspassa sig till det svenska skolsystemet..det kan ju inte vara tvärtom. Kanske dags och fråga föräldrar varför man byter?
Skrivet 15 sep 2010 08:24 Bratwurst (Ej registrerad)
Många av oss blir smygrasister när det blir kulturkrockar.. vilket invandring oundvikligen leder till.
Dessutom så sticker det i mångas ögon att trots att arbetslösheten hos invandrare är hög, så klarar de sig i gemen väldigt bra av någon anledning, samtidigt som svenskar som bott i landet i generationer kastas ut ur sjukförsäkringar och våra pensionärers pension sänks pga finanskrisens påverkningar på världsmarknaden...
Moment 22 kan man kalla det om man vill, ignorans kallar jag det ... men å andra sidan är jag inte helt oskyldig själv.
Skrivet 15 sep 2010 08:31 MS (Ej registrerad)
Att en familj väljer bort en skola framför en annan handlar ju om att man tycker att ens barn får en bättre förutsättning och möjlighet att klara skolan. Många gånger väljer man bort närheten och till och med klasskamrater. Artikeln talar sitt tydliga språk att de kommunala skolorna har mycket att jobba med. Inse att många friskolor ligger steget före när det gäller saker som föräldrar och elever tycker är viktigt. Sedan ska det alltid vinklas att det handlar om invandrare eller nysvenskar. Det fria skolvalet gäller väl alla?. Det verkar som att alla nysvenskar går i kommunal skola och gammelsvenskar väljer friskolor. Ut och besök friskolorna då ser Ni att verkligheten ser annorlunda ut. Friskolorna gör att kvalitén på de kommunala kommer att höjas men det dröjer nog ett tag till och det krävs stora insatser av rekotorerna och lärarna. Kämpa på så kommer säkert fler att stanna kvar i den kommunala skolan.
Skrivet 15 sep 2010 09:04 Farväl
Det kanske beror på att barnen inte gillar mångkulturen?
Skrivet 15 sep 2010 09:34 MM (Ej registrerad)
Tack, och åter tack för det fria valet och möjligheten att studera för de barn och ungdomar som verkligen vill. Att bli motiverad och uppnå ett gott studieresultat är näst intill en omöjligt på vissa skolor. Segregeringen visar att blod är tjockare än vatten och vips försvann den politiska korrektheten även hos V och S väljarna som inte heller de vill offra sina barn i detta sociala experiment med åratal av massinvandring utan att ge tillräckliga resurser till skolan.
Skrivet 15 sep 2010 09:43 Pelle (Ej registrerad)
Åter igen antyds att det är villaboende familjer på väster som ska ordna upp den s.k. segregeringen i Örebro. På fullt allvar ska barn, kanske 7 år gamla, utnyttjas i ett politiskt experiment. Den här typen av hjärtlös social ingenjörskonst trodde jag dog med DDR. Och sen undras det varför SD får allt fler röster....
Skrivet 15 sep 2010 09:49 Väster (Ej registrerad)
Borde inte det vara en väckarklocka att man är en dålig skola när eleverna väljer andra skolor? Hela idéen med fria val är att de ska anstränga sig för att vara så bra som möjligt så att alla ska välja dem.
Du väljer ju inte den äckliga maten på restaurangen. Det är inte segregering att svenskar inte vill gå i skolan i invandrartäta områden det är dåliga skolor som gör att folk inte vill gå i den skolan, att den råkar ligga i ett invandrartätt område är inte poängen. Jag som gick i en sån skola själv skulle aldrig någonsin sätta mitt barn i en sån skola.
Skrivet 15 sep 2010 10:01 olleolle (Ej registrerad)
Ja, undrans varför man inte vill ha sina egna ungar i dessa skolor. Vem vill inte att det pratas 10 olika språk i ens klass, stök o bråk. Det är ju en jättebra grund för en fin utbildning (?)
Lika barn leka bäst.
Det är jättefint med invandring, men det är ingen som vill bo granne med dem.
Skrivet 15 sep 2010 10:28 Farsan (Ej registrerad)
Ja, det är den frågan!! Nu måste frågan lyftas på regeringsnivå, där alla röster måste inrymmas. Ingen slump att fler och fler röstar på SD, politikerna har stoppat huvudet i sanden, men vet innerst inne att dom har missbedömt betydelsen av att varken Svenskar eller invandrare beblandar sig med varandra i den utsräckning man hade hoppats på under integrationspolitiken.
Skrivet 15 sep 2010 10:31 TT (Ej registrerad)
Aldrig att jag skulle skriva in mina framtida barn i en sådan skola.
Om det inte blivit bättre i Sverige till när jag har barn i skolåldern är jag bered att pröjsa internatskola för att slippa all problematik dessa "blandade" skolor innebär för mina barn.
Skrivet 15 sep 2010 11:36 MMM (Ej registrerad)
Att vi har hög invandring är ett politiskt beslut, alltså måste också politiker ta ansvar för det.
Hur vore det att ge mer pengar till skolor med problem, dvs se till helheten och inte till att "allt ska vara lika"? Problemskolor behöver ha många små grupper för att barnen kan ha så många olika kunskapsnivåer. Med fler grupper skulle även de duktigare få tillräckligt med utmaningar.
Hur ska de barn som flyttas till "ickemångkulturell" skola kunna lära sig att förstå omvärlden?
Hur ska de barn som lär sig av föräldrarna att "likabarnlekabäst" kunna tänka självständiga och innovativa tankar?
Vi vill ha billig städhjälp, kunna köpa pizza dygnet runt och resa till exotiska platser, men vill inte ha mångkultur?
Skrivet 15 sep 2010 15:43 Aktiv (Ej registrerad)
Nu när situationen är sådan bör man inte försöka lösa den? Tips låt Örebro kommun gå ut med lappar om fritt skolval och namn på alla grundskolor till alla hushåll som har barn mellan 5-16år. Låt skolorna ha generösa Öppet hus dagar så att alla kan komma. Om alla föräldrar får samma information om skolorna samt får göra besök med sina barn till de olika skolorna så kommer det ske förändring. Svenskar är inte de enda som väljer bort "stökiga skolor". Alla föräldrar vill ge sina barn det bästa. Att kommun inte tar sitt jobb på allvar och informerar alla på samma villkor är skamligt. Sedan kan man ordna till så att vissa skolor bara får ta en max ett antal elever per år. Ha samma upplägg för grundskoleval såsom gymnasieval och nästan alla kommer att göra aktiva val i slutändan.
Skrivet 15 sep 2010 15:58 Modde (Ej registrerad)
Nu har vi friskolor och det är i grunden bra! Det fannas ett starkt skäl till att friskolorna en gång i tiden kom till, för att just bidra till mångfald och valfrihet. Konkurrens gör att skolor har en press att uppfylla kvalitet annars inget elevungerlag. Det är också viktigt att friskolor och kommunala skolor förljer regler och håller en hög kvalitet. Uppemot hälften av alla friskoleansökningar avslås idag för att de inte håller måttet och det är bra. Friskolor gör även att invandrarbarn som bor i ett invandrartätt område kan söka sig till skoor där fler svenska barn går, vilket är bra! En metod för att minska segregation är inte att förbjuda friskolor, utan istället tillåta invandrare få tillgång till hela hyresmarknaden. Många privata hyresvärdar stänger ute invandrare. Här har vi ett stort problem!
Skrivet 15 sep 2010 17:57 Intuitionisten (Ej registrerad)
Det kanske är ledningen vid vissa skolor som inte "håller måttet"! Är det så får man väl även lärare av samma dåliga kaliber.
Skrivet 15 sep 2010 20:32 pr1vat3 (Ej registrerad)
Det finns en mycket tydlig anledning till att svenska familjer med barn flyr bl a Mikaelskolan. Det fria skolvalet är deras räddning.
Tyvärr får man inte skriva om den anledningen. Då blir inlägget censurerat. Men om inte de styrande och politiskt korrekta tar tag i denna anledning som inte får nämnas högt, då finns ingen chans att komma tillrätta med problemet. Annat än med tvång förstås. Att sedan barnen får lida, spelar uppenbarligen ingen roll, bara det är politiskt korrekt.
Självklart ska det finnas, och behövs verkligen, samhällets alla grupper representerade i en större skola. Men då får man inte bara se problem åt ena hållet och blunda för problem åt det andra.
Skrivet 16 sep 2010 12:46 Lelle, trött på WT (Ej registrerad)
Jag vill inte ha mina barn bland barn till socialt utsatta. I bosätta sig i t.ex Brickebacken måste man ju ha väldigt bra förklaring till om man inte är missbrukare, psykiskt sjuk eller liknande. Barn kan fara illa och hamna i fel umgänge av att vistas bland dessa i skolan. Det är en stor risk!