Efter bilbeskjutningen på Väster
Polisen stoppade bilar
och letade på platsen
(UPPDATERAD 14:07) Ännu är Örebropolisen långt från en lösning på gårdagens bilbeskjutning. På tisdagsmorgonen stoppade man bilar i ett försök att komma i kontakt med vittnen.
Relaterat
- Mellan klockan 07 och 07.45 i morse gjorde vi en chansning - vi ställde oss på platsen för beskjutningen och stoppade ett antal bilar. Vi hoppades att människor som färdades där i morse även kunde ha åkt där vid samma tid i går. Men det gav tyvärr inget, berättar polisens vakthavande befäl Anders Wallin.
Polisen talade också med människor som stod vid busshållplatsen i anslutning till skottplatsen. Men inte heller de hade några värdefulla uppgifter att lämna.
Vidare knackade man under gårdagens eftermiddag och kväll dörr hos ett flertal boende i området. Detta har inte heller lett utredningen framåt.
- Tekniker har dessutom genomfört ett nytt saksök nu på morgonen. Dock utan resultat, säger Anders Wallin.
Vad arbetar ni utifrån för teorier vad gäller vilket vapen som kan ha använts?
- Vi jobbar helt förutsättningslöst. Men vi kan konstatera, att är det en blykula som skjutits genom de bägge härdade glasrutorna är den troligen rejält deformerad och svår att återfinna. Att man skulle ha använt exempelvis en slangbella är inte sannolikt - kraften är inte tillräcklig för att krossa två bilrutor.
Har ni kunnat slå fast från vilket håll projektilen eller skottet avlossats?
- Nej, ingångs- och utgångshålen i de båda rutorna är alltför lika för att avgöra från vilket håll skottet kommit, säger Anders Wallin.
Har kvinnan i bilen kunnat lämna några fler uppgifter i utredningen?
- Nej, inget ytterligare. Hon har uppfattat en kraftig smäll, innan båda främre sidorutorna krossades.
Det var klockan 07.20 på måndagsmorgonen som kvinnan i 40-årsåldern blev beskjuten i sin bil, då hon färdades på Karlslundsgatan västerut. Kvinnan skadades inte fysiskt, men chockades av händelsen.
Att det skulle röra sig om ett attentat riktat mot just den här kvinnan är inget polisen kan utesluta.
- Men det finns inget som tyder på det just nu. Det har oss veterligen inte funnits någon hotbild mot kvinnan, säger Mats Nylén, informatör på Örebropolisen.
Polisen är fortfarande mycket intresserad av alla typer av uppgifter kring beskjutningen på måndagsmorgonen. Tips rings in till polisen på telefon 11414.


2 m/s









































Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 7 sep 2010 11:35 Peppe (Ej registrerad)
Nu har det ju gått för långt!!! Bilbeskjutningar, grova hänsynslösa överfallsvåldtäkter, människor blir nedsparkade på väg hem från en kväll på stan, kriminella gäng etablerar sig...
Det har varit jävligt länge nu. Jag minns när jag bodde i Vivalla och vi var tvungna att ha vakter på nattbussarna för det var så mycket bråk och stök, det gick fortare att gå hem från centrum då än att ta bussen.
Jag KRÄVER välfärd för mina skattepengar, nu får de fan omprioriteras!!!!!!!! Jag skiter i om buset slängs i Atlanten eller vad de gör. Men det får slutas med daltandet! Sverige är ju för f*n ett U-land nu..
Skrivet 7 sep 2010 14:03 Mazi (Ej registrerad)
Peppe (Ej registrerad) skrev: Nu har det ju gått för långt!!! Bilbeskjutningar, grova hänsynslösa överfallsvåldtäkter, människor blir nedsparkade på väg hem från en kväll på stan, kriminella gäng etablerar sig...
Det har varit jävligt länge nu. Jag minns när jag bodde i Vivalla och vi var tvungna att ha vakter på nattbussarna för det var så mycket bråk och stök, det gick fortare att gå hem från centrum då än att ta bussen.
Jag KRÄVER välfärd för mina skattepengar, nu får de fan omprioriteras!!!!!!!! Jag skiter i om buset slängs i Atlanten eller vad de gör. Men det får slutas med daltandet! Sverige är ju för f*n ett U-land nu..
Hur kan du vara sa saker pa att det var sk "nysvenskar" som orsakade detta? Var du dar? Sag du nat? I sa fall borde du val kontakta polisen med dina iaktagelser. Det borjar bli valdigt trottsamt det har. Invandrarna beskylls for allt mellan himmel och jorden nufortiden. Det skulle inte forvana mig om folk borjade med att beskylla dem for regnet, kalla vintern, heta somrar och molniga dagar... Det racker nu!!!! Hall din fordomsfulla liv privat!!!! Du kan uttala dina rasistiska asikter nar du val far in samtliga faktum!
Skrivet 7 sep 2010 14:19 Herr H (Ej registrerad)
Lite sent kanske? Var det inte igår morse det hände?
Skrivet 7 sep 2010 14:20 Vilgot
"Har ni kunnat slå fast från vilket håll projektilen eller skottet avlossats?
- Nej, ingångs- och utgångshålen i de båda rutorna är alltför lika för att avgöra från vilket håll skottet kommit, säger Anders Wallin."
Men borde man inte kunna se åt vilket håll glassplittret har färdats? Det torde ju följa samma väg som projektilen.
Skrivet 7 sep 2010 14:51 Hoppas på ändring! (Ej registrerad)
Håller med Peppe! I USA tycker man numer att Sverige har blivit ett kriminellt land. Detta kan endast stoppas med TUFFARE STRAFF!!! Vad är politikerna så rädda för? Håller man sig till rätt sida om lagen behöver man inte oroa sig. Men de som inte gör det ska banne mig känna att det är straff. Inget straff = mer våld i samhället. Titta på New York till exempel, som en gång varit en farlig stad, men som numer är uppstädad och en av världens säkraste länder om man ser till kriminalitet. Nolltolerans kallade man det för. Ett brott = straff direkt!
Hoppas på ändring!
Skrivet 7 sep 2010 15:00 me (Ej registrerad)
Örebro håller på o bli ett jävla ghetto... Snart får man väll ha skyddsväst & pepparspray på sej om man ska gå ut, haha.
Skrivet 7 sep 2010 15:30 Kg (Ej registrerad)
Rösta rätt så blir det hårdare tag!!!!!
Skrivet 7 sep 2010 15:57 Realisten
Herr H (Ej registrerad) skrev: Lite sent kanske? Var det inte igår morse det hände?
Nja, de ville ju ha tag i vittnen som sett eller hört något så då är det väl logiskt att åka dit samma tid dagen efter eftersom arbetspendlare etc ofta är vanemänniskor och åker till jobbet samma väg vid ungefär samma tid varje dag.
Skrivet 7 sep 2010 16:05 Faktasamlarn (Ej registrerad)
Hoppas på ändring! (Ej registrerad) skrev: Håller med Peppe! I USA tycker man numer att Sverige har blivit ett kriminellt land. Detta kan endast stoppas med TUFFARE STRAFF!!! Vad är politikerna så rädda för? Håller man sig till rätt sida om lagen behöver man inte oroa sig. Men de som inte gör det ska banne mig känna att det är straff. Inget straff = mer våld i samhället. Titta på New York till exempel, som en gång varit en farlig stad, men som numer är uppstädad och en av världens säkraste länder om man ser till kriminalitet. Nolltolerans kallade man det för. Ett brott = straff direkt!
Hoppas på ändring!
Usa har 25% av världens fångar hos sig (över 6miljoner inspärrade, med en population på 300 miljoner ger det2% av befolkningen, jämfört med Sveriges 6000 fångar som är under en promille av Sveriges befolkning) De har även 5.2mord per 100 000invånare /år invånare jämför Sveriges 1 per 100 000 invånare/år. Att europeiska länder har följt USA modellen på straff har höjt brottsligheten och kostat skattebetalarna massa pengar, kolla bara på England!
Egentligen borde vi exportera våran fängelsemodell till andra länder.
Skrivet 7 sep 2010 16:35 Frodo B (Ej registrerad)
Mazi... Vart påstår Peppe att det är fråga om nysvenskar.. Låt oss diskutera våldet i samhället utan att blanda in rasfrågor som du just nu gjorde. Appropå fördomar,, så avlossade du just en sådan.
Skrivet 7 sep 2010 16:43 Andreas (Ej registrerad)
Kan ingen glasmästare förklara för polisen att glasrutor kan sprängas av temperaturväxlingar och annan påverkan än projektiler? Vindrutan på en spillans ny Scania på jobbet sprack en vinter när varmluften värmde upp rutan på insidan samtidigt som det var bitande kallt på utsidan.
Skrivet 7 sep 2010 16:45 Guran (Ej registrerad)
Peppe antyder inte att det är ny svenkar som är skyldiga !!!!
Skrivet 7 sep 2010 16:52 Svenne banan (Ej registrerad)
Peppe (Ej registrerad) skrev: Nu har det ju gått för långt!!! Bilbeskjutningar, grova hänsynslösa överfallsvåldtäkter, människor blir nedsparkade på väg hem från en kväll på stan, kriminella gäng etablerar sig...
Det har varit jävligt länge nu. Jag minns när jag bodde i Vivalla och vi var tvungna att ha vakter på nattbussarna för det var så mycket bråk och stök, det gick fortare att gå hem från centrum då än att ta bussen.
Jag KRÄVER välfärd för mina skattepengar, nu får de fan omprioriteras!!!!!!!! Jag skiter i om buset slängs i Atlanten eller vad de gör. Men det får slutas med daltandet! Sverige är ju för f*n ett U-land nu..
Mazi (Ej registrerad) skrev: Hur kan du vara sa saker pa att det var sk "nysvenskar" som orsakade detta? Var du dar? Sag du nat? I sa fall borde du val kontakta polisen med dina iaktagelser. Det borjar bli valdigt trottsamt det har. Invandrarna beskylls for allt mellan himmel och jorden nufortiden. Det skulle inte forvana mig om folk borjade med att beskylla dem for regnet, kalla vintern, heta somrar och molniga dagar... Det racker nu!!!! Hall din fordomsfulla liv privat!!!! Du kan uttala dina rasistiska asikter nar du val far in samtliga faktum!
Var nämner han invandrare någonstans? Undrar vem som är fördomsfull här.. Håller med om att det var lugnare förr, hårdare tag som sagt...
Skrivet 7 sep 2010 16:55 SD (Ej registrerad)
håller med Peppe
Skrivet 7 sep 2010 18:20 Kg (Ej registrerad)
Peppe (Ej registrerad) skrev: Nu har det ju gått för långt!!! Bilbeskjutningar, grova hänsynslösa överfallsvåldtäkter, människor blir nedsparkade på väg hem från en kväll på stan, kriminella gäng etablerar sig...
Det har varit jävligt länge nu. Jag minns när jag bodde i Vivalla och vi var tvungna att ha vakter på nattbussarna för det var så mycket bråk och stök, det gick fortare att gå hem från centrum då än att ta bussen.
Jag KRÄVER välfärd för mina skattepengar, nu får de fan omprioriteras!!!!!!!! Jag skiter i om buset slängs i Atlanten eller vad de gör. Men det får slutas med daltandet! Sverige är ju för f*n ett U-land nu..
Mazi (Ej registrerad) skrev: Hur kan du vara sa saker pa att det var sk "nysvenskar" som orsakade detta? Var du dar? Sag du nat? I sa fall borde du val kontakta polisen med dina iaktagelser. Det borjar bli valdigt trottsamt det har. Invandrarna beskylls for allt mellan himmel och jorden nufortiden. Det skulle inte forvana mig om folk borjade med att beskylla dem for regnet, kalla vintern, heta somrar och molniga dagar... Det racker nu!!!! Hall din fordomsfulla liv privat!!!! Du kan uttala dina rasistiska asikter nar du val far in samtliga faktum!
Köp läsglasögon innan du börjar o hoppa på folk
Skrivet 7 sep 2010 18:30 GG (Ej registrerad)
Ser inte heller att Peppe nämner någon "speciell ras eller färg" ???
Håller med honom till punkt och pricka!!
Skrivet 7 sep 2010 18:54 Assassin (Ej registrerad)
Hoppas på ändring! (Ej registrerad) skrev: Håller med Peppe! I USA tycker man numer att Sverige har blivit ett kriminellt land. Detta kan endast stoppas med TUFFARE STRAFF!!! Vad är politikerna så rädda för? Håller man sig till rätt sida om lagen behöver man inte oroa sig. Men de som inte gör det ska banne mig känna att det är straff. Inget straff = mer våld i samhället. Titta på New York till exempel, som en gång varit en farlig stad, men som numer är uppstädad och en av världens säkraste länder om man ser till kriminalitet. Nolltolerans kallade man det för. Ett brott = straff direkt!
Hoppas på ändring!
Faktasamlarn (Ej registrerad) skrev: Usa har 25% av världens fångar hos sig (över 6miljoner inspärrade, med en population på 300 miljoner ger det2% av befolkningen, jämfört med Sveriges 6000 fångar som är under en promille av Sveriges befolkning) De har även 5.2mord per 100 000invånare /år invånare jämför Sveriges 1 per 100 000 invånare/år. Att europeiska länder har följt USA modellen på straff har höjt brottsligheten och kostat skattebetalarna massa pengar, kolla bara på England!
Egentligen borde vi exportera våran fängelsemodell till andra länder.
Vår fängelsemodell är katastrof eftersom de flesta blir fria efter en kort tid. Fängelsestraffet, för mig, fyller ett syfte. Att våldsverkarna hålls borta från samhället så man kan känna sig trygg på gatan när man går hem från jobbet. Det är den enda anledningen att låsa in folk. Så att andra kan känna sig trygga att sociopaterna inte springer runt på gatorna. Det är inte ens något att diskutera.
Skrivet 7 sep 2010 19:33 Smart! (Ej registrerad)
Andreas (Ej registrerad) skrev: Kan ingen glasmästare förklara för polisen att glasrutor kan sprängas av temperaturväxlingar och annan påverkan än projektiler? Vindrutan på en spillans ny Scania på jobbet sprack en vinter när varmluften värmde upp rutan på insidan samtidigt som det var bitande kallt på utsidan.
Andreas. Befann du dig i Sverige i måndagsmorse? Tror du att en yttertemperatur på 8 grader orsakar en temperaturväxling som gör att rutan sprängs? Tycker du att det är naturligt att 2 rutor i en bil "sprängs" samtidigt och lämnar ett ingångshål samt ett utgångshål efter sig?
Du låter ju verkligen som en smart kille, så gå och hämta din glasmästare och läxa upp poliserna du! Hahaha!
Skrivet 7 sep 2010 19:39 Mazi (Ej registrerad)
Guran (Ej registrerad) skrev: Peppe antyder inte att det är ny svenkar som är skyldiga !!!!
Nehej... vilka bor i Vivalla da? Sen kan han forklara vad han menar med kriminella gang kanske... tror ni inte folk fattar vad han forsoker att saga eller??? Spela dum kan ni ju naturligtvis gora, men som sagt... det borjar bli gammalt det har... hitta pa andra orsaker for all elande i era miserabla liv an bara invandrare!!! De flesta kommentarer om denna handelse (inkl. den fran igar) borjar lata som en bruten skiva... blir inte folk trotta pa att haspla ur sig samma sak, varje dag, hela tiden? OK we got it!!! Invandrare ar roten till all misar i Sverige... bla bla bla....
Skrivet 7 sep 2010 19:46 Jonna (Ej registrerad)
Vilgot skrev: "Har ni kunnat slå fast från vilket håll projektilen eller skottet avlossats?
- Nej, ingångs- och utgångshålen i de båda rutorna är alltför lika för att avgöra från vilket håll skottet kommit, säger Anders Wallin."
Men borde man inte kunna se åt vilket håll glassplittret har färdats? Det torde ju följa samma väg som projektilen.
Nej Vilgot. En vindruta i ett fordon skiljer sig markant från vanligt fönsterglas. För det första är de välvda och för det andra så har bilrutor ett slags splitterskydd som gör att rutan håller ihop mer. Det är en säkerhetsfaktor just för att undvika att rutor ska sprängas och orsaka mer skada vid tex krockar.
Skrivet 7 sep 2010 20:03 Allt går runt (Ej registrerad)
Jo, eller hur? Och vem ska betala för dessa längre straff? Svensken vill ju idag på alla sätt och vis sänka skatterna, öka klyftorna och jobba längre. Det går inte ihop! Längre fängelse straff=Mindre pengar i stadskassan, Ökade klyftor=Ökad brottslighet (Avudsjuka och behovet av att passa in, alltså ha allt det som alla andra har) är ett starkt motiv till brott och därav mer personer i fängelse som kostar pengar. Lägg till fler arbetslösa ungdommar när pensionen höjs till 67 som troligare faller in på brottets bana.
Skrivet 7 sep 2010 22:05 Sluta spekulera (Ej registrerad)
Jag tror nog polisen jobbar utifrån flera infallsvinklar och låser sig nog inte vid en enda teori som de flesta som kommenterar verkar göra. Polisen måste ju faktiskt vara helt säker på vad som har hänt. Sluta spekulera så mycket i vad polisen INTE gör...
Skrivet 7 sep 2010 22:23 me (Ej registrerad)
Guran (Ej registrerad) skrev: Peppe antyder inte att det är ny svenkar som är skyldiga !!!!
Mazi (Ej registrerad) skrev: Nehej... vilka bor i Vivalla da? Sen kan han forklara vad han menar med kriminella gang kanske... tror ni inte folk fattar vad han forsoker att saga eller??? Spela dum kan ni ju naturligtvis gora, men som sagt... det borjar bli gammalt det har... hitta pa andra orsaker for all elande i era miserabla liv an bara invandrare!!! De flesta kommentarer om denna handelse (inkl. den fran igar) borjar lata som en bruten skiva... blir inte folk trotta pa att haspla ur sig samma sak, varje dag, hela tiden? OK we got it!!! Invandrare ar roten till all misar i Sverige... bla bla bla....
Är det någon som är fördomsfull så är det du mazi. Att det är hög kriminalitet i vivalla vet alla med lite IQ i skallen, men det måste inte ha med invandrare att göra.
Skrivet 7 sep 2010 22:52 PUTTE (Ej registrerad)
mmmmmm DE HÄR LYCKAS SÄÄÄÄÄKERT "KLING Å KLANG LÖSA".......SCHOOOOOOORE
Skrivet 8 sep 2010 02:14 Peppe (Ej registrerad)
Guran (Ej registrerad) skrev: Peppe antyder inte att det är ny svenkar som är skyldiga !!!!
Mazi (Ej registrerad) skrev: Nehej... vilka bor i Vivalla da? Sen kan han forklara vad han menar med kriminella gang kanske... tror ni inte folk fattar vad han forsoker att saga eller??? Spela dum kan ni ju naturligtvis gora, men som sagt... det borjar bli gammalt det har... hitta pa andra orsaker for all elande i era miserabla liv an bara invandrare!!! De flesta kommentarer om denna handelse (inkl. den fran igar) borjar lata som en bruten skiva... blir inte folk trotta pa att haspla ur sig samma sak, varje dag, hela tiden? OK we got it!!! Invandrare ar roten till all misar i Sverige... bla bla bla....
@Mazi
Ett: Jag bodde i Vivalla. Min familj har gjort det. Jag har flera vänner som bott där. Ingen av oss är invandrare eller liknande. Jag är fullt medveten att det bor mest invandrare i Vivalla, tro mig.. Men det bor faktiskt en och annan svensk kvar(än).
Varför kan jag inte få berätta som det var? Det var så. Vi fick ha vakter på bussen. Varför tror du man inte kan betala med kontanter i Örebro när man åker buss? För alla rån och skit chaufförerna utsattes för, mestadels på linje 14..
Du tycker inte jag kan få ta upp det som en sak som visar på att det går åt skogen? Är det för jag kan kränka någon invandrare som bor i vivalla/örebro? Ska jag vara tyst? Kan man inte diskutera de enorma problemen Örebro börjar dras med om det finns invandrare med i bilden? Vilket jag för övrigt inte ens sa att jag trodde det var. När jag var yngre sköt en Svensk punkare sönder min fars framruta. Kanske är även detta en punkare vad vet jag. Oh nej!! Nu kanske jag döms för hets mot musikgenre.
Skrivet 8 sep 2010 02:17 Peppe (Ej registrerad)
Två: Skämt å sido. Varför skall jag leta efter andra skäl till vad som gör att jag tycker Örebro blivit otrevligt? Det är just kriminaliteten och "djungelns lag" i centrum på helgerna som förstör. Det är just tanken att flickvännen eller mor min kan bli våldtagna brutalt av en våldtäktsman som springer lös som gör livet i Örebro miserabelt. Det, och att man från Örebropolisens håll kan stå i Vasatunneln med ca 8-10 poliser och fånga in cyklister som cyklar utan lyse (nej jag blev inte tagen) istället för att ta drägg som gör livet i Örebro miserabelt.
Intressant är väl att en sådan "öppen, och fördomsfri människa" som dig direkt tänker på invandrare när man nämner kriminallitet kan man tycka..
Nej! Jag tänker inte vara tyst. Jag har rätt att säga vad jag tycker även utanför min privata sfär. Sluta med översittarfasonerna. Sen uppskattar jag om du lägger ner att dra "rasistkortet" DET börjar bli gamalt däremot.