Strejken som inte märks...
Över 700 elever har angett på Facebook att de ska skolstrejka i dag i protest mot indragna busskort. Men på skolorna verkar det inte märkas.
Relaterat
Det skulle vara skolstrejk i dag på samtliga gymnasieskolor i Örebro kommun. Fler än 700 personer hade anmält sig till Ungs vänsters upprop via Facebook till strejken för att protestera mot allt fler indragna busskort i kommunen.
- Jag vet att ilskan är jättestor bland ungdomar, man är riktigt förbannade på det som händer och vill att det ska synas, sa ordförande för Ung Vänster i Örebro, Markus Allard till NA tidigare i förra veckan när NA intervjuade honom.
Men Örebroskolornas personal kunde inte märke av någon omfattande frånvaro av elever till följd av strejken.
- Vad är det de strejkar om? undrar en av rektorerna.
Det är barn- och utbildningsnämnden och gymnasienämnden som sparar runt 3,4 miljoner kronor på att utöka avståndskravet för att få busskort till skolan för gymnasieelever.
–Jag vet att det här beslutet om busskorten har fått många ungdomar att reagera och se hur borgarna prioriterar. I förra veckan fick Ung Vänster i Örebro 104 nya medlemmar, jag är övertygad om att den här lokala debatten har påverkat, sa Markus Allard.
Förmiddagen på Karolinska skolan var dock sig lik, enligt både personal och elever.
- Ja det där med strejken skiter jag i, det är så dumt, kommenterar Hvisto H. Jossifov, elev på Naturvetenskapliga programmet.
- Ska man strejka ska man göra det på riktigt. Inte bara stanna hemma och lata sig. Nu måste jag gå, jag blir sen till min lektion.
Susanna Ovtina, också elev på Karolinska skolan, är en av dem som nu inte får behålla sitt busskort.
- Jag bor i Markbacken och det är i och för sig bara tre kilometer dit så det går bra att cykla. Men sen när det blir vinter och man har stor väska blir det jobbigt, säger hon.
Men någon manifestation på Karolinska skolgården är det inte tal om och Susanna Ovtina tycker man kunde ha hittat en annan lösning än just strejk.
- Visst får man strejka, men jag vågar inte. Man vill inte vara borta från skolan nu och missa viktiga lektioner, menar hon.


4 m/s








































Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Strejkar du i dag?
Senaste kommentarerna:
Skrivet 6 sep 2010 11:54 led (Ej registrerad)
I mitt tycke är det ganska löjligt att strejka för en sådan sak. Eftersom det konstaterats att många ungdomar uteblir från idrott och gymnastik är väl en cyckeltur på 6 km alldeles perfekt. Sätt gärna in fria busskort under den del av året som betraktas som vinter. Anser att den som uppmanat till strejk borde ta sig en riktig funderare på vad de egentligen är för förebilder till en sund kropp.
Skrivet 6 sep 2010 12:06 förälder (Ej registrerad)
Det kan bli surt efteråt med indraget studiebidrag tills vidare de nya reglerna är tuffa..
Tänk på detta innan ni sätter er i en situation som ni ångrar sedan..
Skrivet 6 sep 2010 12:09 mamma (Ej registrerad)
Dom är för slöa. Ungdomarna. Cykla eller gå några kilometer är väl inget problem. Det har väl arbetare och studenter gjort i alla tider.
Skrivet 6 sep 2010 12:23 Illius (Ej registrerad)
Kan inte förstå allas argument! Har ni glömt att det var ISTID här förra året? Då kan väl alla vuxna som åker bil 500 meter cykla! Och om inte jag minns fel var väl skolan gratis - ordna då en cykel till alla elever!
Vill vi ha en sund miljö ska vi ha gratis bussar för alla oavsett ålder!
Skrivet 6 sep 2010 12:30 denis toravoskin (Ej registrerad)
mamma (Ej registrerad) skrev: Dom är för slöa. Ungdomarna. Cykla eller gå några kilometer är väl inget problem. Det har väl arbetare och studenter gjort i alla tider.
Så du menar att ungdomarna är för slöa? nu i vinter då? dem som bor 3-6 km ifrån skolan tycker du det är slött av dem att inte cykla om det nu är -20 grader och snöar? och samtidigt behöva släpa med sig massa skolmaterial som ingår i artikeln? väldigt dum kommentar. Personligen tycker jag att ALLA som bor mer än 2km ifrån skolan ska få ett busskort! Kan man spendera pengar på nått kungafiasko kan man väll lägga ut än så mycket mindre summa på vår framtid?
mvh / denis toravoskin
Skrivet 6 sep 2010 12:40 Herbie (Ej registrerad)
Eftersom man först kan ha en lektion på Karro för att sedan ta sig till Risbergska för nästa lektion och sedan tillbaks till Karro, så borde man kunna åka buss emellan lektionerna utan att behöva bekosta detta själv. Det här exemplet gäller ganska många. Så det är inte bara avståndet mellen hem och skola som borde diskuteras.
Skrivet 6 sep 2010 12:44 Joop Zoetemelk (Ej registrerad)
Löjlig sak att protestera mot. Varken Linköping, Västerås, Norrköping, Uppsala eller någon annan jämförbar stad har gratis busskort till gymnasieelever.
Det är som vanligt lättare att protestera när något tas bort än att glädjas åt nya reformer. Hade de aldrig blivit vana vid gratis busskort hade ingen kommit på tanken att strejka för att få det.
När jag gick på gymnasiet, Teknis, 1995-97, så var det aldrig tal om att åka buss gratis. Majoriteten cyklade och de som inte gjorde det åkte moppe, gick, liftade med bil eller betalade för bussen.
Bry er om de riktiga samhällsproblemen istället för att bortskämt gråta över en överlyx som få om 4 år kommer att sakna.
Jämförelse: Om alla barn i Kenya klarar av att springa upp till 2 mil enkel väg i hetta på dåliga väger till skolan, ska väl Örebros unga kunna cykla en mil eller två! Örebro är dessutom väldigt cykelvänligt: Milt klimat, asfalterade vägar och inga backar: Det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder!
Skrivet 6 sep 2010 12:51 Roger (Ej registrerad)
Säkerhetsmässigt så borde alla dessa ungdomar få sina busskort. Örebro är ingen säker stad att röra sig i nu för tiden, buss underlättar.
Skrivet 6 sep 2010 12:57 stromskan
I vinter när det mörkt tidigt både morgnar & eftermiddagar borde alla skolelever ha rätt till att säkert ta sig till/från skolan. Förstår inte hur politikterna tänker när vi haft så mycket överfall och våldtäkter...
Skrivet 6 sep 2010 13:01 Herr. Fronline (Ej registrerad)
mamma (Ej registrerad) skrev: Dom är för slöa. Ungdomarna. Cykla eller gå några kilometer är väl inget problem. Det har väl arbetare och studenter gjort i alla tider.
Nej visst det är inga problem på vår/sommar/höst, men på vintern så är det betydligt svårare. Jag tycker att alla som tycker att vi ungdomar är slöa kan ta cykeln en dag i december när det ligger mycket snö på vägen och prova att cykla till Risbergskaskolan, vägen för mig är bra förutom Hela Hagagatan som inte går att cykla på pga. dåligt plog arbete.
Skrivet 6 sep 2010 13:26 Foret (Ej registrerad)
Klart det inte märks eftersom det står att de skulle strejka igår.
Skrivet 6 sep 2010 13:47 Lloyd (Ej registrerad)
Vänsterpatrask rakt av!
Skrivet 6 sep 2010 14:04 Pappa (Ej registrerad)
Alla som tycker det värkar rimligt att man ska gå 5 kilometer var nog inte i Sverige i vintras. dessutom så är inte busskorten något särskilt dyrt. det skulle kosta ca. 3,5 miljoner kronor att finansiera busskorten till hela stadens ungdomar. men när kommunen prioriterar 8 miljoner på att fira Bernadotte så för väll stadens invånare lida.
Svenskar börja bli lite väll naiva.
Skrivet 6 sep 2010 14:05 Flaska (Ej registrerad)
Ja vad ska man säga. Själv cyklar jag lite drygt 15 km var dag oavsett väder för att ta mig till och från jobbet. Funkar utmärkt.
Skrivet 6 sep 2010 14:10 e.s (Ej registrerad)
6 km tycker jag låter rätt bra. vad är det för smartskal som röstar på att ALLA ska få busskort oavsett avstånd? tycker jag verkligen inte, Dagens ungdomar är LATA
Skrivet 6 sep 2010 14:24 Antwan (Ej registrerad)
Vuxna snackar bara skit. Dem har sin bil och kan ta sig till jobbet, medan vi ungdomar ska cykla eller gå. Ni vuxna som vill att ungdomar inte ska få ett busskort kan sälja bilen och börja promenera eller cykla till jobbet!!!
Skrivet 6 sep 2010 14:27 mamma (Ej registrerad)
Håller med "flaska" Jag har cyklat i Örebro året runt i 30 år. Förra vintern var ett undantag. Oftast går det att cykla här, man kan leda cykeln en viss sträcka. Cykelkorg för väskan eller extra kläder.
Motion är bra för alla.
Jag förstår rädslan för mörker och håller med om att busskort kan delas ut under en viss period. Lägg resten av pengarna på resurser till skolan
Skrivet 6 sep 2010 14:28 Ungdomen (Ej registrerad)
Asså varför bry sig om vuxnas åsikter när det är vi ungdomar som ska ha busskorten!? JAJAJA ni betalar skatt so what! Det kommer vi också göra om ett par år!
Skrivet 6 sep 2010 14:45 Anna (Ej registrerad)
Att klaga på vintervädret är väl löjligt. Bara för det var svinkallt några veckor i vintras, har alla glömt bort att det inte är det typiska vintervädret för Sverige numera... Jag hade gratis busskort när jag gick på Teknis 2001-2004 och tror jag använde det högst 10 ggr på den perioden. Ytterst onödigt. Nä, ta cykeln och hoja latmaskar!
Skrivet 6 sep 2010 14:48 Ödmjuk igen
Illius:
"Då kan väl alla vuxna som åker bil 500 meter cykla!"
De betalar själva vad det kostar. Du kan också åka buss 500 meter om du betalar själv.
Skrivet 6 sep 2010 14:48 kumlacivilen (Ej registrerad)
Då kan ju alla föräldrar som tjänar över en viss gräns få köpa allt skolmaterial till sina Barn. Eller att dom feta ska betala mer vägskatt.
Skrivet 6 sep 2010 14:59 Olle Stolpe (Ej registrerad)
Med tanke på hur svinigt många busschaufförer beter sig mot ungdomar så borde Länstrafiken bjuda dem på korten. Har flera gånger blivit chockad när jag åkt sträckor med många ungdomar.
Jag är 30 så jag behandlas schyst, sen kommer det på ett gäng 16-åringar och Chaffisen som uppenbarligen är missnöjd med sitt livsverk börjar ösa ur sig spydigheter och verkar ha glömt att han jobbar med ett serviceyrke. Det sett det flera gånger och det är säkert mer regel än undantag.
Skrivet 6 sep 2010 15:04 Ramboman (Ej registrerad)
Helt seriöst, hur tänker ni som tar upp kungabröllopet här? Dom tar in mer pengar till landet än vad de spenderar, dessutom är en monarki billigare än en republik, SÅ TYST MED DET DÄR.
Sen vill jag bara säga att det här med busskorten är bra, jag cyklade eller gick till och från skolan de flesta dagarna och jag bor 5km ifrån den skola som jag gick på. Det var väl första året då jag åkte buss, men efter det så vart det cykel eller gång och det är mycket bättre speciellt med tanke på hur lata och slöa ungdomarna är idag.
Jag tog nyligen studenten och nu hör man om hur gymnasieeleverna börjar klaga, det roliga är att ungdomar snackar innan de söker information, precis som när de tar upp det här med Kungafamiljen.
Hur tror ni de på universitet klarar sig? Förutom att de inte får busskort så måste många laga mat, tvätta, städa osv. Samtidigt som dom har tuffa scheman som ska följas.
OVER N OUT, RIP 2PAC OCH MADONNA
Skrivet 6 sep 2010 15:13 Mor (Ej registrerad)
Jag förstår inte det här med strejk angående busskort.
Jag tycker det är bedrövligt att skoleleverna ska ha gratis busskort.
Det skadar inte att eleverna tar sig till skolan via cykel eller promenad. Får frisk luft i lungorna och motion och är pigg när lektionen börjar.
Skrivet 6 sep 2010 15:36 sollan (Ej registrerad)
Satsa på ungdomen har man väll hört talas om,men det gör man väll iallafall inte i det här läget va!Helt korkat att dra in busskorten det är ju ungdomarna som utbildar sig och inte kommunen.Det gick väll åt pengar när kungen med familj var här i Örebro kanske kungen kan skjutsa alla med häst och vagn till skolan.
Skrivet 6 sep 2010 15:53 Waldorf (Ej registrerad)
Jag undrar hur vuxna skulle göra om de blev "tvingade" att gå eller cykla till jobbet om det var mindre än 6 km...
Skrivet 6 sep 2010 15:56 Barnen är jordens framtid! (Ej registrerad)
Om folk nu tycker att det är en dålig idé att strejka från skolan kan man ju lika gärna ifrågasätta när folk strejkar på arbetet! Det handlar bara att ta tag i saker och visa sitt missnöje. Jag tycker faktiskt att skolstrejk är ett bra sätt att visa det på nu efter som att alla regeringspartier säger att det är så himla viktigt med utbildning! För har man inget buss kort i vinter och det är 5km till skolan, -20 grader och snorhalt så tror jag nog många ungdomar stannar hemma allt oftare! Och jag tycker även att man ska demonstrera och göra mer radikala saker än att bara strejka, kolla bara hur det ser ut i Frankrike när det blir på tal om saker! och dem där 3,4 miljonerna som dem har sparat in vad ska dem lägga det på eller är dem redan använda? Vem vet inte jag men jag vet att man ska få busskort!
Skrivet 6 sep 2010 16:06 Finsken
Det är bra om ungdomarna får cykla lite.
Visserligen kanske det är lite kallt på vintern med det gör dem hårda och kärva.
Själv cyklade man ca 2mil varje skoldag från 7:an till jag gick ut gymnasiet (6år), inget problem alls.
Var både smidigare och snabbare att välja cykeln än att ta buss med bussbyten mm.
Skrivet 6 sep 2010 16:13 Göran (Ej registrerad)
GRATIS... inget här i världen är gratis, någon får alltid betala, i detta fall alla vi som jobbar och betalar skatt. Jag har då ingen lust att betala för att några lata ungdomar inte kan cykla till skolan!
Skrivet 6 sep 2010 16:19 cykelper (Ej registrerad)
Ramboman (Ej registrerad) skrev: Helt seriöst, hur tänker ni som tar upp kungabröllopet här? Dom tar in mer pengar till landet än vad de spenderar, dessutom är en monarki billigare än en republik, SÅ TYST MED DET DÄR.
Sen vill jag bara säga att det här med busskorten är bra, jag cyklade eller gick till och från skolan de flesta dagarna och jag bor 5km ifrån den skola som jag gick på. Det var väl första året då jag åkte buss, men efter det så vart det cykel eller gång och det är mycket bättre speciellt med tanke på hur lata och slöa ungdomarna är idag.
Jag tog nyligen studenten och nu hör man om hur gymnasieeleverna börjar klaga, det roliga är att ungdomar snackar innan de söker information, precis som när de tar upp det här med Kungafamiljen.
Hur tror ni de på universitet klarar sig? Förutom att de inte får busskort så måste många laga mat, tvätta, städa osv. Samtidigt som dom har tuffa scheman som ska följas.
OVER N OUT, RIP 2PAC OCH MADONNA
vem har sagt något om kungabröllopet? Den enda som säger saker innan han har läst fakta är du!
Och jag blir jävligt less på alla vuxna som säger: "när JAG gick i skolan på 30-talet så var det bannemig inge gratis buss, jag cyklade varje vinter- 3 mil klockan halv 5 på morgonen!" jag överdrev men ni fattar principen.
alla med lite vett i huvudet förstår nog varför vi ungdomar vill ha busskort, iallafall under vintermånaderna, det är inte kul att cykla i 5 cm hög snö och slask med en stor gympaväska på pakethållaren.
(ej från ung vänster, så sluta kalla alla vänsterpatrask !)
Skrivet 6 sep 2010 16:54 Chixdiggit (Ej registrerad)
6 kilometer är inget avstånd att cykla, egentligen inte att gå heller även om det tar lite tid. Som någon tidigare nämnt, ge eleverna busskort under vinterhalvåret och dagkort när man ska iväg på studiebesök och dylikt. Och nej, jag är ingen bitter 40-talist (ursäkta alla 40-talister, jag menar inte att ni är bittra, se det som ett talessätt) då jag tog studenten själv för ett par år sedan. Men det finns viktigare saker att fokusera på än uteblivna bussresor på relativt korta sträckor.
Skrivet 6 sep 2010 17:22 led (Ej registrerad)
Ungdomen (Ej registrerad) skrev: Asså varför bry sig om vuxnas åsikter när det är vi ungdomar som ska ha busskorten!? JAJAJA ni betalar skatt so what! Det kommer vi också göra om ett par år!
Tveksamt om Ni kommer att orka släpa Er till ett arbete med den dåliga grundkondition Ni får genom Er uppväxttid.
Skrivet 6 sep 2010 18:15 OlaK (Ej registrerad)
Illius (Ej registrerad) skrev: Kan inte förstå allas argument! Har ni glömt att det var ISTID här förra året? Då kan väl alla vuxna som åker bil 500 meter cykla! Och om inte jag minns fel var väl skolan gratis - ordna då en cykel till alla elever!
Vill vi ha en sund miljö ska vi ha gratis bussar för alla oavsett ålder!
Oj vilket dåligt argument. Då jag själv har betalat för min bil så kan jag förstås köra så mycket jag bara orkar.
Den dagen du köper eget busskort är får du också åka hur mycket du vill.
Hur skulle det se ut om hela landet strejkade bara för att varje arbetsgivare inte gav bort en bil till alla anställda ?
Angående gratis cyklar, det finns inga GRATIS cyklar. Skaffa ett sommarjobb och spara pengarna så kan du köpa dig en egen cykel.
Jag tänker inte ger bort mina pengar så DU kan köpa dig en cykel. Glöm det.
Skrivet 6 sep 2010 18:15 emil (Ej registrerad)
men alla elever i skolan ska behandlas lika oberoende av var man kommer ifrån. dessutom kommer detta säkerligen dra ner frånvaron på längden eftersom många elever med en bit att cykla eller gå på en regnig, snöig dag inte kommer palla att ta sig upp och ut på cykeln för att gå till ett par lektioner i skolan.
Skrivet 6 sep 2010 18:15 80-talist (Ej registrerad)
Det här är det bästa som hänt dom lata 90-talisterna! Det är pinsamt hur en cykeltur på 6 km kan vara jobbigt! Många gånger har jag hört hur 90-talister beklagar sig att det måste gå till busshållsplatsen! Hur lat kan man bli?? Varför inte ordna taxi från dörr till dörr åt alla 90-talister när vi ändå är igång? Eller varför inte färdtjänst direkt - det är ändå där er framtid ligger!
90-talisternas lathet kommer bli ett framtida samhällsproblem. Om några år kommer verkligheten i fatt er men då har ni redan fördärvat er hälsa! Jag hoppas det blir en riktigt hård och kall vinter så ni vaknar upp ur er bubbla!
Skrivet 6 sep 2010 18:18 OlaK (Ej registrerad)
mamma (Ej registrerad) skrev: Håller med "flaska" Jag har cyklat i Örebro året runt i 30 år. Förra vintern var ett undantag. Oftast går det att cykla här, man kan leda cykeln en viss sträcka. Cykelkorg för väskan eller extra kläder.
Motion är bra för alla.
Jag förstår rädslan för mörker och håller med om att busskort kan delas ut under en viss period. Lägg resten av pengarna på resurser till skolan
Hehehe, ja man undrar vad det är för fel på dagens skolelever.
Skrivet 6 sep 2010 18:19 Illius (Ej registrerad)
Menar att ett bra miljötänk är kollektivtrafik! låt den vara gratis för alla så slipper vi en massa bilar.
Det här landet hade inte några veckor kallt det var ju mellan november tills maj. Jag betalar skatt och tycker gott vi ska bjuda på buss till våra framtida skattebetalare!
Jobbar man kan man åka en en varm bil men har man en tusenlapp över en månad så!
OCH VEM SA ATT ALLA HAR EN CYKEL?!
Skrivet 6 sep 2010 18:21 Stekaren på Hargebaden... (Ej registrerad)
Alternativ 1: Busskort som kan användas högst 2ggr per dag. Dvs Tur/Retur. Gäller ej helger.
Alternativ 2: 30% rabatt på ett fullvärdigt kort.
Alternativ 3: 4 km gräns ej kort. 4-6 km 50% rabatt.
Skrivet 6 sep 2010 18:24 OlaK (Ej registrerad)
kumlacivilen (Ej registrerad) skrev: Då kan ju alla föräldrar som tjänar över en viss gräns få köpa allt skolmaterial till sina Barn. Eller att dom feta ska betala mer vägskatt.
En person som tjänar mer betalar redan idag mer av det materialet som används i skolan än någon som tjänar mindre pengar.
Det är en väldigt lite grupp personer i landet som redan idag betalar över 50 % av skatterna i landet.
Menar du på riktigt att dom ska betala mer ?
Har du tänkt dig hur det blir om de lämnar landet och DU helt plötsligt får betala mer ?
Vad tacksam istället över att dessa personer faktiskt stannar kvar i landet, utan dom skulle fler personer svälte och det skulle absolut INTE blir några pengar över till busskort.
Men du vill förstås gnälla på dessa människor!
Skrivet 6 sep 2010 18:35 Jenny - Moderat (Ej registrerad)
Så vissa tänkte skolstrejka bara för att de inte får vissa saker gratis ?
De som skolstejkar är i mina ögon ett stort skämt.
Skrivet 6 sep 2010 19:09 Lela (Ej registrerad)
Waldorf (Ej registrerad) skrev: Jag undrar hur vuxna skulle göra om de blev "tvingade" att gå eller cykla till jobbet om det var mindre än 6 km...
Det handlar inte om att bli tvingade eller inte.. Det handlar väl om att de kräver något gratis!
Jag har aldrig haft gratisbusskort, trots att vi bodde 15km från skolan. Vi fick minsann betala kortet själva.
Det tycker jag att man kan göra här i stan oxå!
Skrivet 6 sep 2010 19:12 90talist och student sen 1 år. (Ej registrerad)
Efter att ha läst alla inlägg så skäms jag.. för båda parter.
Någon där uppe skrev om att Kungafamiljen drar in pengar till sverige, och visst gör dom det, men att Örebro kommun lägger ut runt 17 miljoner på denna tillställning är nästan skandal. Hur många turister kom för att se dom? hur mycket fick vi in på det? Skulle vara intressant att veta.
Sen sitter en heldel "äldre" människor och klagar på att dagens generation är "lata". Skulle vilja se er ta er från Karro - Risbergska på 30 minuter, sen tillbaka till karro för lunch på 10 minuter för att sen springa upp till slottet för lektion och sen vidare till Wadköping. För det är så det ser ut med lektioner nu. Lägg där till att det ska kånkas på skolmaterial, lägg även till 20-grader och 5 cm snö
MEN hinner eleverna inte detta så blir det frånvaro
Sen ni som argumenterar för busskort. Gör det ordentligt, att skriva JAJAJAJA GE OSS gör inte så mycket för att hjälpa
Det är även en säkerthetsfråga. Örebro är inte säkert
Skrivet 6 sep 2010 19:20 Eleev (Ej registrerad)
Det är väldigt roligt att läsa alla kommentarer från "vuxna" som anser att alla dagens ungdomar är lata och så vidare. Vad har ni för erfarenheter av det? Har ni undersökt detta? Jag är själv en ungdom som går i gymnasiet och jag idrottar minst sju gånger i veckan (fotboll för det mesta) I min klass så går ungefär 90% på någon idrott och tränar alltså minst tre gånger i veckan. Nu förstår jag naturligvis att det inte ser ut så i alla klasser men jag skulle tro att mer än hälften av alla gymnasieelever idrottar. Så att säga att alla dagens ungdomar är slöa, lata och inte har någon grundkondition är för det mesta fel men hör inte ens till ämnet egentligen.
Hur många av er vuxna skulle välja att eller gå eller cykla en dag i december då det antagligen är halt, snöigt och regnigt och samtidigt ha med er massor med skolsaker i händerna i 5 kilometer? JAg har 5 kilometer till skolan och det tar ca 25 minuter att cykla dit med ett hyfsat tempo. Att gå skulle i så fall ta mer än en timme.
Skrivet 6 sep 2010 19:20 Jonas (Ej registrerad)
ni föräldrar som skrivit, hade ni suttit i våran situation så hade ni gjort precis detsamma.,
Okej strejken var helt onödig då den inte kunde ändra på något förutom att få lite uppmärksamhet! Men när det funnits gratis gymnasie kort alla andra år, varför då bara ta bort det helt plötsligt???
När det funkade så bra och alla var nöja, tänk bara nu när det börjar bli lite kallare om mornarna då är det inte lika kul att cykla!
Helt seriöst Örebro lägg pengarna på rätt saker istället för att lägga många miljoner för att kungen ska hit o vinka lite åt folket?
Satsa på utbildningen och det runt omkring som behövs för att få Örebro och växa!!!
Skrivet 6 sep 2010 19:21 Kung1 (Ej registrerad)
Sälj bilen, gå eller cykla istället gnäll inte på att vi är lata när du själv åker bil 5km om dagen till jobbet. Bara för du har köpt din bil själv eller Tagit lån på den så gör det dej fortfarande lat.. Själv så måste jag cykla 6km om dagen till skolan sen ska jag cykla mellan två skolor för att ha lektioner och sedan hem och på en kall vinterdag är man grymt trött och orkar knappt med o plugga. Jag skulle vilja ha gratis busskort för att underlätta vardagen precis som ni gör när ni kör bil. Jag vill helst inte slösa nästan halva mitt studiebidrag på att betala ett busskort jag kan åka med 1 månad.. Skönt att man inte fick betala för kungafjäsk men man får endå lida för det
Skrivet 6 sep 2010 20:18 Jennifer (Ej registrerad)
Bortskämda javisst. Jag bodde i Marieberg, gick på Rudbecksskolan och cyklade varje dag. Om det regnade någon dag satte jag på mig regnställ! Tänka sig.
Skrivet 6 sep 2010 20:27 Magda (Ej registrerad)
Tycker det är skandal av kommunisterna att dela ut flygblad till 7-9 elever där de uppmanas att strejka för busskort till elever i gymnasiet. Säger mycket om deras uppfattning av respekt för regler i samhället - men är inte förvånad. Och jag vet att de maskerar sin ideologi genom att kalla sig Vänster, men kommunistränder kan aldrig tvättas ur!
Skrivet 6 sep 2010 20:46 Karroelev (Ej registrerad)
Så länge som man ser till att vägar och cykelbanor är plogade och sandade i vinter ser jag inget problem med att cykla.
Skrivet 6 sep 2010 21:53 Fredda (Ej registrerad)
Kung1 (Ej registrerad) skrev: Sälj bilen, gå eller cykla istället gnäll inte på att vi är lata när du själv åker bil 5km om dagen till jobbet. Bara för du har köpt din bil själv eller Tagit lån på den så gör det dej fortfarande lat.. Själv så måste jag cykla 6km om dagen till skolan sen ska jag cykla mellan två skolor för att ha lektioner och sedan hem och på en kall vinterdag är man grymt trött och orkar knappt med o plugga. Jag skulle vilja ha gratis busskort för att underlätta vardagen precis som ni gör när ni kör bil. Jag vill helst inte slösa nästan halva mitt studiebidrag på att betala ett busskort jag kan åka med 1 månad.. Skönt att man inte fick betala för kungafjäsk men man får endå lida för det
Skillnaden är att jag har sparat ihop pengar till min egen bil.
Jag vill också ha massa gratis saker, ny 60" plasma tv, nytt gymkort, ny cykel men inget är gratis utan vill man ha något så får man spara. Så enkelt är det.
För övrigt så är 6 km ingen sträcka alls, kom tillbaka när du har 60km till skolan.
Skrivet 6 sep 2010 21:54 Fredda (Ej registrerad)
Illius (Ej registrerad) skrev: Menar att ett bra miljötänk är kollektivtrafik! låt den vara gratis för alla så slipper vi en massa bilar.
Det här landet hade inte några veckor kallt det var ju mellan november tills maj. Jag betalar skatt och tycker gott vi ska bjuda på buss till våra framtida skattebetalare!
Jobbar man kan man åka en en varm bil men har man en tusenlapp över en månad så!
OCH VEM SA ATT ALLA HAR EN CYKEL?!
Gratis till alls alltså ?
Vem ska då betala och vem ska få gratis ?
Betalar du och jag får ett gratis eller hur tänkte du ?