Alija får klara sig utan inkomst
Försäkringskassan tycker att Alija Mehmedovic kan jobba heltid. Arbetsförmedlingen tycker inte att han kan jobba alls. Nu har Alija varken pengar eller jobb.
Alija Mehmedovic förlorade armen när han skulle skölja ur en köttblandare för fyra år sedan. Allt han lärt in i en livstid ska nu läras om. Och eftersom Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen inte är överens får Alija klara sig helt utan inkomst.
I söndagens NA kan du läsa mer om Alija i reportageserien Vad har hänt? Där ställs också frågorna: vilka kan jobba, och vilket ansvar har vi för de som inte kan?


4 m/s



















































Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 4 sep 2010 21:23 Förbannad (Ej registrerad)
Men vad är det för FEL på varenda en?!?!? Har alla glömt hjärnorna hemma?!?! INGEN BRYR SIG längre om den enskilda människan, bara alla chefer får sin bonus och statistik så är det bra, sen skiter dom fullständigt i MÄNNISKAN!!! REN JÄ... SKANDAL av både Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan! Det här landet har ju blivit ett enda stort dagissamhälle där ingen vill ta ansvar eller hjälpa sina medmänniskor för fem öre! SKÄRP TILL ER och ge Alija det han har rätt till!!!!
Skrivet 4 sep 2010 21:24 clabben (Ej registrerad)
Han är inte alls ensam. Vi är många som får leva så, men det talas inte om oss. D.v.s. ingen sjukpenning och ingen A-kassa.
Skrivet 4 sep 2010 21:42 nane (Ej registrerad)
Sorgligt! Sorgligt !
Skrivet 4 sep 2010 21:47 jim-b (Ej registrerad)
Det finns något som heter "myndighetsmissbruk"...Det är vad det handlar om.
Skrivet 4 sep 2010 21:49 allavi (Ej registrerad)
Det är hemskt hur det blivit i det borgliga sverige.De arbetslösa får i bästa fall bli praktikanter för att dölja den höga arbetslösheten,ofta får de rena hånet till ersättning.De borgliga anser att de som varit sjuka länge är fullt friska när de varit sjuka länge.Det är ett sjukt samhälle vi lever i .Sedan står värsta smilfinken från borgarna ,REINFELDT och skryter vad bra det är.Tacka tusan för det för han och hans gelikar.Familjen REINFELDT skall få 135.000 kronor i skattesänkning i år ,det är inte kattskit det.Vilken arbetslös eller sjukskriven gräsrotsfamilj får det ??.Hemskt med dem som kommer i kläm mellan olika myndigheter.Där försäkringskassan anser att de kan jobba och arbetsförmedlingen säger att de är för sjuka för att jobba.Dessa människor är inte berättigade till nån ersättning enligt myndigheterna.Det är borgliga takter det ,att förstöra så mycket som möjligt och djävlas så mycket som möjligt med vanliga gräsrötter som råkat illa ut.SKÄMS BORGARE,RÖSTA BORT DEM NU I VALE
Skrivet 4 sep 2010 22:29 realist
Sitter själv i samma sits,utförsäkrad och utan nån ersättning alls
inkomst 0 kronor.
först blir man utförsäkrad,sen till arbetsförmedlingen för utredning
sen avskriven från arbetsförmedlingen för återgång till försäkringskassan ,och då har inte försäkringskassan fått del av arbetsförmedlingens utredningsresultat,då har man sjukanmält sig igen och skickat in läkarintyg,efter 1 månad ringer handläggaren och berättar att sjukintygena man skickat in inte är tillräckligt utförliga och att dom inte fått ta del av arbetsförmedlingens utredning
borde det inte ligga i deras uppgift att ta del av utredningar dom själva har begärt,alltså får läkarna skriva nya intyg igen sen får man vänta på samtal från utredarna igen (dom ringer inte fast dom lovat)
själv sitter man bara yttligare utan pengar vare sig till hyra ,mat,
detta fast man har minderåriga barn man dessutom ska försörja
hoppas försäkringskassans personal,läkare åker bort tillsammans med regeringen samma skrot hela högen SKÄRPNING!
Skrivet 4 sep 2010 22:36 Marta (Ej registrerad)
Men tänd till för fan!! Vilka är det som satt dessa regler. Hur mycket tror ni inte AF och FK stridit för att få dem ändrade? Vilka har röstat fram dem som satt reglerna?
Rannsaka Er själva! Gå gärna ut och fördöm, men fördöm dem som sätter regelverket!
Har signalerats hur länge sm helst att här kommer falla folk mellan stolarna. Men de som sätter reglerna vill ha det så. Vissa ska ut ur systemet är deras tänk. De som inte längre kan bidra! Fy fan för samhället. Men rikta kritiken mot dem den ska riktas mot!
Skrivet 4 sep 2010 22:45 Yrkeschauffören (Ej registrerad)
Är inte alls förvånad, för några år sedan var jag till Upplands-Väsby och opererade min rygg, efter hemkomsten dök det upp flera komplikationer med bl.a. blodförgiftning och varhärdar som växte i ryggen och jag blev informerad om att det kunde slutat med att jag hamnat i rullstol eller i värsta fall strykit med. Då säger plötsligt FK att jag inte får vara sjukskriven längre och på AF säger dom att jag inte står till arbetsmarknadens förfogande och stänger av mig från A-kassan så jag fick gå utan pengar i 4 månader. Jag hade läkarintyg från 4 läkare bl.a den som opererade mig och var professor och även från en läkare som forskar om ryggar men det hjälpte inte. När jag pratade med min handläggare på FK i Örebro och berättade hur nära det var att jag hamnat i rullstol snäste hon bara av mig och sa att det inte spelade någon roll.
Skrivet 4 sep 2010 23:06 Också trött, utan jobb o pengar... (Ej registrerad)
FK är den instans som begår, både den största och grövsta, kränkningen i detta och många andra fall då de anser sig ha tolkningsföreträde. Det har de kommit på själva istället för
att läsa sitt regeringsuppdrag.
Skrivet 4 sep 2010 23:13 En som hatar politik o paj kasting på varandra under val åren (Ej registrerad)
allavi (Ej registrerad) skrev: Det är hemskt hur det blivit i det borgliga sverige.De arbetslösa får i bästa fall bli praktikanter för att dölja den höga arbetslösheten,ofta får de rena hånet till ersättning.De borgliga anser att de som varit sjuka länge är fullt friska när de varit sjuka länge.Det är ett sjukt samhälle vi lever i .Sedan står värsta smilfinken från borgarna ,REINFELDT och skryter vad bra det är.Tacka tusan för det för han och hans gelikar.Familjen REINFELDT skall få 135.000 kronor i skattesänkning i år ,det är inte kattskit det.Vilken arbetslös eller sjukskriven gräsrotsfamilj får det ??.Hemskt med dem som kommer i kläm mellan olika myndigheter.Där försäkringskassan anser att de kan jobba och arbetsförmedlingen säger att de är för sjuka för att jobba.Dessa människor är inte berättigade till nån ersättning enligt myndigheterna.Det är borgliga takter det ,att förstöra så mycket som möjligt och djävlas så mycket som möjligt med vanliga gräsrötter som råkat illa ut.SKÄMS BORGARE,RÖSTA BORT DEM NU I VALE
Håller med förgående borgarna skryter så förbannad, men kolla på dom sjuk o dom arbetslösa? hur har dom det ? kan man fråga sig, tur att man inte är arbetslös änn ..hoppas verkigen inte att jag blir det heller ..så bort med borgarna dom gör verkligen att dom rika blir rikare o dom fattigare blir fattigare, så har man inte jobb är man inte värd ett skit, SÅ BORT MED DOM.....
Felet med politik är ju att alla lovar högt o låg och ingen kan hålla det sen heller, o vi männsikor går på det så jävla lätt o det har vi gjort i alla år..att vi alldrig lär oss
Skrivet 4 sep 2010 23:22 AAA (Ej registrerad)
Vadå myndighetsmissbruk (jim-b)? Myndigheterna följer lagen, lagen stiftas i riksdagen. Vem har i majoritet riksdagen?
Använd din rösträtt så att vi får en annan majoritet! Då kan mänskligare lagar stiftas för myndigheter att följa.
Alternativ finns - vrid blicken åt vänster!
Skrivet 5 sep 2010 00:44 norrgirl (Ej registrerad)
Suckar för fullt över hur AF & FK inte kan samsas och inte kan kommunicera emellan som gör att folk kläms och knuffas ut så att de blir utan pengar, utan hjälp, utan stöd. Det borde finnas en insats som kontrollerar så att FK & AF samarbetar och kontrollerar TILLSAMMANS var och en som är sjuk eller arbetsför.
Jag blir sååååå ledsen över att läsa fler o fler drabbas av de "dumma" AF&FK!.......
Jag är mycket rädd att bli en av dem, rädd att bli utan pengar, rädd att må skit.........
Skrivet 5 sep 2010 01:04 Me, myself & I
Detta är en direkt följd av att människor röstar på Terrorist Nätverket Alliansen. Man försöker bekämpa sjuka istället för sjukdomar, vilket är direkt människoförakt.
Alliansens politik är inget annat än extremt självisk rikemanspolitik!
Skrivet 5 sep 2010 05:18 Thomas (Ej registrerad)
Tänk efter lite! De flesta här klagar men har inga egna förslag om hur det ska vara istället! Vad menar ni? Är det frågan om ersättningsnivåer, eller frågan om bristen på arbete, eller Alijas brist på utbildning?
Visst är det synd om alla som skadas fysiskt eller psykiskt, men ska dom verkligen pensioneras? Som arbetsförmedlare går det till exempel att vara enarmad.
Läs följande:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/oppositionens-bluff_5250929.svd
Skrivet 5 sep 2010 05:51 Grzny (Ej registrerad)
Gått på sjukersättnig flertalet år, flertalet försök till återinträde/rehab. Panikångest. Tre månader Af, en arbetslivsintroduktion (trots jag jobbat heltid 15 år innan). Gjorde ingenting, kunde ej. Söka sjukpenning. Avslag = inkomstlös sedan 1/3. Min andra hälft försörjer mig 100%.
Att detta är ett erbjudande och en möjlighet, är inte bara en skymf mot oss som har handikapp. Inte så väldans långt från den gamla fina devisen att arbete kommer göra oss fria. Det här är ju för vår skull!
Det finns partier som klart uttalar ideal i den riktningen och inte hymlar. Ärligare vore av alliansen att rakt ut deklarera: Vi vill inte lägga pengar på halta, lytta, sjuka, dumma, idioter, asociala etc etc (steget är inte så långt till listexpansion, negrer, judar, romer - Frankrike! , färgade klasslösa osv. Det hade varit lättare att ta. Situationen alliansen skapat är fadern som spöar skiten ur sin unge med argumentet att det är för barnets skull. En möjlighet!
Skrivet 5 sep 2010 06:31 S.E (Ej registrerad)
Alla som tänker rösta på alliansen ser här vad ni röstar för. Det ligger på ert ansvar.
Skrivet 5 sep 2010 07:50 Ingo22 (Ej registrerad)
I TV den 4/9 sade Reinfelt klart och tydligt....att de som är sjuka, ska också vara sjukskrivna eller förtidspensionerad.
Så vem är det som bryter mot dessa regler??? AF eller FK ???
Skrivet 5 sep 2010 08:38 kåla (Ej registrerad)
det blir ej bättre med sossarna de drg ner för pensionärerna skulle se till att de fick det bättre det är mycket trams nu i valtider alla lovar mycket men ingen bryr sig om oss vanliga medborgare
Skrivet 5 sep 2010 08:57 En vanlig svensson (Ej registrerad)
Skrivet 5 sep 2010 07:50 Ingo22 (Ej registrerad)
Hört talas om valfläsk?
Politikerna säger det folk vill höra bara så för att fiska röster, som vanligt...
Det är nuvarande regerings fel att det blivit som det är... och så länge man är frisk, rik eller har ett välbetalt jobb så gynnas man av de blå...
Vi som inte är rika eller har ett välbetalt jobb drabbas som vanligt av alla "besparingar".
Skrivet 5 sep 2010 08:57 besviken (Ej registrerad)
En närstående är i samma situation och har förlorat sin rätt till ersättning.
Läkarna häpnar.
Vi har skapat ett Sverige där egoism och den egna plånboken kommer i första hand. Majoriteten jobbar ju (så även jag) och de märker att man får några kronor mer då borgarna regerar.
Sverige är inte längre ett land som tar hand om sina svaga och sjuka och så kommer nog tyvärr att förbli. Spelar ingen roll att vi tycker synd om de sjuka för majoriteten bryr sig inte.
Skrivet 5 sep 2010 09:06 J (Ej registrerad)
Det finns tio tusentals handikappade mänskor som arbetar.
Skrivet 5 sep 2010 09:45 Magnus Achmed (Ej registrerad)
I det här fallet är det ganska solklart att det har blivit fel, han har hamnat mellan stolarna. Några ord för oss och en tragedi för honom.
Varför är det alltid sådana här fall vi får se i tidningen?
Varför får vi inte se dom andra som "latat sig till" en sjukskrivning av den gamla röda regeringen?
Över en miljon människor i Sverige som borde jobba gör inte det. Varför?
Ta fram ett fall av en latmask också, det här är ju bara propaganda!
Skrivet 5 sep 2010 09:54 BÅHJ (Ej registrerad)
Ser fram not en rödgrön regering!
Skrivet 5 sep 2010 10:12 Catilona (Ej registrerad)
Jag har gett upp vad gäller f-kassan och AF. Enda anledningen till att jag fortfarande lever än är att jag vet hur kort minne folk i allmänhet har och inväntar därför nu bara att valdagen ska komma lite närmare, innan jag tar mitt liv. För mer info om min situation - http://skogsmuller.wordpress.com/2010/09/05/pricksaker/
Skrivet 5 sep 2010 10:14 fd Alliansanhängare (Ej registrerad)
Minns ni insändaren i NA i maj?
”Sjukförsäkringen. Rehabilitering och individuellt stöd
Bygger broar till arbetslivet”
Av Mats G Nilsson (M) Riksdagsledamot Socialförsäkringsutskottet. NA 2010-05-22.
Läs artikeln här:
http://www.matsgnilsson.se/default.asp?id=34&article_ID=310
Jag har fortfarande inte fått svar från Mats G. Nilsson (M) ang. hans insändare. Jag mailade honom fler gånger i slutet av maj. Alla riksdagsmän finns presenterade med mailadress på riksdagen.se. De är alltså lätta att kontakta. Men desto svårare att få svar ifrån!
Matilda Ernkrans (S), vårt läns enda representant i socialförsäkringsutskottet svarade föredömligt snabbt och var dessutom beredd att diskutera sakfrågor! Hur tänker en moderat från Stockholm när han skriver i en landsortstidning och sedan inte vill ta diskussion efteråt?
Vad döljer Mats G. Nilsson(M) eftersom han inte vågar svara?
fd Alliansanhängare
Skrivet 5 sep 2010 10:14 Bengt (Ej registrerad)
Kanske vore läge både för NA:s Tina Enström och alla gnällspikar som hittills har kommenterat detta ensidiga, vänstervinklade snyftreportage att läsa på lite bättre: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/oppositionens-bluff_5250929.svd
Skrivet 5 sep 2010 10:15 trött på gnälliga typer (Ej registrerad)
till allavi o samtliga som gnäller på borgarna . lägg ner för det fötsta så var der socialdemokraterna som genomförde dom försämringara i sjuksystemet innan dom avgick för kolla upp det o åtrekom sen dom röstades igenom i augusti sep 2006 INNAN borgarna tillträtt .sen har ni vidare glömt att dom som masssjukskrev folk till höger o vänster även såna utan egentliga arbetshinder mer än trött på jobbet . var era älskade socialdemokrater men det törs ni inte stå för
Skrivet 5 sep 2010 10:26 Ullis (Ej registrerad)
Varför redovisar inte Na samtidigt de olika partiernas synpunkter. Socialdemokraterna har hela tiden varit kritiska till införandet av ett stopp i sjukförsäkringen, Reinfeldt har varit med och infört reglerna trots att just det här var den stora debatten både i riksdagen och media då han och de andra borgelriga parierna införde beslutet. (S) vill att vi har fungerande skyddsnät och lovar bland annat att återinföra en mänskligare sjukförsäkring och ta bort de fyrkantiga tidsgränserna för rätten till sjukpenning och i stället göra individuella bedömningar av rätten till ersättning. Även i Örebro försökte (S) och (V) lyfta fram kritiken när kommunen skulle svara på promemorian om en ettårsgräns i sjukföräkringen. Men de borgelriga partierna i örebro tillsammans med miljöpartiet valde att tillstyrka den ändrade sjukförsäkringen utan att framföra någon som helst kritik.
http://ullissandberg.wordpress.com/2010/09/05/var-finns-nagon-media-som-inte-hukar-for-reinfeldts-logner/
Skrivet 5 sep 2010 10:32 ullis (Ej registrerad)
Regeringen Reinfeldt bestämde att sjuka inte längre ska prövas mot faktisk arbetsmarknad utan mot en teoretisk sådan:
6.3.2 Förvärvsarbete på arbetsmarknaden – bestämmelser från och med den 1 juli 2008
Vid bedömningen av om den försäkrades arbetsförmåga är nedsatt vid prövning av rätt till sjukersättning och aktivitetsersättning beaktas om den försäkrade har en sådan förmåga att han eller hon kan försörja sig själv genom förvärvsarbete på arbetsmarknaden. (Prop. 2007/08:136 s. 88)
Vid prövning av rätt till sjuk- eller aktivitetsersättning ska arbetsförmågan prövas i förhållande till förvärvsarbete på hela arbetsmarknaden. Det tidigare kravet på att arbetet ska vara normalt förekommande på arbetsmarknaden har alltså tagits bort. Någon bedömning av arbetsförmågan i förhållande till annat lämpligt arbete som är tillgångligt för den försäkrade ska inte heller göras. (Prop. 2007/08:136 s. 103)
Det går att rösta fram en ny regering den 19 september.
Skrivet 5 sep 2010 10:37 ullis (Ej registrerad)
Ingo22 (Ej registrerad) skrev: I TV den 4/9 sade Reinfelt klart och tydligt....att de som är sjuka, ska också vara sjukskrivna eller förtidspensionerad.
Så vem är det som bryter mot dessa regler??? AF eller FK ???
Reinfeldt ljög. Han har medvetet och med stark kritik och debatt mot sig i riksdagen röstat igenom en ändring i riktlinjerna till FK som innebär att man ska pröva arbetsförmågan mot alla jobb som kan tänkas utföras. inte mot en faktiskt arbetsmarknad. Det är också regeringen reinfeldt som infört en maxgräns på sjukersättningen. FK har att rätta sig efter den politik som beslutas. Det går att rösta fram en annan politik den 19 september.
6.3.2 Förvärvsarbete på arbetsmarknaden – bestämmelser från och med den 1 juli 2008. (sid 10) Vid prövning av rätt till sjuk- eller aktivitetsersättning ska arbetsförmågan prövas i förhållande till förvärvsarbete på hela arbetsmarknaden. Det tidigare kravet på att arbetet ska vara normalt förekommande på arbetsmarknaden har alltså tagits bort. Någon bedömning av arbetsförmågan i förhållande till annat lämpligt arbete som är tillgångligt för den försäkrade ska inte heller göras.
Skrivet 5 sep 2010 10:55 MMM (Ej registrerad)
Ingo22 (Ej registrerad) skrev: I TV den 4/9 sade Reinfelt klart och tydligt....att de som är sjuka, ska också vara sjukskrivna eller förtidspensionerad.
Så vem är det som bryter mot dessa regler??? AF eller FK ???
Han har också sagt att "lite spill får man räkna med", dvs regler är fyrkantiga och alla sjukdomar/skador kan ej täckas med dem.
I FK.s regler står det inte ska vara sjukskriven eller förtidspensionerad, det står KAN bli sjukskriven eller KAN få sjukersättning. Dvs ingen självklarhet.
Reglerna skriver socialdepartementet, styrt av M.
Skrivet 5 sep 2010 10:55 Inger Rozén (Ej registrerad)
Rösta på rätt parti!
Min son skulle också bli sjukskriven men det gillade inte försäkringskassan,trots att han har utlåtande från läkare på Usö.Det finns inga mediciner som kan bota.
Skrivet 5 sep 2010 11:12 Ickemoderat (Ej registrerad)
Inge snack om saken om att jag ska rösta på de röd-gröna!!! De som röstar på moderaterna måste ju bara vara såna som är rika och vill bli ännu rikare!! Och då tycker jag att man bara tänker på sig själv!! Usch!!
Skrivet 5 sep 2010 12:10 Marta (Ej registrerad)
Ingo22 (Ej registrerad) skrev: I TV den 4/9 sade Reinfelt klart och tydligt....att de som är sjuka, ska också vara sjukskrivna eller förtidspensionerad.
Så vem är det som bryter mot dessa regler??? AF eller FK ???
Tror du på den om Rödluvan och vargen med? Sätt dig in i saker istället för att köpa det som tutas i dig av politiker.
Kan garantera att Reine själv inte vet hur systemet han varit med och skapat fungerar.
I dagsläget skiter i stort sett FK i vad AF kommit fram till. En klar mellan-stolarna-problematik, som inte funnits om man tagit sig tid att göra reformen innan man satt den i bruk eller lyssnat på de som arbetar med den.
Säkerligen inte så som Reinfelt tänkt sig, men å andra sidan tar han sig inte tid att göra något åt det.
Bäst hade väl varit om FK var tvungna att följa resultatet av AF:s utredning. Syftet med att folk ska till AF för att testas mot arbetsmarknad måste väl ändå vara för att de ska kunna arbetsmarknad bättre än FK? Varför kan då FK i dagsläget skita fullständigt i deras bedömningar?
Skrivet 5 sep 2010 12:49 Mia (Ej registrerad)
Snälla! Självklart ska man jobba om man kan, och efter sin förmåga. Och naturligtvis kan man jobba även med en funktionsnedsättning (om den inte är alltför omfattande). Vi saknar ju en del fakta här; varför arbetsförmedlingen anser att Alija inte kan jobba. Vad som är problemet, är ju att folk inte får den tid de behöver för att läka, rehabilitera sig osv. Regelverket bestämmer, och inga människor är skapade efter det.
Tänk efter när ni röstar! Det är riksdagen so utformar lagarna, men tjänstemännen som måste agera efter dem. Dessvärre drabbar den här sortens lagar sällan dem som stiftat dem. För de har nog lite att ta av om de trillar mellan stolarna.
Skrivet 5 sep 2010 13:05 MMM (Ej registrerad)
Ingo22 (Ej registrerad) skrev: I TV den 4/9 sade Reinfelt klart och tydligt....att de som är sjuka, ska också vara sjukskrivna eller förtidspensionerad.
Så vem är det som bryter mot dessa regler??? AF eller FK ???
Marta (Ej registrerad) skrev: Tror du på den om Rödluvan och vargen med? Sätt dig in i saker istället för att köpa det som tutas i dig av politiker.
Kan garantera att Reine själv inte vet hur systemet han varit med och skapat fungerar.
I dagsläget skiter i stort sett FK i vad AF kommit fram till. En klar mellan-stolarna-problematik, som inte funnits om man tagit sig tid att göra reformen innan man satt den i bruk eller lyssnat på de som arbetar med den.
Säkerligen inte så som Reinfelt tänkt sig, men å andra sidan tar han sig inte tid att göra något åt det.
Bäst hade väl varit om FK var tvungna att följa resultatet av AF:s utredning. Syftet med att folk ska till AF för att testas mot arbetsmarknad måste väl ändå vara för att de ska kunna arbetsmarknad bättre än FK? Varför kan då FK i dagsläget skita fullständigt i deras bedömningar?
Smartast hade ju varit att börja med att se till att det finns rehabilitering och inga vårdköer. Som läget är nu så går "sjukpenningdagarna" åt till att stå i kön....Den sk kömiljarden är inget annat än kosmetika, se till att "ködagar" inte nedräknar sjukpenningdagarna....
Skrivet 5 sep 2010 13:06 Anna-Stina o Sten Gunnar (Ej registrerad)
Lagstiftarna har sovit!
Det måste vara något fel på förståndet när man inte kan bedöma det beskrivna fallet rättvist. Det måste finnas "särskilda Skäl" för vissa männsikor som har olika skador, sjukdomar och handikapp. Det är tydligt att det måste ordnas på något sätt att enskilda människor får ett juridiskt ombud som kan föra den enskildes talan mot AF och FK. Jämför att asylsökande har rätt till kvalificerad hjälp för att bemöta myndigheter i asylärenden.
Jag läste en gång i en handbok på FK från försäkringsöverläkaren på Riksförsäkeringsverket när man skulle ifrågasätta läkarintyg. Han skriver t.ex "Bryter en gruvarbetare bägge benen", då kan man naturligtvis inte fordra att den sjukskrivna skall återgå till jobbet efter 2 veckor."
Lagstiftningen måste vara dåligt utformad. När skall man kunna vara sjukskriven? När döden inträtt!
Skrivet 5 sep 2010 13:07 OlaK (Ej registrerad)
Ullis (Ej registrerad) skrev: Varför redovisar inte Na samtidigt de olika partiernas synpunkter. Socialdemokraterna har hela tiden varit kritiska till införandet av ett stopp i sjukförsäkringen, Reinfeldt har varit med och infört reglerna trots att just det här var den stora debatten både i riksdagen och media då han och de andra borgelriga parierna införde beslutet. (S) vill att vi har fungerande skyddsnät och lovar bland annat att återinföra en mänskligare sjukförsäkring och ta bort de fyrkantiga tidsgränserna för rätten till sjukpenning och i stället göra individuella bedömningar av rätten till ersättning. Även i Örebro försökte (S) och (V) lyfta fram kritiken när kommunen skulle svara på promemorian om en ettårsgräns i sjukföräkringen. Men de borgelriga partierna i örebro tillsammans med miljöpartiet valde att tillstyrka den ändrade sjukförsäkringen utan att framföra någon som helst kritik.
http://ullissandberg.wordpress.com/2010/09/05/var-finns-nagon-media-som-inte-hukar-for-reinfeldts-logner/
Exakt, allt man hör är ett jävla massa gnäll.
Skulle jag sitta här och skriva ut namnen på alla sjuka som jag istället FÖRSÖRJER så skulle jag behöva sitta här i flera veckor för det är hundratusental som jag redan idag försörjer.
Det kommer alltid några som hamnar mellan stolarna.
Då jag är arbetare så kommer jag förstås att rösta på M då de vill göra det bättre för mig som arbetar.
Alla som går hemma och lever på bidrag och pillar sig i naveln är bara egoistika och ser absolut inte till Sveriges bästa.
Vad ska Mona göra så jag som arbetare får det bättre, hur mycket mer av mina pengar får jag behålla med Mona's politik ?
Skrivet 5 sep 2010 13:53 salson (Ej registrerad)
MÅR VÄRKLIGEN DÅLIGT NÄR JAG LÄSER DETTA.
Var är vår samhälle på väg.
Usverige vill vi inte ha...
Skrivet 5 sep 2010 14:41 Fredda (Ej registrerad)
Ickemoderat (Ej registrerad) skrev: Inge snack om saken om att jag ska rösta på de röd-gröna!!! De som röstar på moderaterna måste ju bara vara såna som är rika och vill bli ännu rikare!! Och då tycker jag att man bara tänker på sig själv!! Usch!!
Nej då, jag är inte rik men röstar förstås ändå på M då det inte finns något annat att rösta på för mig som arbetar.
Självklart vill jag skapa mig en bra ekonomi då jag har slitit i flera år vid Örebro Universitet, jag studerade inte för att ge bort pengarna jag nu tjänar.
Själv ser jag det som att alla som går hemma och gnäller och inte gör något åt sin situation och istället lever på mina pengar är riktigt dåligt människor. Det räcker inte att dom redan får ta del av mina pengar, nu vill dom ha ÄNNU MER av mina pengar.
Där kan vi prata om egoism.
Skrivet 5 sep 2010 14:44 Fredda (Ej registrerad)
BÅHJ (Ej registrerad) skrev: Ser fram not en rödgrön regering!
Ja, det kanske vore något.
Då kan vi alla gå hemma och leva på bidrag under några veckor.
Sedan när verkligheten kommer hinner upp oss och den svenska kronan inte är värd något så blir det en stor ekonomisk konkurs för hela landet.
Tråkigt att det är så många som ser ned på folk som faktiskt arbetar, vilka människor tror du själv driver landet framåt ?
Skrivet 5 sep 2010 14:46 Fredda (Ej registrerad)
Det är väl ändå dom som driver landet framåt som också ska belönas för detta ?
Eller finns det några andra som anser att det är de som går hemma som ska belönas för att de går hemma ?
Skrivet 5 sep 2010 15:58 Thomas (Ej registrerad)
Ingo22 (Ej registrerad) skrev: I TV den 4/9 sade Reinfelt klart och tydligt....att de som är sjuka, ska också vara sjukskrivna eller förtidspensionerad.
Så vem är det som bryter mot dessa regler??? AF eller FK ???
Marta (Ej registrerad) skrev: Tror du på den om Rödluvan och vargen med? Sätt dig in i saker istället för att köpa det som tutas i dig av politiker.
Kan garantera att Reine själv inte vet hur systemet han varit med och skapat fungerar.
I dagsläget skiter i stort sett FK i vad AF kommit fram till. En klar mellan-stolarna-problematik, som inte funnits om man tagit sig tid att göra reformen innan man satt den i bruk eller lyssnat på de som arbetar med den.
Säkerligen inte så som Reinfelt tänkt sig, men å andra sidan tar han sig inte tid att göra något åt det.
Bäst hade väl varit om FK var tvungna att följa resultatet av AF:s utredning. Syftet med att folk ska till AF för att testas mot arbetsmarknad måste väl ändå vara för att de ska kunna arbetsmarknad bättre än FK? Varför kan då FK i dagsläget skita fullständigt i deras bedömningar?
Eftersom Alija inte är sjuk så är det helt och hållet Arbetsförmedlingens sak!
Förstår inte hur NA så genomskinligt törs publicera denna ensidiga och vänsterorienterade skrämselpropaganda. Jag är nog inte den enda som slutat prenumerera på NA av politiska skäl.
NA:s ställning som oberoende liberal tidning bör ifrågasättas. Det är falsk marknadsföring!
NA bör omgående ge halva sin vänsterredaktion time-out, så att det blir balans i rapporteringen inför valet, och därefter omvärdera sin politiska tillhörighet.
Liknande fenomen sågs i SVT:s Uppdrag granskning där RUT fick klä skott för problem i Polen. Samt i utfrågningen av Reinfeldt där en överläkare som vägrat ta emot hjälp blev utförsäkrad. I utfrågningen fanns också en kvinna, som blivit ARBETSLÖS och utförsäkrad, som undrade hur hon skulle bli FRISK. Men herregud var hon arbetslös eller sjuk?
Skrivet 5 sep 2010 15:59 Elvira (Ej registrerad)
Jag är tyvärr inte förvånad. FK och AF följer lagar och regler som regeringen beslutat om. Så här blir det med högerpolitik. Ett hårt och kallt samhälle. Arrogansens Sverige. Sjuka och arbetslösa får betala våra skattesänkningar. Mer till dem som redan har, mindre till dem som har litet eller inget. Men vi kan ju faktiskt byta regering om två veckor!
Skrivet 5 sep 2010 16:00 jj (Ej registrerad)
Du med signaturen "trött på gnälliga typer" Har man inte full rätt att få gnälla om man inte kan jobba av någon anledning och inte får pengar så man kan försörja sig?!?!?!?!?!?!?!?!?! Eller ska man sitta för sig själv och bara tänka hur dåligt det är eller ska man inte få uttrycka sig????? Och det är klart att det finns faktiskt folk som har jobb men som också har HJÄRTA till att tycka synd om dessa arbetslösa människor som också gnäller!! Det tycker iaf jag att man har full rätt att få göra!
Sen är det ju så också att vissa kanske kan jobba med något enstaka jobb som tex Thomas skrev att som arbetsförmedlare går det att vara enarmad.. Men tänk om det inte FINNS några såna jobb, vad gör man då??
Vissa borde tänka ett steg längre!
Hoppas verkligen att den rödgröna regeringen vinner valet!
Skrivet 5 sep 2010 16:54 Magnus Achmed (Ej registrerad)
Ickemoderat (Ej registrerad) skrev: Inge snack om saken om att jag ska rösta på de röd-gröna!!! De som röstar på moderaterna måste ju bara vara såna som är rika och vill bli ännu rikare!! Och då tycker jag att man bara tänker på sig själv!! Usch!!
Fredda (Ej registrerad) skrev: Nej då, jag är inte rik men röstar förstås ändå på M då det inte finns något annat att rösta på för mig som arbetar.
Självklart vill jag skapa mig en bra ekonomi då jag har slitit i flera år vid Örebro Universitet, jag studerade inte för att ge bort pengarna jag nu tjänar.
Själv ser jag det som att alla som går hemma och gnäller och inte gör något åt sin situation och istället lever på mina pengar är riktigt dåligt människor. Det räcker inte att dom redan får ta del av mina pengar, nu vill dom ha ÄNNU MER av mina pengar.
Där kan vi prata om egoism.
Helt rätt Fredda!
Jag har också studerat flera år och har därmed höga studieskulder.
Om ni vill ha MINA pengar som JAG har tjänat ihop för att jag har tagit RISKER så får ni faktiskt fråga först, inte bara ta om!
Vem vill jobba när grannen ligger i hängmattan och tjänar lika mycket?
Skrivet 5 sep 2010 17:02 Jenny - Moderat (Ej registrerad)
Mycket gnäll från vänster hör jag, gnäll på att bidragen är för låga och gnäll på att det inte finns några jobb. Bara en massa gnäll och krav på att staten ska lösa alla problem.
Lös problemet själv istället genom att göra er attraktiva på arbetsmarknaden genom tex. utbildning eller starta eget.
Är man lat så blir det inga pengar, så enkelt är det.
Skrivet 5 sep 2010 17:11 Thomas (Ej registrerad)
jj (Ej registrerad) skrev: Du med signaturen "trött på gnälliga typer" Har man inte full rätt att få gnälla om man inte kan jobba av någon anledning och inte får pengar så man kan försörja sig?!?!?!?!?!?!?!?!?! Eller ska man sitta för sig själv och bara tänka hur dåligt det är eller ska man inte få uttrycka sig????? Och det är klart att det finns faktiskt folk som har jobb men som också har HJÄRTA till att tycka synd om dessa arbetslösa människor som också gnäller!! Det tycker iaf jag att man har full rätt att få göra!
Sen är det ju så också att vissa kanske kan jobba med något enstaka jobb som tex Thomas skrev att som arbetsförmedlare går det att vara enarmad.. Men tänk om det inte FINNS några såna jobb, vad gör man då??
Vissa borde tänka ett steg längre!
Hoppas verkligen att den rödgröna regeringen vinner valet!
Det är klart man har rätt att gnälla. Men jag antar då också att man söker en lösning, och inte bara medömkan, passivitet och skuldbeläggning av andra.
Att hjälpa arbetslösa att skaffa ett jobb är ju precis vad Alliansen vill.
Det finns inte en bestämd mängd jobb, i vare sig högkonjunktur, lågkonjunktur eller däremellan.
Det är var och ens skyldighet, och rättighet, att själv SKAFFA ett jobb, och att försörja sig. Det är alltså ingen rättighet att FÅ ett jobb. Och har man ett handikapp så är Alliansens idé att man ska ta hänsyn till det, ungefär som inom golfspelandet
Inför detta val är de Rödgröna inte i närheten av en lösning för hur välfärdssamhället behöver utvecklas och bli framgångsrikt.
Skrivet 5 sep 2010 17:12 Bratwurst (Ej registrerad)
Det här är alliansens önskedröm .. mer pengar till de som redan har, skattesubventionerade barnflickor och ombyggnationer av fina villor, samtidigt som man slänger åt arbetarna någon tusenlapp så de lugnt och sansat avsäger sig alla skyddsnät och all trygghet i samhället.
Den tredjedel av samhället som det sedan drabbar, i huvudsak äldre, unga och sjuka ... de kan man skita i helt, eftersom så länge som arbetaren går på alliansens retorik istället för att konkret jämföra rödgrönt med blå personekonomi så kommer tillräckligt många rösta på alliansen för att de ska kunna gå ännu mer mot u-landet USA och dess sjuka inställning till vad en arbetsmarknad och ekonomi är..
(trots att hela usa's ekonomiska system gått i konkurs anser många att det är riktigt bra... staten äger ju hela det systemet nu, och helt plötsligt hämtar sig världen, sakta men säkert).
Skrivet 5 sep 2010 17:18 Bratwurst (Ej registrerad)
BÅHJ (Ej registrerad) skrev: Ser fram not en rödgrön regering!
Fredda (Ej registrerad) skrev: Ja, det kanske vore något.
Då kan vi alla gå hemma och leva på bidrag under några veckor.
Sedan när verkligheten kommer hinner upp oss och den svenska kronan inte är värd något så blir det en stor ekonomisk konkurs för hela landet.
Tråkigt att det är så många som ser ned på folk som faktiskt arbetar, vilka människor tror du själv driver landet framåt ?
Det är arbetaren som driver landet framåt ... och en arbetare har ju inte direkt vunnit på alliansens politik hitills.
bara akasseavgiften som Reinfeldt mer än dubblade har ju kostat låginkomsttagare mer än de flesta jobbskatteavdragen gav.. sen har du bensinskattehöjningarna och idiotiska privatiseringar som i många fall ätit upp resterande skattebidrag och ytterligare lite till.. är det ett arbetarparti det?
Jag valde inte att få ryggen förstörd i en olycka ... jag har inte valt att om & om igen misslyckas med att ta mig tillbaks till ett arbete ...
Jag har inte valt att leva med smärta & medicinska biverkningar pga mitt arbete ... varför ska inte personer i min sits kunna ha ett värdigt liv i ett så rikt land som Sverige?
Glöm inte att du kan bli sjuk ... eller skadad.. och tro mig, det är inte kul med studielån som sjuk under svinet Reinfeldt och suggan Husmarck-Persson, ingen av dem har ju ens jobbat en enda dag i hela sina liv... som mest skyfflat lite papper.