"Vi vill bygga ett rejält ridhus"
Hallå där Staffan Werme, FP, som vill att Örebro ska bli ”Mellansveriges ledande hästkommun” och utveckla Karlslunds ridanläggning.
Relaterat
Varför vill ni satsa på ridsport?
– Egentligen är det här en fortsatt följd på den idrottssatsning vi gjort sedan 2006. Vi har jobbat strategiskt med att bygga anläggningar för bland annat fotboll och bandy. Nu har turen kommit till ridsporten, som också är mer av en tjejidrott, de andra har varit typiska killidrotter.
Finns det en genusaspekt här?
– Ja, en tydlig sådan. Friidrotten är ganska könsneutral, men i ridsporten finns fler tjejer.
Vad vill ni göra rent konkret?
– Vi vill bygga ett rejält ridhus med åskådarplatser. Vi vill även bygga nytt ett stall till privathästarna och renovera de övriga stallen.
Vad kommer det här att kosta?
– Någonstans mellan 20 och 40 miljoner kronor.
Om ni behåller makten och genomför det här, när beräknas allt vara klart?
– Vi kanske kan komma i gång om ett år och vara klara sommaren 2012.
Det är två veckor innan valet, försöker ni plocka röster från hästtjejers föräldrar?
– (skratt) Vi har ju gjort kontinuerliga investeringar i idrott. Vi började med fotboll och har hela tiden sagt att vi vill utvecka ridsporten också.


4 m/s






































Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 3 sep 2010 16:53 Sport och friluftsman. (Ej registrerad)
Hej Staffan!
När kommer andra sporter att få sin utbyggnad. Skyttet har väntat i 10-15 år på att få nya banor.
Bygg ut Slätten området till ett sport och friluftsområde. Där kan skytte.
segelflyg, trav, ishockey (Fahlanders "lada") kanske ett bad/spa, motionsspår, strövområde m m, att kunna byggas.
Kommunen har ju löst in all mark där.
Skrivet 3 sep 2010 17:07 Ström (Ej registrerad)
Kanske en betongpark till Skatarna i Örebro.
Vi låg i ftamkant inom skate nyligen men senaste åren har vi blivit omåkta av 100 städer.
Vi har i och för sig bara 800 medlemar i Brädcentralen Örebro!
Skrivet 3 sep 2010 17:08 Jägare och skytt (Ej registrerad)
Håller med föregående. När ska skyttet få sitt. Just nu finns det ingen plats i närområdet att träningsskjuta på lerduvor och älgbana. Men det är kanske inte lika fint att vara intresserad av sådant.
Skrivet 3 sep 2010 17:17 Lars (Ej registrerad)
Ett ridhus, vilket skräp.
Bygg en motorbana istället där vi kan leka lite med bilar och motorcyklar.
Ett ridhus är skittråkigt
Skrivet 3 sep 2010 17:26 M.P for ever (Ej registrerad)
All utökning av fritidsverksamheter leder ofelbart till en ökad miljöbelastning. När det gäller hästsport så producerar djuren enorma mängder med metangas, som ohämmat släpps ut i luften. Vidare så orsakar de otaliga hästtransporterna med tillhörande dragbilar enorma avgasutsläpp, därför måste en kännbar hästtranspotskatt snarast införas om vi skall kunna rädda vår miljö till eftervärlden. Andra sporter som t.e.x. skytte skall vi inte ens tala om, de måste helt enkelt förbjudas!
Skrivet 3 sep 2010 18:01 TT (Ej registrerad)
Som vanligt.Valfjäskeri
Skrivet 3 sep 2010 18:10 Coyotes (Ej registrerad)
Hur blir det på Trängen, den rasade hallen ska byggas upp igen och då är vi tillbaka på ruta 1 igen med på tok för lite istider för våra hockeyungdomar och konståkningsungdomar, det behövs minst en hall till NU !
Örebro har färre isytor än Lindesberg, hur är det möjligt ???
Ett svar på detta kan ändra min röst i valet !
Skrivet 3 sep 2010 18:44 Erika S Lekkö (Ej registrerad)
Hur blir det med Idrottshuset och handbollen?
Skrivet 3 sep 2010 18:46 Katta (Ej registrerad)
Det är på tiden att ridhuset och stallet rustas. Alla vi som rider där uppe ser hur eftersatt underhållet varit i många år.
Till alla er som gnäller över att er idrott inte får något nu. Felet är inte att ridsporten äntligen får något, felet är möjligtvis att inte även ni får. Kan man inte glädjas åt varandra???
Skrivet 3 sep 2010 19:34 Närkeviking (Ej registrerad)
Har varit ordförande i en ridklubb för många år sedan i djupaste västernärke, vi slet med kronor och ören för att få ihop till rosetter och priser till KM och liknande för att få ungdomar att ha ett intresse av djur, som inte dömer och man kan älska utan krav.
Nu öses det miljoner över stadsarnas "ridintresse" det luktar klorin och kapitalintresse före hjärtlighet och hästskit.
Skrivet 3 sep 2010 19:44 Bolle (Ej registrerad)
Varför inte satsa någon million på en ny modernare motionscentral i karlslundsskogen.Det skulle fler ha glädje av.Motion är ju bra för alla,
eller hur!!??
Skrivet 3 sep 2010 20:10 HelEna (Ej registrerad)
Jodå jättetrevligt för ryttarna!
Men även jag måste hålla med ett par av de föregående inläggen angående skyttesporten. Den har blivit otroligt styvmoderligt behandlad här i Örebro under allt för lång tid!
Under de senaste åtminstone 15 åren så har det bara tagits bort utrymmen och träningsmöjligheter för oss utan att det någonsin kommit något i ersättning. Vi har bland de sämsta "anläggningarna" i hela Sverige skulle jag nog vilja påstå.
Så vi väntar med spänning på att det ska hända någonting positivt för denna sport också!
Skrivet 3 sep 2010 20:26 Tattare (Ej registrerad)
Ut i friska luften med er - allihop!
Skrivet 3 sep 2010 20:36 Knutte (Ej registrerad)
Lars vakna o väx upp !!!! Din skrift är skitlarvig att läsa.
Testa ridsport om du törs!Mer läskigt o häftigt än att åka hoj i 200km/h.
Bra att det satsas på detta ! Snart kommer skate & allt annat, motorbanor finns i omgivningen så med lite upprustning så är stan md omgivning bättre än bäst på allt!
Sen är det "bara att lära oss som bor i stan" att vi tar ansvar o jobba för stans välfärd.
Knutte
Skrivet 3 sep 2010 20:50 allavi (Ej registrerad)
Ett dyrt ridhus går bra för flera miljoner,men till isbanan för barnen i vivalla finns det inte pengar.Tala om rika och fattiga och prioriteringar.
Skrivet 3 sep 2010 21:44 Ryttare (Ej registrerad)
Det skrivs här om att det ska satsas pengar på tex skytte, hockey, motorsport osv. Men det är faktiskt så att ridsporten (dvs endast ridsport, trav & galopp ej inräknad) är Sveriges näst största folksport. Det är endast fotbollen som har fler utövare.
så är det inte dags att även vi får lite del av pengakakan?
Sen att det är en sport där majoriteten är tjejer är väl ytterligare ett skäl till att kosta på en bättre anläggning.
Tänk också affärsmässigt: Större anläggning, mer möjligheter till större arrangemang, tex tävlingar, meetings & utställningar. Vilket ger ökade inkomster till näringsidkare runtomkring.
Skrivet 3 sep 2010 22:30 Ej blå (Ej registrerad)
Vilket gnäll!!! När politikerna äntligen vill satsa på en kvinnodominerad sport då jäklar gnälls det. Behrn arena har byggts om, bandyhall byggts och hockeyarenan byggs om. Var det nån av er som gnällde då?????
Skrivet 3 sep 2010 23:23 Elin (Ej registrerad)
Jättebra att det satsas på ridsporten. Men varför lägga pengar på privatstallet? Jag tycker det vore bättre att lägga de pengarna på att subventionera ridlektioner för de barn vars familjer inte har råd att betala de dyra lektionspriserna på 135-190 kr/lektion.
De som står i privatstallet får väl betala högre stallhyra så att stallet kan renoveras?
Jag tycker det är viktigt att göra ridsporten tillgänglig för fler. Vi måste få bort "snobbsportstämpeln" och se till att fler har möjlighet att rida.
/En som spenderat många timmar i på ridskolan i Karlslund.
Skrivet 4 sep 2010 08:47 Olle Stolpe (Ej registrerad)
När ska rodel-åkarna få sitt i Örebro?
Skrivet 4 sep 2010 08:57 Lars (Ej registrerad)
Ryttare (Ej registrerad) skrev: Det skrivs här om att det ska satsas pengar på tex skytte, hockey, motorsport osv. Men det är faktiskt så att ridsporten (dvs endast ridsport, trav & galopp ej inräknad) är Sveriges näst största folksport. Det är endast fotbollen som har fler utövare.
så är det inte dags att även vi får lite del av pengakakan?
Sen att det är en sport där majoriteten är tjejer är väl ytterligare ett skäl till att kosta på en bättre anläggning.
Tänk också affärsmässigt: Större anläggning, mer möjligheter till större arrangemang, tex tävlingar, meetings & utställningar. Vilket ger ökade inkomster till näringsidkare runtomkring.
Satsa på en en annläggning för att majoriteten är tjejer ?
Beslutet ska absolut inte göras på en sådan grund, eller vill du att tjejer och killar verkligen ska behandlas olika ?
Skrivet 4 sep 2010 09:43 Dressyrare (Ej registrerad)
Hej Staffan!
Vad glad jag blir! Är en sattsande dressyryttare och håller verkligen med om att Örebro med omnejd behöver utökat meterial för förbättrade tränings och tvälingsmöjligheter. Ge Örebros ridsport ett lyft och förverkliga era planer!!!
Skrivet 4 sep 2010 11:38 Ryttare (Ej registrerad)
Ryttare (Ej registrerad) skrev: Det skrivs här om att det ska satsas pengar på tex skytte, hockey, motorsport osv. Men det är faktiskt så att ridsporten (dvs endast ridsport, trav & galopp ej inräknad) är Sveriges näst största folksport. Det är endast fotbollen som har fler utövare.
så är det inte dags att även vi får lite del av pengakakan?
Sen att det är en sport där majoriteten är tjejer är väl ytterligare ett skäl till att kosta på en bättre anläggning.
Tänk också affärsmässigt: Större anläggning, mer möjligheter till större arrangemang, tex tävlingar, meetings & utställningar. Vilket ger ökade inkomster till näringsidkare runtomkring.
Lars (Ej registrerad) skrev: Satsa på en en annläggning för att majoriteten är tjejer ?
Beslutet ska absolut inte göras på en sådan grund, eller vill du att tjejer och killar verkligen ska behandlas olika ?
Lars, det kanske är dags för dig att inse att tjejer & killar redan NU behandlas olika. För om du tar dig en titt på hur mycket pengar sporter som hockey & fotboll, där de flesta utövarna är killar, jämfört med hur mycket pengar typiska "tjejidrotter" får, tex konståkning, gymnastik, ridning, så ser du att fördelningen redan nu är orättvis.
Det har ju redan varit "gnäll" här på insändarsidorna när det sas att den nya ishallen ska först & främst vara åt konståkarna & hockeyspelarna skulle få de sämre tiderna...
Så visst, i en perfekt, jämlik värld behandlas pojkar & flickor lika, men tyvärr så lever vi inte i en perfekt, jämlik värld.
Skrivet 4 sep 2010 14:34 Waldorf (Ej registrerad)
Är det inte så att Staffans fru eller dotter rider i Karlslund, precis som hans son spelar bandy, börjar ni se en röd(blå) tråd i hans satsningar nu???
Skrivet 4 sep 2010 16:57 Staffan Werme (Ej registrerad)
Waldorf:
Du har helt fel. Vare sig fru eller någon av döttrarna rider i Karlslund. Har inte heller någon son som spelar bandy.
Däremot borde fler fundera över varför det är så att just en satsning på tjejer dels inte får större uppmärksamhet, dels är så lätt att kritisera. De senaste åren har jag presenterat satsningar på bandy, fotboll, hockey, friidrott, handboll, basket, volley o.s.v. Medias intresse har varit stort. Men när det blir en satsning på den tydligaste tjejidrotten är intresset från media lågt och kritiken här rätt stor.
Det var länge sedan idrotten i Örebro fick ett sådant lyft som det som skett sen vi tog över. Efter valet kommer jag att fortsätta med att jobba för ännu fler och bättre idrottsanläggningar. För olika idrotter. På olika ställen i staden. Och - för både tjejer och killar.
Skrivet 4 sep 2010 19:43 HMH (Ej registrerad)
Lägg dem pengarna i stället där dem faktiskt behövs, på vård, skola och omsorg ! Sluta valfjäska.