Klart med köp
av Bandidoslokalen
Beslutet att kommunen köper den fastighet som Bandidos hyr lokaler i fattades som väntat på tisdagen. Kommunalrådet Staffan Werme (FP) tycker att det är ett helt rätt.
Relaterat
För 5,5 miljoner kronor köper kommunen fastigheten Smedjan 1 på Holmen av Mellansvenska städ AB. I den ingår lokalerna som Örebro Probationary chapter i Bandidos hyr.
– Vi har diskuterat det här fram och tillbaka. Vi har sagt att vi ska försöka hitta lösningar tillsammans och då försöka använda de instrument vi har. Ett av de instrumenten är att jobba med stadsplanering. Vi har haft ett uppdrag länge att se till att de här områdena förändras, så då tycker jag att det är helt rätt som de gör, säger Staffan Werme.
Han ser det inte som att kommunen betalar 5,5 miljoner kronor för att bli av med en oönskad hyresgäst.
– Nej, hela området är på väg in i en förändring och då kan det här passa ganska väl in, säger han.
Att Bandidos får vara kvar när hyreskontraktet går ut den sista december 2011 är nog inte troligt. Programnämnd samhällsbyggnads ordförande Fredrik Persson (MP) kan inte se något skäl som gör att kommunen skulle förlänga kontraktet. – Nej, det gör jag inte. Men vi har inte fattat några beslut om det i dag, säger han.
Om kommunen väljer att inte förlänga kontraktet så kan kommunen få betala upp till en årshyra i ersättning. Fredrik Persson ser inga större problem med det. – I kontraktet bedöms årshyran till lite drygt 50 000 kronor, men så har det några år på nacken. Jag kan gissa att det ligger på 60 000-70 000 i dag. Det är ingen gigantisk summa, säger han.


4 m/s




































Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 31 aug 2010 19:35 Diegos (Ej registrerad)
Får dom ersättning för årshyran går pengarna direkt till Kronofogden och alla brottsoffer runt om i stan kan få sina utdömda skadestånd. Allting gott!
Skrivet 31 aug 2010 19:57 CM (Ej registrerad)
Varför kan inte kommunen stötta en mc klubb?
Man investerar miljoner i fotbollsklubbar, så varför kan inte denna mc klubb få del av skatte pengarna?
Dom betalar också skatt och bör repekteras av det svenska samhället.
Skrivet 31 aug 2010 20:14 Stigbritt
Straffa dom för dom eventuella brott dom begår... och bedriv inte hets mot folkgrupp lilla kommun.
Skrivet 31 aug 2010 20:31 hmmmm (Ej registrerad)
re:Varför kan inte kommunen stötta en mc klubb?
Man investerar miljoner i fotbollsklubbar, så varför kan inte denna mc klubb få del av skatte pengarna?
Dom betalar också skatt och bör repekteras av det svenska samhället.
ja det är klart att kommunen ska gå in och stötta yrkeskriminella.....huh? som betalar skatt? har du någon kontakt med verkligheten?
Skrivet 31 aug 2010 20:33 hmmmm (Ej registrerad)
Stigbritt skrev: Straffa dom för dom eventuella brott dom begår... och bedriv inte hets mot folkgrupp lilla kommun.
sen när blev ett yrkeskrminellt mc-gäng en folkgrupp?
Skrivet 31 aug 2010 20:36 gunbritt (Ej registrerad)
Stigbritt skrev: Straffa dom för dom eventuella brott dom begår... och bedriv inte hets mot folkgrupp lilla kommun.
Haha och vilken folkgrupp tillhör medlemmar av bandidos? haha
dummaste ja läst på länge
Skrivet 31 aug 2010 20:44 raggaren!! (Ej registrerad)
Till CM!
Jag håller fullt med dig eftersom det blev likadant för Vevhuset för många år sen, och dom fick lägga ned sin verksamhet när kommunen inte längre ville vara med och betala hyran där. Vad hände sen?? Jo raggarna kom upp på stan igen och blev sedan bortmotade av att det blev nya regler i city med kvällstider för bilåkande osv....
Skrivet 31 aug 2010 20:57 hmmmm (Ej registrerad)
raggaren!! (Ej registrerad) skrev: Till CM!
Jag håller fullt med dig eftersom det blev likadant för Vevhuset för många år sen, och dom fick lägga ned sin verksamhet när kommunen inte längre ville vara med och betala hyran där. Vad hände sen?? Jo raggarna kom upp på stan igen och blev sedan bortmotade av att det blev nya regler i city med kvällstider för bilåkande osv....
nu är ju inte bandidos vanliga hederliga människor som dom flesta raggarna var. det är ju faktiskt en väldig skillnad på raggare och yrkeskriminella mc-gäng. det kanske är svårt att förstå för en del.
Skrivet 31 aug 2010 21:06 Stigbritt
Det behöver väl inte innebära att man tillhör en etnisk grupp... en grupp som håller ihop av andra anledningar är väl också en folkgrupp.
Skrivet 31 aug 2010 21:20 Ingemar (Ej registrerad)
Frågan är ju, - vart hamnar de sedan? Tror inte de kommer gå upp i rök direkt. Någon lokal skaffar de sig ju och då kommer det ju kännas som att pengarna är slängda i sjön...
Skrivet 31 aug 2010 22:19 Uh (Ej registrerad)
Kommunen är då inte lite naiv. Om Bandidos vill stanna kvar i Örebro kommer de stanna kvar. Tror knappast att köpa upp deras lokaler räcker.
Skrivet 31 aug 2010 23:16 Vill också ha en HD (Ej registrerad)
bor i närheten av detta "livsfarliga" gäng. Kan inte påstå det är mycket väsen bara för det är Bandidos. Är väl inte mycket mer kriminella än många andra i denna stad. Vill kommun och stat ha pengar så typ är väl krögarbranchen den man får in pengar i. Mer svarta pengar får man nog leta efter någonstans. Dom åker coola saker, grillar lite och har väl inte ett dugg emot oss "vanliga" invånare. Är man skyldig pengar så kanske dom har ett annat sett och få in dom än vad våra inkasso gör men och andra sidan så får man väl skylla sig själv om man satt sig där. Lite miljötänk från deras sida?, sparar ju på alla papper som skickas runt =). Har du rent i skafferiet och inget otalt med dessa grabbar på hojjen så behöver du nog inte frukta något alls.
Skrivet 1 sep 2010 00:02 Bonfire (Ej registrerad)
Stigbritt skrev: Det behöver väl inte innebära att man tillhör en etnisk grupp... en grupp som håller ihop av andra anledningar är väl också en folkgrupp.
"Hets mot yrkeskriminella"? Jag trodde det ingick i samhällets roll?
Vad är det du försöker få sagt egentligen? Att de ska få bedriva brottslig verksamhet i fred? De "skryter" ju om att de tillhör en grupp som inte rättar sig efter samhällets lagar så de gör ju precis ingen hemlighet av det heller.
Ja, jag kan bara instämma - det var sannerligen bland det dummaste jag läst på länge...
Skrivet 1 sep 2010 00:33 trött (Ej registrerad)
ja vart ska detta sluta. Ska kommunen/staten få köpa upp fastigheter för att dom inte gillar hyresgästerna? Nästan gång kanske de är bil antusiaster.
Anser inte att man ska ha rätt att diskriminera vissa människor/grupper oavsett vad intresset är.
Visst jag kan ha fel. Men nästa gång ska kommunen få köpa upp alla garage i örebro när inte polisen får fatt i alla som kör streetrace på helgerna.
Skrivet 1 sep 2010 06:47 Ödmjuk igen
gunnbritt:
"Haha och vilken folkgrupp tillhör medlemmar av bandidos?"
Om religiös tillhörighet räknas som "folkgrupp" är det faktiskt inte så långsökt att kalla medlemmar i en MC klubb för "folkgrupp". Det är ju en form av religion för de som är med.
Skrivet 1 sep 2010 08:28 Mmmmm (Ej registrerad)
hmmmm (Ej registrerad) skrev: re:Varför kan inte kommunen stötta en mc klubb?
Man investerar miljoner i fotbollsklubbar, så varför kan inte denna mc klubb få del av skatte pengarna?
Dom betalar också skatt och bör repekteras av det svenska samhället.
ja det är klart att kommunen ska gå in och stötta yrkeskriminella.....huh? som betalar skatt? har du någon kontakt med verkligheten?
Exakt, håller med hmmm!! Har du CM NÅN kontakt med verkligheten?? Eller är du medlem i klubben? (visserligen samma sak).
När ska folk vakna? Ena dagen gnäller man för att polisen aldrig hjälper till när det begås brott och nästa stund så vill man stötta och tycker synd om de personer som begår de grövsta brotten.
Kanske dax att Sverige lättar på sin sekretess så att vissa kan få vakna snart!!!
Skrivet 1 sep 2010 08:33 Tursan (Ej registrerad)
Kan inte riktigt förstå varför dom ska få skadestånd pga av att kontraktet inte blir förlängt och det en hel årshyra, för mig låter inte detta helt rätt??
Har ett hyreskontrakt gått ut så är det väl upp till ägarn om den vill förlänga detta....eller?
Kan nån förklara mig hur detta kan vara riktigt???
Skrivet 1 sep 2010 09:25 sagan (Ej registrerad)
Men hallå, det här kan kommunen köpa, men dra in busskort för ungdomar det går bra. Vad det dit pengarna skulle gå?? M påstår att man tjänar 3.4 mille på det men s säger 500.000. jaha då hade man ju råd att köpa mc klubbens lokaler. Köp loss alla moskeer och skit oxå så blir vi av med dessa med.
Skrivet 1 sep 2010 09:32 Dala (Ej registrerad)
Jaha då har kommunen köpt en fastighet för 5,5 miljoner och kommer att behöva betala 60-70 tusen direkt till bandidos. Hur ska de göra när de skaffar en ny lokal? Ska de köpa den med? Detta låter som ett mycket märkligt sätt att bekämpa brottslighet. Det känns som att polisen hade kunnat göra ganska mycket för de pengarna och kanske gett de en ny lokal... inne på kumla.
Skrivet 1 sep 2010 09:51 Locco Diablo (Ej registrerad)
...hm....har vi tappat minnet?
Hur länge sen är det en bandidos-prospect blev inlåst pga våldtäkt i lokalen?
När senast blev 2 st medlemmar ertappade m innehav?
Ett gäng SNORUNGAR,som spelar vuxna..medelålder ca 23-24 år,som ofattbart blev fullvärdiga Bandidos..???!!!!!
Var är MC-kulturen,har dom,medlemmar och prospect,hangaround osv EN EGEN BÅGE?...... skrattretande.....
Nä,en fritidsgård m unga flickor,som är imponerade av en VÄST...!
Bandidos har tydligen inte samma kultur som ex HA,där det tar x antal ÅR,for att nå fullvärdigt medlemskap.
Tydligen tar dom in "kleti och pleti",inte direkt krav på "värdighet" att bära upp västen.
Bra av kommunen att bli av med s.k Bandidos! Dom drar bara till sig skit! Pengarna det kostar,går i längden tillbaka till kommunen,genom att slippa oavbrutet bevakning av lokal,narkotikabrott,trafik-koll vid fester/träffar!
Tack!
Skrivet 1 sep 2010 10:16 Alle (Ej registrerad)
sagan (Ej registrerad) skrev: Men hallå, det här kan kommunen köpa, men dra in busskort för ungdomar det går bra. Vad det dit pengarna skulle gå?? M påstår att man tjänar 3.4 mille på det men s säger 500.000. jaha då hade man ju råd att köpa mc klubbens lokaler. Köp loss alla moskeer och skit oxå så blir vi av med dessa med.
Ligger en poäng i det.. Lika för alla.
Skrivet 1 sep 2010 12:28 Gunbritt (Ej registrerad)
Stigbritt skrev: Det behöver väl inte innebära att man tillhör en etnisk grupp... en grupp som håller ihop av andra anledningar är väl också en folkgrupp.
Nej det är dom inte alls, läs på.
(Ras, sexuell läggning,nationellt ursprung, hudfärg, etniskt ursprung, eller trosbekännelse)
Att man har samma hobby, eller som i detta fall, att vara kriminell och inte följa sveriges lagar gör dom inte till en folkgrupp. En grupp med folk möjligtvis, om man nu vill kalla de för folk.
Skrivet 1 sep 2010 12:40 Jose (Ej registrerad)
Ni vet inte vad ni pratar om kära människor. Bandidos försvinner ingenstans. Har redan en ny lokal på. Nu ännu närmare stan. Tycker ni om det? Hahaha
Skrivet 1 sep 2010 13:11 trött (Ej registrerad)
ja vart ska detta sluta. Ska kommunen köpa upp alla garage sen för dom som streetrace också.
Tycker hela aggerandet är fel för man kan inte göra på detta vis för att bli av me en specifik hyresgäst . För nästan gång blir nån annan.
Tycker att detta är diskriminering
Skrivet 1 sep 2010 15:22 jazek (Ej registrerad)
staffan värme skulle ha avgått för länge sen han skapar mer problem än banditos
Skrivet 1 sep 2010 15:34 christina (Ej registrerad)
Vilket liv,,ska inte kommunen följa lagen som alla andra för det första, annars är de väl inte bättre än de kriminella.
Sen är jag aldrig rädd att passera eller parkera eller något annat utanför dessa lokaler. Men det finns andra ställen som jag som kvinna, och ägare av fordon osv är betydligt räddare att passera och parkera bredvid....
Kriminella går inte att utrota,,,de är en illusion.
Skrivet 1 sep 2010 15:44 Farbror Blå (Ej registrerad)
Helt rätt att kör iväg MC Ligisterna! Bara en massa omogna killar/gubbar som tror att dom står över lagen.
Jose: You can run but you can´t hide
Skrivet 1 sep 2010 18:56 kille (Ej registrerad)
allt som sägs är sant. de som är för bandidos o de som är emot. folk får gilla vilka de vill men alla kan skilja på rätt eller fel annars har du inget i samhället att göra. ni som är för bandidos sak, var det då men ni låter så otroligt korkade när ni försvarar dem inte för att de är kriminella utan vad ni jämför allt med. streetracing, hets mot folk grupp fan hur korkade är människorna i örebro. bort med dem jag håller med men som många säger så kommer det inte gå bara hoppas de flyttar längre ifrån centrum. tack
Skrivet 1 sep 2010 19:56 Juristen (Ej registrerad)
Borde inte den som hyr ut nästa lokal kunna bli dömd för 'främjande av organiserad brottslighet'? om det nu finns något sådant, men det skulle ju inte förvåna mig om det fanns :)
Skrivet 1 sep 2010 21:54 bobo (Ej registrerad)
Juristen (Ej registrerad) skrev: Borde inte den som hyr ut nästa lokal kunna bli dömd för 'främjande av organiserad brottslighet'? om det nu finns något sådant, men det skulle ju inte förvåna mig om det fanns :)
Haha ja egentligen, Männen som startade The pirate bay blev ju dömda för "medhjälp till brott mot upphovsrättslagen" om ja inte minns fel för att de tillhandahöll en sida där andra kunde begå brottsliga handlingar..
Då borde den som hyr ut en lokal kunna bli dömd för medhjälp till brott mot narkotikalagen osv..
Skrivet 2 sep 2010 10:02 Raggers (Ej registrerad)
Haha, och så klagar folk på oss raggare... Kan inte komma på en enda raggarklubb som ägnar sig åt kriminell verksamhet som försörjning.
Skrivet 2 sep 2010 10:54 Christian (Ej registrerad)
Örebro kommun är värre skurkar än Bandidos. Tänk er själva hur mycket av våra skattepengar som går ner i tumrullande byråkraters fickor och även okvalificerat folk som fått jobbet via kontakter. Jag tycker att VI köper Örebro Kommun och lägger ner den.
Skrivet 2 sep 2010 19:51 NoFear (Ej registrerad)
Kunde inte kommunen tvångsinlösa lokalen istället?
5.5 mille! Dyrt!
Tycker att man kunde ha kallat in militären för att driva ut slöddret!
Ut med dom, ut ur stan!
... och fula motorcyklar har dom också.
Läderkepsar, skinnvästar och mustascher... Dom är ju fan Gay!
Skrivet 2 sep 2010 22:28 allavi (Ej registrerad)
Den borgliga politiska överklassen,de går fram som de värsta stortjuvar och fyller sina egna fickor,och allt detta framför de som de värsta bladdrande papegojor.De gör det lagligt .Mellan valen skall vanligt folk arbeta hålla tyst och betala,inget annat.Att köpa lokalen där BANDIDOS håller till är rena hånet för priset 5 och en halv miljon.De som gjort denna affär är dumma på riktigt.Så mycket pengar för ett brandkårsobjekt,och nu vet man vilka man har i lokalen.Till och med telenumret står utanför.Hyresgästerna flyttar bara till en annan plats.Det är mycket mera problem för vanligt folk med alla rån som högerregeringen gjort ,än vad BANDIDOS håller på med.Deras verksamhet är att pinka i atlanten mot vad högerregeringen håller på med.