"Är det något speciellt
i Örebro nu på lördag?"
Några få dagar kvar och man kan tänka sig att hela Örebro väntar med spänning... Men en runda runt Järntorget visar att många inte alls hängt med.
Relaterat
Rose-Marie Eriksson och Thor Sandvold.
Hecha Khalifazada.
Giovanni Indelicato.
Viggo Mattsson och John Jonsén.
Behnaz.
Samuel Aneheim.
Fakta
Örebro 21 augusti
Även om du inte vill se kungafamiljen kan det vara bra att ha koll på vad som händer i Örebro på lördag. Man kommer till exempel inte att kunna gå från Järntorget till Nikolaikyrkan över Storbron. Trafiken kommer att vara avstängd i stora delar av stan, och en hel del parkeringar tas bort. Läs mer på kommunens hemsida.
Artikelserie
- Örebro 2010
- Här är menyn för middagen på slottet 2010-08-21
- Kungliga Youtubeklipp 2010-08-20
- Frebran höll kaxigt tal 2010-08-21
- NA-tv: Kungafamiljen på Stjernsunds slott 2010-08-21
- Läs kungens tal - ord för ord 2010-08-21
- Hallå, var inte det här min fest? 2010-08-20
- Här är torget som blev över 2010-08-19
- Folkfest också för republikanerna 2010-08-19
- Visst vill folk må som en prins 2010-08-19
- Quiz: Vad kan du om Bernadotterna? 2010-08-18
- Tandstickan som symbol för hela jubileet 2010-08-14
- Vad vi ska göra på lördag? Vi har planerat att vara i Vintrosa och träffa lite kompisar. Vadå, händer det nåt speciellt i Örebro, har vi missat nåt?
Kompisarna Lovisa Andersson Otterling och Angelica Angelholm kan inte komma på vad som ska ske på Järntorget på lördag.
- Jaså, kungen... Jo, jag vet att han skulle komma till Örebro för min syrra ska spela på oljefat för dom. Men jag kom inte ihåg att det var den här lördagen, säger Lovisa.
Högtidsceremonier, folkfest, ja två till och med. Första officiella uppdraget för prins Daniel och chans att se hela kungafamiljen på samma gång... Lockar inte det? Nej, ett kungabesök ändrar inga helgplaner för Lovisa och Angelica.
- Vi är nog inte så himla inne i det där, konstaterar Angelica.
Thor Sandvold och Rose-Marie Eriksson har inte heller planerat in någon Örebrofest, även om Rose-Marie hade koll på att kungafamiljen kommer.
- När ska de komma hit? Vad ska de göra? undrar Thor och vill gärna veta mer - även om han själv tänkt gå på kräftskiva.
Hecha Khalifazada vet att det ska hända saker i Örebro på lördag.
- Det är nåt vid slottet...rockkonsert eller något liknande. Om jag ska dit? Ja, om det är kompisar som vill gå ut så.
Giovanni Indelicato jobbar på teatern bredvid Järntorget, och har full koll på vad som ska hända, eftersom det ställer till en del praktiska problem.
- Själv måste jag jobba på lördag, hur det nu ska gå till med allt folk...Men det är kul för stan!
Viggo Mattsson känner inte till lördagens evenemang, men kompisen John Jonsén vet att kungen kommer.
- Men jag är en av huvudarrangörerna för spelkonventet Deception på Kulturhuset här borta, så jag kommer att ha fullt upp med det i helgen, säger John.
Så kommer Behnaz gående. Hon vet precis vad hon ska göra på lördag:
- Titta på kungen!
Varför?
- Det är kul. Men jag är bjuden på den alternativa folkfesten, så jag kanske går dit... Jag har inte riktigt bestämt mig än.
Vem i kungafamiljen skulle vara mest spännande att se i verkligheten?
- Victoria tror jag.
Och Samuel Aneheim blir intresserad när han får frågan och förstår att nåt är på gång.
- Jaha, vad är det som händer? Va kul. Klart att man kommer då.
Vad väljer du - folkfesten på Järntorget eller den alternativa på Våghustorget?
- Man kan väl gå på båda!


4 m/s

























































Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 17 aug 2010 17:59 Gustav (Ej registrerad)
Hans Kunglig Höghet Prins Daniel av Brickebacken
Skrivet 17 aug 2010 18:11 Frippe Larsson
Ja det är väl bara adeln och Nerikes Allehanda som tycker
det är så märkvärdigt.
Jag ska ut och plocka blåbär på lördag
Skrivet 17 aug 2010 18:29 Fredda (Ej registrerad)
Löjigt att dyrka en familj som lever på Svenska folkets surt inarbetade pengar.
Bort med skiten(monarkin) och låt folket behålla sina egna pengar.
Sedan är det också märkligt att så många verkar var emot demokratin(monarki != demokrati)
Skrivet 17 aug 2010 18:40 Undrande (Ej registrerad)
Med så sjukt dålig information om detta event är det kanske inte så konstigt att Örebroaren har missat detta.
Inte ens inne på den officiella hemsidan finns så mkt att gå på och vad som står på den sidan stämmer inte med kommunens sida.
Enda som står på officiella sidan är att kungen mfl kommer att befinna sig i Nikolaikyrkan, sen ska han tala men var?? Och kommer det att vara en kortege eller liknande som man kan följa?
Var behöver man vara för att se så mkt som möjligt?
Tråkigt tycker jag att det inte känns så välplanerat!
Skrivet 17 aug 2010 18:42 allavi (Ej registrerad)
Frippe Larsson skrev: Ja det är väl bara adeln och Nerikes Allehanda som tycker
det är så märkvärdigt.
Jag ska ut och plocka blåbär på lördag
Plocka blåbär är roligt om det finns gott om dem.Tänk vad det är gott med blåbärssaft och blåbärsylt till pannkakorna.Mycket blåbär för dig på lördag ,lycka till.Skall se kungen en liten stund ,men det är den andra festen på våghustorget som gäller för mig.
Skrivet 17 aug 2010 18:48 Inflyttad 08 (Ej registrerad)
Äntligen så får vi finbesök till denna mest gnälliga metropol i hela landet. Önskar Kungen med följe en mycket trevlig dag. Så kan vi nu sluta gnälla på allt som rör stadens uteliv, åtminstone denna dag. Så vore jag och säkert alla andra inflyttade vara oerhört tacksamma för.
Jag ska i allafall gå och se Kungafamiljen
Skrivet 17 aug 2010 18:50 Life is now
En kung eller Michael Wiehe.
Är det nåra gamla stofiler från
nåt annat århundrade?
Skrivet 17 aug 2010 19:03 Hoppe (Ej registrerad)
Trodde att "prinsen" var från Ockelbo. Sverige som varit så framstående när det gäller teknik och det sociala har kvar en neanderthalskultur när det gäller det kungliga som jag trodde var USA och England förunnat. Isolerade länder som dessa gillar att bli styrda titlar...ska inte vi vara bättre?
Skrivet 17 aug 2010 19:29 demokrat (Ej registrerad)
bedrövligt att tvingas bidra till detta spektakel, ovärdigt en demokrati.
Journalister går med det kungafjäskande etablissemanget. Är du trött på fjäskandet ? bli medlem i Republikanska föreningen för ett modernt demokratiskt statskick.
Skrivet 17 aug 2010 19:51 Hästen (Ej registrerad)
På lördag är det ju V-75 på Mariebergs travbana.....där är dom bästa kungarna
Skrivet 17 aug 2010 20:10 mattias f (Ej registrerad)
r det e märkvärdit ju en kul sak som gynnar alla i örebro på ett eller annat sätt ja alla utom surnissarna som är komunister då förståss o som förjuder allt som e roligt o klagar på det
Skrivet 17 aug 2010 20:15 lost (Ej registrerad)
Var på Järntorget blir det scen,och var blir det storbildsteve?Alltså,norra sidan,västra?Var?
Skrivet 17 aug 2010 20:25 KimOo (Ej registrerad)
dudududuudu på lördag, på lördaaaaaaag! jo jag vet det är liiiiiiiivets lördag på lördag, alla ska ut ni mååååste följa med kommer bli bästa livet ! ses på lördag
Skrivet 17 aug 2010 20:57 AA (Ej registrerad)
Jodå, det är väl klart att dt är nåt speciellt i Örebro på lördag och jag ska absolut vara där.
Och jag är gänska övertygad om att många som påstår nu att dt är ointressant, det som händer på lördag kommer också att stå på trottoaren runt om Slottet då. Det är ju inte varje dag man får se kungafamiljen i Örebro.
Hoppas att alla har roligt då!
Skrivet 17 aug 2010 21:04 Vissa hyllar hellre en sång från skogen... (Ej registrerad)
Till er republikaner:
Är det inte lika bra att vi avskaffar Vasaloppet också då? Att fjanta runt i skogen på skidor bara för att någon snubbe innan gjorde det! Och blåbärsoppa måste man också dricka, annars blir det inte på riktigt serú! Det enda som gäller kulturmässigt och historiemässigt sett från republikanerna verkar vara "små grodorna" och "dalahästar". Det är något vi ska va stolta över... Stackars svennar, ni har det inte lätt!
Skrivet 17 aug 2010 21:24 Hjärsta Blarren
Nu finns det snart bara fem kungar kvar.
Det är den svenska kungen, spader kung,
hjärter kung, ruter kung ock klöver kung.
Skrivet 17 aug 2010 21:59 Jenny (Ej registrerad)
"Äntligen så får vi finbesök till denna mest gnälliga metropol i hela landet. "
Du skojar ?
Så det är tydligen så att man ska leva på svenska folkets slit för att kallas för fint folk ?
Intressanta värderingar du har.
Du kanske tycker att yrkeskriminella också är fint folk då ganska så få har någonsin har ett lagligt arbete.
Skrivet 17 aug 2010 22:03 Jenny (Ej registrerad)
demokrat (Ej registrerad) skrev: bedrövligt att tvingas bidra till detta spektakel, ovärdigt en demokrati.
Journalister går med det kungafjäskande etablissemanget. Är du trött på fjäskandet ? bli medlem i Republikanska föreningen för ett modernt demokratiskt statskick.
Ja, helt otroligt att man måste vara med och betala för denna cirkus som hör hemma på 1700-talet.
Fick jag bestämma skulle jag släta ut slottet med marken och utrota allt som är relaterat med monarkin kungar som tex. folkmord och folkstöld.
Dags för Svenska folket att vakna upp nu !!!
Skrivet 17 aug 2010 22:06 Jenny (Ej registrerad)
Just nu visar undersökningen att 208st (24%) ska gå och se cirkusen till helgen.
Jag har bara en fundering angående dessa människor, är dom efterblivna eller har dom helt enkelt blivit tappade när de var barn ?
Skrivet 17 aug 2010 22:10 Ann (Ej registrerad)
Roligt att så många ser upp till kungen.
det säger en del om landets framtid, gör inget och lev på folket så blir du också hyllad.
Skrivet 17 aug 2010 22:31 Mrsaaa (Ej registrerad)
kan dom inte flytta våghustorgsfesten till Stalingrad?
Skrivet 17 aug 2010 22:55 Popa Deemus (Ej registrerad)
Life is now skrev: En kung eller Michael Wiehe.
Är det nåra gamla stofiler från
nåt annat århundrade?
Det är korrekt. En majoritet av de som lever idag är från ett annat århundrade.
För övrigt vore det kul med lite mer kulturella evenemang för andra än den vita medelåldriga medelklassen i centrum istället för all denna schlager och öltälts-"fester" som lagt beslag på stadskärnan.
Skrivet 18 aug 2010 00:22 Elvira (Ej registrerad)
Det är bara pinsamt - och nästan overkligt - att vi år 2010 firar något så otidsenligt och obegripligt som ett kungahus, med makt och titlar som ärvs.
Och än mer ofattbart att vi med de skattepengar vi betalt in för att våra barn, sjuka och gamla ska få omtanke och vård - istället ska betala jippon och lyx för detta kungahus.
Pinsamt, eller kanske helt enkelt bara sorgligt, att kommunledningen med Werme och och dragit igång detta. Jag vill hellre att mina skattepengar går till exempel till att gamla får rätt att gå ut en gång om dagen.
Skrivet 18 aug 2010 01:33 Robban (Ej registrerad)
Intressant läsning.
Hoppas dock inte vår kungafamilj läser detta.
Kritiken har dåliga grunder och bara för att man har tyckandefrihet i detta land betyder inte att man får utrycka sig hursomhellst.
Vi har en konungafamilj i Sverige, var stolt över den.
Den visar inte bara vårt ansikte utåt utan även en stor del av vår historia.
Senare kan hållas med att information om helgen aktiviteter tyvärr har tyvärr vart dålig.
Jenny.... Dumma inlägg förtjänar dumma svar. Idiotiska inlägg skriver man inget om... Så kommenterar inte dina inlägg ens..
Skrivet 18 aug 2010 08:00 sak samma (Ej registrerad)
Skrivet 17 aug 2010 18:29 Fredda (Ej registrerad)
Löjigt att dyrka en familj som lever på Svenska folkets surt inarbetade pengar.
Bort med skiten(monarkin) och låt folket behålla sina egna pengar.
Sedan är det också märkligt att så många verkar var emot demokratin(monarki != demokrati)
Är det någon större skillnad att ge pengarna till en president? Det skulle inte bli billigare med en president istället för kung. Våra hårt intjänade slantar skulle bara hamna i en annan ficka...
Skrivet 18 aug 2010 09:10 Maggie May (Ej registrerad)
Pinsamt, pinsamt, pinsamt! Kungen o hans följe kommer åkande i sina lyxbilar. Undersåtarna står och hurrar och viftar med sina flaggor. Så förbaskat pinsamt. "Överklassen" - som vi svenskar så stolt säger är avskaffad i vårt demokratiska land - skrattar sig halvt fördärvade åt den dumma massan, som så lätt låter sig luras. Tala om opium för för folket. Förr var det religion, nu är det kungligheter med sina "romantiska" prinsessbröllop. Dessa oupplysta, icke-tänkande, naiva, flaggviftande, hurrande individer är så otroligt pinsamma. Förpassa kungen o hans följe till sagornas värld, där de hör hemma. Mina surt förvärvade skatttepengar ska inte gå till denna familj och deras lyxliv i slott och herresäten. Låt royalisteterna betala en medlemsavgift i monarkin och låt oss andra slippa bidra till vansinnet.
Skrivet 18 aug 2010 09:12 syster ellen (Ej registrerad)
jag skiter så brett i att kungen kommer hit. är inte intresserad. visst, jag är med å betalar krafset men jag vet inte om jag blivit mer lycklig än jag redan är om jag INTE varit med. kan iofs se monarkin som ett roligt minne över svunna tider vilket inte nödvändigtvis måste likställas med folkmord och annat elände som nå'n skrev.
det jag kan tycka är enerverande är all den mediabevkning med tillhörande insinueringar och lösa antagande/påståenden och enstaka ord tagna ur sitt sammanhang. då kan alla göra sin (oftast negativa) tolkning i sensationssyfte. allt för att skapa sensationsnyheter. jag spyr på sån't!!!
jag jobbar hela helgen och dessutom natt så jag sover hela lörda'n å sönda'n. å jag kommer att sova gott, tro mej.
Skrivet 18 aug 2010 09:16 Magapi (Ej registrerad)
Jag ska gå och se på våra Kungligheter. Det är något alla borde göra. Vi ska vara stolta över vårt arv och sluta vara så avundsjuka och negativa. tänk så mycket pengar vi skänker till annat. kunga familjen gör våran vardag lite rolligare.
Länge leve Kungen och hans efterföljare.
Skrivet 18 aug 2010 09:34 Saara (Ej registrerad)
Örebroarna kan väl sitta inne på sina feta arlsen och dega då - jag vet många som INTE bor i Örebro, som är smått avundsjuka på att han kommer just till vår fina stad. Fattar ni inte att det handlar om en stolthet för staden, att fira VÅRT ÖREBRO. Vare sig man gillar Knugen eller ej??? Var med och FIRA ÖREBRO - inte kungen om ni då nödvändigtvis inte vill det.
Fira fina fina Örebro!!!
Skrivet 18 aug 2010 09:34 Gustav (Ej registrerad)
Hoppe (Ej registrerad) skrev: Trodde att "prinsen" var från Ockelbo. Sverige som varit så framstående när det gäller teknik och det sociala har kvar en neanderthalskultur när det gäller det kungliga som jag trodde var USA och England förunnat. Isolerade länder som dessa gillar att bli styrda titlar...ska inte vi vara bättre?
Prins Daniel föddes i Örebro, samma dag som hans svärfar Carl XVI Gustaf uppsteg på Sveriges tron, döptes i Almby kyrka och bodde till en början i stadsdelen Brickebacken, tillhörande Almby församling.
Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Prins_Daniel
Skrivet 18 aug 2010 09:52 Ärtan (Ej registrerad)
Trevligt med de kungliga, tror inte någon politiker skulle representera Sverige bättre. Men kommunen tycks inte planerat för allmänheten, en del vet inte vad som händer på lördag. Skulle vart trevligt om de ordnat långbord med mat och dryck för allmänheten. Men det går väl inte för sig, det är väl bara "topparna" som blir bjudna, undrar varför de är bättre än vi andra, vi betalar ju skatt också....
Skrivet 18 aug 2010 10:20 Grevinnan AF Vivalla (Ej registrerad)
Men jag tänker åka ner på stan?Borde iallafall bussarna bjussa på biljetten!Men man vet inte vilken tid det är som kungen ska hålla tal?Det är iallafall märkligt att Daniel kommer till sin födelsestad som prins!Mycket mer att fira tycker då jag!Tråkigt att så många tycker negativt om kungen.
Skrivet 18 aug 2010 10:52 en_dalmas
som tur är så ska man jobba fredag och lördag så man slipper se allt
Skrivet 18 aug 2010 10:53 Fredda (Ej registrerad)
"Det är något alla borde göra. Vi ska vara stolta över vårt arv och sluta vara så avundsjuka och negativa. tänk så mycket pengar vi skänker till annat. kunga familjen gör våran vardag lite rolligare."
Vad skulle jag vara avundsjuk på ?
Jag skulle må dåligt om jag under hela min livstid skulle låta folket försörja mig.
Helt otroligt att det finns människor som tycker det är helt okej.
Monarkin representerar ett omodernt samhälle där människor inte har samma värde.
Skrivet 18 aug 2010 11:05 Fredda (Ej registrerad)
"Prins Daniel föddes i Örebro, samma dag som hans svärfar Carl XVI Gustaf uppsteg på Sveriges tron, döptes i Almby kyrka och bodde till en början i stadsdelen Brickebacken, tillhörande Almby församling."
Daniel är bara ett stort skämt, när jag gifte mig så betalade jag med egna pengar.
Att låta hela Sverige betala skulle jag aldrig tänka tanken, en MAN tjänar sina egna pengar.
Skrivet 18 aug 2010 11:11 Fredda (Ej registrerad)
Magapi (Ej registrerad) skrev: Jag ska gå och se på våra Kungligheter. Det är något alla borde göra. Vi ska vara stolta över vårt arv och sluta vara så avundsjuka och negativa. tänk så mycket pengar vi skänker till annat. kunga familjen gör våran vardag lite rolligare.
Länge leve Kungen och hans efterföljare.
Jag är bara stolt över positiva arv.
Monarkin har en MYCKET mörk historia bakom sig med folkmord och mycket stölder. Jag tycker du ska läsa på din historia.
Så på grund av att vi skänket pengar till annat så kan vi fortsätta göra det anser du ?
Min stolhet säger istället att det är dags att säga NEJ.
Skrivet 18 aug 2010 11:20 Fredda (Ej registrerad)
Robban (Ej registrerad) skrev: Intressant läsning.
Hoppas dock inte vår kungafamilj läser detta.
Kritiken har dåliga grunder och bara för att man har tyckandefrihet i detta land betyder inte att man får utrycka sig hursomhellst.
Vi har en konungafamilj i Sverige, var stolt över den.
Den visar inte bara vårt ansikte utåt utan även en stor del av vår historia.
Senare kan hållas med att information om helgen aktiviteter tyvärr har tyvärr vart dålig.
Jenny.... Dumma inlägg förtjänar dumma svar. Idiotiska inlägg skriver man inget om... Så kommenterar inte dina inlägg ens..
Jag hoppas att de läser detta. Vad som skrivs här är ändå
åsikter som svenska folket har. Några till som delar samma åsiker och monarkin är bara historia. Den dagen tar hala landet ett stort steg framåt.
Helt orimligt att man hänvisar till historien som är så mörk.
En vuxen familj som tydligen inte kan försörja sig själva, urk !
Skrivet 18 aug 2010 11:23 September (Ej registrerad)
Det är fruktansvärt löjligt att vi gör om hela staden föratt kungen skall komma hit vad kostar det oss skattebetalare?????lägg pengarna på något vettigt...vi ska inte göda dessa socialbidragstagande kunghus var jag dom så skulle jag skämmas för att ta skattebetalarnas pengar...tänk på alla pensionärer som inte har råd med mat eller kläder...men det är viktigare att slänga ut hur mycket pengar som helst på dessa bidragstagare.
Skrivet 18 aug 2010 11:34 Fredda (Ej registrerad)
Elvira (Ej registrerad) skrev: Det är bara pinsamt - och nästan overkligt - att vi år 2010 firar något så otidsenligt och obegripligt som ett kungahus, med makt och titlar som ärvs.
Och än mer ofattbart att vi med de skattepengar vi betalt in för att våra barn, sjuka och gamla ska få omtanke och vård - istället ska betala jippon och lyx för detta kungahus.
Pinsamt, eller kanske helt enkelt bara sorgligt, att kommunledningen med Werme och och dragit igång detta. Jag vill hellre att mina skattepengar går till exempel till att gamla får rätt att gå ut en gång om dagen.
Du har så rätt, dock otäckt att så många ser monarkin som ett postivt arv och inte ser vad det egentligen är.
Skrivet 18 aug 2010 12:18 Ann (Ej registrerad)
Varför hylla denna typ av c-kändisar.
Ingen har dom har någon talang för något alls, ingen har gjort något så man kan relatera något postivt till dom.
Enda orsaken till att någon skulle hylla dessa människor är att dom just är födda inom en viss familj.
Patetiskt.
Skrivet 18 aug 2010 12:45 Stella (Ej registrerad)
Undrande (Ej registrerad) skrev: Med så sjukt dålig information om detta event är det kanske inte så konstigt att Örebroaren har missat detta.
Inte ens inne på den officiella hemsidan finns så mkt att gå på och vad som står på den sidan stämmer inte med kommunens sida.
Enda som står på officiella sidan är att kungen mfl kommer att befinna sig i Nikolaikyrkan, sen ska han tala men var?? Och kommer det att vara en kortege eller liknande som man kan följa?
Var behöver man vara för att se så mkt som möjligt?
Tråkigt tycker jag att det inte känns så välplanerat!
Du kanske inte känner till det, men det finns forfarande andra medier än Internet. Hade du lyssnat på radio så hade du vid det här laget varit fullmatad med information.
Skrivet 18 aug 2010 13:01 Saleh-son (Ej registrerad)
Här är hela programet till kunga-lördan---
http://www.orebro2010.se/content/calendarium.aspx?show=84#84
Skrivet 18 aug 2010 13:02 syster ellen (Ej registrerad)
Har läst de flesta inslagen nu och väldigt många är negativa. man får ju tycka hur man vill. själv är jag som sagt inte så värst intresserad av cirkusen. det slår mej dock att när jag verkligen LÄSER en del inlägg går mina tankar till alla debatter om förhistoriska händelser, heliga krig, folkmord, invasioner och andra övergrepp människor begått på andra människor. det tycker vi man ska glömma. "vi lever ju i 2000-talet?" då kan vi väl oxå glömma det som hände i sverige för flera hundra år se'n? för att inte tala om vikingarna....jösses!!!!
Skrivet 18 aug 2010 13:06 Kim (Ej registrerad)
Bra insikt folk har när de menar att kungahuset kostar oss pengar. De summorna som läggs på kungahuset är inte ens i närheten av vad som kommer tillbaka till staten i form av den turism som monarkin bidrar till.
Skrivet 18 aug 2010 13:10 JEO
Handen på hjärtat, det är Lars O Molins högtidsdag på lördag, inte någon Bernadottes. Han har satsat så mycket vilja och prestige på det där att han förmodligen kommer att sväva någon decimeter ovanför scenen när han håller sitt tal.
Man får aldrig glömma bort att sådana här saker funkar så. Politiker och andra makthavare vill sola sig i kungligheternas glans. Viktigt att tänka på för alla som tror att monarkin är en opolitisk företeelse. För exempelvis Molin är den allt annat än just det.
Själv visar jag min högaktning genom att resa bort på lördag. Jag har inget personligen emot vare sig kungafamiljen eller alla entusiastiska rojalister, och besparar dem därför min närvaro.
Grattis Lars till ditt livs största dag. Grattis familjen Bernadotte till... ja, att ni råkade födas sålunda. Hoppas att alltihop blir så lyckat att vi slipper höra talas om något liknande en gång till.
Skrivet 18 aug 2010 14:33 Mes (Ej registrerad)
oki lite dålig info om när det är, men nu hade jag iaf bokat resa till "Götet annars hade man nog gått dit synd att Örebro slutade med RIXFM festival som var gratis o bra artister tex BWO
Skrivet 18 aug 2010 15:50 Magnus Achmed (Ej registrerad)
Vi har ju alla betalat Göran Perssons bröllop, vad har vi för nytta av det idag?
Att välja president var 4:e år kostar betydligt mer än ett kungahus.
Kolla vad USA lägger varje gång.
Att ha en kung är en garanti vad vi kommer ha i framtiden.
Skrivet 18 aug 2010 16:32 Jenny (Ej registrerad)
Kim (Ej registrerad) skrev: Bra insikt folk har när de menar att kungahuset kostar oss pengar. De summorna som läggs på kungahuset är inte ens i närheten av vad som kommer tillbaka till staten i form av den turism som monarkin bidrar till.
En uddlöst arguemnt, visa en studie som bevisar att tex. Kineser väljer Volvo före BMW på grund av monarkin !!!
Skrivet 18 aug 2010 16:34 Jenny (Ej registrerad)
Magnus Achmed (Ej registrerad) skrev: Vi har ju alla betalat Göran Perssons bröllop, vad har vi för nytta av det idag?
Att välja president var 4:e år kostar betydligt mer än ett kungahus.
Kolla vad USA lägger varje gång.
Att ha en kung är en garanti vad vi kommer ha i framtiden.
Så du tror att vi måste välja mellan kung eller president ?
Där har du helt fel i så fall, vi måste inte alls välja något av ovan.
Skrivet 18 aug 2010 16:36 Jenny (Ej registrerad)
syster ellen (Ej registrerad) skrev: Har läst de flesta inslagen nu och väldigt många är negativa. man får ju tycka hur man vill. själv är jag som sagt inte så värst intresserad av cirkusen. det slår mej dock att när jag verkligen LÄSER en del inlägg går mina tankar till alla debatter om förhistoriska händelser, heliga krig, folkmord, invasioner och andra övergrepp människor begått på andra människor. det tycker vi man ska glömma. "vi lever ju i 2000-talet?" då kan vi väl oxå glömma det som hände i sverige för flera hundra år se'n? för att inte tala om vikingarna....jösses!!!!
Jag kan inte se några negativa åsiker utan endast realistiska sådana.
Är det fel att ställa krav på att mina skattepengar används till något som fler människor kan nyttja än en enda familj ?