Jagade vildsvin
- sköt ihjäl häst
Natten till söndag sköts en häst ihjäl i sin hage i Katrineberg utanför Hampetorp av en jägare som jagade vildsvin.
Relaterat
Även om det handlar om ett liv som har släckts så räknar polisen det som skadegörelse.
– Det är inget jaktbrott som begåtts och därför räknas det som förstörande av egendom, trots att det handlar om en häst, säger vakthavande befäl vid polisen Anders Wallin.
Fodervärdarna till hästen är chockad och tycker att det är förskräckligt att detta har hänt.
– Det här är en sak som inte får hända och sen att det räknas som skadegörelse är helt fel. Precis innan var en tjej ute och utfodrade hästarna och här sitter en jägare och skjuter rakt ut på ett gärde. Det går en skogsstig där med som folk använder. Skottet kunde lika gärna ha träffat en människa, säger Lars Persson, fodervärd.
Enligt uppgifter från bland annat polisen ska det ha rört sig om en jägare från Stockholm som sköt hästen.
– Min dotter som sköter hästen är fullständigt uppriven nu och mycket ledsen, vi vet inte vad vi ska göra. Det är ett psykiskt lidande för oss. Det här får helt enkelt inte hända. Bara skjuta öppet på något som rör sig i mellan träden, tänk om det varit en människa.
Hästen var en fullvuxen gammal travhäst som vid tillfället hade ett vitt flugtäcke på sig. Under skottlossningen fanns en annan häst i samma hage men den klarade sig utan skador, men blev uppskrämd av händelsen.
– Att skjuta i mörker rakt ut på ett öppet gärde från ett markpass, jag förstår inte hur jägaren tänkte. Han måste ha tänkt på totalt grisfrosseri, säger Lars Persson, fodervärd.
Hästarna var i en sommarhage ute i Katrineberg på bete, men enligt Lars Persson känner de som jagar på marken till att det finns hästar där.


5 m/s



































Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 15 aug 2010 23:07 Ingo22 (Ej registrerad)
Den jägaren bör nog omgående genomgå en synundersökning, och även lämplighet att inneha jaktvapen.
Skrivet 15 aug 2010 23:12 Katta (Ej registrerad)
Har någon kollat synen på jägaren?!? Det känns inte bra att någon med vapen inte kan skilja på ett vildsvin och en häst.
Skrivet 15 aug 2010 23:15 Frissa (Ej registrerad)
Jägare är farligare för hästar än vargar...
Skrivet 15 aug 2010 23:25 Militär och jägare (Ej registrerad)
Adrenalinstinna människor med vapen i hand, är lika med livsfara för person och egedom!
Under Vietnamkriget avlossades endast 5% av ammunitionen mot fienden...
Att avlossa skott mot mål i öppen terräng under mörker, utan "kulfång" är inte förenligt med "GOD JAKT"!
Skrivet 15 aug 2010 23:27 Inger Rozén (Ej registrerad)
Alla kan ta fel sa igelkotten som klev på en rotborste.Vilken jägare!Ta fel på en häst o en gris!
Skrivet 15 aug 2010 23:34 olleolle (Ej registrerad)
Ja, alla vet ju att vildsvin o hästar är väldigt lika, så det är lätt hänt att ta miste.
Frågan är varför man låter halvblinda idioter springa runt med vapen?
Hur kan det inte vara ett brott bara det?
Varför är folk rädda för vargen?:P
Jägare...suck
Skrivet 15 aug 2010 23:54 Kroken (Ej registrerad)
Skriv din kommentar härJaha, så har återigen en välutbildad och omdömesfull viltvårdare visat vad han går för.
Att sedan lagens långa näsa inte betraktar detta som jaktbrott är helt otroligt.
Är polisen som handhar ärendet, kanske själv viltvårdare.
Men som sagt här har en viltvårdare återigen visat prov på dåligt omdöme.
Är man så ivrig att man inte kan göra en korrekt bedömning av vad man skjuter på, då skall man inte ha vapenlicens.
Läs gärna i Jakt & Jägare där viltvårdarna framställer sig som felfria förebilder för mänskligheten ( www.jaktojagare.se ).
Skrivet 15 aug 2010 23:56 ML (Ej registrerad)
Jägaren var från sthom.. lite lustigt ;)
Skrivet 16 aug 2010 00:42 Stina (Ej registrerad)
Jag blir bara så arg, sådana människor borde spärras in! De innebär stor fara för allmänheten. Om man inte kan se skillnad på häst och vildsvin skall man inte ha jaktlicens. Jägaren bör med omedelbar verkan lämna ifån sig både vapen och licens och självklart ersätta.
Dessutom stackars lilla flicka som måste gå igenom detta.
Skrivet 16 aug 2010 00:56 Onkel Ho. (Ej registrerad)
Stort svin.
Skrivet 16 aug 2010 06:14 Lotta (Ej registrerad)
Man tror inte att det är sant. Är man en så dålig jägare att man inte ser skillnad på en häst och ett vildsvin eller bara skjuter rakt ut över markerna så är det nog dags att jaktlicensen dras in.
Skrivet 16 aug 2010 06:21 Vän av justitielogik (Ej registrerad)
Om man under dennu aktuella bockjakten fäller en rådjurshind är det ett jaktbrott men om man misstar en häst för en vildgris är det skadegörelse!??
Skrivet 16 aug 2010 06:24 Svinpälsen (Ej registrerad)
Skadegörelse??? Nu är det väll något som är fel???
Man får nog börja klä sej i skottsäker väst om jägarna ska få skjuta var som helst och åt alla håll.
Skrivet 16 aug 2010 07:06 Jägar´n (Ej registrerad)
Hur vore det med ett esök hos optikern?
Skrivet 16 aug 2010 07:18 HEAT (Ej registrerad)
Det framgår inte av artikeln om jägaren siktade direkt mot hästen i tron att det var ett vildsvin, eller om det var ett förlupet skott som var avsett att träffa en gris, men missade och for vidare i olycklig riktning.
Oavsett vilket så borde jägaren omgående lämna in sin jaktlicens.
Ska man skjuta, så skall man vara säker på att det man siktar mot verkligen är det tilltänkta målet, och om man skjuter så måste man ta med i beräkningen att man kan misssa, och då säkerställa att det skottet inte skadar något / någon annan.
Ett skott man inte avfyrar, är ett skott man aldrig behöver ångra.
Skrivet 16 aug 2010 07:47 Jojo (Ej registrerad)
Solklar polisanmälan undrar vad dom gjort om det hade varit en varg ?!
Skrivet 16 aug 2010 08:02 Kenneth (Ej registrerad)
Skogssällskapet som äger marken har inför årets jakt höjt arrendet från 96 kr ha till 250 kr ha. Det tidigare lokala jaktlaget valde att avstå jakten och istället kom kapitalstarka jägare in och övertog arrendet. Med sådana priser blir antagligen följden att det pangas och skjuts på allt som rör sig. Huka er bär och svampplockare!
Skrivet 16 aug 2010 08:06 maggie may (Ej registrerad)
Dessa skjutglada jägare - de förnekar sig aldrig. Skjut först och kolla sen, är det som gäller. Inte så himla viktigt vad man skjuter på - bara man får släcka liv. Stackars tjej, som skötte om hästen med kärlek, som dessa unga tjejer gör. Hoppas den glade jägaren lägger sina vapen på hyllan nu, innan något mer stackars oskyldigt djur (eller människa) får sätta livet till. Hoppas han också får betala för en ny häst samt skadestånd till tjejen för psykist lidande.
Skrivet 16 aug 2010 08:21 Giirly
Som om det inte är nån skillnad på en häst och ett vildsvin.. nej men fy f*n säger jag bara.
Kolla upp denna jägare, han kan inte ha synen på rätt ställe......
Lider med familjen som hade hästen!!
Skrivet 16 aug 2010 08:23 suck (Ej registrerad)
Herre gud, det är ju så man bli mörkrädd! Jag har bara väntat på att nått liknande ska hända, många jägare ute i våra marker är på tok för kåta på att skjuta.Vad och hur verkar inte spela nån roll- bara de får skjuta. Sen nått man kan undra...hur fan kan man ta fel på en stor travare och ett vildsvin?? Dra in licensen för denna vårdslösa idiot innan nån männniska får sätta livet till!
Skrivet 16 aug 2010 08:26 mr Abmis (Ej registrerad)
Nog för att vildsvin kan bli stora - men inte i klass med en vuxen häst!! Är det dessutom mörkt måste man väl vara ännu säkrare på vad man skjuter mot. Hemskt o tragiskt...
Skrivet 16 aug 2010 08:30 Friberg (Ej registrerad)
"- Det är inget jaktbrott som begåtts och därför räknas det som förstörande av egendom, trots att det handlar om en häst, säger vakthavande befäl vid polisen Anders Wallin. "
Kan en jägare i Sverige över huvud taget begå ett jaktbrott?
Detta är ju helt sanslöst!
Skrivet 16 aug 2010 08:31 jaktfru (Ej registrerad)
Kan man bli annat än arg??? Hade inte jägaren något sunt förnuft med sig ut i skogen?? Sedan när har vildsvinen börjat använda täcken för att skydda sig mot flugor? En olycka kan hända även den bäste men att kalla det här olycka känns konstigt.
Att det sedan klassas som skadegörelse är för mig ofattbart, jägaren har ju skjutit på helt fel djurart, det måste väl vara ett jaktbrott om något??
Jag tänker på familjen som förlorade sin häst så tragiskt.
Skrivet 16 aug 2010 08:36 JEO
Vildsvinsjägare är en farlig sort. De är ju inne och jagar i befolkade områden. Snart kommer någonting riktigt allvarligt att hända.
Skrivet 16 aug 2010 08:45 guss (Ej registrerad)
Det minsta man kan begära är väll att den skytten blir av med licens o vapen. Inte jakt brott??? va fan ska man inte kunna ha djur ute i sin egen hage. Vilka lagar!!!
Skrivet 16 aug 2010 08:54 Mannen på berget
Fy faan rent ut sagt! jag blir så urbota trött på storstadscowboys som ska ut i skogen(där dom inget har att göra)för att få skuta av sig sina mordiska lustar, varje år är det ett par traktorer,tröskor samt tamboskap som får stå modell för viltet som ska dödas till vilket pris som helst.
Att det sedan råkar stå en och annan jägare ivägen anser jag bara vara självsanering.
Tycker det vore på plats med obligatorisk synundersökning samt psykologiska tester på dessa mordlystna vapeninnehavare!
Skrivet 16 aug 2010 08:54 Ej varghatare (Ej registrerad)
Haha härligt med skjutgalna jägare. Dags för skyddsjakt på jägare?
Skrivet 16 aug 2010 09:15 TT (Ej registrerad)
Alltid lika kul att läsa folk som kommenterar utan att veta fram eller back på ett gevär.
Är själv jägare, även om jag inte jagar aktivt så har jag licenserna och utrustningen.
För att bli jägare måste du gå en utbildning, och ta både teoretiska och praktiska tester. Det är inget man blir av att köpa ett vapen och kliva ut i skogen.
Denna jägare finns det inte ord för att fördöma då till och med en nybliven jaktelev har bättre vett i skallen.
Så snälla,det finns flera hundratusen jägare i Sverige. Bara några få är sådanna idioter.
Skrivet 16 aug 2010 09:31 Sb (Ej registrerad)
MORD! Inte förstörande av egendom.
Fy fan vad taskig inställning folk har till djur. Ett djur liv är tydligen inte värt ett skit.
Skrivet 16 aug 2010 09:43 Pål (Ej registrerad)
Återigen ett bevis på att vissa av dessa cowboys skjuter på allt som rör sig. Ser man inte skillnad på ett vildsvin och en häst är det dags att låsa in bössan. Men det blir väl som vanligt - inget straff utan en klapp på axeln "bättre lycka nästa gång" .
Skrivet 16 aug 2010 09:54 MKA (Ej registrerad)
Kurs till jägare är ju inte så avancerad. En studiecirkel på en termin eller en helgkurs. Jägarexamen borde ligga på SLU och vara på minst ett år!!
Skrivet 16 aug 2010 09:57 Anna (Ej registrerad)
Så har det hänt IGEN. Man undrar hur många halvblinda skjutgalna gubbar som springer runt i skogen egentligen.
Skrivet 16 aug 2010 10:03 Jägare med licens (Ej registrerad)
Kan ju faktikst vara så att det kan vara en förlupen kula.Detta har faktiskt hänt förut och då var det inte "storstadscowboys" som jagat
Skrivet 16 aug 2010 10:16 Semper (Ej registrerad)
Koskenkorva gör tydligen sitt, eller var det skogstjärnan?? eller ett vildsvin uppfött på steroider...
Skrivet 16 aug 2010 10:19 Kokkaburra (Ej registrerad)
Är det inte ett brott mot jaktlagen att skjuta efter att det blivit mörkt? Att dessutom skjuta mot ett öppet fält/gångväg måste väl bedömas som allmänfarlig vårdslöshet?
Polisanmäl jägaren, stäm honom på några hundratusen kronor som ersättning för hästen och psykiskt lidande!
Skrivet 16 aug 2010 10:23 mattias f (Ej registrerad)
kan informera att det var en stockholmare som sköt (det stod i dagens pappers na så det e inte nå förtal) hur dom e vet alla som jagat ihop med dom ser dom en älg på 400 m så pangar dom på istället för max 100 m som e o rekomendera har jagat ihop med massor o samma visa varje gång
Skrivet 16 aug 2010 10:39 Jägare (Ej registrerad)
Hur kan polisen få det till en skadegörelse övergår mitt förstånd. Skadegörelse är ett uppsåtsbrott dvs du ska ha ett uppsåt. Jag tror inte att jägaren sköt på hästen med flit han trode ju de var en gris!!
Mao inte skadegörelse, med kanske allmänfarlig vårdslöshet eller brott mot jaktlagens 27 paragraf "Jakten skall bedrivas så att viltet inte utsätts för onödigt lidande och så att människor och egendom inte utsätts för fara."
Hur var det med jakträttsinnehavaren upplyste han gästjägaren om förbjudna skjutriktningar, kulfång mm??? Brott?
Polisen rubricerar nog om denn anmälan om nu en sådan gjorts.
Att överväga att dra in mannens licenser utgår jag ifån att polisen gör.
Skrivet 16 aug 2010 10:40 Arvid & Hugo (Ej registrerad)
Vi tänker på dig "tjejen"!
Skrivet 16 aug 2010 10:40 Catarina (Ej registrerad)
HUR kan det INTE vara ett jaktbrott???!!! Om människan som var ute och utfodrade djuret skulle blivit skjutet...ja, då skulle det bli dråp...men nu var det ju "bara" en häst....kanske läge och se över rättssystemet?!
Man vill ju inte tro att det är sant!!!
Skrivet 16 aug 2010 10:58 kujo (Ej registrerad)
Det är naturligtvis tragiskt det som hänt. Man kan naturligtvis även ifrågasätta jägarens omdöme. I en tidningsartikel får man inte heller alla fakta och bör kanske därför vänta på en utredning.
Att det skulle rubriceras som skadegörelse i detta fall kan man fundera över. Skadegörelse är ett uppsåtsbrott, d.v.s. du måste ha känt till att det var en häst och inte ett vildsvin som du sköt på. Att det rubriceras som skadegörelse om du avsiktligen dödar eller skadar annans tamdjur är klart. Om det är så i detta fall så är lagen glasklar. Då måste polisen utreda händelsen enligt gällande lag. I tidningsartikeln och i vissa kommentarer kan man få uppfattningen att polisen brottsrubricerar godtyckligt. Så är inte fallet.
Snarare rör sig detta om något oaktsamhetsbrott.
Skrivet 16 aug 2010 11:09 Jägare (Ej registrerad)
Jaha nu har en jägare gjort bort sig och det måste betyda att alla jägare är "skjutkåta idioter som bara vill döda döda döda"?
Men det klart det är väl samma som att vi nu vet att alla poliser är sadistiska våldtäktsmän nu när polischefen blev dömd.
Det verkar som att den allmänna uppfattningen är att det bara är att gå ut och sätta sig i skogen så kommer det något som man skjuter på och vad det är spelar inte så stor roll?
Jag kan då berätta att själva skjutandet är nog den minsta delen av jakten, man kan sitta i dagar i skogen utan att se en levande varelse och bara njuta av lunget och naturen. Kommer det sen något som man kan och får skjuta på så får man bedömma om man kan skjuta ett bra och dödande skott annars låter man bli för det är ingen glädje i att skjuta ett dåligt skott som skapar lidande, det resulterar bara i en massa eftersök.
Skrivet 16 aug 2010 11:14 Lillstrumpa (Ej registrerad)
Man har ju hört talas om "björnfrossa" - men "grisfrossa" var något nytt.... Skämt åsido, det hela är faktiskt tragiskt. Och som flera har påpekat tidigare, det står faktiskt att läsa att han inte såg skillnaden på häst och gris DÅ DET VAR MÖRKT.
Jag förutsätter nu att det var mörkret mellan träden inne i skogen han menade - så tokfan inte satt ute efter mörkets inbrott, för då ska han banne mig buras in!
Sen kan man diskutera det där djäkla ofoget med att mata de där odjuren för att det ska finnas lite gris att skjuta på..... *grrrrr* Det ÄR inte kul att stöta på en fullvuxen galt som står bakom en buske och frustar när man tar en promenad i skogen. De är ju inte så milda i sinnet....
Skrivet 16 aug 2010 11:17 vompans (Ej registrerad)
Det är ju ett solklart jaktbrott,hur kan polisen säga att det är skadegörelse på ett levandedjur......Och efter mörkrets inbrott ska man inte skjuta.Om jag skulle gå omkring i mörkret och skjuta,skulle träffa en människa,är det ju bara att säga att jag trodde det var ett träd eller vad som helst.....Och det blir skadegörelse....Nej,Nej polisen det är ett stort jaktbrott!!!!!! Jägarna verkar få göra precis vad som helst och ändå komma undan Det är fy skam!!!!!!
Skrivet 16 aug 2010 11:29 Skandal (Ej registrerad)
Hur kan detta inte bli en polisanmälan ? SKANDAL !!!
Nog för man sätter upp rovdjursstängsel, snart får man väl sätta upp stängsel för att hålla jägarna ute också!
Skrivet 16 aug 2010 11:42 Karolina
DET KUNDE HA VARIT FLICKAN SOM DÖDATS!! Hade det då varit "skadegörelse"? Får man skjuta in i andras hagar?
Stackars hästägaren och speciellt går tankarna till flickan som skötte hästen. Den jägaren skulle aldrig få använda ett vapen mer! Ta ifrån jägaren jaktlicensen omgående!
Skrivet 16 aug 2010 11:46 PG (Ej registrerad)
Ja,,, jag är själv jägare och har jagat i 20 år och detta är fruktansvärt beklämmande. Rent ut sagt förjävligt! Jag skäms för hela jägarkåren!!
Helt klart att denna personen ska tas ifrån alla vapen och liscenser.
Sedan är det bara att sätta sig i skolbänken och ta om alla jägarexamensprover samt skjutprov!
Eller kanske rent av ALDRIG få tillbaka liscensen...!!
Mina tankar går till dom som blev drabbade...
Skrivet 16 aug 2010 12:00 P. (Ej registrerad)
Någor jaktbrott är det inte, eftersom det inte var vilt som besköts.
Men någon har skrivit allmänfarlig vårdslöshet ovan, och det är en riktig benämning. Att skjuta utan kulfång i mörker och utan att se målet tydligt är definitivt allmänfarligt. Eftersom trakten är bebyggd borde nog åklagare fundera på brottet framkallande av fara för annan också. Man får förutsätta att vapnen beslagtas, och att hästägarna får ett generöst skadestånd.
F.ö. är jag själv jägare, och blir lika förbaskad varje gång en sådan här Åsa-Nisse bär sig så här illa åt. Lite omdöme skadar aldrig under jakten.
Skrivet 16 aug 2010 12:05 Fundersam (Ej registrerad)
Hur många vildsvin är så stora och springer runt med VITT flugtäcke på sig?! -.-'
Dags att lägga geväret på hyllan kanske?
Skrivet 16 aug 2010 12:09 Emma (Ej registrerad)
Usch! Hur i helskotta kan det bara vara skadegörelse! Min fullblodskille är ute om kvällarna och han har ett vitt flugtäcke. Skulle ngn skjuta honom skulle jag bli vansinnig och kräva att hans licens skulle dras in! Vet man inte hur ett vildsvin ser ut ska man inte jaga vildsvin!
Så arg! Så arg!
Skrivet 16 aug 2010 12:40 sanna (Ej registrerad)
Ja se stockholmare,dom måste uppenbart ut på landet och skogen så dom lär sej skilja på djur. För jävligt emot ägaren.