Tramsig mattstrid
tycker m-politiker
Tramsigt. Ett löjets skimmer över krögarjakten. Kritiken mot Örebro kommuns styrande politiker är inte nådig. Och den kommer från en av de egna: Kent Persson (M), kandidat att bli Örebros nästa kommunstyrelseordförande.
Relaterat
Fakta
Bakgrund
Flera krogar i Örebro riskerar att förlora sina tillstånd.
Örebro kommun anser att de bryter mot reglerna i kommunens kvalitetsprogram.
Det gäller bland annat att några krogar har en grön matta på sina uteserveringar.
Örebro kommun har lämnat ärendena till polisen.
– Jag kan tänka mig att se över och riva upp besluten som styr krogarnas utseende, säger Kent Persson till NA.
I går, fredag, gick han in i debatten om de gröna krogmattorna i Örebro. Han gjorde det på sin blogg, och skrädde inte orden.
– Ge uteserveringarna bra förutsättningar i stället för ett tramsigt petande om mattors vara eller inte vara. För mig ligger det ett löjets skimmer över Örebros agerande i jagandet av krögarna som bedriver uteserveringar, skrev Kent Persson.
Kent Persson är i dag landstingspolitiker men ställer i årets val återigen upp som kommunpolitiker i Örebro.
Varför går du in i den här debatten?
– Jag tycker att krögarna kan få ha gröna mattor om de vill. Att jaga dem för dessa mattor är att totalt överdramatisera. Det är absurt att mattorna har fått sådana proportioner, svarar Kent Persson.
– Kommunens agerande skapar inte ett bra näringslivsklimat. Detta agerande är inte vad vi behöver när Örebro redan ligger lågt i näringslivets rankning, fortsätter han.
Du kritiserar kraftigt dina egna koalitionspolitiker – vad ger det för klimat i ert samarbete?
– Det är inga problem. Jag måste kunna säga vad jag tycker. Vårt fortsatta samarbete stupar inte på en mattdiskussion.
Kent Persson vill ha pragmatiska lösningar om mattorna, han anser att kommunens tjänstemän borde hitta möjligheter till det.
Menar du att kommunen ska acceptera att mattorna finns kvar?
– Ja, jag tycker de kan finnas kvar. Jag tycker att alla som vill ska kunna få ha mattor eller trägolv.
– Jag vet att vi moderater har varit med och godkänt kvalitetsprogrammet som styr uteserveringarnas utseende. Men som politiker måste man alltid vara beredd att ompröva ett beslut, fortsätter Kent Persson.
Förvånande kritik, säger Fredrik Persson (MP), ordförande för programnämnd samhällsbyggnad.
– Koalitionen har varit enig om kvalitetsprogrammet. Dessutom har näringsidkarna i Örebro, genom City Örebro, bett oss agera mot de krogar som inte följer programmet, säger Fredrik Persson.
Stina Storm, vd, för City Örebro, bekräftar det.
– Från början var vi emot förbudet av mattor eller trägolv. Men nu finns reglerna som de flesta krögare följer. De har bett oss agera. Det ska inte vara så att vissa kör sitt eget race för att de känner en politiker eller hävdar att de inte känner till reglerna, säger Stina Storm.


4 m/s



















































Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 11 jun 2010 22:31 jojo2
jag fattar inte vad Polisen har med mattfärgen att göra?
Om det är ett avtal mellan krögarna och kommunen om viss färg på matta, stolar utseende borde det väl bli ett enskild mål och inte ett typ - brottmål och liknande som poliser under utryckning hanterar...
Vad är vi på väg?
Skrivet 11 jun 2010 23:13 Åsa Rosenberg (Ej registrerad)
Vadå lämnat över ärendena till polisen? Här har vi högsäsong på våldtäkter och man tycker på allvar att det är något man vill lägga polisresurser på?
Varför inte ha en dialog som normala människor i första hand. Vad är syftet med mattor? Varför bestämdes att man inte får ha dem? Vilka för och nackdelar finns och överväger verkligen nackdelarna?
Personligen tycker jag att det låter korkat att tvingas ha utemöblerna stående på kullerstenarna, räcker det inte med att man ska skumpa fram med barnvagnen och nästan bryta fötterna när man försöker gå i stan, ska man behöva sitta med vickande bord och stolar också?
Skrivet 11 jun 2010 23:26 janneoxe (Ej registrerad)
Du som tycker tramsig matstrider. Varför ska du hålla med m-partiet? Och säga dig snacka mindre skit just sista " minut inför nya röstval" ska ju kunna säga från början Direkt!!
Skrivet 12 jun 2010 01:30 Ankan (Ej registrerad)
Bra att han står för våra åsikter! Jag röstar absolut blått! De röda partierna har spårat ur de senaste åren. Vill man ha mer intelligent politik ska man rösta på något av de högra partien!
Skrivet 12 jun 2010 01:34 Thomas 1960 (Ej registrerad)
Örebro Kommun har blivit maktfullkomligt som hotar med Polis för att en matta lagts ut på en uteservering . Vi bor inte i Kina eller Sovjet. Detta är helt sjukt.
Skrivet 12 jun 2010 04:32 HeatOn
Tycker det är konstigt att politik ska vara större än sunt förnuft!
Inse själva att uteserveringar bör vara fräscha och inbjudande men att man samtidigt inte spärrar av gator/promenadvägar med dessa.
Skrivet 12 jun 2010 07:05 Arg örebroare (Ej registrerad)
ÅÅÅ äntligen en i kommunen som vaknat till liv och inser att inget att bråka om en matta liksom, bravo Kent Persson det ska du ha ett stort plus för...Lägg ner den här diskutionen och se till att örebroare och våra gäster får en trevlig sommar i stället i Örebro, låt det vara som det är nu i stället, och ändra det i såfall till nästa år, men det är löjligt med det här matte diskutionen.
Låt alla ha mattor då i stället det är ju snyggare änn att borden står på bar mark.
Se till o få klart järntorget nu i stället bättre lägga krut på det Stina Storm om du inget har att göra i sommar....
Skrivet 12 jun 2010 07:39 led (Ej registrerad)
Bra Kent Persson, Du har sagt allt det som skall sägas i denna fråga. Tilläggas kan: "det blev som det blev eftersom det inte blev som det skulle"
Skrivet 12 jun 2010 07:51 Gubben (Ej registrerad)
Det är val år i år se till att göra er av med alla idioter i örebros kommun.Har man inget annat att tjafsa om så tycker jag att ni ska söka ett jobb som passar er typ städa stadsparken idioter är va ni är.Vem vill starta ett företag i örebro som ni beterer.
Skrivet 12 jun 2010 08:27 Stig Lövborg
Jag håller med om att det är tramsigt. Antingen vill vi ha en trevlig stad för örebroare och turister, eller så vill vi inte. Stolar och bord direkt på gatstenarna bör bli ganska vingligt.
Skrivet 12 jun 2010 08:40 JA (Ej registrerad)
Verkar som det finns nån vettig människa som är med och bestämmer över detta...
Skrivet 12 jun 2010 09:37 zoot (Ej registrerad)
Den gröna plasttrallen är det fulaste som finns, bort med eländet från... universum! Den borde totalförbjudas. Problemet är krånglande krögare som vill köra sitt eget race och kostar kommunen en massa skattepengar för att de inte kan följa regler som de andra krögarna. Sluta gråta krokodiltårar och köp bord och stolar med tre ben så står de stadigt.
Skrivet 12 jun 2010 09:50 GePe
Du har rätt Kent. Att arbeta som servitör på ojämt underlag är en arbetsmiljörisk och hur får man bord o stolar att inte vicka åt alla håll på gatsten. Alltså, mattan är bra både för gästerna och personalen!
GePe
Skrivet 12 jun 2010 10:22 Rune (Ej registrerad)
Ja, så är det nog. Platschefen på Pitchers är väl aktiv politiker inom moderaterna. Tekniska nämnden som har tillsyn över ochsköter upplåtelsen av allmän platsmark har en moderat ordförande. Kan det vara skälet till att det tagit nästan två månader och påstötningar från andra krogägare innan kommunen agerat mot att Pitchers uppkäftigt bryter mot kommunens kvalitetskrav?
Löjets skimmer kommer av Pitchers agerande inte av att kommunen vill ha ordning och reda, tillgängligt och snyggt på sina torg och trottoarer.
Skrivet 12 jun 2010 10:25 Emma (Ej registrerad)
Äntligen en vettig åsikt i den här diskussionen! Borde inte våra politiker ha viktigare saker att diskutera gällande stadens utveckligen än detta??Helt otroligt att lägga vikt vid en 1,5 cm matta!
Skrivet 12 jun 2010 10:50 Fjantskådare (Ej registrerad)
Ha! Nu ska vi få ett kommunalråd till som tycker sig vara så klok att han på egen hand ska köra över alla de politiker och tjänstemän som faktiskt har ansvaret för stadsmiljö och tillgänglighetsfrågor.
Det är lika bra att alla ärenden avgörs av det blivande kommunalrådet självt. Programnämnderna och driftsnämnderna saknar tydligen kompetens, enligt Kent Persson.
Skrivet 12 jun 2010 10:53 Johanna (Ej registrerad)
Vadå krögarjakt!
Vem är det som jagar? Kommunen värnar om en levande stad och trevligt uteliv, upplåter mark till uteserveringar där det är lämpligt och talar om för dem som vill ha sådana vilka krav man ställer för upplåtelsen.
Det är inte "jakt" enligt min mening. Kent Perssons uttalande bidrar snarare till ett oförtjänt drev på politiker och tjänstemän som vågar ta ansvar för stadsmiljön och dessutom står på sig när enstaka krogägare skriker.
Heder och Tekniska förvaltningen som tar tag i det här nu mot de enstaka krogägare som tror att de äger stan.
Skrivet 12 jun 2010 10:54 Tony (Ej registrerad)
Kan moderaternas kovändning bero på att Pitchers restaurangchef (DW) är aktiv i partiet och ledamot i kommunen?
Skrivet 12 jun 2010 12:58 flygande mattan. (Ej registrerad)
Örebro, staden där det händer saker! T.E.X. strom i ett vattenglas.
Att slösa energi och tryckfärg på nåt sånt larv.
Skrivet 12 jun 2010 13:20 Niels Groenewegen (m) (Ej registrerad)
Helt rätt av Kent Persson att försöka stoppa häxjakten på krögarna. Politik ska inte vara klåfingrig, den ska fokusera sig på viktigare saker som vården, miljön och skatterna. Det är inte nämndernas sak att bestämma storleken på mattor och utseendet av möblemang. Krögarna vet nog antagligen bäst när det gäller barernas inredning.
Skrivet 12 jun 2010 13:44 "Folkpartist" (Ej registrerad)
Håller med Kent Persson!
Den gröna mattan gör det snyggare och därmed trevligare för besökaren.
Skrivet 12 jun 2010 13:50 J (Ej registrerad)
Som krögare måste man ju naturligtvis följa de regelverk som finns, ska man ha uteservering så måste man följa reglerna för dessa. Tyvärr är det många som inte bryr sig om att kolla upp vilka skyldigheter de har utan kör så länge det håller. Blir man påkommen gråter man i NA och så kommer moderaterna och räddar en eftersom det ju är så synd om företagarna...
Skrivet 12 jun 2010 17:18 Hans Holberg (Ej registrerad)
Roligt att kunna vara överens med Kent Persson för en gångs skull. Låt oss ägna oss åt viktigare stadsbyggnadsfrågor, t ex hur staden ska bli klimatsmart.
Hans Holberg
Byggnadsnämnden
Skrivet 12 jun 2010 19:41 Svempa (Ej registrerad)
Problemet är mer komplicerat än matta eller inte. Reglerna om mattor kom till för att personer skulle kunna gå på krogen eller inte. Mattor är skitsvåra att ta sig över om man är rullstolsburen eller blind. Jag har fått träningsverk efter en kryssning med min fd på en finlandsbåt med mattor i korridorerna. Kent Perssons inlägg är bara ett försök att dra billiga politisk poäng utan att förstå varför reglerna kommit till . Urs Kent jag har alltid respekterat dig och t o m tyckt du har rätt i mycket men denna gången har du inte tänkt efter riktigt tillräckligt. Jag skiter i hur det ser ut framför krogen så länge alla kommer in. Jag hoppas det är samma för dig Annas hoppas alla flyr ditt parti. :-) MVH
Skrivet 12 jun 2010 21:11 Idi Oothi (Ej registrerad)
Regler är regler! Kan tipsa om att Soleos uteservering på Våghustorget har gråvitt sol/regnskydd, det ska väl ändå vara äggskalsvitt? Vidare har man guldkromat barräcke på O´Learys när det enligt reglerna ska vara i silver. Har även sett felaktig form på harrys fönsterrutor och antal trappsteg till övervåningen. Det slarvas mycket på stadens krogar!! Fler kontroller tack!
Skrivet 13 jun 2010 10:02 Kate (Ej registrerad)
Snälla Svempa! Om rullstolsbundna lyckas ta sig upp och ner för trottoarkanter så kan väl inte 1,5 cm vara ett problem?? Allt detta tjat om mattorna sig ju på att man inte längre för bygga fina trädäck som man kan sitta på!
Skrivet 15 jun 2010 14:19 Mikael Lehikoinen (MP) (Ej registrerad)
Problemet är mycket större och mer komplext än diskussionen kring de gröna mattornas vara eller inte vara. Örebro kommun (både politiker och tjänstemän) måste få till en attitydsändring för hur man ser på stadens kultur- och nöjesliv. Regler är till för att följas, men man kan ju diskutera till vilken grad och varför man alltför ofta ser fyrkantigt på saker och ting istället för att hitta flexibla lösningar i samråd med krögare och arrangörer etc. Faktum 1: Det snackas skit i andra städer om Örebros förhållningssätt gentemot krogar, nattklubbar och restauranger. Faktum 2: Det snackas skit om Örebros politiker och tjänstemän bland krögarna i stan. Faktum 3: Nästan bara folk utifrån Örebro vågar säga sin mening rakt ut om denna - många gånger vansinnigt absurda - behandling av krögarna (läs: bra och driftiga entreprenörer som satsar hela sitt liv på att få sina verksamheter att gå runt); för de som är verksamma i Örebro vågar inte göra det, de är nämligen rädda för repressalier.