Kommunen vill säga upp
sina långtidssjukskrivna
På pappret har Örebro kommun ansvar för sina anställda. Även om de blir sjuka. Fast skyddsnätet fungerar inte för alla.
Majken blev sjuk av stressen på sitt jobb. Efter över 30 år som mellanstadielärare vill Örebro kommun säga upp henne.
Relaterat
Fakta
Fakta
º Huvudregeln är att uppsägning på grund av sjukdom och nedsatt arbetsförmåga inte är tillåten. Men om nedsättningen bedöms vara ”stadigvarande” och ”så väsentlig” att arbetstagaren inte kan ”utföra arbete av någon betydelse” för arbetsgivaren så kan en uppsägning ske. Då kallas det att man sägs upp av ”personliga skäl”.
º Först måste arbetsgivaren ha fullgjort sitt rehabiliteringsansvar, det vill säga bland annat försöka anpassa arbetsuppgifterna och erbjuda arbetsträning. Arbetsgivaren måste också ha ”övervägt alla möjligheter” att omplacera arbetstagaren. Arbetsgivaren kan också behöva omfördela arbetsuppgifter så att det passar arbetstagaren.
Brevet från Försäkringskassan avslutades med ett hot. Om Majken inte deltog i utredningen om hennes arbetsförmåga skulle hon bli av med sjukpenningen. Så Majken deltog, fastän det bitvis kändes förnedrande.
Hon klev upp och ner på en låda, gick fram och tillbaka i en korridor på tid och ritade cirklar med två pennor på vita tavlan. Hon svarade på närgångna frågor om sin barndom, familjesituation och ekonomi.
Majken läser högt ur utredningen medan hon skrattar: ”Majken har körkort och bil.” ”Majken har aldrig rökt och dricker alkohol ytterst sällan.” Skrattet är gällt.
– Vad har det här med min sjukskrivning att göra? Men jag ställde upp. Jag var så illa tvungen.
I höstas fick Majken göra om samma utredning. Hon klev upp och ner på lådan, gick fram och tillbaka i korridoren och ritade stora cirklar på tavlan. Den här gången var det Örebro kommun som beställde utredningen och härom veckan fick hon resultatet.
– Jag klarar inte att gå tillbaka till mitt gamla jobb och därför vill Örebro kommun säga upp mig. ”Av personliga skäl.” Som om jag hade begått tjänstefel eller misskött mitt arbete. När det handlar om att jag ställde upp alldeles för mycket. Det var därför jag blev sjuk.
Majken vill berätta för att andra ska få en tankeställare.
– Jag hade en illusion av att arbetsgivaren skulle stötta mig om jag blev sjuk. Jag har varit väldigt naiv.
Rektorn satt med på mötet med Försäkringskassan. I protokollet står att rektorn ska göra en ”arbetsträningsplan”, att det är viktigt med framförhållning och tydligt avgränsade arbetsuppgifter. Några månader senare ringde kanslisten och meddelade att jag skulle hoppa in som vikarie.
– Det fanns aldrig någon plan.
Majken satte sig ner med papper och penna och började lägga upp första skoldagen, tills dottern hejdade henne: ”Men mamma, du är ju där för att arbetsträna.” Majken ringde och sa att hon inte kunde jobba som vikarie, men första arbetsdagen blev ändå tuff. Alla förväntade sig att Majken skulle vara som förr.
Rektorn var med även på nästa möte med Försäkringskassan när de konstaterade att arbetsträningen inte fungerade.
Därefter hade Majken ingen kontakt alls med sin arbetsgivare. Inte förrän Majken riskerade att bli utförsäkrad. Hon ringde sin chef och det var då hon fick genomgå en ny utredning: Upp och ner på lådan, fram och tillbaka i korridoren, nya cirklar på tavlan.
I rapporten står att Majken ”under flera år haft ett intensivt arbete och en ohälsosam gränsdragning i arbetet”. Det framgår inte vem som borde ha dragit gränser. Majken själv eller arbetsgivaren. Där står att Majken behöver stöd i ”hälsosam gränsdragning”, men det framgår inte vilka arbetsuppgifter hon borde ha sagt nej till. Skulle hon ha låtit bli att skriva åtgärdsplaner, sagt nej till att prata med oroliga föräldrar eller skulle hon ha lagt mindre tid på att stötta elever med problem?
– Det känns som om de lägger skulden på mig. Jag har vigt mitt liv åt att få barnen att känna tilltro till sin egen förmåga. Jag har inte gjort något fel.
Kommunens slutsats av rapporten är att Majken inte klarar sitt gamla jobb. På mötet härom veckan pekade personalkontorets handläggare på ett papper med olika rutor. ”Omplaceringsutredning” stod det i en ruta.
Det innebär att personalavdelningen tittar på de tjänster som blir lediga i kommunen under tio arbetsdagar. Hittar kommunen inga passande jobb leder en pil till nästa ruta: ”Uppsägning av personliga skäl.”
– Det är där, i den rutan, de vill placera mig. Det blev väldigt uppenbart vid mötet.
Majken stålsatte sig under mötet, men hemma kom gråten.
– Jag är trots allt väldigt förvånad. Nästa år har jag varit anställd hos Örebro kommun i 40 år. Och jag trodde väl inte att man kunde bli uppsagd på grund av ohälsa. Det känns inte som ett värdigt slut.
Fotnot: Majken heter något annat.


3 m/s










































Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Vad tycker du?
Senaste kommentarerna:
Skrivet 14 mar 2010 11:03 Bratwurst (Ej registrerad)
Nu får väl det där allianspacket ta och skärpa sig... ta ert ansvar för att ni drar ner resurserna i kommunens aktiviteter som bäddar för arbetsskador och mentala sjukdomar som kommer från stress (utbrändhet etc).
Nu får fackena i sverige visa lite kampvilja och ta ut allt och alla i en generalstrejk så de där omänskliga idioterna lär sig veta hut!
Skrivet 14 mar 2010 11:17 Misse (Ej registrerad)
Hade Majken varit en högre chef i kommunen så hade hon säkert fått ett annat trevligt arbete. Eller om hon hade varit obekväm för kommunen så hade hon blivit uppsagd med minst en årslön under förutsättning att hon varit en högre chef. Åt helvete med kommunens personalpolicy.
Skrivet 14 mar 2010 12:11 behöver hjälp - inte stjälp (Ej registrerad)
Jag har också varit sjukskriven under en period av mycket personliga skäl. Det jag märkte var att både arbetsledning och arbetskamrater saknar kunskap, intresse, tid och ork för att kunna bemöta kollegor som inte mår bra. Jag jobbar i skolans värld och ser en märkbar förändring i arbetsuppgifter som läggs på den enskilde läraren och att då dessutom behöva "ta hänsyn" till en kollega som inte är "på topp" och orkar presterar sitt yttersta det finns det inget utrymme för. Tyvärr drabbar det den som redan är svag. Jag har fått kommentarer i oförstånd och ändrade arbetsuppgifter som trycker ner i stället för att stärka.
Skrivet 14 mar 2010 12:19 Piraten (Ej registrerad)
På privata företag är de ofta betydligt snabbare med att säga upp de som blir sjuka , för att slippa kostnader för de som är sjukskrivna .
Facket brukar titta åt ett annat håll , I alla fall HTF i de fall jag känner till .
Vi får hoppas att de drabbade får någon hjälp av sjukvården , när arbetsgivare inte verkar vilja hjälpa till med att rehabilitera någon som farit illa på sin arbetsplats !
Skrivet 14 mar 2010 12:23 Carber49 (Ej registrerad)
Man får inte säga upp personer som är sjuka. Punkt slut. Det är en rättighet som anställda har som där det finns kollektivavtal.
Skrivet 14 mar 2010 12:23 Beata (Ej registrerad)
De ansvariga cheferna borde skämmas!! Snacka om kränkande behandling av en trogen medarbetare som gett 30 år av sitt liv till kommunen. Är det ett anställningskrav för chefer att ha en total avsaknad av förståelse och medkänsla? Om Majken hade kännt ett uns av trygghet och förståelse för sin situation så hade detta gått att lösa. Men det finns ingen vilja. Hoppas ni kan sova gott på Majkens bekostnad. Skämmes!!!
Skrivet 14 mar 2010 12:30 nina (Ej registrerad)
Tycker att det är heltåt helvete att man kan behandla människor så,har själv varit med om det, fick säga upp mig inom landstinget har jobbat för dom i över 30 år,var sjukskriven pga diskbrock i nacken,det är tacken!!!!
Skrivet 14 mar 2010 12:38 Nikki (Ej registrerad)
Usch !! Vad hemskt !! Man sa redan på 70-talet när man gick i skolan , att det börjar gå sämre för sverige. Färre jobb datorn kommer att ta över, där försvinner jobb m.m.
Indusrin behöver inte så många anställda, vi är där nu. Alla sjukskrivna behövs inte på arbetsmarknaden, när inte ens friska får jobb.
Men som sagt cheferna har ju alltid förtur, vad det än gäller. Så är det bara.
Bättre tider ? när kommer det ?? kanske efter om 1000 år. Trevlig vår !!
Skrivet 14 mar 2010 12:39 Kg (Ej registrerad)
Carber49
(Ej registrerad) skrev: Man får inte säga upp personer som är sjuka. Punkt slut. Det är en rättighet som anställda har som där det finns kollektivavtal.
man får säga upp folk som är sjuka----men inte för att dom är sjuka
Så är det,, men håller med alla här att detta är idioti och hoppas det kommer kosta ÖK massa tid och skadestånds pengar ifall dom försöker
Skrivet 14 mar 2010 12:49 stures stuga (Ej registrerad)
Tyvärr är detta sanning i Sverige idag. Kommunen och Försäkringskassan följer bara den lag som alliansen stiftat. Rehabkedjan heter den och slutar snabbt i uppsägning för sjuka personer som inte har arbetsförmåga som förr.
Skrivet 14 mar 2010 13:00 Fröken Blom (Ej registrerad)
Vad säger kommunen i frågan?
Skrivet 14 mar 2010 13:05 Thomas Björk (Ej registrerad)
Om det inte finns något jobb inom Örebro kommun för en 'sjuk' människa, var ska då dessa 50 000 som lämnar sjukförsäkringen i år få en ny anställning?
I dag har vi närmare 500 000 arbetslösa personer (AKU jan) och ytterligare 450 000 som lever i utanförskap
(sjuk, förtidspension och övrig arbetssökande) (AKU jan)
- dvs, de utanför är många medans arbetstillfällena är få!
Att i detta läge tvinga in 'sjuka' på arbetsförmedlingen är väl kanske inte så smart. (de långtidssjukskrivan hamnar ju inte direkt först på anställningsintervjuerna)
Skrivet 14 mar 2010 13:41 fd länsbo
Människovärdet i Sverige är noll, hela tiden är det nya människor som drabbats av gammal gråsossekultur, vilket i princip förstört, såväl folket, som landet.
Skrivet 14 mar 2010 13:51 Me, myself & I
Kommunen i ett nötskal. Samtidigt drar man ner på kommunal rehabilitering. Det rimmar riktigt illa. Inte mycket vett i dessa maktmänniskor.
Snart kommer människor protestera med våld om man fortsätter på den här iskalla linjen gentemot sjuka.
Skrivet 14 mar 2010 14:15 Hela sanningen? (Ej registrerad)
Är det inte precis så här vi (majoriteten) vill ha det? Vi har ju röstat fram en majoritet som inte vill att myndigheterna (stat, landsting, kommuner) ska syssla med välgörenhet/social verksamhet.
Man vill att kommunen ska vara effektiv och leverar knivskarp medborgarservice - till en lägre kostnad än tidigare.
Sjukdom och arbetslöshet ska hanteras via andra försäkringar - inte via några "tycka-synd-om-lösningar" där folk får gå och dra med bibehållen lön med hänvisning till "mänskliga hänsyn", gamla meriter eller något annat luddigt.
Själv är jag kluven.
På sätt och vis kan det vara bra att det är tydligt - man har ett anställningsavtal för att leverera ett arbete. Fixar man inte det faller grunden för avtalet.
Problemet är att man samtidigt monterar ner försäkringsskyddet och urholkar människors möjlighet att bryta utanförskapet (oavsett anledning).
Undrar också var facken är i denna diskussion? De har ju faktiskt godkänt reglerna som möjliggör hanteirngen för kommun.
Skrivet 14 mar 2010 14:41 Trött på detta beteende (Ej registrerad)
Nu får det väl ändå vara slut på "Samhällets" förföljelser av olika slag mot sina trotjänare.Någon stans skall man skämmas för vad man utsätter folk för,det får "vi" ständigt höra från myndig stämma,hur vi skall och har SKYLDIGHET att agera .ANNARS.................man blir både lessen och förbannad när man läser om sån här skit.Finns det inte kurser för sånt här?Skärpning.
Skrivet 14 mar 2010 15:38 länsbo
Att straffa ut människor, och efter att ha satt dem i svåra omänskliga situationer kan jämföras som brott mot de mänskliga rättigheterna.
Har man dessutom varit i kommunens tjänst i mera än trettio år, och tvingats sluta p.g.a av stress beroende på en omöjlig arbetssituation, är det rimligt att kommunen avtackar personen ifråga, och ger denna en pension.
Skrivet 14 mar 2010 15:39 behöver hjälp - inte stjälp (Ej registrerad)
Signaturen "Hela sanningen" skriver: man har ett anställningsavtal för att leverera ett arbete. Fixar man inte det faller grunden för avtalet.
Men VI ÄR MÄNNISKOR OCH INTE ROBOTAR. Ibland kommer livet på kant och då måste det finnas utrymme för vissa hänsynstaganden av medmänsklig karaktär även i yrkeslivet.
Skrivet 14 mar 2010 16:30 Lasse f d Örebroare (Ej registrerad)
Arbetade i 20 år på Försäkringskassan med rehabilitering/arbetsskador och förtidspensioner. Många gånger kunde jag konstatera att Örebro kommun inte är en bra arbetsgivare när det gäller frågor om rehabilitering. Många personalsekreterare och personalchefer har inte kompetens för rehabfrågor, de ville helst lyssna till "favoritlösningen" - förtidspension för den anställde, då slapp de anstränga sig. Det gick dock alldeles utmärkt att omplacera inkompetenta och odugliga rektorer som fick behålla sina löner. Jag fick inblick i det sistnämnda då jag under 3 år arbetade på två skolor i kommunen.
Skrivet 14 mar 2010 16:44 länsbo
För vem arbetar politikerna?
Vansinnet inom de svenska kommunerna har pågått i minst tjugo/trettio år, vilka konsekvenser för den enskilt drabbade kan bli en ren katastrof för denna personen. Respekt för andra människor ingick heller inte i deras sparprogram, där man ytterst kan ifrågasätta politikernas ansvar, som dock fullt medvetna låtit detta hända genom åren, och man kan undra på vems uppdrag de egentligen agerar?
Skrivet 14 mar 2010 16:52 Stig Lövborg
Jag vet inte vilken gång i ordningen jag har orsak att påminna om valet i september. Byt regering!
Skrivet 14 mar 2010 17:25 Bratwurst (Ej registrerad)
Stig Lövborg skrev: Jag vet inte vilken gång i ordningen jag har orsak att påminna om valet i september. Byt regering!
Instämmer fullständigt .. och byt ut Werme med, den sopan har gjort nog med skada nu.
Alliansen och dess anhang har misslyckats kapitalt med allt de försökt med, bortsett från att de utlovade försämringarna i välfärden blev av.
- Utanförskapet ökar enormt och allt fler vägar tillbaks stängs av politikerna.
- Man lånar pengar utomlands för att finansiera skattesänkningar.
- De sjuka blir inte friskare, de kastas bara ur försäkringarna de jobbat för hela sina liv för att en fysiskt sett frisk politiker anser att det räcker.
- Akassan är enormt mycket sämre än innan, och dessutom mer än dubbelt så dyr för de flesta tack vare alliansens idioti.
Listan kan göras enormt mycket längre, men det handlar ju inte den här debatten om så jag stannar där.
Men summan av det hela är att alliansen måste bort, illa kvickt av humanitära och människorättsliga skäl.. innan antalet som tar självmord pga hänsynslösheten ökar.
Skrivet 14 mar 2010 17:46 Harry
Är de inte olagligt?
Nu ska man ju "kvotera in" Sjuka som inte kan / vill jobba. När vi har en arbetslöshet på 10-12 & väldigt intelligent.
Samt kvotera in outbildade. De är väl försäkringskassan som betalar endå. Statens problem. Varför göra livet surt för fler i onödan? Sluta va så avundsjuk. Ska man vara avundsjuk på alla som har de bättre blir de bara 5% av jordens befolkning kvar. Ja de finns statistik på detta. Om nu de är så orättvist ta självmord då så slipper vi andra lyssna som inte orkar.
Skrivet 14 mar 2010 18:45 sonja (Ej registrerad)
Ådalen i ny design.Så skjuter man arbetare.
Skrivet 14 mar 2010 18:53 Nelly
Hej Majken kommunen borde skämmas ,jag har arbetat i örebro kommun i 28 år blev sjuk psykiskt det var för stor press på vår arbets plats. Många möten,skulle arbeta mindre och med lättare uppgifter. Men enligt kommunen efter en tid så fanns det inte arbete för mej .Fick säga upp mej.De gratulerade inte mej ens den dagen jag fyllde 50 år.Vet hut Kommun.Många kramar till dej Majken och jag vill bara säga att jag förstår.Mvh Nelly
Skrivet 14 mar 2010 19:14 länsbo
Med hänvisning till Bratwurst:s inlägg hur förklarar han alla de som blev satt i utanförskap, och alla de övriga rättsövergrepp genom åren, och som hände under socialdemokraternas tid, är det också Alliansens fel?
Skrivet 14 mar 2010 19:52 Bratwurst (Ej registrerad)
länsbo skrev: Med hänvisning till Bratwurst:s inlägg hur förklarar han alla de som blev satt i utanförskap, och alla de övriga rättsövergrepp genom åren, och som hände under socialdemokraternas tid, är det också Alliansens fel?
Så länge som det är alliansen som har regeringsmakten, dvs makten att ändra båda sina egna och sossarnas tillkortakommanden så är det deras fel ja.
Skrivet 14 mar 2010 19:56 Hilmer Enoksson
Självfallet är det rätt. Sjukdom och handikapp är klara brister i karaktären, som bör bestraffas. kommunerna och landstingen tenderar att bli allt sämre arbetsgivare, det blir inte bättre av att högern och de kristna styr i vårt land.
Skrivet 14 mar 2010 20:05 Babsan (Ej registrerad)
Jag har varit sjukskriven i tre års tid. Jag har inte haft något stöd från min chef alls. När vi haft samtal, har min chef endast givit mig negativ kritik. Jag har under sjukskrivningen inte blivit medbjuden på julbord eller fått någon julklapp från Örebro kommun. Inte ens ett telefonsamtal från min chef. Har arbetat i Örebro kommun i tjugo år, men nu är jag uppsagd pga att man inte lyckats hitta ett alternativt arbete till mig. Kommunen har letat i hela(!)2 veckor sedan var det bye bye...
Jag har upplevt så mycket under mina senaste 5-6 år, så det vill jag inte gå in på just nu, men det måste komma fram till allmänheten.
Skrivet 14 mar 2010 20:18 allavi (Ej registrerad)
Tack och lov att det är val i höst .Då får vi säga upp borgarna ,de har misskött sig hemskt.Gäller att ta hand om de långtidsskjukskrivna.De som offrat sig och jobbat för landet.Det kan man inte säga om de borgliga politikerna.
Skrivet 14 mar 2010 21:01 Jeh (Ej registrerad)
Äh, sluta gnäll på alliansen. det är bara en soose som kan uttrycka sig så!!!! Vad ska kommunen med folk som är långtidssjukskrivna till?? Det skulle aldrig kunnat fungerat så i näringslivet, nej, då är det tack och good bye till sitt arbete om man inte kan fullfölja sitt uppdrag hos sin arbetsgivare. Folket ute i stugorna har sådan dubbelmoral. Om kommunen ta sitt ansvar för sina anställda så säger alla att "kommunen det är verkligen en skyddad verkstad" men när de beslutar om att säga upp någon som inte längre är arbetsför så vinklas det att kommunen är en sådan bov...
Skrivet 14 mar 2010 21:13 En som vet (Ej registrerad)
Detta är HEMSKT att detta får förekomma!!!!!!!!!!
Men det har förekommit att ansvarig läkare på företagshälsovården som tillsammans med företaget som utrett en person för ev uppsägning även varit samma läkare som suttit som försäkringsläkare
Och detta ser jag som mycket skrämmande
Skrivet 14 mar 2010 21:22 mamma (Ej registrerad)
Det är ju absurt. kränkande. skulle hon varit politiker eller annan person, skulle hon fått en dunk i ryggen och några uppdrag i någon utredning.
Känner en politiker i ett parti som gått på sjukpenning länge, utöver detta har han arvode och annat på 5000 i månaden för attt sitta med i nämnder, men det är visst skillnad p folk och folk.
Skrivet 14 mar 2010 21:58 asynja (Ej registrerad)
Jeh (Ej registrerad) skrev: Äh, sluta gnäll på alliansen. det är bara en soose som kan uttrycka sig så!!!! Vad ska kommunen med folk som är långtidssjukskrivna till?? Det skulle aldrig kunnat fungerat så i näringslivet, nej, då är det tack och good bye till sitt arbete om man inte kan fullfölja sitt uppdrag hos sin arbetsgivare. Folket ute i stugorna har sådan dubbelmoral. Om kommunen ta sitt ansvar för sina anställda så säger alla att "kommunen det är verkligen en skyddad verkstad" men när de beslutar om att säga upp någon som inte längre är arbetsför så vinklas det att kommunen är en sådan bov...
Så skriver bara någon som inte drabbats av något allvarligt i sitt liv...
...ännu.
Det kommer en dag då du också får känna på verkligheten. De flesta av oss går och bär på anlag till allvarliga sjukdomar - det är bara en tidsfråga innan vi drabbas själva. Då kommer du resonera annorlunda, hoppas för din skull att du kan få förmågan att inse det redan nu.
Skrivet 14 mar 2010 22:58 Rune (Ej registrerad)
Kommunister o Socialdemokrater har ju tillsatt dessa ledare under de senaste decennierna. Så går det när man ser kommunen som en arbetspolitisk insats snarare än en organisation som skall leverera kundnytta. Förändring går långsamt.
Skrivet 15 mar 2010 06:05 Tyrone Waerner (Ej registrerad)
Den här kan ni tacka sossarna för, det är många år sedan staten sköt över ansvaret på företagen,det hade tidigare betalats av staten och försäkringskassan att nu får ni betala för de sjuka. De privata företagen klarade detta skapligt, att betala denna kostnad. Nu har det kommit ifatt även inom kommun och landsting. Här har man enormt stora sjuktal, ligger ofta på över 20 % som är borta från jobbet varje dag. Det här var ett beslut som ingen företagre älskar, men det blev så. Våra offentliga företag protesterade inte, så nu sitter de där med att betala för dem som är sjukskrivna. Det är då det blir så här, det här borde väl ändå vara en statlig angelägenhet? Men våra politiker i Riksdagen skjuter alla problem ifrån sig och menar att i detta fallet är det arbetsgivaren som får lösa problemet. Nu måste vi börja inse att det går inte att lägga dessa saker på våra arbetsgivare. Det är ju även så med skatt på arbete, vad tror ni inte detta gjort att många företag fått ge upp sin verksamhet.
Skrivet 15 mar 2010 06:27 Tyrone Waerner (Ej registrerad)
Ni alla som klagar på Alliansen det här är faktiskt ett sossebeslut, samma sak med skolan. Då lät det så här, det är våra företag och offentliga arbetsgivare som får ta hand om detta. Man ville inte längre som riksdagspolitiker hantera dessa saker utan sköt helt fräckt ut hela ansvaret på våra privata företag samt då även på våra offentliga företag. Skolan har vi ju sett hur det har gått och blivit en flumskola, det borde man väl ändå från sosse-håll förstått att när våra kommuner tar ansvar för detta blir det skit. Vi har fattiga och rika kommuner, var tror ni man drar ner när det är dåliga tider, jo skolan. Ni som är röda in i själen, ni borde väl ändå inse att det som händer i detta fall har pågått i massor av år. I fallet som nu händer i vår kommun, så är det för bedrövligt, men alla borde väl ändå inse att varken våra privata företag eller kommun och landsting har råd med att betala för de som är sjuka. Detta är ett statligt problem, exakt som det var innan sossarna beslöt detta.
Skrivet 15 mar 2010 06:43 ES (Ej registrerad)
Blindhet och okunnighet... Man ser likadan ut, man skrattar och har ändå humor, men på insidan vänder sig allt inom än. Det är redan jobbigt för en person att stanna hemma speciellt med 30 år lojalitet. Ändå försöker man tvinga människan tillbaka till någon form av jobb med hot om "trygghet", skulle detta göra någon skillnad?? Detta om att värna om sina anställda/kollegor vart tog det vägen? är det denna bilden ni vill att ungdomarna ska ha då de går till jobbet? Inte undra på att allt fler mår psykiskt dåligt. Vi medmänniskor är ju bovarna...
Skrivet 15 mar 2010 07:05 hoa (Ej registrerad)
det är så här de styrand gör se även utförsäljningen av öbo till rea priser
Skrivet 15 mar 2010 07:46 Upp till kamp (Ej registrerad)
Upp till Kamp, nu är det våran chans att byta regering, det är en hetsjakt på de sjukskrivna.
I arbetarskyddsstyrelsens författningssamling (AFS 1994:1 )står det under 1§ dessa föreskrifter gäller arbetsgivarens verksamheter för anpassning och rehabilitering åtgärder för att anpassa arbetssituationen till den enskide arbetstagarens förutsättningar för arbete. Möjligheter för rehabilitering och anpassning skall övervägas och utnyttjas inom hela företaget, hela kommunan, hela landstinget .
Tänk på att alltid ha erat fack med era möter med arbetsgivaren.
Skrivet 15 mar 2010 07:57 Hela sanningen? (Ej registrerad)
Frågan är vad folk vill att kommunen sysslar med och hur pengarna används? Reglerna idag ger ju redan möjlighet, OCH ställer krav, på arbetsgivaren att rehabilitera, anpassa arbetsuppgifter/upplägg samt försöka hitta en omplaceringslösning.
Jag instämmer i att kunskaperna är för dåliga hos många chefer, om sitt ansvar och möjligheter att hitta lösningar. Mer utbildning, ja.
Ytterst tror jag ändå att vi behöver stärka de system vi har (försäkringsskydd och möjligheter att byta arbete) snarare än att samla människor på hög hos en arbetsgivare. Människor som många gånger inte klarar av sitt arbete längre och inte ens trivs hos arbetsgivaren..
Folk förväntar sig å andra sidan en effektiv kommun med god service.
Alternativt får vi finna oss i ständigt ökade kostnader som inte riktigt går att analysera och göra något åt (eftersom det delvis handlar om "inbyggda" sjukkostnader) - utan att få mer service.
Jag tror man KAN kombinera tydlighet med mänsklig hänsyn.
Om man vill..
Skrivet 15 mar 2010 08:28 AVGAS KLAS (Ej registrerad)
Alliansen kan väl införa ätterstupa och ätteklubba för att göra sej av med mäniskor som är sjuka eller arbetslösa för länge.
Det är väl humanare än att svälta och plåga ihjäl dessa människor.
Det kan gälla din mor eller ditt barn eller dej själv så. TÄNK innan ni röstar nästa gång.
Skrivet 15 mar 2010 09:05 Tyrone Waerner (Ej registrerad)
"hoa" att ni som bor i ÖBO har suventionerade hyror är väl OK, men det måste vara helt rätt att sälja ut en del av lägenheterna. Det är inte gratis att vara hyresvärd, det behövs underhåll. Det inser våra politiker, annars kommer det att innebära kraftiga hyreshöjningar, och detta kanske drabbar vår kommun. Du kan ju bara se på alla kommunägda fastighetsbolag inom vårt län vad de kostat oss skattebetalare.Jag tror inte det är något av dessa som ger vinst, utan här är det de som bor på dessa orter som får vara med och betala via sin skatt. Öbo som är en så stor hyresvärd borde generera massor av intäkter till sin ägare Örebro kommun, men det gör de inte. Vi som bor i Örebro får ju i praktiken vara med och betala edra hyror. Privata fastighetsbolagen betalar massor av skatt, men ger även en vinst till sina ägare. Borde inte vi som bor i Örebro kräva en viss vinst till vår kommun som ägare?
Skrivet 15 mar 2010 09:26 Bratwurst (Ej registrerad)
Tyrone Waerner
(Ej registrerad) skrev: "hoa" att ni som bor i ÖBO har suventionerade hyror är väl OK, men det måste vara helt rätt att sälja ut en del av lägenheterna. Det är inte gratis att vara hyresvärd, det behövs underhåll. Det inser våra politiker, annars kommer det att innebära kraftiga hyreshöjningar, och detta kanske drabbar vår kommun. Du kan ju bara se på alla kommunägda fastighetsbolag inom vårt län vad de kostat oss skattebetalare.Jag tror inte det är något av dessa som ger vinst, utan här är det de som bor på dessa orter som får vara med och betala via sin skatt. Öbo som är en så stor hyresvärd borde generera massor av intäkter till sin ägare Örebro kommun, men det gör de inte. Vi som bor i Örebro får ju i praktiken vara med och betala edra hyror. Privata fastighetsbolagen betalar massor av skatt, men ger även en vinst till sina ägare. Borde inte vi som bor i Örebro kräva en viss vinst till vår kommun som ägare?
Har inte ÖBO gått med rätt fin vinst ändå sen bolaget skapades?
Jag får iaf varje år en månad med antingen sänkt eller ingen hyra pga den stora vinsten ÖBO gör...
Skrivet 15 mar 2010 10:02 Kurredutten (Ej registrerad)
Gå tillbaks till jobbet och gör det hon skall göra. Inte allt annat som hon tror att hon skall göra. Därefter är det kommunen som skall beordra vad som bör göras ytterligare än sköta lärarjobbet.
Skrivet 15 mar 2010 10:33 TEO
Givetvis skall man kunna avsluta anställningen på en person där arbetsoförmågan bedöms vara stadigvarande, något annat vore orimligt. Arbetsgivare har ett mycket långtgående ansvar att rehabilitera, ordna arbetsträning, försöka anpassa arbetet, omfördela uppgifter, utbilda, söka ny position osv. Men någon gång kommer man till vägs ände där också, och då måste man kunna avsluta anställningen på en person som inte kan utföra något arbete. Annars sitter både företaget och individen fastlåsta i en omöjlig situation. Och det innefattar inte att man skall skapa ett arbete som är helt anpassat åt personen bara för att denne skall kunna stanna i anställningen. I grund och botten har man ju trots allt en anställning för att utföra ett arbete och kan man då inte utföra något arbete så kan man rimligtvis inte vara anställd.
När anställningen är avslutad så skall andra processer och instanser ta vid och hjälpa personen mot ny sysselsättning, men hur de fungerar är en annan diskussion...
Skrivet 15 mar 2010 10:37 je (Ej registrerad)
allavi (Ej registrerad) skrev: Tack och lov att det är val i höst .Då får vi säga upp borgarna ,de har misskött sig hemskt.Gäller att ta hand om de långtidsskjukskrivna.De som offrat sig och jobbat för landet.Det kan man inte säga om de borgliga politikerna.
Men herregud. Det är ju sossarna som startade förändringen med sjukförsäkringssystemet. har ni glömt det?? Vänta bara om sossarna kommer till makten igen. Det kommer inte att se ngt annorlunda ut på den fronten...
Skrivet 15 mar 2010 10:48 Lisa (Ej registrerad)
Jag är i precis samma sits,har jobbat i Örebro kommun i över 30 år och blev sjuk pga stressen i mitt arbete.är sedan augusti utförsäkrad från FSK och uppsagd,, får behålla 25% då det är vad jag nu jobbar.det sades att jag behövde anpassat arbete hos arbetsgivaren,men jag är placerad på 2 olika fritids 2 halva dagar i v,inte för att anpassa efter mina behov utan för att den andra personalen går ifrån på konferans de dagarna. Känner stor sorg nu när kroppen inte alls orkar med och man i alla år gett allt man orkat plus lite till i arbetet med barnen.
Skrivet 15 mar 2010 11:02 Johan (Ej registrerad)
Något som är skumt är varför vissa tycker att folk som har jobbat länge åt en arbetsgivare har rätt att kräva att arbetsgivare skall ha dem anställda trots att de inte kan utföra något jobb längre? För det första så har väl ändå personerna haft ett avtal där de har fått lön för sitt arbete? De handlar inte om livegna satar som tvingats arbeta där och melodramatiskt "givit sitt liv" åt företaget. Skall arbetsgivaren då alltså av ren tacksamhet för att de fått anställa personen och betala lön i 30 år, tvingas ha personen fortsatt anställd fast han/hon ej kan utföra något arbete?
Skrivet 15 mar 2010 11:20 Bratwurst (Ej registrerad)
Skulle inte förvåna mig en enda sekund om detta är direkta order från alliansregeringen .. för det som händer om du förlorar arbetet medans du är långtidssjuk är att din ersättning sjunker till akasse-nivå .. oavsett lönen du hade innan tack vare att sjukpenningen då får samma tak som akassan.
Många fina miljoner, kanske tom miljarder att spara där för att kunna sänka skatterna lite till för de som redan har..