Våldtäktsutredning läggs ner
Örebropolisen lägger omgående ner utredningen om den anmälda överfallsvåldtäkten i Oskarsparken i Örebro i slutet av november.
Relaterat
- Skälet är att vi inte fått fram några uppgifter som styrker att ett brott har inträffat, säger polisens informationschef Torbjörn Carlson.
Vad har ni gjort i utredningen?
-Tekniska undersökningar är gjorda, många vittnen har hörts. Vissa vittnen har kunnat lämna mycket betydelsefulla uppgifter, ändå har vi inte på något sätt kunnat styrka det som påstås i anmälan. Av skäl som jag inte kan gå in på kan vi fastslå att det som anmälts sannolikt inte inträffat.
Vilka skäl handlar det om?
-Det kan jag inte säga bland annat med hänsyn till sekretesslagen.
Håller kvinnan fast vid sin berättelse om att hon överfölls och våldtogs inne i parken?
-Det vill jag inte kommentera, säger Torbjörn Carlson.
Utredningen läggs ner med omedelbar verkan.
Torbjörn Carlson säger också att många känt oro över att gå genom Oskarsparken efter den aktuella anmälan.
-Därför tycker vi det är viktigt att tala om det som nu hänt i utredningen.


7 m/s




































Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 17 dec 2009 12:03 Klotbäcksfolkan
Samma sak som i Västerås då många överfall skedde för några år sedan. Till slut började det dyka upp uppdiktade skenöverfall, vilka polisen slog hål på. Snacka om att slösa på de knappa resurser som finns. Ljuger man och hittar på, för att trissa upp en redan hätsk stämning, så bör man åtalas och dömas för uppvigling.
Skrivet 17 dec 2009 14:04 Joel Rifkin
Det är kvinnor som mår riktigt dåligt som vill synas som hittar på något så allvarligt som en våldtäkt.
Skrivet 17 dec 2009 14:07 LelleSvensk
Med kameror uppsatta så ökar chansen att lösa brotten.
Lennart Johansson
Ordf Sverigedemokraterna Örebro kommun
Skrivet 17 dec 2009 14:50 Amazon
Blir verkligen UPPRÖRD, som kvinna vågar jag knappt gå ut i denna park kvällstid med min hund.
Kvinnan borde åtalas, dels för alla resurser hon har missbrukat, polisiära insatser, omhändertagande på sjukhus, kurator osv. Samt all oro vi kvinnor känner efter denna "incident".
Skrivet 17 dec 2009 15:05 KaptenSwer
Lellesvensk:
är det ett standard citat du kör med vid varje tillfälle du får?
Skrivet 17 dec 2009 15:29 trollmor
Håller med KaptenSwer. Lellesvensk har tryckt på upprepningsknappen.
Men det är väl enklast så.
Själv tycker jag bara det är löjligt med sådana kommentarer i alla inläggen som varit.
Skrivet 17 dec 2009 15:33 KaptenSwer
Hehe ja, det är inte direkt något bra substitut för att driva en politisk kampanj på i varje fall :)
Skrivet 17 dec 2009 15:40 TEO
Lellesvensk.. jag vill återigen rekomendera dig att läsa George Orwells bok 1984, den kan nog vara nyttig för dina referensramar.
Om du inte orkar läsa böcker så kan du ta dig en titt på denna kortfattade och tydliga illustration av problemet: http://www.youtube.com/watch?v=SIMUkr3IuwQ
Skrivet 17 dec 2009 16:32 LelleSvensk
Tack Teo. Jag har tittat på den och tackar för tipset.
Det har tillkommit 2 nya meddlemmar till partiet efter mina inlägg här så det verkar ju vara värt "mödan"
Engagera dig. Bli politiker
Skrivet 17 dec 2009 16:33 Harry
Inget palmemord här inte där de sitter 100pers med fortfarande, Men handlar de inte om pengar är de bara och lägga ner snabbt som fan och söka efter nån som har förskrikrat några kronor från statens stora feta kassa.
Skrivet 17 dec 2009 18:27 KaptenSwer
LelleSvensk:
Om du fått 2 nya medlemare till ditt parti för ett citats skull så gratulerar jag till det, och kan konstatera att dom nog inte var dom ljusaste stjärnorna på himlavalvet. :)
Skrivet 17 dec 2009 18:27 JoLo
Jag tror säkerligen att de kommentarer från alla de (jag är inte rasist, men.. -folket) som "visste" att detta var utfört av "15-åriga skäggiga flyktingbarn" osv, värvade många till sverigedemokraterna med..
Synd att det inte dessa personer kommer tänka om..
Rädsla, populism åde..
Skrivet 17 dec 2009 22:23 nickan
Det är inte första gången som polisen i Örebro tvingas inse att en falsk anmälan har gjorts.
Kan kanske polisen släppa uppgifter om hur många fall av sådan karaktär som har förekommit (och upptäckts) de senaste två åren tex?
Anser man att denna typen av brott (falskanmälningar ) har ökat den senaste tiden?
I går lades ett liknande ärende ner i Göteborg. Där har man redan tidigare sagt att många av de s.k. överfallsvåldtäkterna är falska anmälningar. Inom ungdomsgängen förekommer både sprit, pengar ,behov av att synas och ånger som viktiga ingredienser då unga tjejer falskanmäler en som de haft sex med frivilligt.
Detta förstör tyvärr så oerhört mycket för dem, som verkligen blivit utsatta för övergrepp.
Alla de som sitter felaktigt i fängelse för dessa påstådda övergrepp som för några år sedan, överhuvudtaget knappast nämndes, måste få en chans till upprättelse. Kräv en oberoende resningskommission i Sv.(liknande Norge har)Utredningen som skulle kommit för några år sedan avstannade.
Skrivet 18 dec 2009 10:09 Johann B
Svar till Nickan. Falskanmälarna skyddas av polis och media.
Titta bara på hur polisen kryptiskt svarar och journalisten som inte vågar fråga rakt ut om det är en falsk anmälan. När det sker en våldtäkt slås det det upp med skrikande rubriker och polisen går ut i media. Men nu är det annan klang i julklockan. I förrgår var det liknanade fall i Göteborg som lades ner. Två stycken sådana här fall på två dagar. När ska vi få en debatt om falska anmälningar UTAN att det kommer upp att "Ja, men flera skyldiga går ju fria också" och "De flesta våldtäkter anmäls aldrig" .Som om det vore ett skäl till att inte prata om det?! Varje gång jag hör det där argumentet har jag börjat ställa motfrågan "Skulle du acceptera att sitta oskyldigt dömd i fängelse i flera år om du så visste att alla dina medfångar är skyldiga?"....
Johann Binninge
Ordf Rättssäkerhetsorganisationen RO
www.rsorg.se
Skrivet 19 dec 2009 13:51 nickan
Du har så rätt Johan! jag har själv arbetat med utsatta tjejer tidigare,men nu är det bortom all rim och reson när man ser den ena konstigare domen efter den andra, som utan några bevis fäller en man trots att man skulle ha kunnat ta fram friande bevis -OM MAN HADE VELAT.
Jag ser det som en slags hjärntvätt de senaste 10-15åren, där man hela tiden påstår att en tjej som anmäler, inte vill gå igenom en sådan process om man inte har skäl. Vilka dumheter!
En ung flicka som vill ha uppmärksamhet!
En f.d. hustru som vill få vårdnaden om barnen och skadestånd !
En ung kvinna som hoppade i säng med fel partner och nu är rädd att mista sin man! etc
Låt fallet Quick vara en varningsklocka för ALLA utredningar!
Man FÅR inte döma NÅGON för NÅGOT BROTT om det inte finns bevis bortom rimligt tvivel. RÄTTSSÄKERHET!
ORD MOT ORD kan aldrig vara ett bevis. Hellre då tio fria, än EN som sitter oskyldigt . Man eller kvinna, DET KUNDE VARA NÅGON AV DEM VI ÄLSKAR SOM SITTER OSKYLDIGT DÖMD JUST NU!