Blogginlägget fick John Johansson att se rött
Kommunalrådet Lennart Bondeson (KD) tycker örebroarna gnäller för mycket på köerna till massvaccineringen.
Relaterat
Artikelserie
- Svininfluensan
- Artiklar om svininfluensan:
- I morgon finns vaccin igen 2009-11-23
- Örebro med i vaccintoppen 2009-11-20
- Så många har vaccinerats på Örebromässan - hittills 2009-11-19
- "Influensan når kulmen om en till tre veckor" 2009-11-18
- Barnkö ordnas på Örebromässan 2009-11-18
- Var tredje elev på Sörbyskolan sjuk 2009-11-18
- Vaccinet är slut 2009-11-16
- NA-tv: "Många smiter förbi i kön" 2009-11-17
- NA-tv: 700 meter kö till vaccineringen 2009-11-16
- I dag börjar massvaccineringen 2009-11-16
- Åttonde dödsfallet i svininfluensa 2009-11-15
- Företagshälsovården får inte influensavaccin 2009-11-13
- Åldersgränsen för vaccin sänks - från tre år till sex månader 2009-11-12
- Ytterligare en länsbo död i svininfluensan 2009-11-10
- En vaccindos räcker för de flesta 2009-11-06
- Örebrosvin kan få influensa av människor 2009-11-01
- Svininfluensa slår hårdare mot unga 2009-10-09
- Nytt misstänkt dödsfall i influensa - i Västerås 2009-09-03
- Experterna: Så farlig är den nya influensan - och så gör du 2009-09-02
- Smittskyddsläkaren svarar på dina frågor 2009-07-24
Kristdemokraten Lennart Bondeson, ordförande i barn- och utbildningsnämnden i Örebro, är förbannad på örebroarna. I ett upprört blogginlägg ondgör han sig över alla väljare som klagar på köerna vid Örebromässan. I inlägget, som publicerades i går, skriver han:
"Man blir minst sagt upprörd över de som gnäller och klagar när massvaccineringen påbörjats på Örebromässan.
/.../
Allt detta är något utöver det vanliga, som innebär mycket svåra planeringsförutsättningar och ett genomförande som inte kan liknas med något annat. Då klagar folk över köer, dimma och dålig sikt på E20 till mässan, att vaccinet tar slut osv. Det är ynkligt och svagt.
/.../
Men det verkar som många inte klarar av "mindre kriser" /.../
Jag tycker reaktionerna säger mera om läget bland medborgare - som räknar med att livet ska vara en enda rak motorväg!"
Såg rött
Blogginlägget fick Socialdemokraternas politiske sekreterare John Johansson att se rött.
- Ett ledande kommunalråd i Örebro ska inte kalla människor för ynkliga och svaga. När man börjar angripa människor har man gått för långt, säger han.
De problem som funnits med långa köer och människor som fått åka hem ovaccinerade efter flera timmars väntan tycker Johansson gör vissa klagomål befogade.
- Alla gör så gott de kan, men har man tagit ledigt för att vaccinera barnen, suttit och väntat i två timmar och sedan fått höra att vaccinet är slut och att de delat ut för många kölappar så har man rätt att klaga, säger han.


4 m/s







































Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 19 nov 2009 09:57 led
Om det är någon som framstår som ynklig och svag så är det väl Bondeson.
Har någon hört honom ryta till någon gång.
Förresten Bondeson, gå och ställ Dig i kön till vaccineringen, för det har Du väl inte gjort för att grunda uttalandet på.
Skrivet 19 nov 2009 10:04 Bauer
Tack Bondesson äntligen någon politiker som vågar säga dagens sanning. Speciellt att folk i allmänhet inte klarar av en kris. Ni som gnäller kanske skulle ut i världen och se hur det kan se ut.
Skrivet 19 nov 2009 10:06 Pomperipossa
Men han Bondesson!Vi är i gnällbältet!Kom ihåg det!
Skrivet 19 nov 2009 10:11 CG
I Örebro går landstinget ut och säger sig vara beredda att ta emot 4000 pers / dag och 150 sjuksystrar står med uppkavlade ärmar och kör så svetten sprutar....men......så vart det ju aldrig. De skulle köra mellan kl 14-19 varje dag men redan dag 1 så är vaccinet slut kl 14. Är det någon PRAO - elev som är projektledare för vaccinationen , för speciellt genomtänkt verkar det ju inte vara. Vid mässan i Örebro står massor med folk och informationen att det är slut verkar inte nå de som står en bit bak i kön. Dag 2 kommer och de kör igång igen kl 14 , redan kl 16 är det slut , igen. Vad är det för skämt.
En del har stått i kö sedan kl 10,30 på förmiddagen.....va faan...ärligt. Det här är ju som Ryssland. Folk står i km långa köer utan att veta om de får någon spruta eller ej.
I Karlskoga står en politiker först i kön och ler brett, inte faan har han tagit ledigt från jobbet för att stå där. Han skryter att han stått där sen kl 10.
Allt kring det är väldigt ogenomtänkt.
Skrivet 19 nov 2009 10:14 Diesel
Är väl Bondesson som är ynklig. Ställ dig upp och säg att vi gjort en planeringsmiss i stället. Hur kan det fungera i andra kommuner men inte i Örebro? Lär av Skåne som snart har vaccinerat hela befolkningen. Skolbarnen var vaccinerade för två veckor sedan. Att vara så blåögd och tro att man kan kalla hela befolkningen till ett ställe för vaccination och sedan inte förstå varför det blev kaos, då är man inte rätt person att leda kommunen.
Skrivet 19 nov 2009 10:14 Denise28
Jag tycker det är helt sjukt så dåligt denna vaccinering sköts! Det är ingen respekt för att människor har arbeten eller annat att sköta. Man bara förväntas ta sig tid att stå flera timmar i kö, vissa med barn, och så finns inte ens vaccin när kommer fram. Det är så dåligt! Det krävs lite styrning för att smidigt vaccinera en hel stad och den har saknats helt i Örebro!
Skrivet 19 nov 2009 10:18 CG
Jag skrev fel. Det tog slut runt kl 16 första dagen.
Skrivet 19 nov 2009 10:27 skurt
Är det någon som gnäller är väl isfåll Bondesson som gör det.
klaga och gnälla är ni bra på i Kommunalrådet och kanse hade det varit bättre att om ni hade gjort en bra planering på vaccineringen men ni har väl inte kapacitet för det eller för lata eller ni skiter i folket som ni alltid gör. Gå ställ er i kön själv i flera timmar med barn i kyla och regn innan ni snackar ...
Skrivet 19 nov 2009 10:30 ag
Hur kan man göra ett sådant uttalande, prova själv och gå dit med två små barn och stå i 2 timmar. Sen kan du uttala dig om ynklighet.
Själv fick du väl spruta på kontoret....
Tycker kommun o landsting ödmjukt borde erkänna att det kanske kunde ha skett på ett smidigare sett.
Skrivet 19 nov 2009 10:33 annaanka
Bra bra. Har inte ni som klagar förstått att det beror på alla hysteriska människor som tänker egoistiskt.
De som arbetar med detta gör sitt bästa.
OM alla utan barn stannade hemma skulle ju kön miska med 75%.....
Skrivet 19 nov 2009 10:37 fotbollsprofessorn
TACK Bondeson för att du säger vad du tycker, en åsikt som de flesta smarta politiker skulle hålla tyst om även om de tyckte som du..
detta eftersom din åsikt är helt befängd.. & ett hån mot de som under rådande skitförhållande får köa för vaccinering.
Det är så dåligt arrangerat.. men det är du tydligen för trög för att fatta.
Skrivet 19 nov 2009 10:45 MrRude
Bondesson har ju säkert stått och köat i timtal, och inte tyckte han att det var besvärligt.
Skrivet 19 nov 2009 10:53 louise
Bondesson är väl mer ynklig och svag. Lägger ner skolor och bara jamsar. Ingen pondus eller karisma alls - ingen bra PR för Örebro precis - vi måste ha STARKA och handlingskraftiga politiker och inte jönsar som är ynkliga och svaga.
Skrivet 19 nov 2009 10:54 ej naiv
Ynklig och svag = Bondesson själv.
Skrivet 19 nov 2009 10:55 Tyckare
Det är lätt att säga när man själv inte behöver stå där i timtal!
Skrivet 19 nov 2009 10:58 AnnicaK
Det är väl lättare att gnälla på de som ger kritik till ett ICKE hitills fungerande vacc.system som uppenbart hade kunnat ske på bättre sätt än att försöka ta till sig och DRA LÄRDOM av kritiken.
Varför inte utnyttja hemvärnet eller militären till att hålla ordning på kön och på ankommande bilar. OM kön hade gått längs kanten på parkeringen så hade fler fått plats och inte stått ivägen för bilar som ska in och ut/olycksrisk!
Dela ut nummerlappar till det antal vuxendoser som finns direkt för onödig väntan. Blir det vaccin över kan de väl användas dagen efter?
Om en massvacc. behöver ske igen så ta lärdom av detta genrep, ta enbart emot de grupper som prioriteras men låt självklart resten av familjen vaccineras samtidigt om de följt med barnet. Alternativt ordna med all vaccinering på förskolor/skolor och bvc. Vägra ta emot 2:avacc första veckan.
Hänvisa inte allmänheten till att ta buss 31 utan att se till att beställa extrabussar på linjen! Alla har inte bil eller körkort
Skrivet 19 nov 2009 10:59 bosse.j
Jag håller med Bondesson till 100 procent! Lansting och kommun har inte varit med om liknande förut. Det måste bli senario med try and error! Och folk bara gnäller söm vanligt. Landsting och kommun måste få en chans att utvärdera situationen. Så att det blir bättre nästa gång.
Det här ärju bara en krusnjng på ytan mot vad som verkligen kan hända (Spanska sjukan).
Skrivet 19 nov 2009 11:02 palp
Är det inte via kritik som man förbättrar sig?? Verkar som du själv är van att åka motorväg eftersom du inte tål det. Tycker du avslöjar vad du går för! Förövrigt tycker jag att personalen ska ha all heder , dom gör säkert sitt bästa!
Skrivet 19 nov 2009 11:06 Farfar
Om berörda politiker och tjänstemän hade planerat massvaccineringen lika bra som de har planerat sina pensioner, avgångsvederlag och fallskärmar så skulle det nog inte uppstå några som hellst problem med vaccineringen. Det här är ju något som man måste räkna med inträffar i samhället, och därför måste våra ansvarga överbetalda tjänstemän och politiker ha detaljerade planer klara i förväg, som det bara är att sjösätta när läget så kräver.
Skrivet 19 nov 2009 11:06 Dick Tracy
Bondesson vet väl inget om verkligheten som banfamiljer lever i. Jag känner personligen några ensamstående mödrar utan bil som dag efter dag försökt komma ut till mässan med linje 31. På tisdag lyckades en av dem till slut komma med bussen (inte lätt att få på sig själv och tre barn samtidigt när det är kö) men då kom de sent och stod i 3 timmar men till slut så fick de gå hem för att den yngste bajsat på sig. Vilken planet bor Bondesson på? Undrar förresten om barnkön får förstur i dag?
Skrivet 19 nov 2009 11:11 spanjorskan
Bauer skrev: Tack Bondesson äntligen någon politiker som vågar säga dagens sanning. Speciellt att folk i allmänhet inte klarar av en kris. Ni som gnäller kanske skulle ut i världen och se hur det kan se ut.
Jag instämmer vad Bauer skrev UT I VÄRLDEN OCH SE ER OM.gnällbältet
Skrivet 19 nov 2009 11:22 Palle
Visst är det en absurd situation men debatten bygger inte på en massa insändare utan på uppmärksammade reportage .Man vore väl en idiot om man står och köar i två timmar och det kommer en journalist och frågar vad man tycker och man då skulle tycka det är toppen !
Sen kan NA fråga våra politiker hur dom har löst vaccineringen ,säker har det använts en o annan VIP dörr
Skrivet 19 nov 2009 11:27 Ensam Mor 8 barn
Bondeson ??????????????????
ska inte du ta in vad folk tycker - Är du en representant för vad vi - folket i Örebro tycker ?????????? Bäst vi väljer annan representant nästa gång.
Har du inte fattat att vi är extremt tacksamma för att få gratis vaccin men extremt missnöjda med hur klantigt man kallat hela stan på en enda gång i o med att man välkomnar alla men rekomenderar att börja med ungarna o blir förvånad när 70-åringarna står först i kön på måndag.
Själv har jag avvikit fr jobbet 3 ggr innan jag igår på annan ort fick sista ungen - 17-årigen vaccinerad. Kändes viktigt att vaccinera så fort som möjligt o jag är tacksam att hela min familj nu fått vaccinet.
Men jag GNÄLLER fortfarande över organisationen o hur man valt att göra här i stan.
O du spanjorskan - Bara för att det är ännu värre ute i världen måste väl inte vi klanta till det i gnällbältet ?
Skrivet 19 nov 2009 11:31 fia123
Ha ha ha Det är väl klart att Lennart Bondesson kan yttra sig som själv inte behöver stå i kö i timmar, Ha är säkert en av dom "viktiga" personer som fick vaccin först.
Skrivet 19 nov 2009 11:32 Babel
haha, ja det är skrämmande att människor som Lennart Bondesson ska ta hand om oss andra i kriser. Om du Lennart själv gick och ställde dig i kön vid mässan som var en kilometer lång då kanske du kan skälla på de som klagar men det antar jag att du inte gjort, du behöver nog inte stå i någon kö över huvud taget! Du kan väl ta med dig någon bekants barn som inte har möjlighet att köa flera timmar och hjälpa dem så ska vi se om du tycker det fungerar bra. Att upplägget är dåligt kan väl vem som helst märka, varför ljuga om det?
Skrivet 19 nov 2009 11:34 Babel
Diesel skrev: Är väl Bondesson som är ynklig. Ställ dig upp och säg att vi gjort en planeringsmiss i stället. Hur kan det fungera i andra kommuner men inte i Örebro? Lär av Skåne som snart har vaccinerat hela befolkningen. Skolbarnen var vaccinerade för två veckor sedan. Att vara så blåögd och tro att man kan kalla hela befolkningen till ett ställe för vaccination och sedan inte förstå varför det blev kaos, då är man inte rätt person att leda kommunen.
helt rätt! Håller med till punkt och pricka!
Skrivet 19 nov 2009 11:39 reine
Jag bor inte i Örebro,men har gjort det...För det första hur fan kan man lägga vaccineringen där ute ? Sen till det andra,man får ju tacka gud för att det inte är värre än det är...Bondeson tycker att man ska ta lärdom nu...Vad är det för trams !! Sådant här ska "ingå" i en redan befintlig krishantering,vilket missköts som tusan av alla myndigheter !
Skrivet 19 nov 2009 11:45 palp
Till "spanjorskan" och "bauer": när politiker lägger ner skolor, försämrar för våra äldre och förskingrar våra pengar, ska vi UT I VÄRLDEN OCH SE OSS OM då också?
Skrivet 19 nov 2009 11:50 envanliganna
Tack annaanka för att du skriver det jag tänker!
På na.se din minut är den första som uttalar sig just det en pensionär!!!
Och du Bondesson, tror du att du vinner röster på dina korkade uttalanden? (Dock skulle jag vilja veta hos vem du mutade in dig för att få din spruta, för inte kan det vara så att du vaccinerades först för att Örebro skulle lida om du blev liggande)!
Skrivet 19 nov 2009 12:14 Mogge328
Otroligt vilket väljarförakt den höga herren Bondesson uppvisar. Denna syn återspeglar sig säkert i annat arbete gentemot invånarna -"De ska inget ha, de är ynkliga, lata och svaga". Behövande har ingen plats i "mitt" Örebro........
Acceptera istället att organiseringen av vaccineringen har varit under all kritik och att den riktade kritiken varit befogad. Kanske kan man börja få ordning på organisationen framgent. Är det samma personer som organiserar vården, så förstår jag varför sjuka skickas hem för att dö i svininfluensan.
Skrivet 19 nov 2009 12:16 AnnaLena
Vi är anhöriga till en person som har leukemi och har under flera veckor försökt att få vaccin. Det har gått åt mycket tid från mitt arbete och mina barns skolgång. Nu kan inte barnen träffa sin far med risk att smitta. Tycker att jag har rätt att klaga.
Skrivet 19 nov 2009 12:27 Morrison
Ni som röstar på KD i nästa kommunval, se till att rösta ut den där idioten.
Skrivet 19 nov 2009 12:38 Karlsson
Håller med om kritiken!
De verkar inte tänka på att den grupp med personer de vill komma åt nu i första skedet, barn, ungdommar och unga vuxna 80-talister antingen är upptagna med studier eller arbete och ofta mellan klockan 13 och 15.
Kort sagt detta är den absolut sämsta tid ett landsting kan välja att ha öppet. om man verkligen vill nå denna grupp av befolkning. om de är arbetslösa och därmed är lediga denna tid så träffar de troligtvis inte lika många och därmed inte har samma behov att gå före i kön.
Det Lanstinget kommunicerar ut är att de har öppet mellan klockan 14 och 19 måndag-fredag. Om vaccinet bara räcker i 1-2 timmar så borde de skriva det också på deras hemsida!
Det pratas om att detta sparar pengar åt landstinget eftersom det annars är så många som behöver sjukhusvård. Men det pratas inte om den tidsförlust/ pengaförlust som många Örebroare måste bekosta själva när de tar tjänstledigt timme ut o timme in för att köa..
Själv väntar jag med vaccineringen till senare!
Skrivet 19 nov 2009 12:45 cgits
Tack Bondesson. Ditt uttalande bekräftar det jag länge misstänkt, jag fick nu kvittot på att du inte ens platsar i begåvningsreserven.
Detta uttalande plus KD starka insats i riksdagen får man väl hoppas på att de som röstat på er ska blivit väckta. Med andra ord Kd ut ur kommunalpolitkern och riksdagen.
Skrivet 19 nov 2009 12:54 stumpans
Nu får han väl ge sig. Har han själv stått där i flera timmar och köat? Tänk på alla småbarn som stått där i timmar, dom beundrar jag.
Det kanske är dags att politikerna går ut i verkligheten!!!!!
Skrivet 19 nov 2009 13:07 Jens
Bondesson känns lika smart som att klumpa ihop folk i influensatider!
För det är väll det som är meningen att man ska kunna smitta varandra i kön?
Skrivet 19 nov 2009 13:23 Svenne
Kö i sig själv kan stå ut med men jag hatar när någon kommer med alla sina kusiner och fräckt ställer sig först. DÅ gnäller jag.
Skrivet 19 nov 2009 13:42 E18 rasar sönder...
Örebro suger! Jag blir inte förvånad...
Typiskt att alla ska kasta skit på varandra i den här stan också!
Hlsn [Inflyttad och snart Utflyttad medboger]
Skrivet 19 nov 2009 13:50 Herr Per Lundbladh
Till er som känner er manade att gnälla först på vaccineringen och nu på en hyvens politiker som säger vad han tycker säger jag bara:
QQ, vill ni ha ost till ert gnäll?
Skrivet 19 nov 2009 14:16 JEO
Har Bondeson förlorat allt omdöme?
1. Man har ett jobb som man måste ta ledigt ifrån (om man kan).
2. Man måste bege sig ut till en industriförort utan särskilt goda kommunikationer.
3. Man måste ställa sig i en enorm kö som man inte vet hur lång tid den kommer att ta.
4. Man kan inte vara säker på att vaccinet räcker just den dagen.
Nog för att vi svenskar har dålig krisvana men det gäller ju även de beslutsfattare som planerat på det här vanvettiga sättet. Hur kan man ens komma på idén att förlägga hela massvaccineringen till ett enda, svårtillgängligt ställe? Varför får inte örebroarna flera vaccinationscentraler att välja på, så att man kan försöka med den som bäst passar ens egna förutsättningar?
Skrivet 19 nov 2009 14:41 stuka
För oss på landet är situationen ännu sämre med dom vaccinationstider som erbjuds. För dom få av oss som har ett arbete och särskilt för oss med lite udda tider så finns inget utrymme för vaccinering. Den enda tid vi får är torsdagar 16-19, ja om du har resväg och ska hämta barn på dagis så blir det knivigt i alla fall. För den butiksanställde med arbetstider 10-19 så är tiden definitivt ute....i dubbel bemärkelse.
Skrivet 19 nov 2009 14:54 Stophe
Vänta lite nu... Vem är det som gnäller egentligen? Lennart B sittande bekvämt vid sin dator? - eller hundra/tusentals köande msk som tvingats ta ledigt för att ställa sig i kö under flera timmar...
Lennart! Örebroarna klagar knappast över vädret, utan över ett strukturellt problem!
Du pratar om en unik situation eller kris, som om det kom plötsligt helt oväntat... Vaccineringen var en planerad åtgärd sedan flera veckor tillbaka...
Dessutom, Istället för att själva fundera och komma fram till hur ni bäst ska vaccinera Örebroarna borde ni kanske frågat hur andra län/länder tänker göra eller har gjort. Använd deras erfarenteter!
Ni som gör denna fråga till en röd eller blå fråga kan hålla tyst. Det är mycket tveksamt om det röd-gröna alternativet hade hanterat det på ett bättre sätt.
Problemet bottnar i ett otydligt ledarskap som jag sagt i tidigare inlägg. Landstinget borde infört åldersgränser vid vaccineringen. En ledare måste kunna fatta tuffa beslut inte bara vara en organisatör
Skrivet 19 nov 2009 15:12 Stophe
bosse.j skrev: Jag håller med Bondesson till 100 procent! Lansting och kommun har inte varit med om liknande förut. Det måste bli senario med try and error! Och folk bara gnäller söm vanligt. Landsting och kommun måste få en chans att utvärdera situationen. Så att det blir bättre nästa gång.
Det här ärju bara en krusnjng på ytan mot vad som verkligen kan hända (Spanska sjukan).
Du verkar glömma att vi lever i en globaliserad värld!
Visst kan vi lära oss något till nästa gång men Sverige är inte en ensam ö mitt i havet utan kontakt med omvärlden.
Man kan lära sig av varandra i hur man ska hantera denna situation. Vi i Sverige är inte vana att hantera kriser alltså att organisera oss inför en kris eller när något hänt plötsligt.
Andra länder (syd i europa - T.ex. Frankrike) är vana att hantera naturkatastrofer, översvämningar etc... dessutom spelar samhällets uppbyggnad en avgörande roll. Samhället är mycket mer hierarkiskt, vilket på många sätt är en nackdel (i min mening) men inför oväntade situationer finns en tydlig hierarki med tydliga ansvarsområden som möjliggör snabba insatser... Ett tydligt ledarskap är vad vi saknar. Någon som vågar fatta beslutet att enbart vaccinera barn upp till 17 först, dag 1, sedan vuxna upp till 25år dag 2 osv... Att neka någon vaccin på dag 1 kan innebära att denne dör. Men hur gick det med alla i kön som inte fick vaccin?
Skrivet 19 nov 2009 15:13 ib
Jag trodde i min enfald att Bondeson hade fullt upp att göra med sitt kommunalrådsfögderi.
Att sitta och blogga verkar vara ett tecken på att vederbörande har för lite att göra! Dessutom kan man ju inte precis skriva att Örebros skolor hör till de mest problemfria och välartade i vårt land!
Vad månde han gnälla över härnäst?
Jag tror det handlar om en gryende rädsla inför nästa val. KD:s redan usla siffror i opinionsmätningarna lär ju inte gå upp efter kommentarer av detta slag!
Bondeson, låt landstinget sköta sitt och du ditt så slipper vi lägga så mycket energi på att skriva inlägg om dumma uttalanden!
Skrivet 19 nov 2009 15:22 Trollchen
Några reflektioner:
1. Kan inte låta bli att le åt alla här som "gnäller" på de som "gnäller" - inser dom inte att dom "gnäller" själva? Närkingar ...
2. Den arrogans som Bondeson visar är otrolig. Särskilt som han är en politiker med ansvar för barn- och skolfrågor. Undrar om han har stått i vaccinationskön själv, pratar med några som står i vaccinationskön, eller över huvud taget kommunicerat med dom han hånar så. Übermensch. Obehagligt. I sådana här situtationer visar sig människors bästa och sämsta sidor. Undrar om han verkligen kan fortsätta som politiker?
3. Under om det är läkarna som har organiserat det här med logistiken kring vaccinering? Jag vet av erfarenhet från tidigare jobb att läkare ofta anser sig vara bra på allt. Kanske att man kunde ha tagit hjälp av en organisationskonsult för själva det praktiska? Så kunde läkarna ha ägnat sig åt att kommunicera med alla som har frågor nu. Alla "undergrupper" som inte vet var de ska vända sig just nu...
Skrivet 19 nov 2009 19:34 Me, myself & I
Tack Bondeson, du har lyckas sätta ord på din egen och andra beslutsfattares inkompetens när det kommer till hur saker ser ut i verkligheten.
Tomte!
Skrivet 19 nov 2009 20:49 jojo2
Hej
jag tycker någon begåvad människa ska uttala sig om om det är så smart egentligen att vaccinera sig.
Min mamma och pappa som är 70 och 72 har ett naturligt skydd p.g.a. asiaten och hongkong. Nu när vi springer och vaccinerar oss - vad har vi då för skydd om 20 - 30 år ?
Samhället, den absolut stora massan måste ju då vara oerhört dåligt skyddad för den INFLUENSA som då kommer?
Fredlund - kan du svara på det?
-
För övrigt tycker jag att köer borde avskaffas.