Frestande att ta till glaset
Krogpersonal bör se upp med sitt eget drickande. Det varnar forskare för efter en ny studie.
Relaterat
– Visst kan krogmiljön medföra att det är lättare att bli riskkonsument.
Det säger Daniel Welin som driver flera krogar i bland annat Örebro.
En studie med drygt 600 kroganställda visar att drygt 60 procent låg över nivån för riskkonsumtion. För kvinnor i åldersgruppen 18–29 år var siffran 82,4 procent och för lika gamla män 72,4 procent.
Åtta av tio unga kvinnor som jobbar på krogen ligger över riskkonsumtion.
Lisa Lindahl har arbetat tre år på Pitchers i Örebro.
– Så kan det nog vara, säger hon apropå uppgifterna i undersökningen.
– Men går jag till mig själv är det snarare tvärtom. När jag inte jobbar så håller jag mig så långt jag kan från krogmiljön med allt vad det innebär och att dricka på jobbet är inte aktuellt, säger Lisa Lindahl.
Professor Thor Norström, en av författarna till studien, tror att stress, kvällsarbete och närheten till alkohol är faktorer som möjligen påverkar.
Daniel Müller, en annan av forskarna, talar om ”en utpräglad dryckesmiljö”.
– Det är oerhört frestande att anamma den, vända på dygnet, umgås med andra i branschen, det blir en livsstil att dricka efter jobbet och man börjar ju inte direkt klockan åtta nästa morgon. Men jag hade inte väntat mig så höga siffror, förvånande och verkligen oroande.
Man kan dras med
Daniel Welin driver bland annat Pitchers och Villa Strömpis i Örebro.
– Visst är det så, man jobbar i en festmiljö och kan dras med, säger han.
– Och vi har ingen konk-ret nedskriven åtgärdsplan men däremot har jag och andra chefer hos oss i ryggmärgen att kolla beteendet hos de som jobbar här.
– Som arbetsgivare är det mitt ansvar att lyfta upp de här frågorna på agendan och det är till exempel aldrig tillåtet att dricka efter avslutat pass, medan man är kvar på jobbet.
– För tio år sedan var det vanligt att man tog ett glas tillsammans, när gästerna lämnat på natten och innan man städade och gick hem.
– Det är en kultur vi inte tillåter, säger Daniel Welin.
Fakta/Bakgrund
Alkohol och kroganställda
Undersökningen bygger på tio frågor i tre teman ställda under 2009 till drygt 600 anställda i Stockholm, företrädesvis servitörer/servitriser och bartenders.
Hur mycket dricker du, hur ofta och vad dricker du?
Har du hamnat i problem genom ditt drickande, som olyckor, våld, ånger?
Har din omgivning, släkt och vänner, uppmärksammat dig på att du dricker mycket och ofta?
Drygt 60 procent av de tillfrågade låg över nivån för riskkonsumtion. För kvinnor 18–29 år var siffran 82,4 procent och för lika gamla män 72,4 procent. Siffrorna sjönk kraftigt för äldre åldersgrupper.
Studien har publicerats online i Scandinavian Journal of Public Health.
(TT)




