Så ska fler farliga
bilförare stoppas
Varje år dras omkring 5000 körkort in.
Men med en tuffare hållning från läkarkåren ska nu fler stoppas.
– Det borde vara många fler, menar Lars Englund, chefsläkare vid Transsportstyrelsen.
Relaterat
Från och med 1 februari utökades läkarens skyldigheter att anmäla patienter som inte är lämpliga att köra bil. Om läkaren bedömer att patienten av medicinska skäl inte borde köra måste det anmälas till Transportstyrelsen. Det gäller både körkortsinnehavare och personer med taxiförarlegitimation.
– Den viktigaste ändringen är att läkaren nu har en skyldighet att anmäla även om patienten själv inte vill det. Det räcker att läkaren misstänker att patienten är olämplig. Tidigare har man kunnat vägra en utredning och sluppit undan. Men gör man det nu måste läkaren anmäla till Transportstyrelsen som då kräver ett friskhetsintyg från patienten. Läkarna får en helt ny juridisk kraft, säger Englund.
Förhoppningen är att fler olämpliga bilförare ska stoppas. Men trots skärpningen finns det fortfarande kryphål. Läkaren kan välja att ge patienten ett muntligt körförbud vilket inte rapporteras till Transportstyrelsen.
– Det är ett väldigt stort ansvar att ta på sig som läkare. Ska man använda det måste man förankra förbudet väl hos patienten. Man måste även följa upp att det följs genom återbesök. Det ska inte vara ett sätt för läkaren att slippa ta det ansvar som riksdagen beslutat om, vilket det nog är för många, säger Englund.


1 m/s



















































Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 8 feb 2012 13:49 olivernilsson
helt rätt, finns för många idioter som har körkort på vägarna
Skrivet 8 feb 2012 14:05 B (Ej registrerad)
Bra dra in mer körkort, inte bara för dom gamla o sjuka !
Det finns massvis med farliga personer bakom ratten
som av någon anledning, råkat få körkort.
Det borde klassas som tjänstefel/vårdslöshet att godkänna alla dårar
som lagligt får sitta bakom ratten på vägarna !
Skrivet 8 feb 2012 14:23 Oskar (Ej registrerad)
Håller inte med alls överhuvudtaget, det räcker med att folk åker dit på fortkörning trots att det handlar om ett fåtal km/h. Finns ingen Svensk som kör dåligt, utan vi är faktiskt kända för att ha bra koll på trafiken. Detta är skandal!
Skrivet 8 feb 2012 14:41 pa (Ej registrerad)
Hur ska det bli när folk skall jobba till 75 och det blir med gamla människor bakom ratten?
Skrivet 8 feb 2012 15:19 har körkort (Ej registrerad)
Men var ifrån kommer alla dessa sk idioter,dom har väl gått i bilskolan,det kanske är där man bör leta efter dom,för dom har trots allt blivit godkända en gång
Skrivet 8 feb 2012 15:47 Kotten (Ej registrerad)
Oskar (Ej registrerad) skrev:
Håller inte med alls överhuvudtaget, det räcker med att folk åker dit på fortkörning trots att det handlar om ett fåtal km/h. Finns ingen Svensk som kör dåligt, utan vi är faktiskt kända för att ha bra koll på trafiken. Detta är skandal!
Men nu handlar det väl om folk som är såpass fysiskt nedsatta att de blir en fara i trafiken, och inte någon fortkörare som blir tagen av polisen.
Skrivet 8 feb 2012 16:13 classa (Ej registrerad)
Minst 1 års indragning för mobiltelefoni utan head-set också!!!
Skrivet 8 feb 2012 16:28 Stigbritt
Jag tycker att man borde dra in körkortet för alla som kör Mitsubishi. Är det någon bilist som kör riktigt dåligt så är det 8 gånger av 10 en Mitsubishi... lägg märke till det gott folk.
Skrivet 8 feb 2012 16:40 Reinfeldt (Ej registrerad)
pa (Ej registrerad) skrev:
Hur ska det bli när folk skall jobba till 75 och det blir med gamla människor bakom ratten?
Rollatorer har ingen ratt...
Skrivet 8 feb 2012 16:53 chrille (Ej registrerad)
Dra in körkortet för alla som kör mindre en 100 mil om året, då blir vi av med en stor del kommunal tanter på vägarna som är livrädda för minsta lilla omkörning.
Vet att alla håller med mig , tack för ordet.
Skrivet 8 feb 2012 17:53 Laban (Ej registrerad)
Stigbritt, jag tror du har lite fel där. Min uppfattning är att det finns två tyska bilmärken, på 3 och 4 bokstäver (jag menar inte Opel) som står för 50% av alla incidenter, från parkera på lastzon, till köra om trots möte och heldragen linje. Finns det nån trafikregel dessa två bilar respekterar?
Skrivet 8 feb 2012 22:52 De bar å åk (Ej registrerad)
pa (Ej registrerad) skrev:
Hur ska det bli när folk skall jobba till 75 och det blir med gamla människor bakom ratten?
Det är en väldig skillnad på 75 och 90, det är som 10 kontra 25 år. Snarare kör en 75-åring bättre än en 20-åring.
Nej, fram för en körkortsålder på 25. Ungdomarna har ju i alla fall inga jobb.
Skrivet 9 feb 2012 09:36 Funderare (Ej registrerad)
Är det rätt de som har ADHD kör bil ? Framför allt att de får starka mediciner och sitter bakom ratten. Den sjukdomen har ju 18 åringar till 100 idag. Den verkar många ha.
Sen finns det väl andra sjukdomar också som folk blir medicinerade mot, då ska man inte köra bil. vilka förare som är sjuk inser detta?
Förr fanns det en varningstriangel på medicinförpackningen att man inte skulle köra bil. Men varningstrianglarna försvann från förpackningen. Nu får man själv ta reda på om man får köra bil för vissa mediciner. Kolla med apoteket.
Man måste ju fatta själv att man inte ska köra bil om man är medicinerad med starka mediciner.
Medtrafikanter samt gående behöver inte bli påkörda från en sådan förare som ej är i bra skick.
Skrivet 9 feb 2012 10:32 Kör inte med medicin i kroppen (Ej registrerad)
De som äter starka värkmediciner och kör bil påverkade av dessa bedövningsmedel skulle polisen ta körkortet från på studs!
Skrivet 9 feb 2012 11:19 Demokraten (Ej registrerad)
Givetvis ska den som utgör en fara för andra i trafiken inte få köra bil. Jag anser att man borde införa en obligatorisk hälsoundersökning, t.ex. var femte eller var tionde år, i syfte att få bort farliga förare från vägarna. Vi förändras alla med stigande ålder; att man en gång tagit körkort är ingen garanti att man för all framtid är en lämplig förare. Vid individuell prövning kan då bilistens körförmåga bedömas. Det är bättre än att låta generaliserande gränsdragningar, som t.ex. vissa procent av synomfång, få avgöra.
På motsvarande sätt borde även regelbundna körprov införas. Den som inte klarar körprovet behöver inte nödvändigtvis förlora körkortet, utan kan då lämpligtvis anvisas en obligatorisk kurs/utbildning för att fräscha upp körkunskaperna; efter godkännande är det sen bara att tuta och köra vidare.
Skrivet 9 feb 2012 17:59 Yrkeschauffören (Ej registrerad)
Inte bara läkemedel, sjukdomar, alkohol och knark som gör en bilförare farlig. Upphör aldrig att förvånas över hur polisen låter vissa fortsätta köra bil. Och dessa förare är oftast unga nog att vara med i "riskgruppen" 18-24 åringar. Kör billiga bakhjulsdrivna bilar, bländande dimljus, så nedtyngda baktill att dom lyser upp himlen och en person bakom ratten som måste sladda varje gång ratten ska vridas lite.
Så vill polisen plocka körkort av farliga förare ska dom bege sig ut till Mässan på fredag och lördag kvällar, där har dom då ett stort antal att välja mellan.
Skrivet 9 feb 2012 23:03 Call of the wild (Ej registrerad)
jag har bott i malmö i 5 år och har sett ur de kör som idioter...här i örebro är det lugnare..
Skrivet 10 feb 2012 09:48 Jaguar fräsaren (Ej registrerad)
chrille (Ej registrerad) skrev:
Dra in körkortet för alla som kör mindre en 100 mil om året, då blir vi av med en stor del kommunal tanter på vägarna som är livrädda för minsta lilla omkörning.
Vet att alla håller med mig , tack för ordet.
Klockrent Chrille..... det är faktiskt dessa kommunal tanter som är värst, dom har inte kört på massor med år, sen skall dom ut i jobbet helt plötsligt, och är livrädda och osäkra på allt i trafiken, Ett körkort skall underhållas med bilkörning helst varje dag året om!