140 däck skars sönder
Minst 50 bilägare fick sina bilar vandaliserade i centrala Örebro natten till tisdagen.
Relaterat
"Jaha, vi har fått punka på en bil" tänkte Peter Bolle när han kom till jobbets parkering i vid åtta-tiden i morse. Sen tittade han lite mer och upptäckte platta däck på IT-hantverkarnas alla sex bilar som står parkerade vid Älvtomtagatan.
Många anmälningar
Företaget var långt ifrån ensamt i Örebro om att drabbas av vandalisering. Under förmiddagen och eftermiddagen strömmade anmälningarna in till Örebropolisen.
Alla handlade om att folk fått sina bildäck sönderskurna.
– Vi är uppe i cirka femtio anmälningar nu, där sammanlagt ungefär 140 däck skurits sönder, och det kommer in nya anmälningar undan för undan. Alla drabbade har säkert inte upptäckt det än, berättade Örebropolisens informationschef Mats Nylén vid 16.30-tiden.
Gustavsgatan värst drabbad
Anmälningar har kommit in från Nygatan, Slottsgatan, Rudbecksgatan och Fabriksgatan i centrum, samt från Storgatan, Svanåallén, Krontorpsgatan, Skomakaregatan, Hedvigsgatan och Berggatan på norr.
Men värst drabbad är Gustavsgatan på väster, där däcken på ett 20-tal bilar skurits sönder.
– I stort sett alla bilar som skyms av garagelängan har drabbats. Ett, två, tre eller alla fyra däcken har skurits sönder. Jag har ringt runt till bilägarna och informerat dem, säger Leif Wallin, vicevärd i bostadsrättsföreningen Apel, där de drabbade bilägarna bor.
Stickhål
Däcken har stickhål, som kan vara gjorda med kniv.
– Vi har pratat om det på jobbet, säger Peter Bolle. Man undrar ju, vem går runt med en kniv så här? Och var det planerat eftersom det är över hela stan?
För IT-Hantverkarna blir det en dyr historia med en självrisk på 4 000 kronor per bil.
Tipsa polisen!
Mats Nylén säger att polisen tacksamt tar emot tips och information från allmänheten. "Ring vår nationella växel, telefon 114 14 och välj alternativ 2 för att komma till en av våra tipsmottagare", skriver Nylén på polsiens hemsida.
I januari skedde en liknande däckvandaliseringsvåg i Kumla. Då drabbades 37 bilar. Enligt Mats Nylén undersöker polisen nu om det kan finnas något samröre mellan de händelserna och nattens vandaliseringar i Örebro.


2 m/s




















































Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 7 feb 2012 11:31 JA DU (Ej registrerad)
JAG BLEV FYFAN DRABBAD HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP!!!!!!!!!!!
Skrivet 7 feb 2012 11:50 J (Ej registrerad)
Vad dumma i huvudet vissa personer är. Nödvändigt att skära sönder däck på bilar?
Skrivet 7 feb 2012 11:51 Vilgot
Inget straff är nog för den mänskliga ohyran som gör saker som denna. Så j-a mycket problem skapas, för att inte tala om kostnaderna. Det värsta är ju att smutset kommer undan med det också.
Skrivet 7 feb 2012 12:06 Alltsuger (Ej registrerad)
Trevligt att se hur världen utvecklas!
Skrivet 7 feb 2012 12:07 markus (Ej registrerad)
En del måste bara ha för tråkig fritid och absolut för mycket fritid.
Skrivet 7 feb 2012 13:05 Bilägare (Ej registrerad)
Vem eller vilka gör sådana här brott? Och varför?? Hoppas att de åker fast!
Skrivet 7 feb 2012 13:12 Jp (Ej registrerad)
Tydligt det är meningslöst med försäkring. Just en sånhär händelse som man inte kan påverka som man vill ha hjälp av den. Men med sånna självrisker så är de jämt ut att köpa däcken sj, plus det man redan har betalt för försäkringen.
Hade jag haft min 150 000 kr bil helförsäkrad i dom snart sex år jag ägt den så hade jag betalt den två ggr. (6* ca 20 000). Bättre spara undan pengarna i egen ficka :)
Skrivet 7 feb 2012 13:36 allavi (Ej registrerad)
Hoppas att de skyldiga åker fast och att de blir intagna ett tag.
Att de får både betala det de förstört och be om ursäkt till de drabbade.
Men men tänk många gånger vad synd de är om de skyldIga,verkar vara mera synd om dem än de drabbade.Sett det vid många ting.
Skrivet 7 feb 2012 13:42 HP (Ej registrerad)
Utanförskap är ett större och större problem i samhället. Utagerande som denna vandalism kommer att bli vanligare. Lösningen är att gå till roten av problemet.
Skrivet 7 feb 2012 13:46 hå hå ja ja (Ej registrerad)
Samma hände i Kumla förra veckan
Skrivet 7 feb 2012 13:58 fredrik (Ej registrerad)
HP (Ej registrerad) skrev:
Utanförskap är ett större och större problem i samhället. Utagerande som denna vandalism kommer att bli vanligare. Lösningen är att gå till roten av problemet.
Tror att du har helt rätt , men samtidigt så underlättar ju inte denna typ av sysselsättning förståelse. uppförsbacken blir bara värre.
Skrivet 7 feb 2012 14:15 Kroken (Ej registrerad)
Till den eller de som har gjort detta kan jag bara säga att det var mycket kortsiktigt tänkt. Det blir nämligen en dyr nota för detta. Du/ni hade kunnat åkt på en skön semester för de pengar som ni nu kommer att få betala i skadestånd. Hur har ni det med huvudet? Det där man skall använda att tänka med!
Skrivet 7 feb 2012 14:22 Husägare (Ej registrerad)
Någon arg yngling som haft en dålig kväll?
Skönt att slippa sådant som husägare en bit utanför centrum. Var annars vanligt med pangad ruta, repad lack, smashad backspegel lite då och då när vi bodde i stan.
Skrivet 7 feb 2012 15:12 FRI BEVAKNING !!! (Ej registrerad)
LÄNSTYRELSEN-Dags att kamerabevaka samhället!!
Endast brottslingar skyddas utan bevakningen!!
Skadegörelser mm är katastrofer för oss hederliga medborgare!
Släpp kameran fri!
Eller vad säger ordningsmakten om detta ?!Eftersom de ej har personal som klarar av dessa brott & inte har tid med det!
100 bildäck a 1500kr = jävligt bra gjort
Skrivet 7 feb 2012 15:18 vänsteraktivister på gång eller bara sk "ungdomsgäng"? (Ej registrerad)
Kan inte det ha med miljönissar o göra som vill protestera.
Jag vill minnas att det var sånt i Stockholm. Kallas miljöindianer? folk som empatiserar med stalin och vänsterpolitik i samma anda som AFA och djurvänner som går runt på nätterna och knivar däcken på "onödigt stora" motorfordon som stadsjeep med mera.
Annars är det väl sk "ungdomsgäng som saknar fritidgårdar" eller helt enkelt pojkhyss av den typen som klottrar med mera?
Skrivet 7 feb 2012 15:24 Kalle B (Ej registrerad)
Bilägare (Ej registrerad) skrev:
Vem eller vilka gör sådana här brott? Och varför?? Hoppas att de åker fast!
Det är miljöaktivister som i sin klimatångest vill minska bilåkandet. Ungefär samma ungdomar som i sin vilsenhet släpper ut tamdjur i den vilda naturen med allt vad det medför eller de som krossar skyltfönster för pälshandlare.
Skrivet 7 feb 2012 15:32 Sluta dalta med brottslingar! (Ej registrerad)
Att skylla på utanförskap och sysslolöshet är ju bara löjligt. Hur sysslolös eller utanför man än är så bör man fatta att man inte kan skära upp massa bildäck, fattar man inte det är man en fara både för sig själv och andra och bör sitta inspärrad.
Skrivet 7 feb 2012 15:43 olleolle (Ej registrerad)
Ja, man kanske kan skicka dessa ynglingar på boxningskurs i karibien istället?
Det har ju funkat bra förut.
De är bara missförstådda
Skrivet 7 feb 2012 15:51 Gullegum (Ej registrerad)
Tror det är Sverigedemokrater som ligger bakom det här !!HeHe
Skrivet 7 feb 2012 16:26 Göran P (Ej registrerad)
Stackars ungdomar som gör på detta vis, men Sossarna skickar nog er på en segling till Västindien så ni får lite plåster på såren! Tacka vet jag Alliansen som försöker nypa till lite hårdare mot allt daltande i samhället!
Skrivet 7 feb 2012 16:32 B (Ej registrerad)
Det är säkert Miljöpartister som ligger bakom detta !
(obs ironi) Om dom föräldrarna hade koll på sina "rara"barn
så kan den här meningslösa idiotin minskas, för jag förutsätter
att det är yngre förmågor som bor hos
åtminstånde någon förälder !
Hoppas att dom åker fast, samt att föräldrarna utbildas att visa
intresse för sina barn o vara vägvisare åt dom istället för att
som nu, uppenbarligen inte ha nån koll alls...
Skrivet 7 feb 2012 16:32 lostbabe (Ej registrerad)
Kroken (Ej registrerad) skrev:
Till den eller de som har gjort detta kan jag bara säga att det var mycket kortsiktigt tänkt. Det blir nämligen en dyr nota för detta. Du/ni hade kunnat åkt på en skön semester för de pengar som ni nu kommer att få betala i skadestånd. Hur har ni det med huvudet? Det där man skall använda att tänka med!
Tror tyvär att folk med denna hobby inte har pengar till semester eller skadestånd heller för den delen
Skrivet 7 feb 2012 16:35 E (Ej registrerad)
På Öster var det någon jävel som gick och ritade hakkors och SS tecken i frosten på alla bilar förra veckan. Varenda bil på Sturegatan hade något av teknen på en eller flera rutor.
Skrivet 7 feb 2012 16:38 Jonas (Ej registrerad)
"Sluta dalta med brottslingar!"
Det finns mängder av empirisk forskning som visar på att just faktorer som utanförskap, låg socio-ekonomisk status och sysslolöshet är centrala i varför människor begår brott.
Detta säger nödvändigtvis inte att brottslingar ska gå ostraffade, men precis som många i kommentatorfältet har påpekat så kan samhället SPARA enorma resurser på att sätta in förebyggande insatser, istället för att _endast_ fokusera på bestraffning.
Är inte det något vi alla skulle tjäna på?
Skrivet 7 feb 2012 17:08 Stinsen (Ej registrerad)
Som sagt var, vart är vi på väg?
Jag minns när man var i Spanien för första gången, man förvånades över murar och grindar för garageuppfarterna.
Det tog några år, men nu är vi ikapp och förbi!
Glöm folkhemmet, de fromma bostadsområdena med busande barn.
FRAMTIDEN är här...
Skrivet 7 feb 2012 17:10 Jan-Erik (Ej registrerad)
Det är för att folk ska börja åka kollektivt och cykla detta gjordes
Skrivet 7 feb 2012 17:16 Bengt (Ej registrerad)
Ja det är ju minst sagt suspekt. Bara det att det skett på flera platser under samma kväll låter ju väldigt konstigt. Hade det bara varit stadsjeepar så hade det kunnat vara militanta miljöaktivister (grupper har sysslat med liknande aktioner i storstäderna sen en lång tid: "Asfaltsindianerna" tror jag dom kallar sig).
Men jag vettekatten. Det här ser ut som antingen vandalisering för bara sakens skull, eller så behöver däckhandlarna sälja lite mer den här månaden. Höhö.
Skrivet 7 feb 2012 17:28 e.s (Ej registrerad)
det är säkert minderåriga som gjort detta.
om så är fallet så hoppas jag att FÖRÄLDRARNA får betala!
Skrivet 7 feb 2012 17:42 Skattebetalande bilägare (Ej registrerad)
Moget!?? Jävla snorungar...
Skrivet 7 feb 2012 17:51 Castro (Ej registrerad)
Egendom är stöld!
Skrivet 7 feb 2012 18:35 Johan (Ej registrerad)
Miljöaktivister som inspirerats av tidigare omnämnda veganer som levde f-n och förstörde saker för att framföra sitt idiotiska budskap...?
Skrivet 7 feb 2012 19:39 HeRo (Ej registrerad)
År det någon däckfirma i länet som går dåligt? Håller med "Fri bevakning"! Mera kamerabevakning! Vi hederliga har inget att frukta, det är bara de andra som tjatar om integritet, tror jag!
Skrivet 7 feb 2012 19:58 X (Ej registrerad)
Det uppdagades för ett antal år sen att ett företag som höll på klottersanering, klottrade själva för att Örebropolisen var för effektiva med att klara upp såna där brott så att företagets inkomster minskade.
Sök: "Saneringsfirma medger eget klotter för en halv miljon"
Det skulle kunna vara nåt sånt när det är så många bilar som har fått sina däck förstörda...
Skrivet 7 feb 2012 20:21 Dockan (Ej registrerad)
Sluta dalta med brottslingar! (Ej registrerad) skrev:
Att skylla på utanförskap och sysslolöshet är ju bara löjligt. Hur sysslolös eller utanför man än är så bör man fatta att man inte kan skära upp massa bildäck, fattar man inte det är man en fara både för sig själv och andra och bör sitta inspärrad.
Bra sagt, håller med 100%!!!
Skrivet 7 feb 2012 21:11 Henke (Ej registrerad)
Det är knappast någon miljöaktivist som gjort detta. De öppnar ventilen och släpper ut luften på SUV:ar.
Mer troligt att det är något/några puckon, eller någon med en däckfirma...
Skrivet 7 feb 2012 22:04 Vicke (Ej registrerad)
" Skrivet 7 feb 2012 16:38 Jonas (Ej registrerad)
"Sluta dalta med brottslingar!"
Det finns mängder av empirisk forskning som visar på att just faktorer som utanförskap, låg socio-ekonomisk status och sysslolöshet är centrala i varför människor begår brott.
Detta säger nödvändigtvis inte att brottslingar ska gå ostraffade, men precis som många i kommentatorfältet har påpekat så kan samhället SPARA enorma resurser på att sätta in förebyggande insatser, istället för att _endast_ fokusera på bestraffning.
Är inte det något vi alla skulle tjäna på? "
Förbannat vettigt Jonas! Gäller i fler avseenden än detta!
Skrivet 7 feb 2012 22:32 detektiven (Ej registrerad)
Det kanske är nån däckfirma som vill få såld på sitt lager:D
mvh detektiv shwana
Skrivet 7 feb 2012 23:07 Medlidande Västkustbo (Ej registrerad)
Här är en ny teori till alla er uppe i Örebro från en tidigare drabbad på Västkusten:
- Ingen som har reflekterat över att detta (och Kumla) kan vara s k "inträdesprov" för ett eller flera ungdomsgäng beställda av någon tyngre kriminell grupp däruppe i gnällbältet...? (Ursäkta, svårt låta bli den som Västkustbo... :-)).
- Bl a i Göteborg har det funnits ett stort antal anlagda bilbränder i vissa områden sista 1 till 1,5 åren där man konstaterat att det var just en sorts beställningsjobb... Etablerade kriminella grupperingar "testade" bl a genom bilbränder ungdommar i lägre tonåren som gärna vill göra "karriär" inom brottets bana...
Vet inget om hur buset är organiserade uppe hos er men om det är så här är polisverksamheten (d v s avsaktanden av tidiga polisiära insatser...) en stor del av att det går så här långt tyvärr!
Känner med alla er Örebroare, hoppas ni lyckas få stopp på det här förbaskade ofoget innan det gått lika långt som i våra tre storstäder...
Skrivet 7 feb 2012 23:50 pensionär (Ej registrerad)
Tänkte när jag var på stan idag att snart har vi ett litet Malmö här. Det är ju fullt med sysslolösa ungdomar överallt. Ge de unga jobb och låt oss gamla få pension. Vi som har jobbat hela vårt liv. Mitt första jobb hade jag som femtonåring som barnflicka, tjänade 325 kronor i månaden. Om jag åt mat drog de av 25 kronor.
Skrivet 8 feb 2012 00:12 ts (Ej registrerad)
Min första tanke när jag hörde om detta på radion var att det är fråga om ett beställningjobb! Att vandalisera är en sak, det som förvånar är att det bara är däck som blivit drabbade. En vandal med vasst föremål skulle kunna tänkas göra andra "häftiga" saker än endast ge sig på däcken som för övrigt kräver viss kraft(=jobbigt) för att stick/skära i.
Som en del andra varit inne på här så rör det sig garanterat om en oseriös aktör inom branschen. Förr i tiden var stadens billackerare ute och stänkte bromsolja på bilarna för att få in mer med arbete, likadant med klottersaneraren.
Ja till bevakningskameror, fler patrullerande poliser som bevakar envars egendom. Vad gör polisen åt det här? Jo, de skriver av ärendena, det är det de är bäst på enligt statistiken. Men de är duktiga på att åka brumbrum... hehe
Skrivet 8 feb 2012 00:21 Däckad (Ej registrerad)
Undra vilken däckfirma som saknade jobb...
140 däck sönderskurna..
Måste byta båda så man har samma slitage på samma axel om inte 4-hjulsdrift.
Ca 300 däck á 2000kr = 600.000kr
600.000kr varav 30% marginal på försäkringsärenden = 200.000kr ren vinst för 2 timmars jobb...
Najs!
Skrivet 8 feb 2012 07:10 Jojjo (Ej registrerad)
När jag läste om illdådet tänkte jag att det inte dröjer länge innan invandrarna beskylls för detta, och se ... det blev omedelbart sådana kommentarer. Likadant var det när alla våldtäkter begicks. Då var det helt givet att det var en invandrare. När det sen visade sig vara en helyllesvensk blev det väldigt tyst i de leden. Inga ursäkter för de falska beskyllningarna sågs i kommentarfälten. Sluta med de där enfaldiga "skylla-på-invandrar-kommentarerna". De säger mer om er än om gärningsmannen.
Skrivet 8 feb 2012 08:34 E.T (Ej registrerad)
Det behövs fler fritidsgårdar.... Där ligger hela problemet till alla "hyss" ungdomar tar sig för.
Skrivet 8 feb 2012 12:00 EN SOM GISSAR (Ej registrerad)
VEM HAR MEST ATT VINNA PÅ DENNA DUMMHET?
För några år sedan så var det en koltter sanerings firma i Örebro som klottrade på nätterna och sannerade klotter på dagarna.
Jag tycker synd om de drabbade.
Lämpligt straff: byta däck och laga däcken.
Skrivet 8 feb 2012 13:18 Trött på brott (Ej registrerad)
Dags att upprätta ett DNA-register över alla som bor i Sverige så vi får slut på en massa onödiga brott. De som sköter sig har ju inget alls att frukta. Enbart buset kommer att tycka det inkräktar på den personliga integriteten. Sätt lite tryck på brottslingarna
Skrivet 8 feb 2012 18:18 jupiter (Ej registrerad)
pensionär (Ej registrerad) skrev:
Tänkte när jag var på stan idag att snart har vi ett litet Malmö här. Det är ju fullt med sysslolösa ungdomar överallt. Ge de unga jobb och låt oss gamla få pension. Vi som har jobbat hela vårt liv. Mitt första jobb hade jag som femtonåring som barnflicka, tjänade 325 kronor i månaden. Om jag åt mat drog de av 25 kronor.
Hur ska det gå när Reinfeldt tycker alla ska jobba till 75 år
sysslolösa ungdomar? räknade du dom? eller är det pro som har gjort en egen enkät ;)