Nedläggning av WUC stoppas
Nedläggningen av WUC, Wadköpings utbildningscenter, stoppas. Det beslutade gymnasienämnden i Örebro kommun alldeles nyss.
Relaterat
De tre styrande partierna, Socialdemokraterna, Centerpartiet och Kristdemokraterna, hade redan kommit överens om att de flesta programmen ska flyttas ut från WUC. Men kristdemokraten Lars-Ruben Fahlström valde i dag att gå emot sitt eget parti och rösta med de andra partierna i oppositionen.
Beslutet innebär att planeringen av flytt och gymnasieprogram från WUC ska avbrytas.


2 m/s



















































Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 3 feb 2012 16:15 Janne F (Ej registrerad)
Förnuftet segrade till slut! Hoppas det inte ändras en gång till nu av sossarna.
Skrivet 3 feb 2012 16:19 allavi (Ej registrerad)
Lars-Ruben Fahlström du är en riktig man du.
Tusen Tack för att du räddade WUC kvar.
Skrivet 3 feb 2012 16:50 Ammi (Ej registrerad)
Har gymnasienämnden sista ordet? Det finns ju även kommunfullmäktige och kommunstyrelsen över den.
Skrivet 3 feb 2012 17:31 anonym (Ej registrerad)
All min respekt går till Lars-Ruben Fahlström, men sista ordet är dock inte sagt i denna fråga. Det kommer givetvis tas upp i kommunfullmäktige...
Skrivet 3 feb 2012 17:34 Flyttkarusellen (Ej registrerad)
Och hur är det med Jävet?
Skrivet 3 feb 2012 17:39 per-Arne (Ej registrerad)
Nu kommer dom tvingas spara in ännu mer pengar.
Skrivet 3 feb 2012 17:40 Per Johan Behrn (Ej registrerad)
Synd att lägga ner en sådan fin yrkes skola!
Skrivet 3 feb 2012 17:41 Rätt ska vara rätt! (Ej registrerad)
där hoppas jag du har fel,anonym! Har frågan inte ansetts tillräckligt stor för att hanteras i KS och KF tidigare så bör den rimligtvis inte ha blivit de nu heller!!!!!
Skrivet 3 feb 2012 17:43 zorro (Ej registrerad)
just det, bra att man inte beslutar om att ta bort deras möjlighet. Och en stor känga i baken ska de ha som försökt att stoppa...
Skrivet 3 feb 2012 17:47 KLO (Ej registrerad)
Om vi väljer politiker som ska styra så ska de styra! Jag blir riktigt trött på att de som skriker högst alltid klarar sig... Jag minns när Karlslundskolan las ner och Björkhagaskolan räddades tack vare väldigt starka föräldrar i Björkhaga, Öknaskolan las ner lätt som en plätt - undrar varför? Rudbecksskolan skulle läggas ned men politikerna vågade inte så nu står vi där med för många skolor och allt är en politisk soppa med massor av prestige... Sanningen är att så länge Örebroare väljer friskolor istället för kommunala skolor så kommer de kommunala skolorna läggas ned - en efter en. Med tanke på de enorma skattesänkningarna som skett de senaste åren så finns INGET utrymme för flexibilitet inom skolan - det är pengarna som styr. Så här har det blivit och den enda lösningen är att ALLA partier enas om ETT alternativ och står fast vid det!
Skrivet 3 feb 2012 17:53 Annie (Ej registrerad)
Äntligen en person som har kurage att gå emot ett helt galet förslag! Tack!
Skrivet 3 feb 2012 18:18 David Sten (Ej registrerad)
Frågan är vad som är bäst.
Dom har inte många olika alternativ.
Det dom vet är att dom har för många skolor med för få antal elever .
En onödigt kostnad som måste bort,
och det lär vara någon part som inte blir nöjd..
Skrivet 3 feb 2012 18:26 Arvid S
Kan man inte hyra ut tomma lokaler så länge tills det åter finns ökat elevunderlag? Om tio år kommer det vara stor brist av lokaler om vi inte vårdar våra tillgångar.
Rudbecksskolan med sitt centrala läge, med bra buss och tågförbindelser, är idealiskt placerad för skola. Lägg inte ned den. Det kommer vara omöjligt att få tag i så pass bra och välanpassade lokaler i framtiden.
Risberska skolan kan man däremot fundera på om den är värd att spara på. Den har inneburit mycket lidande och problem med mögel. Kanske man kan hyra ut lokalerna till företagsverksamhet såsom t.ex. kontor (kanske oetiskt med tanke på mögel?), lager, tillverkning, verkstad eller industri. Risberska skolan ligger också så till att pendlare i genomsnitt får 30 minuters restid till skolan.
Skrivet 3 feb 2012 19:19 Petrov (Ej registrerad)
Så himla kul när dom lägger ner resurser på att diskutera om vilka skolor som ska ner, men aldrig kommer fram till något. Lika bra att ni spelar Angry birds på era surfplattor, pengar försvinner och ni får surfplattor, känns som att det nästan alltid är elever som ska drabbas.
Skrivet 3 feb 2012 20:42 Tord Helgesson, lärare på WUC (Ej registrerad)
Vi skall inte ropa hej, än på länge! Men förhoppningsvis kan det ge alla beslutsfattare lite respit att tänka först och handla sedan, istället för att, som det varit fram till nu, reagera först och sedan försöka knåpa ihop någon slags "faktaunderlag" i efterhand. Från skolans sida har vi, lärare och personal, hela tiden argumenterat för ett väl genomarbetat underlag - innan beslut fattas. Ett underlag som bygger på att inga kor är för heliga! Släpp prestigen och kryp fram ur hörnen, där ni målat in er, politiker! Det handlar om våra ungdomar, inte endast kortsiktigt, utan för många år framåt och då kanske det får kosta lite extra för att hinna tänka rätt och inte göra panikutryckningar, där beslutet kanske inte går att göra ogjort.
Skrivet 3 feb 2012 21:05 Snorkfröken (Ej registrerad)
Skönt!! Bara nu inte Rudbecksskolan ryker istället. Vi ska ha centralt belägna gymnasieskolor som dessutom ligger hyfsat nära varandra, precis som Karolinska, WUC och Rudbecksskolan gör. Risbergska som ligger i utkanten av stan borde kanske få böja en ny karriär som äldreboende eller så. Men utan mögel då, förstås:)
Skrivet 3 feb 2012 21:07 Snorkfröken (Ej registrerad)
Flyttkarusellen (Ej registrerad) skrev:
Och hur är det med Jävet?
Vem är Jävet??
Skrivet 3 feb 2012 22:02 Lära för livet
Hur detta ärende än må avgöras till slut - "sparade" kronor och kvadratmeter räcker inte som underlag för en seriös skolpolitik!
Det är hög tid för politiker på gymnasienivån och ovanför denna att ta en diskussion om idéer, mål och program för vad ni vill med vår skola.
Innehållet! Kopplingen till samhället utanför skolans värld!
Majoritet och opposition måste båda ta sig samman och inte göra populistiska utspel om att bevara eller lägga ned den och den skolan med ett underlag baserat på linjal och kulram.
Patetiskt! Förskräckande!
Skrivet 3 feb 2012 22:23 Charles (Ej registrerad)
Det påstådda jävet handlar om att Lars-Ruben Fahlströms son jobbar på skolan. Huruvida det har påverkat Lars-Rubens ställningstagande i frågan har jag dock ingen aning om.
Vad jag däremot vet är att regeringen har minskat kraftigt på anslagen till gymnasieskolan samt att antalet gymnasieelever i Örebro kommun har minskat med ca 1000 de senaste åren och att minskningen kommer att fortsätta ett antal år till innan elevkullarna blir större igen. Detta gör att gymnasieskolans budget måste minskas med många miljoner under 2012 (60-70 miljoner eller så tror jag). Det kommer handla om besparingar både vad gäller personal och lokaler. Ju mindre lokalbesparingar man gör desto mer måste man skära ned på personal... För att det inte ska drabba verksamheten hårdare än nödvändigt bör politikerna därför bestämma sig för vilka lokaler man ska avveckla och sen stå fast vid det.
Skrivet 3 feb 2012 22:51 Flyttkarusellen (Ej registrerad)
Enligt de jurister som NA intervjuat och citerat är man jävig om man har personligt intresse i viktiga frågor man ska besluta i. Tydligen allvarligt för förtroendevalda(:.
Skrivet 3 feb 2012 22:55 "kejsarens hustru får inte en misstänkas" (Ej registrerad)
JÄV, JÄV, JÄVLAR vad man kan rösta för familjens skull. En liten delikatess om man säger så :-)
Skrivet 3 feb 2012 23:01 Bror duktig (med akademisk examen:-) (Ej registrerad)
Per Johan Behrn (Ej registrerad) skrev:
Synd att lägga ner en sådan fin yrkes skola!
Snygg särskrivning. Kanske viktigt att läsa ut gedigna språkkunskaper?
Skrivet 3 feb 2012 23:03 Jesper (Ej registrerad)
Jäv, jäv, jävlar som man kan rösta för familjen. En likte delikatess om man får säga så.
Skrivet 4 feb 2012 07:53 Klas (Ej registrerad)
Det är ju fortfarande så att pengar saknas...
Löser man inte lokalfrågan fort så får man börja göra sig av med lärare istället, vilket på sikt är mycket sämre för eleverna än ett lokalbyte...
Skrivet 4 feb 2012 09:23 Flyttkarusellen (Ej registrerad)
Undrar vad alla blivande gymnasieelever tänker om allt detta? Verkar den kommunala gymnasieskolan trovärdig alls längre?
Hur ska alla 9:or kunna göra medvetna genomtänkta val - när vuxna inte ens kan bestämma vilka skolor som finns att söka till mindre än en månad före valet?
Det kan ju faktiskt bli så att vinnare blir Friskolorna! De vet ju åtminstone att de finns när de marknadsför sig...
Ta frågan seriöst nu, alla politiker! Sätt er in i en 15åring som ska göra ett val som påverkar hela framtiden och behöver mer tid än 14 dagar att fundera på sitt val. Verkar som ni glömt det perspektivet...
Skrivet 4 feb 2012 09:58 A Andersson
Gick inte sossarna till valet med att de inte skulle lägga ned skolor??
Annars håller jag med de flesta här att det är bättre att stänga Risbergska skolan.
En kommentar till Bror duktig. Tänk att man kan stava fel även med en akademisk utbildning, för du skrev läsa men menade nog lära, och så är meningen helt feluppbyggt så den knappt är läsbar. Detta från en utan akademisk utbildning :)
Skrivet 4 feb 2012 10:25 JEC (Ej registrerad)
Vårdprogrammet som naturligtvis måste satsas på blir kvar i den skola som byggdes för just sådant.BRA!Närheten till USÖ och nya campus för läkarutbildningen samt Skebäcks vårdcentral talar för ett "vårdkluster för olika nivåer och inriktningar".
Bra att det finns några tänkande politiker även i den nuvarande majoriteten !Även Bondesson borde tänka sig för-lämna genast nuvarande konstellation för att därmed ge KD i Örebro en chans att överleva och att vi får det styre i Örebro som de flesta faktiskt vill se.
Skrivet 4 feb 2012 11:32 Snorkfröken (Ej registrerad)
Klas (Ej registrerad) skrev:
Det är ju fortfarande så att pengar saknas...
Löser man inte lokalfrågan fort så får man börja göra sig av med lärare istället, vilket på sikt är mycket sämre för eleverna än ett lokalbyte...
Du har helt rätt! Detta kunde ha lösts på ett mycket smidigare sätt om ansvarigt kommunalråd varit öppen för andra lösningar än sin egen. Planen har varit att få ett beslut om att flytta ur WUC så snabbt som möjligt och detta har lett till ett tunnelseende där invändningar bara bemötts med irritation och hårdnackat motstånd. Jag hoppas att en bättre lösning kan hittas nu när man faktiskt inte har egen majoritet för beslutet och därför är böjda att lyssna på andras förslag.
Skrivet 4 feb 2012 11:36 Robin Nilsen, Gymnasieelev (Ej registrerad)
Hoppas resten av KD följer efter Lars-Ruben nu! Eller är vikten av det segregerande vårdnadsbidraget för stor för partiet?
Som det ser ut i opinionsmätningarna och med tanken på att KD blev ett sosseparti i Örebro, så gissar jag på att de får mycket begränsat inflytande efter 2014.
Skrivet 4 feb 2012 11:47 Snorkfröken (Ej registrerad)
Flyttkarusellen (Ej registrerad) skrev:
Enligt de jurister som NA intervjuat och citerat är man jävig om man har personligt intresse i viktiga frågor man ska besluta i. Tydligen allvarligt för förtroendevalda(:.
Min kommentar var smått ironisk, men tack ändå för responsen. Med andra ord borde alla politiker som har nån anhörig inom gymnasieskolan i Örebro vara jäviga i denna fråga. Om man, låt säga, har en son eller dotter som är elev eller lärare på Rudbecksskolan eller Risbergska är man alltså jävig enligt den principen? Vore intressant att se vilka som skulle klara sig från att vara jäviga i så fall.
Skrivet 4 feb 2012 13:05 Papalagi (Ej registrerad)
"Per Johan Behrn (Ej registrerad) Synd att lägga ner en sådan fin yrkes skola! "
Ja, det kan vara dags för en påbyggnadskurs på en YRKESSKOLA! I svenska då, förstås : - )
Det tycks ha gått många förbi, att en stor minskning av elevantalet i gymnasiskolorna är ett faktum. Ska skolbyggnaderna vara halvfulla/ halvtomma och lektioner med lärare något unikt. Det lär bli en minskning av antalet lärare också - så det är nog inte bara att välja det ena eller det andra. Kontrollera med kommunen hur många miljoner det rör sig om - inte minst inom RGD/RGH som ingen har nämnt.
Och välj då kommunala skolor, så att pengarna stannar där!
En del låter som om det vore att jämföra med en svältkatastrof om man måste byta lokal. Vänj er! Det kommer att hända många gånger i livet.
Skrivet 4 feb 2012 13:55 Hasse Hansson (Ej registrerad)
Rättvisan segrar, seger åt eleverna och lärarna på WUC. Kata(s)trof för Lena Baastad som styr Örebro. S är de största förlorarna i den här härvan. S politik i Örebro kan sammanfattas med Vårdnadsbidrag, privatiseringar, utförsäljningar och för nedläggning av bästa gymnasium WUC i Örebro. Vart är S på väg undrar man? Aldrig ska jag lägga min röst på S mer.
Skrivet 4 feb 2012 17:38 Byggnadskunnig (Ej registrerad)
Tänk om man kunde tänka det otänkbara, lägg ned Karro, sämsta byggnaden i stan att bedriva undervisning i. Ej anpassad efter dagens arbetsmetoder, skyddad för ombyggnad, en helig ko.
Det viltigaste för alla gymnasieelever måste vara undervisningens kvalité, inte byggnadens placering.
Skrivet 5 feb 2012 10:06 Upp till kamp (Ej registrerad)
Om nu wuc skall finnas kvar som gymnasieskola återstår bara frågan om varifrån skall eleverna flyttas för att wuc skall fyllas. Känns situationen, frågeställningen igen? Så länge som jag befunnit mig i skolans värld, känner mig ibland som en överlevande fossil, har denna fråga krampaktigt väntat på ett svar. Lokalutredningar kommer o går och den politiska beslutsångesten består.
En annan fråga som nu kommer att aktualiseras är vuxenutbildningen och det lokalbehov som den kräver. Som kanske är bekant, finns Komvux idag i lokaler på wuc. Då pratar jag inte om någon undanskymd källarskrubb där vuxenstuderande kan husera. Komvux hyr idag lokaler på wuc. Ytan är ca 1/3 av den totala tillgängliga lokalytan. Komvux är också den största gymnasiala utbildningsanordnaren i kommunen. Ingen av våra gymnasieskolor når idag upp till Komvux storlek vad beträffar antalet studerande. Nåväl, poängen är denna- många frågor väntar som vanligt på svar!
Skrivet 5 feb 2012 11:35 Siv Östman (Ej registrerad)
Kompetens att fatta beslut för unga för nu, och för framtid baserat på underlag från professionella utredare och beslutsfattare värda ett modernt samhälle tycks inte prioriteras!
Varför?
Vi är ett land med en hög utbildnings och bildningstradition.
Det är ofattbart att beslut om att lösa kommunens ekonomi isoleras till att bli en fråga om kvm. De som lokaliteterna är till för och den roll de ska fylla och den verksamhet som ska bedrivas där finns inte med i beslutsuppdraget att ta fram ett underlag för beslut.
Konsekvenser att räkna är det som sprids av olust - rädsla som säkerligen varje elev på skolan känner, föräldrar, släktingar, personal, personals släktingar, jag alla som berörs. För en kvm fråga är inte en isolerad liten del utan en del av en helhet. Så utformandet av skollokaler har betydelse för den verksamhet som bedrivs.
Det är skillnad mot känsla av tillförsikt och insikt om att de styrande arbetar för den bästa tänkbara utbildning för våra unga.
Skrivet 5 feb 2012 11:38 Framtida gymnasieelev
Jag ska börja på gymnasiet i höst och jag SKA gå på Rudbeck. Jag tycker även att WUCs utbildningar borde flyttas till Rudbeck! Men vad ni än gör så lägg inte ner Rudbeck, det är den skolan jag ska och vill gå på under alla mina kommande gymnasieår. Sluta förvirra oss elever och behåll allting som det redan är. Om Rudbeck skulle läggas ner skulle det vara riktigt onödigt för att det är så många som vill gå där iår.
LÄGG INTE NER RUDBECK, GÖR EN LITEN RENOVERING UNDER SOMMAREN BARA!!!
Skrivet 5 feb 2012 12:39 Människa (Ej registrerad)
Lars-Ruben Fahlström
Du ger demokratin ett ansikte. Din innre kompass fungerar. Tack
Skrivet 5 feb 2012 17:34 lelass (Ej registrerad)
Det är nästan rörande hur merparten av kommentatorerna tycks tro att Örebros egen järnlady, Lena Baastad, skall följa ett i vanlig demokratisk ordning fattat beslut. Har hon nu makten, så tänker hon också visa det.
Hon skaffade sig makten dels genom omröstning efter konstaterat valfusk och dels genom att lova att inte lägga ned Rudbecksskolan. Att hon i likhet med den listiga räven hade en annan skola att lägga ned, fick förstås ingen veta förrän vi redan satt där med det ledargäng vi själva valde utifrån de förustsättningar vi trodde gällde då. Hur ska förstagångsväljarna från det valet någonsin kunna få det minsta uns av förtroende för politiker?
Skrivet 5 feb 2012 22:41 Anna-Lisa (Ej registrerad)
Människa (Ej registrerad) skrev:
Lars-Ruben Fahlström
Du ger demokratin ett ansikte. Din innre kompass fungerar. Tack
Håller helt med. Som politiker måste man kunna göra en konsekvensdanalys och ta ställning. Och inte bara ha gångjärn i ryggen. Bra att någon tänker själv.