"Svårt sjuka drabbas"
De vårdar döende människor om natten. Nu planerar Örebro kommun att ytterligare dra ner antalet nattsjuksköterskor, denna gång från åtta till sex. Neddragningen kommer att drabba patienterna, befarar de och deras fack Vårdförbundet.
Relaterat
Ingela Steiner och hennes kollegor har hela Örebro som arbetsfält, från Odensbacken i öster till Vintrosa i väster.
Deras patienter är svårt sjuka och det är inte ovanligt att de vårdar människor i livets slutskede. För mindre än två år sedan drog Örebro kommun ner på antalet nattsjuksköterskor. Nu är det dags igen, om kommunen bestämmer enligt sitt eget förslag.
– Det palliativa arbetet handlar mycket om att ge smärtlindring, se till att patienten kan andas bra, ligger skönt och slipper vara ensamma, säger Ingela Steiner och fortsätter:
Smärtlindring kan dröja
– Vi befarar att de här neddragningarna kommer att drabba patienterna. Vi arbetar över hela kommunen och det är risk att patienter får vänta på smärtlindring eftersom vi blir färre nu och det är långt att åka.
Hon är djupt kritisk till besparingsförslaget och ifrågasätter om beslutsfattarna i kommunen verkligen förstår vad palliativ vård handlar om.
Utsatt grupp
– Deras beslut drabbar tredje man, en utsatt grupp människor. Det borde vara en skyldighet att förstå vad besparingarna får för konsekvenser, säger Ingela Steiner.
Hon och hennes kolleger har fått i uppdrag av arbetsgivaren att göra en konsekvensanalys av neddragningarna, alltså vilka följderna troligen kommer att bli.
– Arbetsgivaren har bett oss om hjälp med argument till politikerna.
Hon menar att huvudproblemet är att ledningen för kommunens äldreomsorg saknar kompetens för den hälso- och sjukvård som övertogs från landstinget på 90-talet.
– Kommunen har byggt en organisation men inte haft rätt underlag. Det upptäcker man efter hand och då är det inte så konstigt att det är svårt att få ihop det, säger Ingela Steiner.
Långt samtal behövs
Hon menar att en diskussion med arbetsgivaren behövs.
– Vi skulle behöva sätta oss ner och prata om det här jätte, jättelänge.
Vårdförbundets Anne Johanson är också kritisk till neddragningen.
– Den är inte förhandlad ännu och vi kommer att säga nej till detta, säger hon och fortsätter:
– Det rimmar också illa med de nya riktlinjerna om en utbyggd hemsjukvård. Det här förslaget ser vi sätter hemsjukvården ur spel.
Nattsjuksköterskorna i Örebro kommun har ansvar för ett tusental patienter både inom hemsjukvården och på ett 15-tal vårdboenden.


1 m/s


















































Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 14 jan 2012 19:04 Robban (Ej registrerad)
Bara att beklaga.
Men hoppas alla invånare kommer ihåg detta när ni går till valstugan nästa val.
Vi har valt att få de extra slantarna sålänge man är arbetsför och frisk, och inte ha samhälls servicen när man behöver den.
Om fler reste sig istället för att tyst acceptera samt visade att komunpolitiker röstas in även dom.
Jag offrar hellre de få kronor jag fått per månad efter maktskiftet om ja vet att det finns någon som kan ta hand om de sjuka osv.
Skrivet 14 jan 2012 19:05 USKA (Ej registrerad)
Dra ner på bemanningen ???
Politikerna har ju LOVAT ökad bemanning inom vården ...
var det bara tomma löften som vanligt.
SKÄMS ÖREBRO KOMMUN !!!
Skrivet 14 jan 2012 19:48 Stig Lövborg (Ej registrerad)
Jag kan bara hålla med Robban!!
Skrivet 14 jan 2012 20:04 Kalle Anka (Ej registrerad)
Arne Anka - en uska gissar jag. Fikapauser och sitta på rumpan är väl ert signum!
Skrivet 14 jan 2012 20:13 Örebroare (Ej registrerad)
Ja..för kommungubbarna har väl planerat att själva leva i evighet..eftersom de inte verkar tro att de själva kommer att behöva nån hjälp....
Skrivet 14 jan 2012 20:20 Arne Anka (Ej registrerad)
Vad är USKA ??
Skrivet 14 jan 2012 20:20 Trulsa (Ej registrerad)
Snart kommer det inte finnas några ordinarie ssk kvar inom kommunen. Då blir det dyrt! Försök spara pengar på detta sätt om ni kan!? Ibland kan spara bli slösa. Det är viktigt att arbetsmiljön är bra samt att lönen är rimlig, sskor är inte Flourens N som många tycks tro. Ssk kan faktiskt säga upp sig, tro det eller ej.
Skrivet 14 jan 2012 20:43 Lisen (Ej registrerad)
Arne Anka är kanske USKA, vad vet jag+? Men han har tyvärr helt rätt i det han skriver.
Skrivet 14 jan 2012 20:59 Jojjo (Ej registrerad)
Eftersom socialdemokraterna har valt att styra med borgerliga partier får man väl anta att de numera är ett borgerligt parti med borgerliga värderingar. I linje med det lägger man ingen vikt vid utsatta människor som inte längre är produktiva, utan istället lägger pengar på viktigare saker som t.ex surfplattor till politikerna.
Nattsköterskor är en utsatt yrkesgrupp där det är nödvändigt att ha en arbetskamrat med samma kunskap och kompetens. Det går inte att diskutera sjuksköterskebedömningar med undersköterskor och biträden, de har helt enkelt inte rätt utbildning för det. De gör ett utmärkt arbete inom sin del av vård och omsorg och jag menar verkligen inte att nedvärdera deras insats.
Att dra ner på antalet nattsköterskor medför en försämring av vården. Det behövs inget snille för att räkna ut det, problemet är att politikerna och cheferna fullständigt skiter i människorna bara budgeten och ekonomin går ihop. Varje väljare borde komma ihåg detta till nästa val.
Skrivet 14 jan 2012 21:12 USKA (Ej registrerad)
USKA = UNDERSKÖTERSKA
Skrivet 14 jan 2012 21:31 allavi (Ej registrerad)
USKA (Ej registrerad) skrev:
Dra ner på bemanningen ???
Politikerna har ju LOVAT ökad bemanning inom vården ...
var det bara tomma löften som vanligt.
SKÄMS ÖREBRO KOMMUN !!!
Du har så rätt så.S S vilka Svikare.Men men det som göms i snö kommer fram i tö.S S glöm inte det i nästa val.
Skrivet 14 jan 2012 21:34 Bregott (Ej registrerad)
Jag tycker man spar in på fel ställe. Att dra in antalet sjuksköterskor för vård i livets slutskede, det är rena skandalen tycker jag. Politikerna kan väl tänka sig själva in i samma situation - att de inte skulle få någon vård vid livets slutskede i sitt eget hem. Man stirrar för mycket på siffror hit och dit. Det handlar om kvalite i sjukvården och trygghet för äldre, som ändå är de som varit med och byggt upp den s k välfärden. Vad poliker i stället kan bidra med, är inte höja sina löner, uitan kanske vara villiga att sänka dem en aning, för att en bra vård fortfarande skall kunna ges till de som bäst behöver den.
Skrivet 14 jan 2012 21:38 spirit of the wild (Ej registrerad)
de på kommunala saknar empati....rösta bort dessa belsutsfattare vid nästa val...
Skrivet 14 jan 2012 21:39 GB (Ej registrerad)
Minska politikerna i kommun och riksdag till hälften, lägg ner landstinget till att börja med.
Skrivet 14 jan 2012 21:52 Tyrone Waerner (Ej registrerad)
Visst är det bra när det sköts av det offentliga. Detta var ironi.Kära sossar och komunister samt alla vänstermänniskor som ännu tror att det offentliga skall skötas av stat och kommun, vad tycker ni nu då. Det är S som nu styr i vår kommun, detta var bara en information. Tror ni att det är vår borgliga regering som styr detta? Nej självklart är det inte så. Tror man ändå detta då är man naiv. Det är tufft att vara socialist idag, eller hur? Privatisera hela rubbet, och ställ krav att så här skall det skötas, vi skattebetalare betalar för att det skall vara perfekt. Vilket privat företag gör då inte så att det är bra. Det offentliga kommer aldrig att klara av att ställa upp på våra behov. Byråkratin är för stor, det är bara så. Kan våra utlokaliserade vårdhem och friskolor generera sådana vinster, som de nu gör, då vore det väl skit om inte det offentliga skulle klara detta också. Men, det gör de inte på grund av byråkratin. Sorgligt, javisst.
Skrivet 14 jan 2012 22:43 En som tycker det får vara nog! (Ej registrerad)
Måste väl ändå få vara tryggt att arbeta inom vården, dvs vem vill vara ensam att åka runt i Örebro nattetid?! Det är bara pengar pengar pengar, men då kan ju kommunen vara utan sskor då! Kommunen är ju snart utan, alla säger ju upp sig pga för hög belastning och dålig betalning. Ska inte arbetsmiljön få vara trygg? På platsbanken ser man att kommunen skriker efter ssk. Upp till kamp alla sskor och stå på er! Skulle vilja se alla som klagar ta denna skit!
Skrivet 14 jan 2012 22:58 Distriktssköterska (Ej registrerad)
25 % av sjuksköterskorna nattetid sparas in!
De ansvarar för alla vård och omsorgsboenden, även de privata enl avtal. Alla inskrivna i hemsjukvården, alla LSS boenden och de som bor hemma med personlig assistent. Det innebär inte 1000 utan 10 000 patienter. Det handlar om de mest utsatta i samhället, äldre, multisjuka och funktionshindrade. Ensamarbete är ingen lösning, det är förenat med risker framförallt kvällar och nätter. Hur länge ska en svårt sjuk döende människa behöva vänta på smärtstillande medicin, eller medicin som underlättar andningen?
Skrivet 14 jan 2012 23:03 Robert "Ny Svensk" (Ej registrerad)
Vi betalar ju skatt, hög skatt, varför ska vi ta hand om våra egna. Skicka alla gamla till den paliativa vården, där många ska lida av ensamheten och av liggsåren. De ska somna redan kl. 17 vid skiftbytet och ifall dem blir ledsna att barnen inte bryr sig så får dem lyckotabletter.
Rösta fram sossarna så det blir ännu högre skatt, ännu mera bidrag för dem som missköter/lättjar sig och vi blir befriade från ansvar mot familjen och våra egna.
Eller ta ansvar och barn, barnbarn och syskonbarn hjälps åt bl.a m.h.v. turad semester. Det kommer att glädja den sjuke och minska antal ENSAMBEGRAVNINGAR.
När vi hjälps åt att ta hand om våra, då kan de som inte har närstående få t.o.m. bra paliativ vård.
Skrivet 14 jan 2012 23:08 Distriktssköterska (Ej registrerad)
Politikerna har i sagt att vi ska satsa på vård och omsorg med ökad bemanning och bättre schemaläggning. De har därför gett tjänstemännen ett nästan omöjligt uppdrag genom att ålägga dem att ta fram besparingsförslag på mijontals kronor inom samma verksamhet. Örebro kommun behöver sina legitimerade sjuksköterskor på natten till sin kärnverksamhet eftersom vård och omsorg bedrivs dygnet runt.
Skrivet 15 jan 2012 00:52 Intuitionisten (Ej registrerad)
Vad är det för politiker som vi har (och haft) egentligen? Man gör onödiga "upprustningar" inför kungabesök liksom efterföljande kungakalas som kostade mer än 100 miljoner, Öbo har man sålt av för 450 miljoner som man kan förmoda hamnade i kommunkassan (om än kortvarigt), representationer under den senaste mandatperioden kostade väl 47 miljoner + en hel del annat som avyttrats. Och inte har ni någon skam när ni ska dra ned på sjuka människors behov. Det är för bedrövligt. Finns det inga politiker i den här stan som arbetar i folkets tjänst? Och NI som inte gör det, säg upp er.
Skrivet 15 jan 2012 00:59 David (Ej registrerad)
satsa på ungdomar istället så arbetslösheten är dubbel när det gäller ungdommar. Det är bra att minska med äldre omsog personal så privatisera äldreomsog . Det kostar enorma pengar på staten . Sosarna och vänster vill utöka äldreomsog. Man måste satsa andra företagar och industrier inte bara på äldre omsogpolitik. Det är samma sak när det gäller gymnasie skolor så det är tomma lokaler nästan . det finns ingen barn som går de skolor.
Skrivet 15 jan 2012 05:29 USKA (Ej registrerad)
En sjuksköterska har ansvar för den palliativa vården av en patient men den som gör omvårdnaden är undersköterskan och vårdbiträdet. En sjuksköterska sitter aldrig vak utan har oftast telefonkontakt med personalen om det behövs. Omvårdnadspersonalen är närmast patienten. Minst ett besök ska göras per natt av sjuksköterskan men det är inte alltid som det görs. Jag har faktiskt varit med om när en sjuksköterska vägrade att åka och ge en döende patient smärtlindring. Det är sant att sjuksköterskor åker tillsammans. Det är inte alltid nödvändigt. Det går utmärkt att en sjuksköterska och en undersköterska åker tillsammans. Det gäller att ta till vara på kompetenserna och att samarbeta. Ett bra initiativ av Örebro kommun att dra ned på sjukskötersketjänsterna på natt. Där kan sparas pengar. Många arbetsuppgifter kan delegeras till undersköterskor. Fler underskötersketjänster borde istället anställas för att minska arbetstyngden. Undersköterskor gör under!
Skrivet 15 jan 2012 09:37 Aldrig moderat. (Ej registrerad)
Tyrone Waerner (Ej registrerad) skrev:
Visst är det bra när det sköts av det offentliga. Detta var ironi.Kära sossar och komunister samt alla vänstermänniskor som ännu tror att det offentliga skall skötas av stat och kommun, vad tycker ni nu då. Det är S som nu styr i vår kommun, detta var bara en information. Tror ni att det är vår borgliga regering som styr detta? Nej självklart är det inte så. Tror man ändå detta då är man naiv. Det är tufft att vara socialist idag, eller hur? Privatisera hela rubbet, och ställ krav att så här skall det skötas, vi skattebetalare betalar för att det skall vara perfekt. Vilket privat företag gör då inte så att det är bra. Det offentliga kommer aldrig att klara av att ställa upp på våra behov. Byråkratin är för stor, det är bara så. Kan våra utlokaliserade vårdhem och friskolor generera sådana vinster, som de nu gör, då vore det väl skit om inte det offentliga skulle klara detta också. Men, det gör de inte på grund av byråkratin. Sorgligt, javisst.
Carema gör inte ett bra jobb, och många friskolor lika så. Allt som är privatiserat ska ge så stora vinster som möjligt. Finns det något som har blivit bättre vid en privatisering.
Skrivet 15 jan 2012 09:45 skatan (Ej registrerad)
Arne Anka, Lisen Tyrone Waerner..jag hoppas verkligen agtt ni alla ska bli sjuka och behöva vård i hemmet och inte få det..jag hoppas att ni ska bli nekade att komma in på akuten då ni behöver det då kanske ni tänker om..ni har åsikter som skrämmer totalt utan empati..men så är det ju i vårt samhälle idag ingen empati bara egoism.."bara jag själv" får så mycket pengar som möjligt så skiter vi i resten och du Tyrone när blev det bra att friskolor och vårdhem privatiserades och tar vinsterna ur landet???det är ju sjukt att ha den inställning som du har..har du inte sett vart det barkat med vårdhem och friskolorna?? kom tillbaka till verkligheten..Nattsjuksköterskorna borde istället utökas med minst 2 till istället för att minskas ner.
Skrivet 15 jan 2012 09:55 Jojjo (Ej registrerad)
Tyrone Waerner; Visst kan vi ha privat vård men då ska den vara privat och inte drivas av skattepengar. Då får de som väljer den privata vården betala kostnaden fullt ut med sina patientavgifter. Hur den privata skattefinansierade vården (läs Carema m.fl) fungerar har vi väl fått mer än tillräcklig kunskap. Ägarna till dessa bolag har inte gjort vinst, de har blivit mångmiljonärer för att borgerliga politiker har givit dem våra skattepengar. Pengar som med lätthet kunnat finansiera dubbelt så många nattsköterskor. Vård, skola omsorg och allt annat som behövs för att leva i det här landet, t.ex el, ska skötas av samhället. Inga privata girigbukar ska leva gott på mina skattepengar.
Skrivet 15 jan 2012 10:00 Gladstone (Ej registrerad)
En viss avundsjuka från undersköterskor får man räkna med. Självklart delar de 2 sköterskorna på sig vid behov. Anledningen att de ska vara 2 i bilen är av säkerhetsskäl. Det bestämmer inte sköterskorna själva. Undersköterskorna är också 2 st i varje bil. Sjuksköterskorna har långt mycket större distrikt än vad undersköterskorna har. Det kommer att ställas mycket högre krav på omvårdnadspersonalen att ta emot delegeringar nu när det blir neddragningar på sköterskesidan.
Det finns tyvärr de som har jobbat i 20 år och fortfarande inte kan ta ett blodtryck eller lägga om ett sår. Kunskapsnivån bland omvårdnadspersonalen lämnar mycket övrigt att önska. Detta beror ju främst på det stora problemet som kommunen brottas med: Undermåliga chefer.
Att som Tyrone vilja privatisera löser inget eftersom det naturligtvis skulle bli fler neddragningar i syfte att tjäna pengar.
Skrivet 15 jan 2012 10:10 fd nattsköterska (Ej registrerad)
Arne Anka; omvårdnadpersonalen åker också flera i bilarna. Jag förstår att du menar att även de ska åka ensamma och att vi då kan avskeda halva den styrkan.
Precis den meningen som du för fram har hörts förut och den grundar sig i okunskap, avund och småsinthet. Istället för att de olika personalgrupperna hackar på varandra borde de arbeta för en bra och säker vård.
Omvårdnadspersonalen har en gymnasieutbildning medan sjuksköterskor har 3-4 år på universitetet. Självklart skiljer det i arbetsuppgifter och sätt att tänka. Det är sjuksköterskorna som ska tillse att patienten får en god och säker vård och ska leda omvårdnadspersonalen till det. Samtidigt ska de göra en mängd medicinska bedömningar och i det arbetet är det nödvändigt med en kollega att diskutera med. Det är ju för att besluten ska bli så bra som möjligt för patienten. Ensamarbete på natten borde vara förbjudet så slapp vi den här diskussionen. Vad tror du brandmännen gör på nätterna när det inte brinner? Ska vi dra ner?
Skrivet 15 jan 2012 11:48 J (Ej registrerad)
Inte Reinfeldt´s fel att sossekommuner FORTFARANDE inte kan sköta sina ekonomier!! Kom ihåg det...
Skrivet 15 jan 2012 11:48 Tito Lopez (Ej registrerad)
Tyrone Waerner (Ej registrerad) skrev:
Visst är det bra när det sköts av det offentliga. Detta var ironi.Kära sossar och komunister samt alla vänstermänniskor som ännu tror att det offentliga skall skötas av stat och kommun, vad tycker ni nu då. Det är S som nu styr i vår kommun, detta var bara en information. Tror ni att det är vår borgliga regering som styr detta? Nej självklart är det inte så. Tror man ändå detta då är man naiv. Det är tufft att vara socialist idag, eller hur? Privatisera hela rubbet, och ställ krav att så här skall det skötas, vi skattebetalare betalar för att det skall vara perfekt. Vilket privat företag gör då inte så att det är bra. Det offentliga kommer aldrig att klara av att ställa upp på våra behov. Byråkratin är för stor, det är bara så. Kan våra utlokaliserade vårdhem och friskolor generera sådana vinster, som de nu gör, då vore det väl skit om inte det offentliga skulle klara detta också. Men, det gör de inte på grund av byråkratin. Sorgligt, javisst.
Allvarligt! Skaffa ett liv...läs en bok, umgås med din familj, skaffa en hobby vad som helst bara vi slipper höra ditt eviga tjat om sossarna. Ja du gillar inte dem, ja allting är deras fel VI FATTAR!!!!!
Skrivet 15 jan 2012 15:54 fd nattsköterska (Ej registrerad)
Arne Anka; omvårdnadpersonalen åker också flera i bilarna. Jag förstår att du menar att även de ska åka ensamma och att vi då kan avskeda halva den styrkan.
Precis den meningen som du för fram har hörts förut och den grundar sig i okunskap, avund och småsinthet. Istället för att de olika personalgrupperna hackar på varandra borde de arbeta för en bra och säker vård.
Omvårdnadspersonalen har en gymnasieutbildning medan sjuksköterskor har 3-4 år på universitetet. Självklart skiljer det i arbetsuppgifter och sätt att tänka. Det är sjuksköterskorna som ska tillse att patienten får en god och säker vård och ska leda omvårdnadspersonalen till det. Samtidigt ska de göra en mängd medicinska bedömningar och i det arbetet är det nödvändigt med en kollega att diskutera med. Det är ju för att besluten ska bli så bra som möjligt för patienten. Ensamarbete på natten borde vara förbjudet så slapp vi den här diskussionen. Vad tror du brandmännen gör på nätterna när det inte brinner? Ska vi dra ner?
Skrivet 15 jan 2012 16:12 Tyrone Waerner (Ej registrerad)
Jag håller med insändarskribenten till 100%, det är åt helsike som det offentliga sköts idag. Som svar till"Aldrig moderat,skatan,jojjo,Tito Lopez", jag undrar faktiskt om ni kan läsa. Jag vill ha ännu bättre vård än vad vi har idag,så det kommunen gör här är alltså helt fel. Detta sköts av det offentliga, det förstår ni väl, här är det inga privata intressen som styr,eller hur? Självklart vore det toppen om det sköttes bra av det offentliga, men det gör det ju inte som i detta fall, för så är det ju. Jag säger ännu en gång det är tur att vi har så många underbara människor inom vården, det är tur för oss. Detta med att privata bolag tjänar massor av pengar, javisst är det så, och det är åt helsicke även detta. Vad jag menar är att så fort stat och kommun lämnar ut någon verksamhet, så blir det massor av pengar över. Ja det är våra skattepengar, men ersättningen är inte högre än vad det kostade inom det offentliga tidigare, troligen var det ännu dyrare. Därför fundera innan ni svarar.
Skrivet 15 jan 2012 16:18 Uska (Ej registrerad)
Sjuksköterskorna har det medicinska ansvaret för den palliativa vården. En sjuksköterska sitter aldrig vak, det gör undersköterskan och vårdbiträdet. Den personal som sitter vak har kontakt med sjuksköterskan via telefon om det behövs. Sjuksköterskan ska göra besök hos patienten åtminstone vid ett tillfälle under natten och hon ger också smärtstillande injektioner vid behov. Jag har faktiskt varit med om att sjuksköterskan vägrat åka ut och ge smärtlindring och att också besöket uteblir. Att åka två i bilen är en trygghetsfråga. Det finns inget hinder för att en sjuksköterska och en undersköterska kan åka tillsammans för att sköta omvårdnaden av patienten. Bland undersköterskor finns stor kompetens som inte utnyttjas. Detta är en arbetsledningsfråga. Upplever också att sjuksköterskor inte vill släppa arbetsuppgifter till undersköterskor och att samarbetet inte finns där. I båda yrkesgrupper finns de som gör ett bättre jobb och de som gör ett sämre. Undersköterskor gör under!
Skrivet 15 jan 2012 16:27 fd nattsköterska (Ej registrerad)
Det är ett förskräckligt tjat att omvårdnadspersonalen kan allt och är lösningen på alla problem. Ta bort läkarna och sjuksköterskorna så får vi se hur länge tyget håller. Lägg märke till att det är omvårdnadspersonalen som tycker sig klara allt och inte behöva någon med högre utbildning. Patienterna är inte av samma åsikt för de kanske vill ha smärtlindring i tid, vara utan knytnävar i munnen eller andra påhitt som en del omvårdnadspersonalen har för sig. Nyligen förekom det i NA om omvårdnadspersonal som inte åkt hem till psykiskt sjuka trots att så var bestämt och hade fifflat med datorn så det inte syntes. Inte var det sjuksköterskor. Det finns ruttenhet i alla yrkesgrupper, men det är en annan diskussion. Vården blir sämre med färre sjuksköterskor. Istället borde det vara både fler nattsjuksköterskor och fler omvårdnadspersonal. Det är nattetid som ångest och smärta är som värst. Då ska det finnas tid och inte bara "tråkigt" att du har ångest eller ont, men jag har inte tid.
Skrivet 15 jan 2012 20:36 En stolt sjuksköterska! (Ej registrerad)
Har själv jobbat inom ett komunalt äldreboende under flera år. Måste säga att kunskapsnivån hos undersköterskor är skrämmande låg med tanke på hur högt dom skattar sig själva! Varken blodtryck, blodsocker och knappt temp kan dom ta. En gymnasieutbildning kan aldrig jämföras med en univeristetsutbildning, det är bara så. Synd att undersköterskor inte kan förstå att det faktiskt skiljer sig i kompetens. Sjuksköterskor leder omvårdnadsarbetet och har ett stort ansvar medan undersköterskor utför det. Så är det med det och så måste det vara om det ska kunna fungera, inse det! Ni tror att man kan spara pengar genom att säga upp en ssk och anställa en usk! Vi tjänar ju i princip lika mycket, så kontentan blir att man tar bort kompetens i stället för pengar. Sug på den karamellen!
Skrivet 15 jan 2012 21:31 Jojjo (Ej registrerad)
Tyrone Waerner (Ej registrerad) skrev:
Visst är det bra när det sköts av det offentliga. Detta var ironi.Kära sossar och komunister samt alla vänstermänniskor som ännu tror att det offentliga skall skötas av stat och kommun, vad tycker ni nu då. Det är S som nu styr i vår kommun, detta var bara en information. Tror ni att det är vår borgliga regering som styr detta? Nej självklart är det inte så. Tror man ändå detta då är man naiv. Det är tufft att vara socialist idag, eller hur? Privatisera hela rubbet, och ställ krav att så här skall det skötas, vi skattebetalare betalar för att det skall vara perfekt. Vilket privat företag gör då inte så att det är bra. Det offentliga kommer aldrig att klara av att ställa upp på våra behov. Byråkratin är för stor, det är bara så. Kan våra utlokaliserade vårdhem och friskolor generera sådana vinster, som de nu gör, då vore det väl skit om inte det offentliga skulle klara detta också. Men, det gör de inte på grund av byråkratin. Sorgligt, javisst.
Ja du Tyrone, i ditt nästa inlägg säger du att det du menar är att det bästa vore om den offentliga vården fungerade bra. Du svänger fortare än Juholt och då måste man minsann ändra sig snabbt som blixten. Måhända är du också sosse.
Jag vill oavsett om privat vård inte kostar mer än offentlig, göda privata girigbukar till vårdgivare med mina skattepengar. Vill du hellre gå till en privatläkare så gör gärna det, men stå för ditt val och betala vad det kostar. Man kan inte både ha kakan och äta den.
Man kan utläsa av dina inlägg att du inte är speciellt påläst utan upprepar sådant som andra borgliga politiker sagt, utan närmare analys eller eftertanke. Innan du sätter på pränt att andra ska fundera innan de svarar, så bör du följa dina egna råd.
Jag vidhåller att det som krävs för att kunna bo och leva i Sverige ska tillhandahållas av staten till självkostnadspris. Privata företag ska bära sina egna kostnader utan subventioner.
Skrivet 15 jan 2012 22:09 Distriktssköterska (Ej registrerad)
Vi löser definitivt inte problem genom att slå på varandra som yrkesgrupper. Alla behövs runt patienten/brukaren. Vi är bra på och kan olika saker. Vi arbetar i team och den svagaste länken kan få kedjan att brista och här är det 3:e man som drabbas, dvs patienten/brukaren. Att sjuksköterskorna åker två och två är inte konstigt. Det är trygghet, man hjälps åt, kommer man till ett boende och fler där behöver tillsyn eller bedömningar, delar man säkert på sig. Om en sjuksköterska bedömer att man inte behöver åka på ett besök som en undersköterska ber om, är det en legitimerad sjuksköterskas bedömning, ansvar och prioritering som är helt den personens ansvar. Det är svårt också för de som sitter i telefonrådgivningen på Vc eller på jourmott att göra rätt bedömningar.
Vi kan mista vår legitimation om vi gör fel och därmed vårt arbete.
Skrivet 16 jan 2012 09:29 Tyrone Waerner (Ej registrerad)
Bäste"jojjo", jag förstår inte ditt svar.Du vill att all vård skall betalas av staten, eller hur? Det skall vara till ett självkostnadspris, eler hur? Men så fungerar det ju inte. Det blir bara dyrare och dyrare och sämre och sämre, eller hur? Det är ju som i det här fallet, det gynnar ju inte någon, det är ju bara dåligt.Du måste väl ändå inse att när man drar in på något eller privatiserar så finns det ju någon orsak till detta. Det finns inte pengar längre. Privatiserar man blir det billigare för oss skattebetalare, självklart är det så, annars skulle våra politiker inte göra detta. Svänger jag i vad jag säger, inte alls. Det bästa vore om vi kunde ha allt inom det offentliga, men så vill ju inte våra politiker ha det,eller hur? Sedan kan man säga vad är det som säger att privat vård är sämre,ingenting. Vi har ett jättebra exempel,Läkargruppen här i Örebro. Fungerar alldeles perfekt, även denna vård är betald av skattepengar. De tjänar troligen pengar också, och det är tur för oss.
Skrivet 16 jan 2012 14:21 ötg (Ej registrerad)
Robban (Ej registrerad) skrev:
Bara att beklaga.
Men hoppas alla invånare kommer ihåg detta när ni går till valstugan nästa val.
Vi har valt att få de extra slantarna sålänge man är arbetsför och frisk, och inte ha samhälls servicen när man behöver den.
Om fler reste sig istället för att tyst acceptera samt visade att komunpolitiker röstas in även dom.
Jag offrar hellre de få kronor jag fått per månad efter maktskiftet om ja vet att det finns någon som kan ta hand om de sjuka osv.
Du vet väll att det är sossarna som har makten i örebro, du skriver det som det är alliansen som styr örebro.
Skrivet 16 jan 2012 18:42 Carina (Ej registrerad)
Jag har för mig att man lovat höja bemanningen detta är helt enkelt vidrigt skall döende människor inte ens ha en
hand att hålla i !
SKAMLIGT skäms Örebro politiker