Kan nya kommunala bolag
minska arbetslösheten?
De styrande politikerna i Örebro kommun anser att de har misslyckats med att få bukt med arbetslösheten. Därför vill de testa en ny metod med Södertälje kommun som förebild. Där har kommunen startat bolag tillsammans med flera privata storföretag.
Relaterat
Nästan hälften av de arbetslösa i Örebro kommun har utländsk bakgrund. Utan omsvep erkänner de styrande politikerna att de har misslyckats. Det är därför de nu vill prova något nytt.
- Det som lockar med Södertäljes modell är det nära samarbetet med näringslivet. Det handlar faktiskt om riktiga anställningar och avtalsenlig lön, säger kommunalrådet Lena Baastad (S).
Det känns nästan lite desperat? Ni hittar ingen riktigt bra lösning och då försöker ni med allt?
- Ja, men vi blundar ju inte bara och pekar utan det finns ju goda erfarenheter från Södertälje. Annars skulle vi ju inte prova, säger Lennart Bondeson (KD).
Men samtidigt som Södertäljes modell lockar till sig studiebesök från hela Sverige börjar modellen ifrågasättas av politikerna i Södertälje.
Flera partier har krävt att en översyn ska göras. Till och med de styrande Socialdemokraterna i Södertälje har börjat ifrågasätta modellen, trots att det var de som tog initiativet från början.
- I vår budget lägger vi ett förslag om en översyn av bolagen. Nu har vi en ny kommunledning och då är det läge att se över om det är rätt väg att fortsätta. Det är viktigt att få en extern bild, säger kommunstyrelsens nya ordförande Boel Godner (S).
I dag inleder NA en artikelserie om Södertäljes modell för att skapa jobb, den modell som Örebro-politikerna nu vill ta efter. Vad innebär modellen? Och är det verkligen så bra som det låter? Läs mer i dagens papperstidning!
Inte prenumerant? Köp en 24-timmarsinloggning och läs NA digitalt! Klicka här!


1 m/s



















































Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 12 dec 2011 07:43 Raggarn (Ej registrerad)
Tycker det är märkligt, å ena sidan talar man om vilken resurs och tillgång invandrarna är ekonomiskt. Sen när det skall upp till bevis då måste det trixas och hittas på jobb/projekt etc etc...
Erkänn att vi tar in för många istället, bromsa galenskapet och satsa pengarna där de behövs, dvs skola vård och omsorg.
Skrivet 12 dec 2011 07:57 Robert "ny svensk" (Ej registrerad)
Örebro Örebro
Av 14 år i örebro har jag haft 14 månaders anställning i Örebro, på 4 olika företag, bl.a. tidnings bud, korvbrödbagaren ...
För att inte tigga pengar från socialen (Staten Den Allsmäktige) veckopendlade jag i 3 år till Linköping, och dagpendlade till Stockholm i 3,5 år.
Satte upp data system på USÖ från Linköping, var support åt USÖ från Linköping, men när jag flyttar tillbaka till Örebro och söker praktik på IT avd. på USÖ inget svar utom "jag vi kollar..." "jag vi funderar...."
En Örebroare som inte känner mig, och fick reda på att jag jobbade ställde frågan "I vilken pizzeria?"
Tack och lov jag flyttade från Örebro, vilken skillnad det är mellan Jönköping och Örebro.
Husqvarna fabriken har gjort sitt för småland, AtlasCopco har inte. Första veckan i Jönköping gick in på banken och VAR MYCKET FÖRVÅNAD, en mörkhårig kille jobbar på banken. Jag med mina erfarenheter från Örebro var mycket förvånad.
Skrivet 12 dec 2011 09:29 Nunc tibi (Ej registrerad)
Det finns inga patentlösningar på utmaningen!!! Man kan inte "importera" en lösning från en annan kommun och tro att den ska fungera i Örebro. Vi måste primärt satsa på tillväxt i våra befintliga företag och att locka hit nya. Vi kan inte skapa syntetiska arbeten som håller några månader utan måste skapa nya arbetstillfällen för alla kompetenser,
Satsa pengarna på tillväxtfrämjande och kompetensutvecklande arbete istället. Se till att använda och utveckla de talanger våra nya svenskar har istället.
Örebro har redan en bra verksamhet som kan utvecklas och bra kontakter med näringslivet. Se till att den verksamheten får blomstra!!!
Skrivet 12 dec 2011 09:39 Vakna politiker (Ej registrerad)
raggarn o robert Ni vet väl att det är farligt att uttala
sig för mycket om invandringen Då kan man bli tagen för
rasist av våra politiker
Skrivet 12 dec 2011 09:59 Anders Ljung (Ej registrerad)
Å ena sidan klagar var och vartannat företag att det saknas kompetent arbetskraft, och å andra sidan sitter många med utländsk bakgrund och ägnar sig åt arbeten som inte alls motsvarar deras kvalifikationer - om de alls har något arbete alls. Frågan är hur många av dessa som jobbar som t ex taxiförare eller pizzabagare trots att de har kompetens för betydligt bättre yrken i samhället.
Att många ungdomar går utan jobb och att framförallt många invandrare står utanför samhället som en följd av arbetslöshet är inte bara samhällets fel, utan i minst lika hög grad näringslivet som satt upp det ena hindret efter det andra i sin girighetssträvan. Kvinnor som ratas p g a att de befinner sig i en ålder då de kan tänkas föda barn och därmed bidra till samhällets fortsatta existens, invandrare som ratas eftersom de dels har fel bakgrund och dels eftersom deras utbildning i hemlandet inte räknas som likvärdig, och ungdomar som ratas eftersom de saknar yrkeslivserfarenhet!
Skandalöst!
Skrivet 12 dec 2011 10:27 äntligen, vakna upp nu! (Ej registrerad)
Va skönt att verkligheten nu äntligen uppdagas för
politikerna som konstant bara står med öppna armar.
Ja, vi har de problemet, att om du är Svensk och älskar ditt land,
så är du rasist. Är du politiker och försöker säga att vi bör dra åt
gränsen för insläpp, så är han/hon del av ett rasistiskt parti.
Politiker, ni som sitter i kommunal och statlig nivå.
Börja med att återinföra de Svenska traditionerna, den Svenska flaggan samt Nationalsången. Ja rättigheten åt att älska sitt land!
Kan slå vad om att våra grannar bara skakar på huvet då vi sänker oss för det ni släpper in!
Kommun ska inte behöva starta ett bolag i bolagen, de kommer bara ge bolaget mer pengar för folk de aldrig kommer anställa!
Vilket betyder att de högst troligt kommer att bli en ny version av FAS3.
Skrivet 12 dec 2011 10:34 D (Ej registrerad)
i örebro är högsta arbetslösheten i landet jämfört med andra städer. Det måste vara hårdare krav på företagar så folk kan inte bli slavar till företagar och jobba gratis. vem vill leva med bidrag det klart så länge det finns fördommar inom en majoritet släpper inte andra in markanden . Därför folk blir kriminela och lever inom pest och sjukdomar
Skrivet 12 dec 2011 11:00 Sosse (Ej registrerad)
Mycket bra initiativ! Vår nya kommunledning vågar pröva nya vägar. Tror det beror på den otraditionella sammansättningen av partier som tvingar alla inblandade att tänka utanför sina egna ramar.
Skrivet 12 dec 2011 11:01 oroT (Ej registrerad)
Raggarn //
Ett alternativ kan ju vara att du röstar rött i nästa val, skippar skattesänkningar och behåller pengar inom välfärden som privatiseras i ett rasande tempo.
Det är inte mängden invandrare som är problemet, det är mängden rasister och smygrasister i vårat samhälle som ställer till det för oss.
Åkte taxi här om veckan med en äldre Iransk man som berättade om sina år som läkare i Iran, nu kör han Taxi medans vi i stora delar av Sverige har läkarbrist.
Fy f*n för resursslöseriet och rasismen i vårat samhälle!
Skrivet 12 dec 2011 12:23 Piraten (Ej registrerad)
Det är säkert lätt att dra på sig kostnader för att starta upp , som ger intäkter till andra , samt skatteintäkter för kommun och landsting när de anställda fått sin lön . Staten får väl in en del på momskontot också . Frågan är om bolagen kommer att ha några intäkter , eller om skattebetalarna skall stå för fiolerna . Konkurrensen för Ebberödsbank kan bli svår !
Skrivet 12 dec 2011 13:35 Raggarn (Ej registrerad)
oroT (Ej registrerad) skrev:
Raggarn //
Ett alternativ kan ju vara att du röstar rött i nästa val, skippar skattesänkningar och behåller pengar inom välfärden som privatiseras i ett rasande tempo.
Det är inte mängden invandrare som är problemet, det är mängden rasister och smygrasister i vårat samhälle som ställer till det för oss.
Åkte taxi här om veckan med en äldre Iransk man som berättade om sina år som läkare i Iran, nu kör han Taxi medans vi i stora delar av Sverige har läkarbrist.
Fy f*n för resursslöseriet och rasismen i vårat samhälle!
Visst det finns säkert högutbildade invandrare, men största anlkedningen till att många inte får jobb är ju deras ointresse att lära sig språket och hur man beter sig i Sverige.
Att sedan dra till med rasist-kortet var ju inte direkt oväntat.
Skrivet 12 dec 2011 15:42 allavi (Ej registrerad)
Minska asylen kraftigt. Hjälp de som redan är här. .Tala m era om sverige och vad duktiga svenskrna varit och att gammelsossarna byggde landet.
Prova södertäljemodellen.
Mindre pengar till asyl och eu. Pengarna behövs här i landet till de som redan bor här.
Skrivet 12 dec 2011 17:39 MM (Ej registrerad)
Ja, du raggarn, det låter som du är lite bitter över att någon reagerar på ditt första inlägg. Problemet är INTE att vi har för många invandrare i landet, problemet är att de inte släpps in på våra arbetsplatser. Dessutom kostar inte invandringen några pengar i SLUTÄNDAN, om nu detta är viktigt för dig. (för mig handlar det kanske mer om att ta emot de flyktingar som tar sig till Sverige - inte om att tjäna pengar på ALLA människor). Att det saknas resurser i skola, vård och omsorg har inget med invandring att göra - det beror på de skattesänkningar som har varit... och kom ihåg att det finns idag inte många "svenskar"som vill arbeta inom t.ex. äldreomsorgen. Utan invandring är det nog ingen som tar hand om oss när vi har blivit gamla. Du kommenterar även ointresse att lära sig språket och hur man beter sig... ja, vad ska man säga mer än "grattis" till att du allt du vet om alla invandrare i Örebro, själv jobbar jag med många men känner nog inte samma personer som du känner...
Skrivet 12 dec 2011 17:52 lelass (Ej registrerad)
Varje tänkande människa inser, att lika litet, som det regnar manna från himlen, kan politikerna skapa nya riktiga jobb. Men likväl har de i alla tider försökt. Och i så måtto har de en möjlighet: Att lägga ut rena beställningsjobb i infrastuktur under en lågkonjuktur för att minska dess effekter. Men att skapa jobb -riktiga jobb- det gör man bara i riktiga företag. Stora som små. Och här kan politikerna hjälpa till med förutsättningarna men inte med lösningarna. Ju förr de inser detta, dessto bätre för näringslivet och för alla arbetslösa.
Skrivet 12 dec 2011 22:28 saklig (Ej registrerad)
Anders Ljung (Ej registrerad) skrev:
Å ena sidan klagar var och vartannat företag att det saknas kompetent arbetskraft, och å andra sidan sitter många med utländsk bakgrund och ägnar sig åt arbeten som inte alls motsvarar deras kvalifikationer - om de alls har något arbete alls. Frågan är hur många av dessa som jobbar som t ex taxiförare eller pizzabagare trots att de har kompetens för betydligt bättre yrken i samhället.
Att många ungdomar går utan jobb och att framförallt många invandrare står utanför samhället som en följd av arbetslöshet är inte bara samhällets fel, utan i minst lika hög grad näringslivet som satt upp det ena hindret efter det andra i sin girighetssträvan. Kvinnor som ratas p g a att de befinner sig i en ålder då de kan tänkas föda barn och därmed bidra till samhällets fortsatta existens, invandrare som ratas eftersom de dels har fel bakgrund och dels eftersom deras utbildning i hemlandet inte räknas som likvärdig, och ungdomar som ratas eftersom de saknar yrkeslivserfarenhet!
Skandalöst!
Det talas hela tiden om att invandrarna har sådan hög kompetens. Men varför har dom då inte arbeten?
Tyvärr så tror jag att det är en gammal skröna om de högutbildade invandrarna, för invandringen som vi har nu kan inte jämföras med den på 70-talet. Sen så går det heller inte att jämföra situationen med den som vi har nu. Då hade vi massor med arbete, men inga arbetare...då var det bra med arbetsinvandringen. Och enligt statistiken på migrationsverkets hemsida så är det mest okvalificerad arbetskraft som får arbetstillstånd. Högutbildade är i stor minoritet när det gäller arbetskraftinvandringen.
Det allra viktigaste för att få invandrarna i arbete idag är kunskaper i det svenska språket och social kompetens. Kan man inte språket kan man inte göra sig förstådd och man måste ha en person som är kompatibel med övriga personalen. Tyvärr så är det alldeles för dyrt att rekrytera fel, därför satsar man på "säkra kort" som man känner igen.
Skrivet 12 dec 2011 23:07 Öre (Ej registrerad)
Intressant att NA väljer att lägga ut denna artokelserie i papperstidningen och inte på nätet.
De som i första hand berörs - de arbetslösa - har oftast inte råd att prenumerara eller köpa den och debatten blir därför kringskuren för denna grupp som inte kan föra sin informerade talan. Är det verkligen ett bra beslut av tidningen? Svara gärna här, eftersom jag är arbetslös och inte har råd att prenumerera.
Skrivet 13 dec 2011 11:22 Robert "ny svensk" (Ej registrerad)
Svar till saklig som skriver bl.a.
(Det talas hela tiden om att invandrarna har sådan hög kompetens. Men varför har dom då inte arbeten?
Tyvärr så tror jag att det är en gammal skröna om de högutbildade invandrarna)
Kan svara av egen erfarenhet, utbildning som jag fick i Örebro under 2 år.
Än en gång av mina 14 år i Örebro har BARA FÅTT ANSTÄLLNING I ÖREBRO 14 MÅNADER.
Det gick bra att vara anställd i Linköping, Stockholm och nu i Jönköping. Men i Örebro BARA 14 MÅNADER.
I Örbro man anställer helt enkelt inte "ICKE NORDISKA MEDBORGARE" i onödan.
Intressant, det är inte många "ny svenskar" som är arbtsledare/gruppledare på AtlasCopco, trots att det är många invandrare jobbar där.
Betydligt svårare för NGN FRÅN MELLANÖSTERN att få jobb i Örebro
Skrivet 13 dec 2011 16:04 Raggarn (Ej registrerad)
MM (Ej registrerad) skrev:
Ja, du raggarn, det låter som du är lite bitter över att någon reagerar på ditt första inlägg. Problemet är INTE att vi har för många invandrare i landet, problemet är att de inte släpps in på våra arbetsplatser. Dessutom kostar inte invandringen några pengar i SLUTÄNDAN, om nu detta är viktigt för dig. (för mig handlar det kanske mer om att ta emot de flyktingar som tar sig till Sverige - inte om att tjäna pengar på ALLA människor). Att det saknas resurser i skola, vård och omsorg har inget med invandring att göra - det beror på de skattesänkningar som har varit... och kom ihåg att det finns idag inte många "svenskar"som vill arbeta inom t.ex. äldreomsorgen. Utan invandring är det nog ingen som tar hand om oss när vi har blivit gamla. Du kommenterar även ointresse att lära sig språket och hur man beter sig... ja, vad ska man säga mer än "grattis" till att du allt du vet om alla invandrare i Örebro, själv jobbar jag med många men känner nog inte samma personer som du känner...
Inte bitter för det, hade jag varit "rädd" för att få svar på tal hade jag knappast skrivit här.
Får väl snarare gratulera Dig som lyckats träffa så välartade nysvenskar.
Hade du läst vad jag skrev så hade du sett ordet "Många" alltså inte alla.