"Hälften av de anställda
ska komma från Vivalla"
Två kommunala bolag bildas för att skapa jobb
Nu ska Örebro kommun börja jobba enligt ”Telge-modellen”. Södertälje kommun har bland annat startat ett byggföretag som anställer långstidsarbetslösa. Den nya majoriteten i Örebro vill göra likadant.
Relaterat
Socialdemokraterna i Örebro har länge pratat om att skapa ett ”utvecklingsbolag” i Vivalla, bland annat vid en presskonferens i juni när Örebros nya styre presenterades. Men hur det skulle se ut kunde kommunalrådet Lena Baastad (S) inte berätta.
– Jag kan inte säga att jag har en klar bild över hur bolaget ska se ut. Vi får återkomma, sa hon då.
Två bolag
På lördagen kom ett pressmeddelande där Socialdemokraterna än en gång berättar om de nya bolagen som ska skapa jobb.
Det handlar om två olika bolag:
1. Västerbolaget.
Ett nytt ”utvecklingsbolag” som ska ligga på Poesigatan och Vivallaringen i Vivalla. Bolaget blir ett dotterbolag till Öbo och Örebroporten. Uppdraget blir att skapa nya föreningslokaler och kontor i Vivalla. Tanken är att privata aktörer ska köpa eller hyra lokalerna när de är färdiga.
– Vi ger Öbo och Örebroporten det här uppdraget i nästa års budget. Jag räknar med att vi ska ha ett nytt Västerbolag redan under våren, säger Lena Baastad.
Hur mycket pengar avsätter ni till det här i budgeten?
– Vi avsätter inga pengar. Det där får tas inom ramen för Öbo och Örebroporten.
Men hur ska det här bolaget kunna bygga nya kontor och föreningslokaler utan pengar?
– Bolaget kommer att ha ekonomisk styrka, men hur konstruktionen blir får vi återkomma till.
Tidigare har ni sagt att hälften av de anställda ska komma från Vivalla. Står ni fast vid det?
– När bolaget bygger kontor och hantverkslokaler så är ambitionen att hälften av de anställda ska komma från Vivalla.
2. Tillväxtbolaget enligt Södertälje-modell.
Det kommunala bolaget Rådhuset AB ska nu utreda om man kan skapa något liknande som i Södertälje.
Till exempel har Södertälje kommun och ett stort byggföretag bildat ett gemensamt byggbolag som anställer långtidsarbetslösa och flyktingar för att bygga lägenheter.
Lärlingsplatser
Södertälje kommun har också tillsammans med bland annat ett stort bemanningsföretag bildat ett bolag som anställer och hyr ut ungdomar till privata företag och kommunala bolag. Anställningstiden är ett år med avtalsenliga löner.
– Vi har haft kontakt med privata intressenter som säger att de skulle vara beredda att gå in i bolaget och ta ett stort samhällsansvar där vi tar in människor som inte har ett arbete i dag i form av lärlingsplatser, säger Lena Baastad.
Vilka privata aktörer är intresserade?
– Det får vi återkomma till.


2 m/s


















































Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Tror du att "Telge-modellen" kan fungera i Örebro?
Senaste kommentarerna:
Skrivet 29 okt 2011 22:06 never in my foot (Ej registrerad)
Så vi som är arbetslösa ska helst flytta till Vivalla för att få jobb. "X#kofot"
Skrivet 29 okt 2011 22:23 rave (Ej registrerad)
Spännande tanke men förutsättningar i Örebro är helt andra än de i Södertälje. Arbetsmarknadsstrukturen skiljer sig markant! Ett nytt företag löser inga problem...
Skrivet 29 okt 2011 22:24 Stig Lövborg (Ej registrerad)
Varför skulle det inte fungera? Det finns säkert kompetenser i Vivalla.
Skrivet 29 okt 2011 23:09 Jesper Hansson (Ej registrerad)
När jag växte upp och gick i skolan (i Vivalla), så fick jag lära mig utav mina lärare -"Det är viktigt med utbildning, din kompetens är det som kommer att påverka dina chanser till att få ett jobb."
Nu kanske det vore läge att ändra i läroplanen lokalt..??
-"Det är bra om ni lär er, men ännu viktigare att bo kvar i Vivalla för det är det som påverkar era chanser till att få ett jobb."
Kalla mig naiv.. Men inte trodde jag att bostadsadressen skulle vara av mer betydelse än utbildning och kompetens i Sverige år 2011.
Vad kommer att ske med en (inkvoterad) anställd som bestämmer sig för att flytta till ett annat bostadsområde under sin anställningstid?
Skrivet 29 okt 2011 23:18 Niklas (Ej registrerad)
Att spärra hälften av platserna och avsätta dem åt en viss grupp av människor kan ju inte vara någonting annat än diskriminering mot alla dem som därmed stängs ute från en rättvis anställningschans. Ett arbete skall ju kunna sökas av alla på lika villkor från början. För mig låter det självklart men rätta mig gärna om ni tycker jag är fel ute.
Skrivet 29 okt 2011 23:18 Master i Biologi (Ej registrerad)
Bra for moderatna sager att alla invandrare är låg utbildat so jag har master i biology och ha inget jobb ,om jag jobbar svart i pizzaria det finns men inte för utbildat mäniskor ..vilkan jämställdhet
Skrivet 29 okt 2011 23:22 Lillish (Ej registrerad)
TELGE modellen vad är det undrar ALLA ??????? Först och främst måste ni förklara för ALLA människor vad det innebär (telge modellen)? Sen kan ni komma o Prata om det, eftersom en del kanske inte kan förstå eller kan läsa!
Skrivet 29 okt 2011 23:52 undran (Ej registrerad)
borde vara fler ytterområde. många glöms bort, som inte har ngr täta arbtillfällen . ute på landsbyggden osså .. vivalla snackas det mktom .. man sa sej vilja göra en i brickebacken en satsning här .. men det pratas det icke om .. arbtillfällen är få även ute på landsbygd mm .. vivalla borna kan ju in till stan lika mkt som alla andra . varför just vivalla satsning jämt?satsa på andra områden med .
Skrivet 30 okt 2011 01:10 Henric (Ej registrerad)
Vilken verklighet lever politikerna i? ska vi avsätta skattepengar till detta meningslösa projekt!.Det finns inte pengar till skola och omsorg ,var inte det sossarnas ledord för en tid sedan att det skulle prioriteras. Nä sossarna har förstört landet tillräckligt nu räcker det! Det är tur att dom har Jurholt för då slipper vi dom i nästa val garanterat i alla fall.
Skrivet 30 okt 2011 05:35 markus (Ej registrerad)
Tycker ju här med att man erkänner att vivalla är ett problem område vilket man ständigt förnekar annars , dax att erkänna att det sker mer brott i vivalla snart också ??
Skrivet 30 okt 2011 09:13 Ödmjuk igen
Det största problemet när kommunen skapar bolag som konkurrerar på privata marknader är att det är lätt hänt att något friskt privat bolag som betalar skatt går i konken. Det är inte första gången det händer. Ett annat problem är lagen om offentlig upphandling. Om kommunen ska bygga nya bostäder måste de gå ut med en offentlig förfrågan. Den billigaste får jobbet. Det brukar sluta med att dessa "kommunala bolag" ger så lågt pris för att vara säkra på att vinna att de måste få skattepengar i tillskott för att överleva. Tror också det är på gränsen till olagligt att ha som anställningsmerit vart man bor. Undrar vad facket säger om det?
Skrivet 30 okt 2011 10:26 Arbetare i 50 år (Ej registrerad)
Ja, den kan fungera om de nyanlända elelr de som bor här på bidrag verkligen vill arbeta för Sverige. Först och främst är det att vakna på morronen och ha uthållighet med "vännen" arbete. de bör också få nödvändig kompetens i sitt arbete linjärt med svenska språket.
Skrivet 30 okt 2011 11:20 saklig (Ej registrerad)
Positiv särbehandling är förbjuden enligt lag och därmed så kan man inte säga att hälften ska komma från vivalla. Vad hade hänt om liknande sagts om att hälften skulle komma från Adolfsberg eller att man ska bo på Olaigränd?
Att vissa personer aldrig får ett arbete gör att man måste söka en förklaring på problemet. Inte "trolla fram" konstgjorda projekt som kostar skattebetalarna ytterligare pengar. Sådana här projekt är aldrig gratis vad som än skrivs i media. Allt kostar...det vet vi alla.
Det finns bara ett sätt till arbete idag, kunskap, kontakter genom sociala möten och ett jäklar anamma. Men det största och viktiga är trots allt att man har viljan att vilja lära sig ett arbete och då behövs det studier, i sverige så har vi alla den möjligheten eftersom vi har skolplikt och därmed har alla lika stor chans till exakt samma möjligheter till arbete!
Skrivet 30 okt 2011 14:23 Robin Nilsen, 16, Karro (Ej registrerad)
Om företagslokalerna blir billiga så kan man uppmuntra till att fler småföretag etableras där.
Men det är väldigt svårt att säga om det kommer ha någon värdig effekt.
Det viktigaste är att man i alla fall försöker göra något för att bryta segregationen, även om bara lite.
Jag har vissa Folkpartisympatier och de pratar hur mycket som helst om integration på riksnivå, men vad gjorde Staffan Werme för Vivalla när han hade chansen? Han lät bygga fula gråa torg med icke-fungerande fontäner som kostade flera miljoner.
Hur som helst så är det positivt att integrationsåtgärder lyfts fram nu.
Skrivet 30 okt 2011 14:42 J.Andersson
Luktar rasism...
Skrivet 30 okt 2011 15:08 N (Ej registrerad)
varför Vivalla ????????
Skrivet 30 okt 2011 15:45 pensionär (Ej registrerad)
Håller med Ödmjuk. De företagen kommer säkert att utkonkurera företag som måste gå med vinst för att överleva. Har för mig att tex Samhall som var en bra arbetsplats för människor med någon funktionsnedsättning inte fick fortsätta för att de var för billiga. Och varför Vivalla, Är det lagligt
Skrivet 30 okt 2011 19:52 Hasse Hösäck
J.Andersson skrev:
Luktar rasism...
Du har helt rätt. Det luktar rasism. Som sagt, Varför Vivalla???. Sen så är NA en rasistisk tidning.
Skrivet 30 okt 2011 19:56 Hasse Hösäck
Vill minnas att det va någon som ville öppna ett dagis enbart för Svenskar i Uppsala, det blev ett ramaskri o blankt nej, Konstigt att det får förekomma diskriminering, genom att utesluta folk från Adolfsberg te.x.
Skrivet 31 okt 2011 07:56 Miapia (Ej registrerad)
Men seriöst. Det är ingen som pratat om att utesluta någon. Hälften av de anställda ska komma från vivalla. Vilket betyder att den andra halvan kan komma precis varifrån som helst. Vivalla är ett område med mycket arbetslöshet och kanske kan ett sådant här projekt skapa lite drägligare förutsättningar för de som bor där. Kanske kommer brottsligheten minska om fler i det bostadsområdet har ett jobb att gå till och en strukturerad tillvaro. Jag har själv bott i vivalla (flyttade därifrån i somras) och jag har då inte upplevt att det skulle vara mer brott där än någon annanstans ?