Nu ska S styra Örebro
med Centern och KD
"Många kommer att ha frågor om samarbetet med Vänsterpartiet." Det konstaterar Lena Baastad (S) när hon presenterar den nya blocköverskridande kommunledningen.
Relaterat
Fakta
Mandat
S har 28 mandat i kommunfullmäktige, V har 4 - alltså totalt 32 platser av 65 mandat.
S och V ger alltså inte egen majoritet, vilket hade befarades kunna ge SD en vågmästarroll.
Lena Baastad säger att hon gärna hade fortsatt att samarbeta med Vänsterpartiet, men det hade varit till priset av en stabil kommunledning. Det behövdes nämligen minst ett parti till för att få majoritet i Örebos kommunfullmäktige - och gick inte att lösa i kombination med Vänsterpartiet.
Lena Baastad säger att hon fört diskussioner med samtliga partier utom Sverigedemokraterna och Folkpartiet inför uppgörelsen.
Avgörande för valet av samarbetspartners för Socialdemokraterna har också handlat om möjligheterna att genomföra partiets politik.
- Jag tror att Örebro behöver ett nytt samtalsklimat i politiken,sade hon också på presskonferensen.
Inte SD och FP
Folkpartiet och SD har alltså inte varit tillfrågade, och på sin blogg beskriver Folkpartiets Staffan Werme trepartikoalitionen som ett misslyckande att sy ihop en stark kommunledning.
Även Sverigedemokraterna har uttryckt sitt missnöje med den nya majoriteten: "Lena Baastads blåröda allians kan inte tolkas på annat sätt än makten är viktigare än politiken" skriver SD:s Jonas Millard i ett pressmeddelande.
Moderaternas Kent Persson skriver på sin blogg att maktpakten är ett svek mot de borgerliga väljarna.
Uppgörelsen klar
NA kunde redan i morse avslöja vilka som styr Örebro de närmaste åren, och att S gjort upp med Centerpartiet och Kristdemokraterna - även om ingen ville bekräfta den uppgörelsen i går kväll.
– Det får du se i morgon (läs i dag), säger Lennart Bondeson (KD).
– Inga kommentarer, kontrar Rasmus Persson (C).
Vänsterpartiet chockat
Helt klart är att vänsterblocket går skilda vägar.
– Vi har hela tiden varit överens om att styra Örebro tillsammans, men i fredags ändrades plötsligt allt, säger Murad Artin (V) och hävdar att partiet chockas över beskedet om ny kommunledning.
– Tilliten för Lena Baastad är borta och jag tror att Socialdemokraternas väljare känner samma sak. I valrörelsen lovad S att Örebro skulle bli rött igen om man vann valet. Nu sviker man löftet, fortsätter han.
Vad hände?
– Jag har ingen information. Vi och Socialdemokraterna har gått till val på att vi ska styra Örebro tillsammans och sedan händer det här. Vi som lagt gemensamma budgetar med S tolv år i rad känner oss väldigt, väldigt svikna.
"Väldigt tydlig"
Trots skilsmässan vill han inte avslöja vilka som sitter vid Lena Baastads sida i dag.
– Jag gör det inte. Lena var väldigt tydlig att hon ville förhandla med borgerliga partier i första hand, säger Fredrik Persson (MP).
– För oss var det aldrig aktuellt att svika våra väljare och bilda en allians med S. Det skiljer alldeles för mycket i vår politik, förklarar Kent Persson (M).


1 m/s


















































Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 7 jun 2011 05:22 yngve i norrby (Ej registrerad)
Måtte hon nu ta med en SD-are, så det blir ordning i kommunhuset.
Skrivet 7 jun 2011 05:27 JEO
Ja, hur man än vrider och vänder på saken är det här ett logiskt och rimligt utfall. Mest undrar man dock vad det kommer att innebära rent sakpolitiskt. Kan man exempelvis ta bort det hårresande vårdnadsbidraget nu, med KD i samarbetet?
Skrivet 7 jun 2011 06:00 Sjökvisten (Ej registrerad)
Bara inte denna Bondesson !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! KD vad har dom att tillföra inom politiken och här i Örebro
Jag röstade på Lena och hade hoppats på ett rött Örebro men tyvärr det blev "två jokrar" som hon satsade på istället VARFÖR !!!!!!!!!!!!!!!!!
Skulle gett min röst till något annant parti
Skrivet 7 jun 2011 06:07 Besviken (Ej registrerad)
Som en S-väljare blir jag väldigt besviken om detta stämmer. Jag har stor respekt för Rasmus Persson (C) men jag röstade S för att det skulle bli ett rött styre. Det gör mig väldigt besviken att se att S eventuellt ska samarbeta med C och KD. Med detta byte av styre hoppades jag på ett öppnare Örebro, där näringsidkare inte ska motarbetas, där det inte ska stängas uteserveringar, sänkas ljudnivåer mm... Jag hoppades att Örebro äntligen skulle kunna leva upp till slogan "överraskande Örebro".
Skrivet 7 jun 2011 06:23 Jojjo (Ej registrerad)
En tydlig markering och ett klart besked att Socialdemokraterna inte längre hör hemma på vänsterskalan utan återfinns bland de borgliga partierna. Ända sedan Göran Person blev partiordförande har sossarna envetet strävat åt höger och när man utesluter Vänsterpartiet från samarbete tar man ett definitivt steg bort från det man en gång var.
Eftersom Moderaterna är bättre på sorglig politik, förlåt - borglig politik samt att det här nog inte var vad väljarna ville så är min analys att Lena B har hoppat i galen tunna. Branting, Erlander, Sträng, Palme med flera genuina socialdemokrater med tydliga mål om ett bättre samhälle och som värnade om de svaga, vänder sig i sin grav medan Lena B vänder väljarna ryggen. Tänk vad makt kan göra med en del människor, suck.
Skrivet 7 jun 2011 07:16 Inte nu igen. (Ej registrerad)
Bondesson och pajaspartiet moralkakorna... Bra val, precis vad väljarna kommer att uppskatta.
Nåja, bara fyra år till.
Skrivet 7 jun 2011 07:21 Aldrig mer sosse (Ej registrerad)
Ja ja. Lena Baastad och sossarna är sig lika. Ett besked före valet. Ett annat efter. Det gäller att vinna valet till vilket pris som helst. Sen kan man svika allt man lovat.
Gissar att rätt många som röstade på Baastad nu ångrar sig. Och det kommer nog att bli fler och fler. Ska nog göra en lista och bocka av alla svikna löften...
Skrivet 7 jun 2011 08:06 jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj (Ej registrerad)
Så typiskt politikerna, en sak före valet, ett annat efter valet. Sen sitter de helt chockade när de får veta att politikerföraktet ökar. Sluta och spela SD i händerna!
Skrivet 7 jun 2011 08:15 Tyrone Waerner (Ej registrerad)
Genuin vänsterpolitik är död, det är bara att inse detta. Vad tror ni de röda blev bortröstade för förra gången, jo de har en politik som inte längre går hem i stugorna. Det är väl ändå ingen som tror att vi kommer att börja upprusta igen, nej så blir det inte. Vi har redan idag alldeles för stora kostnader i vårt land. Tänk er bara att ett dagisbarn kostar oss skattebetalare minst 200 000 kronor per år, samma sak med invandringen den kostar cirka 650 000 kronor per person och år. Självklart räcker inte våra skattepengar till längre. Vi behöver invandringen, men det gäller att se till att våra nya svenskar börjar arbeta direkt, inte som idag. Båda dessa saker accepterar vi, men ett vårdnadsbidrag på 36 000 kr per år det är åt helsike. Hellre betalar vi 200 000, det är att gömma huvudet i sanden. Inse att våra pengar inte räcker till längre.
Skrivet 7 jun 2011 08:16 Stig Lövborg (Ej registrerad)
Nu kanske det kan bli ordning när det gäller tolkfrågan för döva. S har sagt att det är en prioriterad fråga och KD arbetar redan med frågan i riksdagen säger dom. Det kan bli upp till bevis nu. Mer pengar till Tolkcentralen och/eller omorganisera den. Idag fungerar den inte för dövas vardag.
Skrivet 7 jun 2011 08:31 Besvikna väljare. (Ej registrerad)
Tänk att man aldrig slutar förvånas över vad politiken kan göra! Hur kan sossarna välja bort vänstern, vad har hänt?. Vi kommunalare / undersköterskor blev besvikna över vad Na skrev om i morse. Vi röstade på er för vi tror på ett rött styre.
Lena hoppas du tar ditt förnuft till fånga och tänker om.!!!!!
Skrivet 7 jun 2011 08:32 Anna (Ej registrerad)
Katastrof tycker jag. Väljarna lovades ett rött styre om man röstade på S. Dessutom är detta ytterligare ett stort kliv åt höger för sossarna. Urdåligt. Nu finns det bara ett parti på vänsterflanken. Mitt förtroende för S har sjunkit till noll.
Skrivet 7 jun 2011 08:34 Humanist (Ej registrerad)
Tack Baastad, för att du visar vilken svikare du är! Jag röstade på er för att jag ville ha ett rött och mänskligare styre i staden, men så allierar du dig med det mest cyniska och omänskliga partiet, nämligen KD. Sorgligt för en gammal sosse att beskåda. Grattis SD, ni framstår som det enda hederliga alternativet, och ni får min röst nästa gång!
Skrivet 7 jun 2011 08:50 GC (Ej registrerad)
Jag röstade inte på Centerpartiet för att få ett Sossestyre i Örebro, Vad håller ni på med inom Centerpartiet Skäms.
Skrivet 7 jun 2011 09:08 Kapten Haddock (Ej registrerad)
Se där hur det går när ni röstar S !!
Skrivet 7 jun 2011 09:16 Ritva i Karlskoga (Ej registrerad)
Varför så pessimistiska? Det är absolut hög tid med ett blocköverskridande agerande. Se hur det gick på riksplan. V-partiet var bromsklossen gång på gång för ev. förnyelse, valresultatet därefter. Se tiden an och lita på de som nu skall styra Ö-o framöver. Att ges en ärlig chans tillsammans är viktigare än dessa olyckskoprpars förfasande och på förhand utdömande av S-partiets intentioner! LYCKA TILL Ni tre som nu skall styra båten på rätt kurs!
Skrivet 7 jun 2011 09:18 BB (Ej registrerad)
Hur kan S alliera sig med partier som ideologiskt och praktiskt privatiserar välfärdsfrågor som skola, omvårdnad, barntillsyn mm?. En politik som svek dom svaga grupperna till förmån för proftörer. Sveket mot V kommer säkert att få konsekvenser för S i fortsättningen.
Skrivet 7 jun 2011 09:23 Framtidshopp (Ej registrerad)
Jag läste sossarnas valprogram. Där står det att de vill bilda en bred majoritet. Jag tror många röstade på det. För att få slut på tjafs och skyttegravskrig. Baastad verkar vara en person som kan sätta Örebros bästa före ideologiska principer. Det behöver vår kommun.
Skrivet 7 jun 2011 09:25 nånne (Ej registrerad)
Som mångårig sosse är dagen en stor besvikelse... partiet har svikit sina väljare rejält, detta kommer inte att gagna (s). En sak är att samarbeta med (c) men KD är en katastrof i svensk politik. Förstår fullt ut Murad Artins besvikelse och ilska idag.
Skrivet 7 jun 2011 09:38 sibongile (Ej registrerad)
Problemet är ju att S+V tillsammans får för få mandat och måste ha med ett parti till. Och C och MP vägrar att styra tillsammans med V. Säkert ställs andra ultimatum också. Det gör att det inte går att lösa på annat sätt.
Skrivet 7 jun 2011 09:39 Fredrik (Ej registrerad)
Kanske inte den mest logiska alliansen, men kommunpolitik är en sak, rikspolitik en annan. Dessutom har vi fått ett nytt parti som kommit in i kommunfullmäktige (och riksdagen), och om de inte gjort det hade det också varit annorlunda.
Skrivet 7 jun 2011 09:40 Kenneth Rodesten (Ej registrerad)
Varje dag jag kan konstatera motgångar för kommunismen är en bra dag. Tisdagen den 7 juni 2011 är en mycket bra dag för Örebro kommun
Skrivet 7 jun 2011 09:41 Adde (Ej registrerad)
Inget block fick majoritet då är det själklart att det blir kompromisser. Att inte ytterlighetspartier får inflytande är positivt för 95% av Örebroarna. Modigt beslut av S, KD o C önskar lycka till!
Skrivet 7 jun 2011 09:42 PÄRA (Ej registrerad)
Vi röstade på Lena för att bli av med Rasmus P. som har privatiserat äldreboenden tillsammans med Werme. Detta har lett till att de boende på Sirishof nu har en katastrofalt sämre service. Allt saknas samt undersköterskor säger upp sig på löpande band för att de inte står ut med att se hur de gamla fått det efter övertagandet. Vi hoppades på ett stopp på detta men tydligen misstog vi oss. Är inte solidaritet med de svaga längre en ledstjärna för Lena Bastad?
Skrivet 7 jun 2011 09:54 Konstigt (Ej registrerad)
Så fick Centern vara med fast de hade väldigt få röster...
Det spelar ingen roll hur man röstar när ett sådant litet parti ändå får vara med och styra..
Skrivet 7 jun 2011 09:59 Lucky Strike (Ej registrerad)
Vad bra, då kanske det blir bra i örebro ändå. Vilken lättnad att slippa vänsterextremisterna.
Bra Lena, nu växte du i mina ögon.
Skrivet 7 jun 2011 10:09 smulle (Ej registrerad)
Tack Lena för att du håller kommunisterna borta från inflytande det är
det viktigaste av allt, detta borde kunna bli en konstruktiv konstallation,
verklighetens folk, folk med skit under naglarna och (s), håll i Er för nu
kommer framtiden i rasande fart.Snart får vi se hur det blev!!
Skrivet 7 jun 2011 10:11 Allan (Ej registrerad)
Ytterligare ett bevis för att socialdemokraterna är ett borgerligt parti som för en borgerlig politik.
Skrivet 7 jun 2011 10:11 Mia (Ej registrerad)
Enda rimliga valet för Lena att skaffa sig själv en framträdande ledarroll är att samarbeta med de partier som i sin tur har de svagaste och minst profillösa ledarna. Samtidigt som jag gläds åt att ett litet parti som Vänsterpartiet inte får åka räkmacka på det traditionsenligt röda blocket så tycker jag att det är sorgligt att inte socialdemokrater och moderater kan hitta en enad väg framåt i kommunpolitiken. Det hade varit det bästa för Örebro.
Skrivet 7 jun 2011 10:17 Bratwurst (Ej registrerad)
Visst är man lite besviken att Socialdemokraterna tar med högerpartier i sin kommunstyrelse, men samtidigt så är ju valet av högerpartier (om man ser till vad deras partiprogram säger att de står för) rätt nära vänstern.
Det viktigaste av allt var ju att stoppa allianskoalitionens slöseri med skattemedel på projekt som inte fungerat och skapat i det närmaste kaos i örebrotrafiken.
Nu kan man börja bygga en trygg stad där man hjälper de som drabbas av alliansens idioti och säkra en företagarvänlig stad där man förhoppningsvis följer Göteborgs exempel och bannlyser fas3 illa kvickt.
Dock så är man ju alltid lite bakbunden av att man inte har egen majoritet men jag hoppas man kan enas så att Örebro kommun återigen ser till invånarnas bästa istället för att prioritera meningslösa byggen och vikarieprojekt som inte fungerar.
Skrivet 7 jun 2011 10:34 DP (Ej registrerad)
Ärligt talat, vad konstruktivt har Murat Artin bidragit med de senaste åren?
Sen är kanske C och KD inte de roligaste alternativen.
Skrivet 7 jun 2011 10:39 S en gång för mycket (Ej registrerad)
Lena ville ha en bred majoritet, men hon nämne inget om att svika V.
V+S var det bästa alternativet, gärna med något annat parti. Nu har Lena visat att hon är inget annat än en maktgalen kossa.
Jag såg Hundra svenska år på SVT, där märker man att det en gång fanns riktiga Socialdemokrater..vart tog dom vägen?
Skrivet 7 jun 2011 10:42 Röde orm (Ej registrerad)
nånne (Ej registrerad) skrev:
Som mångårig sosse är dagen en stor besvikelse... partiet har svikit sina väljare rejält, detta kommer inte att gagna (s). En sak är att samarbeta med (c) men KD är en katastrof i svensk politik. Förstår fullt ut Murad Artins besvikelse och ilska idag.
Instämmer fullt ut....
Undrar hur S har betett sig för att odla fram personer som ständigt lyckas vrida och vända på orden så att man tror att dom menar väl....
Ett svek utan dess like!
Skrivet 7 jun 2011 10:47 Björn Sundin (S) (Ej registrerad)
Framtidshopp (Ej registrerad) skrev:
Jag läste sossarnas valprogram. Där står det att de vill bilda en bred majoritet. Jag tror många röstade på det. För att få slut på tjafs och skyttegravskrig. Baastad verkar vara en person som kan sätta Örebros bästa före ideologiska principer. Det behöver vår kommun.
Det är precis som "Framtidshopp" skriver.
I Kommunfullmäktige sitter 65 ledamöter, direktvalda av örebroarna. Av dem är 28 socialdemokrater, 4 V, 4 KD, 2 C, 14 M, 4 MP, 5 FP, 4 SD. För att få majoritet krävs 33 mandat i Kommunfullmäktige. S, V, C, KD hade varit ett bra alternativ men som C och KD säger: de vägrade ha med V. Därför är det här det bästa för Örebro.
Skrivet 7 jun 2011 10:54 BL (Ej registrerad)
Här röstade man rött och vad händer? Baastad slänger ut Vänstern och tar istället in Kd - utan förvarning till väljarna! Ett av de största politiska sveken i modern tid är ett faktum. Skandal.
Skrivet 7 jun 2011 10:58 Mattias (Ej registrerad)
Helt otroligt. Varför inte S+V+MP. Ideologiskt mycket mycket bättre. Vad Lena Baastad och Sossarna håller på med är ju helt sjukt. Håller med, Socialdemokraterna är ett högerparti!
Skrivet 7 jun 2011 11:02 stefan (Ej registrerad)
Örebro behöver verkligen inte Vänsterns bakåtsträvande politik för att ta sig framåt och fortsätta växa. Även om vi inte fick borgerlig majoritet denna gång så kanske den här alliansen kan hålla skutan på en rimlig kurs trots att Socialdemokraterna har störst del av ratten. Det kan nog vara nyttigt med lite blocköverskridande lösningar.
Skrivet 7 jun 2011 11:02 smulle (Ej registrerad)
Bra LENA, det viktigaste är att kommunisterna inte får något inflytande
över andras liv, tack!!! och lycka till med dina nya kompisar.
Skrivet 7 jun 2011 11:07 Jesper Hansson (Ej registrerad)
Det skall bli oerhört spännande att se resultatet utav detta efter valet 2014.
Kan bara se ett endaste scenario efter valet då: S+C+Kd tappar markant, de kommer inte att vara i närheten utav att kunna bilda egen majoritet.
M+Mp+Fp kommer att öka, men inte tillräckligt för att bilda egen majoritet. Dem kommer ALDRIG (eller efter dagen besked ska man väl "aldrig säga aldrig" att samarbeta med V, så det finns inte med att de 4 skulle bilda majoritet.
Jag har svårt att se hur de även skulle kunna ta "tillbaka" C eller Kd efter detta sveket för att återigen bilda en "allians".
Vad blir summan utav detta? Kommer vi att se två KRAFTIGT svaga block (M+Fp+Mp samt S+Kd+C) stå emot ett 5%:igt V samt ett kraftigt stärkt Sd som jag tror tar många röster efter detta besked och tar platsen som 3:e största parti i kommunen med bred marginal.
Kommer Baastad att köra över Kd, köpa Mp och dela klubban med M?? Allt i den politiska korrekta andan enbart för att stänga Sd ute?
Skrivet 7 jun 2011 11:17 Ingrid (Ej registrerad)
Så innerligt skönt att V inte är del av koalitionen!
Skrivet 7 jun 2011 11:25 Jenny (Ej registrerad)
detta visar med all önskvärd tydlighet att man inte ska låta S bli för starka. För dem är politiken alltid underordnad makten. Att vrida Örebro åt vänster med Kd och C är lika omöjligt som att vrida örebro åt vänster med hjälp av Mp. Uselt agerat av maktfullkomliga socialdemokrater!
Skrivet 7 jun 2011 11:26 Kvinnor kan (men inte alltid) (Ej registrerad)
Det finns nya "krafter" inom S som ska förnya och skapa konstiga allianser för att till varje pris ha makten oavsett vilka de delar den med.
Starka ledare kallas de av både sig själva och av media.
Mona gjorde det försöket på riksplanet.
Lena gör det nu i Örebro.
Den senare kommer att bli lika kortvarig på sin post som de tidigare.
Utspelet idag visar att med liten majoritet ska de i bilda en ohelig allians som styr Örebro utan påverkan av övriga partier.
Om de berättat sina planer innan valet hade alla tre tappat så mycket röster att detta inte varit möjligt. Alltså styrs vi nu av en klar minoritet av Örebros väljare men av maktsugna individer i praktiken.
Ett dåligt sätt att behandla demokratin, partimedlemmar (omröstning har inte skett) och väljare.
Varför inte ett minoritetsstyre där förslagen anpassas så att de kan få stöd i omröstningarna? Då har alla partier och väljares röster ett visst inflytande och största partiet bestämmer ändå mest.
Skrivet 7 jun 2011 11:48 Politikertrött (Ej registrerad)
VARFÖR finns det flera partier att rösta på om de ändå sedan skall samarbeta ? ? ?
Enligt min mening räcker det om det bara finns ett vänster och ett högerparti hädanefter, samt SD som är något mittemellan.
Tre partier skulle vara tillräckligt, för i dagens läge finns det för många och det blir bara en salig röra av alltihopa.
Beträffande styret i Örebro kan det i dagsläget ändå vara bra med S och C, men KD har spelat ut sin roll för länge sedan. Byt ut KD mot SD så får vi ett ganska bra styre även i Örebro.
Skrivet 7 jun 2011 11:49 räven (Ej registrerad)
Lite synd att det inte blev S och V + någon mer. Fast för de borgerliga partierna skulle det riskera att alltför mycket se ut som ett svek om de gick med i koalationen som även innehöll V. Detta samtidigt som S hade gjort klart att de inte vill bli beroende av SD. MP var väl enda chansen. Fast deras samarbete med högern har väl också blivit så starkt så de inte kan tänka sig samarbete med V. Hade nog behövts en radikal förändring inom MP och att man bytt ut Fredrik Persson. Fast med omvalet och allt fanns det väl inte tid för det. Men S+C+KD kan nog ändå bli bra. Handlar om vilka delar av C och KD politik som får genomslag. Som KD vurm för äldrevården och C för ungdomsatsningar.
Skrivet 7 jun 2011 11:54 JÅ (Ej registrerad)
Klickade på länken till Staffan Wermes blogg och läste och det gjorde mig inte lugnare. Allt vettigt folk verkar vara upptagna med annat än politik vilket lämnat plats åt såna som mest vill kränka andra eller svika sina väljare. Funderar starkt på att flytta till Norge...
Skrivet 7 jun 2011 12:06 Björn Sundin (S) (Ej registrerad)
Framtidshopp (Ej registrerad) skrev:
Jag läste sossarnas valprogram. Där står det att de vill bilda en bred majoritet. Jag tror många röstade på det. För att få slut på tjafs och skyttegravskrig. Baastad verkar vara en person som kan sätta Örebros bästa före ideologiska principer. Det behöver vår kommun.
Det är precis som "Framtidshopp" skriver.
I Kommunfullmäktige sitter 65 ledamöter, direktvalda av örebroarna. Av dem är 28 socialdemokrater, 4 V, 4 KD, 2 C, 14 M, 4 MP, 5 FP, 4 SD. För att få majoritet krävs 33 mandat i Kommunfullmäktige. S, V, C, KD hade varit ett bra alternativ men som C och KD säger: de vägrade ha med V. Därför är det här det bästa för Örebro.
Skrivet 7 jun 2011 12:10 PLO (Ej registrerad)
Tack Lena, jag hoppas att ni gör vad ni kan för att sluta med pajkastningen och intepolitiken som Staffan Werme infört. V har ju haft lite av samma bekymmer.
Kämpa på nu alla tre och för Örebro framåt igen ur detta vaccum som uppstått.
Skrivet 7 jun 2011 13:01 kross (Ej registrerad)
Sossar är bara ute efter makten o tillsammans med Alliansen är de odugliga att styra staden i rätt riktning. Bäst vore om Sverigedemokraterna rensade upp i det politiska träsket i Örebro. Nästa val kommer att bli en storseger för SD. Det behöver Sverige.
Skrivet 7 jun 2011 13:09 Aldrig mera Mp (Ej registrerad)
Tråkigt att KD fick platts... Men det var det ända alltenativet då centern vägrade sammarbeta med V.... Mp har gjort sitt efter sveket vid förra valet!!!! Har alla glömt att mp då gick till val med ståndpunkt att sammarbeta med S!! När valet var klart böt de till högersidan.. Det var sista gången jag röstade på mp
Skrivet 7 jun 2011 14:12 Kalle (Ej registrerad)
S en gång för mycket (Ej registrerad) skrev:
Lena ville ha en bred majoritet, men hon nämne inget om att svika V.
V+S var det bästa alternativet, gärna med något annat parti. Nu har Lena visat att hon är inget annat än en maktgalen kossa.
Jag såg Hundra svenska år på SVT, där märker man att det en gång fanns riktiga Socialdemokrater..vart tog dom vägen?
"Gärna med något annat parti"?? Det var ju inga andra som ville samarbeta med V! Det är ju det som är problemet. V är inte lätta att samarbeta med och dessutom otroligt inpopulära bland samtliga övriga partier. Så alternativen var två: Minoritet med V (som alltid går sin egen väg ändå, oavsett överenskommelser) och då få SD som vågmästare ELLER att samarbeta över blockgränserna och då låta V gå. Lena gjorde rätt. Nån annan som velat vara i hennes skor under de här förhandlingarna? Hur man än vänder sig så har man ändan bak....