Kronlid lämnar SD Millard: Fel att sitta kvar på ett SD-mandat
Efter "ideologiska överväganden" lämnar landstings- och kommunpolitikern David Kronlid Sverigedemokraterna i Örebro.
I stället vill han ansluta sig till ett annat parti.
Relaterat
"Efter drygt 3 års noggranna funderingar kring partipolitiska ideologier, har jag kommit fram till att min ideologiska inriktning i alltför hög grad skiljer sig från SD:s." skriver han på sin blogg.
Så länge fortsätter han i fullmäktige som ”oberoende borgerlig”.
- Säger du det, det har jag inte hört ett ljud om. Det var otippat, säger partikollegan Daniel Spiik till NA.
Jonas Millard, distriktsordförande SD Örebro län, kommenterar kommenterar att det alltid är tråkigt när någon lämnar partiet.
- Men jag tror inte att det påverkar oss speciellt mycket i det kommande omvalet.
Jonas MIllard tycker däremot att det är felaktigt att David Kronlid ska sitta kvar på SD:s mandat.
Själv säger David Kronlid att det handlar om grundvärderingar och ideologier.
- Egentligen handlar det om att jag lutar mer åt det liberala hållet när det gäller ekonomisk politik och jag är konservativ i andra frågor. SD är väldigt mycket mitten och i vissa frågor är de vänster.
Om SD:s inställning till invandring säger han:
- Jag känner väl kanske att det är en del personer i partiet som drar lite åt det mer vad ska man kalla det, lite mer radikala hållet i de frågorna.
Kritiken att sitta kvar på ett SD-mandat bemöter han med att en och annan väljare kanske blir besviken, men samtidigt så finns det andra som kryssat just honom.
- För de vet att jag ligger åt det konservativa hållet. Då kan det ju faktiskt vara så att jag kan driva en sådan politik bättre genom att vara oberoende, och sedan kanske ansluta till något borgerligt parti, men jag vill ha tid för att fundera på det först.
David Kronlid uppger att han redan för ett par år sedan började inrikta sig på att hitta en ersättare som kunnat ta över hans ledarroll i länet, men det har varit svårt. Han har inte velat överge sin fru och andra "bra personer" i partiet, eller lämna partiet på ett sätt som ställer till problem.
David Kronlid beskriver också att han en längre tid velat ansluta sig till ett annat parti "som ligger närmre min ideologiska inriktning som i huvudsak är inspirerad av liberala och konservativa idéer."


1 m/s



















































Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 29 apr 2011 14:01 Nytänkande (Ej registrerad)
Nej, så trist - David är ju en stor tillgång för SD, men samtidigt förstår
jag David efter allt han har fått utstå både inom partiet och utanför.
Lycka till i fortsättningen David !
Skrivet 29 apr 2011 14:04 JEO
"...inspirerad av liberala och konservativa idéer."
Bara i det politiskt historielösa Sverige skulle någon komma på tanken att formulera en så självmotsägande ordkedja. Men alla förstår ändå vilket parti han svärmar för. Lycka till.
En sak kan hursomhelst slås fast nu: personval kommer aldrig att bli någon stor grej i SD-kretsar! Det är ju för tusan dagsnotering på vilka partiföreträdare som verkligen är det fortfarande.
Skrivet 29 apr 2011 14:38 Sjökvisten (Ej registrerad)
Denna man kommer Kristdemokraterna att slå sitt garn runt
Där satt dom små partipolitikerna och luktade på blommorna
Då kom Göran Hägglund och Lennart Bondesson och såg Kronlid
Vilken tillgång Vilken karisma Honom ska vi ha
Skrivet 29 apr 2011 14:42 Thomas Esbjörnsson (S) (Ej registrerad)
Jag undrar verkligen i vilket parti han kommer platsa. Var kommer man villja ta emot honom? Han har både i landstingsfullmäktige och i kommunfullmäktige visat sig som den mest rasistiske av SD:s företrädare.
Skrivet 29 apr 2011 14:51 Nationell (Ej registrerad)
En gång nationalist alltid nationalist. Tänk på det David! SD forever...
Allt annat är tyvärr bara skit.
Skrivet 29 apr 2011 14:53 Mange (Ej registrerad)
JEO, inget land är politiskt historielöst. Det har funnits politik sedan grottmänniskorna trampade jorden. Olika ideologier har alltid funnits. Men du har helt rätt i att sverigedemokraternas företrädare verkar vara ganska lojalitetsliberala.
Skrivet 29 apr 2011 14:58 röstare av SD (Ej registrerad)
Tycker personligen att det är tråkigt att man i sverige inte får uttrycka sin åsikt utan påverkan av etablisemanget.
men nog borde David varit införstådd om vad som var att vänta med inträdet riksdagen och att påbörja detta arbete med att kliva av sin position skapar bara oreda inom partiet och att vi väljare känner att det är någon form av lekstuga
och tyvärr lägger vår röst på annat parti vid nästa val.
Stå på er......
Skrivet 29 apr 2011 16:03 Tolerant men inte mot rasism (Ej registrerad)
Sjökvisten 14:38 - Om den här snubben skulle bli en representant för KD så har jag röstat på dem för sista gången. Jag röstade på KD för deras sätt att lyfta upp människan - ALLA människor. Jag stöttar inte ett parti där det finns rasistiska element. Det enda jag hoppas på är att detta bara är början på SD:s sönderfall...
Skrivet 29 apr 2011 16:07 David Kronlid (Ej registrerad)
JEO skrev:
"...inspirerad av liberala och konservativa idéer."
Bara i det politiskt historielösa Sverige skulle någon komma på tanken att formulera en så självmotsägande ordkedja. Men alla förstår ändå vilket parti han svärmar för. Lycka till.
En sak kan hursomhelst slås fast nu: personval kommer aldrig att bli någon stor grej i SD-kretsar! Det är ju för tusan dagsnotering på vilka partiföreträdare som verkligen är det fortfarande.
Nuförtiden så ses liberala och konservativa idéer som "höger", men du har rätt i att det inte alltid varit så. Från början var liberal "vänster", nu är det dock socialismen som tagit dess plats till "vänster".
Skrivet 29 apr 2011 16:21 Pingpong (Ej registrerad)
Är det bara jag som häpnar över att en frontfigur i ett extremparti varit osäker var han står ideologiskt under 3 års tid? Det är ju som om Staffan Werme skulle komma ut och säga att han funderar på att bli Socialdemokrat.
Skrivet 29 apr 2011 16:48 David Kronlid (Ej registrerad)
Thomas Esbjörnsson (S) (Ej registrerad) skrev:
Jag undrar verkligen i vilket parti han kommer platsa. Var kommer man villja ta emot honom? Han har både i landstingsfullmäktige och i kommunfullmäktige visat sig som den mest rasistiske av SD:s företrädare.
Hej Thoma(s)!
Om du kan hitta något jag sagt som skulle vara av det slaget på video- eller ljudinspelningarna ifrån fullmäktige så tror jag att du kanske kan bli aktuell för Nobelpriset, då tror jag att nog att du borde kunna ses som en av världens bästa uppfinnare... :-)
Allt är ju offentligt, så det är bara att lyssna på allt jag säger. Kanske kan du lära dig något på kuppen om hur man kan effektivisera i landstingets kulturutgifter och börja prioritera vården istället, hur man kan ägna sig åt pensionssparande istället för att driva kommersiellt fastighetsbolag, hur man skapar budgetar som uppfyller rekommendationerna för god ekonomisk hushållning, och lite annat smått och gott, det kan ju inte skada för er sossar att lyssna igenom mina tal så att ni kan få en och annan klok idé att driva.
Skrivet 29 apr 2011 18:19 Partilös ?? (Ej registrerad)
SD har rätt i så mycket, men tyvärr vill (vågar) inte alla
erkänna det.
Skrivet 29 apr 2011 19:49 allavi (Ej registrerad)
Man vet inte så mycket om Kronlid.Det är som så att hade de andra partierna från höger till vänster tagit nysvenskpolitiken på allvar då hade aldrig SD kommit fram.
Det är som så att USA måste ta sitt ansvar för alla de driver ut i världen på grund av att vilja vara världspolis.Vi har folk som varit 10.20 år i sverige och inte har nåt jobb alls,och ingen utbildning alls.Det är dem och alla papperslösa och hemlösa svenskar som vi måste hjälpa först och främst,innan vi tar in nytt folk i sverige .Som politikerna agerar nu så stjälper de folk istället för att hjälpa dem.Sedan har vi rika bortskämda svenskar som för allt smör i småland vill dela tvättstuga och trappuppgång med nysvenskarna.De placerar nysvenskarna så att de får tala med varandra istället för att lära sig svenska.SD,behövs inte om de andra politikerna tar sitt ansvar och ordnar upp för dem som redan är här i sverige.Politisk tillnyktring behövs.Försvinner SD så tar KD över deras folk.Förnyad nysvensk politik ,hjälp dem och
Skrivet 29 apr 2011 20:20 Tzahal (Ej registrerad)
Thomas Esbjörnsson kommer med fula påhopp utan att backa upp dem, så förvånande...dessutom, ett stor grattis till David Kronlid som hoppat av SD.
Skrivet 29 apr 2011 21:11 Herr`n (Ej registrerad)
Att det är många ideologiskt okunniga och förvirrade i SD är inte precis nån nyhet. Liberalism och konservatism är ju inte direkt förenligt med varann. Dumhet däremot verkar vara nåt som förenar SD:are... Men det är ju inte heller nån nyhet.
Skrivet 29 apr 2011 22:39 sunt förnuft (Ej registrerad)
Herr´n .....
Att dumhet förenar SD är ett fullkomligt korkat påstående.
De andra partierna har väl med råge åstadkommit så många fler dumheter än vad SD någonsin gjort.
Så ditt förvirrade inlägg är således rent nonsens och hör också till de s.k. dumheterna.
Skrivet 29 apr 2011 23:05 yngve i norrby (Ej registrerad)
Thomas Esbjörnsson (S) (Ej registrerad) skrev: Jag undrar verkligen i vilket parti han kommer platsa. Var kommer man villja ta emot honom? Han har både i landstingsfullmäktige och i kommunfullmäktige visat sig som den mest rasistiske av SD:s företrädare.
De mest rasistiska är väl ändå våra s.k. svenska muslimska invandrarbröderna, eller hur. Usch !!!!!
Skrivet 30 apr 2011 00:27 PiratPartisten (Ej registrerad)
Örebro's Största Rasist lämnar, Yes nu blir det fart i Vivalla !
Men men, hoppas han inte lämnar för Miljö Partiet eller PiratPartiet <3
för jag vill inte erkänna mig som 100% svensk, och invandrar fientlig.
Iallafall så tycker jag ni som är nationalister kan ta det någon annanstans, stick in på SD's sida och ha kul, för man får ju inte lägga in rasistiska inlägg här ju, så bort med er nationalister !
Skrivet 30 apr 2011 01:18 m (Ej registrerad)
SD partiet kommer inte gå vidare så har ingen ideologiskt poltiskt. så de är unga människor som blir svans till andra partier . De är nazismen och alla vet vad deras ideologiskt bygger på fördommar. I örebro mer än 60 procent folk har vill stödja sd så varför inte att de kan styra örebro.
Skrivet 30 apr 2011 07:49 Lasse (Ej registrerad)
Tja, SD har väl snarast börjat närma sig "vägs ände". De lyckades ju inte ens få fram folk till de platser de tilldelades efter valet. Nu börjar de få de lyckades skrapa fram att inse och avgå. Hur många vuxna, låt säga över 40, har de som aktiva politiker? 200? 100??? Knappast,kanske 10. Alla vet ju att de i flera fall är ungdommar med ofta kriminell bakgrund som tar politiken på ett helt annat sätt än vad de blev valda till att göra.
Många, jag upprepar, MÅNGA av SD:s ideer är bra men tyvärr kommer de nog aldrig att göra sig hörda annat än genom skandaler och ytterligare avhopp.
Skrivet 30 apr 2011 09:56 Danne (Ej registrerad)
Lasse (Ej registrerad) skrev:
Tja, SD har väl snarast börjat närma sig "vägs ände". De lyckades ju inte ens få fram folk till de platser de tilldelades efter valet. Nu börjar de få de lyckades skrapa fram att inse och avgå. Hur många vuxna, låt säga över 40, har de som aktiva politiker? 200? 100??? Knappast,kanske 10. Alla vet ju att de i flera fall är ungdommar med ofta kriminell bakgrund som tar politiken på ett helt annat sätt än vad de blev valda till att göra.
Många, jag upprepar, MÅNGA av SD:s ideer är bra men tyvärr kommer de nog aldrig att göra sig hörda annat än genom skandaler och ytterligare avhopp.
1. SD har ca 100 aktiva över 40.
2. ungdomar med kriminell bakgrund? man får inte kandidera för SD om man är straffad.
3. "De lyckades ju inte ens få fram folk till de platser de tilldelades efter valet." eehhh.. vilka platser då? det är ju fullt på alla positioner.
4. "skandaler och ytterligare avhopp." vad har SD Örebro för skandaler? SD Örebro har MINST avhopp av samtliga partier, detta kan du se på handlingarna för kommunfullmäktige och landstingsfullmäktige som är offentliga.
Snyggt försök till smutskastning. kom med nåt bättre nästa gång.
Skrivet 30 apr 2011 11:57 Hård press... (Ej registrerad)
Det handlar nog mer om att han inte orkar stå emot all smutskastning från dom som tycker att Sverige ska ta hand om hela världen när man inte ens kan klara av dom som redan bor i landet än att han ändrat värderingar.
Finland, Norge och Danmark ligger några år före och har vaknat till lite mer än i blåögda Sverige, kanske kan man se denna förändring även här på en 10års period...
Skrivet 30 apr 2011 13:53 BÅHJ (Ej registrerad)
Bra att hoppa av....Hoppas att det blir ett strömhopp!
Det räcker med FP, MP.S.V och M !
Skrivet 30 apr 2011 14:43 Stig Lövborg
En inkompetent mindre i politiken. Alltså ingenting att gråta över. Tyvärr finns många kvar, oavsett parti.
Skrivet 30 apr 2011 16:12 Stig Lövborg
En inkompetent mindre i politiken. Alltså ingenting att gråta över. Tyvärr finns många kvar, oavsett parti.