På fredag ska hela
Örebro vara kontantfritt
Skippa kontanterna när du ska handla i Örebro och ta det på kortet istället.
Relaterat
Som första stad i landet satsar bankerna, handeln, Brottsförebyggandet rådet, Örebropolisen och City Örebro på en kontantfri dag i Örebro på fredag. Och skälen till att minska andelen kontanter i samhället är flera – brotten minskar och miljön mår bättre för att nämna några.
– När lokaltrafiken tog bort möjligheten att köpa biljetter med kontanter så upphörde rånen mot busschaufförerna på en gång, menade Dan Hjertstrand, närpolischef i Örebro vid gårdagens presskonferens.
– Men inte bara det, antalet personrån har minskat rent generellt de senaste åren och det kopplar vi direkt till att människor har allt mindre kontanter på sig.
Enligt Sören Svensson på Brottsförebyggande rådet i Örebro finns det ytterligare skäl till att minska kontanthanteringen i samhället.
– Omkring två tredjedelar av alla kontanter i samhället är svarta pengar. Det handlar om runt 60 miljarder. Den summan borde vara vit istället.
Pernilla Seger på Svensk handel i Örebro vill också ha bort kontanterna från handeln för att skapa säkrare arbetsmiljöer för de anställda.
– Butiker ska vara attraktiva ställen både för kunder och anställda. Kontantfria butiker utsätts helt enkelt inte för rån.
– Miljön är ett annat skäl, menade Anne-Lie Carlos, chef för Swedbank i Örebro. Man har räknat ut att en hundralapp åker runt omkring tusen mil på sin resa mellan bank, plånbok, butik och servicebox och orsakar ett utsläpp på runt 500 kilo koldioxid. Per år.
Men även om både bankerna och Svensk handel är överens om att det vore bra om kontanterna försvann i möjligaste mån så är de inte helt överens om vem som ska betala för vad. För många kunder är det fortfarande irriterande när en del affärer nekar inköp för mindre belopp på grund av avgifter till bankerna.
– Men vi för en positiv dialog med bankerna om det här, ansåg Pernilla Seger.
Och visst har andelen kortköp ökat rejält genom åren. 1990 betalades 90 procent av alla köp med kontanter, förra året betalades 70 procent av alla köp med kort.
– Vi tror inte att kontanterna kan avskaffas helt men vi har en målsättning att mellan 85 och 90 procent av alla köp ska ske med kort i en nära framtid, fortsatte Anne-Lie Carlos.
– Vi ser också att det handlar om vanor och beteenden. Och att det är skillnader mellan äldre och yngre. En tonåring betalar kanske med kort när priset på en vara är 60 kronor, medan en äldre tar fram kortet först när något kostar 200 kronor eller mer.
Men oavsett vad man tycker om kontanter så är det nog läge att snart glömma det gamla uttrycket ”cash is king”.


3 m/s


















































Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 12 apr 2011 13:07 Ej kortlös (Ej registrerad)
Hur ska äldre personer o även andra förfara som ej har kort????
Skrivet 12 apr 2011 13:07 BollenHej (Ej registrerad)
Jag tycker inte att man ska ta bort kontanter helt och hållet. Har aldrig förstått varför alla påstår att det är så mycket "säkrare" att ha kort på sig istället för kontanter. Om någon rånar dig på ditt kort kan du lika gärna bli av med allt som finns på det, till skillnad om du endast hade t.ex 200 kr kontant på dig. Jag påstår inte att kort är något dåligt, men jag tycker att det borde finnas möjlighet att utnyttja båda sätten att betala.
Skrivet 12 apr 2011 13:21 Tezz (Ej registrerad)
Vad innebär denna kontantfria fredag? Att min mormor inte kommer kunna handla nått den dagen? Jag kanske ska börja köra henne till Marieberg så hon kan handla, att handla i centrum blir mindre och mindre lockande... Man kan inte ha bilen dit fast man bor utanför stan och nu får man inte köpa med kontanter.
Skrivet 12 apr 2011 13:22 Kortlös (Ej registrerad)
Ja då spar jag mina kontanter den dagen! För kortlös som jag är så bojkottas jag den dagen...
Skrivet 12 apr 2011 13:24 Jesus Kommer snart tillbaka (Ej registrerad)
Detta med att avskaffa den kontanta penninghanteringen och handla med kort handlar om ett stort maktövertagande på sikt. Istället för kontanta pengar så kommer myndigheterna att låta folk bli märkta med ett köp och säljmärke som består av ett microchip som opereras in under huden, antingen i handen eller i pannan som sedan kan avläsas med en kodpenna i affären när man handlar. Detta microchip kommer även att vara uppkopplat mot alla köp och säljkort som finns även legitimationskort kommer att ha samma streckkod som ditt personnnr. En superdator kommer att styra och kontrollera alla köp vi gör och likaså alla andra förehavanden. Alla människor, hög som låg som tar emot detta köp och säljmärke har sålt sin själ till Djävulen och kommer aldrig att få se Guds härlighet efter det här jordelivet.
Skrivet 12 apr 2011 13:27 Alexander (Ej registrerad)
Hade bankerna och kortbolagen tagit skäliga avgifter för sin kassako, hade kontanthanteringen minskat betydligt långt tidigare. Att envisas med fasta avgifter och inte procentuell avgift, när hela kedjan är automatiserad och elektronisk, utan fortfarande ta en femma som om det satt en avlönad kassörska och räknade kortköpen på banken är exakt den girighet som gör att kontanterna inte kommer att försvinna.
Skrivet 12 apr 2011 13:28 Frågande (Ej registrerad)
En fråga jag har ställt mig flera gånger är varför det ska produceras nya valörer i sedlar - när "alla" butiker vill slippa kontantbetalning.
Vad kostar det inte oss skattebetalare att få ny sedlar???
Skrivet 12 apr 2011 13:31 ai (Ej registrerad)
ska testa...sälja å tjäna kontanta pengar eller inte sälja alls.....upp till handlarn....
Skrivet 12 apr 2011 13:36 Jonte (Ej registrerad)
Jaså kontant-fritt, vad bra!
Då får ju bankerna möjligheten att trolla fram lite mer pengar till sig själva genom alla kortavgifter, transaktionsavgifter och det ena med det tredje. Utöver ränta på lån, låna ut utlånade pengar etc.
Att affärerna ska behöva betala för att kunna ta betalt, och att kunderna ska behöva betala för att betala är ju så uppenbart korkat att man inte kan förstå hur det kan få fortgå.
Är det inte lagstiftat att svenska kronor måste godtas som betalningsmedel i Sverige?
Skrivet 12 apr 2011 13:37 kort i rocken (Ej registrerad)
kan det verkligen vara lagligt att en bank inte tar i mot kontanter. kanske riksbanken oxå slutar ta i mot kontanter så att vi äntligen får ett elit samhälle där kort-lösa blir en lägsta klassens medborgare.är kapitalistisk diktatur Sveriges nya melodi?
Skrivet 12 apr 2011 13:41 Fia (Ej registrerad)
Jag förstår poängen med kontantfritt... mindre rånrisk, lägre kostnader för... men tänk på dem som inte klarar att betala med kort! Min mor, som närmar sig 90, har blivit svårt synskadad på gamla dagar - alltså alldeles för sent för att lära sig punktskrift. Hon ringde mig häromdagen, förtvivlad, för nu skulle hennes bankkontor bli kontantfritt.
Jo, jag har lovat att ordna bankomatuttag åt henne - jag bor tillräckligt nära för att hjälpa till - men mor vore betydligt nöjdare om hon kunde fortsätta få vara självständig. Pengar klarar hon, med olika sedelvalörer i olika fack i specialplånbok. Men att läsa sig hantera bankkort, som hon aldrig har haft, och koder på ett tangentbord som hon inte kan se - det blir för svårt.
Så uppmärksamma gärna kontantfria dagen, men skänk en tanke till dem som inte ser.
Skrivet 12 apr 2011 13:45 Fia (Ej registrerad)
Jag förstår poängen med kontantfritt... mindre rånrisk, lägre kostnader för... men tänk på dem som inte klarar att betala med kort! Min mor, som närmar sig 90, har blivit svårt synskadad på gamla dagar - alltså alldeles för sent för att lära sig punktskrift. Hon ringde mig häromdagen, förtvivlad, för nu skulle hennes bankkontor bli kontantfritt.
Jo, jag har lovat att ordna bankomatuttag åt henne - jag bor tillräckligt nära för att hjälpa till - men mor vore betydligt nöjdare om hon kunde fortsätta få vara självständig. Pengar klarar hon, med olika sedelvalörer i olika fack i specialplånbok. Men att läsa sig hantera bankkort, som hon aldrig har haft, och koder på ett tangentbord som hon inte kan se - det blir för svårt.
Så uppmärksamma gärna kontantfria dagen, men skänk en tanke till dem som inte ser.
Skrivet 12 apr 2011 13:46 Nyfiken (Ej registrerad)
Mor har slutat åka buss och nu får hon sluta handla. Bra, arvet ökar!
Skrivet 12 apr 2011 13:46 Raket-ost (Ej registrerad)
Ren IDIOTI!
Skrivet 12 apr 2011 13:47 Stefan (Ej registrerad)
Det var ett riktigt bra förslag!!!!
Synd om alla stackars människor som gnäller även över detta, men det är väl gnälliga örebroare som vanligt! Väldigt svårt att se det positiva!
Det dom inte tänker på är dom som jobbar inom bank, handel osv hur det är om denne skulle bli drabbad av tex rån!! Det finns inte med i tankesättet!! Skumt!!
O nu är det väl 2011.... Vem har inte kort???
Skärp er för tusan!!
Skrivet 12 apr 2011 13:53 Headbanger (Ej registrerad)
Jag betalar själv med kort till 99%, jag handlar dessutom det mesta jag behöver på nätet så för mig är det helt okej.
MEN:
1. Gamla människor har inte kort, hur ska det gå för dom?
2. Bankernas avgifter för dessa kort är hutlöst höga, både för konsumenter och handlare!
Skrivet 12 apr 2011 13:57 Stefan (Ej registrerad)
Jonte (Ej registrerad) skrev:
Jaså kontant-fritt, vad bra!
Då får ju bankerna möjligheten att trolla fram lite mer pengar till sig själva genom alla kortavgifter, transaktionsavgifter och det ena med det tredje. Utöver ränta på lån, låna ut utlånade pengar etc.
Att affärerna ska behöva betala för att kunna ta betalt, och att kunderna ska behöva betala för att betala är ju så uppenbart korkat att man inte kan förstå hur det kan få fortgå.
Är det inte lagstiftat att svenska kronor måste godtas som betalningsmedel i Sverige?
Men du betalar väl en årsavgift på kortet vare sig du handlar 1 gång eller 1000? Eller har du en special bank?
Affärerna betalar nog hellre kortavgifter än att bli drabbade av ett rån!!!
Skrivet 12 apr 2011 13:58 Lise-Lott (Ej registrerad)
Det var det dummaste jag har läst om.
Det finns ju många som inte har kort. Tänk många äldre.
Folk som vill sätta in pengar på banken, hur ska dom göra.
Detta är ju bara ett försök att tvinga folk att skaffa sig kort, men det kan dom aldrig lyckas med.
Visst är kort bra att ha, men det måste alltid kunna finnas möljighet att betala med pengar, om det skulle bli så kommer affärerna att förlora på det. Bankerna är till för att handskas med pengar, ut och inväxling och kontanta in och uttag.
Skrivet 12 apr 2011 13:58 Sillen (Ej registrerad)
Det är bankerna som vill ha det kontantfritt inte handlarna i City. Naturligtvis kommer man att kunna handla med kontanter på fredag.
De flesta handlarna föredrar kontanter eftersom avgifterna är så höga.
Skrivet 12 apr 2011 13:58 Gladstone (Ej registrerad)
Kul att se hur de som tar ut avgifter för kortköp under en viss summa ska ställa sig till detta;-)
Skrivet 12 apr 2011 14:00 Ingela (Ej registrerad)
Vi småföretagare går i konkurs om alla skulle betala med kort.
Se till att företagen inte får betala för varje uttag en kund gör så kanske det skulle funka.
Skrivet 12 apr 2011 14:00 Bekämpa lögnerna (Ej registrerad)
Knappast att 2 tredjedelar av alla kontanter skulle vara svarta pengar. Då skulle det ju stå en polis i varje affär och att man skulle få bevisa att pengarna var justa.
Skrivet 12 apr 2011 14:07 Bin laden (Ej registrerad)
New world order, here we come.
bara att acceptera eller göra något åt det.
men om jag känner svenskar rätt, så lutar vi oss frammåt och ber dem stoppa upp den där back.
som vi alltid har gjort, och kommer göra.
Sorgligt men sant.
Skrivet 12 apr 2011 14:15 Vissa vill trilskas...! (Ej registrerad)
Tycker redan att allt sker kontantfritt. Endast vissa småaffärer som idag envisas med "Vi tar ej kort". Gå på dem istället...!!
Skrivet 12 apr 2011 14:19 Mr Wolf (Ej registrerad)
Kränkande mot oss som inte har kort...
Skrivet 12 apr 2011 14:23 Gustaf (Ej registrerad)
Jag blir förbannad!
Så fort det blir tal om ny teknik,så har människor den förutfattade meningen att äldre inte klarar den nya tekniken.
Jag är 77 år gammal och har betalat med kort i över 20 år,varav dem sista bara med kort.
Skulle aldrig springa runt med kontanter.
Gustaf 77år.
Skrivet 12 apr 2011 14:46 Sjökvisten (Ej registrerad)
HELA NORR SKALL LEVA eller ...............
Är det Stina Storm som kommit på detta !!!!!!!!!!!!!!!
Ja tacka vet jag Marieberg dom har förstått vad Örebroarna vill ha
Skrivet 12 apr 2011 14:49 PG62 (Ej registrerad)
Snart har bankerna lyckats lura alla att vi handlare vill ha kort istället för kontanter. Skitsnack!!
Bankerna tjänar miljarder varje år på oss småföretagare.
Om nu bankerna verkligen vill ha bort kontanterna så visa det då!!
Ta bort avgiften för oss handlare vid kortköp!!
Skrivet 12 apr 2011 14:50 ai (Ej registrerad)
ska testa...sälja å tjäna kontanta pengar eller inte sälja alls.....upp till handlarn....
Skrivet 12 apr 2011 14:51 J.R. (Ej registrerad)
Det är just vad spökstaden, Örebro city behöver!
I Örebro gör man allt för att bli av med kunderna i city. Det är dyrt att parkera i stan, i den mån det finns någon parkeringsplats förstås. För dessa minskar man också på. Man förstår busslinjenätet så det blir krångligare att nå cityhandeln. Och nu ska man tydligen ta ett steg till att försämra.
Men för min del bojkottar jag istället cityhandeln istället för kontanterna. Marieberg finns alltid. Är väl inget större fel på korten. Men jag avgör själv om jag ska betala med kontanter eller kort.
Skrivet 12 apr 2011 14:52 MSK (Ej registrerad)
Alla handlare i Ö-o kan omöjligen suporta bankernas drive, ett fåtal och sannolikt de största är säkert med men ett stort antal mindre och små företagare har varit och är förbannade på bamkernas höga uttag på varje korttransaktion. Att hela 70 % av köpen görs med kort borde rendera i sänkta transaktionsavgifter. Diffen mellan ut och inlåningsräntan som bankerna tjänar grovt på är ett annat exempel på girigheten. Någon sänkning lär det inte bli utan tvärt om när bankerna blir tvungna att bygga upp buffertar så att staten/skattebetalarna inte måste gå in och rädda dom nästa gång man vidlyftigt spekulerat i fastigheter i eller utom Sverige
Skrivet 12 apr 2011 14:52 cobra
Instämmer med sig. Jonte
"Är det inte lagstiftat att svenska kronor måste godtas som betalningsmedel i Sverige?"
Varje fredag handlar jag mat till en äldre anhörig som inte klarar att gå ut och handla själv - jag använder inga kort föritom busskort (som ju är lönsamt och praktiskt!!)
ska hon svälta nu i helgen därför att några bank- o finanspellar bestämt att fredag ska vara kontantfri?
Upp till kamp - ut och bråka i affärerna på fredag så dom får ett rent h-e med trilska o ilskna människor!!!!!!!!!!!!!!!
Skrivet 12 apr 2011 14:59 KalleAnka (Ej registrerad)
Jag jobbar inom handeln så jag vet vad jag säger.
vad händer vid internet strul
vad händer när en terminal är defekt? (kostar i regel ca 14.000 att köpa en ny)
vad händer om chippet krånglar, och man inte har ID med sig.
är det rimligt att banken skall ta ca 1.5kr för VARJE transaktion, samt att det finns en fast kostnad?
det finns MASSOR med kostnader för korthantering, och osäkerheter.
kontanter kostar också butikerna pengar. men är "garanterade" pengar.
jag säger att man måste ha både. jag personligen går aldrig ut utan att ha 2-300 kronor i fickan...
sen att det inte har stiftats lagar mot bankernas oskäliga priser, det kan jag inte förstå... finns en anledning till att dom hyllar kort-köp.
PS. om folk bara visste hur enkelt det är att dra pengar från ett kort utan att man ens behöver vara på plats, så kan jag lova att kortköpen hade minskat drastiskt...
har själv dragit 98,01 kronor 1 vecka efter ett köp (slog fel i terminalen vid första köpet som var på 99,0
Skrivet 12 apr 2011 15:00 Arien (Ej registrerad)
Bankerna tjänar ju mest på det här, ingen ska komma och säga något annat! Jag blir så förb...d! Och den dagen alla har kort - då har myndigheterna total kontroll över oss människor. Inte bara bovar och banditer, utan alla! Vi sätter upp kameror i alla gathörn, lyssnar av telefoner och mail och så gör vi alla beroende av ett fungerande kort som man med ett par knapptryckningar kan göra ogiltigt. Hitler skulle hurra i sin grav!
Skrivet 12 apr 2011 15:13 Guld Eller Skuld? (Ej registrerad)
Kontanter minskar kanske rånrisken, problemet är att de flesta inte förstår att banker inte lånar ut pengar utan skapar nya pengar. De behöver bara ha en kapitaltäckning på ca 10%, resten kan de skapa ur tomma intet. Om vi börjar ta ut för mycket kontanter så sjunker dock kapitaltäckningen och bankerna kan rasa. Ju mer pengar vi bara har på kontot, som bara tillåts studsa mellan olika banker (vilket sker vid kortbetalningar), desto högre kapitaltäckning får bankerna. Lär er detta! Kontanter är inte samma sak som pengar på kortet! DET ÄR EN MILSVID SKILLNAD! Kräv 100% kapitaltäckning från bankkartellen! De har ingen rätt att låna ut pengar som de inte har, och dessutom ta avgifter på transaktioner av dessa pengar! Ta ut er kontanter! Ta ut allt! Sök på Fractional Reserver Banking om ny tror att jag ljuger. Finns på wikipedia bla.
Skrivet 12 apr 2011 15:17 zoolander (Ej registrerad)
Har erfarenhet från detaljhandeln, de som handlar med kontanter är oftast:
-barn
-äldre
-människor med ursprung i öststatsländer
Dessa grupper är inte intressanta för bankerna, därför bryr man sig inte och kör på med sina kontantfria lösningar. Enda fördelen är väl att handlare kanske kan förhandla fram bättre villkor om man enbart accepterar kort.
Skrivet 12 apr 2011 15:26 vadå signatur? (Ej registrerad)
yngre som inte har kort då? ska de behöva ha med sig en vuxen hela tiden?
Skrivet 12 apr 2011 15:42 Kapten Haddock (Ej registrerad)
Mycket bra skrivet Gustaf !!
Gnäll gnäll gnäll...
Det har faktiskt hänt saker i vårt samhälle sedan finska vinterkriget. Betalkorten är ju inte direkt något nytt fenomen.
Det är väl bara att skaffa ett kort, det är ju inte så svårt !? Sedan skaffar man ett konto där man INTE har alla sina besparingar, som man har kortet kopplat till.
Skrivet 12 apr 2011 15:52 _F_ (Ej registrerad)
Jag är inte gammal men jag handlar ofta kontant. Och först när kortlösningar kan ta hand om följande punkter kan jag acceptera dem:
1. Ska fungera utan ström, internet eller telefoniuppkoppling för handlaren och köparen.
2. Ska inte lämna något spår av transaktionen mer än vanligt kvitto.
3. Ska inte kosta mig någonting att använda i form av avgifter etc.
4. Innehavet ska inte lagras centralt, d.v.s. om ett kort används ska "pengarna" endast finnas på kortet, inte på ett konto kopplat till kortet. Hör delvis ihop med punkt 1 och 2.
Jag tror bara att man kan lösa punkt 3 och möjligen punkt 2 så det duger inte. Sen apropå komma tillrätta med svarta pengar, vi som handlar med kontanter av t.ex. ovanstående skäl, vi har rätt att göra det.
Skrivet 12 apr 2011 16:07 christian (Ej registrerad)
Helt otroligt ! ... men helt jävla väntat för bankerna och staten vill bli av med kontanterna, total kontroll på dig och mig.
Som tidigare talare så kommer svenskarna som alltid att luta sig framåt och sära på sig neutralt och tyst.
Miljövinst ?! herregud vilket svepskäl , ingen är väl så dum så man sväljer den va?.
Kort är det bästa betalmedlet MEN cash måste finnas därför att....
1. Hur fan ska du göra den gången bensimmackens kortläsare tappat kontakten med banken , gå hem de sista 10 milen?
2. Stå på ica med en kundvagn mat och ditt kort slutat fungera, vänta en vecka på nytt kort eller ?
3. När hela jävla bankautomat systemet gick ned i örebro i en heldag?!
Är bara nötter som kan försvara ett sådant samhälle
Aja..puss puss
Skrivet 12 apr 2011 16:09 Jordan (Ej registrerad)
Hur tro ni alla dessa äldre tar ut pengar ur bankomaten?
Ringer 112?
Skrivet 12 apr 2011 16:14 HA (Ej registrerad)
"När lokaltrafiken tog bort möjligheten att köpa biljetter med kontanter så upphörde rånen mot busschaufförerna på en gång."
NÄE?! Hello, Captain Obvious...
Skrivet 12 apr 2011 16:15 GB (Ej registrerad)
Jag håller med Gustaf, det är många som skriver att det är synd om äldre. Vad är det som hindrar äldre att betala med kort? Det är ju inte svårare att betala med kort än vad det är att ta ut pengar i en automat.
Skrivet 12 apr 2011 16:19 Husse (Ej registrerad)
Härligt. Ett strömavbrott och folk får byta cykeln mot matvaror i brist på digitala IOUs från banken.
Skrivet 12 apr 2011 16:30 Freed (Ej registrerad)
Christians kommentar = huvudet på spiken. Håller med till fullo.
Vill tillägga att jag i ett kontantlöst samhälle inte på riktigt kan förvara pengarna och dess värde var jag vill. I Argentina stängdes bankerna över en dag och en väldigt låg begränsning på hur mycket av sina EGNA pengar man fick ta ut sattes. Det är praktiskt möjligt att genomföra för en stat. Det är dock inte praktiskt möjligt att råna varje medborgares hem på kontanter. Ytterligare ett skäl, jag borde ha friheten att äga riktiga kontanter. Så kontanta kort får i så fall ej vara kopplade till ett konto.
Mitt tips är att man gör framtida kontantkort av papper, med säkerhetsdetaljer, skriver valörer på dem, gör dem opersonliga och utbytbara mot varor och tjänster. Tada! Istället för kontanter har vi då...kontanter!
Skrivet 12 apr 2011 16:33 Pedro (Ej registrerad)
Och det ser till att alla, höga och låga, rika och fattiga, fria och slavar, får ett märke på högra handen eller på pannan och att ingen kan köpa eller sälja utan att ha märket, odjurets namn eller talet för namnet. Här behövs vishet. Den som har förstånd skall tolka odjurets tal, ty det är en människas tal, och talet är 666.
Skrivet 12 apr 2011 16:39 Jonas1968
Gladstone (Ej registrerad) skrev: Kul att se hur de som tar ut avgifter för kortköp under en viss summa ska ställa sig till detta;-)
Avgifter för kortköp under en viss summa är sedan 1 augusti 2010 inte lagligt för någon butik att ta ut. Tar någon butik ut sådana avgifter idag så begår den lagbrott.
Skrivet 12 apr 2011 16:44 OTTO (Ej registrerad)
jag trodde första april redan varit ,måste titta i almanackan igen ???
Skrivet 12 apr 2011 16:45 undrande.. (Ej registrerad)
Håller med senaste talare här känner jag!
Jag kan hålla med om att det inte är hållbart att helt och hållet ta bort kontant betalning som metod, men att gamla inte kan klara ett kort, det kan jag ha svårt att acceptera.
De står ju inte direkt vid en uttagsautomat och säger till den hur mycket de vill ha ut osv; de trycker ju på knappar och slår in sin kod där likväl som om de stått i en butik och gjort ett kortköp?
Som någon nämnt tidigare skulle det vara oerhört bra att överväga en procentsats som avgift för butiken att betala till banken, istället för en fast kostnad. Förresten kanske jag missuppfattat, men jag trodde inte att butikerna längre FICK neka köp med kort pga lågt belopp??
Skrivet 12 apr 2011 16:45 Papalagi (Ej registrerad)
Gladstone (Ej registrerad) skrev: Kul att se hur de som tar ut avgifter för kortköp under en viss summa ska ställa sig till detta;-)
Har du sovit länge? Det är - enligt lag - förbjudet att ta ut avgift av den som betalar med kort.
Jag ska nog köpa ett frimärke här och där... Och en varm korv, kanske..
Men - en b a n k utan pengar är ett stort skämt.