"Enastående enfaldigt" Leif G W Persson kritiserar Örebroåklagare
I en krönika i Expressen riktar professor Leif G W Persson stark kritik mot kammaråklagare Helena Eckerrot Flodin i Örebro.
Hon anser att krönikan är ett rent personangrepp.
Relaterat
Kritiken gäller uppgifter som lämnats ut efter den styckmordmisstänkte 52-åringens självmord.
”Det var dumt av henne till och med enastående enfaldigt” skriver Leif G W Persson i krönikan.
Det han vänder sig mot är kriminaltekniska uppgifter, bevismaterial, som lämnades ut samma dag som 52-åringens tog livet av sig.
Helena Eckerrot ser innehållet i krönikan som ett personangrepp.
- Ett rent ärekränkande personangrepp, säger hon till NA.
Uppgifterna om bevismaterial som polisen har i målet lämnades i ett pressmeddelande.
- I egenskap av åklagare och förundersökningsledare är det jag som gör sekretessprövningen av uppgifter. Men jag var inte ensam om beslutet. Vi hade ett långt möte där polisledning, informationsansvariga och utredare deltog. Jag hade också informerat min närmaste chef och Riksåklagaren. Anhöriga till både offer och misstänkt var i god tid informerade om bevisläget. De har fått den informationen fortlöpande.
Leif G W Persson skriver att åklagaren för säkerhets skulle garnerade sin beskrivning av händelsen med uppgifter av kriminalteknisk natur som skulle visa hur skyldig den misstänkte var.
”Att han själv hela tiden har nekat, att förundersökningen är belagd med sträng sekretess, ännu inte är avslutad och att den sannolikt aldrig kommer att bli offentlig eftersom hon inte hann väcka åtal tycks hon däremot inte ha ägnat en tanke. Bäst att passa på när varken han eller hans försvarare kan käfta emot.”
Helena Eckerrot Flodin säger till NA att det samlade beslutet om att gå ut med information också grundandes på att det var av ett allmänt intresse att få veta vad utredningen gett.
- Vi visste också att anhöriga skulle bli ansatta med frågor från media och ville med den här informationen försöka bespara närstående från frågor.
Kommer du att agera med anledning av krönikan?
- Vad skulle det leda till, svarar Helena Eckerrot Flodin.


3 m/s



















































Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 4 apr 2011 11:20 susanna svensson (Ej registrerad)
Jag håller med om kritiken fel at tlämna ut detta till pressen och ska det lämnas ut ska även förhören med mannen där hans förklaringar till det inträffade givetvis också lämnas ut till media
Skrivet 4 apr 2011 11:42 JEO
Jag reagerade faktiskt också mot att åklagaren var så snabb med att gå ut med uppgifterna. Visserligen delar jag hennes uppfattning att det fanns (och finns) ett allmänintresse i att få veta vad utredningen gett, men att offentliggöra den på det sätt som skedde var ett märkligt burdust sätt att hantera en känslig situation.
Att något direkt fel skulle ha begåtts kan jag dock inte se. I grunden är detta bara en ovanligt komplicerad etisk fråga: vilken rätt att försvara sig har en död brottsmisstänkt?
Skrivet 4 apr 2011 11:43 Örebro har surrat i 3 månader! (Ej registrerad)
Att gå ut med info samma dag som självmordet känns fel! Oavsett vad man tycker om det han var åtalad för... Inte långt efter denna dag går polisen ut och säger att 51 åringen bemötts med hård bevisning tidigare under våren, trots att de har sagt ngt helt annat utåt mot media! Då undrar man lite om det sista förhöret var den utlösande faktorn till 100%.
Skrivet 4 apr 2011 11:44 uffe (Ej registrerad)
Håller med Sussanna. Här var åklagaren väldigt snabb att dömma mannen utan någon chans till försvar. Så länge inget annat är bevisat bör han väl anses som misstänkt ja, men oskyldig är han likväl tills något annat är bevisat.
Skrivet 4 apr 2011 12:10 cobra
Är det verkligen 100% klarlagt att den misstänkte inte haft medhjälpare? I så fall borde ju utredningen fortgå?
Har åklagaren över huvud taget reflekterat över detta?
Skrivet 4 apr 2011 12:12 M (Ej registrerad)
jag håller inte med kritiken så hon jobbade bra Helena jobbade bra. för att han tog självmord så skyller de på åklagren. vad gör leif så ena stund snckar bra andra stund snackar skit
Skrivet 4 apr 2011 12:18 byhålebon (Ej registrerad)
Undrar om G-W hade varit lika kritisk om 52åringen hade varit en låt säga en sk A-lagare? nä kan sätta en hundring på att då hade hans krönika varit en hyllnings krönika för det. För det är ju som så att vi är inte lika inför lagen, är du uppsatt i samhället så får du fördelar så är det bara, men alla hycklar om det!!
Skrivet 4 apr 2011 12:21 Kina (Ej registrerad)
Tycker Lars Nyléns uttalande om att "vi följer bara sjukvårdens rekommendationer" också är rätt märkligt. Den sjuksköterska som är på häktet är ju anställd av Kriminalvården. Läkaren betalas också av kriminalvården och regionchefen Johans Modin är ju ansvarig för sjukvården i Kriminalvården. Men försöka går ju! Att som vanligt skylla på andra...
Skrivet 4 apr 2011 13:07 Jonas Sundqvist (Ej registrerad)
Leif GW är bäst! Och ärlig och rak!
Skrivet 4 apr 2011 13:08 Rättsröta. (Ej registrerad)
Enligt svensk lag är man oskyldig till dess motsatsen bevisats i en rättegång. Här ser vi hur en åklagar på ett flagrant sätt försöker att få en människa dömt i folkets domstol. Leif GW har helt rätt i sin inlaga, åsklagern försöker att lindra sitt dåliga samvete. Med sitt agerande eldar hon på Leif Silberskys föredragande om svensk rättsvårdande instanser.
Skrivet 4 apr 2011 13:09 T (Ej registrerad)
Heja GW ! Tycker han har helt rätt. Reagera oxå på att allt kom ut så snabbt.
Den här mannen verkar ju oxå vara dömd av hela systemet på förhand.
Man är ju faktiskt oskyldig till motsatts bevisas.
Lider med bägge familjerna att det blev som det blev.
R.I.P
Skrivet 4 apr 2011 13:10 TT (Ej registrerad)
Frågan är ju om man ska leta efter en annan mördare?
Vid ett nej kommer journalister och andra att jaga fram ett "varför" som gör att uppgifterna kommer ut ändå!
Skrivet 4 apr 2011 13:21 Orka (Ej registrerad)
Är helt övertygad om att åklagare och polis ej gått ut med uppgifterna om inte allt var färdigutrett och säkrat. Tycker det var bra, så slapp alla lägga tid på spekulationer och ryktesspridning. Och alla anhöriga kan få sörja i fred. GW upplever jag emellanåt som en sluddrande besserwisser som mest finner nöje i att provocera...
Skrivet 4 apr 2011 13:43 J.E. (Ej registrerad)
Jag tycker det är bra att sanningen kommer fram i dagsljuset till allmänheten från säkra källor (kammaråklagaren). Att Polisen inte har gått ut med allt är ju för att inte förstöra utredningen.
Skrivet 4 apr 2011 15:17 hasse (Ej registrerad)
Fram med FUP.et nu, Helena! Låt oss vanliga medborgare bilda oss en egen uppfattning.
Skrivet 4 apr 2011 15:34 fundersam (Ej registrerad)
Jag tycker det var bra att åklagaren lyfte fram bevisen så att inte spekulationer om att en oskyldig männsika i häktet hade begått självmord. Det var ju också bevis som man långt tidigare kunnat gå ut med, dna etc. Det kan ju inte vara så bara för att en häktat person blånekar ska man inte lyfta fram sina bevis. En önskan skulle ju också vara att man tydligt så långt det är möjligt visar på hänsdelsekedjan och bevisen även om personen inte kan dömas...tyvärr.
Skrivet 4 apr 2011 15:36 lava (Ej registrerad)
Tycker nog att Leif GW är ett "riktigt exemplar" själv, för att använda hans eget uttryck om människor.
Skrivet 4 apr 2011 16:02 Örebropolis (Ej registrerad)
Jag tycker NA ska fråga Leif GW´s chef på RPS, Bengt Svensson, om det är ok att kränka en åklagare på detta sätt. Pinsamt för RPS när en anställd uttalar sig som GW gör
Skrivet 4 apr 2011 16:37 LN (Ej registrerad)
Helena gjorde helt rätt !! Det finns otroligt nog dom som tror att 52 åringen är oskyldig ? Så att hon gick ut med bevisen var helt rätt, för att vekligen understryka att han var skyldig. Tyvärr så blir lidandet för Evas anhöriga mycket mer nu när häktesprsonalen inte skötte sitt jobb (eller fick fel direktiv) och såg till att det blev en rättegång.
Norabo
Skrivet 4 apr 2011 16:43 Le bepp. (Ej registrerad)
Leif GWPersson påpekar fakta tycks det som. Ärekränkningen står väl i så fall mera Helena Eckerrot själv för om det nu är så som Persson säger att det hon gjorde var fel.
Skrivet 4 apr 2011 17:20 reine
Hela det svenska rättsystemet är korrupt !!
Så jag håller med Leif G W.
Skrivet 4 apr 2011 17:39 TT1 (Ej registrerad)
Han har ju rätt. Kändes helt fel när dem där uppgifterna kom ut så snabbt. Personangrepp av GW? Mycket tveksamt!! Jag ser och hör värre saker varje dag.
Skrivet 4 apr 2011 17:47 Jojjo (Ej registrerad)
Var i ligger allmänintresset? Allmänheten har inte ett skvatt med att göra vad som framkommer i polisutredningar. Hur blir det då med våldtäktsmål och pedofilutredningar? Ska åklagaren redovisa för allmänheten vilken bevisning som finns?
Leif GW Persson har rätt i sin kritik och jag tycker att hans uttalande är milt i ljuset av vad åklagaren sysslar med.
Ingen dom har fallit, ord står mot ord, bevis tolkas och värderas men ingen kan säga med säkerhet vad som hänt. Nu är det en, i lagens mening, oskyldig man som anklagas utan att kunna försvara sig. Är det så en åklagare ska utöva sitt yrke?
Det är en oerhörd tragik för alla anhöriga och det blir etter värre av att mynigheterna i form av åklagare och polisen fungerar som domstol och trumpetar ut sekretessbelagda uppgifter. En ursäkt vore på plats.
Skrivet 4 apr 2011 18:22 Gustaf (Ej registrerad)
Det kanske gick fort att få fram de sistnämnda bevisen. Då jag först fick höra att mannen var död tänkte jag. Nej, hur ska vi nu få veta sanningen. Sen kom bevisen som pekade på att inget tvivel fanns om att det var någon annan. Det var rätt person var gripen. Att veta det. Det gjorde att jag kände mig lättare till mods.
Skrivet 4 apr 2011 18:39 Nissek (Ej registrerad)
GV P.har rätt.Polisens agerande har hela tiden varit märkligt.Varför gick man inte på bostaden direkt?Häktespersonalen slog rekord i missar.Låta den misstänkte vara ensam i en lokal med lösa remmar,dessutom skor med skoremmar. Det senare är ett oslagbart världsrekord.Nä, Örebro har i det här sammanhaget gjort bort sig. Bra att GV P. röt till. Han har ju kunskapen.-
Skrivet 4 apr 2011 20:07 hasse (Ej registrerad)
Jojjo (Ej registrerad) skrev:
Var i ligger allmänintresset? Allmänheten har inte ett skvatt med att göra vad som framkommer i polisutredningar. Hur blir det då med våldtäktsmål och pedofilutredningar? Ska åklagaren redovisa för allmänheten vilken bevisning som finns?
Leif GW Persson har rätt i sin kritik och jag tycker att hans uttalande är milt i ljuset av vad åklagaren sysslar med.
Ingen dom har fallit, ord står mot ord, bevis tolkas och värderas men ingen kan säga med säkerhet vad som hänt. Nu är det en, i lagens mening, oskyldig man som anklagas utan att kunna försvara sig. Är det så en åklagare ska utöva sitt yrke?
Det är en oerhörd tragik för alla anhöriga och det blir etter värre av att mynigheterna i form av åklagare och polisen fungerar som domstol och trumpetar ut sekretessbelagda uppgifter. En ursäkt vore på plats.
Du menar alltså att vi ska köra rättegångarna Nord-Korea-style, utan offentlig insyn i rättegångarna. Ett kännetecken för ett rättssamhälle är transparens och det måste ovillkorligen gälla alla rättsfall.
Skrivet 4 apr 2011 20:14 f (Ej registrerad)
Jojjo (Ej registrerad) skrev: Var i ligger allmänintresset? Allmänheten har inte ett skvatt med att göra vad som framkommer i polisutredningar. Hur blir det då med våldtäktsmål och pedofilutredningar? Ska åklagaren redovisa för allmänheten vilken bevisning som finns?
Leif GW Persson har rätt i sin kritik och jag tycker att hans uttalande är milt i ljuset av vad åklagaren sysslar med.
Ingen dom har fallit, ord står mot ord, bevis tolkas och värderas men ingen kan säga med säkerhet vad som hänt. Nu är det en, i lagens mening, oskyldig man som anklagas utan att kunna försvara sig. Är det så en åklagare ska utöva sitt yrke?
Det är en oerhörd tragik för alla anhöriga och det blir etter värre av att mynigheterna i form av åklagare och polisen fungerar som domstol och trumpetar ut sekretessbelagda uppgifter. En ursäkt vore på plats.
Kan inte du som skriver det här ta över?:)
Skrivet 4 apr 2011 20:23 squaw
...och gnällbältet fortsätter att leva upp till vad övriga Sverige förknippar med länet. Hade inga uttalanden kommit överhuvudtaget så hade väl alla KRÄVT ett uttalande av polis och åklagare vad det är som gör att de är så säkra på att det inte finns några som helst tvivel om att en potentiell mördare går lös i samhället.
Det hade nog inte spelat någon som helst roll vad åklagaren sagt eller gjort. Hade hon varit tyst och inte uttalat sig skulle hon i allmänhetens ögon (och GW:s) inte ha ansetts agerat korrekt. Nu uttalade hon sig och då är det också fel...
Skrivet 4 apr 2011 20:37 Ginzoth (Ej registrerad)
Heja GW, Du är bäst och har rätt.
Jag håller på Dig.
Skrivet 4 apr 2011 20:50 m (Ej registrerad)
reine skrev: Hela det svenska rättsystemet är korrupt !!
Så jag håller med Leif G W.
Så ni vill ändra regler och lagar för kriminalitete så ni tycker att reglerna stämmer inte. vad gör leif det är bra fakat han talar om
Skrivet 4 apr 2011 21:14 allmogesson (Ej registrerad)
Intressant det här om vilka som käftar att de har rätt.
Ingen betalar av egna pengar utan det är av allmännas medel man käftar och beskyller den andre som ochså lever på allmänna medel.
Här verkar gömmas stora möjligheter till besparingar av allmänna medel till att minska byråkrtiska trätor.
Skrivet 4 apr 2011 21:50 Jinkan (Ej registrerad)
Leif GW Persson har helt rätt i sin kritik mot åklagaren. Handlar inte om ärekränkning som Helena vill göra gällande. Den på sannolika skäl häktade persons hela kropp hann knappt kallna förrän åklagaren gick ut med info. Och vad säger sekretesslagen om detta? Allmänintresset finns men vi hade nog kunnat vänta ett par veckor. Undrar om åklagaren senare även släpper den detaljerade info allmänheten önskar om hur häktet betett sig med sina bristande kontroller och hur ofta de gjort det.
Skrivet 4 apr 2011 22:04 måndag (Ej registrerad)
Polisen och åklagaren hade väl aldrig gått ut med uppgifterna om man inte var säker på sin sak och bevisen som hade framkommit i utredningen. Man hade ju alla tre bitarna på plats: misstänkt, motiv och till slut även brottsplatsen. Tänker man på omfattningen av brottet och hur den har utförts så tycker jag att dom visat sin professionella sida. Det dom däremot kunde ha gjort bättre, när dom då var rätt säkra på att ha rätt man, är att de kunde ha varit försiktiga med hur de har serverat bevisen för honom. Till slut insåg väl han också att det var kört. Tror aldrig att en oskyldig skulle tagit livet av sig på det sättet. Allmänintresset, ja och nej. Den var stor! Och lika bra att man kommer ut med information så att rykten inte sprider sig. Sörjningsarbetet måste fortsätta för familjerna för detta är ju en tragedi.
Har inte läst Leifs krönika...detta är mina spontana tankar för jag har följt fallet från allra första början.
Skrivet 4 apr 2011 22:42 Tankefull (Ej registrerad)
Givetvis har GW rätt samt man är ju inte dömd innan rättegång!!! Heja GW
Klantigt skött !!!
Skrivet 4 apr 2011 23:19 A (Ej registrerad)
Förundersökningssekretess gäller till skydd för utredningen. Vad som kan skada utredningen avgör förundersökningsledaren, i det här fallet åklagaren. Naturligtvis kan utredningen inte skadas längre nu när åtal inte kommer att kunna väckas. Så vad är det som är så enfaldigt? Och varför skriker en krönikör i kvällspressen, vars arbetssätt och innehåll verkligen inte präglas av respekt för sekretess av något slag, om sekretessbrott? Om det är det nu är det han gör, det är lite oklart vad han egentligen vill med sin krönika.
Skrivet 5 apr 2011 06:27 drogfri (Ej registrerad)
Håller med leif helt och hållet hon skulle använda sin makt för att vara duktig själv inget annat hon kanske skulle ta en lång paus nu och vila upp sig innan hon gör en ny karriär.
Skrivet 5 apr 2011 06:32 FD POLIS (Ej registrerad)
Örebropolis (Ej registrerad) skrev:
Jag tycker NA ska fråga Leif GW´s chef på RPS, Bengt Svensson, om det är ok att kränka en åklagare på detta sätt. Pinsamt för RPS när en anställd uttalar sig som GW gör
DU HAR FEL RPS KAN VARA STOLTA ATT HA NÅGON SOM VÅGAR OCH INTE SOM NI PÅ ÖREBRO POLISEN SOM BARA HÅLLER VARANDRA BAKOM RYGGEN.
Skrivet 5 apr 2011 06:42 Jojjo (Ej registrerad)
Svar till Hasse.
Det är en avsevärd skillnad på en rättsstat och en diktatur. Skillnaden ligger dock inte i att allmänheten ska ha full insyn i utredningar som hanterar känsliga personliga uppgifter och där andra får lida för att nyfikenheten ska få sitt. Vi har nämndemän och försvarsadvokater som bevakar rätt för den anklagade. De får full insyn och de har tystnadsplikt. Vid förhandlingar med "ickekänslig" karaktär får du som allmänhet närvara och lyssna, vilket är alldeles utmärkt men vi ska nog vara försiktiga med att ropa "diktatur" när sekretessbelagda uppgifter förblir sekretessbelagda för att skydda anhöriga och efterlevande.
Skrivet 5 apr 2011 06:50 peter (Ej registrerad)
GW verkar ha bytt personlighet när han gick från Efterlyst till Veckans Brott. I Efterlyst var han väldigt snabb med att utse gärningsman och berätta hur allt gått till, nu tar han brottslingarnas parti. En uppenbart skyldig person begår självmord och GW upprörs över hur åklagaren redovisar bevisen. Det är ju enda sättet för mordoffret att få lite upprättelse, vilket är det viktigaste. Var är tankarna på Eva? I Veckans Brott var GW först skeptisk till 52-åringens skuld; nu när det visar sig att skolchefen faktiskt styckmördade sin kollega blir GW sur över teknikaliteter...Att skolchefen nu inte kan försvara sig är ju hans eget val. Bevisen talar för sig själva.
Skrivet 5 apr 2011 10:42 åsikt med belägg (Ej registrerad)
Örebropolis (Ej registrerad) skrev:
Jag tycker NA ska fråga Leif GW´s chef på RPS, Bengt Svensson, om det är ok att kränka en åklagare på detta sätt. Pinsamt för RPS när en anställd uttalar sig som GW gör
FD POLIS (Ej registrerad) skrev:
DU HAR FEL RPS KAN VARA STOLTA ATT HA NÅGON SOM VÅGAR OCH INTE SOM NI PÅ ÖREBRO POLISEN SOM BARA HÅLLER VARANDRA BAKOM RYGGEN.
håller helt med (FD polis)örebros rättsväsende måste vara helt unikt.dom gör PRECIS vad dom vill.och kommer undan med det.bevis som TALAR för misstänkta försvinner elr läggs i en sk slask som inte rätten behöver titta på.nu börjar dom till och med att gå ut med uppgifter om en person elr misstänkt INNAN utredningen om hans självmord har utretts.hur är det möjligt,detta är på väg mot en polisstat.där medborgarna INTE har en chans att försvara sig
Skrivet 5 apr 2011 11:28 Me (Ej registrerad)
squaw skrev: ...och gnällbältet fortsätter att leva upp till vad övriga Sverige förknippar med länet. Hade inga uttalanden kommit överhuvudtaget så hade väl alla KRÄVT ett uttalande av polis och åklagare vad det är som gör att de är så säkra på att det inte finns några som helst tvivel om att en potentiell mördare går lös i samhället.
Det hade nog inte spelat någon som helst roll vad åklagaren sagt eller gjort. Hade hon varit tyst och inte uttalat sig skulle hon i allmänhetens ögon (och GW:s) inte ha ansetts agerat korrekt. Nu uttalade hon sig och då är det också fel...
PRECIS!
Skrivet 5 apr 2011 15:42 Bauer (Ej registrerad)
peter (Ej registrerad) skrev:
GW verkar ha bytt personlighet när han gick från Efterlyst till Veckans Brott. I Efterlyst var han väldigt snabb med att utse gärningsman och berätta hur allt gått till, nu tar han brottslingarnas parti. En uppenbart skyldig person begår självmord och GW upprörs över hur åklagaren redovisar bevisen. Det är ju enda sättet för mordoffret att få lite upprättelse, vilket är det viktigaste. Var är tankarna på Eva? I Veckans Brott var GW först skeptisk till 52-åringens skuld; nu när det visar sig att skolchefen faktiskt styckmördade sin kollega blir GW sur över teknikaliteter...Att skolchefen nu inte kan försvara sig är ju hans eget val. Bevisen talar för sig själva.
En uppenbart skyldig person begår självmord? Och hur fan vet du det? GW har självklart rätt.
Skrivet 6 apr 2011 00:51 Örebroman (Ej registrerad)
Om 52 åringen var oskyldig som han påstod,varför väljer han ta livet av sig,istället för att bevisa sin oskyldighet...genom rättegång?
Bland annat har hans fingeravtryck och DNA hittats på förpackningen runt kvinnans huvud.En större mängd blod från kvinnan hittades i 52-åringens bostad. På en av säckarna där det ena benet fanns hittades mannens fingeravtryck. En packtejpsrulle av samma sort som mannen köpt hittades bredvid kvinnans huvud...behöver ja fortsätta?
Man kan diskutera tajmingen att gå ut med uppgifter,samma dag,som självmordet..visst är det så.
Åklagaren hade ett möte där polisledning, informationsansvariga och utredare deltog, hade också informerat sin närmaste chef och Riksåklagaren. Anhöriga till både offer och misstänkt var i god tid informerade om bevisläget.
Gnäll W, Persson en sluddrande provokatör,trodde inte alls på 52 åringens skuld,när de visade sig ,att trots allt är52 åringen,måste GW, kompensera sitt eget handlande med sitt gnäll,PINSAMT !!!
Skrivet 6 apr 2011 08:13 ib
Förr sa man alltid, slå inte på den som redan ligger. Så är det tydligen inte idag.
Åklagarens snabba vändning från sträng sekretess till total öppenhet
kom lika snabbt som ett hockeymål.
Jag håller med LGW Persson. Åklagaren har varit omdömeslös i detta!
Vad har vi för rättvisa i detta arma land?