Vikariekaos ledde till
mer pressad personal
Läsare - vad har du upplevt?
Sedan företaget Proffice tog över korttidsvikariaten har stora problem uppstått i bemanningen i äldreomsorgen. Personalen är pressad och äldre har fått sina duschar och promenader indragna.
Relaterat
För drygt en månad sedan tog bemanningsföretaget Proffice över ansvaret för korttidsvikariaten. Det handlar om ena halvan av äldreomsorgen i Örebro kommun – Vård och omsorg Öster. Proffice ansvarar också för korttidsvikariat till omsorgen kring funktionshindrade. Totalt handlar det om nästan 400 årsarbetare som Proffice ska ha redo att hoppa in när ordinarie personal är sjuk eller ledig.
Men Proffice har inte på långa vägar haft tillräckligt med anställda för att klara detta. I början av februari hade företaget bara drygt hälften av det antal vikarier som faktiskt behövdes, enligt Proffice själva.
Följden blev att äldreboenden och hemtjänstgrupper kunde stå helt utan vikarier. Och problemen kvarstår, särskilt i äldreomsorgen. I dag kommer en vikarie i bara 75 procent av fallen inom äldreomsorgen, enligt Örebro kommun.
– Det är inte acceptabelt, det är inte okej. Proffice måste leverera utifrån det avtal vi har, säger Carola Lilja, personalchef i Örebro kommun.
Samtidigt medger hon att Örebro kommun har haft svårt att ge Proffice en bra siffra på hur många vikarier som faktiskt behövs.
Hur länge kan detta pågå innan kommunen vidtar åtgärder mot Proffice?
– Vi har ett avtal med Proffice så en sådan diskussion får parterna hantera i slutna rum om det skulle komma till det.
Örebro kommun är unik i landet – ingen annan kommun lägger ut så mycket korttidsbemanning på privata företag. Detta har NA skrivit om tidigare. Inom förskolorna sköter företaget Pelmatic Sweden AB alla korttidsvikariaten. Även den verksamheten hade svårt att få fram vikarier i några månader, men ska nu fungera bättre, enligt kommunen.
Medan äldreomsorgen på Öster får sina vikarier via Proffice sköts korttidsvikariaten på Väster av kommunens egna bemanningscentrum. Efter omkring ett år ska kommunen utvärdera vilket av de två alternativen som fungerade bäst.
Läs om ett exempel från verkligheten i dagens NA(papperstidningen). Köp en 24-timmarsinloggning för att läsa NA-tidningen digitalt. Klicka här!
Har du upplevt något liknande? Kommentera artikeln nedan.


3 m/s



















































Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Vilka erfarenheter har du av vikariat inom omsorgen?
Senaste kommentarerna:
Skrivet 10 mar 2011 05:46 vetallt (Ej registrerad)
vård o omsorg.tandläkare.el.mm det funkar inte att allmänna saker ska vara privatiserade..för enkelt att tjäna pengar.gör det statligt och låt såna grejer gå plus minus noll
Skrivet 10 mar 2011 06:00 Uska (Ej registrerad)
Proffice hade ingen aning vad de gav sig i på !!
det är total kaos i äldrevården tackvare dem
Skrivet 10 mar 2011 06:01 aramis (Ej registrerad)
Är inte ett dugg förvånad med tanke på att de inte ens har haft tillräckligt med egen personal på Proffice som i sin tur ska anställa vikarierna till vården. Varför ändra på något som faktiskt har fungerat bra i alla år? Det finns många arbetsvilliga i länet som är i stort behov av jobb, ta vara på dom....
Skrivet 10 mar 2011 06:33 jojjo (Ej registrerad)
Den ständiga jakten på mindre kostnader gör att varje "reform" blir till det sämre. Man kan inte spara i en organisation hur mycket som helst. Kommunens sätt att fördela skattemedlen gör att vården av äldre nu måste ses som pensionärshållning. Verksamheten har gått från slimmad till anorektisk. Mat och mediciner får dom men av ekonomiska skäl minskas tiden som personalen är hos dem man ska värna om. Sämre städning, sämre hygien och definitivt drastiskt försämrad livskvalitet. De äldre hålls vid liv men mer är det inte. Hästar, hundar, grisar och andra lant- och husdjur har större skydd i lagen än våra äldre. Det är skamligt på vilket sätt kommunens äldreomsorg bedrivs.
Skrivet 10 mar 2011 07:08 CM (Ej registrerad)
Ni som bor i örebro kan ju trösta er med att i hallsberg så är det ännu sämre ordning på äldre omsorgen!
Här avskedar men utbildade undersköterskor till förmån för
totalt outbildade, det blir billigare så!
Skrivet 10 mar 2011 08:27 Undersköterska (Ej registrerad)
Jag har ansökt om att få jobba extratimmar på mitt jobb via Proffice
då det fattas mycket personal ofta. Jag har ringt proffice fyra gånger och skrivit ansökan men jag får inget svar den person som jag ska prata med är antingen sjuk eller har ledigt så det går inte att få jobb där tydligen fast man har jobbat i över 15 år som undersköteraska och vårdbiträde.
Så nu ska jag ringa bemanningen via kommunen istället .
Skrivet 10 mar 2011 08:28 Pia Rizell Förskollärare (Ej registrerad)
Det samma gäller inom förskola där Pelmatic tagit över.. det har varit svårt att få tag på vikarier hela läsåret mer eller mindre! Dettta innebär en hård påfrestning på lärare i förskolan!
Skrivet 10 mar 2011 08:42 fd Vikarier / PF (Ej registrerad)
Om Proffice skulle fått gått en kurs i hur man lär sig att kunna bemöta personal på ett trevligt och professionell sätt så skulle de kanske ha kvar sina vikarier. Har själv hoppat av från Proffice pga deras dåliga bemötande med oss vikarier.
Skrivet 10 mar 2011 09:12 pendlare till grannkommun undersköterska (Ej registrerad)
Jag har jobbat fler år som vik i kommunen till och från,Vips så var alla LAS dagar väck.Så aldrig Proffice att börja om från början liksom med papper och allt. Där för jobbar jag o fler med mig i annan kommun nu, tills örebro höjer lön och arbetsvillkor.
Har proffice och dess chefer någon erfarenhet av vård???
Några som jobbar där är såna som fått kicken från andra ställen så NEJ.
Synd att det ska vara så, gör kommunen efektiv i stället .
under åren så har alla dessa enhetschefer vandrat från boende till boende så har de sjukskrivit sig,de har väl en hemsk arbetsbörda de med.
Skrivet 10 mar 2011 09:15 Erfaren vikarie. (Ej registrerad)
Har arbetat till och från som vikarie inom vård/omsorg under många år. Proffice har nog haft lite otur med att de fick starta just i februari. Stor vikariebrist uppkommer ju alltid då och då. Framförallt under vinter halvåret. Vinterkräksjuka, influensa, förkylningar, sem pga av sportlov m.m bidrar ju till hög frånvaro av ordinarie personal. Sen när våren börjar nalkas brukar vikarie passen avta markant.
Och har nu arbetsplatser extrem hög frånvaro kanske ansvariga ska ta reda på varför. Kanske de arbetsplatserna har en arbetssituation som bidrar till den frånvaro.
Artikeln handlar ju även bara om Proffice. Hur fungerar det i Kommunens egen bemanningscentral? Kan de täcka behovet av vikarier i de områdena de har ansvaret för vikariebemanningen. Om inte är ju grund problemet att det är för få som vill arbeta som vikarier inom omsorgen. Lön, arbetssituation med tex korta pass, inte veta när el hur mycket man får jobba, gör ju kanske att man hellre söker tim vik inom andra yrkesområden
Skrivet 10 mar 2011 09:35 Ilsken och utarbetad (Ej registrerad)
Proffice leder äldreomsorgen rakt neråt, alla vikarier är redan insatta och det finns inga mer att tillgå,alla går på knäna och stressen knäcker. det packas in mer och mer brukare men ändå ökas ej styrkan i gruppen. larmen går heta och det är ny personal varje dag för dom stackars äldre som känner sig otrygga nu och är väldigt oroliga, när ska allt bli bättre? Nej bort med dessa bemanningsföretag och tillbaka med det gamla systemet. anställ folk som går samma istället för att ta in nya varje dag!!!
Skrivet 10 mar 2011 09:36 Tjorven (Ej registrerad)
Jag har tack och lov inga egna erfarenheter av företaget, men en kompis jobbar däremot på Proffice inom vården. Han berättar om usla anställningsvillkor både vad gäller lön samt att han måste ta uppdragen som företaget SMS:ar till honom. Det senare betyder att han inte ens kan planera en helg en månad i förväg. Åka iväg en sväng över helgen? Glöm det, det går inte om man arbetar för Proffice. Skickar de meddelande om ett endagsuppdrag på helgen är det bara att avbryta allt vad fritidsplanering innebär för det går inte att tacka nej. Det tycker jag är för j-t. Vem vill ha det så?
Skrivet 10 mar 2011 09:43 fd Vikarier / PF (Ej registrerad)
Om Proffice hade fått gått en kurs i hur man bemöter personal på ett trevligt och professionellt sätt så kanske de fått ha kvar vikarierna.
Skrivet 10 mar 2011 10:52 Insatt (Ej registrerad)
Kanske ska man börja undersöka källan. Varför behövs det så otroligt mycket vikarier???Är grundbemanningen tillräcklig så man kan klara viss sjukdom ändå utan att kalla in vikarier? Varför är det så många sjuka/frånvarande - är arbetsmiljön bra om man har så höga frånvarotal? Vissa enheter inom kommunen har orimligt hög procent med vikarier. Det måste naturligtvis bero på något!
Stackars våra äldre/handippade som ständigt måste vänja sig vid ny personal. Istället för Proffice tror jag det är de som satt grundbemanningen (våra politiker) som borde hängas ut. Något för NA att grotta mer i tycker jag!
Skrivet 10 mar 2011 10:55 oLLEt. (Ej registrerad)
Varför kan inte våra gamla få en "god man" som kan hjälpa dem att se till att de får sin rätt som Svenska medborgare att kunna sköta sin hygien och få en promenad m.m. m.m.
Det skulle minska arbetslösheten också.
Två flugor i en smäll.
Skrivet 10 mar 2011 11:06 Kritisk (Ej registrerad)
Så går det när verksamheter läggs ut på entreprenad och privata företag ska göra vinst av våra skattepengar. Låt säga att personalen på ett kommunalt dagis har fått en summa pengar att handla leksaker till barnen för. Man köper de billigaste leksakerna man kan hitta och får en del pengar över. Leksakerna är av dålig kvalitet och går sönder fort och inte heller fyller de nåt större pedagogiskt syfte. Pengarna som blivit över delar personalen mellan sig. Nämen, vänta nu!! Det är ju stöld! Ja, visst är det stöld. Men det är precis så det går till när t ex privata vårdföretag eller bussbolag (Nobina, Busslink m fl) gör vinst på våra skattepengar.
Skrivet 10 mar 2011 11:16 Ros (Ej registrerad)
Äldreomsorgen har i många år redan på 80 talet varit ett arbete där personalen fått slita ont , lunchrast ,arbetskläder ,slippa ryggvärk & stress är ett önskemål från många av de som arbetar & arbetat i många år ,eftersom detta är ett kvinnodomminerat yrke med otroligt dålig status där personalens kroppar får lida, arbetsskador Nej säger föräkringskassan , många av de kvinnor som idag går hemma med ont i kroppen ,muskelvärk mm borde få sina fall prövade igen då det bevisligen finns ett samband mellan stress & brist på arbetskraft.
Frågan är om man bitit sig i tummen när man som idag lägger ut arbeten på acord ,det har visat sig & kommer visa sig att snålheten bedrar visheten men då är det för sent & ingen personal kommer att vilja arbeta inom dessa serviceyrken.
Skrivet 10 mar 2011 11:48 Lasse (Ej registrerad)
Är det Proffice bemanning eller Proffice Care, dags att hålla isär bolagen.
Skrivet 10 mar 2011 12:39 Meta (Ej registrerad)
Proffice är ett hemskt företag. Bemanningsföretag borde förbjudas. Har själv varit anställd och så som man behandlas där gör att jag aldrig någonsin igen kommer ens söka ett jobb som ett bemanningsföretag håller i.
Vill NA ha lite mer scoop är dom välkomna att kontakta mig.
Skrivet 10 mar 2011 13:22 Erfaren vikarie (Ej registrerad)
Insatt (Ej registrerad) skrev: Kanske ska man börja undersöka källan. Varför behövs det så otroligt mycket vikarier???Är grundbemanningen tillräcklig så man kan klara viss sjukdom ändå utan att kalla in vikarier? Varför är det så många sjuka/frånvarande - är arbetsmiljön bra om man har så höga frånvarotal? Vissa enheter inom kommunen har orimligt hög procent med vikarier. Det måste naturligtvis bero på något!
Stackars våra äldre/handippade som ständigt måste vänja sig vid ny personal. Istället för Proffice tror jag det är de som satt grundbemanningen (våra politiker) som borde hängas ut. Något för NA att grotta mer i tycker jag!
Håller med. Undersök källan till det stora vikariebehovet. För det behovet har ju inte uppstått helt plötsligt under februari mån.
Men vilken tur nu för våra politiker (som under flera år gjort besbaringar, neddragningar m.m inom all vård/omsorg i våran kommun) att personal ute i enheterna nu har Proffice Care och Pelmatic att skylla på när det tex gäller ansträngd arbetssituation, att de gamla inte får den omsorg de är värda, vikariebrist m.m. Nu slipper de politikerna stå till svars för för något som pågått i flera år.
Skrivet 10 mar 2011 13:25 En som VET (Ej registrerad)
Hm...nu måste man nog försöka hålla isär bolagen lite... Proffice är ETT bolag, Proffice Care ett ANNAT!!!! Dra inte in Proffice i detta då de inte har med saken att göra! Journalisterna borde inse att Proffice kan tappa kunder på grund av deras inkompetens.... De kunder som idag anlitar Proffice kan ju börja undra vad som händer och framtida tilltänkta uppdrag kan vara svåra att få om man nte får RÄTT information via pressen.... Luktar stämning på väg...
Skrivet 10 mar 2011 13:45 framåt (Ej registrerad)
fd Vikarier / PF (Ej registrerad) skrev: Om Proffice hade fått gått en kurs i hur man bemöter personal på ett trevligt och professionellt sätt så kanske de fått ha kvar vikarierna.
Därför att en del som jag vet jobbar där fick sparken därde jobbat förut, de var för j-kliga mot folk som jobbade ,såg ner på andra, så de hjälpte varann in där.Aldrig P
Skrivet 10 mar 2011 14:03 plus- noll (Ej registrerad)
Vi är alla medskyldiga som via röstsedlar var fjärde år vill att barnomsorg skola äldrevård ska ägas av privata företag. Inte fan gör dom detta av humana skäl. Nej vinst och så mycket som det går till dom egna plånböckerna. F-n rent utsagt.
Skrivet 10 mar 2011 14:06 Tivedarn (Ej registrerad)
En som VET (Ej registrerad) skrev:
Hm...nu måste man nog försöka hålla isär bolagen lite... Proffice är ETT bolag, Proffice Care ett ANNAT!!!! Dra inte in Proffice i detta då de inte har med saken att göra! Journalisterna borde inse att Proffice kan tappa kunder på grund av deras inkompetens.... De kunder som idag anlitar Proffice kan ju börja undra vad som händer och framtida tilltänkta uppdrag kan vara svåra att få om man nte får RÄTT information via pressen.... Luktar stämning på väg...
Snack. Det är samma moderbolag Proffice. Proffice Care är en avdelning inom bolaget.
Skrivet 10 mar 2011 14:18 Professionell fd kommun vikaire. (Ej registrerad)
fd Vikarier / PF (Ej registrerad) skrev: Om Proffice hade fått gått en kurs i hur man bemöter personal på ett trevligt och professionellt sätt så kanske de fått ha kvar vikarierna.
Har inte alls samma upplevelse. Har bemötts trevligt. Är i stort jätte nöjd med mitt nya jobb.
Men det kanske beror på vad man har för inställning själv. Jobba som fast anställd vikarie (med månadslön) för ett bemanningsföretag är ju lite speciellt.
Den negativa inställningen till Proffice Care fanns ju tyvärr långt innan de satte igång i februari. Känns nästan som så att man inte får tycka det är OK att ha ett Privat bemannigsföretag som arbetsgivare.
Vet även de som inte alls är nöjda med Kommunens egen BC.
Så är ju som tur är, valfritt att välja vilken BC man vill jobba för.
Skrivet 10 mar 2011 14:39 GMD (Ej registrerad)
fd Vikarier / PF (Ej registrerad) skrev: Om Proffice hade fått gått en kurs i hur man bemöter personal på ett trevligt och professionellt sätt så kanske de fått ha kvar vikarierna.
framåt (Ej registrerad) skrev: Därför att en del som jag vet jobbar där fick sparken därde jobbat förut, de var för j-kliga mot folk som jobbade ,såg ner på andra, så de hjälpte varann in där.Aldrig P
Tycker det börjar bli väldigt låg nivå på vad denna diskussion handlade från börja om. Att inte moderatorn reagerat??!!!
Fula "personangrepp" löser inga "problem" . Och gynnar absolut inte våra omsorgs/vård tagare.
Både Proffice Care, Kommunen och problemet med bla vikariebrist, hög arbetsbelastning för ordinarie personal m.m finns där .
Så är ju bättre komma med konkreta lösningar, dela med sig nyttiga erfarnehetr m.m än att "smutskasta" div personer o arbetsgivare.
Skrivet 10 mar 2011 14:54 Rätt ska vara rätt (Ej registrerad)
Jag har bara bra erfarenheter av att jobba hos Proffice Carre. Ganska typiskt att de ska få ta hela smällen för vikareibristen. De har ju just börjat jobba med att rekrytera personal! Jag tycker det är fantastiskt att de lyckats få tag på 500 personer på bara ett par månader. Ge dem en chans!
Skrivet 10 mar 2011 14:59 Heja (Ej registrerad)
Ge dfem en chans! De har ju just börjat rekrytera folk. 500 personer på bara några månader är bra jobbat. Har bara goda erfarenehert av dem.
Skrivet 10 mar 2011 15:05 Undrande (Ej registrerad)
Ni som skriver att Proffice är för bedrövliga mot timmisarna, på vilket vis? Kan ni inte ge konkreta exempel? Har själv timmat förut men ej för proffice och vet att för att kunna orka med det måste man kunna både yrket, vara oerhört flexibel och både självständig och lyhört och det är inte det lättaste heller för alla personalgrupper mår inte bra vilket man snabbt kan känna som timanställd dessutom är det extrajobb också för den fasta personalen att tala om samma saker kanske gång på gång till nya.
Vad jag inte fattar är hur kommunen har mage att gå med miljonvinst om det är som ni beskriver för de äldre? Promenader och att få sköta sin hygien och mänsklig samvaro är inga överkrav eller lyxanspråk. Det är en anständig nivå och att skapa ett fint liv för de gamla, nog ska vi väl kunna förmå det för viljan finns hos personalen?
Nej, ge mera pengar till äldrevården således! Och lyssna på personalen på golvet!
Skrivet 10 mar 2011 15:07 AA (Ej registrerad)
Kommunen förlorar seriös personal som vill arbeta inom vård och omsorg och barnomsorg. Jag funderar istället på att byta yrke helt och hållet. Att behöva ha arbeta med dessa privata bennaningskaosbolag känns inte bra och jag drar mig för att vara annställd hos dem.
Tack och lov så går väl vissa delar områden inom förvaltningen för funktionshindrade under kommunens bemanning ännu.
Men glöm inte att det är en testberiod men Proffice care och Pelmatic.
De företagen kommer att utvärderas. Förhoppningsvis så blir det kommunen som tar över bemanningen helt igen.
Men det var bättre när man själv kunde kontakta chefen på resp. boende och börja timmvikariera där man ville vara.
Då är risken störra att man trivs.
Skrivet 10 mar 2011 16:06 Jobba på! (Ej registrerad)
Jag tycker Proffice Care gör ett bra jobb. De har lyckts rekrytera minst 500 personer på bara några månader. Önska dem lycka till istället. Det kan de behöva!
Skrivet 10 mar 2011 16:35 Flexibel arbetsnarkoman (Ej registrerad)
Jag klagar då inte, jag får jobba hur mycket som helst! :)
Skrivet 10 mar 2011 16:54 tårtan (Ej registrerad)
jag jobbar på en förskola och ofta när vi ska ha vikarier så finns det inga blivit mycket sämre sen dom har tagit över
Skrivet 10 mar 2011 17:58 Bäppä (Ej registrerad)
Pia Rizell Förskollärare (Ej registrerad) skrev:
Det samma gäller inom förskola där Pelmatic tagit över.. det har varit svårt att få tag på vikarier hela läsåret mer eller mindre! Dettta innebär en hård påfrestning på lärare i förskolan!
Ja men nu handlade inte artikeln om dagis, eller dagisfröknar.
Det går inte att få en vikare till mitt jobb heller, men jag klagar inte.
Förstår inte att det ska vara så svårt att få tag på vikarier heller, finns ju massvis med arbetslösa, och utbilda sig så man kan jobba som uska är ju inte svårt eller tar lång tid.
Skrivet 10 mar 2011 18:48 allavi (Ej registrerad)
Meta (Ej registrerad) skrev:
Proffice är ett hemskt företag. Bemanningsföretag borde förbjudas. Har själv varit anställd och så som man behandlas där gör att jag aldrig någonsin igen kommer ens söka ett jobb som ett bemanningsföretag håller i.
Vill NA ha lite mer scoop är dom välkomna att kontakta mig.
Äldeomsorgen skall efter allt problem man hört om bemanningsföretag ,enbart drivas av kommunerna.Allt annat är vansinne.Bort med så många bemanningsföretag som möjligt inom alla branscher.
Skrivet 10 mar 2011 19:28 Sjuksköteska (Ej registrerad)
Jag har jobbat länge inom vården och har goda erfarenheter av Proffice Care. Generellt är det ju svårt att få tag på arbetskraft också för kommunen. Men med det engagemang som finns inom Proffice Care tror jag att det kommer att lyckas.
Skrivet 10 mar 2011 19:30 Kalle (Ej registrerad)
I Nora är situationen liknande. Vi har inte ett bemanningsföretag utan det är kommunen som har tillsatt två vikariesamordnare som ska se till att vikarier finns till all verksamhet i kommunen dvs förskola, skola och vård. Detta har lett till att det är mycket svårt att få in vikarier när det behövs. Ordinarie personal får täcka upp för att verksamheten inte ska behöva stänga (eftersom att exempelvis ett fritidshem inte får stänga). Till saken hör att heltidsarbetande personal inte får arbeta övertid. Nej, tillbaka till den tid där personalen själva ringde in kompetenta och bra vikarier så det blir ordning igen.
Skrivet 10 mar 2011 21:05 Lena (Ej registrerad)
Situationen inom äldreomsorgen öster är fullkomligt absurd! Hur ett så väletablerat och konkurrenskraftigt bemanningsföretag som Proffice kan misslyckas så kapitalt är obegripligt. Och dom vidtar inga akuta åtgärder heller. Problemen tillåts fortsätta. Problem som sätter personalgrupperna på pottkanten och orsaker onödigt lidande för de gamla och sjuka som vi ska hjälpa.
Konsekvenserna har redan visat sig i ökad sjukfrånvaro hos ordinarie personal och ytterligare ökat behov av korttidsvikarier. Som inte finns. För mig är det ofattbart hur Proffice vågar spela detta enormt höga spel. Deras inarbetade namn släpas i smutsen och är för alltid förknippat med rent och skärt helvete. Proffice är nu ett skällsord som deras anställda inte vill ta i sin mun. Och vi vet naturligtvis att det är systerföretaget Proffice Care som står ansvariga men inte fan orkar vi uttala hela namnet utan det får räcka med Proffice. Proffice har mycket att reda ut och städa upp efter sitt systerföretag.
Skrivet 10 mar 2011 21:52 Utarbetad (Ej registrerad)
Uruselt det är vad det är med bemanningsföretaget.
Man får ägna en stor del av arbetstiden till att lägga in annonser, försöka
få tag på någon hos P. Tid som vi inte har.
För att sedan få jobba dubbla pass själv för att de inte kan tillsätta
vikarier. Nu får det vara nog!!
Stor eloge till tjejerna på P. De gör så gott de kan.
Utarbetad
Skrivet 10 mar 2011 22:37 enbär (Ej registrerad)
På mötet för anställda inom kommunen som var intresserade av timjobb mm lät det så otroligt bra och enkelt, tom. bättre lön skulle man få! Nu har jag flera ggr varit i kontakt med PC eftersom jag inte blivit anställd, du måste kunna styrka som timvik. att du har en annan huvudsysselsättning, inget som sas på mötet! Och när man ringer har alla svarat olika. Den bra lönen då? Jo, 4:- mindre skulle jag få, och den skitlönen jag redan har har de stackare som är utbildade uskór! Själva tycker de att de gör ett mycket bra jobb på PC, de vill gärna invagga oss i -att det här kommer bli bra, det är bara i början. Jag har ifrågasatt om de inte borde ha kollat upp långt innan vilket jätteprojekt de drog i gång med. Sedan är urpetiga med rekryteringen, säger upp personal och sållar ut till "andrachansen" det ska se bra ut på deras papper.... Jag behöver inte jobba inom vården, jag har annan sysselsättning med mycket bättre betalt. Anledningen till att jag är kvar är att jag tycker det är kul!
Skrivet 11 mar 2011 17:10 Missnöjd Usk (Ej registrerad)
Jag tycker absolut inte om Proffice på något sätt, jag slavar för de men har sagt upp mig. Ett sådan otrevligt bemötande som dem inte bara har gett mig utan de chefer och assistenter som jobbar där jag jobbar har jag aldrig varit med om..
De är svåra att få tag på, och när de lyfter på telefon så får man något arogant svar tillbacka när man vänligen ringer för man behöver hjälp med något.
Jag har varit skeptisk till dem redan från starten, man jag kan inte säga att BC var något bättre. Där fick vi boka alla vikarier före för att de inte klarade av att sätta in några.
Tycker det verkligen är bra att man visar vad Proffice går för. Men det är synd att ni bara visar hemtjänsten, visa hur det är på Vårdboenden som har proffice med.
Skrivet 11 mar 2011 17:17 Missnöjd Uska (Ej registrerad)
fd Vikarier / PF (Ej registrerad) skrev: Om Proffice hade fått gått en kurs i hur man bemöter personal på ett trevligt och professionellt sätt så kanske de fått ha kvar vikarierna.
Jag håller med dig fullständigt i vad du säger.
När man ringer till dem för en fråga, så får man något arogantsvar som om man själv skulle veta svaret på det.
Till och med mina riktigta chefer där jag jobbar är de otrevliga mot.
Usch för Proffice care..
Skrivet 11 mar 2011 21:24 SLUTKÖRD (Ej registrerad)
Håller med "utarbetad".Arbetar inom funktionshindrades förvaltning.ar arb där i 18 år.Gick dom första åren som timanställd,och har en fast anställdning.Har gått till arb med glädje och stolthet,men inte nu längre. Har varit med vid korta som långa vikstopp.MEN DETTA TAR PRISET.Tiden som jag som vårdare skall ge mina brukare,hamnar på proffice care.!!!!!!Dubbelbokningar,(gjorda av proffice care.)Som vi i arbetsgruppen får bena upp.Oändligt många Telefonsamtal(om man har turen att lyckas komma fram)Otrevligt och stressande bemötande .Vi har som ordinarie personal fått jobba dubbla pass och pass upp till 30 tim.i sträck.Har gått 1-2 personal kort på var och varannat pass.Vik får arb upp till 17dag i rad.o s v.Både Dom och vi är helt slutkörda nu.Vem tar ansvar för fel medicineringar?,minskade sjukträningstider?,fall och ökade utbrott hos brukare p,g,a, personalbrist och VAR LIGGER BRUKARFOKUS?????.har inte den tiden nu!!!!HAR BARA ETT ORD FÖR DETTA...KATASTROF, ÖREBRO KOMMUN.