Werme på DN Debatt: Förbjud
valkampanjer på valdagen
Det kaos som uppstått i Örebro visar på brister i svensk demokrati i allmänhet och vallagen i synnerhet, skriver Staffan Werme (FP), kommunfullmäktiges ordförande i Örebro på DN debatt.
Relaterat
Han kräver att både vallagen och kommunallagen revideras. Bland annat vill han se bättre ordning i vallokaler och IT-teknik i valet 2014. Röstombud bör godkännas av kommuner eller länsstyrelser och valkampanjer förbjudas på valdagen. Valet i Örebro har överklagats.
Läs hela debattinlägget här.


3 m/s



















































Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Diskutera omvalet i Örebro
Senaste kommentarerna:
Skrivet 9 feb 2011 08:20 Bratwurst (Ej registrerad)
Kaoset har ingenting med hur folk väljer att göra, eller partiernas kampanjer .. det är byråkratiska misstag i kombination med en enorm brist på respekt för väljarnas röster från valmyndigheterna.
Werme har inte haft rätt en enda gång sedan man först hörde talas om honom 2006 och även denna gång är han helt ute och cyklar.
Skrivet 9 feb 2011 08:34 Örebroare (Ej registrerad)
http://na.se/nyheter/orebro/1.959274-s-inte-langre-misstankt-for-valfusk
Skrivet 9 feb 2011 08:45 Bo
Att cykla är att leva.
Skrivet 9 feb 2011 08:56 SteffeJ (Ej registrerad)
Tyvärr har Staffan Werme fått en stämpel på sig som är oerhört negativ för honom och svår att bli av med. Detta leder till att allt han säger, hur rätt det än är, inte faller i "god jord". I sak håller jag med Staffan till 100% och om folk i allmänhet var lite mer eftertänksamma och skiljde på sak och person så är jag helt övertygad om att många skulle hålla med i detta.
Skrivet 9 feb 2011 09:13 JEO
Tyvärr är Werme själv inte helt i demokratins tjänst när han gör en så stor sak av små frågor. Man kan naturligtvis ha synpunkter på omflyttade valsedlar, "valskolor" och valarbetare som kampanjar in i det sista – men det är inte detsamma som att väljarna är dumma i huvudet och röstar fel.
Det Werme och folkpartisterna hela tiden verkar säga är: "Det gick oväntat dåligt för vårt parti, så därför måste något oegentligt ha skett." Att med det utgångsläget ropa på omval och ändrade vallagar är att visa ett enormt förakt mot demokratin.
Inget av detta skulle ha fått någon som helst betydelse om inte valresultatet hade varit så jämnt. Om det inte hade handlat om ett enda mandats fördelning skulle ingen, inte ens Werme, ha protesterat mot hur valet gick till. Det är i ljuset av det man måste se hans inlägg.
Skrivet 9 feb 2011 09:45 ingen wärme i dag heller.... (Ej registrerad)
att få information på valdagen är åxå en en demokratisk rättighet,,särskilt nu när valen är jämna och många bestämmer sej just på valdagen,,,,,den som inte behärskar media och press,,får framföra sina argument som fotfolk och information via direktkontakt med sina väljare,,,även på valdagen,,det är väl den högsta graden av just demokrati...
Skrivet 9 feb 2011 09:49 Demokrati utan valhemlighet (Ej registrerad)
Du ska inte behöva ta valsedlarna i hallen utanför röstlokalen stående i en kö med människor du känner, grannar, vänner, och folk du känner väl eller ytligt som är fallet idag.
Dessutom finns lokala partiföreträdare som du känner eller som känner dig i nära anslutning till där röstsedlarna hämtas.
Alla de ser vilka valsedlar du tar och därmed är valhemligheten röjd på förhand.
Alternativet är att ta många valsedlar från olika partier för att få behålla sin rätt till att inte behöva visa vad man röstar på. Så gör många just därför men det borde inte behövas.
Placera istället valsedlar till alla partier i bås utan insyn liknande valbåset eller rent av i valbåset om det görs större.
Hur som helst ska det vara inne i vallokalen UTAN insyn från alla du känner eller som känner dig.
Vi har ingen effektiv valhemlighet idag. Det är en stor skam.
Skrivet 9 feb 2011 10:25 PUTTE (Ej registrerad)
HAN HAR INTE HAFT ETT ÄN,SÅ VARFÖR SKULLE DETTA STÄMMA?????????
Skrivet 9 feb 2011 10:46 Daytona (Ej registrerad)
I en demokrati är det ju bra om man har ett fungerande valsystem. Tycker det är lite konstigt att de som får flest röster inte vinner?! Valkretsar är ju konstigt eftersom de bara gynnar stora partier, ska vi ha ett sånt system. Tycker det är bra att Staffan vågar lyfta frågan! Till nästa val måste ju allt funka perfekt
Skrivet 9 feb 2011 10:49 Daytona (Ej registrerad)
I en demokrati är det ju bra om man har ett fungerande valsystem. Tycker det är lite konstigt att de som får flest röster inte vinner?! Valkretsar är ju konstigt eftersom de bara gynnar stora partier, ska vi ha ett sånt system. Tycker det är bra att Staffan vågar lyfta frågan! Till nästa val måste ju allt funka perfekt
Skrivet 9 feb 2011 11:56 Åke
Vad är det för idé med nyval,
när det inte finns nåt nytt att välja.
Skrivet 9 feb 2011 12:24 pr1vat3 (Ej registrerad)
Werme har fel i det mesta. Så är hans rykte och hans senaste artikel är bara ännu en bekräftelse på detta. Werme är en bitter förlorare utan självinsikt.
"Valskolan" han ifrågasätter är granskad utan att något misstänkt framkom. Det enda som fanns var några politiska motståndaren påståenden som tydligen saknade grund.
Det finns många olika valsystem i andra länder. Vid jämförelse har Sverige ett av de bäst fungerande. Men visst kan det förbättras. Dock knappast med IT-stöd som Werme föreslår i artikeln. I varje fall inte till 2014. Säkerheten och kontrollen i systemen idag är för dålig.
Det enda jag kan hålla med Werme om är att tiden för förtidsröstning är för lång. I övrigt leder hans förslag snarare till försämringar och oklarheter, än förbättringar. Precis som vi vant oss vid att Wermes förslag gör.
Skrivet 9 feb 2011 12:46 Jocke (Ej registrerad)
Det är skandal att valsedlarna ligger framme precis där det är som mest folk så att det är helt omöjligt att plocka valsedlar utan att folk ser en.
Att det inte går att hämta valsedlar utan att vem som helst kan se på är mycket märkligt. Jag trodde det var valhemlighet som gällde i Sverige. Är det inte dags att låta folk plocka valsedlar i fred, utan insyn? Låt personer gå och plocka valsedlar en och en, bakom en skärm, i ett insynskyddat område eller i ett annat rum.
Skrivet 9 feb 2011 13:56 demokrati i utveckling (Ej registrerad)
Valresultatet gav 2300 röster fler till fp,m,kd,c och mp och ändå ropas (s) ut som vinnare för att systemet med valkretsar och mandatfördelning är anpassat efter en annan tidsålder där man ville gynna stora partier!
Det måste vara dags att se över bristerna i dagens system om medborgare ska fortsätta tycka att det är viktigt att rösta!
Skrivet 9 feb 2011 14:04 MJ (Ej registrerad)
Allianspartierna fick 2 469 röster mer än s+vp i Örebri kommun. Ändra vallagen nu!
Skrivet 9 feb 2011 14:53 GePe
Det är klart att man skall se över en lag om den visar sig ha brister. I detta fall gäller det vallagen och den ska ses över oavsett vilket parti eller block det drabbar/gynnar.
Skrivet 9 feb 2011 15:16 Sigge Hill
Av PRINCIP håller jag aldrig med Herr Werme
Skrivet 9 feb 2011 15:32 demokrati i utveckling (Ej registrerad)
Valresultatet gav 2300 röster fler till fp,m,kd,c och mp och ändå ropas (s) ut som vinnare för att systemet med valkretsar och mandatfördelning är anpassat efter en annan tidsålder där man ville gynna stora partier!
Det måste vara dags att se över bristerna i dagens system om medborgare ska fortsätta tycka att det är viktigt att rösta!
Skrivet 9 feb 2011 15:50 Patrik Jämtvall (Ej registrerad)
Att genomlysa processen om hur valet har gått till är ett måste, ett flertal fel har uppstått som klart strider mot demokratin. (PUNKT)
Vallagen måste uppdateras och efteranalys på nivå 1 måste göras för detta får ej ske igen.
Staffan är den enda ledaren i Rådhuset som vågar fatta obekväma beslut och stå för dom, visst i bland kan dessa beslut bli fel men vem gör inte fel, jag håller inte med honom i allt och det vet han, då ingår jag ändå i Folkpartiet själv, det är ju det som är det fina med politik och speciellt på den borgerliga sidan, där ges man frihet att tycka mycket och gärna annorlunda inom partierna till skillnad från vänsterblocket där man ska placeras in i fack och flyta med i en stor massa
Jag tror på den enskilda individens möjligheter och kunskaper för utveckling av samhället kopplat till stort eget ansvar för handling
Skrivet 9 feb 2011 15:52 Patrik Jämtvall (Ej registrerad)
GePe skrev: Det är klart att man skall se över en lag om den visar sig ha brister. I detta fall gäller det vallagen och den ska ses över oavsett vilket parti eller block det drabbar/gynnar.
Helt rätt GePe
Skrivet 9 feb 2011 17:08 Lotta (Ej registrerad)
pr1vat3 (Ej registrerad) skrev:
Werme har fel i det mesta. Så är hans rykte och hans senaste artikel är bara ännu en bekräftelse på detta. Werme är en bitter förlorare utan självinsikt.
"Valskolan" han ifrågasätter är granskad utan att något misstänkt framkom. Det enda som fanns var några politiska motståndaren påståenden som tydligen saknade grund.
Det finns många olika valsystem i andra länder. Vid jämförelse har Sverige ett av de bäst fungerande. Men visst kan det förbättras. Dock knappast med IT-stöd som Werme föreslår i artikeln. I varje fall inte till 2014. Säkerheten och kontrollen i systemen idag är för dålig.
Det enda jag kan hålla med Werme om är att tiden för förtidsröstning är för lång. I övrigt leder hans förslag snarare till försämringar och oklarheter, än förbättringar. Precis som vi vant oss vid att Wermes förslag gör.
Fast det där är ju inte riktigt sant. Den är granskad av polisen men valprövningsnämnden har inte fällt sitt utlåtande än. Alltså är det inte uteslutet att valskolan påverkade valresultatet på ett sätt som inte är förenligt med vallagen.
Vad gäller resten så håller jag med Staffan! Vi måste göra en översyn av valsystemet, det kan inte få förekomma så många felaktigheter som det uppenbarligen har gjort!
Skrivet 9 feb 2011 17:51 Christian (Ej registrerad)
Jag blir mörkrädd av er människor. Det finns ingen demokrati i Sverige därför att folk inte bryr sig. Vi har haft samma regering i 70-80 år och de toppstyrda kommunerna följer denna blint. Tyvärr fattar inte majoriteten av invånarna detta varpå politikerna och människorna som styr över dessa fortsätter att leka med den indoktrinerade fårflocken precis hur de vill - korta lekar och lite längre sådana som sträcker sig över flera generationer. Det de vill få igenom får de igenom. Bevisen för detta är många och finns precis framför ögonen på folk som fortsätter att betala nästan allt de äger i skatter och avgifter.
Skrivet 9 feb 2011 19:04 allavi (Ej registrerad)
JEO skrev:
Tyvärr är Werme själv inte helt i demokratins tjänst när han gör en så stor sak av små frågor. Man kan naturligtvis ha synpunkter på omflyttade valsedlar, "valskolor" och valarbetare som kampanjar in i det sista - men det är inte detsamma som att väljarna är dumma i huvudet och röstar fel.
Det Werme och folkpartisterna hela tiden verkar säga är: "Det gick oväntat dåligt för vårt parti, så därför måste något oegentligt ha skett." Att med det utgångsläget ropa på omval och ändrade vallagar är att visa ett enormt förakt mot demokratin.
Inget av detta skulle ha fått någon som helst betydelse om inte valresultatet hade varit så jämnt. Om det inte hade handlat om ett enda mandats fördelning skulle ingen, inte ens Werme, ha protesterat mot hur valet gick till. Det är i ljuset av det man måste se hans inlägg.
Det är bara att hålla med om vad du skriver .Hade FP haft ett mandat mera då hade FP Och WERME varit tysta som möss.Inte sagt ett ord.
Skrivet 9 feb 2011 19:18 Lotta (Ej registrerad)
pr1vat3 (Ej registrerad) skrev:
Werme har fel i det mesta. Så är hans rykte och hans senaste artikel är bara ännu en bekräftelse på detta. Werme är en bitter förlorare utan självinsikt.
"Valskolan" han ifrågasätter är granskad utan att något misstänkt framkom. Det enda som fanns var några politiska motståndaren påståenden som tydligen saknade grund.
Det finns många olika valsystem i andra länder. Vid jämförelse har Sverige ett av de bäst fungerande. Men visst kan det förbättras. Dock knappast med IT-stöd som Werme föreslår i artikeln. I varje fall inte till 2014. Säkerheten och kontrollen i systemen idag är för dålig.
Det enda jag kan hålla med Werme om är att tiden för förtidsröstning är för lång. I övrigt leder hans förslag snarare till försämringar och oklarheter, än förbättringar. Precis som vi vant oss vid att Wermes förslag gör.
Fast det där är ju inte riktigt sant. Den är granskad av polisen men valprövningsnämnden har inte fällt sitt utlåtande än. Alltså är det inte uteslutet att valskolan påverkade valresultatet på ett sätt som inte är förenligt med vallagen.
Vad gäller resten så håller jag med Staffan! Vi måste göra en översyn av valsystemet, det kan inte få förekomma så många felaktigheter som det uppenbarligen har gjort!
Skrivet 9 feb 2011 22:51 fp anhängarn (Ej registrerad)
Är alla sossar eller saknar ni kunskap, man undrar om ni blundat för allt bra Staffan gjort för örebro hur bra han styrt. Tyvärr ser ni bara de få små missar han gjort och stämplar namnet Werme. Skärpning Staffan förnyade och förbättrade Örebro. Sådant som sossarna inte ens visste hur man stavar till. Fp ni har mitt hjärta och är ett sant arbetar parti för den som vill se ekonomisk trygghet i samhället
Skrivet 9 feb 2011 23:35 Rickard (Ej registrerad)
Oj, vad många alias det är som skriver här inne. En och annan Socialdemokrat med sedvanlig personangrepp känner man igen trots påhittade avsändarnamn.
Skrivet 10 feb 2011 00:27 Samgar (Ej registrerad)
Klart att det är fel på reglerna om alliansen får 2400 röster mera men ändå förlorar valet. I Mubaraks Egypten händer väl sådna saker men Sverige är ju en demokratisk stat.
Skrivet 10 feb 2011 07:18 budas (Ej registrerad)
Staffan Werme talar om valfusk men han bryr sig ej o m folkets vilja se bara hur han gjorde med ÖBO lyssnade ej på 10900 körde över all protest så någom demokrati finns ej
Skrivet 10 feb 2011 12:01 Censur nejtack (Ej registrerad)
"Förbjud alla former av valkampanjer på valdagen" skriver Werme i DN. Ja det låter ju bra, om man heter Mubarak, Kim Jong Il eller Than Shwe. Eller tydligen Staffan Werme. Vi stänger ned Internet, förbjuder mobiler, beslutar om utegångsförbud, demonstrationsförbud, censur, tar bort yttrande- och tryckfrihetsgrundlagarna osv. Vilken härlig demokrati vi skulle leva i. Hur tänkte du där egentligen? Inte alls tydligen och det var väl symptomatiskt för detta debattinlägg som också smetar en gegga av misstankar mot alla vallokalsfunktionärer som gör ett fantastiskt jobb. För mycket pathos, för lite logos och inget ethos alls är den retoriska analysen av ditt debattinlägg. Pinsamt.
Skrivet 10 feb 2011 12:14 heddalotta (Ej registrerad)
Förbjud alla former av valkampanjer, lustigt nog var det just alliansen som bröt mot denna (även om det inte är lag, men det var norm i många år, att inte kampanja på valdagen) tradition vid valen på 2000 talet.
Så man bör vara försiktig med att anklaga andra partier, med att det är inte korrekt att göra så, när ens parti bröt traditionen.
Men annars håller jag endast med om att det ska vara förbjudet att kampanja på valdagen.
Skrivet 10 feb 2011 12:30 Humanist (Ej registrerad)
Problemet är att Örebro, liksom Sverige i övrigt, styrs av ungdomar helt utan livserfarenhet. Dessa har blivit "curlade" av sina föräldrar och ser inte helheten. De tjafsar om bagateller och öser ut skattebetalarnas pengar bl.a. på sig själva. Om det blir omval så får i alla fall jag möjligheten att rösta annorlunda. Detta parti har också en ung, men ack så mogen och intelligent riksledare. Detta parti kan säkert föra in friska ideer även på kommunnivå. Det parti jag alltid röstat på har spelat ut sin roll, det dog med Tage Erlander!
Skrivet 10 feb 2011 12:59 GerhardO (Ej registrerad)
Det är synd att sossarna skickar fram så dåliga kommentatorer som Censur nejtack. Werme har inte alls föreslagit censur. Han har väl istället föreslagit mer demokrati! Att sossarna är ute och trampar på på gränserna för vad som är tillåtet är väl inte bra nån gång. Men absolut inte på valdagen. Partierna har väl typ 1000 dagar mellan valen att kampanja på. Så en dag kan väl vara väljarnas.
Tycker sossarna kan sluta med dessa dåliga personangrepp som bara blir löjliga.
Skrivet 10 feb 2011 14:08 lasse 48 (Ej registrerad)
Håller med Siggy Hill ; Av princip måste man bara misstro Staffan W större egoist har man inte sett nånsin i Ö-bro kommun å det säger inte lite för dom är många oavsett partifärg...
Låt nuvarande resultat styra å Soccarnas nya kvinna visa var skåpet ska STÅ....
SÄMRE än koallisionens år kan det inte bara bli no way
Skrivet 10 feb 2011 14:18 Rödstrumpa (Ej registrerad)
En bitter man den där Werme.
Skrivet 10 feb 2011 14:30 Werme har rätt (Ej registrerad)
Det är trist att sossarna släpper fram såna kommentatorer som "Censur nejtack". Werme har väl aldrig föreslagit nåt sånt. Partierna har typ 1000 dagar att kampanja benen av sig. Men valdagen borde väl vara för oss väljare istället för att sossarna ska släpa folk till vallokalerna med färdigpreparerade valkuvert.
Din kritik av Werme blir ju bara löjlig som så ofta när det gäller sossarna. Han har rätt. I detta också!