Hej då fiskpinnar!
Halvfabrikat som potatisbullar, fiskpanetter och köttbullar är på väg ut. Numera ska maten i skolan helst vara hemlagad, ekologisk och göras i det egna skolköket.
Relaterat
Det har skett stora förändringar med skolmaten de senaste tio åren. Patrice Garner, som är kostchef i skolområde nordväst i Örebro, menar att medvetenheten bland politiker och chefer har ökat mer och mer.
– Tidigare var mat i skolan ungefär något som måste göras för att det är en lång dag, men i dag är det mer en diskussion om hur viktig den när och hur mycket näring barnen får i sig, säger han.
Det pågår ett arbete i gymnasieskolorna, och kostcheferna i de fyra skolområdena jobbar tillsammans för att skapa ”smartare mat”. Det kan skilja något mellan områdena, men målet är det samma. Förutom att maten ska var god och näringsriktig ska minst 25 procent vara maten vara ekologisk. Fler och fler skolor får egna tillagningskök, där maten lagas från grunden i allt större utsträckning.
– Men man kan ha mat som är lagad från grunden även i ett mottagningskök. Det är produktionsköket som avgör om maten är det, säger Carina Andersson, kostchef i skolområde sydost.
Att laga mat från grunden handlar om att ta bort halv- och helfabrikat, vilket medför att man slipper många tillsatser och att man kan påverka smaken mer.
– Vi har drivit det långt. Det är massor av saker som vi gör för att bli mer klimatsmarta och få bättre kvalitet på maten. Vi ställer om, ändrar recept, minskar på kött och har mer grönsaker, säger Carina Andersson.
Hon berättar att de har tagit bort många rätter som barnen gillar, men att det ändå har gått riktigt bra.
– Vi bakar eget bröd till alla barnen när det är soppa. Och när det börjar dofta nybakat bröd, du kan tänka vilken reaktion det blir då. Det är väldigt uppskattat, säger Carina Andersson.
Det är troligen inte så att barnen äter mer i dag, men den mat som serveras är bättre och har mer näring.
– I kvantitet är det ingen skillnad. Men utbudet är större och man märker att barnen äter mer grönsaker än de gjorde tidigare, säger Patrice Garner.


2 m/s


















































Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 4 dec 2010 09:34 Robban (Ej registrerad)
Hejja Ørebro! Æntligen blir det som det ska vara. Barn behøver næring, inte skræp!
Skrivet 4 dec 2010 09:37 Michael (Ej registrerad)
Helt rätt!
Skrivet 4 dec 2010 10:21 Förälder (Ej registrerad)
BRA!!!!!!!
Skrivet 4 dec 2010 10:23 Mamma till 4 (Ej registrerad)
Äntligen! Tack till alla kockar som kämpat för detta i tv! Och fått beslutsfattarna att förstå vilken smörja ungarna fått till lunch
Skrivet 4 dec 2010 10:44 Jan-Erik (Ej registrerad)
Mycket bra!!! All heder! Återgång tll det gedigna hantverket! Visst ni dessutom att köttet står för 17% av klimatutsläppen vilket kan jämföras med ca 4% för flyget? I bla Kanadas skolor har de infört en köttfri dag vilket jag tycker Örebro också ska göra. Den dagen slipper dessutom köken tänka på diverseringen (griskött kontra nötkött pga religion) av maten. Alla religionsutövare äter väl icke kött? Att man dessutom bakade själv visste jag inte. Otroligt!
Nej, jag är inte vegetarian. Men försöker äta mindre kött och laga mer ordentlig mat. Anti-kebab liv helt enkelt. Hoppas övriga kommunla boende påbörjar liknande metoder!
Skrivet 4 dec 2010 10:51 Extatiskt Rasande (Ej registrerad)
Det låter ju fint, men jag jobbar i skolan och det här tror jag först när jag ser det. Det barnen serveras på mitt jobb är fortfarande djupfrysta halvfabrikat som tinas i långpanna. Och kostchefen där jag jobbar ger ett allt annat än progressivt intryck...
Skrivet 4 dec 2010 10:59 Mattanten (Ej registrerad)
Kumla kommun - läs och lär!
Och varför inte vidga vyerna ännu lite mer, som på Karl Johans skola ...
Skrivet 4 dec 2010 11:28 pizza är svensk husmanskost (Ej registrerad)
Oturligt i all hets för "ekologiskt" "helfabrikat" och annat för dagen politiskt korrekt att metoderna för tillvaratagande av alla delar av födan dvs. fiskbullar(där även fiskhuvuden använts) potatisbullar(överbliven kokt potatis från igår...)och fiskpinnar( från början en del av vitfisk,panerad och friterad)nu tydligen ligger i strykklass.
Tragiskt att medelsvensken inte själv kan laga mat från grunden utan måste lita på producenternas skumma ursprungsmärkningar och köpa tvivelaktiga produkter till överpris.
Konsumenterna är lurade, inköparna köpta och kommunalpolitikerna äter ur stiorna(obs!raljant ironiskt)
Skrivet 4 dec 2010 11:36 Maud (Ej registrerad)
Ja absolut helt rätt! Glömmer aldrig min barndoms skolmat på
70-talet med äckliga torra sk "fiskpinnar", potatis med skinn på, potatisbullar som var gjorda av "vad vet jag", blodpudding, och äcklig leverstuvning med hårda sega klumpar i!!! Jag ryser än! Maten smakade ABSOLUT INGENTING! Nu kanske ni tycker jag klagar, men med all rätt för då vågade man inget annat än att äta!
Nä fram för god, näringsriktig, smaksatt skolmat!
Skrivet 4 dec 2010 12:39 yngve i Norrby (Ej registrerad)
Tänk vilken glädje bland alla "skräpfiskar" som slipper hamna på matbordet. När jag var barn pillade jag ut fiskpinnarna ur paketen och la grillkorv i istället. Det blev ju mycket godare och kanske, kanske nyttigare också.
Skrivet 4 dec 2010 13:09 olleolle (Ej registrerad)
@Jan-Erik
Så du menar att de ska få en resa istället för att äta? Jag förstår inte riktigt varför du jämför mellan flyg o kött. Enklast vore ju att inte ge ungarna mat alls..då torde det bli 0% i klimatpåverkan.
Skillnaden på att odla kött och att flyga är ju att flyget drivs av flygbränsle, som inte ingår i kretsloppet. Så det är en haltande jämförelse tycker jag.
Skrivet 4 dec 2010 14:02 Jan-Erik (Ej registrerad)
olleolle (Ej registrerad) skrev: @Jan-Erik
Så du menar att de ska få en resa istället för att äta? Jag förstår inte riktigt varför du jämför mellan flyg o kött. Enklast vore ju att inte ge ungarna mat alls..då torde det bli 0% i klimatpåverkan.
Skillnaden på att odla kött och att flyga är ju att flyget drivs av flygbränsle, som inte ingår i kretsloppet. Så det är en haltande jämförelse tycker jag.
Att ge barnen noll mat var ju en intelligent kommentar som höjer diskussionens ribba. Visste du att kött transporteras? MC donald köper t ex hamburgare från hela europa. Grönsaker fraktas också naturligtvis men, åtminstone i ett halvår tas mycket av det inrikes och inte sällan i närområden (tex potatis).
"En bit nötkött om dagen kan innebära utsläpp på över ett ton koldioxidekvivalenter per person och år medan annan kost skulle kunna orsaka bara en tiondel så stora utsläpp. " Källa Naturvårdsverket.
I Brasilien omvandlas dessutom savanner till betesmark och odlingsmark. Utsläppen av växthusgaser från dessa
länder är också bland de högsta i världen. Det är framförallt ett icke-uthålligt skogsbruk, nötköttsproduktion, sojaodlingar och odling av palmolja som bidrar till utsläppen. Utsläppen beräknas till 2-3 Mton CO2e per år främst bero på inköp av nötkött från Brasilien och palmolja från Malaysia. osv osv. Finns hur mycket som helst att läsa hur kött bidrar till klimatet.
Skrivet 4 dec 2010 14:08 Förälder (Ej registrerad)
BRA!!!!!!!
Skrivet 4 dec 2010 15:23 hilma
Det är väl jättebra med nyttig och vällagad mat, men mat är bara nyttig om man äter den- enligt artikeln äter inte barnen bättre för att det är nyttigare mat, och de har tagit bort mat som barnen gillar...Vad händer med alla barn som inte äter grönsaker? För trots att alla vet att det är bra och nyttigt med grönsaker kan man faktiskt inte tvinga alla att äta det. Hoppas att det går att kombinera ihop nyttig, vällagad mat som inte är halvfabrikat och ändå behålla barnens favoriter! Hemlagade köttbullar, t ex!
Skrivet 4 dec 2010 15:55 krister (Ej registrerad)
Tycker iden är väll rätt så självklar, att det smakar bättre från grund. vet att john bauer gymnasiet får sin mat tillagad från grunden. och dom får nybakat bröd varje dag. men nått som jag inte förstår är att det finns soppa o bröd till mat i skolan, tycker inte det är mat, servera med något annat till så det blir en helhet på måltiden.
Skrivet 4 dec 2010 16:28 Adam (Ej registrerad)
VANSINE! fiskpanetterna var bland de godaste som serverades!
Skrivet 4 dec 2010 17:09 janne (Ej registrerad)
Inte en dag försent.
Sen kanske ni borde ha matlagning på schemat.
Som de är ju skriker ju ungarna högt om de inte är halvfabrikat tack vare skolan.
Måste smaka exat likadant jämnt för ungar.Tydligen:)
Skrivet 4 dec 2010 17:54 Jordan (Ej registrerad)
hilma skrev: Det är väl jättebra med nyttig och vällagad mat, men mat är bara nyttig om man äter den- enligt artikeln äter inte barnen bättre för att det är nyttigare mat, och de har tagit bort mat som barnen gillar...Vad händer med alla barn som inte äter grönsaker? För trots att alla vet att det är bra och nyttigt med grönsaker kan man faktiskt inte tvinga alla att äta det. Hoppas att det går att kombinera ihop nyttig, vällagad mat som inte är halvfabrikat och ändå behålla barnens favoriter! Hemlagade köttbullar, t ex!
Det är en vanesak. Om du lagar fiskpinnar hemma. Kommer de äta fiskpinnar i skolan. Detta är ett nationellt problem. Inte bara skolor måste lära sig att laga riktig mat utan även föräldrar. Ni tror ni ger ungarna nyttigt mat när ni kommer hem med en förpacking felix pastagratäng eller vad de blir. I stort sett alla halvfabrikat är tex mängder med socker i för att det skall smaka gott. För att inte tala om alla E ämnen som ingen har en aning om vad de är. Sen skriker ni att ni inte har tid att laga mat och ändå sitter ni hela kvällar och tittar på reklamtv. Vad är det ni inte har tid med? En måltid tar i snitt 30 minuter och göra. Halvfabrikat 10 minuter. Har ni inte 20 minuter extra att avsätta för att de ska smaka gott samt för era barns välbefinande. Nej mer matlagningskunskap åt folket
Skrivet 4 dec 2010 17:57 Kocken (Ej registrerad)
krister (Ej registrerad) skrev: Tycker iden är väll rätt så självklar, att det smakar bättre från grund. vet att john bauer gymnasiet får sin mat tillagad från grunden. och dom får nybakat bröd varje dag. men nått som jag inte förstår är att det finns soppa o bröd till mat i skolan, tycker inte det är mat, servera med något annat till så det blir en helhet på måltiden.
Soppa är en bra maträtt. Är den gjord från grunden är den väldigt näringsriktig och man kan variera sopor till evigheten. Soppa severas som husmanskost varje torsdag på lunchrestauranger.
Tänk på att detta är bara en lunch. Man ska äta fem ggr per dag.
Inte alla som verkar ha god kunskaper om mat.
Skrivet 4 dec 2010 18:09 Mandrake (Ej registrerad)
Jan-Erik! Vad ska vi, och framför allt barnen äta då? Förlita sig på nån new age variant och försöka bli mätta på luft.
Du behöver nog förklara dig.
En annan fråga är ju hur det kunde gå så fel i "bespisningen!
Skrivet 4 dec 2010 19:09 sofie (Ej registrerad)
Adam (Ej registrerad) skrev: VANSINE! fiskpanetterna var bland de godaste som serverades!
Håller med...den skolan ja gick i fanns de inte ens nån ordentlig kock, så vem ska göra maten?
Skrivet 4 dec 2010 19:16 adde (Ej registrerad)
På kåken fick vi salladen lagd på tallriken direkt..dags för skolan o ta efter?
Skrivet 4 dec 2010 19:57 Jan-Erik (Ej registrerad)
Mandrake (Ej registrerad) skrev: Jan-Erik! Vad ska vi, och framför allt barnen äta då? Förlita sig på nån new age variant och försöka bli mätta på luft.
Du behöver nog förklara dig.
En annan fråga är ju hur det kunde gå så fel i "bespisningen!
"New age", "Bäst att inte ge barnen mat alls då" Varför drar ni det till sin spets? krånglar till det? Grönsakssoppa och ostsmörgås? En utmärkt köttfri lunch om den är "hemmalagad" och med riktiga råvaror. Det är väl busenkelt att servera en enda lunch i veckan i skolorna som inte innehåller kött? Har du provat grönsaksbiff med potatis och brunsås och lingon? Jättegott. Raggmunk? Linsgryta? Ärtsoppa utan fläsk med pannkaka? Jag menar inte att folk skall bli vegetarianer allihopa men det skulle vara nyttig att minska på köttet lite grann. Både för kroppen och miljön. Och man kan börja i
Och som någon annan skrev: Skollunchen är inte avsedd att täcka hela dagens näringsbehov. Föräldrarna skall naturligtvis ge en bra frukost och bra middag på kvällen.
Tycker inte alls att det är fel och att en hamburgare,Kebab, Pizza eller snabbmat IBLAND slinker ned. Problemet blir om det är mer regel än undantag. De barnen kommer att få med sig en väldigt dålig matkultur när de flyttar hemifrån.
Skrivet 4 dec 2010 20:42 Jan-Erik (Ej registrerad)
Mandrake (Ej registrerad) skrev: Jan-Erik! Vad ska vi, och framför allt barnen äta då? Förlita sig på nån new age variant och försöka bli mätta på luft.
Du behöver nog förklara dig.
En annan fråga är ju hur det kunde gå så fel i "bespisningen!
"New age", "Bäst att inte ge barnen mat alls då" Varför drar ni det till sin spets? krånglar till det? Grönsakssoppa och ostsmörgås? En utmärkt köttfri lunch om den är "hemmalagad" och med riktiga råvaror. Det är väl busenkelt att servera en enda lunch i veckan i skolorna som inte innehåller kött? Har du provat grönsaksbiff med potatis och brunsås och lingon? Jättegott. Raggmunk? Linsgryta? Ärtsoppa utan fläsk med pannkaka? Jag menar inte att folk skall bli vegetarianer allihopa men det skulle vara nyttig att minska på köttet lite grann. Både för kroppen och miljön. Och man kan börja i
Och som någon annan skrev: Skollunchen är inte avsedd att täcka hela dagens näringsbehov. Föräldrarna skall naturligtvis ge en bra frukost och bra middag på kvällen.
Tycker inte alls att det är fel och att en hamburgare,Kebab, Pizza eller snabbmat IBLAND slinker ned. Problemet blir om det är mer regel än undantag. De barnen kommer att få med sig en väldigt dålig matkultur när de flyttar hemifrån.
Skrivet 4 dec 2010 22:27 Mamma J (Ej registrerad)
Kanon att de lagar maten från grunden och tänker på näringsinnehållet.
Frukosten då! Det viktigaste målet på hela dagen. Då serveras det smörgås och mjölk på fritids. Vad är det för närning i det??
Skrivet 5 dec 2010 11:32 Anten (Ej registrerad)
20kr för hemlagad mat! Borde kosta 79kr!! jag kommer o äter. Bra jobbat!
Skrivet 5 dec 2010 13:58 hilma
Jordan: håller helt med dig om halvfabrikat och tid som avsätts åt matlagning! Lagar i princip aldrig "färdigmat", erbjuder grönsaker vid varje måltid. Det är jättebra med ett stort och varierat grönsaksbord vid skolluncherna, hoppas att det innebär att fler barn äter från det! Jag tycker dock inte att man ska blanda in för mycket grönsaker i själva maten, det är bättre med så "ren" mat som möjligt, vet många barn som inte är förtjusta i såser och grytor där allt bara blir ett stort hopkok. Låt barnen välja själva där det går, ofta ser det aptitligare ut när allt inte är ihoprört!
Skrivet 5 dec 2010 15:43 Carro (Ej registrerad)
Helt rätt!!! Hoppas Kumla Kommun läser detta också.
Och bort med soppan som serveras på min dotters förskola.
Hon är 1,5 år hur lätt är det då att äta soppa?
Det är ungefär lika lätt som för oss att äta soppa med gaffel.
Hur tänker man??
Nej hemlagat , ekologiskt och närproducerat vill vi ha till våra barn och varför ska vi nöja oss med mindre???
Skrivet 5 dec 2010 19:23 e.s (Ej registrerad)
kan aldrig bli bra skomat när den billig. usch
Skrivet 6 dec 2010 15:46 Kommunanställd (Ej registrerad)
Jag tycker att journalisten skall fråga barnen om vad de tycker. Man ser på kommentarerna att det bara är de som inte skall äta maten som tycker något.
Där jag arbetar så äter eleverna så mycket mindre nu än vad de gjort förut. Det går åt mer knäckebröd.
Fråga barnen vad de tycker!!!!