Lärare på universitetet
vill gå före i tomtkön
Staffan Werme: "Jag tycker att det är helt riktigt"
Universitets rektor Jens Schollin vill att kommunen ser om det finns möjligheter att ordna en tomt till en nyckelperson på läkarutbildningen. Det blir i så fall en fråga om förtur i tomtkön.
Relaterat
Fakta
Kommunens tomter
Fördelning av kommunens tomter sker i turordning. Anmälan sker på kommunens hemsida och kostar 300 kronor.
Förtur kan ges till nyckelpersoner av väsentlig betydelse för företag och Örebros utveckling eller till vissa funktionshindrade. Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar.
Det är cirka 20 byggklara småhustomter i södra Lindhult. Två tomter vid Fäbrovägen i Lillån och 35 tomter i Nyponlunden i Mellringe. På planeringstadiet finns drygt 50 småhustomter.
Nyckelpersonen ska flytta från ett land i Europa till Örebro. Han har en strategiskt position på Örebro universitet.
– Han är extremt viktigt för oss, säger Jens Schollin.
Mannen köpte en tomt och ett hus har beställts. I efterhand har det dock visat sig att tomten inte går att stycka av och att den är omöjlig att sälja. Han behöver därför snabbt en annan tomt att bygga på.
– Då tycker jag att det är min skyldighet som arbetsgivare att försöka hjälpa honom. Om det är möjligt och politiskt gångbart, säger Jens Schollin.
Det är omkring 400 sökande i kommunens tomtkö och det finns runt 50 färdiga småhustomter i tätorten och ungefär lika många planeras.
– I praktiken går det ganska fort att få en tomt. Det har inte varit så jättestark efterfrågan, säger Fred Lindroth, planeringsingenjör på kommunen.
Enligt reglerna går det att ge förtur till nyckelpersoner samt till vissa funktionshindrade.
– Det förekommer väldigt sällan att någon får förtur. Jag kommer ihåg ett ärende av medicinska skäl för flera år sedan. Det är nog det senaste, säger Fred Lindroth.
Det är kommunstyrelsens arbetsutskott som fattar beslutet om förtur på tisdag.
– Jag tycker att det är helt riktigt. Vi måste bli mycket effektivare i vårt sätt att hantera hög kompetens och spetspersonal. Alternativet är att vi inte vill att de kommer hit, och att det viktigaste är att kön gäller i alla lägen. Det kan man tycka är mest rättvist. Problemet är att i så fall kommer Örebro hela tiden att hamna efter, säger Staffan Werme (FP), kommunstyrelsens ordförande.


2 m/s



















































Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 13 nov 2010 11:39 Örebroare (Ej registrerad)
Självklart måste vi alla i Örebro göra vårt yttersta för att få hit duktiga personer som vill flytta hit vare sig det gäller näringslivet, idrotten eller inom utbildningen! En lärare på läkarutbildningen som vill satsa allt och bygga hus kommer också att betala en hel del skatt framgent. Det har vi alla nytta av!
Skrivet 13 nov 2010 11:48 Wendela (Ej registrerad)
Varför då? Tänk på de som har stått längst i kön, är inte de lika viktiga? Så trött på att "vissa" alltid ska "ha" fördelar, till vilken anledning?
Skrivet 13 nov 2010 11:52 Anton W (Ej registrerad)
Vilka fler ska gå före i tomtkön? En elektriker, vi saknar sådana? Någon som kanske har hög lön och betalar mycket skatt till kommunen?
Skrivet 13 nov 2010 11:55 Lotta (Ej registrerad)
Bra av Staffan och Jens. Klart vi ska vara smidiga och kloka när det gäller att göra Örebro attraktiv som kommun!
Skrivet 13 nov 2010 12:10 Jocke (Ej registrerad)
Jag trodde att alla skulle behandlas lika av myndigheter oberoende av utbildning och annat. Detta öppnar vägen för ett samhälle där personer behandlas olika och får olika förmånder av samhället beroende på utbildning och hur de värderas av samhället. Självklart kommer kommun, landsting och stat värdera vissa personer som är viktiga för dem högre. Personer som arbetar inom näringslivet, som kanske är nog så viktiga för arbetstillfällen och skatteunderlag, kommer nog inte värderas lika högt för de inte har "lika nära" till det offentliga sveriges beslutsfattare.
Se istället till att goda förutsättningar råder för alla istället för att börja med särbehadnlingar som ur ett etiskt perspektiv mer börjar likna ett korumperat samhälle där det gäller att ha goda kontakter och en hög samhällsställning för att få förmåner.
Skrivet 13 nov 2010 12:23 Också en Örebroare (Ej registrerad)
Håller fullständigt med "Örebroare"!
Skrivet 13 nov 2010 12:28 Papalagi (Ej registrerad)
Förlåt, men stod det inte i tidningen i går, att det inte var nån rusning efter tomter i Mellringe...? Eller ska det vara en tomt mitt emot Wadköping, typ..
Skäms! Köp ett färdigt hus i stället!
Skrivet 13 nov 2010 12:35 Busan (Ej registrerad)
En av mina nya bussförarkollegor som flyttat hit till Örebro från Södertälje för att arbeta har bott i husvagn i Ånnaboda samt i ett lånat hus i Kopparberg i väntan på en lägenhet i Örebro. Men att det är skillnad på folk och fä är väl ingen nyhet och inget man borde uppröras över!?! Om nu denna nyckelperson har sån brådska att få tag i ett boende så är det upplysningsvis relativt lätt att få en lägenhet i t ex Vivalla. Därifrån går det dessutom direktbuss till universitetet. Annars tror jag bestämt att den husvagn som min kollega bott i är ledig för tillfället:-)
Skrivet 13 nov 2010 12:42 Anders (Ej registrerad)
Klart som korvspad han/hon ska ha en bra tomt så huset snabbt kan byggas och familjen snabbt kommer på plats och börjar betala kommunalskatt. Vi måste vara jätteöppna för toppenkompetens som tillförs orten. Den kompetens som tillförs innebär både arbetstillfällen och skatteintäkter. Vi får inte bli en liten provinsiell utkant styrd av jantelagen.
Skrivet 13 nov 2010 12:44 gladas (Ej registrerad)
det är wermes ider kön skall gälla alla inte de som kommer hit det får vara slut på all trams nu det finns många som har stått i kön
Skrivet 13 nov 2010 12:47 jennie (Ej registrerad)
Hyr en lägenhet, eller köp en annan villa, finns många altenativ till att få tag på en bostad, utan tomt. Kan inte tänka mig att personen ifråga stuntar i att flytta till örebro, där nytt jobb väntar bara för att han inte får en tomt att bygga på, han står ju inte bostadslös.
Skrivet 13 nov 2010 12:50 Ismailia (Ej registrerad)
Aldrig i helvete!! Lika inför lagen ska gälla.
Skrivet 13 nov 2010 12:53 Bengt (Ej registrerad)
Ja nu visar politkern sitt rätta jag .Han tror väl att han skall få bättre vård.
Andra som flyttar hit till olika bra arbeten får köa för tomter
eller dagis platser även bostad .Jag dumpades i brickebacken 2år
sedan fick jag en bra bostad
Heller lär känna någon folkpartist
Skrivet 13 nov 2010 12:57 Danne (Ej registrerad)
"Alla människors lika värde"
Skrivet 13 nov 2010 12:59 NCB (Ej registrerad)
Vad mer ska vi ställa upp på för att krypa för dom besuttna?
Ska vi låta dem använda våra barn efter eget behag? Ska vi underdånigt gå över till andra sidan gatan när finare folk närmar sig?
Han/hon har nog möjligheter att skaffa bostad utan att gå före i kön och att inte följa de regler vi andra tvingas leva under.
Skrivet 13 nov 2010 13:04 LO (Ej registrerad)
HEJA JANTELAGEN! Sluta var så gnälliga.
Ja ibland är det så att vissa människor är nyckelpersoner.
om denna person är jätte viktig för läkarutbildningen ska vi väl bara vara glada att vi får kompetent folk som utbildar våra läkare.
Sen kommer ni och gnäller om att det är läkarbrist och att kompetensen brister!
Skrivet 13 nov 2010 13:07 Stig Lövborg
Självklart tycker Staffan Werme att det är helt riktigt. En politiker i det borgerliga blocket stöttar självklart eliten. Vem har trott något annat! :-(
Skrivet 13 nov 2010 13:08 Vid flytt för arbete så är det bra att få gå före (Ej registrerad)
Inget konstigt, om man får jobb i en annan stad så får man gå före hos t.ex. ÖBO så varför inte på andra ställen också.
Det gäller inte bara vissa arbetsgrupper! Många verkar inte känna till detta.
Fick själv gå före i kön för att jag var tvungen att flytta till Örebro från annan ort pga arbete.
Skrivet 13 nov 2010 13:10 pr1vat3 (Ej registrerad)
Har Werme blivit kommunist? Är inte företräde av alla möjliga sorter något som de gamla kommunistregimerna i Sovjet, Kuba och Nordkorea satte och har i system?
Börjar man tillämpa sådant utan väldigt strikta regleringar blir det snart undantagen som styr. Är inte en synnerligen och erkänt duktig butikschef för El-giganten viktig för handeln? Ska en sån också få företräde? Eller en riktigt erfaren kommunchef? Eller en ortoped till USÖ? Eller...? Vem får avstå en plats? Var dras gränsen och vem ska ha företräde före vem när de som har ursäkter för att få just företräde blir riktigt många?
Det finns villor att köpa en bit utanför stan. Det behövs ingen förtur till de mest attraktiva. Kan inte rektorn eller Werme flytta? Då blir ju deras lediga för "nyckelpersonen".
De få skattekronor ett fåtal nyckelpersoner ger, går förlorade i "förmåner" flera gånger om. Totalförlust i slutänden för kommunen.
Skrivet 13 nov 2010 13:10 Ännu en Örebroare (Ej registrerad)
Tycker också som Örebroaren. Självklart!
Skrivet 13 nov 2010 13:17 Stig Lövborg
I tidningen stöttar Staffan Werme att en lärare till universitetet skall gå före i kön till en tomt. En politiker i det borgerliga blocket stöttar, självklart, eliten. Reglerna säger tydligen så men vanligt är det inte och, enligt min mening, skall det inte heller vara det. Det finns skapligt många villor till salu.
Skrivet 13 nov 2010 13:24 Jocke (Ej registrerad)
Mats Werme. Se istället till att kommunen har markt att bebygga och att tomtkön är kort för alla. Du ger dig in i en omöjlig situation ifall politiker börjar låta personer särbehandlas för att de är intressanta för kommunen.
Mats Werme. Om du var seriöst intresserad av att Örebro drar till sig kompetens, skulle du inte ha bidragit till att Rudbecksskolan lades ned. Du skulle ha sett till att den tekniska och naturvetenskpliga utbildningen på gymnasienivå var prioriterad och av särskilt intresse för regionen. Högutbildade personer vill naturligtvis att deras barn får tillgång till en bra utbildning. Värdet med att ha en centralt belägen skola är enorm för att göra elevernas restider humana.
Mats Werme. Du borde vara mer aktiv för att se till att Örebro kommun har välgenomtänkta översiktsplaner med reserverade zoner för framtida bebyggelse och vägnät.
Mats Werme. Du skulle kunna skapa bra tomtmark på Sörbybranten. Branten är visserligen en norrsluttning, men utsikten är otrolig
Skrivet 13 nov 2010 13:33 Ingemar (Ej registrerad)
Ja visst ska det krusas för överheten...
Skulle jag som vanlig arbetare vara utan bostad så fick jag ordna det själv, antagligen genom att hyra lägenhet. Hade jag pengar skulle jag kunna köpa ett hus. Ville jag bygga ett eget hus så skulle jag allt vackert få vänta tills det blev en tomt ledig att köpa.
Skulle jag gå till chefen och bekymra mig om mitt problem och begära att han skulle fixa fram en tomt till mig så skulle han troligen bara skratta!
Nog är vi jämlika inför lagen i sverige, men vissa är mer jämlika än andra...
Skrivet 13 nov 2010 13:52 SteffeJ (Ej registrerad)
NA, för det första så heter det inte "tomtkö" utan "TOMTBANK" numera!
För det andra så råder det för tillfället inte brist på tomter. Anmäler du ditt intresse idag så får du ett erbjudande inom några veckor. Det som är lite märkligt är de tomter som NA hänvisar till i Almby inte finns med i registret för lediga tomter på Örebro kommuns hemsida.
Sen är det bara att läsa innantill när det gäller reglerna, det finns klart och tydligt möjligheter för strategiskt viktiga personer att gå före i tomtbanken! "Kommunen kan bevilja förtur till tomter till nyckelpersoner av väsentlig betydelse för företag och Örebros utveckling." Se reglerna på hemsidan Slutdiskuterat!
Skrivet 13 nov 2010 13:59 Mollgan (Ej registrerad)
Anders (Ej registrerad) skrev: Klart som korvspad han/hon ska ha en bra tomt så huset snabbt kan byggas och familjen snabbt kommer på plats och börjar betala kommunalskatt. Vi måste vara jätteöppna för toppenkompetens som tillförs orten. Den kompetens som tillförs innebär både arbetstillfällen och skatteintäkter. Vi får inte bli en liten provinsiell utkant styrd av jantelagen.
Om de flyttar hit nu, betalar de inte kommunalskatt här förrän 2012.
Skrivet 13 nov 2010 14:01 HenrikJohansson (Ej registrerad)
Nu hjälps vi åt och ser vem som kan vara mest avundsjuk, kom igen nu.
Skrivet 13 nov 2010 14:11 Lika värde (Ej registrerad)
Varför detta rövslikande på läkare?
I en kö man kommer till får man ställa sig sist.
Vi behöver ingen läkarutbildning i Örebro, den ska man ha på riktiga universitet.
Skrivet 13 nov 2010 14:14 Jay (Ej registrerad)
Överklassen är ju uppenbarligen mer värd än de som faktiskt bygger landet. Werme bevisar återigen sin imbecilla karaktär och ger prov på maktmissbruk utan dess like.
Skrivet 13 nov 2010 14:17 Sailor (Ej registrerad)
Självklart ska han få en tomt lite snabbt och smidigt.
Det förlegade tankesättet om allas lika värde är bara löjligt, klart som fan att denna man är värd mer än en vanlig arbetare. Accepterar man inte det är man bara sur över sin i egna ögon misslyckade sociala status.
Ska vi kanske införa lika lön för lika arbete i ÖSK också? Så alla får samma lön, det vore väl lämpligt?
Skrivet 13 nov 2010 14:21 Jens (Ej registrerad)
avsätt werme, han har förstört tillräckligt för andra. när de förnuftiga inte inte vill bli politiker så tar werme chansen. detta är resultatet. han gör kaos för andra.
örebro måste ha en fungerande tomtkö, tillsätt några smarta förnuftiga att reda ut bygglov även till vanligtfolk som inte är med i kompisgänget i kommunmaffian. att gradera människor som viktiga och andra som oviktiga orsakar ännu mer kaos.
Skrivet 13 nov 2010 14:43 Pelle (Ej registrerad)
Varför skapar inte ni svenskar ett nytt Sovjetunionen. Vilka patetiska figurer ni är med er patologiska avundsjuka.
Skrivet 13 nov 2010 14:50 Altruisten (Ej registrerad)
Egentligen gillar jag inte folk som glider före i någon kö alls, oavsett anledning. Men om personen nu inte ens bor i Sverige, har köpt en tomt som inte går att bygga på, och har ett färdigt hus som anländer.. Ställ upp för fan! Det är inte så lätt att från noll sätta sig in i andra länders byråkrati och han/hon har ju uppenbarligen gjort ett försök. Att människan i fråga är av vikt för universitetet tycker jag dock är sekundärt.
Skrivet 13 nov 2010 14:55 jojjo (Ej registrerad)
Nu pratar vi ju inte direkt om att gå för i kön till en lägenhet i Vivalla. Med en ordning där vissa ska få gå för i kön öppnar vi för ett samhälle som jag trodde vi lämnat bakom oss. Borgarna med Werme i spetsen visar sitt fulaste tryne. Vad blir nästa steg. Uteliggarna förpassas till ytterområdena, invandrarna knyts hårdare till Varberga och Vivalla, sjuka och arbetslösa blir helt utan rättigheter och Adolfsberg rensas upp till förmån för gräddan etc etc. Nej tack! Dessutom är någon med dylika åsikter direkt olämplig som lärare och borde omedelbart exkluderas från anställning.
Skrivet 13 nov 2010 15:09 Nina (Ej registrerad)
Håller med Ingemar, vart är vi på väg??? dom rika och framstående ska ha förtur???????? Helsjukt.
Skrivet 13 nov 2010 15:11 mattias (Ej registrerad)
Tycker inte att den personen ska få gå före ikön, men det förvånar mig inte att borgerliga politiker tycker det- de vill sälja ut ÖBO också så att plånboken blir avgörande vart man kan bo dvs de med mycket pengar får bo centralt o de med lite pengar hamnar i förorterna. Han kan väl flytta till en förortslägenhet? Jag bor ganska centralt och det beror på ÖBO-s rättvisa kösystem där dem som bott länge hos ÖBO kan flytta om de vill, inte plånboken som avgör.
Skrivet 13 nov 2010 15:24 liner7
Vad är det för djävla dumheter!!!!.Är det kö så gäller det alla andra också. Är det Moderat fasoner igen????
Skrivet 13 nov 2010 15:34 MagnusC (Ej registrerad)
Sånna negativa kommentarer som finns ovan får mig att fundera på att flytta från den här bakåtsträvarstaden. Sedan kan ni ifred fortsätta rösta S och gnälla på Reinfeldt att folk blir arbetslösa.
Självfallet är det viktigare att en nyckelperson vid universitetet är viktigare för staden än en snabbt ersättningsbar busschaufför.
I övrigt behöver vårt samhälle större skillnader och mer gynnande av dem som utbildar sig. Sko- och verkstadsindustrins tid är borta (finns i asien, och många negativa örebroare enl ovanstående verkar vilja underminera vårt svenska samhälle ännu mer).
Skrivet 13 nov 2010 15:39 Fd. FP (Ej registrerad)
Var inte tomterna tillräckligt nära USÖ i Mellringe? Att Werme tycker
att en del folk är mer eller mindre värda är väl inget nytt angående
Werme.
Skrivet 13 nov 2010 15:50 Stuw (Ej registrerad)
Varfor finns det overhuvudtaget en tomtko?
Slapp loss all mark som finns....!
Skrivet 13 nov 2010 15:53 tomas (Ej registrerad)
Det finns ingen tomtbrist.Det är Örebro komun som inte har tillräckligt.
Skrivet 13 nov 2010 15:54 Jennie (Ej registrerad)
Sailor (Ej registrerad) skrev: Självklart ska han få en tomt lite snabbt och smidigt.
Det förlegade tankesättet om allas lika värde är bara löjligt, klart som fan att denna man är värd mer än en vanlig arbetare. Accepterar man inte det är man bara sur över sin i egna ögon misslyckade sociala status.
Ska vi kanske införa lika lön för lika arbete i ÖSK också? Så alla får samma lön, det vore väl lämpligt?
Kan inte tänka mig att detta handlar om människor lika värde, lön eller sociala status.. sak samma vad vi tycker om det. Detta handar om en man som vill bygga en villa på en viss tomt. Vill han jobba i Örebro på vårat universitet får han väll söka bostad som alla andra. Jag hoppas att han inte kommer till Örebro för att bygga ett hus, utan för att jobba.
Skrivet 13 nov 2010 16:16 skattebetalare (Ej registrerad)
Dags att vägra betala skatt till kommunkollektivets maffia. Hela debatten faller, som självklart poänget faller med att betala kommunal skatt, som också poänget med hela kommunens uppbyggnad, om bara en del ska gynnas, vilket tycks vara regel i dag i många olika sammanhang.
Skrivet 13 nov 2010 16:22 Samgar (Ej registrerad)
Ingen idé tydligen att förlägga någon läkarutbildning till Örebro. Invånarna här fattar inte att det är nödvändigt att vara smidig om man ska få hit specialister till något så viktigt som läkarutbildningen. Alla människor är lika mycket värda. Men det hindrar inte att det är svårare att få hit kunniga lärare till läkarutbildningen än elektriker och busschaufförer. Ett sånt här millimetrrättvisetänkande och jantelagsresonemang förstör för Örebro och hela länet.
Skrivet 13 nov 2010 16:47 Tröttsamt gnäll (Ej registrerad)
Fullkomligt självklart. Kompetens är oerhört viktigt för samhället, dussinarbetare finns det överskott av och kommer så alltid att finnas.
Människors lika värde, det är fina ord, lätta att häva ur sig, men den som tror på något sådant i realiteten skjuter sig själv i foten. Lyft blicken från Närkeslätten, så får ni se.
Skrivet 13 nov 2010 16:53 Epo (Ej registrerad)
Ok. Så en person som har fått en reducerad utbildning i sverige på skattebetalares pengar ska ha förtur? Varför då? Det är tusan inte gratis att gå till doktorn? Jag har ju redan betalat dennes utbildning är det inte dags att den personen ska betala tillbaka oxå?
Skrivet 13 nov 2010 16:59 Jonas (Ej registrerad)
Werme visar gång på gång att han saknar respekt för den demokratiska beslutsprocessen. Tycker man inte om att beslut ang. förtur för nyckelpersoner ska tas av KS arbetsutskott får man väl verka för en regeländring.
Wermes parti (FP) jobbar ju även hårt för att införa generösa skattlättnader för utländska forskare m.m.... så att nämnda nyckelperson skulle inbringa feta skatteintäkter till Örebro kommun kan inte hållas för säkert. Däremot kan han naturligtvis ha en positiv inverkan på läkarutbildningen om Jens Schollin har fingertoppkänsla som sin bästa egenskap.
Skrivet 13 nov 2010 17:14 Bratwurst (Ej registrerad)
Självklart ska ingen få företräde i en bostadskö bara för att de är viktiga någonstans, det är vi alla ... utan kassörskan på ICA får vi ingen mat, utan lagerarbetaren på elektroniklagren får vi ingen elektronik, utan studenten är alla lärare arbetslösa, utan sjuka är alla läkare arbetslösa, utan kunder som shoppar så stannar ekonomin,
utan förmannen/produktionschefen (eller vad hans/hennes beteckning är på din arbetsplats så blir arbetet kostsamt och ineffektivt.. förmodligen med höjd skaderisk med.
De enda som hela tiden kan avvaras är politiker och styrelsedirektörer... säger en hel del om deras upplåsthet, inte sant?
Så varför ska en universitetslärare få företräde när ingen av ovanstående får det (bortsett från politikerna som anser sig förmer än alla andra utan att ha minsta kunskap om något) inte ens lärare i andra årsklasser får något företräde.. Läraren får ställa sig i kö som alla andra och inse att han är lika värdelös som alla andra.
Werme : pinsamt av dig, försvinn!
Skrivet 13 nov 2010 17:50 allavi (Ej registrerad)
Werme och hans kompisar som tar nysvenskar vill inte dela tvättstuga och trappuppgång med dem.Han som vill gå före i kön kan prova på nån lägenhet i vivalla,brickbacken eller varberga under tiden han står i kön.
Skrivet 13 nov 2010 18:04 Dr S (Ej registrerad)
Jag är Örebroare och har ett företag med 32 anställda, om inte jag får köpa en sjönära tomt av kommunen snarast så flyttar jag hela mitt företag till Stockholm!
Är det okej?
Skrivet 13 nov 2010 18:21 ÅB (Ej registrerad)
Snälla Jens Schollin och Örebro universitet, nu är jag grymt besviken.
I min enfald hade jag fått för mej att det var annat krut i den bössan.
Att läsa detta är pinsamt för hela den trovärdighet som byggts upp runt universitetet. Skämmes ta mig f*n.