Nora

Publicerad 22 juli 2010 Uppdaterad 22 juli 2010
Textstorlek 1 2 3
Nedläggingshotad verksamhet. Nu hotas veteranjärnvägen av nedläggning om de nya avgifterna blir verklighet, här från ånglokförarkursen under Noradagarna med Ragnar Lundgren vid spakarna.BILD: TOMAS KÄLLBERG

Nedläggingshotad verksamhet. Nu hotas veteranjärnvägen av nedläggning om de nya avgifterna blir verklighet, här från ånglokförarkursen under Noradagarna med Ragnar Lundgren vid spakarna.BILD: TOMAS KÄLLBERG

Veteranjärnvägen
hotas av nya avgifter

 Veteranjärnvägen är nedläggningshotad – om transportstyrelsens nya förslag går igenom.Då skulle veteranjärnvägen tvingas betala 310 000 om året i avgifter, och det klarar inte föreningen.

Relaterat

– Det är ju fruktansvärda kostnader för oss, säger Hans Eliason, marknadschef hos Nora bergslags veteranjärnväg, NBVJ.
Tanken med utredningsförslaget som transportstyrelsen gjort på uppdrag av regeringen är att alla veteranjärnvägar ska bära sina egna trafiksäkerhetskostnader, förklarar Hans Eliason, att vara självfinansierade.
– De kostnaderna har skett med skattemedel, men nu ska alla museijärnvägar avgiftsbelastas.

Det finns inte en chans för föreningen att klara 310 000 kronor om året i tillståndsavgifter, förklarar han. Redan nu har föreningen driftsunderskott med 150 000 kronor om året.
– Att vi har klarat oss är bara tack vare att vi sålt tågskrot och fått in pengar den vägen.
Under tre år har föreningen sålt tågskrot för 1,7 miljoner kronor. Men några bidrag har inte föreningen. Det är ideell verksamhet där medlemmarna ställer upp gratis för att få verksamheten att gå runt. Skulle förslaget gå igenom innebär det dödstöten för verksamheten, som han ser det. Då måste veteranjärnvägen lägga ned sin trafik.
– Det är ett helt orimligt förslag, då upphör alla museijärnvägar i landet, det slår ut en hel funktion, säger han.

I landet finns ett 20-tal museijärnvägar, som är knutna till de rikstäckande sammanslutningarna ”Museibanornas riksorganisation” och ”Järnvägshistoriska riksförbundet”. Nu håller riksorganisationen på att samla in uppgifter från föreningarna för att sedan ge ett remissvar.
De nya avgifterna planeras att införas 1 januari 2011.

Publicerad 22 juli 2010 Uppdaterad 22 juli 2010
Textstorlek 1 2 3

Senaste kommentarerna:

Skrivet 22 jul 2010 09:41 crazy horse (Ej registrerad)

nää..nu jä...r har dom blivit helt stolliga,att avgiftsbelägga en idiell och väl dokumenterad kulturgärning,,som i mina ögon..i slutänden drar in mer pengar tlll turistnäringen i nora,,å dä kommer alla till godo...

varför stoppa pengar i halsen på kungahus och operan,,,för att sen klämma åt väl fungerande samhällsnytiga idiella föreningar,som ofta har det nog kämpigt ändå............banta ner transportstyrelsen istället ,,så slipper vi rötäggen där..

Skrivet 22 jul 2010 11:33 Kalle (Ej registrerad)

Håller med crazy horse, jag har själv jobbat på Transportstyrelsen, men jobbar numera på ett privat företag, det är skillnas som natt & dag. Jag kan lova att man kan drifta denna myndighet på cirka 30-40 % av nuvarande bemanning om det drevs lika effektivt som det görs i det privata näringslivet

Skrivet 22 jul 2010 12:17 Knäppa Loket (Ej registrerad)

Jag håller med Tokiga Hästen. Veteranjärnvägen är en hyllning till rallarna som byggde våra järnvägar en gång i tiden.

Skrivet 22 jul 2010 12:52 Per Andreasson, skrekarhyttan (Ej registrerad)

Så här går det med en höger regering som vill att alla museum oavsett innehåll ska finansieras med avgifter från de som vill ta del av innehållet (alt. de som ansvarar för verksamheten). Under en socialdemokratisk ledd regering kommer alla museum att vara tillgängliga och öppna för alla utan att avgifter tas ut av besökaren = ökade anslag till våra museum. Det borde även ge en så fin kulturförening (museum) som Veteranjärnvägen minskade kostnader för att köra sina fina tåg på vår gemensamma järnvägsräls.

Skrivet 22 jul 2010 14:59 sesam65 (Ej registrerad)

Det är inte Transportstyrelsens idé utan regeringens som tvingat TS. Och Kalle, du borde ha stannat kvar på TS och ingått i effektivitetsgruppen där jag är övertygad om att du gjort succe.

Skrivet 22 jul 2010 15:33 Jonas S (Ej registrerad)

som vanligt när staten behöver pengar, då hittar vi på lite nya avgifter!!
Fördj*****t. Vad är avgiften för??, skatt för er som jobbar o sliter idellt! nä, de verkar inte som staten vill ha några museijärnväger o andra idiella verksamheter. Håller med er andra som tycker att det nog är Transportstyrelsen som som behöver bantas....

Skrivet 22 jul 2010 18:31 LO (Ej registrerad)

Det går inte att bedriva kulturella/idiella föreningar i Sverige idag,denna regering och dessa myndigheter (springschasar) ser till att farbror regeringens order åtlyds,av vilken orsak införs nya avgifter helt plötsligt utan åtskillnad på idiellt utfört arbete (Utan krav på lön) och proffesionellt arbete (Betalning för utfört arbete),det är vansinniga förslag som definitivt sänker många idiella föreningar,vilken det än må vara så finns bara ett alternativ,borgarbrackorna förbjuder folk att göra det som folk tycker är roligt,skrota den här ideèn och släng den bland allt annat sk--t ni hittar på.

Skrivet 22 jul 2010 19:21 My R (Ej registrerad)

Det här är ju helt vansinnigt!! Ge sig på människor som passionerat går in med sin fritid för att göra vad de älskar!! Samtidigt som de förgyller Nora som stad och Pershyttan, Järle ..
Sanslöst!! Om det behövs namnunderskrifter så skriver jag på!!

Skrivet 23 jul 2010 00:20 Elpinnen (Ej registrerad)

Dra av dessa pengar från hovet och deras lyx så vi på landsorten kan få ha kvar vår kultur och de turister som kommer för järnvägens skull. Det motsvarar ändå bara några klänningar eller handväskor som de klarar sig utmärkt utan!

Skrivet 23 jul 2010 07:47 Rally (Ej registrerad)

Ja kan inte förstå varför jag som skatte betalare ska vara med och finansiera en idiell verksamhet. Tycker dom det är roligt med lek järnväg så ska dom få finansiera det själva. Så är det inom alla andra motorintressen "för det är det". Själv klart skall dom som alla andra finansiera sin verksamhet själva. Är det något som är miljöovänligt så är det att leka järnväg. så det borde också beskattas därefter.

Skrivet 23 jul 2010 09:19 crazy horse (Ej registrerad)

svar till mr ..RALLY.. vadå ?? leka järnväg,,man återskapar ju som det en gång sett ut,,å det på bevarade annlägningar och spår,å det sker på idiell basis....du trampar nog i galen tunna när du försöker jämnföra med ..motorsport..skulle staten å komunerna ta ut full kostnadstäckning för sönderkörda skogar å andra känsliga områden,,å destutom ta ut utsläppsavgifter......så skulle motorsporten få tävla med elfordon eller cyckel med en sån där brummaparat som ungarna har på sina cycklar.....

va det nått mer....

Skrivet 23 jul 2010 10:04 Buss istället för tåg (Ej registrerad)

Det är väl inte statens uppgift att subventionera denna typ av hobby för att några entusiaster tycker det är roligt att leka med tåg. Vill man uppvisa sin verksamhet får man väl göra den så attraktiv att folk vill betala för att se den.

Passerar man sådana här veteranjärnvägar, verkar de flesta ha fler aktiva än besökare. Och felet är väl att det finns för många liknande museum runt om i Sverige. Och sedan handlar väl det hela också om att det är en generationsfråga. Det är väl kanske inte så upphetsande att se ett ånglok bolma iväg. Eller sitta i en gammal rälsbuss utan ac den hetaste sommardagen.

Och vill man åka veteranjärnväg, är det väl bara att kliva på ett av SJ:s ordinarie tåg!

Skrivet 23 jul 2010 19:43 Helheten avslöjar de trångsynta (Ej registrerad)

"Rally" och "Buss istället för tåg", vad det beträffar veteranjärnvägen i Nora så är det ett kulturhistoriskt arv, det i sin tur innebär inte att de entusiaster som GRATIS ställer upp och håller både tåg och räls i gott skick ska behöva bekosta något som tillhör vår historia. Att arbeta gratis är inte något som är kul, tänk er själva att ni går till era arbetsplatser utan att få betalt de 5 första timmarna. Dessa män och kvinnor gör en stor insats för Nora kommun, och för den turism som lockas hit. Men ni kanske tror att folk kommer till Nora enbart för att äta glass?

Varför ska jag betala svindyrt till SJ för att åka gamla tåg när detta är billigare och mer sevärt?!

Staten subventionerar så mycket onödiga saker i samhället, som många av oss inte ens har råd att utnyttja, det tycker jag är något att gnälla över!
Detta är bara en piss i havet, men det hjälper att hålla landsbyggdsorterna vid liv!

Skrivet 24 jul 2010 15:12 en_dalmas

detta är bara en i raden av alla saker som regeringen gjort för att privatisera, och om inte svenska folket röstar bort denna privatregeringen så kommer dessa privatiseringar att fortsätta i ytterliggare 4 år

rösta solidariskt - rösta rödgrönt

gå med i FB-gruppen----
-->>>Föredrar staten före droghandeln och åke och abdullahs bilverkstad

en grupp för oss som hellre gynnar staten än det privata

Innehåll

Annat innehåll

Nora i bilder

  • norasjön
    norasjön | 2010-09-09 09:59 | wiveca Åström | Nora | norasjön
  • Norasjön
    Norasjön | 2010-09-09 09:59 | Nora | Norasjön
  • Norasjön
    Norasjön | 2010-09-09 09:58 | wiveca Åström | Nora | Norasjön

Redaktionen i Nora

 Lokus: Jobb Lokus Motor Lokus Bostad Lokus Köp & sälj Annonsera på na.se Annonsera på na.se

Butiker, tjänster och företag.

Stadsliv

Mat & Dryck

Kontaktinformation

Tel: 019-15 50 00
kundcenter@na.se

Hit hör du av dig om du har
ett ärende eller en fråga
som du vill ha hjälp med.
NAkortet är ditt förmånskort och vår belöning till dig som väljer att prenumerera på NA. Med kortet kan du varje vecka ta del av nya förmånliga erbjudanden och rabatter.
Besöksadress: N Strandgatan 5,
Postadress: Nerikes Allehanda, 701 92 Örebro
Telefon: 019-15 50 00
Ansvarig utgivare: Ulf Johansson
Webbredaktionen: webb@na.se
Sportchef: Anders Uddling
Copyright © Nerikes Allehanda
All kopiering av texter, bilder och grafik
är enligt upphovsrätten förbjuden