Cheferna bor inte
i Ljusnarsberg
Ingen av de nio tjänstemän som ingår i Ljusnarsbergs kommuns ledningsgrupp betalar kommunalskatt där. Samtliga är skrivna i andra kommuner i Örebro län.
Relaterat
– Det här är en problematik som vi lyfter varje gång en tjänst blir vakant, säger kommunalråd Ewa-Leena Johansson (S). Vi hoppas varje gång på sökande från kommunen. Men det är svårt att hitta nytt blod och rätt kompetens bland de bosatta här.
Kommunalrådet tycker av många skäl att det vore bra om cheferna bor i kommunen. Det skulle vara praktiskt och tjänstemännen skulle få bättre insikt i vad det pratas om och hur vindarna blåser.
– Inte minst viktigt är att det skulle skapa en legitimitet bland invånarna om cheferna bor här.
Intern rekrytering förr
Tidigare rekryterade kommunen ofta sina chefer internt. Men i takt med att den kommunala organisationen minskats har kraven blivit högre.
– Det har inte varit helt lätt att rekrytera cheftjänstemän på senare år, säger Ewa-Leena Johansson. Vi annonserade efter både skolchef och kommunchef två gånger.
”Leva med problemet”
Kommunalrådet tror att Ljusnarsbergs kommun får leva med det här problemet. Hon ser inget sätt att kunna tvinga chefer att bosätta sig i kommunen.
Hon får medhåll av Peter Bring, kommunchef i Lindesberg. Att sätta som krav att en chef ska bo i kommunen är inte hållbart, menar han.
– I de anställningar jag varit med om har vi inte ställt krav om var chefen ska bo.
Läs mer i lördagens tidning


1 m/s











Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 14 jan 2012 08:44 Murgröna
Jag förstår verkligen problemet med att ingen invånare sökt eller har rätt kompetens för tjänsterna.
Det vore ett önske-senario att de alla bodde här för gör man inte det så får man aldrig den där riktiga genuina känslan/förståelsen för vår byggd, vilket underlättar när man arbetar för gemensamma mål..
Skrivet 14 jan 2012 09:33 "j" (Ej registrerad)
om man ser till hur kommunen sköts så kan man nog sänka kraven på de man vill anställa som chefer,tror att de mesta skulle må bra av sunt förnuft och det finns de många som har som bor i kommunen,tror att de mesta krånglas till i onödan,det var väl mindre med chefer förr när kommunen hade fler invånare?
Skrivet 14 jan 2012 10:20 Lindha W Gustavsson Örebro (Ej registrerad)
Nej det är sant att man inte kan bestämma var människor skall bo någonstans, men helt klart vore det en fördel om de ledande tjänstemännen valde att finnas på orten.
När man bor och vistas i den kommun man arbetar i, får man en helt annan inblick i bygden och dess historia, vilket inte är helt ointressant för dess framtid. Jag tror också man med det uppnår ett större förtroende bland befolkningen.
Det är knappast förtroendeingivande att höra en tjänsteman göra reklam för "hur bra det är att leva och bo i Ljusnarsberg", när man sedan tar tåget/bussen/bilen hem till en annan boendeort på kvällen.
När jag slutade min tjänstgöring i kommunen var jag troligen den sista ur kommunens ledningsgrupp som valt att både bo, leva och arbeta i Ljusnarsbergs kommun, vilket för mig kändes som det enda RÄTTA alternativet.
Skrivet 14 jan 2012 10:28 RC Cola (Ej registrerad)
Man måste ju såklart se till kompetens i första hand. Det går inte att anställa folk utifrån bostadsort, eller ställa som krav att det ska flytta. Och någonting bra måste det ju vara med Ljusnarsberg eftersom folk från andra kommuner vill jobba här?
Skrivet 14 jan 2012 12:00 bybo (Ej registrerad)
Huvudsaken är väl att de är skickliga inom sitt område och därigenom bidrar till kommunens utveckling. Det betyder absolut mera än några skattekronor. I en lite kommun är det snarare risk att släkt-och vänskapsband gör cheferna till mindre bra chefer. Vem vill stöta sig med den man umgås med? Jag kan se en fördel i att cheferna inte bor på orten.
Skrivet 14 jan 2012 14:05 Byhålebon (Ej registrerad)
Saken är väll denna att man borde kanske fråga sig varför denne fina goa kommun är så himla oattraktiv att bo i som kommunal chef. det går ju så bra att bo i grannkommunerna men då inte här.
Tvång är kanske inte rätt metod men varför inte göra som så att skatten stannar i den kommun som en kommunalchef jobbar i så att det inte blir som så att som tex Ljusnarsberg stödjer andra kommunner med ca 20tusen gånger 9 varje månad, för ska sanningen fram så bor det ju inte någon som är kommunalchef i någon annan kommun i Ljusnarsberg heller för den delen.
Skrivet 14 jan 2012 16:10 Coolingen (Ej registrerad)
Jag är väldigt glad att många chefer kommer utifrån och har ett annat perspektiv. Jag tycker bybo har rätt i att det är skönt att undvika släkt och vänskapsbanden som gör chefer jäviga. Dessutom bör man undvika chefer som är färjade av en okultur av informella beslut. Kompetensen är det viktigaste och rekryteringsrutinerna behövs helt klart ses över. Man bör ju kunna ställa krav på att kommunen kollar referenser och att chefer rekryteras i konkurrens med andra sökande. Det är där problemet ligger. Det är inte ok att man gör dåliga rekryteringar för att sedan försvara dem. Vi ska också tänka på att många fler jobbar i andra kommuner och skattar här än tvärtom.
Skrivet 14 jan 2012 18:03 Fd. anställd (Ej registrerad)
Håller med om att kompetensen är det som ska vara avgörande vid rekryteringar till chefsbefattningar! Skrämmande att ens fundera i andra banor...finns en stor risk att anställa grannen för att han/hon är så trevlig istället för den med rätt utbildning/erfarenhet enligt min åsikt. Tycker kommunen istället ska vara mer lyhörd och satsa på de befintliga cheferna så att de vill stanna i organisationen! Var de sen bor kan inte vara avgörande för förmågan att driva och utveckla kommunen.
Skrivet 15 jan 2012 09:49 ur kommuninnvånare. (Ej registrerad)
Jag håller med Linda,titta på Stig Svensk han flytta hit från Hellefors å vart kommun chef, å jag tycker att han gjorde ett riktigt bra jobb som kommun chef å så vitt jag vet bor han kvar i kommunen än.
Skrivet 15 jan 2012 10:31 sg (Ej registrerad)
Kan man inte ge dessa chefer två olika ersättningar;
Om du bor i vår kommun = 100%
Du väljer att bo i annan kommun = 75% av ovanstående.
Skrivet 16 jan 2012 11:09 RL (Ej registrerad)
man får oxå tänka på att många av dom som har arbete och bor i kommunen pendlar ut till andra kommuner och jobbar där så är väl inget unikt med det
Skrivet 16 jan 2012 16:31 Faulken (Ej registrerad)
Inget konstigt med att någon jobbar i en annan kommun än de bor, men det är klart att när ingen i hela ledningsgruppen bor i Ljusnarsberg så är det en pekpinne på en dålig trend.
Skrivet 16 jan 2012 18:25 invånare (Ej registrerad)
Fd. anställd (Ej registrerad) skrev:
Håller med om att kompetensen är det som ska vara avgörande vid rekryteringar till chefsbefattningar! Skrämmande att ens fundera i andra banor...finns en stor risk att anställa grannen för att han/hon är så trevlig istället för den med rätt utbildning/erfarenhet enligt min åsikt. Tycker kommunen istället ska vara mer lyhörd och satsa på de befintliga cheferna så att de vill stanna i organisationen! Var de sen bor kan inte vara avgörande för förmågan att driva och utveckla kommunen.
Helt rätt men då gäller det verkligen att välja rätt. Tyvärr så är det väl endast misslyckade chefer i andra kommuner som kommer hit. Har inte hört från personal att de har något större förtroende för sina chefer. Ett gammalt beprövat talesätt som är klokt, det man gör i smått gör man även i stort. Ett litet exempel man ack så talande. När man ser kommunchefen komma cyklande i mörka kläder, i mörkret, utan reflexer eller cykellyse dagligen förstår man varför vi alltid hamnar i botten på olika "sämstalistor". Han verkar helt sakna fingertoppskänsla, tillsättningen av näringslivschef med löneförhöjning, ett stort hån mot oss medborgare. Anställa en kommunikatör. Till vilken nytta? Läste broschyren som vi fick häromdagen, där ger man sig själva stort beröm för äldreomsorgen. Dagen efter läser man om en ny rankinglista där vi åter är med i botten. Dom som använder sig om äldreomsorgen har själv fått uttala sig i en undersökning, något mer behöver väl inte tilläggas